Selittelyn pelko - identiteettikriisi?

Nöntsä

Yritän pyristellä irti alkoholista omin avuin. Vähän arastelen etukäteen tilanteita, joissa minun on seliteltävä juomattomuuttani vanhoille tutuille. Olen lueskellut muutamia raittiiksi pyrkivien blogeja ja melkein kaikki mainitsevat saman pelon tai arastelun tunteen.

Onko niin, että me iloiset juomaveikot olemme rakentaneet osan identiteeistämme jupottelun varaan? Onko meille tärkeää, että ihmiset tietävät meille maistuvan? Onko teille muille iskenyt juomattomuuden selittelyn ujous?

Jos kerran raittiina olemisen selittely ujostuttaa, niin joku syyhän sille on. Ehkä hävettää se, että täytyy tunnustaa olevansa viinan vietävissä. Ainakaan minun tuttavilleni sen ei kyllä pitäisi olla mikään uutinen.

Jos tässä on kyse ainakin osittain siitä, että omasta hauskasta tenunenäidentiteetistä on surullista luopua, niin alkoholismia kyllä hoidetaan ainakin joskus osittain värästä päästä. Voishan sitä yrittää tukea sitä identiteetin vaihtoa.

Minä olen jotenkin päässyt tuosta juomattomana esiintymisen ujoudesta ylitse. Vaikka pitkään tätä raittiutta ei ole kestänytkään. Minä en selittele millään tavalla alkoholittomuuttani. Tapaan samaa jengiä kuin ennekin. Totean vaan aina, että juuri nyt en ota muuta kuin vichyn tai tomaattimehun.

Mielenkiintoista, että aika montakertaa on joku ruvennut kevyesti aukomaan aiheesta. Ei tosin kukaan kovin pahasti. Luulenpa, että aika monelle muullemkin on tullut mieleen pyristellä raittiuteen. ei tietenkän kaikille eikä kai tämä kaikille mikään ongelma olekkaan.

Minulle oli. Tällä hetkellä ei ole.

5

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilsiän_ÖljySHEIKKI

Sellaista se on..HAJOA SIIHEN..;o);o);o) ehkä seuraavassa elämässä SÄ VOIT pitää hauskaa kuten TAvalliset Ihmiset VOI..;o) eixje..?;o) algoholistiks kun syntyessä määrätään..saa osan Looserin;o) EI VOI pitää hauskaa kaverien kanssa.. EI VOI bailata..;o) EI VOI edes saunakalijoo nauttia kamujen kanssa..;o) OIii..Kyllä muakin ketuttas olla HOMO ALGOHOLIST lajiin syntynyt..;o) eikö ole kummaa kun toiset VAAN VOI pitää hauskaa.. Bailata Baateris ja iskee naisia ja naida kalu kipeänä..;o) lisäks he menstyvät urallaan ja ovat TAVALLISIA IHMISIÄ.. eivät HOMO ALGOHOLIST lajiin syntyneitä..;oi)

• 1hoitsu

Viina on jo jättänyt sinuun pysyvät jälkensä. Alkanut alkoholidementia.

• Narkki asialla
        1hoitsu kirjoitti:

Viina on jo jättänyt sinuun pysyvät jälkensä. Alkanut alkoholidementia.

Sheikki on kylläkin sekakäyttäjä. Kannabisnarkkari joka myös juo. Ei ihme, että aivot ovat muusina.

• ====

Ei kenellekään tarvitsekaan selitellä yhtään mitään, kun jokainen viettää elämänsä haluamallaan tavalla, juo tai ei juo.

• Nöntsä

Siitä ei varmaan ollutkaan kyse, että kenellekään ei tarvitse selitellä mitään. Aivan varmasti jokainen aikuinen ihminen sen ymmärtää. Silti aika useaa juomisen lopettanutta ujostuttaa kertoa vanhalle porukalle, että ei juo. Tämä viesti tulee aika monelta.

Siksihän tämä asia juuri askarrutaakin, kun ei siinä pitäisi olla mitää ihmeellistä sanoaa vaan, että ei juo. Ilmeisesti kuitenkin on niin, että moni aloitteleva alkoholisti on rakentanut osan omaa identiteettiän viinan ympärille. En muuten voi ymmärtää, mikä siinä juomattomuuden kertomisessa on se pelottava asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe