Veneessä on VHF antenni joka roikkuu pettäneen kiinityksen takia. Kokeilin että saisiko siitä edes tv antennin vaihdon BNC-liitimen antenniliititmeen ja kokeilin läppärin tv-kortilla mutta ei ollut mitän iloa. Kun purin antenniosan oli kupari poikki mutta korjaus ei auttanut.
Vedänkö puukolla tylysti kaapelin poikki ja antennin roskiin roilottamsta veneen perästä. Nykyäänhän VHF toimii parhaiten ihan käsipelillä jos sitä tarttee.
Jotenkin on sellainen tuntuma että VHF-lupia ei nykyään enää tentitä ja veneiden VHF- lupakirjoja viitsitä hankkia joutavan byrökratian ja tarpeettoman rahanmenon takia.
VHF antennin arvo?
2
152
Vastaukset
- 4
Ensimmäinen hommani mitä tein kun ostin veneen oli vhf:än irrotus ja huuto.net sivustolla myynti. Antennilla ei ehkä hirvää arvoa ole ja kohta kaikki vanhankansan vhf ukot kertoo miten mahtava välinen se on muun viestinnän apuna jne... Se on varmasti ihan kiva jos sitä osaa edes käyttää, mutta kun itsekään en vhf kurssia ole käynyt ja näillänäkymin ei näytä olevan tarvetta käydä, niin miksi kuskata sitä mukana. Suomen rannikolla gsm verkko toimii hyvin ja kanssaveneilijöitäkin on jos apua tarvitaan. Monesti myös uimalla pääsee mantereelle tarvittaessa. Toki vhf on paikallaan, jos reissut ovat vähän pidempiä jne..
- 18+19
Käsi-VHF:n etuna on tietysti se, että voit ottaa sen mukaan pelastuslautalle, kun jahtisi painuu Ahdin valtakuntaan...
Itselläni hieman samoja ongelmia. Mastonhuipussa oleva VHF-antennin kaapeli on kastunut huonosta liitosten suojauksesta johtuen eli koaksiaalikaapelin vaipan sisällä on vettä. Radioamatöörikaverini mukaan tämä aiheuttaa todella suuren häviön jolloin voi käydä niin, että kuulet radiosta Helsinki radion liikenteen (rannikkoradioasemilla lienee enemmän lähetystehoa ja ainakin paremmat antennit) mutta rannikkoradioasema ei kuule sinua viallisen kaapelin aiheuttaman ylimääräisen häviön takia.
Yritin vaihtaa antennikaapelia viime keväänä, mutta se ei ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelisi. Hetken pähkäilyn jälkeen päätin luopua mastonhuippuantennista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä611725- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1271270- 1401064
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55664Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625