Kuraiset terveiset

tuputuu

Kerrankin minä saan kertoa, että olen kääntänyt maani:)

Asuntooni kuuluu muutama neliö pihaa. Päätin kääntää maan, että pääsen istuttamaan uuden nurmikon. Onneksi pihaa on vain jokunen neliö. Otti meinaan selän päälle senkin kääntäminen. En lainkaan kadehdi niitä, joilla sitä käännettävää maata on aaritolkulla.

Mutta on se vaan kivaa laittaa lapio heilumaan ja myllätä maata:)

27

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et sitten malttanut odottaa josko sieltä rehevät istutukset tupsahtaisivat vapun korvilla?

      • Revin sieltä sellaisen määrän sammalta ja rikkaruohojen juuria, että tuskin siitä olisi kovin nätti piha tullut. Mutta nyt vaan pikkuisen uutta multaa saven päälle ja ruohonsiemeniä perään. Ehkä siellä sit kesällä kehtaa istuskella.


      • vihreä peukalo;-))
        tuputuu kirjoitti:

        Revin sieltä sellaisen määrän sammalta ja rikkaruohojen juuria, että tuskin siitä olisi kovin nätti piha tullut. Mutta nyt vaan pikkuisen uutta multaa saven päälle ja ruohonsiemeniä perään. Ehkä siellä sit kesällä kehtaa istuskella.

        Laita ensi saven päälle suodatinkangas ja sitten 5 senttiä hiekkaa. Seuraavaksi puutarhamultaa ainakin 20 senttiä. Ruohon siementä reilusti ja haravalla sotket siemenet mullan joukkoon, ettei tirpat käy kaikkea nokkimassa.. Sitten pitäisi vielä hieman tiivistää sitä multaa, vaikka lapion lappeella taputellen, jos ei ole sellaista pientä työnnettävää nurmikkojyrää?
        ps.suodatinkangas siksi, ettei multasi katoa sinne saven joukkoon, kuten muuten tulee tapahtumaan.. Ei kestä kiittää,-/)


      • vihreä peukalo;-)) kirjoitti:

        Laita ensi saven päälle suodatinkangas ja sitten 5 senttiä hiekkaa. Seuraavaksi puutarhamultaa ainakin 20 senttiä. Ruohon siementä reilusti ja haravalla sotket siemenet mullan joukkoon, ettei tirpat käy kaikkea nokkimassa.. Sitten pitäisi vielä hieman tiivistää sitä multaa, vaikka lapion lappeella taputellen, jos ei ole sellaista pientä työnnettävää nurmikkojyrää?
        ps.suodatinkangas siksi, ettei multasi katoa sinne saven joukkoon, kuten muuten tulee tapahtumaan.. Ei kestä kiittää,-/)

        Kiitos vinkistä. Minulla on ensimmäistä kertaa eläessäni oma piha ja olen ihan pihalla sen hoidosta.


      • ;)
        tuputuu kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Minulla on ensimmäistä kertaa eläessäni oma piha ja olen ihan pihalla sen hoidosta.

        Minussakaan ei ole piha-paavalin vikaa, joten johanneksen heiniä ja nurmikoita.
        Löytyisikä lähi k-raudan multa puolelta johanneksia vuokralle;)))
        Kukkahattu-tätiä älä suosi missään nimessä.


      • vihreä peukalo;-))
        tuputuu kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Minulla on ensimmäistä kertaa eläessäni oma piha ja olen ihan pihalla sen hoidosta.

        Kaikki on ihan pihalla pihahommissa. ,-))


      • ;) kirjoitti:

        Minussakaan ei ole piha-paavalin vikaa, joten johanneksen heiniä ja nurmikoita.
        Löytyisikä lähi k-raudan multa puolelta johanneksia vuokralle;)))
        Kukkahattu-tätiä älä suosi missään nimessä.

        Olikohan sittenkin virhe kääntää se maa? Meinaan vaan, että siellä kasvoi kovasti sammalta ja rikkaruohoa, eli vihreäksi olisi tullut kummiskin.


      • vihreä peukalo;-)) kirjoitti:

        Kaikki on ihan pihalla pihahommissa. ,-))

        Kaupungissa viherpeukut harrastavat vain vesiviljelyä:o/


      • vihreä edelleen,-))
        tuputuu kirjoitti:

        Kaupungissa viherpeukut harrastavat vain vesiviljelyä:o/

        Muuten valmis palanurmikko maksaa kolmisen euroa neliö. Joten kun ei ole montaa neliötä, niin se voisi olla käypänen vaihtoehto..? Pohjalle pitää silti laittaa multaa, että nurmilaatat pääsevät juurtumaan..
        Kattoppa tuolta, mitä tarkoitan..
        http://www.kukkari.fi/verkkokauppa/valmisnurmikko-c-32.html


      • ----//----
        vihreä edelleen,-)) kirjoitti:

        Muuten valmis palanurmikko maksaa kolmisen euroa neliö. Joten kun ei ole montaa neliötä, niin se voisi olla käypänen vaihtoehto..? Pohjalle pitää silti laittaa multaa, että nurmilaatat pääsevät juurtumaan..
        Kattoppa tuolta, mitä tarkoitan..
        http://www.kukkari.fi/verkkokauppa/valmisnurmikko-c-32.html

        Tosin tuolla Kukkarissa on kaikki kallista ja kannattaa kysyä ihan muualta. Toihan maksaa melkein 8€ neliö..


      • vihreä edelleen,-)) kirjoitti:

        Muuten valmis palanurmikko maksaa kolmisen euroa neliö. Joten kun ei ole montaa neliötä, niin se voisi olla käypänen vaihtoehto..? Pohjalle pitää silti laittaa multaa, että nurmilaatat pääsevät juurtumaan..
        Kattoppa tuolta, mitä tarkoitan..
        http://www.kukkari.fi/verkkokauppa/valmisnurmikko-c-32.html

        Tuo on niin pieni läntti, että taidan vaan heittää siemenet sekaan ja odottaa parasta. Pihaa ei oikeasti ole kuin jokunen neliö, joten ei sen eteen nyt ihan kauheasti viitsi raataa, Täällä kaupungissa se muutamakin neliö maata on luksusta. Minä asun sentään kerrostalossa.


    • pitkäsorminen

      Mä käänsin eilen parit "kaverit" tuolla kapakassa, eikä selkä tullut ollengan kipeäksi. Jotta kääntö hommissa tässä on itse kukin ollut, sulla kädet rakolla ja mulla lompsa pulleana :-DDD

      • Ai pirkatti. Minun pitäisi varmaan pyytää sinulta vinkki tai kaksi.


      • pitkäsorminen
        tuputuu kirjoitti:

        Ai pirkatti. Minun pitäisi varmaan pyytää sinulta vinkki tai kaksi.

        Niin, mullahan se toi kriminaalinen tausta alkoi jo synnytyslaitokselta, kun vein vieruskaverilta tutin. Voi mahoton mikä itku ja parku siitä tuli :-DD
        Jonka nuorena oppii sen vanhana taitaa, on aika osuvasti sanottu :)


      • pitkäsorminen kirjoitti:

        Niin, mullahan se toi kriminaalinen tausta alkoi jo synnytyslaitokselta, kun vein vieruskaverilta tutin. Voi mahoton mikä itku ja parku siitä tuli :-DD
        Jonka nuorena oppii sen vanhana taitaa, on aika osuvasti sanottu :)

        Niih, ja vanha koira ei uusia temppuja opi, joten se siitä, ainakin minun kohdallani.


    • Kääntäjä.

      Traktorillahan sitä käännetään jos aaritolkulla pitää kääntää. Meillä tuo pelto kynnetään syksyllä ja äestetään keväällä.
      Kyllä on tuo vanha nurmikko kasvanut oikein hyvin. Apilan siemeniä on joskus heitetty sekaan.

      • Minulla on niin pieni tilkku ettei sinne mikään vempele mahdu. Aita vastassa, eikä olohuoneen läpikään kehtaa traktorilla ajella.


      • Kääntäjä.
        tuputuu kirjoitti:

        Minulla on niin pieni tilkku ettei sinne mikään vempele mahdu. Aita vastassa, eikä olohuoneen läpikään kehtaa traktorilla ajella.

        Eipähän tarvii sitten paljon leikata nurmikkoa. Istuta piruuttasi voikukkiakin. Pölyttävät siemeniä sitten toisten tonteille.


      • kah'ville
        tuputuu kirjoitti:

        Minulla on niin pieni tilkku ettei sinne mikään vempele mahdu. Aita vastassa, eikä olohuoneen läpikään kehtaa traktorilla ajella.

        En halua sinulle tuputuu tuputtaa mitään omaa kokemaani, olosuhteiden mukaan mennään :))
        Kerron kuitenkin oman ratkaisuni laajemmasta pihasta, Kasvoi villinä koristepensaita, vadelmaa, herukkaa ja monenlaista heinää ja ruohoa. Tilasin tontilleni järeän maansiirtokoneen ja kuorittiin reilu 1000 m2:lta 10 cm pintaa kasaan.
        En kylvänyt siemeniä, mutta kaikki oli loppukesästä vihreetä. Näin kun pintamaa köyhtyi, niin siinä kasvaakin nyt pienempää heinää, ihan luonnon valinnan mukaan. Kerran tai pari kesässä luhentelee niin riittää. Kaikki roina lahosi kasassa. Kasat levitettiin pienelle alueelle puutarhan alustaksi. Näin meillä maalla :DD

        Oikei varmaan teit kun muokkasit maan. Maa tuli ilmavammaksi. Kyllä se siitä painuu vesisateen kastelemana.

        Tuskin rakennetulla alueella on niin märkää maata, että heinän juuristo saa riittävästi kosteutta jos laitat suodatikankaan maahan. Loppu kesästä nurmikkosi on ruskea, koska kangas katkaisee kosteuden nousun heinän juuristoon :/


      • tuputuu kirjoitti:

        Minulla on niin pieni tilkku ettei sinne mikään vempele mahdu. Aita vastassa, eikä olohuoneen läpikään kehtaa traktorilla ajella.

        Tässä olis vähän vinkkiä kuinka sitä tilkkua voi hoitaa;))
        http://www.youtube.com/watch?v=8xuv9RVss_Y



      • pro puutarhuri
        kah'ville kirjoitti:

        En halua sinulle tuputuu tuputtaa mitään omaa kokemaani, olosuhteiden mukaan mennään :))
        Kerron kuitenkin oman ratkaisuni laajemmasta pihasta, Kasvoi villinä koristepensaita, vadelmaa, herukkaa ja monenlaista heinää ja ruohoa. Tilasin tontilleni järeän maansiirtokoneen ja kuorittiin reilu 1000 m2:lta 10 cm pintaa kasaan.
        En kylvänyt siemeniä, mutta kaikki oli loppukesästä vihreetä. Näin kun pintamaa köyhtyi, niin siinä kasvaakin nyt pienempää heinää, ihan luonnon valinnan mukaan. Kerran tai pari kesässä luhentelee niin riittää. Kaikki roina lahosi kasassa. Kasat levitettiin pienelle alueelle puutarhan alustaksi. Näin meillä maalla :DD

        Oikei varmaan teit kun muokkasit maan. Maa tuli ilmavammaksi. Kyllä se siitä painuu vesisateen kastelemana.

        Tuskin rakennetulla alueella on niin märkää maata, että heinän juuristo saa riittävästi kosteutta jos laitat suodatikankaan maahan. Loppu kesästä nurmikkosi on ruskea, koska kangas katkaisee kosteuden nousun heinän juuristoon :/

        Savipohjan vuoksi on syytä kyllä laittaa suodatinkangas, kuten aikaisemmin tuolla neuvottiin, mikäli haluaa vaivalla puutarhamyymälästä kärrätyn mullan pitää pintakerroksessa. Se nyt on vain fakta asia ja kokemuksen tuoma tieto. Maalla ei kai ole niin väliä, kun multaa on kasoittain käyttää keväisin, jos savi sen mullan nielee, kuten se varmasti tulee tekemään.


      • kah'ville
        pro puutarhuri kirjoitti:

        Savipohjan vuoksi on syytä kyllä laittaa suodatinkangas, kuten aikaisemmin tuolla neuvottiin, mikäli haluaa vaivalla puutarhamyymälästä kärrätyn mullan pitää pintakerroksessa. Se nyt on vain fakta asia ja kokemuksen tuoma tieto. Maalla ei kai ole niin väliä, kun multaa on kasoittain käyttää keväisin, jos savi sen mullan nielee, kuten se varmasti tulee tekemään.

        Kas minä en ole nähnyt tuputuun pihan maalajia, arvelin vaan, että ei nyt rakentaessa ison talon seinälle pelkkää savea tuotaisi. Ruokamulta käsittääkseni viherpojaksi laitetaan.
        Ei kai nyt pussimultaa sentään pihanurmikon pohjaksi tarvita?

        Kyllä maalla on mukavaa, kynsien alta multaa kaivaa .... :))


    • Onnittelut omasta pihasta :) Puutarhan hoitaminen on äärettömän terapeuttista ja rentouttavaa puuhaa nykyihmisille, kun siinä näkyy kättensä työn tulos. Siellä teidän korkeuksillanne on sitten maa jo niin sulana että sitä pystyy kääntämään. Täällä vielä odotellaan lumen sulamista :)

    • Miks kaivaa

      sammal pois, ja kylvää heinä. Pehmyt sammal on hoitovapaa, ja siihen on hyvä laitella kaikkee istutusta. Kova hommeli leikata se repsottava heinikko, kun niin pieni alue.
      Ostatko ruohonleikkurin, vai millä hoidat sen leikkaamisen?

    • ??

      vielkö kuraa saappais

    • Moikka,l niin pitää. Minäkin maksoin viime talven lumenlykkäysmaksut, Satasen otti naapurin mies..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      346
      3895
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1719
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      60
      1480
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe