wallas--sepeteus.

jak.

Tere.
wallas 2400.
talven jälkeen eka käynistys ja lämpes normaalisti ja oli käynnisä n.45min.

ja kun ennen loppurituaaleja laitoin puhaltimen 1/2 teholle niin tuoksahti
essolainen suht voimakkaasti. Täydellä teholla ei mitään hajuja.

17

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terve vaan! On vähän vaikea näkemättä sanoa, on useampia mahdollisuuksia. Tarkista meneekö musta paluuletku juoheasti tankkiin tekemättä mitään "joutsenkauloja". Sitten yleinen tiiveys on tärkeätä, ettei esim polttimen ja lämmönvaihtimen välisessä saumassa ole vuotoa. Mitään tiivistettä siinä ei ole. on vain kaulus. Liitos ei saa "irvottaa". Sen näkee ulospuhallusaukoista. Vuoto tähän syntyy helpusti jos avataan jompikumpi päätylevy tietämättä miten se tehdään. Silloin voivat sisäiset asennuslevyt pudota sivulevyissä olevista uristaan. Täydellä teholla tätä mahdollista vuotoa ei välttämättä nokkatuntumalla huomaa jos lämmitin on oikeissa säädöissään. Tehoa alennettaessa tulee hetkellinen polttoaineylijäämä kun paloilmapuhaltimen kierrosluku laskee. Miten on, jatkuuko se essolaisen haju kun poltetaan pitempään pienellä teholla?

      • jak.

        Sitä en ole viel testannu kun vene viel maissa ja eka testi talven jälkeen meni noinkin hyvin.
        No mä testaan sen ja palaan asiaan .
        Toissa talvena vaihdoin sen huovan ja käppyrän.(huoltosatsi kuitenki) ni viime
        kautena ei ollu esson hajua.
        Miten on kun tuntuu,että essolta on vaikee saada sitä vanhan tyyppistä polttoainetta
        vai onko ne vaan vaihtanu toimittajaa , vai sama aine eri purkissa.
        Vai onko sillä nyt niin väliä???
        Essoa olen tähän saakka polttanu.


      • rallimestari
        jak. kirjoitti:

        Sitä en ole viel testannu kun vene viel maissa ja eka testi talven jälkeen meni noinkin hyvin.
        No mä testaan sen ja palaan asiaan .
        Toissa talvena vaihdoin sen huovan ja käppyrän.(huoltosatsi kuitenki) ni viime
        kautena ei ollu esson hajua.
        Miten on kun tuntuu,että essolta on vaikee saada sitä vanhan tyyppistä polttoainetta
        vai onko ne vaan vaihtanu toimittajaa , vai sama aine eri purkissa.
        Vai onko sillä nyt niin väliä???
        Essoa olen tähän saakka polttanu.

        Oli itsellä samaa vikaa eli täydellä toimi hyvin mut puolikkaalla haisi ja lämmitti huonosti. Syynä oli noesta tukkeutunut poltin joka oli nokeentunut viallisesta imuilmamoottorista. Eli ei syntynyt riittävästi ylipainetta polttimolle. Täydellä toimi lähes normaalisti jonkun aikaa.


      • jak. kirjoitti:

        Sitä en ole viel testannu kun vene viel maissa ja eka testi talven jälkeen meni noinkin hyvin.
        No mä testaan sen ja palaan asiaan .
        Toissa talvena vaihdoin sen huovan ja käppyrän.(huoltosatsi kuitenki) ni viime
        kautena ei ollu esson hajua.
        Miten on kun tuntuu,että essolta on vaikee saada sitä vanhan tyyppistä polttoainetta
        vai onko ne vaan vaihtanu toimittajaa , vai sama aine eri purkissa.
        Vai onko sillä nyt niin väliä???
        Essoa olen tähän saakka polttanu.

        Eipä noilla petrooleilla nykyisin taida olla niin väliä, Blueta tai ei. Itse olen poltellut näitä "honkkari"-petrooleja esim. Polar ilman ongelmia.


      • Mika22
        rallimestari kirjoitti:

        Oli itsellä samaa vikaa eli täydellä toimi hyvin mut puolikkaalla haisi ja lämmitti huonosti. Syynä oli noesta tukkeutunut poltin joka oli nokeentunut viallisesta imuilmamoottorista. Eli ei syntynyt riittävästi ylipainetta polttimolle. Täydellä toimi lähes normaalisti jonkun aikaa.

        Puoliteholla on aina toiminyt hyvin, ei hajua tms. Nyt testasin lämmitintä talven jälkeen, ja yllätykseksi lähti heti käyntiin. Akussa taisi olla puhtia. Mutta sammutti pumpun itsestään puolen tunnin kuluttua. Kävi liian kuumana? Ei lähtenyt pumppu käyntiin kun yritin käynnistää uudelleen.

        Joskus tehnyt saman tempun, ja toimi vasta seuraavana päivänä. Laitteen päädystä pitäisi löytyä ylikuumenemissuojan kytkin lämminilma-ulostulon vierestä. Mutta siinä kohdassa on pultin pää ja metalliläpyskä. Kytkin siirretty toiseen paikkaan tai korvattu jollain muulla ? Ajastimella?


      • Mika22 kirjoitti:

        Puoliteholla on aina toiminyt hyvin, ei hajua tms. Nyt testasin lämmitintä talven jälkeen, ja yllätykseksi lähti heti käyntiin. Akussa taisi olla puhtia. Mutta sammutti pumpun itsestään puolen tunnin kuluttua. Kävi liian kuumana? Ei lähtenyt pumppu käyntiin kun yritin käynnistää uudelleen.

        Joskus tehnyt saman tempun, ja toimi vasta seuraavana päivänä. Laitteen päädystä pitäisi löytyä ylikuumenemissuojan kytkin lämminilma-ulostulon vierestä. Mutta siinä kohdassa on pultin pää ja metalliläpyskä. Kytkin siirretty toiseen paikkaan tai korvattu jollain muulla ? Ajastimella?

        Olisikohan tässä ylilämpösuoja vaihdettu ja korvattu AUTO-RESET - tyyppisella (siis itsekuittautuvalla).


      • M.D.
        Mika22 kirjoitti:

        Puoliteholla on aina toiminyt hyvin, ei hajua tms. Nyt testasin lämmitintä talven jälkeen, ja yllätykseksi lähti heti käyntiin. Akussa taisi olla puhtia. Mutta sammutti pumpun itsestään puolen tunnin kuluttua. Kävi liian kuumana? Ei lähtenyt pumppu käyntiin kun yritin käynnistää uudelleen.

        Joskus tehnyt saman tempun, ja toimi vasta seuraavana päivänä. Laitteen päädystä pitäisi löytyä ylikuumenemissuojan kytkin lämminilma-ulostulon vierestä. Mutta siinä kohdassa on pultin pää ja metalliläpyskä. Kytkin siirretty toiseen paikkaan tai korvattu jollain muulla ? Ajastimella?

        Olivatko ilmaräppänät auki? Noinhan se tekee ja ylikuumenee jos puhallusräppänät jääneet talven jäljiltä kiinni.


      • Mika22
        sepe.teus kirjoitti:

        Olisikohan tässä ylilämpösuoja vaihdettu ja korvattu AUTO-RESET - tyyppisella (siis itsekuittautuvalla).

        Kiitos vinkistä. Kävin tänään kokeilemassa, ja heti toimi normaalisti. Kovin pitkä on auto reset -kytkimen viive, kun vasta seuraavana päivänä taas käynnistyy. No pääasia että toimii.


      • Mika22 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Kävin tänään kokeilemassa, ja heti toimi normaalisti. Kovin pitkä on auto reset -kytkimen viive, kun vasta seuraavana päivänä taas käynnistyy. No pääasia että toimii.

        Ei mikään lämpökytkin pidä noin pitkää viivettä. Olisikohan Sinua hämännyt tuo Wallaksen kaksoishehkutuksen esto. Olen kyllä näillä sivuilla tämän kertonut jo aikaisenninkin mutta otetaanpa vielä uusiksi: elektroniikkaan on sisälletty kytkentä joka estää hehkua menemästä päälle kun vaihdetaan tehoaluetta, ts. ettei hehkutettaisi jo toimivaa laitetta. Tästä ominaisuudesta seuraa että epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen on odotettava käyttökytkin nollilla n. 5-10min. (aika on yksilöllinen koska ajastin ei ole kovin tarkka). Hämäävää on se että puhaltimet ja pa-pumppu lähtevät kyllä mukaan mutta hehku ei.


      • Mika22
        sepe.teus kirjoitti:

        Ei mikään lämpökytkin pidä noin pitkää viivettä. Olisikohan Sinua hämännyt tuo Wallaksen kaksoishehkutuksen esto. Olen kyllä näillä sivuilla tämän kertonut jo aikaisenninkin mutta otetaanpa vielä uusiksi: elektroniikkaan on sisälletty kytkentä joka estää hehkua menemästä päälle kun vaihdetaan tehoaluetta, ts. ettei hehkutettaisi jo toimivaa laitetta. Tästä ominaisuudesta seuraa että epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen on odotettava käyttökytkin nollilla n. 5-10min. (aika on yksilöllinen koska ajastin ei ole kovin tarkka). Hämäävää on se että puhaltimet ja pa-pumppu lähtevät kyllä mukaan mutta hehku ei.

        Kaksoishehkutuksen esto on tuttu asia.

        Olen kokeillut käynnistää noin 1/2 tunnin kuluttua, jos lämmitin on sammuttanut itsensä (ylikuumenemisen?) vuoksi. Tuulettimet hurisee, hehkutus lienee päällä kun virtaa menee yli 5A, mutta pa-pumppu ei käy. Selvästi pitemmän ajan kuluttua (useita tunteja) laite käynnistyy taas normaalisti ja pumppu raksuttaa. Tämä pumppu ei käynnisty -tilanne ainoastaan, jos laite oli sammunut itsestään. Epäonnistunut startti tms, niin ei tätä ongelmaa. Silloin ainoastaan tuo 5-10 min luokkaa oleva kaksoishehkutuksen esto.

        No, kuten kolmannella kotimaisella sanottiin jossain radioamatöörikirjassa "if it works, don't fix it" .

        Hyvää veneilykautta ja kiitokset asiallisista vinkeistä.


      • Mika22 kirjoitti:

        Kaksoishehkutuksen esto on tuttu asia.

        Olen kokeillut käynnistää noin 1/2 tunnin kuluttua, jos lämmitin on sammuttanut itsensä (ylikuumenemisen?) vuoksi. Tuulettimet hurisee, hehkutus lienee päällä kun virtaa menee yli 5A, mutta pa-pumppu ei käy. Selvästi pitemmän ajan kuluttua (useita tunteja) laite käynnistyy taas normaalisti ja pumppu raksuttaa. Tämä pumppu ei käynnisty -tilanne ainoastaan, jos laite oli sammunut itsestään. Epäonnistunut startti tms, niin ei tätä ongelmaa. Silloin ainoastaan tuo 5-10 min luokkaa oleva kaksoishehkutuksen esto.

        No, kuten kolmannella kotimaisella sanottiin jossain radioamatöörikirjassa "if it works, don't fix it" .

        Hyvää veneilykautta ja kiitokset asiallisista vinkeistä.

        Saattaisi olla häikkää tässä ylilämpökytkimessä. Varmaa se ei tietenkään ole, mahdollisuuksia on muitakin, huonoja kontakteja tms. Jos olet tekniikan miehiä voisit vilkaista elektroniikka korttia. Siellä on muutama muita kookkaampi vastus. Yksi niistä on sarjassa pumpun kanssa ja on joskus löystynyt juotoksistaan. Tuleepahan siinä samalla tsekattua liittimetkin, CRC tai vastaava tekee niille eetua. Ovat helpommat irroittaakin.


    • Pellimies Kurusta

      Vika voi olla lämmönvaihtimessa olevien sauvojen nokeentuminen. Jos sauvat ovat paksun noen peitossa, ne eivät lämpene riittävästi ja savu pääsee siitä reikäpellin ja sauvan välistä. Huomasin, että kylmänä se ei ole täysin tiivis, mutta kun kuumenee niin sauvat laajenevat niin, että sitten ei enää vuoda. Putsaus auttoi, tosin se ei ole kovin helppo homma kun sinne lämmönvaihtimeen ei oikein sovi mikään harja. Itse putsasin niin, että laitoin karkeaa hiekkaa ja vettä sinne ja ravistelin voimalla. Sillä lähti hyvin. Sepeteus voi kommentoida onko siinä jotain vaaraa särkeä koko vekotin, kun näköjään tuntee Wallakset.

      • Eipähän tuolle konstille liene mitään estettä kunhan raekoko on sopiva ettei lohkareita jää sauvojen väliin ja muutenkin pidetään huoli että kaikki poistuu lämmönvaihtimesta. Sensijaan täytyy tässä yhteydessä varoittaa kayttämästä vanhaa mopomiesten pakoputken putsauskonstia elikkä noen poispolttoa hitsipillillä, siinä tulee tuho kun alumiinisauvat sulavat.


    • TSS1

      Moro tietäjät!

      Ostin 3200 petrooliwallakseeni sen huoltosarjan, jossa oli sydänhuovat, vastustiiviste ja kaksi muuta tiivistettä.

      Kaksi kierrepäistä akselinpätkää tulevat tiivisteistä ja vastustiivisteestä läpi. Nyt on vain niin, että mielestäni akseleiden päässä olevia pieniä muttereitä ei mielestäni voi kiristää niin tiukalle, että .vastustiiviste ja kaksi muuta tiivistettä tulisivat tiukalle. Sycänhuovat ottavat vastaan. Tiivisteet siis jäävät hieman löysälle. Onko tämä normaalia, vai onko joku juttu jäänyt huomioimatta?

      • Ne huovat pitää painella sinne sydänkuppiin niin napakasti, että ne ei paljoa tule siitä yli. Paketissahan ne tulee aika löysänä, mutta ne pitää painella sinne kunnolla. Sitten vaan jämäkkä kiristys, mutta ei kiukulla.


      • Huoltopakkauksen mukana tulee (ainakin ennen on tullut) hyvä kuvitettu ohje. Siinä kehotetaan ohentamaan huopakiekot 8mm:n paksuisiksi. Yleensä ne ovat n. 10mm:siä, ilmeisesti raakalevystä prässättyjä.
        Sydänkupin sisäreunalle kertyy aikaa myöten karstaa. Se on syytä varovasti poistaa.
        Niinkuin vanhami kirjoitti on napakka peukalo-ote paikallaan. Joskus se metallinen suorakaiteen muotoinen häkkyrä panee kovasti hanttiin, silloin voi niitä pikku piikkejä hyvin varovasti taivuttaa. Ylimmäisen huopakiekon on oltava kokonaan näiden piikkien sisäpuolella. Suorakaide tulee hehkulangan suuntaiseksi.


    • Ei tarvi ohentaa enää, tulevat sopivan paksuisina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3085
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2163
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1749
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1617
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1236
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1147
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1041
    Aihe