Jatkuvasti kuulee juttuja siitä miten sisäpiiriläiset, tanssinharrastajat, tanssikerholaiset, kuntotanssijat, pro-tanssijat, kädenalitanssijat, lattaritanssijat, kopteroijat jne. kokeneemmat tanssijat ovat pilanneet lavatanssit. Tavallinen kansa ei juurikaan halua enää tulla lavalle. Ongelmallista on mm. se, että jos et osaa kädenalitansseja, niin sinun pitäisi tanssia ulkokehällä. Mutta kun et osaa sujuvasti foksiakaan, niin jäät siellä jalkoihin. Jos taas menet keskelle, niin saat kantapäätä pohkeeseen. Eli alkuun pääseminen on liki mahdotonta ja mieluummin aloittelija jääkin seuraavalla kerralla kotiin.
Osa porukasta ei lannistu, vaan menee tanssikursseille. Sitä kautta uusia "sisäpiiriläisiä" tulee pikkuhiljaa lisää. Mutta heitä on häviävän pieni määrä siihen porukkaan verrattuna, joka antaa periksi. Sisäpiiriläisiä tulee lisää hitaammin kuin muita poistuu lavoilta ja joillakin alueilla on käynyt niin, että tanssilavoja on jouduttu kannattamattomina sulkemaan. Viimeisimpänä suurista lavoista Jyväskylän Viihdekeskus.
Kuilu satunnaisen tansseihin tulijan ja aktiivisen tanssinharrastajan taitojen välillä on valtava. Tätä ei varmasti voi kukaan kiistää. Moni aloittelija ei ole valmis hyppäämään tanssiharrastukseen täysillä mukaan ja jättää lannistuneena vähäisenkin kurssittamisen väliin, koska tuntuu mahdottomalta päästä hommaan sisään ilman valtavaa panostusta. Mitä voisimme tehdä, jotta uusi tulokas ei lannistuisi, vaan haluaisi myös opetella sen verran tanssimista, että pärjäisi lavatansseissa tuntematta itseään aivan nollaksi? Ja pitäisikö meidän kokeneempien huomioida aloittelijat paremmin omassa käytöksessämme, että emme herättäisi heissä sellaisia kielteisiä tunteita, kuin selvästikin olemme herättäneet? Minusta tässä on meillä jokaisella itsetutkiskelun paikka, vaikka kukaanhan ei tietenkään halua ottaa syitä niskoilleen muiden ihmisten mielipahasta. Olisiko syytä jopa hieman "jarrutella" lavalla, eikä tehdä aloittelijoiden silmien edessä aivan kaikkea minkä on vuosien saatossa oppinut?
Suomalaisen tavistanssijan itsetunto on heikko
72
804
Vastaukset
- Kymmeniä vuosia
Olen seurannut kymmeniä vuosia suomalaista lavatanssia ja lavatanssijoita. Perustanssia siellä kaikki tanssii. Ainoastaan tanssilajivalikoima on moninkertainen verrattuna siihen mitä se oli ennen 80-lukua, eli ennen lavatanssin romahtamista.
Kun tanssitaan kymmeniä vuosia niin se näkyy siinä että se mitä tehdään tehdään paljon näyttävämmin kuin ennen romahtamista.
On erityisesti huomattava että se taituroiminen ei edes näy ulospäin, koska se on usein aika näkymätöntä kikkailua.
Se perustanssi on sitä kaikkein näyttävintä tanssia, eli se mikä parketilta näkyy ulospäin. Niihin yksinkertaisiin peruskuvioihin kun on kaikista helpoin saada tanssittua ne näyttävät pitkät askeleet ja näyttävät kuviot.
Jo varsin lyhyellä tanssin harjoittelulla on aloittelijankin mahdollista toteuttaa näyttävää tanssia. Ne taiturien huomaamattomat kuviot vaatii selvästi moninkertaiset määrät harjoittelua.- paljon tanssinut
En oikein muista tuota 80 luvun lavatanssin romahdusta.
Oliko sellainen romahdus ja mitkä seikat siihen oli syynä?
Sen muistan, että disco tanssiminen taisi silloin tulla muotiin,
oliko se yksi tekijöistä? - RomahduksestaNousuun
paljon tanssinut kirjoitti:
En oikein muista tuota 80 luvun lavatanssin romahdusta.
Oliko sellainen romahdus ja mitkä seikat siihen oli syynä?
Sen muistan, että disco tanssiminen taisi silloin tulla muotiin,
oliko se yksi tekijöistä?Romahdus alkoi alkoholilaisäädännön uudistamisesta. Keskikalja tuli baareihin ja ravintoloiden alin ikäraja laski 18 vuoteen. Aikaisemmin ikäraja oli 21 tai 24 vuotta. Tosin alennettua ikärajaa oli kokeiltu jo muutaman vuoden.
Tanssipaikkojen asiakkaat oli pääasiassa 15 - 20 vuotiata ja kun tuli mahdollisuus suunnata myös muualle kuin tanssilavoille, niin sinnehän mentiin. Onneksi lavoilla kämään tottuneet jatkoivat lavakäyntejään vanhaan malliin, mutta uusien lavatanssijoiden määrä alkoi vähenemään. 70-luvulla tuli diskot ja siinä oli yksi syy. Koko 70-luvun tanssijoiden määrä väheni aika rajustikin.
Oli yksi poikkeus tanssilvoilla järjestettävät nuorisomusiikkitapahtumat ja rokki vetikin monelle lavalle kaikkien aikojen yleisöennätykset. Se ei kuitenkaan auttanut lavatanssia yhtään mihinkään vaan vaikutus oli mieluummin lavatanssin kannalta negatiivinen. Ja rokkitapahtumat oli lopetettava omaan mahdottomuuteensa. Vaikka ne toikin huimat määrät, niin jälkikustannukset nousi kohtuuttoman suuriksi, koska romontti oli lähes jokaisen tapahtuman seurauksena. Lisäksi järjestyksen valvojia ei enää saanut koska he pelkäsivät oman turvallisuutensa takia.
Viimeistään 80-luvun alussa moni lava lopetti toiminnan ja moni jo sitä aikaisemmin.
70-luku ja 80-luvun alku oli myös ravintolatanssien kulta-aikaa.
80- luvun lopulla alkoi näkymään pienen elpymisen merkkejä, Topi Sorsakoski ja Agents alkoi vetämään yleisöennätyksiä tanssilavoille. Samalla alkoi merkittävä tanssikurssitoiminta mikä sai aikaan että tanssilavat sai uuden yleisönsä aikuisväestöstä. Vielä 90-luvun alussa harva alle 30 vuotias mies tanssi tyttöjä saattoi olla muutama. Eteläsuomen ainoa nuorten paikka taisi olla Oitin tanssipaikka. Oittilaisetkin myöhemmin hylkäsivät paikan, mutta tilalle tulikin Järvenpäähän uusi iso tanssipaikka. Varsinainen elpyminen saikin vauhtia 90-luvulla ja käytännössä tanssipaikkojen perinteiset tanssijat eli 15 - 20 vuoriaat nuoret vaihtuivat aikuisiin ja varsinaisiin tanssin harrastajiin.
90-luvulla alkanut nousu taittui hiukan mutta nyt taas näyttäisi olevan ainakin lievä nousu käynnissä. Ainakin nuoria näyttää tulevan lavoille runsaankin laisesti, ja myös niillä alueilla missä nuorten tanssiminen on ollut 90-luvun jälkeen lähes olematonta. - Musta vuosikymmen
RomahduksestaNousuun kirjoitti:
Romahdus alkoi alkoholilaisäädännön uudistamisesta. Keskikalja tuli baareihin ja ravintoloiden alin ikäraja laski 18 vuoteen. Aikaisemmin ikäraja oli 21 tai 24 vuotta. Tosin alennettua ikärajaa oli kokeiltu jo muutaman vuoden.
Tanssipaikkojen asiakkaat oli pääasiassa 15 - 20 vuotiata ja kun tuli mahdollisuus suunnata myös muualle kuin tanssilavoille, niin sinnehän mentiin. Onneksi lavoilla kämään tottuneet jatkoivat lavakäyntejään vanhaan malliin, mutta uusien lavatanssijoiden määrä alkoi vähenemään. 70-luvulla tuli diskot ja siinä oli yksi syy. Koko 70-luvun tanssijoiden määrä väheni aika rajustikin.
Oli yksi poikkeus tanssilvoilla järjestettävät nuorisomusiikkitapahtumat ja rokki vetikin monelle lavalle kaikkien aikojen yleisöennätykset. Se ei kuitenkaan auttanut lavatanssia yhtään mihinkään vaan vaikutus oli mieluummin lavatanssin kannalta negatiivinen. Ja rokkitapahtumat oli lopetettava omaan mahdottomuuteensa. Vaikka ne toikin huimat määrät, niin jälkikustannukset nousi kohtuuttoman suuriksi, koska romontti oli lähes jokaisen tapahtuman seurauksena. Lisäksi järjestyksen valvojia ei enää saanut koska he pelkäsivät oman turvallisuutensa takia.
Viimeistään 80-luvun alussa moni lava lopetti toiminnan ja moni jo sitä aikaisemmin.
70-luku ja 80-luvun alku oli myös ravintolatanssien kulta-aikaa.
80- luvun lopulla alkoi näkymään pienen elpymisen merkkejä, Topi Sorsakoski ja Agents alkoi vetämään yleisöennätyksiä tanssilavoille. Samalla alkoi merkittävä tanssikurssitoiminta mikä sai aikaan että tanssilavat sai uuden yleisönsä aikuisväestöstä. Vielä 90-luvun alussa harva alle 30 vuotias mies tanssi tyttöjä saattoi olla muutama. Eteläsuomen ainoa nuorten paikka taisi olla Oitin tanssipaikka. Oittilaisetkin myöhemmin hylkäsivät paikan, mutta tilalle tulikin Järvenpäähän uusi iso tanssipaikka. Varsinainen elpyminen saikin vauhtia 90-luvulla ja käytännössä tanssipaikkojen perinteiset tanssijat eli 15 - 20 vuoriaat nuoret vaihtuivat aikuisiin ja varsinaisiin tanssin harrastajiin.
90-luvulla alkanut nousu taittui hiukan mutta nyt taas näyttäisi olevan ainakin lievä nousu käynnissä. Ainakin nuoria näyttää tulevan lavoille runsaankin laisesti, ja myös niillä alueilla missä nuorten tanssiminen on ollut 90-luvun jälkeen lähes olematonta.Lavatanssilla taitaakin mennä aika hyvin. 1945 jälkeen syntyi kymmenessä vuodessa noin miljoona "lavatanssijaa" seuraavana decadena vain noin puoli miljoonaa. Jo tällä perusteella lavojen määrä olisi puolittunut. Lisäksi tuli kattava suurlavojen verkosto. Yhdelle suurlavalle sopii tanssijoita 10 - 20:n pikkulavan verran. Eli lavojen määrä pieneni yhteensä noi kahdeskymmeneosaan alkuperäisestä ja jopa enemmän.
Ehkä monelle yllätykseksi 60-luku oli lavakuolemien musta vuosikymmen, vaikka kysymyksessä on suosituin lavatanssivuosikymmen. Suurlavat rakennettiin pääosin 60-luvulla ja jokainen suurlava lopetti vakituisesta tanssitoiminnasta noin 10 - 20 tanssilavaa.
- Kauan tanssinut
Oletko varma, että tavistanssijat ovat noiden tekstien takana?
Miten haluaisit omalla esimerkilläsi rohkaista mainitsemiasi taviksia? Pitäisikö tehdä niin kuin itse olet tehnyt? - jupsanssaa
Täällä yksi tavistanssija, nainen. Muutama vuosi sitten tuli vihdoinkin otettua itseä niskasta kiinni ja mentyä lavatansseihin. Taitoa ei ollut lähes lainkaan.
Mitä sitten lavalla tapahtui? No, hakuja tuli ihan mukavasti, useimmat tavistanssijoilta. Sosiaalifoksia mentiin ja sen oppikin suht nopeasti. Suuri kiitos näille "taviksille", että kävivät hakemassa! Muussa tapauksessa olisi tanssiharrastus jäänyt todella lyhyeksi. Uuden harrastajan silmin meno lavoilla näyttää itse asiassa todella pelottavalta, sillä kokemattoman silmin kaikki tanssivat todella hyvin ja itselle tulee tunne, että ei ikinä voi oppia tuollaista ja tulee tunne, ettei todellakaan kuulu joukkoon.
Nyt tansseissa vähän enemmän käyneenä voin todeta, että vaikka itsellä taitotaso on noussut, en edelleenkään kuulu "piireihin", eivätkä prot minua käy hakemassa. Onneksi siitäkin joukosta löytyi jo heti alussa muutama poikkeus, jotka silloin tällöin käyvät hakemassa ja antavat rakentavaa ja positiivista palautetta. Suuri kiitos näille muutamalle miehelle! Kivaa tietenkin olisi, jos muutkin pro-miehet alentuisivat tanssittamaan meitä ei ihan niin pro-naisia.- Tanssssija
Turhan korkeaan asemaan asetat nuo lavatanssien Pro-miehet. Useimmat vain itseoppineita tai jonkunlaisen alkeiskurssin käyneitä. Monesti vain lipun hintaan kuuluvien tunti ennen tanssien alkua opastuksien käyneitä.
Älä ollenkaan alenna itseäsi tanssit ja hankit kokemusta. Jos todella haluat joskus oppia tanssimaan niin liity tanssiseuraan ja ala käydä säännöllisesti tanssitunneilla silloin opit tanssimaan ja alat pian näkemään lavojen taitotason ihan uudessa valossa. - jupsanssaa
Tanssssija kirjoitti:
Turhan korkeaan asemaan asetat nuo lavatanssien Pro-miehet. Useimmat vain itseoppineita tai jonkunlaisen alkeiskurssin käyneitä. Monesti vain lipun hintaan kuuluvien tunti ennen tanssien alkua opastuksien käyneitä.
Älä ollenkaan alenna itseäsi tanssit ja hankit kokemusta. Jos todella haluat joskus oppia tanssimaan niin liity tanssiseuraan ja ala käydä säännöllisesti tanssitunneilla silloin opit tanssimaan ja alat pian näkemään lavojen taitotason ihan uudessa valossa.Nykyään toki kuulun tanssiseuraan ja käyn tanssikursseilla, mutta nämä seikat eivät kuitenkaan muuta kokemaani toiseksi. Edelleenkään pro-miehet eivät minua hae, sillä en itse ole "pro", vaan pikemminkin keskitason tanssija.
Käsittääkseni tässä oli tarkoitus keskustella siitä, kuinka tavikset kokevat nykypäivän lavakulttuurin. Omasta mielestäni molemmilla osapuolilla, niin meillä taviksilla kuin pro-tanssijoilla, olisi parantamista omassa lavakäyttäytymisessään. Me tavikset voisimme lopettaa sen ainaisen napinan siitä, kuinka pro-tanssijat pilaavat tanssikulttuurin (tosin itse en tätä väitettä allekirjoita) ja pro-tanssijat voisivat vaikka kerran illassa hakea jotain tavista tanssimaan. Näin he omalla esimerkillään ja kannustamisellaan olisivat luomassa uusia tanssijoita. Mutta tällainen on nähtävästi liian paljon pyydetty, molemmilta osapuolilta. ;)
Itse toki ajattelen, että sopu sijaa antaa. Liika kuppikuntaisuus lyö loppupeleissä kasvoille molempia leirejä... - realisti543354
jupsanssaa kirjoitti:
Nykyään toki kuulun tanssiseuraan ja käyn tanssikursseilla, mutta nämä seikat eivät kuitenkaan muuta kokemaani toiseksi. Edelleenkään pro-miehet eivät minua hae, sillä en itse ole "pro", vaan pikemminkin keskitason tanssija.
Käsittääkseni tässä oli tarkoitus keskustella siitä, kuinka tavikset kokevat nykypäivän lavakulttuurin. Omasta mielestäni molemmilla osapuolilla, niin meillä taviksilla kuin pro-tanssijoilla, olisi parantamista omassa lavakäyttäytymisessään. Me tavikset voisimme lopettaa sen ainaisen napinan siitä, kuinka pro-tanssijat pilaavat tanssikulttuurin (tosin itse en tätä väitettä allekirjoita) ja pro-tanssijat voisivat vaikka kerran illassa hakea jotain tavista tanssimaan. Näin he omalla esimerkillään ja kannustamisellaan olisivat luomassa uusia tanssijoita. Mutta tällainen on nähtävästi liian paljon pyydetty, molemmilta osapuolilta. ;)
Itse toki ajattelen, että sopu sijaa antaa. Liika kuppikuntaisuus lyö loppupeleissä kasvoille molempia leirejä...Voithan itsekin hakea niitä "pro-tanssijoita". Suomessa on naistenhakuvuoroja ja sekahakuvuoroja.
- Tanssin taikaa
realisti543354 kirjoitti:
Voithan itsekin hakea niitä "pro-tanssijoita". Suomessa on naistenhakuvuoroja ja sekahakuvuoroja.
Hei, meilläpäin tanssinopettajat suosittelevat, että kolme hakua illassa tuntemattomille. Olisko tämä hyvä avaus. Itse pyrin tuohon, mutta aina se ei onnistu. Niitä kurssikavereitakin kun on haettava. Tässä vähän aikaa sitten tuli kommentti "luulin, että olet jo unohtanut minut" kun en erästä kurssikaveria hakenut vähään aikaan.
Kiitos, kerrankin asiallisesta keskustelusta tällä palstalla tästä aiheesta! Lisää vaan mielipiteitä. - Tanssssija
realisti543354 kirjoitti:
Voithan itsekin hakea niitä "pro-tanssijoita". Suomessa on naistenhakuvuoroja ja sekahakuvuoroja.
Ei ollenkaan liian paljon pyydetty. Ihan järkeviä toiveita esität käyttäytymisessä lavoilla on kyllä parantamisen varaa.
Jospa kertoisit keitä ne on ne pro - tanssijat joiden toivoisit sinua hakevan.
Tarkoitatko kädenalitanssijoita jotka tanssivat pääosin swing - tansseja vai sitten
seuratanssijoita jotka tanssivat vakio - , lattari - ja kansantansseja.
Harva pro - tanssija siellä lavoilla on näissä kaikissa oikein hyvä.
Suuntaamalla omaa taitosihankintaa voit pienentää hakijoiden hakukynnystä jos uskot tanssitaitosi olevan haluamillesi hakijoille esteenä. Eli siis harjoittelet erityisesti niitä tansseja joita haluamasi hakijat suosivat.
Itsetuntosi nousee ja tanssitaitosi huomataan . - Haukkumanimitys
Tanssssija kirjoitti:
Älä ollenkaan alenna itseäsi tanssit ja hankit kokemusta. Jos todella haluat joskus oppia tanssimaan niin liity tanssiseuraan ja ala käydä säännöllisesti tanssitunneilla silloin opit tanssimaan ja alat pian näkemään lavojen taitotason ihan uudessa valossa.Pro nimitystä käytetään vain silloin kun on halu haukkua jotain erityisen raskaasti. Pro on vain haukkujoiden käyttämä nimitys. Ehkä joku erityistä tyydytystä kun haukkuu muita tanssijoita prooksi.
- Kusti Kuivala
Tanssin taikaa kirjoitti:
Hei, meilläpäin tanssinopettajat suosittelevat, että kolme hakua illassa tuntemattomille. Olisko tämä hyvä avaus. Itse pyrin tuohon, mutta aina se ei onnistu. Niitä kurssikavereitakin kun on haettava. Tässä vähän aikaa sitten tuli kommentti "luulin, että olet jo unohtanut minut" kun en erästä kurssikaveria hakenut vähään aikaan.
Kiitos, kerrankin asiallisesta keskustelusta tällä palstalla tästä aiheesta! Lisää vaan mielipiteitä.Tuntemattomien hakemista ei kannata suositella kenelle vaan. Joissakin se herättää pahaa verta, kun he eivät saa tanssilippurahoilleen vastinetta.
Itselleni tuntemattomien hakeminen on aivan luontevaa ja kaikkein hauskinta. Se mahdollistaa sen, että voi mennä minne vaan ja olla kuin tutussa paikassa konsanaan. Tosin minulla ei olekaan mitään valiotanssijan statusta varjeltavana. - Tanssin taikaa
Kusti Kuivala kirjoitti:
Tuntemattomien hakemista ei kannata suositella kenelle vaan. Joissakin se herättää pahaa verta, kun he eivät saa tanssilippurahoilleen vastinetta.
Itselleni tuntemattomien hakeminen on aivan luontevaa ja kaikkein hauskinta. Se mahdollistaa sen, että voi mennä minne vaan ja olla kuin tutussa paikassa konsanaan. Tosin minulla ei olekaan mitään valiotanssijan statusta varjeltavana."Tuntemattomien hakemista ei kannata suositella kenelle vaan. Joissakin se herättää pahaa verta, kun he eivät saa tanssilippurahoilleen vastinetta. "
Tämä meni pahasti ohi? Kenessä se herättää pahaa verta ja kuka ei saa lippurahoilleen vastinetta? - Kusti Kuivala
Tanssin taikaa kirjoitti:
"Tuntemattomien hakemista ei kannata suositella kenelle vaan. Joissakin se herättää pahaa verta, kun he eivät saa tanssilippurahoilleen vastinetta. "
Tämä meni pahasti ohi? Kenessä se herättää pahaa verta ja kuka ei saa lippurahoilleen vastinetta?Menikö ohi sinulta vai minulta?
Nimiä tai niccejä en rupea luetteloimaan, mutta jos seuraat keskusteluja niin huomaat, että sellainen näkemys tulee aika usein esille. - Tanssin taikaa
Kusti Kuivala kirjoitti:
Menikö ohi sinulta vai minulta?
Nimiä tai niccejä en rupea luetteloimaan, mutta jos seuraat keskusteluja niin huomaat, että sellainen näkemys tulee aika usein esille.Minulta
- jupsanssaa
Toki joskus tuleekin haettua pro-tanssijoita tanssimaan, eikä tarkoituksena ollut viedä keskustelua siihen suuntaan, miksi minua eivät pro-tanssijat hae tanssimaan. :) Koko ajan rohkaistun siinä, että uskallan hakea miehiä (olkoonkin pro tai ei) tanssimaan.
Nyt kun itsellä on jo jonkun verran tanssikokemusta takana, pyrin aina rohkaisemaan ja kannustamaan minua hakemaan tulleita miehiä, jotka ovat ensimmäisiä kertoja tanssimassa. Joskus kun huomaan jonkun uuden naaman ja huomaan, että henkilö ei "osaa" tanssia, käyn mahdollisesti ko. henkilöä hakemassa ja siinä jutustelun lomassa sitten kiitän, että on rohkeasti uskaltanut lähteä tanssimaan ja jutustelen mukavia tanssiharrastuksesta (toki aina tilanteen mukaan). Se ei ole minulta itseltäni pois, että muutaman tanssin illasta käyn tanssimassa ei-niin-hyvän tanssijan kanssa. Muutamasta tällaisesta tapauksesta on kehittynyt varsin hyviä viejiä, ja tuntuvat muistavan minut (joten huomaamattani olen pedannut itselleni tulevaisuuden hakuja?).
Omalta kohdaltani olen ikuisesti kiitollinen eräälle pro-tanssijalle, joka minua haki, antoi positiivista palautetta ja ohjasi minua oikeaan suuntaan. Jos tämä mies ei olisi minua tullut ikinä hakemaan, veikkaan että tanssiharrastukseni olisi jäänyt lyhyeen. Ehkäpä siis omalla toiminnallani haluan antaa hyvän kiertää.
Joten meistä taviksistakin saattaa kehittyä ihan ok tanssijoita, kunhan vähän saamme opastusta. Itse jos tätä "ohjausta" (ts. mukavaa rupattelua ja kannustusta) en olisi saanut, tuskin olisin tanssikurssille mennyt. Nyt sujuu jo kädenalitanssitkin kohtalaisesti. ;)
Mutta edelleen: ensimmäisiä kertoja lavalla käyneenä olin kauhusta jäykkänä, kun näin tanssijoiden taitotason. Nuo ensimmiset kerrat ovat kenties niitä hyviä hetkiä meidän enemmän harrastaneiden käydä uusiin "kiinni" ja rauhoitella, että ei tämä kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole. Näin me omalla toiminnallamme pystyisimme kenties kasvattamaan tanssijajoukkoa. Osasta tulee pro-tanssijoita, osa pysyy tavallani taviksina ja tietenkin osa katoaa eikä palaa takaisin. Mutta onpahan ainakin omalla toiminnallamme otettu ihmiset avosylin vastaan?
Tulipas saarna, sori. :D - Tavistytsy
Tarpeellinen avaus, hyvää keskustelua ja juuri oikeaan aikaan. Nyt kun kesälavat alkavat avautua, aloittelijoita ja satunnaisia kävijöitä on paljon liikkeellä. Miten proot ja taviksetkin voisivat myötävaikuttaa siihen, että aloittelija pääsisi vauhtiin eikä eka lavakokemus jäisi ainoaksi? Kai se on kaikkien tanssista nauttivien etu, että lavoille tulee uusia hakijoita ja haettavia?
Jospa tosiaan ottaisi tavaksi, että kesälavoilla hakisi illan aikana edes kerran jotain uutta/tuntematonta, joka selvästi näyttää kaipaavan rohkaisua uskaltaakseen parketille. Taidot karttuvat vain tanssimalla ja jokainen prookin on joskus ollut aloittelija. - Miksi nimitellään
Miksi ihmeessä täälläkin nimitellään tanssijoita prooksi. Eikö ole tiedossa että proo koetaan erittäin raskaaksi haukkumanimeksi.
Jos tiedetään jonkun käyttävän proo nimitystä, niin hakematta nämä haukkujat jätetään.- Tavistytsy
Jotkut vaan on taitavampia tanssijoita kuin toiset. Olisiko sulla mielessä joku hyvä vaihtoehto tuolle "haukkumanimelle"?
- Kusti Kuivala
Ei haukku laukkua tee. Se pro-sanan käyttö on vain huitomista ilmaan, eikä kenenkään kannata ottaa haukkua kopiksi kohdalleen.
On kaksi eri asiaa, nimtelläänkö taitojen vai käyttäytymisen ja vaatetuksen perusteella prooksi. - Vahva negatiivinen
Kusti Kuivala kirjoitti:
Ei haukku laukkua tee. Se pro-sanan käyttö on vain huitomista ilmaan, eikä kenenkään kannata ottaa haukkua kopiksi kohdalleen.
On kaksi eri asiaa, nimtelläänkö taitojen vai käyttäytymisen ja vaatetuksen perusteella prooksi.Proo nimitystä käytetään niin usein muiden halventavien nimitysten vahvistussanana, että se on saanut jo sen perusteella sellaisen negatiivisen sisällön, että sitä ei kukaan halua itsestään käytettävän. Se ei ole enää ainoastaan pieni pilkkasana, niin kuin se oli vielä joku vuosi sitten.
- Kusti Kuivala
Vahva negatiivinen kirjoitti:
Proo nimitystä käytetään niin usein muiden halventavien nimitysten vahvistussanana, että se on saanut jo sen perusteella sellaisen negatiivisen sisällön, että sitä ei kukaan halua itsestään käytettävän. Se ei ole enää ainoastaan pieni pilkkasana, niin kuin se oli vielä joku vuosi sitten.
Täässä pilkkakirveiden lennelessä päittemme yli kysyn sinulta Vahva negatiivinen, kumpi on negatiivisempi haukkumasana, pro vai tavis?
Kauppa tarvii kauppiaat, ja sota sotilaat. Itse olen ratkaissut tämän asian siten, etten osallistu siihen. Säästän tunteeni Anjalle. - Vahva negatiivinen
Kusti Kuivala kirjoitti:
Täässä pilkkakirveiden lennelessä päittemme yli kysyn sinulta Vahva negatiivinen, kumpi on negatiivisempi haukkumasana, pro vai tavis?
Kauppa tarvii kauppiaat, ja sota sotilaat. Itse olen ratkaissut tämän asian siten, etten osallistu siihen. Säästän tunteeni Anjalle.Fifty/sixty so not
- Pakkoneuroosi se on
Haukkumanimeksi löytyy vaikka mitä nimityksiä. Onko pakko yleensäkään käyttää mitään erityistä haukkumanimeä. Tiedän kyllä että muutamilla on pakko päästä käyttämään milloin minkäkinlaista haukkumanimeä, mutta miksi käyttää jotain äärimmäisen negatiivista nimitystä. Kyyllähän pro nimityksen käyttäjä paljastaa itsestään inhon tunteen taitavampia tanssijoita kohtaan, ja onhan siitä tässä suhteessa myös etua tunnistaa taitavampia tanssijoita inhoavia tanssijoita. Mutta jotain muuta pitäisi keksiä, kuin äärimmäista inhoa osoittavan haukkumanimen käyttäminen.
Ja onko yleensäkään pakko alkaa nimittelemään muita tanssijoita. Se nimittely kun on enemmän yleisessäkin mielessä nimittelijän korvien välissä olevä mieltymys saada haukkua muita. Toisille se on pakkoneuroosi. - jupsanssaa
Pahoittelen, jos olen jotakuta loukannut kutsumalla erittäin hyvin tanssivia pro-tanssijoiksi. Se ei todellakaan ollut tarkoitukseni, enkä tiennyt tuolla sanalla olevan negatiivinen merkitys.
Itse käsitän pro-tanssijaksi henkilön, joka on todella hyvä tanssimaan.
Mutta jotta keskustelu ei lähtisi sivuraiteille, niin pysytäänkö edelleen aiheessa. Eli: kuinka saada taviksia ja uusia pysymään lavoilla? Kuinka me harrastajat voisimme edesauttaa tätä asiaa, niin tavikset kuin todella hyvät tanssijatkin?- örmykörmy
Hyvät saakoon tanssia ihan täysillä kun on tilaa ja muuten mahdollista.
Vähemmän osaavat älköön ottako pulttia tästä.
Hyvät tanssittakoon vähemmän osaavia koska se on ystävällistä ja erittäin hyödyllistä niille jotka haluavat oppia lisää.
Tervehdittäköön toisia heti kun alkavat olla naamatuttuja.
Muistettakoon, että kaikki ovat samalla taitotasolla silloin kun eivät ole juuri tanssimassa.
Enemmän ja vähemmän osaavissa on yhtälailla mielenkiintoisia ja mukavia persoonia joihin kannattaa tutustua. - Kannatan
örmykörmy kirjoitti:
Hyvät saakoon tanssia ihan täysillä kun on tilaa ja muuten mahdollista.
Vähemmän osaavat älköön ottako pulttia tästä.
Hyvät tanssittakoon vähemmän osaavia koska se on ystävällistä ja erittäin hyödyllistä niille jotka haluavat oppia lisää.
Tervehdittäköön toisia heti kun alkavat olla naamatuttuja.
Muistettakoon, että kaikki ovat samalla taitotasolla silloin kun eivät ole juuri tanssimassa.
Enemmän ja vähemmän osaavissa on yhtälailla mielenkiintoisia ja mukavia persoonia joihin kannattaa tutustua.Hyviä ajatuksia!
- Taviksen profiilista
Suomalaisen tavistanssijan profiili eli tanssilavat täyttävän asiakkaan keskiverto tunnetaan erittäin hyvin useiden asiakaskyselyjen perusteella:
Keskimääräinen tanssija ei tanssilavojen tyyppiasiakas eli tavis tanssii vähintään kerran viikossa tai useammin.
Osaa tanssia suljetun otteen tansseja ja swingtansseja ja jonkin verran myös lattareita.
Tanssiharrastus kestää vuosia, jopa vuosikymmeniä.
Tähä ryhmään kuuluu lähes kaikki tanssilavojen asiakkaat. Muut ryhmät ovat marginaalisia.
Eläkeläistansseissa profiili on selvästi erilainen, mutta niidenkin profiili on osin yhtenevä "yleistanssijan" eli "tavis" profiilin kanssa. Eläkeläitanssijan profiilissä korostuu pitkä tanssin harrastaminen. Mtta siellä lköytyy myös selvästi tanssilajin mukaan profiloitumista. Yksi selvä iso ryhmä on suljetun otteen tanssijat ja se voidaan jakaa osaprofiileiksi. Eläkeläistanssijoidenkin tanssiprofiili muuttuu kuitenkin hitaasti mutta varmasti "tavallisten tanssien" "tavis" profiilia vastaavaksi. Nyt jo eläkeläistansseissa on useitakin kädenalitanssijoita samanaikaisesti tanssimassa 5 -10 ja jopa 20 paria voi olla tanssimassa kädenalitansseja, ja se on aika paljon, kun tanssijoiden määrä vaihtelee eläkelaistansseissa alle sadasta kolmeen jopa neljään sataan. Eläkeläistanssien "tavis" on edelleenkin kuitenkin selvästi erilainen verrattuna "tavallisten tanssien taviksen profiiliin".- AHA..
AHA ...N0 hyvä tietää mikä on mulla profiili ja miksi profiloidun, kun lähden tänään tanssimaan tonne meidän kylän tanssipaikalle.....:)l
- 19+8
AHA.. kirjoitti:
AHA ...N0 hyvä tietää mikä on mulla profiili ja miksi profiloidun, kun lähden tänään tanssimaan tonne meidän kylän tanssipaikalle.....:)l
Harmittaa tällaiset kirjoitukset.Maksavana lipun ostajana tanssimme sillä taidolla mikä meillä on. Riitaa saa joka asiasta jos niin haluaa. Kukin tanssii tyylillään ja taidoillaan. Pariskunta maksaa lipusta tämän yleisimmän 30 euroa illasta niin hyvällä omatunnolla tanssimme ja muut huomioiden ettei törmäillä ja tönitä ja potkita tahallaan. Tanssijat jo 60-luvun lopulta.
- Eläkeläistavis
AHA.. kirjoitti:
Tämä on juuri näiden tilastonikkari kirjoittelujen ongelma.
Saattaapi joku olla ihan tosissaan profiloitumassa joksikin tilastonikkarin käyttämään profiiliin.
Yleensä näitä kirjoitellaan varoen.
Tilastoon perustuva on vain tilastoa. Jokaisella on se oma profiili ja sitä pitää kunnioittaa.
Profiilit on ensisijaisesti palvelun tarjoajille tärkeitä, ei niinkään palvelujen käyttäjille. Tämä vaara on olemassa, mikä tässäkin tuli ensimmäisessä kommentissä esille.
- Still dancing
Se mikä (minun mielestäni) on hyvä asia muistaa kaiken aikaa on:
- että pikku törmäykset, jopa kaatumiset kuuluvat lajiominaisuuksiin (ei siis kannata hermostua)
- on hienoa, että sinä, joka et ehkä usko kykeneväsi samaan kuin lattialla sukkuloiva "pro", et harmistu siitä, vaan ymmärrät sen olevan eri vaiheessa, MUTTA saman lajin sisällä. Eikä ole edes pakko pyrkiä samaan!
Ja harmillisinta diskoajalla oli se, että se kenties oli asia, joka vei paritanssiperinnettä taaksepäin.- Rytmi löytyy
Diskoaika myös ylläpiti tanssikipinää. Varsinkin monille tytöille oli jäänyt pieni kutina jalkapohjiin, että jospa pääsisi oikeesti tanssimaan. Ja pojille sillä on ollut myös jonkin verran merkitrystä, ehkä pojat saivat diskosta ainoan kipinnän tanssin suuntaan, mitä muuten eivät ehkä koskaan olisi saaneet. Ja jos on diskoon löytänyt rytmin, niin myös rytmi löytyy silloin lavatanssiinkin helpommin. Ja onhan lavatanssi hustle suoraan diskon perintöä.
- Hustlehumppa
Rytmi löytyy kirjoitti:
Diskoaika myös ylläpiti tanssikipinää. Varsinkin monille tytöille oli jäänyt pieni kutina jalkapohjiin, että jospa pääsisi oikeesti tanssimaan. Ja pojille sillä on ollut myös jonkin verran merkitrystä, ehkä pojat saivat diskosta ainoan kipinnän tanssin suuntaan, mitä muuten eivät ehkä koskaan olisi saaneet. Ja jos on diskoon löytänyt rytmin, niin myös rytmi löytyy silloin lavatanssiinkin helpommin. Ja onhan lavatanssi hustle suoraan diskon perintöä.
No ensisijaisesti hustle on diskotanssi. Lavatanssina siitä on muutama muunnos ja helpoin lienee paikallaan linjassa tanssittu 4-step 4-count käsiotteinen swing. Se on vähän buggista eroava ja moni pitääkin sitä buggina.
- disco sw.
Hustlehumppa kirjoitti:
No ensisijaisesti hustle on diskotanssi. Lavatanssina siitä on muutama muunnos ja helpoin lienee paikallaan linjassa tanssittu 4-step 4-count käsiotteinen swing. Se on vähän buggista eroava ja moni pitääkin sitä buggina.
Tarkotatko sitä, jonka perusta on
1, tap, 3 , a4.
Jota myös discoswingiksi sanotaan
( alkuperäinen latin hustle taisi olla 1 , 2 , a3 ) - Hustlehumppa
disco sw. kirjoitti:
Tarkotatko sitä, jonka perusta on
1, tap, 3 , a4.
Jota myös discoswingiksi sanotaan
( alkuperäinen latin hustle taisi olla 1 , 2 , a3 )Se helpoin on neljä askelta neljään iskuun. "Eli swing kuvioita kävellen".
http://www.youtube.com/watch?v=vwMjlfkSvLw
Periteisesti diskojen hustle on askel iskulle askeltamista tai jos tanssitaan touch-step (suomalaisittain TAP) niin sekin tanssitaan kokoiskulle.
Neljän askeleen neljään iskuun tanssittu on suora lainaus diskosta tanssia kokoiskuin. Ja askel voi olla painollinen tai touch.
Esimerkiksi 4-count kokoiskuille.
Yksi, Touch, Kolme, Touch
Eli sivulle, viereen, sivulle, viereen.
Kun tähän lisätään kaksi painollista askelta vaikkapa näin
Yksi, Kaksi, Kolme, Touch, Viisi, Touch
Saadaan jo selvä lavatanssi. Olisikohan sama kuin TAP-fuskun rytmitys, tai TAP-jive.
Kokoiskujen huistlea siis tarkoitin. Niin kuin askel iskulle hustlehumppa. - Touch me there
Hustlehumppa kirjoitti:
Se helpoin on neljä askelta neljään iskuun. "Eli swing kuvioita kävellen".
http://www.youtube.com/watch?v=vwMjlfkSvLw
Periteisesti diskojen hustle on askel iskulle askeltamista tai jos tanssitaan touch-step (suomalaisittain TAP) niin sekin tanssitaan kokoiskulle.
Neljän askeleen neljään iskuun tanssittu on suora lainaus diskosta tanssia kokoiskuin. Ja askel voi olla painollinen tai touch.
Esimerkiksi 4-count kokoiskuille.
Yksi, Touch, Kolme, Touch
Eli sivulle, viereen, sivulle, viereen.
Kun tähän lisätään kaksi painollista askelta vaikkapa näin
Yksi, Kaksi, Kolme, Touch, Viisi, Touch
Saadaan jo selvä lavatanssi. Olisikohan sama kuin TAP-fuskun rytmitys, tai TAP-jive.
Kokoiskujen huistlea siis tarkoitin. Niin kuin askel iskulle hustlehumppa.Meinaakko viedä leivän tanssinohjaajien pöydästä ja laardin leivän päältä kun täällä ilmaisia kurssituksia pidät.
- tasoton
Eiköhän kaikki eri tasoiset tanssijat mennä illalla tanssimaan kuka mihinkin päin Suomea.Ja nautitaan siitä jokainen iloisin mielin omalla tasollamme.
- dandzu
Miksi tätä samaa hömppää jaksetaan pitää yllä että kurssittautuneet ja kädenalitanssijat tuhoavat tanssikulttuuria niin, että lavoja joudutaan sulkemaan.
Kyllä se Viihtarinkin lopettaminen johtuu ihan muista syistä, eli että lavatansseissa käynti ei vaan enää ole muuten suosittua. Siihen ei ole jollain tansseissa käyvällä ryhmällä mitään tekemistä. Tansseissa oleva väki ikääntyy eikä enää jaksa tulla. Eikä nuoria tule poistuvien tilalle riittävästi. Piste.- Selvä tapaus minusta
Minkähän takia sitten Keski-Suomessa on kesälavat pullollaan tanssijoita ja talviaikaan Jyväshovissa. Tavallisia tanssijoita, jotka eivät Viihtariin uskaltaneet enää mennä. Viihtari vain kaatui.
- rettix
Selvä tapaus minusta kirjoitti:
Minkähän takia sitten Keski-Suomessa on kesälavat pullollaan tanssijoita ja talviaikaan Jyväshovissa. Tavallisia tanssijoita, jotka eivät Viihtariin uskaltaneet enää mennä. Viihtari vain kaatui.
Niin ihan kuin minun mutsi joka ei uskalla lähteä autolla tielle kun siellä on niin kova meno. Ennen oli kuulemma rauhallisempaa ja hevoset hyviä.
- hkj6677
Miehet ja naiset käy lavoilla vain seuraa etsien. Sit nä "pro" tyypit on jo ihan naurettavia tyyleineen. Mutta harva sen itse tajuaa.. Kyllä ammattitanssioita on olemassa joo.. mutta ne on kyl sit ihan eri luokkaa..heh.. Ei voi ku nauraa lavojen kunkuille ja kuningattareille.. typerän naurettavia landepaukkuja joilla hieman alentunut äo!!
- lupaus
Me kaikki mahdumme tanssimaan lavoille, niin paljon harjoitelleet, kuin vähemmänkin. Katselen aina niitä parempia tanssijoita hiukan kateellisena. Olisin mieluusti taidoiltani, edes hieman lähempänä heitä. Olen vaan niin saamarin saamaton, etten ole paljon kursseilla käynyt. Pieni haaaveeni on , että harjoittelen parin vuoden aikana, niin hyväksi, että hippulat vinkuvat ja kansa katsoo ihmeissään, osaako tuokin tanssia. ? Ei olis uskonut.
- rytinäää
Niinhän se maailmassa on että ihmiset ovat erilaisia. Jopa tanssitaidoiltaan.
Mutta miksi vaatimattomammalla tanssitaidolla varustettu sitten ei voisi mennä sinne tanssipaikalle?
Sillä periaatteella minäkään en voisi mennä minnekään missä on ihmisiä, suurin osa heistä on komeampia kuin minä.
Ei tanssipaikassa ketään kiinnosta jonkun taitamattomuus. Jokainen ajan myötä tai harjoittelemalla hyväksi tanssijaksi tullut tietää mitä on olla huono tanssija, kaikki ovat sitä joskus olleet. - tavsikoinenn
Miksi tansseissa ei voisi käydä vaikka ei osaisikaan tanssia? Miksi härdellitanssijalla on aina sellainen taustaoletus, että kaikki maailman muutkin ihmiset ovat innoissaan uusien kuvioiden opettelusta? Miksi härdellitanssijan ajatusmaailmaan ei mahdu se, että joku voi nauttia lavatansseista täysin eri tavalla kuin hän?
Luulen, ettei tässä mistää kateudesta tai huonosta itsetunnosta ole kysymys vaan siitä, että tavis ajattelee suunnilleen näin: "miten tuoki jaksaa.. huoh"- järjestyskoira
En ole ikinä kuullut livenä kenenkään sanovan, että jonkun tanssitaito ei riittäisi tanssipaikoille. Ilmoittautukaa nyt jos olette sen joskus kuulleet.
Se on kyllä tavallista, että joku aiheuttaa kännipäissään ongelmia muille heilumalla vähän liian vauhdikkaasti ja kolistelemalla, mutta vähän huonommin tanssiva mutta normaalisti liikkuva ei.
Jos joku katsoon kun tanssii niin ei se tarkoita että katsoisi paheksuvasti tai "ylimielisesti" kuten huimimmat väittävät, ei siellä voi lattiaankaan koko aikaa katsoa.
Minullekin sanottiin kerran ,että "ei kait ne hae kun ei ole rannepussia". Mitä ihmettä? Siinä se sanoja laittoi toisten päähän oman ajatuksensa ja luovutti ennen kuin aloittikaan. Kaikesta pahinta tuolaisessa on, että sanoja menee ja kertoo totuutena jollekin että eivät hae kun ei ole oikeaa tanssivarustusta.
Kukaan muu ei todennäköisimmin noin ajatellut. - Monipuolinen tavis
Noin 95% lavatanssijoista on taviksia, jo yksinomaan tuon prosenttiluvunkin takia. Tavis osaa tanssia kohtuullisesti suljetun otteen tansseja ja kädenalitansseja, Ja myös lattareiden taito on ainakin vähän hallussa.
Hiukan tavisten kädenalittelutaito vaihtelee ja lattarit foksataan paitsi samba triplettihumpataan.
Silloin kun tanssitaan käytännösä "perustanssia" niin se kädenalittelu ei ole ainakaan vaikeampaa verrattuna suljettuun otteeseen. Suuri joukko eläkeläisiä on todennut - omaksi yllätyksekseenkin - että fusku onkin monin verroin helpompaa kuin nopea foksi.
Meillä on eläkeläisillä oma kädenalitanssikurssi ja käytännössä kaikki ovat todenneet nopeaan foksimusiikkiin tanssitun fuskun olevan nopeaa foksia helpompaa.
Kädenalitavikset ihmettelee vain suljetussa otteessa tanssivien kantaa, että kädenalittelijatavikset tanssii ainoastaan kädenalitansseja. Totuushan on se että kädealittelutanssija tanssi vain muutaman tanssin kädenalitellen ja suurin osa on suljetussa otteessa tanssimista.
Ehkä joku tiukka rock 'n' roll tai swing voi olla hikoiluttavaa, mutta aivan saman hien saa pintaan nopealla foksilla, samballa, jenkalla, polkalla, tai jos rokki tai nopea swing tanssitaan foksina. - Höpöä Totena
järjestyskoira kirjoitti:
En ole ikinä kuullut livenä kenenkään sanovan, että jonkun tanssitaito ei riittäisi tanssipaikoille. Ilmoittautukaa nyt jos olette sen joskus kuulleet.
Se on kyllä tavallista, että joku aiheuttaa kännipäissään ongelmia muille heilumalla vähän liian vauhdikkaasti ja kolistelemalla, mutta vähän huonommin tanssiva mutta normaalisti liikkuva ei.
Jos joku katsoon kun tanssii niin ei se tarkoita että katsoisi paheksuvasti tai "ylimielisesti" kuten huimimmat väittävät, ei siellä voi lattiaankaan koko aikaa katsoa.
Minullekin sanottiin kerran ,että "ei kait ne hae kun ei ole rannepussia". Mitä ihmettä? Siinä se sanoja laittoi toisten päähän oman ajatuksensa ja luovutti ennen kuin aloittikaan. Kaikesta pahinta tuolaisessa on, että sanoja menee ja kertoo totuutena jollekin että eivät hae kun ei ole oikeaa tanssivarustusta.
Kukaan muu ei todennäköisimmin noin ajatellut.Kyllähän tavallinen tanssija eli tavis osaa hakea katsekontaktia silloin kun tanssii kädenalitellen tai myös tavallista tanssia. Katsekontakti varmistaa sen että toinen on huomattu ja taviskädenalittaja huomioi ohi tanssivan suljetussa otteessa tanssivan tanssiparin. Silloin kun tavallista tanssia tanssitaan lähellä kädenalitanssijoita, niin katsekontakti takaa sen että turhia kolinoita ei synny.
Taviskädenalittajien ottama katsekontakti ei ole missään tapauksessa mikään ylimielisyyden osoitus, vaikka se valitettavan usein niin tulkitaankin. Onhan luokkantuneita kirjoituksia täälläkin "kun taviskädenalittaja tuijottaa ylimielisesti ohi tanssivia suljetussa otteessa tanssivia", Mutta ehkä heille ei ole vielä muodostunut tulkita katsekontaktin tarkoitusta niin kuin vuosia tanssineilla taviksilla.
Onhan noita höpöjuttuja - valitettavasti osa ottaa ne todesta. Onneksi sentään osa tajuaa sitten myöhemmin höpöt höpöiksi jutuiksi. - Kielikukkasia
Höpöä Totena kirjoitti:
Kyllähän tavallinen tanssija eli tavis osaa hakea katsekontaktia silloin kun tanssii kädenalitellen tai myös tavallista tanssia. Katsekontakti varmistaa sen että toinen on huomattu ja taviskädenalittaja huomioi ohi tanssivan suljetussa otteessa tanssivan tanssiparin. Silloin kun tavallista tanssia tanssitaan lähellä kädenalitanssijoita, niin katsekontakti takaa sen että turhia kolinoita ei synny.
Taviskädenalittajien ottama katsekontakti ei ole missään tapauksessa mikään ylimielisyyden osoitus, vaikka se valitettavan usein niin tulkitaankin. Onhan luokkantuneita kirjoituksia täälläkin "kun taviskädenalittaja tuijottaa ylimielisesti ohi tanssivia suljetussa otteessa tanssivia", Mutta ehkä heille ei ole vielä muodostunut tulkita katsekontaktin tarkoitusta niin kuin vuosia tanssineilla taviksilla.
Onhan noita höpöjuttuja - valitettavasti osa ottaa ne todesta. Onneksi sentään osa tajuaa sitten myöhemmin höpöt höpöiksi jutuiksi.Miten tämä nyt menee. Eikö sen kädenalitanssijan pitäisi olla kontaktissa vain sen partnerinsa kanssa, jos muu läsnäolo ei riitä, niin sitten vaikka tapittamalla häntä silmiin.
Täällä vilahtelee näitä tanssiohjaajien viljelemiä termejä kuten "katsekontakti, musiikin tulkinta, välitahti, vartalovienti ym." Näitä lukiessa käy selviksi miten monella tavalla ne on otettu vastaan. Ei kannattaisi briljeerata sellaisella kielellä, joka aiheuttaa enemmän väärinymmärrystä kuin sitä toista.
Olen odotellut, koska joku alkaa keskustelusäikeen siitä, että partnerin selkään kontaktoiva kämmen täytyy oikein tanssiessa kääntää kämmenselkä partnerin selkää vasten. Moni on varmaan tietämättään tanssinut tähän astiset tanssit pilalle väärin.
Tämän säikeen aihe oli itsetunto, mutta koska edellinen kirjoittaja ei ollut saanut tarpeeksi puheaikaa katsekontaktisäikeessä hän jatkaa juttuaan täällä. - Vainvilkaisuriittää
Höpöä Totena kirjoitti:
Kyllähän tavallinen tanssija eli tavis osaa hakea katsekontaktia silloin kun tanssii kädenalitellen tai myös tavallista tanssia. Katsekontakti varmistaa sen että toinen on huomattu ja taviskädenalittaja huomioi ohi tanssivan suljetussa otteessa tanssivan tanssiparin. Silloin kun tavallista tanssia tanssitaan lähellä kädenalitanssijoita, niin katsekontakti takaa sen että turhia kolinoita ei synny.
Onhan noita höpöjuttuja - valitettavasti osa ottaa ne todesta. Onneksi sentään osa tajuaa sitten myöhemmin höpöt höpöiksi jutuiksi.Vain vilkaisu riittää, niin tiedetään että ollaan samalla aaltopituudella. Ja välttyy turhalta kolinalta.
- Yksi näkökulma
En ole aloittelija, eikä minulla ole heikko itsetuntokaan, mutta naurettavan näköisten ja ääliömäisesti vääntelehtivien "taitavien" tanssinharrastajien näkeminen aiheuttaa suunnatonta myötähäpeää. Se touhu näyttää niin nololta. En halua leimautua tuohon porukkaan kuuluvaksi ja siksi välttelen pahimpia "proo"-paikkoja.
- iyiuhy
Siitä voi kyllä kasvaa yli!
Kun oppii luottamaan itseensä niin oppii luottamaan toisiinkin. - Thäh?
iyiuhy kirjoitti:
Siitä voi kyllä kasvaa yli!
Kun oppii luottamaan itseensä niin oppii luottamaan toisiinkin.Miten niin luottamaan? Mitä tekemistä myötähäpeällä on luottamuksen kanssa?
- iujpioj
Thäh? kirjoitti:
Miten niin luottamaan? Mitä tekemistä myötähäpeällä on luottamuksen kanssa?
Se että ei luota toisen omaan arvostelukykyyn vaan luulee itse tietävänsä paremmin mitä pitäisi tehdä ja miten.
Myötähäpeä on järjetön asia. - Tehokastatehostusta
iujpioj kirjoitti:
Se että ei luota toisen omaan arvostelukykyyn vaan luulee itse tietävänsä paremmin mitä pitäisi tehdä ja miten.
Myötähäpeä on järjetön asia.Myötähäpeileminen on yksi tehokkaimpia itsensä tehostamiskeinoja. Jos muuten ei saa tarpeeksi tehostetuksi omaa itseään, niin silloin otetaan käyttöön myötähäpeily.
- Luotan vain itseeni
iujpioj kirjoitti:
Myötähäpeä on järjetön asia.No joo, voihan sen noin ajatella. Mutta pellen lailla käyttäytyminen ei kyllä sovi kovin monen tavallisen tallaajan käsitykseen sopivasta käyttäytymisestä julkisella paikalla. Pitäisikö siis hyväksyä että itsekin leimautuu muiden silmissä naurettavaksi pelleksi? Mieluummin pysyn kaukana sellaisista tyypeistä, joiden kaltainen en halua olla.
Ja täsmennetään nyt vielä, että puhun tanssinharrastajien joukon sisällä hyvin pienestä alajoukosta, ehkä alle 1 %:sta, joka näyttää tavallisen tallaajan silmissä todella nololta. Itse olen harrastanut tanssimista 15 vuotta ja käynyt useimpien lajien kursseja jatkotasolle asti. Tapaamieni tanssinharrastajien joukossa on tyyppejä, joilla harrastus on mennyt aivan överiksi ja lavakäyttäytyminen on todella naurettavan näköistä ja vastenmielistä. Heihin en todellakaan halua tulla yhdistetyksi, vaikka olen käynyt monet samat kurssit kuin hekin. - Lattarit - yök
Luotan vain itseeni kirjoitti:
No joo, voihan sen noin ajatella. Mutta pellen lailla käyttäytyminen ei kyllä sovi kovin monen tavallisen tallaajan käsitykseen sopivasta käyttäytymisestä julkisella paikalla. Pitäisikö siis hyväksyä että itsekin leimautuu muiden silmissä naurettavaksi pelleksi? Mieluummin pysyn kaukana sellaisista tyypeistä, joiden kaltainen en halua olla.
Ja täsmennetään nyt vielä, että puhun tanssinharrastajien joukon sisällä hyvin pienestä alajoukosta, ehkä alle 1 %:sta, joka näyttää tavallisen tallaajan silmissä todella nololta. Itse olen harrastanut tanssimista 15 vuotta ja käynyt useimpien lajien kursseja jatkotasolle asti. Tapaamieni tanssinharrastajien joukossa on tyyppejä, joilla harrastus on mennyt aivan överiksi ja lavakäyttäytyminen on todella naurettavan näköistä ja vastenmielistä. Heihin en todellakaan halua tulla yhdistetyksi, vaikka olen käynyt monet samat kurssit kuin hekin.Minusta nolointa on kun joku pönäkkä ukko vetää jäykkänä jotain rumbaa niiin tosissaan.
- Notkistus
Lattarit - yök kirjoitti:
Minusta nolointa on kun joku pönäkkä ukko vetää jäykkänä jotain rumbaa niiin tosissaan.
"Minusta nolointa on kun joku pönäkkä ukko vetää jäykkänä jotain rumbaa niiin tosissaan."
Tähän näkemykseen voin yhtyä täysin. - Jäykkä-Yäk
Notkistus kirjoitti:
"Minusta nolointa on kun joku pönäkkä ukko vetää jäykkänä jotain rumbaa niiin tosissaan."
Tähän näkemykseen voin yhtyä täysin.Kumpi siinä on noloa, rumba vai pönis. Minusta on nolointa kun joku pönäkkä ukko vetää jäykkänä Aira Samulinia
- Taivutus
Jäykkä-Yäk kirjoitti:
Kumpi siinä on noloa, rumba vai pönis. Minusta on nolointa kun joku pönäkkä ukko vetää jäykkänä Aira Samulinia
Tämän näkemyksen esittäjään voisin kernaasti yhtyä.
- Hyvä itsetunto
Suomalaisen tavistanssijan itsetunto on erinomaisen hyvä. Onhan tavistanssijan tanssitaito sen verran hyvä että jo se antaa perustan hyvälle itsetunnolle.
Aloittelevilla tanssijoilla saattaa olla itsetunnon kanssa ongelmia, mutta siitäkin selviää kunhan malttaa tutustua lavatanssimiseen.- Juup..
Aloituksessa tavistanssijalla kai tarkoitettiinkin lähinnä tavista, joka tulee tanssimaan ilman aikaisempaa tanssikokemusta.
- a s e t u i o p
Juup.. kirjoitti:
Aloituksessa tavistanssijalla kai tarkoitettiinkin lähinnä tavista, joka tulee tanssimaan ilman aikaisempaa tanssikokemusta.
Aloitteleva on aloitteleva ja tavis on tavis.
- Juup..
a s e t u i o p kirjoitti:
Aloitteleva on aloitteleva ja tavis on tavis.
Siis ei välttämättä sama asia.
- Pitkään tanssinut
Aika mukavastihan tänne on tullut vastauksia. Otsikoin aloitukseni ehkä tietoisesti provosoiden, mutta useimmat varmaan lukivat itse tekstin ja huomasivat mistä oikeasti puhuin. Kysehän oli siis lavojen ensikertalaisista tai sellaisista, jotka käyvät lavoilla hyvin harvoin, eivätkä ole juurikaan tanssimista opetelleet. Tavallinen lavatansseissa kävijä on jotain muuta, eikä heillä ole vaikeuksia sopia joukkoon.
Tarkoitukseni ei ollut haukkua ketään, eikä syyllistää, vaan etsiä tapoja joilla voisimme tehdä lavatansseista vähemmän lavatansseja harrastaneille mukavamman kokemuksen. Joitakin oikein hyviä ehdotuksia tulikin. Tässä muutamia poimintoja:
- edistyneemmät tanssijat voisivat vaikka kerran illassa hakea jotain tavista tanssimaan. Näin he omalla esimerkillään ja kannustamisellaan olisivat luomassa uusia tanssijoita.
- kolme hakua illassa tuntemattomille
- ensimmäiset kerrat ovat kenties niitä hyviä hetkiä meidän enemmän harrastaneiden käydä uusiin "kiinni" ja rauhoitella, että ei tämä kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole. Näin me omalla toiminnallamme pystyisimme kenties kasvattamaan tanssijajoukkoa.
- Jospa tosiaan ottaisi tavaksi, että kesälavoilla hakisi illan aikana edes kerran jotain uutta/tuntematonta, joka selvästi näyttää kaipaavan rohkaisua uskaltaakseen parketille. Taidot karttuvat vain tanssimalla ja jokainen prookin on joskus ollut aloittelija.
- Hyvät tanssittakoon vähemmän osaavia koska se on ystävällistä ja erittäin hyödyllistä niille jotka haluavat oppia lisää.
- Tervehdittäköön toisia heti kun alkavat olla naamatuttuja.
- Enemmän ja vähemmän osaavissa on yhtälailla mielenkiintoisia ja mukavia persoonia joihin kannattaa tutustua.
- pikku törmäykset, jopa kaatumiset kuuluvat lajiominaisuuksiin (ei siis kannata hermostua)
- on hienoa, että sinä, joka et ehkä usko kykeneväsi samaan kuin lattialla sukkuloiva "pro", et harmistu siitä, vaan ymmärrät sen olevan eri vaiheessa, MUTTA saman lajin sisällä. Eikä ole edes pakko pyrkiä samaan!
Haetaan siis tuntemattomia ja toivotetaan kaikki halukkaat tervetulleiksi joukkoon! Ollaan suvaitsevaisia eri tavalla tanssivia ja lavalla aikaansa viettäviä kohtaan ja muistetaan tervehtiä myös uusia tuttavuuksia. Mukavia tansseja kaikille!Loistavaa! Itse ohjaajana, joka toivon ja pidän tavoitteenani saada lisää nuoria uusia harrastajia joukkoomme olen iloinen siitä että on olemassa nimim. "Pitkään tanssinut" kaltaisia tanssijoita. Juuri siitä on kyse, että hyväksymme erilaiset tyylit, eri vaiheet tanssikehityksessämme, sekä uskallamme/ osaamme hymyillä tervehdyksen kera kaikille lavoilla tappamillemme ihmisille, on omiaan pitämään yllä hienoa, monipuolista ja rikasta tanssikultuuriamme! Tervetuloa te KAIKKI syli/kädenali tanssijat härdellitanssijat pelkät nautiskelijat. Kaikille meille on "tilaus". Toiset haluavat lisämausteita soppaan, toiset ei. Mutta kaikki te olette todellakin toivottavia lavoille!!!
- Con sabor
Mii laikii
- tuutikki
Hei!
Olen uusi tanssin harrastaja, olen käynyt alkeiskurssin ja nyt ilokseni Foxi, fusku, valssi ja tango taipuu jo jonninverran..Foxi ja fusku kuitenkin opettajien mukaan jo tosi hyvin..Otin sitten itseäni niskasta kiinni ja lähdin innokkaana ensimmäisiin tansseihin...Ja pakokauhuhan siinä tuli kun en naistenhaulla uskaltanut hakea ja miesten haulla pelkäsin, että tuleekin musiikkia jota en osaa...voiko yleensä sanoa halijalle, että olen aloittelija??..Olisi ihanaa uskaltaa olla ja mennä nauttimaan tanssista.. Onko olemassa tanssipaikkoja joissa käy enemmän juuri " parempia " tanssijoita...vai voiko aloittelijakin vain mennä minne vain??- Humppaukkeli
Voit sanoa olevasi aloittelilja, mutta kyllä viejä sen pian huomaakin, jos hän on siis itse kokeneempi tanssija. Voit mennä minne vain, mutta tunnet olosi ehkä kotoisemmaksi, jos paikka ei ole huipputaitureiden täyttämä. Tanssikansa kiertää jonkin verran eri paikoissa esiintyjien perässä, eikä ole siis aivan paikkasidonnaista. "Parempia" tanssijoita näkee yleensä enemmän tanssiorkesterien kuin iskelmäartiestien keikoilla. Esim. Sinitaivas ja Finlanders vetävät "parempia" tanssijoita puoleensa.
- huomaavainen1
Joskus lavalla on "opettaja", joka kuvittelee ja ehkä osaakin tanssia. Hän ilmoittaa joskus hieman töksöttäen: nyt meni hienosti, tai sää et oo vieläkään oppinut. Yleensä jos mies on osaavampi, hän vie juuri siten, että nainen pysyy mukana, eikä silloin esitä kaikkia kiemuroita.
- suomalainen Tavi
Suomalaisen tavistanssijan voimaintunto on vahva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1184907Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1163979Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2233914Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801396- 1371394
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1741384En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5861279- 531165