töihin paluuuuu

iiiiikkkkkiikiiikk

Eli maanantaina pitäs men takas töihin. Olen ollut pari viikkoa masennuksen takia sairaslomalla. Pomolle ilmoitin vain sairasloman saatuani että olen kipeä ja pari viikkoa saikella. No nyt pitäs mennä takasin ja antaa se lappu pomolle missä lukee depressio. Hitto että tuntuu vastenmieliseltä. Ei tekisi mieli ollenkaan palata enää töihin. Millaisia vastaan ottoja te muut olette saaneet mase lomien jälkeen?? Onhan pomolla ns. vaitiolo velvollisuus ettei hän saa kertoa muille työntekijöille sairaslomani syytä?? Olen muutenkin ujo ihminen niin tälläinen vasta saakin mahan sekaisin.......

101

4785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latvainvalidi

      Moni muukin on masentunut, joten ei se ole mikään häpeä.

      • Hävettää !!11

        Lääkäri kirjoitti minulle pitkän sairasloman masennuksen ja ahdistuksen takia.
        Nyt en halua tavata työkavereita tai käydä edes työpaikalla, koska moni utelee sairaudestani. En haluaisi keskustella koko asiasta mitään !
        Kaiken lisäksi lääkäri määräsi minulle diapam lääkityksen, jota häpeän hakea
        apteekista yli kaiken !! Luulevat minua joksikin narkkariksi. (Jota en tosiaan ole)
        Ole moneen kertaan yrittänyt pyytää lääkäreiltä, että vähennettäisiin diapamia, pikku hiljaa kokonaan pois, mutta
        lääkärien, mukaan ,(oikeastaan kahdenkin eri lääkärin), se ei tässä vaiheessa ole mahdollista/järkevää. Olen kuulemma vielä niin huonossa kunnossa.


    • tsemppiä sinulle

      Kerro meille, miten töissä alkoi?

    • Tuisku 73

      Minulla pelko oli niin suuri, että se käytännössä esti työhönpaluun entiseen työhön. Työpaikkalääkärin kanssa juteltiin ja hän suositteli myös, että vaihtaisin alaa kun entinen työ stressasi minua niin paljon, ei oikeastaan työ vaan se työpaikka. Ilmariseen tämä sitten laitettiin ja he ohjasivat minut uravalmentajalle (firman nimi oli katjanponen) ja niiden kanssa suunniteltiin ammatin vaihtaminen. Omin avuin olisin halunnut töihin palata, mutta jälkikäteen ajatellen uravalmentaja oli minulle tosi tärkeä juttu, hän auttoi luottamaan itseeni ja loi minuun itsevarmuutta ja positiivista uskoa tulevaan. Toivon kaikille kanssakuntoutujille kaikkea hyvää, koen että olen itse nykyään paljon vahvempi, toivoa kaikilla on siis kuntoutumiseen, jos jopa minäkin olen töihin palannut. Masennuslääkkeitä käytän enää murto-osan siitä mitä ennen kun töissä uudessa paikassa on kaikki asiat kunnossa. Älkää suotta hävetkö tilannetta, niikuin tuossa "latvainvalidi" sanoi meitä masentuneita on paljon.

    • Depro

      Minulla kummitelee edessä pian myös työhönpaluu, kahden kuukauden depression jälkeen. Työni vaatii keskittymistä ja kovaa henkistä suorituskykyä kahdeksasta neljään. Aiemmin työtahti oli melkoinen, ajoittain jopa maaninen. Kaksi kuukautta pihalla ei ole tehnyt keskittymiskyvylle hyvää, lähinnä on tullut keskityttyä omaan kurjuuteen. Ja nyt h-hetken lähestyessä pelkoon siitä ettei selviä. Ettei ole tervetullut takaisin. Lorun loppu.

      Kunpa alan vaihtaminen olisi mahdollista mutta minulla ei ole. Ikää on mutta se ei ole ei ole ainoa syy.

      Sairausloman jatkuminen palkallisena on kiemuraista sekin. Jos lääkäri kirjoittaa todistukseen, että kykenen ajattelemaan ja että diagnosoin itse itseni, niin Kela ei sellaisesta kiitä vaan korvaukset jäävät saamatta. Kykenen kyllä ajattelemaan siten, että se riittäisi monissa ammateissa, mutta ei minun hommissani.

      Onko ainoa tapa saada Kelalle käypäinen lausunto se, että menee lääkärin lausuntoa hakemaan zombi-moodissa? Ottaen vaikka vähän rauhoittavia alle, niin ettei kielikään käänny liian liukkaasti? Älkää ymmärtäkö väärin. Haluan töihin, haluan sinne työkuntoisena. En halua töihin vajaakuntoisena ja sitten takaisin sairauslomalle. Perhekin pitää elättää.

    • Tuisku 73

      Depro, minäkin kuvittelin että alaa en vaihda, pidin tiukasti kiinni ajatuksesta ja jotenkin vain sinnittelin töissä. Nyt teen työtä joka on lähellä omaa alaani, mutta saan tehdä työtä sellaisessa työpaikassa missä on hyvä olla. Voisitko sinäkin miettiä jotain sellaista vaihtoehtoa. Minut sai uravalmentajalla käynnit ajattelemaan toisin, olin ennen sitä aivan jumissa.

      • vinttipimee

        Olin neljä kuukautta sairaslomalla vakavan masennuksen vuoksi ja palasin äskettäin takaisin töihin. Aika epävarmat tunnelmat sen suhteen, kuinka mahdan selviytyä "vaativasta asiantuntijatyöstä". Työkaverit eivät oikein tunnu uskaltavan puhua minulle. Varmaan joko sen vuoksi, että ovat kuulleet minun kärsineen mielenterveyden ongelmista tai sitten sen vuoksi, että eivät ole tietoisia siitä, mitä sairautta olen ollut potemassa. Tiedä sitten, kumpi on "parempi" vaihtoehto.


      • Yittis

        Voimiten ikävää. Tuo leima pitäisi saada nykyaikana pois, niin yleinen sairaus masennus on


    • Depro

      Diagnosoitu depressio on sellainen mt-ongelma, jota suhteellisen vähän luulisi pelättävän... eihän masentunut ole 'hullu' varsinaisesti. Paitsi jos kuvassa mukana psykoottisia oireita. Ja paitsi jos on joutunut sairaalahoitoon. Jos ja kun leviää tieto että on ollut jonkin aikaa 'lataamossa', niin se leima ei hevin lähde.

      Jos olisin ruumiillisen työn tekijä, sairaus ei ehkä niin paljon töissä selviytymisen suhteen herättäisi kysymyksiä. Mutta kun satun olemaan korostetusti henisen työn tekijä, mt-ongelma iskee profession ytimeen. Ja herättää kysymyksiä, että onko kyseessä pelkästään depressio vai jotain muutakin (minun kohdallani on muutakin). Ja onko se nyt parantunut.

      Ihan varmasti työpaikalla kaikki ymmärtävät, että pitkä poissaolo johtui mt-ongelmasta eikä jostain muusta. Olisihan muuten tullut kaikille kerrotuksi, että oli vaikka sydänvaivoja tai luita poikki tms. Jos ja kun tietävät, niin ehkä on parempi ainakin joillekin työkavereille kertoa, että kyse oli depressiosta, etteivät mieti että olisiko jotain 'hullumpaa'.

    • nmnmnm

      Niin, että mitä siinä diagnoosikohdassa luki? En tiedä depression latinankielistä nimeä.

      Minä sain kerran lääkäriltä sairaslomaa jostain syystä, kun olin raskaana ja koska työnantaja oli utelias, hän soitti tk:een ja kysyi, mitä se tarkoittaa suomeksi - eivät kertoneet. Kätilö kertoi tämän minulle; sanoi että työnantajasi pitää sinusta hyvää huolta (kun hän todellisuudessa vihjaisi tämän uteliaisuudesta).

      Lääkäriähän voi pyytää kirjoittamaan diagnoosin latinaksi, jos ei muuten ymmärrä niin tehdä.

    • Latvainvalidi

      Eivät kirjoittele mielenterveysdiagnooseja latinaksi,. mutta F-koodein kyllä.

      F32.1-32.2 on tavallisin.

      Eiköhän esimiehet jo tiedä mitä se tarkoittaa, varsinkin kuin F- on latvaongelma aina.

    • alal.

      Ja ICD-koodit voi kuka tahansa löytää ihan vain googlaamalla.

      • vinttipimee

        Oikeastaan minulle on kyllä samantekevää, mitä työkaverit luulevat. Ainakin tämä hyvä puoli vanhenemisesssa näköjään on, ettei niin kauheasti enää jaksa stressata siitä, mitä muut ajattelevat tai ovat ajattelematta. Ja kun en aikaisemmin fyysisistäkään vaivoistani ole liiemmälti avautunut, niin en näe mitään syytä ryhtyä nyt kertomaan, että hissuttelin neljä kuukautta kotona ihan vaan tavallista masennusta parantelemassa.


    • Tuoksulilja

      Niin just. Parempi olla välittämättä mitä muut ajattelee. se on sitä selviytymisen alkamista. Aina joku ajattelee kuiteskin. Ole muiden yläpuolella, Sinä olet itsellesi tärkein. Hyvää kevättä!

    • Viesja

      Tuisku 73: Kuinka pitkään kesti, että pääsit Noposelle? Minua kiinnostaisi kovasti tuo uravalmennus, sillä entiseen työhön en voi palata, sillä oireet tulevat heti takaisin. Noposesta olen kuullut paljon hyvää ja sitä minulle eläkeyhtiöstäkin suositeltiin. En tajunnut silloin kysyä kauanko menee että pääsee niille valmennukseen.

    • Konttorirotta

      Olen vakavasta masennuksesta toipuva. Sairausloma jatkuu vielä. Minäkään en voi palata entiseen työhön. Jos palaan olen varma, että sairastun uudelleen, koska mitään muutoksia ei tehdä. Työni on vaativaa asiantuntijatyötä ja jatkuvasti kiireinen aikataulu.

      Onko ammatilliseen kuntoutukseen pääsylle ikärajaa entä vaikuttaako diagnoosi?
      Olen 50 vuotias, työhaluinen yksinhuoltaja. En tarvitse koulutusta vaan apua uuden paikan löytymiseksi.

      • ikäraja kuntoutus

        Ei ole ikärajaa, minä olen 55 ja kuntoutetaan uusiin töihin. Pitkiä koulutuksia eivät lähde kuulemma tukemaan taloudellisesti.


      • qr3243r

        Meikä pääsi 48-vuotiaana eläkkeelle kun psykiatri oli sitä mieltä ettei kannata kuntouttaa kuntouksen vuoksi. Neljä vuotta tosin meni ennen kuin Ilmarinen sen tajusi.


    • Tuisku 73

      Minä pääsin Noposelle muistaakseni reilussa parissa viikossa siitä kun asia laitettiin eläkeyhtiössä vireille. Kun tarkemmin mietin, niin tais olla että eka aika oli aika tasan kaksi viikkoa siitä puhelusta eläkeyhtiöön jossa tätä kysyin.

      En tiedä onko ikärajaa, kaverini oli ammatillisessa kuntoutuksessa kun oli 52 vuotta, pitkiä koulutuksia eivät tukeneet mutta uuden työpaikan löytymisessä hän kävi uravalmentajalla. (Osasi pyytää kun minä olin samaan aikaan ja hän tiesi että se on mahdollista, hänelle ei tarjottu sitä, mutta pääsi kun halusi). Kannattaa olla yhteydessä sinne kuntoutuspuolelle ja kysellä. Kaverilla on ainakin masennusta ja joku muu mielenterveyspuolen sairaus, en oo ihan varma oliko se joku kaksisuuntainen tauti tms.

    • Konttorirotta

      Kiitos Tuisku 73 vastauksistasi.

      Vielä askarruttaa:
      Soititko sinne ensin ja sitten laitoit paperit menemään perästäpäin?
      Oliko sinulla vaikeuksia saada työnantajan selvitys asiasta?
      Entä miten lääkäri suhtautui asiaan?

      Minä keskustelin oman psykiatrini kanssa asiasta ja hän suhtautui aika nuivasti koko ammatilliseen kuntoutukseen. Oli lähinnä sitä mieltä että kuntoutusta voi saada vain omaan työpaikkaan.

    • Tuisku 73

      Hei Konttorirotta!

      Työpaikkalääkäri ilmeisesti laittoi kohdallani jotain tietoa eläkeyhtiiöön ja sain sieltä ammatillisen kuntoutuksen päätöksen, soitin sinne kyllä ensin ja kerroin, että en pysty palaamaan entiseen työhön ja sitten pyysin apua siihen mitä voisin tehdä. Suosittelivat noposta ja olin siitä muualtakin kuullut ja sinne sitten halusin. Työnantaja teki mielellään selvitykset, sillä minä en halunnut tehdä töitä siellä ja hekään eivät pitäneet minua tarpeellisena kun olin niin paljon poissa. En tosin tiedä tekikö työpaikka vai lääkäri vai molemmat eläkeyhtiöön jotain selvitystä. Lääkäri suhtautui asiaan tosi hyvin, ehdotti itse että vaihtaisin työpaikkaa. Sinun lääkäri ei taida tuntea kovin hyvin kuntoutusmaailmaa. Ei sitä kuntoutusta voi saada pelkästään omaan työpaikkaan, kaverinikin sai sitä siihen että etsittiin vain uusi työ, ensin oli lyhyempää päivää ja sitten aikaa pidennettiin ja nyt on siellä töissä kai ihan kokopäiväisesti. Tiedän monia, joilla ei ole nykyisellä työnantajalla sellaisia töitä mitä voivat tehdä sairautensa vuoksi ja silloin juuri tuo ammatillinen kuntoutus on oikea osoite, kun tarvittaessa vaikka kouluttavat uuteen ammattiin tai auttavat uuden työn löytymisessä. Olen omassa elämässä tutustunut aiheeseen aika hyvin, ja uskon että monenlaisia uskomuksia ammatillisesta kuntoutuksesta löytyy. Eläkeyhtiöön kannatta soittaa, sieltä saat ainakin oikeat ohjeet. Työnantajan tai lääkärin ohjeet saattaa olla puolueellisia... Kannattaa myös vaatia omia oikeuksiaan, niitä kaikkia mahdollisuuksia kun ei aina tarjota heti vaan pitää osata kysyä.

    • Konttorirotta

      Kiitos taas vastauksista Tuisku 73

      Soitin eilen vakuutusyhtiöön alustavasti ja sain sieltäkin ohjeita.

      Minä joudun odottamaan vielä lääkärin lausuntoa, jossa suositellaan ammatillista kuntoutusta. Vielä ei kuntoni ole niin hyvä, että saisin sen. Mielessä on kuitenkin koko ajan huoli tulevaisuudesta ja toimeentulosta.

      Nyt on ainakin helpompi lähteä viemään tätä asiaa eteenpäin, kun on vähän tietoa siitä.

    • Tuisku 73

      Hei Konttorirotta!

      Hyvä, että otit asioista selvää. Sekin helpottaa osaltaa oloa kun tietää mihin suuntaan ollaan menossa. Auttaa myös toipumisessa. Minulle raskainta oli "ongelmissa kelluminen ja asiaan jumittaminen" sitten kun sain omassa päässäni tehtyä päätöksen, että vaihdan työtä oli olo hetkestä paljon valoisampi, pelkkä päätös auttoi minua paljon ja jaksoin tehdä kaiken mitä muutokseen vaadittiin. Toki noposen valmentaja oli minulle iso tuki, oli ihana turvautua kaikissa mieltä askarruttavissa asioissa ulkopuoliseen neutraaliin tukeen. Työpaikka järjestyi myös tämän valmentajan kautta. Taloudelliset murheet minullakin olivat isot, nekin ratkesivat hyvin kun valmentaja neuvoi minulle saamani tukimuodot uuden paikan etsimisen, työkokeilun ja työllistymisen ajalle, joten kaikesta selviää. Hyvä, että sait nyt vakuutushtiöstä asiantuntevat tiedot ja pääset etenemään heti kun terveytesi niin sallii. Toivon sinulle kaikkea hyvää!

      • Latvainvalidi

        On se hienoa, kun nykyisin pääsee ammatilliseen kuntoutukseen, minä sain kaksi hylkyä ja toisen jälkimmäisen muutettiin valituksen jälkeen yli kolme vuotta myöhässä... Olin jo niin kettuuntunut työeläkeyhtiöön, jonka mielestä pelkkä positiivinen ajattelu johtaisi paranemiseen ja joka välissä olivat hakanneet halolla päähän. Kela sentään myönsi kuntoutuspsykoterapiatuen, joten kaikki kunnia sinne.

        Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa työeläkeyhtiöstäni. Ammattitaidotonta, asiantuntijalääkärit ovat välinpitämättömiä mulkeroita, eikä päätöksiä edes perustella.

        Työeläkeyhtiöt ovat suuri ongelma masentuneiden kuntoutumisen tiellä. Toisaalta tuntuu myös siltä, että monia, joilla ei ole edellytyksiä eikä motivaatiota ammatilliseen kuntoutukseen tungetaan sinne väkisin ja niitä joilla on edellytyksiä ja motivaatiota eivät sinne pääse kirveelläkään.


    • R-L.H

      Minustakin tuntuu, että nykyisin ammatilliseen kuntoutukseen pääsee helpommin, ainakin kun kuuntelee muita samassa tilanteessa olevia, kaikki ovat päässeet jos ovat halunneet. Ovat ehkä eläkeyhtiössäkin nähneet että kannattaa tukea ihmisiä uuden työpaikan tai uuden koulutuksen hankinnassa, sillä tulee varmasti paljon kalliimmaksi antaa hylkyjä ja maksaa eläkemaksuja ja kuntoutustukia. Kai se on myös aikapaljon kiinni henkilöistä kuka sattuu omia asioita hoitamaan.

    • -Martta-

      Ikävä kuulla, että sinä Latvainvalidi jouduit kokemaan tuommoista. Minä olen masentunut ja päälle 50-vuotias ja pääsin ammatilliseen kuntoutukseen pyytämällä. Luulen, että siellä tosiaan on paljon kiinni siitä kenen kanssa asioi, minulla kävi hyvä tuuri ja siellä oli ihminen joka ymmärsi myös minunkin parasta. Toivotaan, että sinulla on nyt asiat paremmin ja onneksi pääsit psykoteraapiaan. Paljon voimia meille kaikille masentuneille taistelussa oikeuksiemme puolesta. Tuo oli hyvin sanottu, että halolla päähän hakataan meitä helposti, me kun emme jaksa sairautemme takia oikeuksiamme puolustaa.

    • Konttorirotta

      Voitko Latvainvalidi hakea uudelleen ammatilliseen kuntoutukseen?
      Jos olen ymmärtänyt oikein niin ei saa olla liian sairas, jotta pääsee kuntoutukseen. Lääkärit arvioi milloin ammatilliseen kuntoutumiseen on mahdollisuus.

      Martta, ihanaa kuulla, että sinäkin olet päässyt kuntoutukseen. Minä olen samoilla vuosikymmenillä kuin sinä.
      Aion hakea, jos pääsisin. Jos en pääse sairauden takia vielä, niin ehkä sitten kun vakava masennus alkaa helpottamaan.
      Onko sinun masennuksesi minkä asteinen, jos saan udella?
      Oletko entisessä työpaikassa vai uudessa?

    • -Martta-

      Hei Konttorirotta! Minun masennukseni oli vaikea masennus, jossain vaiheessa oli keskivaikeakin, vähän riippui lääkäristä. Entiseen työhöni en halunnut palata, paloin siellä loppuun ja työpaikan ilmapiiri oli todella huono. Pääsin ammatillisen kuntoutuksen uravalmennukseen noposelle ja sieltä sitten pikkuhiljaa palattiin takaisin elävien kirjoihin. Löydettiin mulle työ, joka oli minulle parempi kuin vuosia käymäni terapia. Toki varmasti teraapiallakin oli oma osansa toipumisessa, mutta mielekkään uuden työn löytyminen oli avain minulla uuteen elämään. Tajusin, että vanha työ ja kaikki ikävä mitä siihen liittyi tuli mukanani, kunnes tajusin riuhtaista itseni irti. Nyt teen sitä työtä mitä olisin halunnut tehdä jo nuorena. Se, että pääsin ammatilliseen kuntoutukseen oli minulle tärkeä asia, valmentajan tuki auttoi kun esimerkiksi jännitin valtavasti uuteen työhön siirtymistä ja työnhakua kymmenien vuosien tauon jälkeen. Olin ollut samassa työpaikassa lähes 20 vuotta ja ei olisi ollut helppoa yksin päästä irti siitä kaikesta. Eläkeyhtiö suositteli noposta ja heidän valmentajansa tapa sopi minulle hyvin. Olen tosi kiitollinen eläkeyhtiölle ja valmentajalleni, että pääsin heille ja sain ihan oikeaa apua. Sain tehdä itsenäisiä päätöksiä, mutta tarvittaessa minua myös tuupittiin eteenpäin kun jännitin tai meinasin jäädä laahaamaan menneisyydessäni. Työt aloitin pienillä tuntimäärillä ja vointini mukaan aikaa korotettiin. Älä siis Konttorotta mieti liian kauaa milloin on oikea aika, minulle oikea aika olisi ollut vuosia sitten, mutta täytyy ajatella että onneksi parempi myöhään kuin koskaan.. Minulla sairaus helpotti asioiden ratkeamisen myötä. Toki lääkityksellä ja terapiallakin on paikkansa, mutta minulle uusi voimia antava työ oli parasta mitä jälkikäteen olisin voinut toivoa. Toivon sydämestäni kaikkea hyvää sinulle ja muillekin kanssatoipujille!

    • keskivaikea

      Sanonpa muutaman sanasen minäkin, keskivaikeasti masentunut. Työuupumuksesta masennukseen painuen meni minun reitti, sairauslomalla olin kuukauden joista kaksi meni nukkuessa. Ahdisti niin kauheasti töihin paluu mutta ajattelin että mitä pitempään olen poissa sen vaikeampaa on paluu. Vaikeata oli palaaminen ja nolottikin olla "lanttu lahona", vaan työkaverit eivät tienneet poissaoloni syytä, työnantajalla on vaitiolovelvollisuus. Pari vuotta kärvistelin vielä siinä työssä kunnes mitta tuli totaalisesti täyteen ja uskalsin "hypätä" vakituisesta työpaikasta määräaikaiseen. Pari vuotta meni pätkätöitä tehden ja nyt sain vakitoimen. Päivääkään en ole katunut, tai ainoastaan sitä että kärvistelin siellä entisessä niin kauan, etten lähtenyt aikaisemmin. Piti varmaan kypsyä ja kerätä rohkeutta lopulliseen päätökseen.

      Mieliala menee matalaksi vieläkin, tulee varmaan roikkumaan matkassa loppuelämän. Mutta olen oppinut tämän taudin kanssa elämään, aaltoliikkeet ja ilokseni olen huomannut syklit aina vaan lyhyemmiksi. Jospa ne joku päivä eivät enää tulisikaan, ne oireet.

      Mukavaa kesän odotusta kaikille.

    • ex-ahdistunut

      Samoja fiiliksiä täälläkin kuin keskivaikealla, entisen työpaikan ohi ajaminenkin tekee outoja vatsakipuja ja ahdistuksen tunnetta. Olen todella iloinen, että sain riuhtaistua itseni irti sieltä. Minä sain apua eläkeyhtiöltä kun sairasloma pitkittyi, silläkin toki oli merkityksensä vaikka minäkin vakituisesta työstä lähdin. Nyt minullakin vakituinen uusi työ, tosin vaati noposen valmentajan apua, että edes jonkun työpaikan sain ja nyt onneksi lopulta minut vakinaistettiin. Olisi ollut turvallisempaa lähteä uuteen vakituiseen työhön, mutta onneksi uskalsin hypätä siitä sairaasta työpaikasta pois. Muutkin kuin minä siellä sairastui, narsisti esimies ja sairas meno muutoinkin. Olen todella onnellinen uudessa työssä, ihan erilainen meininki. Suosittelen muillekin työpaikan vaihtoa vastaavassa tilanteessa.

    • --Tuire--

      Latvainvalidi? Pystytkö vielä hakemaan ammatilliseen kuntoutukseen? Minultakin se aikoinaan evättiin ja nyt sinne pääsin helposti.

      • Latvainvalidi

        Tuire,

        Pääsin toisen hakemuksen kanssa valituksen jälkeen, mutta 3 vuotta myöhässä. Enää ei sellaista voi kai saada, kun on pysyvällä eläkkeellä...


      • Anonyymi

        Sama myös minulla, olin ekalla hakukerralla liian sairas, sitten pelkäsin jo, että olen liian "terve", mutta sain kuitenkin ammatillisen kuntoutuksen ennakkopäätöksen ja odottelen myös pääsyä tuonne Noposelle, eka aika on heinäkuun alussa sinne. Noin viikossa pääsee nyt sisään, jos joku pohtii aikoja.


    • -Martta-

      Ei kannata venyttää tilannetta pitkälle, sillä nämä ongelmat eivät parane pitkittyessä. Kynnys paluulle vaan nousee, niin ainakin minulla kävi.

    • --Tuire-

      Olen Martan kanssa samaa mieltä, itse pitkitin ihan liian kauan päätöstä.Älkää tehkö samaa virhettä kuin minä.

    • --Tuire--

      Latvainvalidi Ei tosiaan sitä enää kai voi saada, tai jos haet ja pääset takaisin töihin, niin sitten takaisin eläkkeelle pääsee vain samanlaisen työn jälkeen! Eli ei voi ainakaan käydä kokeilemassa pärjäisikö töissä, tosin jotain pientä työtä kai voi tehdä eläkkeelläkin, mutta en tiedä kuinka paljon ja onko siitä oikeasti hyötyä. Itselle töihin paluu oli ainoa vaihtoehto, kun eläkkeellä olisin sairastunut vielä pahemmin, työ on minulle "terapiaa". Hyvää kesää kaikesta huolimatta sinulle, latvainvalidi!

      • Latvainvalidi

        Kiitos Tuire!

        Teen jonkin verrran töitä. Työni on hyvin vaativaa, eikä ole enää (kokoaikaista) työpaikkaa mihin palata. Eikä minua oteta töihin enää, koska on ikää ja aukko CV:ssä, ja jos haen vähemmän vaativia töitä, minua pidetään ylikoulutettuna ja outona.

        Olen itse sitä mieltä, että joku vähemmän vaativampi kokopäivätyö sopisi minun terveydelleni paremmin, mutta se ei onnistu.

        Joudun itse järjestämään koko ajan pätkä/osa-aika/väliaikatöitä ja sekin on rasittavaa ja stressaavaa, kun joutuu soittelemaan, sähköpostittamaan ja kirjoittelemaan hakemuksia... Olen ollut tässä vähän sitä mieltä, että alan nauttia eläkepäivistä ja unohdan koko työnteon, koska minua ei työmarkkinoille kaivata. Olen todellakin yrittänyt löytää edes puolen vuoden kokoaikatyötä, jotta voisi jättää eläkkeen lepäämään, kun se laki on nyt voimassa.

        Sitä en edes uskailtaisi tehdä, että menisin töihin ilman lepäämättä jättämistä, koska en luota pätkäkään työeläkeyhtiöön, kun se luukutus ja asiantuntemattomuus on ollut sitä luokkaa. Yritin saada sellaisen uudellenkoulutuksen ammatillisena kuntoutuksena, joka on alempi kuin nykyinen koulutukseni ja jossa on töitä, mutta työeläkeyhtiö ei lämmennyt ajatukselle. Mieluumin makselee minulle työkyvyttömyyseläketä liki 20 vuotta. Jos lähden ominpäin opiskelemaan alaa, niin työeläkeyhtiö tulee pitämään minua työkykyisenä lopettaa eläkkeeni, joten se siitä.


    • ex-ahdistunut

      Nettii sanoo näin: Eläkkeen voi myös jättää lepäämään, jolloin eläkettä voidaan anomuksesta alkaa maksaa uudelleen työnteon loputtua tai tulojen laskiessa alle määrätyn tulorajan. Ellet ano eläkettä takaisin, se katsotaan määräajan päätyttyä ilman eri päätöstä lakanneeksi. Aikaraja takaisin anomiselle on kaksi vuotta lepäämään jättämisestä. Eli jos työkyky palautuu, työeläkelaitoksen maksama eläke voidaan lakkauttaa tai täysi eläke voidaan muuttaa osatyökyvyttömyyseläkkeeksi.

    • Soo, soo!

      Teillä ei ole mitään oikeutta olla sairas-lomalla. Se on rikoslaissa määritelty rangaistava rikos, josta voi seurata vakavia seurauksia ja seuraamuksia.

    • SirpaN.

      Minä olen jättänyt eläkkeen lepäämään, kun halusin kokeilla voisinko palata työhön. Hyvin on mennyt ja olen kokenut voivani paremmin kuin eläkkeellä. Suosittelen, jos terveytesi sallii kokeilemaan. Itse olen vielä suht nuori, 39v. koin että työikää on vielä jäljellä.

    • --Tuire--

      Tuo oli minullekin ihan uusi asia, että eläkkeen olisi voinut jättää lepäämään, ei tuota silloin kerrottu tai en tajunnut, jos kerrottiin, kun vaihtoehtoja käytiin läpi. Kiitos kun jaksatte valaista meitä kanssakuntoutujia, täällä on ollutkin harvinaisen fiksuja vastauksia, tyypillisten keskustelupalstojen kestohaukkujien sijaan.

    • Foxfox

      Muistakaa myös se, että jos on samasta syystä sairaslomaa yli 75 päivää menee automaattisesti loma-oikeus. Mulla kävi näin, kuvittelin että voisin pitää kesäloman mutta ei sitä mulla ollutkaan enää.

    • towardthebrightlight

      Minulle työterveyslääkäri suositteli ammatillista kuntoutusta ja täytti kaikki paperit puolestani. Pääsinkin sitten työkokeiluun yhteen firmaan. Siellä vaan sitten alkoivat yt-neuvottelut niin etteivät voineet palkata minua, ja työeläkeyhtiö ei suostunut maksamaan enää uutta työkokeilua.

      Paluu töihin pitkän sairasloman jälkeen riippuu aina työnantajasta. Minulla työnantaja oli sillä tavalla hyvä että heti ensimmäisellä viikolla ei tuputettu kauheasti töitä, sai olla aika rauhassa, lueskella omaan tahtiin sairasloman aikana tulleita meilejä ja totutella ihan työpaikalla olemiseen. Sairauslomani syytä työnantaja ei kertonut muille työntekijöille, en usko että pomoilla on oikeus tehdä niin.

      Ja muuten jos käytte työterveydessä psykiatrin luona, se ei yleensä tule työnantajan tietoon. Se näkyy heille "erikoislääkärikonsultaationa".

    • teijo 76

      Minä pääsin myös työterveyslääkärin (Diacor) kautta ammatillisen kuntoutuksen piiriin ja sain noposelta valmentajan. Olin kahdessa eri työkokeilussa, vakuutusyhtiö halusi että työllistyn uuteen työhön, olisivat kuulemma luvanneet vielä kolmannenkin, jos toinen kokeilu ei olisi tuottanut työllistymistä uuteen työhön. Erilaisia käytäntöjä selkeästi, jos työeläkeyhtiö ei sulla suostunut kuin yhteen kokeiluun. Minulle kokeilu oli melkeinpä ainoa keino löytää uusi työ, kun koulutuspohja on huono.

    • Siru-71

      Ihana kuulla, että jotain mahdollisuuksia vielä on, siis muitakin kuin paluu nykytyöhön, jonne en missään nimessä halua. Minulla on narsistinen esimies ja sitä kautta sairastunut työyhteisö, tiedän että masennus pahenee jos nykyiseen työpaikkaani palaan. Sairasloma on pitkittynyt ja jotain pitää tehdä, kynnys vaan nousee työhönpaluuseen jos tämä kovin kauan jatkuu. Taidan yrittää huomenna ottaa yhteyttä eläkeyhtiöön ja kysyä mitä voisin tehdä seuraavaksi, kiitos kokemuksistanne, ne loivat toivoa minullekin.

      • samassa veneessä

        Minäkään en missään tapauksessa halua palata takaisin entiseen työhön. Se tässä masentaa eniten!!


      • kiusattutöissä

        Tätä minäkin täällä etsin, jos löytyisi joku apu joka auttaisi minua löytämään uuden työn. Itse olen hakenut, mutta en jaksa ja löydä sitä yksin. Tuo ammatillinen kuntoutus kuulostaa hyvälle ja just mulle sopivalle. Pitkäsairasloma mullakin taustalla ja en halua mennä entiseen työpaikkaan kiusattavaksi


    • Vippis-76

      Siru! Ehdottomasti on. Kannattaa vaan nyt alkaa reippaasti tekemään asian eteen jotain. Itse viivyttelin ihan turhaan ja yritin sinnitelä työssä, jossa en tosiaankaan voinut hyvin. Nyt uudessa työssä ei ole ollut päivääkään sairaslomaa, vaikka olen ollut täällä kohta jo kolme vuotta.

    • Siru-71

      Kiitos Vippis-76, on se kai vain nyt alettava tekemään itsensä eteen jotain ja ryhdistäydyttävä. Ihana kuulla, että muitakin kohtalotovereita on. En voi enää pitkään pakoilla töihin paluuta.

    • Vippis-76

      Näin on, nyt vain yhteys eläkeyhtiöön ja homma rullaamaan! Pyydä ihmeessä itselllesi noposelta valmentaja, niin ei tarvitse yksin pähkäillä.

    • depressio moderata

      Te, jotka olette ammatillisessa kuntoutuksessa olleet, onhan teille maksettu myös kuntoutusrahaa? Itse olen keskivaikean masennuksen takia lähdössä opiskelemaan uutta alaa, hakemus on vielä virkakoneiston rattaissa. Toivon, että menisi läpi ja saisin myös kuntoutusrahaa opiskelujen tueksi. Masennus on ikävä sairaus, kenellekään en sitä toivoisi. Yli puoli vuotta olin osittain tai kokonaan invalidisoitunut sen takia. Haluaisin niin opiskelemaan ja palata takaisin työelämään... Todella turhauttavaa odotella jotakin ratkaisia asiaan.

    • Kuntoutusrahaasaanut

      Kuntoutuksen aikana saat joko kuntoutusrahaa tai kuntoutustukea ja kuntoutuskorotusta.

      Kuntoutusraha :Työkyvyttömyyseläke 33% eläkkeen määrästä. Työelämästä tulevalle (ei eläkettä maksussa)

      Kuntoutuskorotus: 33 % kuntoutustuesta tai eläkkeestä. Kuntoutustuki tai eläke jatkuu koko kuntoutuksen ajan Kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä saavalle

      Kuntoutuskulujen korvaaminen: Maksetaan matka- ja opiskelusta aiheutuvia välittömiä kuluja Työeläkevakuuttajat Telan ohjeiden mukaisesti. Kuntoutusrahan tai kuntoutuskorotuksen saajalle kuntoutusohjelman suorittamisen ajalta.

    • depressio moderata

      Kiitos vastauksesta!

      Nyt hakemus oli siirtynyt Kelalta Varmaan, vaikka alunperin olin tarkistanut asian, ettei lyhyen työhistoriani takia kuntoutus kuulu työeläkeyhtiölle. Huh, kuinkakohan pitkät ajat tuolla on käsittelylla, ja onko kellään kokemusta Varmasta ammatillisessa kuntoutuksessa masennuksen takia? Kiva kun opiskelut ovat jo alkaneet, ja mitään ratkaisua ei vielä ole näköpiirissä :(

    • Konttorirotta

      Minun vakuutusyhtiöni on Ilmarinen. Sain melko nopeasti päätöksen, että pääsen ammatilliseen kuntoutukseen. Minun kohdallani se tarkoittaa työkokeilua uudessa työpaikassa.

      Tällä viikolla olen menossa toiseen tapaamisen noposelle. Tunnen itseni lähes ihmiseksi 6kk sairastamisen jälkeen. Toivon kokeilupaikan löytyvän ja että saisin vielä oikean työpaikankin.

      Entiseen työpaikkaan en enää halua ja työnantajakin ilmoitti, ettei mitään erikoisjärjestelyjä minun kohdallani tehdä.

      Tsemppiä teille samojen asioiden kanssa pähkäileville!

    • taas masentunut

      onko tuo ammatillinen kuntoutus mahdollinen myös nuoremmalle, vaan muutaman vuoden työelämässä olleelle? entäs jos lääkkeillä pärjää töissä mut ei ilman lääkkeitä, niin mitä siinä tapauksessa pitäisi tehdä? syödä loppuelämän lääkkeitä et jaksaa käydä töissä? Ja kun on asuntolaina niin ei tässä viitsi sairaslomallekaan jäädä? Kun lopetin lääkkeet niin sinnittelin töissä 3kk ja oli siinä lomaakin välissä mutta oli oli ihan kauhea ja paheni vaan, itsemurha-ajatuksia, itsesyytöksiä ja väsymystä, ei kiinnostusta mihinkään, olin sairaslomalla vaan 3pvää ja nyt takas töissä kun aloitin lääkkeet uudestaan ja jaksan taas joten kuten. Mitä tässä tilanteessa pitäs tehdä, uutta paikkaa haen mutta ei löydy ja tässä voi mennä monta kuukautta ennen kuin löytyy eikä tiedä pärjääkö uudessakaan paikassa kun lopettaa lääkkeet.. Pärjääkö asuntolainan kanssa sairaslomalla/ kuntoutuksessa?? Vai jouduitteko myymään asunnon? Mitä tässä pitäisi oikein tehdä?

    • saman kokenut

      Auttaisiko tämä?

      Kenelle ammatillista kuntoutusta?

      • työeläkekuntoutuksen edellytyksenä on, että
      kuntoutuksen hakijalla on työeläkelakien
      piiriin kuuluvia ansioita viimeisen viiden
      vuoden aikana riittävästi (32 447,21 euroa
      vuoden 2012 ansioedellytyksen mukaisesti)
      • hakijalla on sairaus tai vamma, joka aiheuttaa
      työkyvyn menettämisen uhkan lähimmän
      viiden vuoden kuluessa tai jonka vuoksi
      henkilö on tullut työkyvyttömäksi
      • hakija on ollut työelämässä useiden vuosien
      ajan, eikä hänen yhteytensä työelämään ole
      katkennut
      • ammatillisella kuntoutuksella voidaan
      vaikuttaa työkyvyn ylläpitämiseen ja lykätä
      eläkkeelle siirtymistä
      • hakija on alle 63-vuotias
      • hakijalla ei ole oikeutta tapaturma- tai
      liikennevakuutuksen mukaiseen ammatilliseen
      kuntoutukseen.

      Eli nuorempikin voi päästä jos on tienannut työurallaan yli 32 447,21 euroa, eli siis voi olla useammankin viime vuoden aikana tuo yhteissumma. Minä sain ihan kohtuullista kuntoutusrahaa ja kun tarkasti elin, niin lainakin tuli lyhennettyä suunnitellusti. Suosittelen hakemaan ammatilliseen kuntoutukseen, jos et itse jaksa ota yhteyttä työterveyshuoltoon tai HR:n joka voi myös tehdä hakemukset puolestasi.

      • Konttorirotta

        Hei "taas masentunut"!

        Suomalaisista työssäkäyvistä aika moni syö masennuslääkkeitä.

        Minäkin jatkan lääkitystä, että jaksan ja lääkitys myös estää etten sairastu
        uudelleen.

        Toivon kovasti, että löytyisi pian se paikka ja pääsisin töihin.
        Luultavasti se on minulle parasta terapiaa.


      • taas masentunut

        Hei, kiitos tiedosta, onko tuo kuntoutusraha kiinni tuloista vai mistä? Sanoit että sait kohtuullisesti, eli mitä suunnilleen? Jos mulla on nyt työpaikka, niin etsiikö ne mulle uuden paikan ja maksaa niille palkkaa vai miten se käytännössä menee?


    • 8+10

      Olen ollut jo monta vuotta masentunut ja kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta mikä on mennyt vain pahemmaksi. Olen melkein jatkuvasti myös kamalan väsynyt enkä oikein jaksaisi kuin nukkua. En ole pystynyt enää moneen vuoteen opiskelemaan enkä edes hakemaan töitä.

      Olen menossa nuorten kuntoutuskurssille ja sekin pelottaa mua. Kaikenlisäksi muutaman viikon päästä joudun johonkin työharjoitteluun. :( Mitähän siitäkään tulee kun on niin ahdistunut olo eikä jaksaisi edes herätä aikaisin aamulla. Mieluummin vain nukkuis kun silloin ei ahdista.

    • depressio moderata

      Voi itku. Soitin Varmaan ja kyselin hakemukseni tilanteesta. Kuukauden päivät pitää vielä odottaa, mutta eipä tämä ole se pahin... Virkailija sanoi, ettei yliopisto-opintoja kustanneta. Todennäköisesti siis en tule samaan mitään tukea opiskeluihin. Kiitos ja näkemiin. Ai kuinka ihanaa, ensin sairastun masennukseen, ja sitten kun psykologin kanssa mietitään, mitä tehdä ja keksitään tuo uudelleenkouluttautuminen, niin vedetään matto jalkojen alta pois. Kela olisi kai korvannut, ainakin kun soitin ja kysyin, niin korvaavat myös yliopisto-opintoja. Mä en tiedä, mitä mä teen... Tää oli mulle se toivonkipinä, jonka avulla olen päässyt parempaan kuntoon ja saanut eämästä kiinni.

      Nyt itkettää... Ei tässä paljoa tarvi tapahtua, että romahdan taas samaan kuntoon...

    • saman kokenut

      Mulle kyllä eläkeyhtiö tuki yliopisto-opintoja täydennyskoulutuksena, sillä en pystynyt tekemään vanhaa työtä ja lisäopinnot oli välttämättömyys, jotta pystyin palaamaan työelämään. Ei se siis ole mitenkään varmaa vaan katsovat tilannetta aina tapauskohtaisesti. Monia voi myös auttaa työkokeilu, sillä monella yliopistotutkinnolla voi päästä eri aloille töihin, mutta tarvitaan näyttöä, että työllistyy uuteen paikkaan. Toivottavasti tämä toi sinulle hieman toivonkipinää.

    • taas masentunut

      pitääkö olla siis psykiatrin lausunto ja sen kanssa sitten varaa ajan sinne eläkevakuutusyhtiöön? Pitääkö olla sairaslomalla? Vai riittääkö että on diagnosoitu masennus mutta tekee silti epämieluisaa työtä mikä masentaa lisää? Syön lääkkeitä ja käyn terapiassa, sairaslomalla oon ollut edellisessä paikassa n.2kk ja nykyisessä (sama ala) vaan 3 pv, vaikka olen voinut todella huonosti viimeiset 3kk kun lopetin lääkkeet... :/ Nyt olo pikku hiljaa paranemaan päin kun aloitin ne uudestaan.. Ostettiin kesällä asunto niin en voinut ottaa sairaslomaa potkujen pelossa sekä toimeentulon romahtamisen takia, tai no kai sillä sairauspäivärahalla olis voinut sitä lainaakin lyhentää ja tulla joten kuten toimeen.. Todella vaikea tilanne, en tiiä mitä haluan tehdä, en viihdy töissä enkä koe että olen oikealla alalla, en tiedä mitä työtä voisin tehdä enkä myöskään halua matalapalkkaiselle alalle tuon lainan takia. Lääkkeitä kun söin niin olin sit monesti sitä mieltä että olen ihan oikealla alalla, et aika sekaisin taidan olla.. Mitä jos ei edes tiedä mitä työtä haluaa tehdä, osaako ne siellä sitten neuvoa? Entäs se toimeentulo opiskelun aikana, jos pääsee kuntoutuksen kautta opiskelemaan, tuleeko sillä kuntoutustuella toimeen?

      • taas masentunut

        lisäyksenä, töissä en saa mitään aikaiseksi kun ei pää nyt oikein toimi, työ on osaamiseeni nähden liian vaativaa enkä saa tarpeeksi apua.. eikä oikeastaan koko tämän ajan mitä oon täällä ollut en tuntenut mitään kiinnostusta tähän ja pyörin monesti vaan netissä.. kun lääkkeet lopetettiin viime keväällä palasi hirveä masennus johon liittyi tunne että olen täysin väärällä alalla, mutta ei ole voimia hakea muualle ja opiskella taas ja käydä siinä ohella töissä, enkä edes tiedä mitä työtä haluaisin tehdä... Ammatillinen kuntoutus taitaa olla mulle oikea osoite?


      • taas masentunut
        taas masentunut kirjoitti:

        lisäyksenä, töissä en saa mitään aikaiseksi kun ei pää nyt oikein toimi, työ on osaamiseeni nähden liian vaativaa enkä saa tarpeeksi apua.. eikä oikeastaan koko tämän ajan mitä oon täällä ollut en tuntenut mitään kiinnostusta tähän ja pyörin monesti vaan netissä.. kun lääkkeet lopetettiin viime keväällä palasi hirveä masennus johon liittyi tunne että olen täysin väärällä alalla, mutta ei ole voimia hakea muualle ja opiskella taas ja käydä siinä ohella töissä, enkä edes tiedä mitä työtä haluaisin tehdä... Ammatillinen kuntoutus taitaa olla mulle oikea osoite?

        vielä lisäyksenä, että aina välillä on todella stressaavaa ja kiireistä, mikä vaan pahentaa mun oloa kun tuntuu etten pärjää ja en osaa... voi olla että jossain rauhallisemmassa paikassa jossa olisi selkeämmät työtehtävät ja saisi apua niin voisin viihtyäkin tällä alalla..

        Olen yrittänyt hakea ja en pääse edes haastatteluun, ja nyt kun masennus palasi ei ollut edes voimia hakea, oon vaan jaksanut väkisin käydä töissä ja sitten kotiin nukkumaan.. ja ei tietoakaan siitä kuin kauan joutuu täällä kärvistelee kunnes löytää uuden paikan, voi olla että monta vuotta, itsellä vaan 2,5v kokemusta tältä alalta ja olen nuori.. jotenkin pelottaa hakea kuntoutusta, silloin myöntää kaikille että on "mielisairas", täällä töissä kukaan ei tiedä masennuksestani, sairasloman syyksi ilmoitin uupumisen eikä pomokaan ottanut vakavasti vaikka sairaslomatodistuksessa tuli depressio, eikä sitä muutenkaan kiinnosta mitä täällä tapahtuu..

        Jotenkin hävettää hakeutua tuollaiseen mutta voi olla ettei mulla ole muuta vaihtoehtoa... vaikka ei se varmaan ole ihan helppoa päästä siihen? Itsellä ongelmat kestänyt n. 5v.. Ja kolmas masennuskausi meneillään... sekä paniikkihäiriötä taustalla.. Mites se työkokeilu, maksaako siis eläkevakuutusyhtiö sitä palkkaa kokeilun ajalta? Ja siinä paikassa kaikki tietysti tietää tuon masennustaustan? Onko tällä tavalla mahdollista löytää edes suht ok palkalla töitä? Voi olla että tuli vähän tyhmiä kysymyksiä, mutta toiv. joku jolla kokemusta vaivautuu vastaamaan...


    • saman kokenut

      Yritän vastailla jotain :)

      Uskon, että ammatillinen kuntoutus on sulle juuri sopiva, sillä eläköitymisriski on olemassa, jos jatkat nykyisessä työssä. Diagnosoitu masennus ja kertomasi varmasti riittävät.

      Kuntoutustuen määrän voit lasketuttaa eläkeyhtiössäsi, kun olet esim. työkokeilussa, kuntoutustuki nousee muistaakseni n. 30 % siltä ajalta. Se pärjääkö sillä, sinun pitää itse laskea. Opintojen aikana kai sama juttu, samoin saat matkakulut ja majoituskulut, jos sellaisia tulee.

      Kun sinusta tuntuu siltä, että et itse jaksa hakea työtä, kannattaa pyytää pääsyä uravalmentajalle, joka auttaa koulutus- ja työpaikkahakujen kanssa. Itse olin katjanoposella ja olin siihen ihan tyytyväinen kun kaikki meni niin kuin suunnittelin ja toivoin. Minua ei koskaan pakotettu mihinkään vaan yhdessä tehtiin ja apua sain kun tarvitsin.

      • taas masentunut

        kiitos tiedosta. Osaatko vielä sanoa, että jos esim. pääsen siihen ammatilliseen kuntoutukseen ja päädytään alan vaihtoon niin miten se käytännössä tapahtuu? Pitääkö normaalisti osallistua pääsykokeisiin yms, vai onko jotain erikoisoppilaitoksia jotka järjestää näille tapauksille koulutusta? Entäs jos kiinnostava ala vaatii ammattikorkeakoulutusta? Joutuuko itse hakeamaan vai järjestetäänkö se opiskelupaikka? Tuota amk-koulutustukea on ilmeisesti aika vaikea saada?

        Voinko siis vaan mennä käymään juttelemassa eläkevakuutusyhtiööni ja kysymässä voinko päästä valmentajalle, ja miettiä sitten sen kanssa mitä tekee, ilman että täytyy tehdä peruuttamattomia päätöksiä, jos päättääkin jatkaa samalla alalla millä nyt on? Tiedän että kun lääke alkaa toimia niin olen taas ihan ok kunnossa, ja pelkään ettei mua oteta vakavasti? Pitääkö käydä ensin lääkärissä hakemassa ajankohtainen lausunto että tauti jatkuu? Kiitos jos jaksat vielä vastata...


      • otettiin vakavasti
        taas masentunut kirjoitti:

        kiitos tiedosta. Osaatko vielä sanoa, että jos esim. pääsen siihen ammatilliseen kuntoutukseen ja päädytään alan vaihtoon niin miten se käytännössä tapahtuu? Pitääkö normaalisti osallistua pääsykokeisiin yms, vai onko jotain erikoisoppilaitoksia jotka järjestää näille tapauksille koulutusta? Entäs jos kiinnostava ala vaatii ammattikorkeakoulutusta? Joutuuko itse hakeamaan vai järjestetäänkö se opiskelupaikka? Tuota amk-koulutustukea on ilmeisesti aika vaikea saada?

        Voinko siis vaan mennä käymään juttelemassa eläkevakuutusyhtiööni ja kysymässä voinko päästä valmentajalle, ja miettiä sitten sen kanssa mitä tekee, ilman että täytyy tehdä peruuttamattomia päätöksiä, jos päättääkin jatkaa samalla alalla millä nyt on? Tiedän että kun lääke alkaa toimia niin olen taas ihan ok kunnossa, ja pelkään ettei mua oteta vakavasti? Pitääkö käydä ensin lääkärissä hakemassa ajankohtainen lausunto että tauti jatkuu? Kiitos jos jaksat vielä vastata...

        Ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto.

        http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

        Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin, nyt opiskelen amk:ssa.


      • KIITOS!
        otettiin vakavasti kirjoitti:

        Ammatillisen kuntoutuksen hakemus lääkäriltä b-lausunto.

        http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

        Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin, nyt opiskelen amk:ssa.

        Tämä oli hyvä tieto, kiitos. Yritin tätä googletella, mutta mistään en löytänyt tähän vastausta. Onneksi on nämä keskustelupalstat. :)


    • sunnuntaina

      Miksi minä saan vain VIIKON sairaslomaa masennukseen ja tuolla alussa muutama oli saanut kuukausia?

      • maanantaimies..

        Sairasloman pituus riippuu paljon lääkäristä ja siitä kuinka kauan diagnoosi on kestänyt.


      • vaikea tapausko??
        maanantaimies.. kirjoitti:

        Sairasloman pituus riippuu paljon lääkäristä ja siitä kuinka kauan diagnoosi on kestänyt.

        Minulle kirjoitti lääkäri samantien kolme kuukautta..


      • Paljonko sairaslomaa
        vaikea tapausko?? kirjoitti:

        Minulle kirjoitti lääkäri samantien kolme kuukautta..

        Paljonko olette saaneet sairaslomaa masennuksesta? MInä sain ennen eri lääkäriltä kuukausia, nyt uusi lääkäri kirjoittaa vaan kolme viikkoa. Ihan kuin nyt paranisin nopeammin. Vanha kirjoitus tämä, mutta jos joku tietäisi kun googlella tänne osuin.


    • saman kokenut

      Riippuu varmasti alasta, noposen valmentaja kertoi mulle että tosi monet pääsevät oppisopimuksella eteenpäin, silloin paikka olis etsitty niiden toimesta. Oppilaitoksiin haettiin normaalissa haussa, mutta monet oppilaitokset ottavat mielellään vakuutusyhtiön maksaman opiskelijan, joten ehkä sitä kautta kuitenkin on paremmat mahdollisuudet päästä sisään vaikka normaalisti joutuukin hakemaan. AMK-koulutuksetkin on ihan perusteltuja, jos ala on oikea ja se sopii suunnitelmaan, näin mulle sanottiin, samoin yliopisto-opinnot, niihin on toki vähän vaikeampi saada tukea kuin AMK-opiskeiluihin, näin sanottiin Ilmarisesta. Itse sain täydennettyä yliopisto-opiskeluja, mutta vähän normaalia enemmän joutui valmentaja asiaa kuulemma perustelemaan.

    • aiem.samassa tilant.

      Nimimerkki "taas masentunut:" Se valmentaja on just sitä varten, että sen kanssa mietitään mitä työtä voi tehdä vielä. Minä palasin takaisin entieselle alalle, kun vaan valmentajan avulla nykyisen työnantajan kanssa sovittiin uusista tehtävistä. Eläkeyhtiö maksoi lisäkoulutuksen ja valmentaja järjesti ne koulun kanssa. Eli mihinkään ei pakoteta tai tarvitse pelätä peruuttamattomia päätöksiä.

    • aiem.samassa tilant

      Nimimerkki "taas masentunut", saitko haluamaasi apua! Toivottavasti, toivon sinulle kaikkea hyvää. Terveisin itsekin samassa tilanteessa ollut. :)

    • masentunut, toipunut

      En voi suositella Kelan palveluja, jonotin ihan älyttömän kauan ja "kuntoutus" ei ollut yhtään sitä mitä olisin halunnut. Turhia luentoja ja lääkärikäynti 15 min, loppuaika odottelua ja pari jumppaa. Eläkeyhtiön kautta saatu uravalmentaja auttoi minua paljon enemmän, sillä sain vaihdettua työpaikkaa, se auttoi minua, ei jumppa...

      • 9qsjkfi

        Onneksi ne on kai nyt muuttumassa. Itse olin tyk-kuntoutuksessa aikoinaan ja se oli ihan viihdettä!


    • ei kelan kuntoutus

      Sama juttu, kelan kuntoutus terveyskylpylässä ulkolaisen lääkärin tarkastuksinee, ihan turhaa hommaa ja veromarkkojen väärinkäyttöä.

      • kuntouksista

        Ammatillinen kuntoutus auttaa oikeasti, sillä saat työn mitä pystyt tekemään. Kelan kuntoutus voi auttaa sen ajan kun olet laitoksessa tai sitten tulet kipeämmäksi kaikista harjoituksista, niin kuin minulle kävi.


    • vesi21

      jos sinulla on masennus ja minkä asteen masennus, niin ei sinun tarvitse siitä ahdistua että pitääkö mennä töihin ja mitä sitten? Sinä itse tiedät parhaiten mikä ahdistaa,vai tiedätkö ja mitä V...mitä ne muut ajattelee apua löytyy monenlaista kunnon taukoa töistä jne. itselläni on jo niin väsynyt olo tai että ei ny mikään voisi VK? syytä en tiedä eikä sitä tiedä kukaan ainakaan vielä ja olisi helpotus jos syy löytisi ja voisi olla se energinen ihimenen ku ennenkkii..

    • asdfgdf

      Voi saatana on tunkkanen ilmapiiri työpaikalla, jos noin pitää pelätä. Kannattaa hankkiutua parempiin hommiin parempien ihmisten luokse.

      • pelokas!

        Mistä niitä parempia hommia löytää ja mistä tietää, ettei vaihda toiseen huonoon?


      • vaihtamalla!
        pelokas! kirjoitti:

        Mistä niitä parempia hommia löytää ja mistä tietää, ettei vaihda toiseen huonoon?

        Mulla vaati kaksi vaihtoa, ennen kuin löysin hyvän työyhteisön.


    • vaihtanut parempaan

      Sensuuri iski edelliseen.. :) Tosiaan työpaikan vaihto on erinomainen idea.

    • Helpotus!!!!

      Ammatillinen kuntoutus oli minulle todella hyvä kokemus ja pelastus siihen, ettei tarvinnut palata entiseen työhön.

    • w d

      Minä pääsin 48-vuotiaana vaikeati masentuneena pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle neljän vuoden paperienväännön jälkeen.

      • tosikipee

        Onnea, mulla prosessi vielä kesken, työkokeilu epäonnistui just kun en vaan pystynyt käymään töissä edes muutamaa tuntia päivässä. Paikka olis ollu kiva ja mielekäs työ, ei ollu siitä yhtäänkiinni


    • 2v diagnoosi

      Onnea sinulle w d! Itselä vielä prosessit kesken.

    • 2v diagnoosi

      No tänään sit tuli tieto että mun työkyvyttömyyseläkehakemus on hylätty. Nyt sitten pitäis keksiä jotain uutta suunnitelmaa.

      • Harry-71

        Mulla sama. Työeläkeyhtiö ehdotti lähetettä Noposelle, ehkä otan sen vastaan.


      • qertq4

        Vaikea masennus vaaditaan eläkkeelle pääsyyn.


    • saman päätöksen

      Sama kävi minullekin, mutta löysin uuden suunnitelman ja nyt jo uudessa työssä olen ollut parisen vuotta. Kyllä se siitä siis!

    • Uusi suunnitelma
    • Yksi aiemmista vasta

      Ammatillinen kuntoutus pelasti mun elämän. Nyt mulla on työ jota rakastan ja jota voin tehdä.

      • Salla--Maarit

        Mulla on kyl ihan sama juttu, en tienny edes että on tuommoisia firmoja kuin Noponen. Se oli mulle elämän pelastus. En usko, että olisin misssään töissä ilman heitä.


      • niinsairas

        Noposesta olen minäkin kuullut hyvää kaverilta, silti epäilen että mun tilanne on niin huono, ettei kukaan pysty auttamaan.


      • töissäkotona

        Älä kuitenkaan luovuta vielä, noin minäkin luulin, kunnes löysin sellaisen työn mikä minua kiinnosti ja jota pystyn tekemään oman kuntoni mukaisesti ja silloin kun minulle sopii.


      • itseäkinkiinnostaa
        töissäkotona kirjoitti:

        Älä kuitenkaan luovuta vielä, noin minäkin luulin, kunnes löysin sellaisen työn mikä minua kiinnosti ja jota pystyn tekemään oman kuntoni mukaisesti ja silloin kun minulle sopii.

        Mitä työtä teet? Jos uskallat kertoa


      • töissäkotona

        Mä oon kokoonpanija yhdelle suomalaiselle isolle firmalle.


    • kotityöntekijä

      Mä taas pakkaan kotona postipaketteja.

      • kotityöntekijä

        Mä kasaan venttiilejä kotona, oon ns. kotityöntekijä. Syvimpien masennusjaksojen aikana en pääse aina tavoitteisiin mutta parempina taas ylitän. Rahaa saa kohtuullisesti, olen tottunut tulemaan pienellä toimeen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe