Lämmityksensäädinongelma/-kysymys

Säätimensäätäjä

Meillä on öljylämmitys ja tällainen säädin: http://goo.gl/v3j1c
Öljylämmitys on minulle uusi tuttavuus joten kaikkia jippoja ei vielä tiedä.

Venttiilin pitäisi olla kiinni (osoitin ihan vasemmassa reunassa ja liikkuva osa kiinni 'stopparissa'), mutta lähtevän veden lämpötila on tuollainen 50 astetta. Mistähän on kysymys, onko mahdollista että 'kalibrointi' ei ole kohdallaan siten että säädin on kyllä kiinni asennossa, mutta venttiili ei ole silloin kokonaan kiinni. Eli jos avaisi pultit ja kokeilisi kääntyykö venttiilin 'kara' enemmän vastapäivään ja sitten pultit kireälle. Nyt viisaat neuvoja, kiitoksia.

7

304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jämä.

Meillä on öljylämmitys ja tällainen säädin: http://goo.gl/v3j1c
      Epäilys: asentamisesa on saattanut tulla jotain häikkää, kohta 10 eteenpäin pitäisi mennä ja asentaa uudestaan!
      Paremmin asiaa tuntevat voivat kumota epäilykseni!

Olen itse asentanut Ouman EH-80, uuteen kattilaan jossa on 4-tiesekoitusventtiili,
      eli se ”shuntti” samalla periaatteella kun vanhaan kattilaan jossa oli 3-tiesekoitusventtiili.
      EH-80 asentamisesta kattilan päälle "shuntin kautta lähtevään lämmitysvesijärjestelmään.
      Oma kattilani on viimeinen Jämä NovaS jonka päällä on tämä ilmeisesti Oraksen valmistama 4-tiesekoitusventtiili ¾” UK.
      Huomasin että Oumannia asentaessani akselille täytyy olla erittäin tarkka jotta sain kohdistettua osat kohdalleen.
      Suntti pitää olla suljettuna kun Oumanni loksautetaan paikalleen oikeassa asennossa sekin.
      Katso myös Oumannin asennusohje listan vasen laita:
      http://www.ouman.fi/fi/eh-80/

• Säätimensäätäjä

Itse siis epäilen kohtaa kolme, että venttiili ei ole ollut täysin kiinni kun asennettu. No ei tuo rakettitiedettä voi olla, virta pois laitteesta, pultit auki ja kokeilee kääntyykö lisää vastapäivään.

• kari789

Jos vesi ei kierrä, niin on luonnollista, että lähtevän veden putki on kuuma. Kattilassa on esim 70 C ja sekoitusventtiili 60 C ja lähtevä putki 50 C lähellä sekoitusventtiiliä. Putki pysyy kuumana, koska vesi ei kierrä ja jäähdytä sitä.

Kokeile sammuttaa kiertopumppu ja sulje venttiilit, jos sellaiset on.
      Silloin vesi ei varmasti kierrä ja menoputki pysyy kuumana.

• Säätimensäätäjä

"Kokeile sammuttaa kiertopumppu ja sulje venttiilit, jos sellaiset on.
        Silloin vesi ei varmasti kierrä ja menoputki pysyy kuumana."

Tuotapa muuten testaan, kiitos vinkistä, saa jonniinäkösen "base linen" sille mikä on putken lämpötila ilman kiertoa.

• Säätimensäätäjä
        Säätimensäätäjä kirjoitti:

"Kokeile sammuttaa kiertopumppu ja sulje venttiilit, jos sellaiset on.
        Silloin vesi ei varmasti kierrä ja menoputki pysyy kuumana."

Tuotapa muuten testaan, kiitos vinkistä, saa jonniinäkösen "base linen" sille mikä on putken lämpötila ilman kiertoa.

53 astetta on lämpötila kun pumppu sammutettu ja venttiili kiinni. Venttiili auki ja pumppu täysille (kolmosasento) niin veden lämpötila laskee about 40 asteeseen. Ei tunnu ihan oikealta, koska tulevan veden putki on aivan viileä. Voiko vetää johtopäätöksen että sekoitusventtiili falskaa lämmintä sekaan, eli se ei kenties ole kokonaan kiinni? Jos tuo 40 tai 53 astetta on 'normaali' kun laite on 'KESÄ' -tilassa eli sekoitusventtiili kiinni niin härregyyd mikä lämpöhukka tuossa koko virityksessä on, koko kesä lämmitellään pannuhuonetta.

Saako kierron pysäytää kokonaan kesän ajaksi vai aiheuttaako se ongelmia?

• perämela

no ei kai kierrättää tarvi jos ei ole lämmitystarvettakaan.

eli pumppu pois äitienpäivältä, ja kesän aikana muutaman kerran päälle minutti pari, ettei jumitu.

jos venttiili on kiinni, menovesi on silloin samassa lämmössä kuin paluuvesi, sehän on selvä.

eli onko venttiilin sisällä kara irti säätöosasta taikka jokin muu mekaaninen onkelma.

• Säätimensäätäjä

Joo pistin pumpun seis ja hanikankin sulki, pitää keretessään tutkiskella miksei ilmeisesti mene kokonaan kiinni sekoitusventtiili, talvellahan tuosta ei tosin mitään haittaa ole vaikka vähän auki olisikin kun lämpöä tarvitaan kuitenkin. Meillä on ILP joka lämmittää keväällä/kesällä/syksyllä asuintiloja sen mitä tarvitsee, autotallissa ja varastoissa saa olla patterit kylminä kun ei ole pakkasia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2441
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2057
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1902
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1723
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1508
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1052
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1029
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      890
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      875
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      838
    Aihe