Kädet ei kestä rasitusta?

Olen 38 v mies ja teen päätetyötä. Hiirenkäyttö on jatkuvaa. Reilu pari kuukautta sitten alkoi ensin oikea käsi oireilemaan. En pystynyt kontrolloimaan hiirtä kunnolla ja käsi ikäänkuin väsyi, oli pakko lepuuttaa välillä. Oireet ovat jatkuneet miltei samanlaisina, jos pitempään yhtäjaksoisesti käyttää hiirtä tai kirjoittaa niin käsivarteen tulee sellainen epämiellyttävä puristava tunne, joka suorastaan pakottaa lopettamaan homman. Sama ilmiö on myös vasemmassa kädessä, mutta ei niin pahana. Niinpä teenkin töitä molemmilla käsillä.

Lääkärissä olen käynyt useaan otteeseen, aluksi puhuttiin rasitusvammasta ja kävin fysikaalisessa 5 kertaa, ei apua. Sittemmin kävin myös OMT-terapeutilla joka tutki niskan ja totesi että siinä ei ole mitään vikaa. Niska ja olkapää on myös kuvattu röntgenissä ja todettu normaaliksi. Kävin myös hermoratatutkimuksessa josta tuli puhtaat paperit. Pari viikkoa olin saikullakin tekemättä mitään, ei apua.

En voi tehdä täysipainoisesti oikein mitään hommaa mikä aiheuttaa staattista rasitusta käsivarsiin. Joskus pienikin rasitus on liikaa. Lepotilassa käsissä ei ole kipuja, ei puutumista, ei tunnottomuutta, voimatkin on tallella. Nukun yöt hyvin. Sauvakävelyä olen harrastanut, se ei onneksi aiheuta ym. oireita.

Kellään ollut vastaavanlaisia oireita? Tai ajatuksia mistä voisi olla kysymys ja mikä tuohon voisi auttaa?

5

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thoraetic outlet

Minulla oli myös käsien voimattomuutta ja särkyä juuri mitään ei kärsinyt tehdä, kun kädet väsyivät ja kipeytyivät.. Teen myös päätetyötä koko ajan, hiirtä ei kärsinyt paljoa käyttää. Ensin epäiltiin jännetulehdusta/rasitusvammaa mihin söin tulehduskipulääkkeitä kk verran, olin saikulla, pidin kädet täydellilsessä levossa, kylmähaudetta, rannetukia. Ei mitään apua.

Sain lähetteen fysioterapiaan missä OMT fysioterapeutti sanoi, että kyseessä TOS oireisto (thoraetic outlet syndrome) eli yläaukeaman toimintahäiriö. Aloitin ohjeiden mukaan jumppaamisen, ryhdin korjaamisen, tukilihasten vahvistamisen. Pikkuhiljaa on on käsien voimattomuus ja kipuilu heliittänyt, kun ryhti kohentunut ja hermopinteet/nikamalukot helpottaneet yläselässä.

Monta syytä varmaankin käsien voimattomuuteen/kipuiluun, minulla todennäköinen syy oli tämä TOS, koska täsmäkuntoutuksella helpottanut. Hermot pinteessä yläselässä, verisuonet puristukissa eikä lihakset saa tarpeeksi happea, siitä voimattomuus. OMT fysioterapeutit tekevät TOS testejä joilla mm.testataan käsien rasituskestävyyttä.

• avun saanut.

Tenniskyynärpää ?

Tee tuota ekaa ohjetta monta kertaa illassa.

http://www.lempaala.fi/terveys_ja_hyvinvointi/terveyspalvelut/fysioterapia/itsehoito-ohjeita/tenniskyynarpaan_hoito/

Minun käteni paransi tämä mies ja vähenisn myös kuormitusta pysyvästi ja lisösin lepoa ja ergonomiaa. Tosin en käytä 8 tuntia konetta.

http://www.timonen.fi/vaivat-jannetuppitulehdus-if.html

Saman hoidonm pitäisi osta jokainen hieroja ja fysioteratepeutti, mutta osaamisessa on suuria eroja ihmisten kesken valitettavasti ja kärsijä on potilas ja kukkaro.

• Hoito-opas

Mobilatin sivuilta (www.mobilat.fi) löytyy hoito-oppaita mm. kyynärpään ja ranteen hoito-opas. Siinä on hyviä venyttelyliiikkeitä helpottamaan mm. tenniskyynärpään vaivatessa.

• .............

tos oireyhtymä tuli myös mulla mieleen, jos aijot jatkaa päätetyöskentelyä suosittelen rullahiirtä ja kyynärtukea. Itsellä todettu tossi ja koitin vähän aikaa päätetyöskentelyä joka koitu mahdottomaksi vaikka oli kaikki "avut" otettu huomioon.

• avun saanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe