Haluaisin asiallisia mieliåiteitä äideiltä, miten selvittää tilanne.
Vaimoni halusi lasta enemmän kuin mitään. Ei siinä mitään. Heti kun vaan elämäntilanne salli, niin lapsi tehtiin. Raskauden viimeisinä kuukausina vaimo ei muusta puhunutkaan kuin lapsesta. Kun lapsi syntyi, hinku vain yltyi ja koko elämä pyöri lapsen ympärillä.
Vaimo vaan hoiti kaiken aikaa lasta ja kun lapsi nukkui, niin hän puhui lapsesta tai vietti aikaa ystävättäriensä kanssa jotain lapsijuttuja tekemässä. Minulla oli täysi tunne, että minut suljetaan pois perheestä. Vaimo ja lapsi oli perhettä ja minä olin kuin joku ulkopuolinen tyyppi, joka toi rahaa, mutta muuten vain häiritsi heidän symbioosiaan. Varmaankin ymmärrätte, ettei mistään hellyydestä, puhumattakaan seksistä, ei ollut edes puhetta.
Kun yritin helliä häntä edes jotenkin, suudella tai halata, niin heti minut työnnettiin pois. Ruokaa tehtiin vain vauvalle ja minä sain joko jotain jämäruokaa tai sain laittaa ruokani itse. Minun elämäni ja kuulumiseni eivät kiinnostaneet pätkääkään. Menin Tukholman risteilylle kavereiden kanssa sanomatta vaimolle mitään, mutta hän oli kuin ei huomaisi mitään. Oli myös paljon muita tilanteita, joissa koin, että olin perheidyllin häiritsijä. Ajattelin, että tämä on vain se ensimmäisen vuoden huuma, mutta ei.
Kun lapsi oli vajaa kahden vuoden ikäinen, kyllästyin tähän touhuun ja lähdin vieraisiin, josta kerroin vaimolle. Hän vain hymähti ja sanoi, ettei välitä. Tämä oli viimeinen niitti, että ymmärsin olevani vain elättäjä, mutta minua ei kaivattu aviomiehenä tai isänä.
Eihän tollasta kukaan jaksa kattoa pitkään, joten otin ja lähdin pois, sekä hain avioeroa. Siitähän se piru pääsi irti. Vaimo alkoi haukkumaan ja syyllistämään, koska hänen mukaansa ryöväsin lapsemme elannon ja jätin lapseni heitteille. Jatkuvasti puhui siitä, etten rakasta lastani ja muutenkin kauhea ihminen olen. Yritin lukuisia kertoja vielä yhteiselomme aikana kertoa tunteistani, mutta hän vaan joka kerta esitti, ettei kuule mitään. Nyt hän vetosi vauvan hoidon vaikeuteen ja stressiin. No, palasin takaisin, mutta ihan turhaan. Sain vastahakoista läheisyyttä muutaman kerran ja pari kertaa seksiä, mutta sitten homma alkoi uudestaan; raha kelpasi, minä en.
Nyt mietin, että onko tälläinen käytös normaalia? Onko siis ihan normaalia, että miestä käytetään siittäjänä ja elättäjänä, mutta ei miehenä? Olenkohan ihan oikeasti kauhea ihminen, jos lähden pois ja jätän lapseni? Tietenkin maksan elatusmaksuja kohtuullisesti lapsen kuluihin nähden ja tapaan häntä useamman kerran viikossa. Vai pitäisikö ylläpitää kulissiavioliittoa; elää tämän naisen kanssa lapsen vuoksi, mutta käyttäytyä kuin mies muiden naisten kanssa?
Asiallisia mielipiteitä kiitos!
Kun nainen potkii pois perheestä
8
340
Vastaukset
- mummikka
Nohuhhuhsentään ! Onkohan naisellasi jonkinlainen synnytyksen jälkeinen masennus tai jokin muu psyykkinen stressi ? Aika kauhealta tuntuu, että sinut on tuupattu sivuun koko ihanasta vauvaperheestä. Olen itse tullut toisen kerran mummiksi viikko sitten ja saanut seurata sen ihanan perheen onnea ja harmoniaa. Siellä molemmat kunnioittavat toisiaan ja hoitavat lapsiaan rakkaudella. Isä oli pari päivää poissa, kisailemasa biliksessä, omaa aikaa pitää olla molemmille. Iloisena ja innokkaana isänä hän palasi perheen luo. Äidillä oli pikkusisko apuna ja seurana. Kaikilla hyvä mieli.
Tuntuu kauhealta, että en osaa sanoa sinulle mitään lohdutusta. Ei todellakaan ole oikein, että sinä vain siität sen lapsen ja maksat elatuksen. Kyllä sinun pitää olla siinä perheessä myös mies ja rakastaja. Jokin perheneuvola voi auttaa tässä asiassa.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja perheelle yhteistä onnea. - mk
älä jää tuollaisen naisen luokse joka ei ymmärrä enää parisuhteesta mitään ja haluaa vaan elättäjän sinusta ja kerran täällä eletään ja sit äei kannata tuhlata seksittömässä liitossa koska eihän siinä ole mitään järkeä olla kimpassa jos se ei toimi.
- Tintti2012
Tiedäthän itsekkin ettei tuollainen käytös ole normaalia..jo se ettei välitä onko mies käynyt vieraissa, kertoo jotain.
Itse en voisi kuvitella yhteiselämää miehen kanssa vain tulojen takia, mutta valitettavasti meitä on moneen junaan...etkö huomannut tätä ennen lasten tekoa? Kumpi silloin maksoi kulut ja kuka teki mitä?oliko tuolloin normaalia läheisyyttä?
Voi tietenkin olla myös niin että vaimollasi on esimerkiksi masennus ja ei vaan itse sitä ymmärrä..Moni nainen tyydyttää läheisyyden kaipuunsa lasten kautta joten helposti isä jää sivusta seuraajaksi...valitettavasti...
Ei kukaan ole kauhea ihminen jos ei halua asua lapsen oisen vanhemman kanssa, ethän sinä lastasi hylkää vaan vaimosi? Tuskin erosta ja asioiden sopimisista kuitenkaan helppoja asioita tulee jos vaimosi on sellainen mitö tekstistäsi voisi kuvitella.. Voit tietysti näyttää vain naiselle ovea ja sanoa että lapsi jää sinun kanssasi...
Voisithan yrittää hoitaa lapselle hoitopaikan ja viedä vaimosi esimerkiksi viikonlopuksi kylpylään tms ja alkaa hoitamaan parisuhdetta...se ei tietenkään ole yksin sinun asiasi mutta yrittää voi...suosittelen myös pariterapiaa vaikka eroaisittekin
Kulissiliiton ylläpitäminen on täysin sinun asiasi, jos siihen pystyt niin senkus vaan mutta siinä sinä minun mielestäni hukkaat omaa elämääsi...me elämme täällä kuitenkin tiettävästi vain kerran ja miksi elää se ihmisen kanssa jolta ei saa mitä haluaisi? Haluatko myöskään antaa lapsellesi sellaista parisuhdemallia jota kulissiliitossa tulisi, että ei pussata, halata tai olla lähekkäin ja riidellään kun toinen käy vieraissa? Haluatko itse sellaista parisuhdetta? Millaisen maineen itsesaat jos sinulla on vaimo ja lapsi kotona mutta juokset vieraissa naisissa?
Jos päädyt hakemaan avioeroa niin anna vaimosi uhkailut ja haukkumiset mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja välitä vain latsa koskevista asioista. Soita jo ennen avioeron vireillelaittoa lastenvalvojalle ja kysy neuvoa miten tällaisen äidin kanssa tulisi toimia, silloin lastenvalvojalle mennessä he ovat jo perillä tilanteesta ja osaavat jättää vaimosi mahdolliset syytökset omaan arvoonsa..Mieti valmiiksi miten haluat lasta tavata (realistiset) ja lasketuta elatusmaksu-summa...tai sitten sovitte viikko-viikko systeemin ja sovitte että kumpikaan ei maksa elatusmaksuja ja kulut maksetaan puoliksi...silloin et ainakaan ryövää lapselta mitään kun molemmat kustantavat puolet kuukaudesta..
...ja koska olen nainen, on pakko vielä kysyä että olethan tutkaillut myös itseäsi? siivoatko?vietätkö paljon aikaa lapsesi kanssa?oletko enemmän harrastuksissa tai kavereiden kanssa, kuin lapsesi/perheesi kanssa?pääseekö vaimosi tarpeeksi ulos yksikseen?Saako vaimosi koskaan istua ja löhötä sohvalla kun sinä laitat lasta nukkumaan ja siivoat keittiön?Oletko aidosti läsnä etkä esim tietokoneella iltasin kun lapsi on nukkumassa?Lähestytkö vaimoasi vain seksin toivossa?kehutko nätiksi? käsittelittekö te sinun pettämistäsi? Sanotko koskaan vaimollesi että hei, tee sä mitä haluat, me ollaan nyt lapsen kanssa..tai otatko lasta ja menet ulos/mummolaan/tms ilman vaimon patistusta?Jos vaimo kokee että on olemassa vain lasta varten, niin siinä useasti myös käy...
Kannattaa tutkailla myös itseä, löytyykö sieltä jotain mikä voisi vaikuttaa vaimosi käyttäytymiseen? Itsellä em. asiat vaikuttivat ja lopulta ero tulikin kun muutoksia ei tapahtunut..Koin olevani olemassa vain siivousta ja lasten hoitoa varten ja minua halattiin ja pussattiin vain kun haluttiin seksiä...kun pyysin lähtemään ulos, niin ei jaksettu vaan jäätiin kotiin katsomaan telkkaria ja oltiin joko krapulassa tai muuten vaan väsyneitä..lopulta en edesj aksanut kysyä asioista vaan elin niinkuin miestä ei olisi ollutkaan koska käytännössä näin olikin..- ap
Heti alkuun haluaisin kiittää asiallisesta vastauksista sinua ja muita vastaajia!
Meillä oli kaikki hyvin alusta alkaen. Olemme suunnilleen samanikäisiä. Kun muutimme yhteen, vaimoni oli opiskelija ja minä jo noin reilun vuoden verran työelämässä. Hän on aina ollut hirveän innostunut lapsista ja alusta alkaen puhui heistä. Sain hänet hädintuskin ylipuhuttua saamaan opintonsa loppuun, koska hänelle lapsi oli tosiaankin unelma ja hänet piti tehdä mahdollisiman pian. No, kuitenkin heti kun koulusta pääsi, niin ei muuta kuin lasta tekemään, mutta töitä ei ole ikinä tehnyt, vaan kokee, että hänen elämän tehtävä on hoitaa lasta.
Ennen raskautta kaikki oli hyvin; läheisyyttä ja seksiä oli tarpeeksi. Ihan perusperhe-elämää elimme. Sitten alkoi se hillitön lapsihössötys. Yritin tukea ja hoitaa parisuhdetta (mm. ehdotin yhteistä lomaa, perheterapiaa tai edes jotain yhteistä), mutta hän ei halunnut. Hänen mielestään meillä oli kaikki hyvin ja lastahan ei tehdä sen takia, että hänet jätetään jollekin hoitoon. Yritin auttaa kotitöissä tai laittaa ruokaa tai muulla tavalla ilahduttaa häntä, mutten koskaan saanut mitään kiitosta tai edes suurempaa huomiota.
Aika kauhea fiilis on, etten kelpaa kuin elättäjäksi ja siittäjäksi. Nainen elää ikään kuin kuvussa kahdestaan lapsen kanssa erillään koko muusta maailmasta. Kun muutin takaisin hänen luokseen ja sain läheisyyttä ja seksiä, niin myöhemmin selvisi, että tämä kaikki oli vain uuden lapsen saamiseksi. Onneksi ei tullut raskaaksi.
Jos nyt lähden, niin vaimolle jää toki yhteisasuntomme, elatusmaksut ja valtion tuet, sillä töihin hän ei sanojensa mukaan halua mennä, koska ei voi jättää lastaan minnekään hoitoon. Nyt häntä ketuttaa, etten halua tehdä hänelle toista lasta enkä myöskään halua olla elättäjänä. Itseäni olen tutkiskellut, mutta mikään ei tunnu kelpaavan.
Voinko tehdä sen tempun, että vaatisin lapsemme lähihuoltajuutta itselleni? Jos vaimo erotettaisiin lapsesta väkisin, niin eiköhän alkaisi tutkiskelemaan itseään tarkemmin.
- Tintti2012
Miksi vaimollesi jää yhteisasuntonne? onko se omistus vai vuokra-asunto? Jos omistus niin vaimosihan toki lunastaa sinun osuutesi ja taikoo rahat lainan lyhennyksiin? ja jos asunto on liian kallis/iso (vuokra)asunto niin toimeentulotukea ei saa ja asumistukeakin vain tiettyyn rajaan asti..
Miksi ihmeessä et voisi vaatia lähihuoltajuutta itsellesi?ihan samalla tavalla sinulla on siihen oikeus kuin äidilläkin? tai suosittu malli nykyään on joka toinen viikko toisella.. siitä voi olla montaa mieltä onko se hyväksi lapselle mutta siltikin...
Ymmärrän kyllä ettei halua laittaa lasta hoitoon, vaan haluaa olla kotona niin kauan kuin siitä rahaa saa..mutta entäs sitten kun lapsi täyttää 3 v. ? Onko hän silloinkin kotona?eli siis työttömänä?
Meinasin äskeiseen kirjoittaakkin että varo ettei naisesi hankkiudu salaa uudestaan raskaaksi...pidä varasi ja huolehdi ehkäisystä..
Ei tee lapsellekkaan hyvää jos vanhempi elää vain lapsen kautta elämäänsä.
Olen siinä samaa mieltä että lapset ovat niin pienen hetken pieniä ettei niitä tarvitse tunkea koko aikaa hoitoon ja siinäkin, että mitä vanhempi lapsi on päivähoidon aloittaessaan, sen parempi..(jos vanhempi osaa ja jaksaa tukea lapsen kasvua ja kehitystä kotona) mutta kyllä jokainen äiti ja isä tarvitsee myös aikaa itselleen ja hyvä parisuhde on lapsen koti.. voit sanoa tämän myös vaimollesi..
Jos vaimosi ei halua pariterapiaan, ei anna läheisyyttä (mikä mielestäni on todella olennainen osa aikuisten parisuhteessa) ja jättää sinut perheen ulkopuolelle niin miksi et jo toimi? Jos muuten vielä mietityttää niin ajattele asia lapsesi kannalta (taas)..kun lapsi on sinulla, oli tapaamismallinne mikä tahansa, niin mitä kaikkea voittekaan yhdessä tehdä ja puuhata..vain te kaksi! saat luotua lapseesi sellaisen suhteen kuin sinä haluat.. Varaudu vain tosiaan siihen ettei ero tuollaisen ihmisen kanssa tule olemaan helppo, jos se nyt koskaan voi ollakkaan.. mutta kun jättää toisen marinat omaan arvoonsa niin eiköhän se siitä :) - äityliini10
Hei..
Itselläni oli sama tilanne kun teillä :)
Esikoinen on n.5kk nyt ja tiedän miltä susta tuntuu..
Naisilla/äideillä on naishormoonit ylhäällä ja jyllää koko ajan päässä..
Miksi et vaikka ottaisi vauvaa syliisi ja menisi lenkille sen kanssa?
Mieheni kyllä koko ajan halusi seksiä ja hemmottelua..
Alku on aina jännittävää ja eikä siinä tilanteessa oikeen huomaa toista puolta.
Mutta takaan 100% varmuudella että kun oot vaan oma itsesi ja autat kotitöissä jne niin teidänkin perhe paranee..
Meillä meni siihen 3kk :) - Minun tarina
Minä kyllä halusin aviomiehen ja lapsilleni isän siinä vaiheessa kun perhettä perustettiin. Mutta se arjen hoitaminen; kotityöt ja monta lasta tekivät sen etten minä jaksanut enää huomioida miestäni lainkaan. Hän teki pitkää päivää omassa yrityksessään joten vastuu kodista ja lapsista oli yksin minulla. Mies varmaan koki että en todellakaan välitä hänestä yhtään kun hän iltamyöhällä tuli kotiin ja minä olin siinä vaiheessa valmis nukkumaan heti kun saan viimeisen iltasadun luettua. Minä olisin kaivannut apua kotitöihin ja edes joskus aikaa olla ihan itsekseni tai käydä vaikka ruokakaupassa yksin. Mutta jos näistä miehelle sanoin niin kaikki oli mahdotonta järjestää koska hänellä oli niin paljon töitä. Minulle tämä elämä olisi välttänyt mutta miehelle ei. Hän haki läheisyyttä ja seksiä muualta joten erohan siitä tuli.
Eli tarinallani yritän kertoa että ei kaikki ole aina niin yksinkertaista ja helppoa. Pitäisi todella pystyä ja osata puhua ihan kaikesta mahdollisesta, myös niistä syvimmistä tunteista ja asioista. Ja ainakin minä koen että miehen osallistuminen kodin- ja lapsenhoitoon on enemmän kuin tärkeää. Ja toki vaimon huomioiminen naisena eikä vain äitinä. Nainen minussa kuoli lasten myötä ja vasta eron jälkeen löysin sen uudelleen. - ...
Jos naista kiinnostaa vain elättäjä, eroa ihmeessä. En suosittele kevyin perustein eroa lapsiperheen vanhemmille, mutta eihän tuossa enää mitään parisuhdetta ole, jos millään mitä teet ei ole väliä, kunhan vain elämiseen tulee rahaa. Voithan toki hakea lähihuoltajuutta, jos haluat sitä. Mutta luulen, että yhteishuoltajuuskin ja se että lapsi olisi saman verran teillä molemmilla riittäisi herättelemään vaimoasi. Ei välttämättä niin, että suhteestanne koskaan enää tulisi mitään, mutta ainakin siihen, ettei koko maailma voi pyöriä hänen ja lapsen ympärillä. Rahaa ei vain tule loputtomasti kotona istuskelemalla ja lapsi ei ole vain hänen. Ehkä hänkin taas löytää intoa työhön ja muihin ihmisiin, kun lapsi on sinun luonasi. Pakkohan se on. Tai sitten löytää itselleen uuden siittäjän... Mutta silloin se ei ole enää sinun ongelmasi. Käy ihmeessä selvittämässä asioita lastenvalvojalla ja muista pitää oikeuksistasi kiinni. Pysy päättäväisenä siinä, että haluat vähintään yhteishuoltajuuden ja olet valmis vaikka taistelemaan siitä. Äläkä anna äidin lipsua siitä mitä huoltajuudesta sovitte. Onnea sulle, toivottavasti pääsette viimein viettämään lapsesi kanssa kunnon perhe-elämää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2824150Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352365Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411511
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39998Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62820