Näpistelijän elämä yli 18 vuotiaana...

nainneeinndd

Kaikki alkoi 10 vuotiaana kun varastin karkkia kaupasta. Jäin kiinni kaupan kassalle ja nainen ilmoitti äidille. Asiat puhuttiin selväksi.

Mutta kierre jäi päälle. Varastelin 17-vuotiaaksi asti levyjä, meikkejä, lehtiä, karkkeja, pari vaatetta. Jäin kotona kiinni vanhemmille ja isä veti pultit. Äiti suhtautui rauhallisemmin. Sen jälkeen en varastanut enää pitkään aikaan.

Seuraavan kerran 23-vuotiaana housut.
Sitten tajusin taas mitä olen tekemässä ja juttu jäi.

Nyt olen vuoden sisällä varastanut 2 kertaa. Viimeisimmän kerran tänään. Mekko 40 e. Revin hälyttimen irti ja hintalapun, tungin kauppakassiin muiden vaatteitteni(mm.oma takki)joukkoon ja kävelin ulos. Ehdin kyllä myymälässä piilottaa hälyttimen yhden paitakasan alle.

Kotona tajusin mitä olin taas tehnyt.
Kysymys kuuluukin että kannattaako tällaiseen jo hakea apua(sairastan keskivaikeaaa masennusta joka kyllä nyt kunnossa lääkkeillä)?Ja jos niin mitä apua?
Ja katsovatko kamerasta ja huomaavat mut ja sitte nappaavat seuraavalla kerralla? Seurauksethan on sakkoja ja merkintä poliisin rekisteriin.

Mietin vain että voidaanko mut jälkeenpäin napata kun piilotin tuon hälyttimen? Periaatteessahan siitä on todiste että oon sillon vienyt jotain(itse näpistys tapahtui pukukopissa ja siellähän ei tietenkään ole kameroita).
Että tuleeko jotain paprua kotiin vai?
Poliiseja ei kyllä tuu, heillä kun muutakin tekemistä. Onneksi.

Poliisille en ole koskaan jäänyt kiinni, enkä vartijoille ja olisi kiva pitää asia siinä, mutta mitä teen?

8

619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niku.

voihan ne videolta tarkistaa kun löytävät hälyttimen joten ei kannata enää samaan kauppaan mennä. Muuten asiaa on turha miettiä. Kannattaisi vastaisuudessa kuitenkin pyrkiä pääsemään tavasta eroon. Kuulostaa kleptomanialta ja psykiatrin puoleen voisi kääntyä.

• joopajooooo

No aika epätoden näköistä et jäisit kiinni tosta... Kun ne löytää sen hälyttimen nii voihan ne kattoo valvontakameroista (jos siihen osoittaa ees valvonta kamerat) mutta ei ne kuitenkaan voi todistaa että oot vieny sen mekon kun sitä ei missään kamerois näy. Itekkin kyl ehkä pysyisin hetken pois ko. kaupasta mutta vaikka sinne meetkin niin mun käsityksen mukaan niiden pitää napata sut itse teosta.
      Mäkin varastelin kerran useasti yhestä vaatekaupasta ja myyjät sit sielä alko epäileen jotain ja katto aina pahalla silmällä kun sielä kaupassa kävin. Sit kerran kun tulin sovituskopista pois siinä ulkopuolel seiso myyjä ja vartija ja vartija pyysi näyttään laukun ym, mutta ei mulla sillä kerralla sitten ollut mitään koska tiesin et ne myyjät tietää et pöllin sieltä. Vartija vaan sitten pahoitteli tilannetta ja sain mennä.
      Ja tuskin mitään papereita tulee kotiin kun mistäpä ne sielä kaupas sun nimen sais selville.
      Ja jos jää kiinni niin seurauksena ainakin ekalla kerralla näpistyksestä mulle tuli 6 päiväsakkoo ja merkintä johonkin poliisin rekisteriin eli ei siihen kunnon rikosrekisteriin. Tuote pitää myös korvata jos se ei oo enää myyntikunnossa. Sitten jos sulla on messis vaikka joku apuväline (sakset,pihdit tms.) että saat hälyttimen revittyy pois niin silloin kyseessä ei oo enää näpistys vaan varkaus ja se menee sit yleensä oikeuteen asti.

• kfjfoem

Ok. kiitoksia vastauksista:).
      Ikävää tässä nyt on että toi jäi päälle. Huomaan että maksan sellasesta jonka todella haluan, mut jos on jotain mitä epäröin niin sen vien:(.
      Jos maksan. En tiiä mitä hittoa pitäis tehdä. Toisen vastaajan mukaan kleptomaniaa. Ei sitä kyllä ole. Se vaatii hiukan enemmän perusteluja ja tekoja kun noi mun hommat.
      Nyt varastettu yhteensä 110 e:n edestä.

Pakko kiertää kaupat kaukaa(en ruokakaupoista ky mitään vie)ettei jatku tää juttu.

• Kiinnijäänyt

kfjfoem: Suosittelen, että yrität päästä varastelusta eroon jollakin tavalla. Älä vaikkapa ota isoa laukkua kauppaan, johon voisit jotain laittaa tai hae apua terapiasta. Jos jäät kiinni, on kokemus todennäköisesti kamala, eikä siitä helposti yli pääse. Minä jäin kiinni, kun vein vahingossa tuotteen kassalinjan ohi ja poliisit sitten haki kaupasta, kun vahinkoon ei uskottu. Minulle väitettiin, että olin piilottanut tuotteen. Tuo poliisiin kyytiin joutuminen aiheutti aivan kamalan ahdistuksen, johon kohta tarvin varmaan ammattiapua. Joka päivä olen tuon "varkauden" jälkeen keskustelupalstoilta apua ja tukea etsinyt, kun ahdistus on niin kamala eikä helpota yhtään. Ja töitäkään en kuulemma koskaan saa ja vartijoiden mukaan pitäisi pääkin käydä tutkituttamassa, koska terveelle ihmiselle ei voi käydä vahinkoa. Aivan kamalia kommentteja ja kohtelua tuli vartijoilta. Toivon, että pystyt lopettamaan varastelun ja että et ennen sitä jää kiinni.

• joopajooooo

kfjfoem: Joo kannattaa varmaan tosiaan hakee apuu jostain psykiatrilta tms jos tosta on tommonen ongelma tullu sulle. Ookko kelannu et miks sit varastat josset oikeesti haluais tehä sitä ja miks se jää päälle?
      Oon siis ite toi ketä on kirjottanu tähän viestiketjuun kolmantena ja oon itekki siis varastellu ja varastelen vieläki silloin tällöin... Ja en oo mitenkää ylpee siitä jos tästä semmosen kuvan saa. Mut mä ainaki pystyn sanoon et varastan yksinkertasesti siitä syystä kun ei oo rahaa ikinä vaikka johonki vaatteisiin. Ja onhan siinä sillee oma jännityksensä kans. Mut pystyn kyl ihan helposti oleen varastelemattaki ja jos oisin ihan v*tun rikas niin en todellakaan tekis sitä.
      Ja ihan hyvin voi olla sulla jotain kleptomaniaa kun siinä just kai on semmonen pakon omainen tarve pölliä kaikkee tavaraa mitä ei välttämättä ees tarvis.

Kiinnijäänyt: Toi ny on ihan paska puhetta ettet sais koskaan mitään töitä jos oot näpistyksestä jääny kiinni. Sitä ei ees näy siinä kunnon rikosrekisteris. Ite oon kans jääny kiinni (ihan aiheesta siis kyl) ja joutunu kyttikselle mutta eipä se mua paljoo hetkauttanu,mutta ymmärrän kyllä että jos on perus rehellinen ihminen se on varmaan kauheeta joutuu poliisien kanssa tekemisiin ja jossei kerta ole oikeesti tehnyt mitään. Munkin yks tuttu joutui kerran kuulusteluihin jutusta mihin se ei ollut syyllinen ja sen jälkeen sitä on ahdistanu valtavasti pelkkä poliisi aseman ohi kulkeminen..
      Mutta jos kerran ahdistaa niin paljon niin kannattais varmaan sunkin sitten mennä jutteleen asiasta tai sitten vaan yrität unohtaa sen ja päästä sen yli. Ja vartijoiden puheista ny ei kannatta välittää ne ny vaan v ittuilee..
      :)

• Kiinnijäänyt

joopajoo: Kiitos vastauksestasi! Tiedän, ettei näpistyksestä tule rikosrekisteriä, mutta se kuitenkin näkyy, jos tehdään turvallisuusselvitys. Siksi olenkin niin ahdistunut. Valmistuin yliopistosta alalle, jossa usein tehdään turvallisuusselvityksiä ja kun on nyt työnhaku päällä niin huolettaa meneekö selvitys läpi jos se tehdään. Vartijat sanoi, ettei mene.

Mua pelottaa ja ahdistaa nykyään kans aina kun poliisiauto vaan ajaa ohi jossain kadulla. Luulen, että oon taas vahingossa tehny jotain ja minut pidätetään. Vartijat pelotteli (ja haukkuivat) minua oikein kunnolla ja kun oon aika herkkä ihminen niin sillä oli paha vaikutus. Jospa tästä pääsisi yli kun aikaa kuluu.

Tää koko juttu on vaan niin epäoikeudenmukainen, kun ihan vahingossa vein sen tuotteen kassalinjan yli, kaikki muut ostokset maksoin. En edes tiedä mistä ne vartijat huomas "näpistyksen" kun en itekkään huomannu kassalla sitä. Mulla oli siis jäänyt yks meikkituote pipon ja lapasten sekaan, jota en sit maksanu. Ja ne vartijoiden haukkumiset yritän unohtaa, haukun ite nyt niitä kaikille :)

• Aloittaja83

Teinivaiheessa varastelin koska ei ikinä ollu perheellä mihinkään varaa ja kaverit sai aina kaikkea, mm. vaatteita, meikkejä, levyjä jne. Ne vaan pyysi ja saivat. Varsinkin oma ex-paras ystävä(Meni vaan välit painavampien asioiden takia)oli hemmoteltu pilalle. sai aina kaiken mitä halusi. Kyllä siinä itellä nuorena teininä oli kans tarve vastata et joo kyllä mäkin saan tyyliin.

Kyllä oon koukkuun jäänyt. Nyt joka kerta kun meen kauppaan niin jotain jää mukaan. Eilen h&m:stä koru ja lindexistä alusvaatteet.
      Nyt tiedän mitä pitäis hankkia seuraavaks. Ok. ei oo rahaa, mutta en halua näin jatkaakaan.

Välillä ahdistaa ja välillä(myönnän) on jopa kivaakin:P. En oo uskaltanut kertoa kun parhaalle ystävälle joka ei tuominnut mua. Ei paljon häntä haitannut koko asia(en koskaan varasta kavereilta! Enkä sillon kun he ovat mukana..nyt aikuisena sen tajuaa..tuon viimeisen kommentin. Muuta sitten ei ehkä).

Sairastan keskivaikeaa masennusta ja persoonallis.häir. ja käyn lääkärillä(en psykalla kun 3 v kävin tuloksetta pälättämässä)välillä. Käyn myös yhdessä nuorten aikuisten paikassa jossa mulla on ollut kivaa ja sen on ollut mulle henkireikä. Siellä on aikuisia joille voi jutella mistä vaan asiasta luottamuksellisesti ja he ohjaavat eteenpäin jos eivät osaa auttaa.
      Oon heidän kanssaan todella hyvissä väleissä ja pelkään että pilaan ne jos jollekin heistä puhun tuosta.

Mitä mieltä? Kannattaako mun heille kertoa? Tai jollekin heistä?

• joopajooooo

Kiinnijäänyt: Joo onhan toi aika v*ttumainen juttu kyl josset kerta tarkotuksella mitään vienyt ja jos sen takia työnsaanti vaikeutuu. En oikeen noist turvallisuus selvityksistä tiedä mitä niissä sit näkyy, mutta eihän niitä kaikille työhön hakeutuville ees tehdä ainakin jos oon oikeen käsittäny.
      P aska hommahan toi koko keissi on mutta niin nyt vaan kävi, eikä sille enää voi mitään eikä sen takia nyt kannata elämäänsä pilata murehtimalla ja kuumottelemalla kaikkea turhaa=) Vartijat ny aina kuten sanottu voi yrittää siinä v*ttuilla ja pelotella ihan kiusallaan mutta niistä ny ei kannatta välittää mitään..

Aloittajalle: No jos sua oikeesti vaivaa tuo varastelu ja et pysty sitä ite lopettaa niin kannattaa kertoa. Ymmärsin että ne on jotain ohjaajia tos paikas mis käyt? Niillä on tod.näk vaitiolo velvollisuus ja varmaan tosiaan osaa auttaa. Ja tuskin pilaat välejänne vaikka kertoisitkin tosta varastelusta, jos ne on jotain ohjaajia ne on sielä just sitä varten että niille voi puhua. Että mun mielestä ihan turhaa yrittää "säästää" niitä. Lisäks ne on varmaan kuullu paljon pahempiakin juttuja. Tsemppiä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      237
      2688
    2. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      101
      1134
    3. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1088
    4. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      1002
    5. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      995
    6. Upotuskaste on raamatullisin kaste

Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.
      Kaste
      717
      907
    7. Mitä toivoisit

Välillämme vai toivoisitko mitään näiden vuosien jälkeen?
      Ikävä
      63
      841
    8. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      41
      807
    9. Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa

https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto
      Maailman menoa
      237
      790
    10. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      120
      753
    Aihe