Koulumatkan aikana tapahtunut rikos

avuttomat lapset

MInua on jäänyt ihmetyttämään, kun kaksi alakoululaista jäi auton alle suojatiellä eikä koulun taholta otettu yhteyttä poliisiin eikä vanhempiin.

Ensin lapset olivat vapisseet puoli päivää koulussa uskaltamatta puhua asiasta mitään, vaikka he olivat siis mustelmaisia uhreja. Kun he olivat asiasta opettajalle kertoneet, opettaja oli toimittanut lapset terveydenhoitajalle, mutta ei muuta.
Koulun puolustus oli siinä, että he eivät olleet saaneet tietää yliajon uhriksi joutumisesta vasta, kuin parin tunnin kuluttua tapahtuneesta.

Selvisi, että päälleajajan vieressä istunut oli koulun henkilökunnan tuttavia. Itse sain puhelimen päähän tämän henkilön ja tämän viesti oli syyllistävä, että lasten heijastimet olivat olleet piilossa ja itsekehuvasti hän totesi nostaneensa heijastimet esiin.
Kehui olevansa terveydenhuoltoalan ihminen ja tarkistaneensa henkilökohtaisesti, että lapsilla ei ollut vammoja.

Tänä päivänäkään toisen lapsen vanhemmat eivät asiasta tietäisi mitään, ellei oma lapseni olisi kertonut asiasta minulle ja minä tämän toisen lapsen vanhemmille. Tämän toisen lapsen vammat olivat vieläpä pahempia, koska hän oli kaatunut auton alle.

Onnettomuus oli tapahtunut siten, että rekka oli pysähtynyt suojatien eteen antaen lapsille tilaa ylittää suojatie. Kolmion takaa tullut henkilöauto "kuvitteli", että rekka antaa hänelle tilaa ja lähti kaasu pohjassa ajamaan törmäten 8-vuotiaisiin lapsiin.

11

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15

Tuota
      Lasten päälle ajanut kuljettaja syyllistyi tietysti liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Kuljettajan vieressä istuva on todistaja, jolla ei ole mitään ilmoittamisvelvollisuutta onnettomuudesta.
      Sensijaan opettajat ovat virkamiehiä, joiden mahdollista virheellistä menettelyä on syytä selvittää.

• ap.

Onko kysymys näin ollen heitteillejätöstä ja onnettomuuspaikalta pakenemisesta kuljettajan osalta?

• 5
        ap. kirjoitti:

Onko kysymys näin ollen heitteillejätöstä ja onnettomuuspaikalta pakenemisesta kuljettajan osalta?

Tuota

Tapahtumaan löytyy pykälät sekä rikoslaista, että tieliikennelaista. Rikoslain mukainen liikennepako ei tule kysymykseen, sillä se edellyttäisi, että kuljettaja pysähtymättä jättäisi uhrinsa onnettomuuspaikalle. Rikoslaissa on myös rikos nimeltään, -heitteillepano, mutta se edellyttäisi, että kuljettaja jättää uhrinsa avuttomaan tilaan niin, että siitä aiheutuu vaaraa uhrien hengelle tai terveydelle. Ko. rikos on osaksi yhteneväinen liikennepaon kanssa. Rikoslaissa on myös vammantuottamut niminen rikos, sekin vaatii, että aiheutettu ruumiinvamma ei ole vähäinen.

Tieliikennelaissa taas on pykälät yleisestä auttamisvelvollisuudesta ja onnettomuuteen osallisen auttamisvelvollisuudesta. Edellinen tarkoittaa, että kuka hyvänsä on velvollinen auttamaan, jos uhri on sellaisessa tilassa, että hänet on heti kuljetettava saamaan hoitoa.
        Onnettomuudessa osalliselta taas vaaditaan auttamista kykynsä mukaan.

Eli, pykäliä on iso nippu, mutta näyttää siltä, että vain liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tai törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen sopivat. Jos juttu päätyy käräjille, niin siellä asianomistajalla on syyttäjän rinnalla itsenäinen syyteoikeus, jolloin näitä voi yrittää. Ilman juristin asiantuntemusta sitä tuskin kannattaa yrittää.

• Autonratti

Aika outoa, etteivät lapset olleet kotona kertoneet tapahtuneesta? Jos lapsilla oli kunnon vammoja, niin miten vanhemmat eivät olleet huomanneet mitään eivätkä lapset kertoneet.
      Mutta kyllä ne vanhemmat (tai sinä itse) voivat asiasta edelleen ilmoittaa poliisille, asian selvittäminen lienee aika helppoa kun todistajakin on jo tiedossa, joten mikään pimeä tapaus ei kyseessä ole.

• ap.

Niin, siis minä olen toisen uhrin vanhempi ja lapsi kertoi minulle koulupäivän jälkeen, mitä oli tapahtunut. Toinen uhri pelkäsi edelleen, että hän on jotenkin syypää tapahtuneeseen.
        Lapsillehan voi jäädä tuollaisia käsityksiä, jos joku topakka yliajajan puoliso syyttää kovaäänisesti, että miksi ette pitäneet heijastimia esillä ja koulussakin syyllistetään, että miksi ette heti kertoneet!

Minä vein molemmat lapset lääkäriin, kun sain tietää asiasta.

• Mömmö Perttu

Tee välittömästi rikosilmoitus ja vaadi koulun henkilökunnan toiminnasta selvitystä.

• mömmöoot

Eikös viisaampaa olis vaatia selvitys päälleajajan toiminnasta?

• ....,,,,

Ei, kyllä ne opettajat ovat syyllisiä, mahdollisesti myös ruokalan henkilökunta, vahtimestari ja siivoojat!

• Hauska tarina

" lähti kaasu pohjassa ajamaan törmäten 8-vuotiaisiin lapsiin."

Ja sitten selvittiin mustelmilla ...

Heh heh.

• Fakiiri2

Ihmeellistä, etteivät koulun opettajat havainneet mitään. Onhan heidät koulutettu ajatusten lukuun. Ja olivathan loukkaantuneet varmaankin valtavasti vapisseet, niin että koko luokka lähes huojui. Haloo! Fakiirejako heidän pitäisi olla. Kysymys kuuluu, miksi terveydenhoitaja ei ottanut yhteyttä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3878
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      351
      3011
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      11
      1915
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1099
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      781
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      769
    Aihe