Selittelyn pelko - identiteettikriisi?

Nöntsä

Yritän pyristellä irti alkoholista omin avuin. Vähän arastelen etukäteen tilanteita, joissa minun on seliteltävä juomattomuuttani vanhoille tutuille. Olen lueskellut muutamia raittiiksi pyrkivien blogeja ja melkein kaikki mainitsevat saman pelon tai arastelun tunteen.

Onko niin, että me iloiset juomaveikot olemme rakentaneet osan identiteeistämme jupottelun varaan? Onko meille tärkeää, että ihmiset tietävät meille maistuvan? Onko teille muille iskenyt juomattomuuden selittelyn ujous?

Jos kerran raittiina olemisen selittely ujostuttaa, niin joku syyhän sille on. Ehkä hävettää se, että täytyy tunnustaa olevansa viinan vietävissä. Ainakaan minun tuttavilleni sen ei kyllä pitäisi olla mikään uutinen.

Jos tässä on kyse ainakin osittain siitä, että omasta hauskasta tenunenäidentiteetistä on surullista luopua, niin alkoholismia kyllä hoidetaan ainakin joskus osittain värästä päästä. Voishan sitä yrittää tukea sitä identiteetin vaihtoa.

Minä olen jotenkin päässyt tuosta juomattomana esiintymisen ujoudesta ylitse. Vaikka pitkään tätä raittiutta ei ole kestänytkään. Minä en selittele millään tavalla alkoholittomuuttani. Tapaan samaa jengiä kuin ennekin. Totean vaan aina, että juuri nyt en ota muuta kuin vichyn tai tomaattimehun.

Mielenkiintoista, että aika montakertaa on joku ruvennut kevyesti aukomaan aiheesta. Ei tosin kukaan kovin pahasti. Luulenpa, että aika monelle muullemkin on tullut mieleen pyristellä raittiuteen. ei tietenkän kaikille eikä kai tämä kaikille mikään ongelma olekkaan.

Minulle oli. Tällä hetkellä ei ole.

5

74

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilsiän_ÖljySHEIKKI

Sellaista se on..HAJOA SIIHEN..;o);o);o) ehkä seuraavassa elämässä SÄ VOIT pitää hauskaa kuten TAvalliset Ihmiset VOI..;o) eixje..?;o) algoholistiks kun syntyessä määrätään..saa osan Looserin;o) EI VOI pitää hauskaa kaverien kanssa.. EI VOI bailata..;o) EI VOI edes saunakalijoo nauttia kamujen kanssa..;o) OIii..Kyllä muakin ketuttas olla HOMO ALGOHOLIST lajiin syntynyt..;o) eikö ole kummaa kun toiset VAAN VOI pitää hauskaa.. Bailata Baateris ja iskee naisia ja naida kalu kipeänä..;o) lisäks he menstyvät urallaan ja ovat TAVALLISIA IHMISIÄ.. eivät HOMO ALGOHOLIST lajiin syntyneitä..;oi)

• 1hoitsu

Viina on jo jättänyt sinuun pysyvät jälkensä. Alkanut alkoholidementia.

• Narkki asialla
        1hoitsu kirjoitti:

Viina on jo jättänyt sinuun pysyvät jälkensä. Alkanut alkoholidementia.

Sheikki on kylläkin sekakäyttäjä. Kannabisnarkkari joka myös juo. Ei ihme, että aivot ovat muusina.

• ====

Ei kenellekään tarvitsekaan selitellä yhtään mitään, kun jokainen viettää elämänsä haluamallaan tavalla, juo tai ei juo.

• Nöntsä

Siitä ei varmaan ollutkaan kyse, että kenellekään ei tarvitse selitellä mitään. Aivan varmasti jokainen aikuinen ihminen sen ymmärtää. Silti aika useaa juomisen lopettanutta ujostuttaa kertoa vanhalle porukalle, että ei juo. Tämä viesti tulee aika monelta.

Siksihän tämä asia juuri askarrutaakin, kun ei siinä pitäisi olla mitää ihmeellistä sanoaa vaan, että ei juo. Ilmeisesti kuitenkin on niin, että moni aloitteleva alkoholisti on rakentanut osan omaa identiteettiän viinan ympärille. En muuten voi ymmärtää, mikä siinä juomattomuuden kertomisessa on se pelottava asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4158
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3127
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe