Jalankulkijat ja pyöräilijät varokaa

Varokaa fiatia

Olen useamman kerran meinannut jäädä polkupyörällä autoilijoiden yliajamaksi Tampereella. Tänään joku meinasi ajaa päälle melko uudella valkoisella pienellä fiatilla. Jalankulkijalle valot olivat juuri sekuntti sitten ehtineet vaihtua punaiselle kun olin ylittämässä samalla katua. Autoilija näki selvästi, että olin ylittämässä, mutta päälle meinasi ajaa. Tämän jälkeen autoilija pysähtyi ja alkoi urputtamaan "missä koulussä sä oot, mä asun tässä lähellä ja otan kuvan ens kerralla ja soitan poliisille." Itse en saanut sanottua mitään väliin vaan tämä keski-ikäinen mieshenkilä urputti puheeni päälle. Luuli ilmeisesti olevansa oikeassa uudella autollaan.

Mielestäni autoilijalla ei ole mitään oikeutta ajaa jalankulkijan päälle vaikka valot olisivat vaihtuneet punaiselle. Eikä mielestäni ole pyöräilijänkänkään päälle. Riippuen myös tilanteesta autoilija voi katsoa ajaneen tahallisesti pyöräilijän päälle kuten tässä olisi käynyt.

Mitä mieltä olette autoilijoiden käyttäytymisestä?
Ko. tilanteessa on rekisterinumero otettu ylös ja auto tiedossa, mutta näitä en viitsi tällaisella palstalla julkaista.

5

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varo niitä kaikkia

Tollasille voit sanoa että painuu sinne missä pippuri kasvaa. Vaikka sä kävelisit reilusti päin punasta, ei autoilijalle tule sitä myötä mitään yliajo-oikeutta. Ajoneuvo on aina kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella välttääkseen onnettomuuden - se on jokaisen velvollisuus!

• Varokaa fiatia

Oli ilmeisesti niin luulevinaan, että on itse oikeassa ja ei antanut sanoa edes sitä. Lähti sitten vain ajelemaan nopeasti kotiinsa. Olisihan se toisaalta ollut mielenkiintoista kuulla hänen selityksensä poliisille: " se tuli mun mielestäni punasia päin"..."jjoo kyllä mä sen näin, mutta...päälle piti ajaa, kun niin otti päähän kun suojatietä ylittävä menee punasia päin."

Toisaalta kyllähän noita keski-ikäisiä löytyy useita muitakin ketkä luulevat itsestään liikoja "elämänkokemuksellaan" ja pitävät täten vähänkin nuorempia tyhminä ja osaamattomina. Minkäpä niille voi? Antaa olla ja pitää vain omassa arvossaan? Mielestäni kuitenkaan suvaitsevuutta on aika vaikea ja moraalisesti väärin tällaisille antaa? Sehän tarkkoittaaa, että hyväksyy jalankulkijoiden päälleajot ym.

• ....,,,,

Itsemurhan teko ei Suomessa ole rangaistava teko, siitä vaan.

• Oikeusturvaksi

Jalankulkijat ja pyöräilijät saa siis kulkea miten sattuu ja haluaa?
      Jos punainen on syttynyt, niin suojatielle ei saa enää mennä, jos siellä ollaan sen syttyessä mennään ripeästi pois.

Mikäli em. autoilija on tullut suoraan tai kääntynyt kun vihreä on syttynyt hänelle (kääntyvällä oltava nuolivalo), niin silloin se jalakulkijan punainen on palanut jo hieman pidempään ja törttöily menee jalankulkijan piikkiin.

Merkittävä osa pyöräilijöistä ei tunne tai noudata polkupyöräilyyn liittyviä sääntöjä, mutta ei sen puoleen moni autoilijakaan.

ps. omaan autoon on liikennekamera jo hankittu omaksi oikeusturvaksi.

• Kamera

Mulla on pyöräilykypärässä kiinni myös kamera. Hankittu omaksi oikeusturvaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      347
      5785
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      77
      5223
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4286
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3911
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      48
      3648
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      158
      3356
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      100
      3144
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      40
      3102
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2259
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49