Narsistinen ajatustapa

ent.ilkikurimus

Mietin tässä palstalla viettämäni vuorokauden jälkeen, että onkohan narsistisuus esteenä myös luetun ymmärtämiselle?

Täällä on nimittäin ainakin kaksi eri nimimerkillä kirjoittavaa, jotka eivät millään ymmärrä lukemaansa silloin, jos se on heidän maailmankuvansa vastainen ajatus.

Voisi helpostikin johdatella, että henkilö on kehittänyt narsistisuudessaan niin pitkälle menevän defenssin itselleen, että kaikki vähänkin häntä itseään koskevan hän muuttaa ajatuksissaan aivan muuksi.

Jos minä sanon harmaa, hän lukee harmaa, mutta ajattelee minun sanovan valkoinen ja lopulta kirjoittaa minun väittäneen musta, jolle kirjoittaa puolustuspuheen. Eikö tämä just ole narsistin touhuja?

Asianosaiset (lisäkseni) varmaan tulevat tähän kommentoimaan iloksemme - ja näyttävät käytännössä - mitä tarkoitin :D

Siispä odotellaan....mutta odotellessa voidaan miettiä, voisiko narsistisuus luoda tuollaisenkin suojan ihmisen minuuteen?

35

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+11=30

," että kaikki vähänkin häntä itseään koskevan hän muuttaa ajatuksissaan aivan muuksi"

NAURATTAA

"Minä pidän oman näkemykseni ja suosittelen sitä lämpimästi jokaiselle, joka ei niele kaikkea mukisematta. Kyseenalaistaminen ei ole tyhmyyttä."

Että mikä siten on...pitkälle mennyt narsismia...ilmeisesti sitten kuitenkin tuo sinun tuossa edellisessä ketjussa tarkoittamasi kyseenalaistaminen...

Kopio...on myös sinun mielipiteesi...

tässä oletkin toista mieltä...
      Mistäs se johtuu...

• ent.ilkikurimus

Sanoinhan, että asianosainen ilmestyy tähänkin todistamaan, miten oikeassa olen!

Kyseenalaistaminen taitaa olla kuule vähän eri asia kuin se, ettei ymmärrä mitä puhutaan tai että on narsisti. Ei voi kyseenalaistaa, jos ei tiedä, mistä on puhe.

Kyseenalaistaminen EI tarkoita: Jos minä sanon harmaa, hän lukee harmaa, mutta ajattelee minun sanovan valkoinen ja lopulta kirjoittaa minun väittäneen musta, jolle kirjoittaa puolustuspuheen.

Kyseenalaistaminen tarkoittaa: Jos hän sanoo harmaa, minä mietin, onko se harmaa, kun oman tietoni mukaan se on valkoinen ja kysyn perusteita sille harmaalle. Jos niitä ei tule on syytä olla vaihtamatta mielipidettään.

Vaikka eipä tuo narsistin pääsi tätäkään vastaan ota.

Noista miinuksista vielä: valehtelit sujuvasti tuolla toisessa ketjussa, ettet sitä edelleenkään harrasta - miten niin edelleenkään? Joko kuitenkin nyt?? Haluatko muuttaa mielipiteesi tämän aloituksen mukana?

:D

• nassenpolkka
        ent.ilkikurimus kirjoitti:

Sanoinhan, että asianosainen ilmestyy tähänkin todistamaan, miten oikeassa olen!

Kyseenalaistaminen taitaa olla kuule vähän eri asia kuin se, ettei ymmärrä mitä puhutaan tai että on narsisti. Ei voi kyseenalaistaa, jos ei tiedä, mistä on puhe.

Kyseenalaistaminen EI tarkoita: Jos minä sanon harmaa, hän lukee harmaa, mutta ajattelee minun sanovan valkoinen ja lopulta kirjoittaa minun väittäneen musta, jolle kirjoittaa puolustuspuheen.

Kyseenalaistaminen tarkoittaa: Jos hän sanoo harmaa, minä mietin, onko se harmaa, kun oman tietoni mukaan se on valkoinen ja kysyn perusteita sille harmaalle. Jos niitä ei tule on syytä olla vaihtamatta mielipidettään.

Noista miinuksista vielä: valehtelit sujuvasti tuolla toisessa ketjussa, ettet sitä edelleenkään harrasta - miten niin edelleenkään? Joko kuitenkin nyt?? Haluatko muuttaa mielipiteesi tämän aloituksen mukana?

etkö tiedä että narsisti ei muuta teekään kuin valehtelee ja kieroilee ei paskokaan siihen mihin kyykkii
        nasse on juur tuollanen kun aloituksees kirjotit syy on aina muissa kun siinä itsessään

• 8+13=21

"Noista miinuksista vielä: valehtelit sujuvasti tuolla toisessa ketjussa, ettet sitä edelleenkään harrasta"...

Joo en edelleenkään harrasta...joten haukut väärää puuta...olet vainoharhainen...ja mitä väliä miinuksilla on...ainakaan minä en niistä välitä...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10605615

Mutta joo...kuluuhan se aika näinkin...
        vaikka oikeesti toivon, ettet oo ihan tosissas...tässäkään asiassa...

että tiedät...valehteleeko joku vaiko ei...kuka laittaa minuuksia kuka ei...
        hei haloo...oikeesti...

• ent.ilkikurimus kirjoitti:

haukut väärää puuta ja olet totaalisen väärässä noiden miinustusten suhteen. Minulla on tapana käyttää plussia ja miinuksia ilmaisemaan sitä, että olen samaa mieltä tai eri mieltä. Sinun kirjoituksistasi olen ollut eri mieltä, kun tänä aamuna olen keskusteluja lueskellut. Älä tee liian hätäisiä johtopäätöksiä asioista.

• 10+12=22
        kirjoitti:

haukut väärää puuta ja olet totaalisen väärässä noiden miinustusten suhteen. Minulla on tapana käyttää plussia ja miinuksia ilmaisemaan sitä, että olen samaa mieltä tai eri mieltä. Sinun kirjoituksistasi olen ollut eri mieltä, kun tänä aamuna olen keskusteluja lueskellut. Älä tee liian hätäisiä johtopäätöksiä asioista.

Niin...tiedän ja ymmärrän kyllä...mistä syystä niitä miinuksia ja plussia jotkut laittavat...

Mutta ajatus siitä,
        että luulee tietävänsä oikeasti kuka niitä laittaa...on "sairas" ajatus...

Muuta en voi siitä sanoa...

• nassenpolkka

Naurattaako oma tyhmyys? Sehän on mukavaa että narsulla on kivaa. Sitä vartenhan sä täällä olet meidän muiden pellenä.

• 10+12=22 kirjoitti:

Niin...tiedän ja ymmärrän kyllä...mistä syystä niitä miinuksia ja plussia jotkut laittavat...

Mutta ajatus siitä,
        että luulee tietävänsä oikeasti kuka niitä laittaa...on "sairas" ajatus...

Muuta en voi siitä sanoa...

mun vastaukseni oli nimimerkki ilkikurimukselle. Kertoohan tuollainen luulottelu luulijasta itsestään aika lailla... :)

• 14+13=27
        nassenpolkka kirjoitti:

Naurattaako oma tyhmyys? Sehän on mukavaa että narsulla on kivaa. Sitä vartenhan sä täällä olet meidän muiden pellenä.

"Naurattaako oma tyhmyys? Sehän on mukavaa että narsulla on kivaa. Sitä vartenhan sä täällä olet meidän muiden pellenä."

no pääasia kai että kaikila on kivaa...show must go on...

Voihan sitä niinkin ajatella...pellejen tarkoitushan se on...hauskuuttaa ihmisiä...

Mutta se mitä varten täällä olen...liittyy kait omiin syihini...
        ihan itseni takia täällä olen...

vaikka tuosta vois ajatella, että sinä tiedät senkin paremmin...mistä syystä/keitä varten täällä olen...

• nassenpolkka
        14+13=27 kirjoitti:

"Naurattaako oma tyhmyys? Sehän on mukavaa että narsulla on kivaa. Sitä vartenhan sä täällä olet meidän muiden pellenä."

no pääasia kai että kaikila on kivaa...show must go on...

Voihan sitä niinkin ajatella...pellejen tarkoitushan se on...hauskuuttaa ihmisiä...

Mutta se mitä varten täällä olen...liittyy kait omiin syihini...
        ihan itseni takia täällä olen...

vaikka tuosta vois ajatella, että sinä tiedät senkin paremmin...mistä syystä/keitä varten täällä olen...

senkin? mitäs muuta mä olen susta tiennyt?kerro kerro idiootti! Itsehän sä kerroit miten sua naurattaa

• nisse..

Ymmärrätkös itse sitten heti kaiken siltä istumalta?

• lottamari<3

Voihan tuo sanomasi pitää paikkansa myös sinua itseäsi ajatellen. Jos nimittäin itse olet fakkiutunut omaan ajattelutapaasi niin, että mielessäsi väännät toisen sanoman päässäsi siten, että toinen taas on ihan ymmällään siitä miten sinä sen nyt taas noin käänsit ja väänsit. Jospa ajatustyösi on mustavalkoista tai sitten et voi ymmärtää, että asioissa on aina monta puolta ja mistä vinkkelistä kuka niitä katsoo ja millaisen kokemuksen kautta hän niistä kertoo.

Ethän sinä aloituksessakaan mitään kyseenalaista kuten et tee niin milloinkaan. Sinä olet vahvasti sitä mieltä, että sen ihmisen täytyy olla narsisti, koska ei halua olla kanssasi samaa mieltä tai kriittisesti suhtautuu ajatuksiisi.

Vaikka itse olen ehdoton joissakin omissa mielipiteissäni ja haluan pitää niistä kiinni kunnes joku saa minut vakuuttuneeksi siitä, että olen väärässä tai tietoni ovat puutteellista, niin se ei johdu narsismista vaan tietolähteiden erilaisuudesta.

• nassenpolkka

Vuorenvarmasti olet kirjoittanut femakkojen palstalla aiempina vuosina. Nimimerkillä jorojukka-kukka. Sieltä sopii käydä katsomassa millainen järjen jättiläinen sinä oletkaan.

• nassenpolkka

Taikasana yksinhuoltaja ja taas mentiin. Joka palsta s24:llä tasan samanlainen. Yhäri ei kestä mitään arvioita itsestään. On se nähty.
      Täällä on varmaan kaikki PAS-oireyhtymän kannattajat ja mielenterveysongelmaisten nuorten yhärivanhemmat ja niitä muuten riittää.
      On merkillistä että kun joku uskaltaa härkkiä siihen rakoon niin alkaa kauhee valitus.
      Oon sen verran tutustunut tähän narsismiin ja yhäreihin sekä tohon PAS oikeyhtymään että tiedän mistä puhun. Niissä on vissi perä kute aloittajakin huomattavasti sivistyneemmin kyllä, vihjaisi.
      Ehkä se on sitä "äititerroria", hyvä sana muuten, kuvaa todella hyvin sitä mistä on kyse.
      Yhäri käyttää lapsiaan hyväksi omaksi edukseen. Vieraannuutta toisesta vanhemmasta ja aiheuttaa pysyviä ja vakavia häiriöitä lapsen persoonallisuuteen. Tuleva narsismi on syntynyt kun yhäri saa lapsen.

• yksi huoltaja

Tapauskohtaisia tapauksia, ei kannata yleistää. On todella väärin, jos isältä evätään vanhemmuus ja oikeus lapseensa, mutta ehkä miehenkin kannattasi olla tarkempi ja katsoa kenen kanssa niitä lapsia rupeaa tekemään.

• nassenpolkka

missäs sulla lukee se jos kannattaa tai ei kannata?

Mies ei vielä tähän päivään mennessä ole "tehnyt" yhtään lasta tähän maailmaan kyl ne kaikki on naisten tekosia ja synnyttämiä ja sitäkös tässä hyväksikäytetään. Siitä lapsesta tulee ase narsistin käsissä ja lopulta pelkkä heittopussi kun rahantulo kersasta päättyy. Lapsi saa mennä, rahat loppu.

• M.B.
        nassenpolkka kirjoitti:

missäs sulla lukee se jos kannattaa tai ei kannata?

Mies ei vielä tähän päivään mennessä ole "tehnyt" yhtään lasta tähän maailmaan kyl ne kaikki on naisten tekosia ja synnyttämiä ja sitäkös tässä hyväksikäytetään. Siitä lapsesta tulee ase narsistin käsissä ja lopulta pelkkä heittopussi kun rahantulo kersasta päättyy. Lapsi saa mennä, rahat loppu.

Jokainen lapsi tähän maailmaan on yksin naisen tekemä, sinäkin.

Siihen ei miestä tarvita, ja se joka niin luulee on tieteen aivopesemä tyhmä raukka.

Yllä oleva on väite. Johon luultavasti ne femakommanpuoleiset osaavat hymyillen olla ottamatta kantaa.. ;)

• ent.ilkikurimus
        M.B. kirjoitti:

Jokainen lapsi tähän maailmaan on yksin naisen tekemä, sinäkin.

Siihen ei miestä tarvita, ja se joka niin luulee on tieteen aivopesemä tyhmä raukka.

Yllä oleva on väite. Johon luultavasti ne femakommanpuoleiset osaavat hymyillen olla ottamatta kantaa.. ;)

No, kerrohan nyt missä kohdassa se sinussa lukee, ettei kannata sun kanssa alkaa lapsia tekemään? Sillä pakkohan sussa se on lukea...
        :)

• M.B.

No, kerrohan nyt missä kohdassa se sinussa lukee, ettei kannata sun kanssa alkaa lapsia tekemään? Sillä pakkohan sussa se on lukea...
        :)

Selässä. Tatuoituna selkään :) Geenikartta, joka sisältää syöpää, hulluutta ja alzheimeria muutamalla lisävinksahduksella. Niinkuin riippuvuussuhteella kahviin ja nettiin.

Mun kanssa ei kyllä todellakaan kannata alkaa lapsia tekemään. Jää pian yksin niiden lasten kanssa se mies, jos meinaa minun kanssa kovin monta tehdä.

• 8+13

"Kyseenalaistaminen tarkoittaa: Jos hän sanoo harmaa, minä mietin, onko se harmaa, kun oman tietoni mukaan se on valkoinen ja kysyn perusteita sille harmaalle. Jos niitä ei tule on syytä olla vaihtamatta mielipidettään."

Oikeastaan aivan sama mitä perustelee narskulle. Kun heittää hyvät perustelut ja faktat pöytään, niin ei hän kuitenkaan myönnä virhettään, vaan aletaan vääntämään jostain aivan muusta aiheesta, millä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa.
      Se vaan kiinnostaa, luuleeko narsku oikeesti voittavan tälläiset kiistat?

Minulle on oikeastaan ihan sama kumpi "voittaa" kiistan. On todella huvittavaa, kun narsku on väärässä tai jää kiinni valheesta, niin sitten alkaa todella lapsellinen väittäminen, kuten esim: "Eikä ole mun ongelma, jos kysyn teiltä asiaa ja sä vedät siitä jotain johtopäätöksiä, enkä edes muista koko tapahtumaa, kun olin niin kännissä"
      "et sinä lopettanut suhdetta, minä sen lopetin mielessäni jo kuukausia sitten".

:-)

• 7+8=15

Harmi vaan kun en pidä oluesta...eikä lonkerolla ole samaa vaikutusta...

mutta noh...
        en minä yleensä väitäkkään olevani oikeassa/viisas...

Että siltä osin lukija voi aina jättää ajatukseni/näkemykseni/kirjoitukseni omaan arvoonsa...

mutta sana on vapaa...täälläkin...

• ent.ilkikurimus
        7+8=15 kirjoitti:

Harmi vaan kun en pidä oluesta...eikä lonkerolla ole samaa vaikutusta...

mutta noh...
        en minä yleensä väitäkkään olevani oikeassa/viisas...

Että siltä osin lukija voi aina jättää ajatukseni/näkemykseni/kirjoitukseni omaan arvoonsa...

mutta sana on vapaa...täälläkin...

Olet osa epäonnistunutta keskustelua. Aina kun osallistut siihen.

Omaan kommantointiin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota kuin muiden tuomitsemiseen. Tällä hetkellä sulla ei ole kritiikin häivää omaa toimintaasi ja kirjoitteluasi kohtaan.

Joten sulla on työtä itsesi kanssa niin paljon että tulee riittämään pitkäksi aikaa.
        Sen verran kova vihapuhuja olet.

• 16+7=23

Olet osa epäonnistunutta keskustelua. Aina kun osallistut siihen.

Omaan kommantointiin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota kuin muiden tuomitsemiseen. Tällä hetkellä sulla ei ole kritiikin häivää omaa toimintaasi ja kirjoitteluasi kohtaan.

Joten sulla on työtä itsesi kanssa niin paljon että tulee riittämään pitkäksi aikaa.
        Sen verran kova vihapuhuja olet.

"Omaan kommantointiin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota kuin muiden tuomitsemiseen."

Noh...eiköhän se omista kokemuksista/näkökulmista puhuminen/oman mielipiteensä ilmaiseminen...ole omaa kommentointia...

Enkä mielestäni ole nyt erityisesti syyllistynyt muiden tuomitsemiseen...kuhan ny joskus kerron...millaisia ajatuksia minulle jostain syntyy...

Esim. hyökkäys YH äitejä kohtaan...kuullostaa minusta naisvihalta...

Mutta edelleen sana on vapaa...täälläkin...

• ent.ilkikurimus
        16+7=23 kirjoitti:

"Omaan kommantointiin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota kuin muiden tuomitsemiseen."

Noh...eiköhän se omista kokemuksista/näkökulmista puhuminen/oman mielipiteensä ilmaiseminen...ole omaa kommentointia...

Enkä mielestäni ole nyt erityisesti syyllistynyt muiden tuomitsemiseen...kuhan ny joskus kerron...millaisia ajatuksia minulle jostain syntyy...

Esim. hyökkäys YH äitejä kohtaan...kuullostaa minusta naisvihalta...

Mutta edelleen sana on vapaa...täälläkin...

Miltäs kuulostaa toisen sukupuolinen mitätöinti? Entäs miesviha? Ovatko mielestäsi kohteliaan ja hyvän ihmisen tekosia?

• 18+12=30

Miltäs kuulostaa toisen sukupuolinen mitätöinti? Entäs miesviha? Ovatko mielestäsi kohteliaan ja hyvän ihmisen tekosia?

"Miltäs kuulostaa toisen sukupuolinen mitätöinti? Entäs miesviha? Ovatko mielestäsi kohteliaan ja hyvän ihmisen tekosia?"

No eivät todellakaan ole...itsellänikin on lapsia...
        kumpaakin sukupuolta...poikani on hieno nuori mies ja hyvä isä...

• LK

Onko tämän ketjun idea väitellä siitä kuka on oikeassa jossain asiassa mitä ei tarkemmin määritellä.

Mutta niin. Tervetuloa internettiin.

• 7+17=24

"Tervetuloa internettiin."

Kiitosta vaan...
        olen ollut tällä palstalla tammikuusta lähtien...enkä ole aiemmin netin keskustelupalstoille kirjoittanutkaan...

Mutta joo...

se oma kokemus täysin käsittämättömästä ihmisestä minut tänne toi...ja valaistusta asiaan olen kyllä saanut...

Toki on keskusteltu muustakin...kullekkin kirjoittajalle tärkeästä aiheesta...esim. tämän päivän polttava aihe on ollut YH-äidit...ja sekin keskustelu on rönsyillyt, välillä jopa psyykenlääkityksiin asti...

joskus kyllä harmittaa...kun mielenkiintoisetkin keskustelut menee tuohon väittelyyn...kuka on oikeassa...varsinkin jos puhutaan asioista...joissa yhtä totuutta ei ole...

Mutta no...kukin tavallaan...

• 7+17=24 kirjoitti:

"Tervetuloa internettiin."

Kiitosta vaan...
        olen ollut tällä palstalla tammikuusta lähtien...enkä ole aiemmin netin keskustelupalstoille kirjoittanutkaan...

Mutta joo...

se oma kokemus täysin käsittämättömästä ihmisestä minut tänne toi...ja valaistusta asiaan olen kyllä saanut...

Toki on keskusteltu muustakin...kullekkin kirjoittajalle tärkeästä aiheesta...esim. tämän päivän polttava aihe on ollut YH-äidit...ja sekin keskustelu on rönsyillyt, välillä jopa psyykenlääkityksiin asti...

joskus kyllä harmittaa...kun mielenkiintoisetkin keskustelut menee tuohon väittelyyn...kuka on oikeassa...varsinkin jos puhutaan asioista...joissa yhtä totuutta ei ole...

Mutta no...kukin tavallaan...

"se oma kokemus täysin käsittämättömästä ihmisestä minut tänne toi.."

Etsit vastauksia.

Tämä mietelause tuli mieleeni:

"Sielu on vapaa vasta silloin, kun lakkaa etsimästä kysymyksiin vastauksia." -elisakettu-

• 4+15=19
        yxex kirjoitti:

Etsit vastauksia.

"Sielu on vapaa vasta silloin, kun lakkaa etsimästä kysymyksiin vastauksia." -elisakettu-

Niinpä niin...tiedetään kyllä...hyvä lause tuokin...

Mutta on inhimillistä etsiä vastausta...asioihin joita ei ymmärrä...päästä niiden kanssa jonkinlaiseen sovintoon...ja hyväksyä asiat sellaisina kuin ne ovat/olivat...

Siitä tämä palsta on "hyvä"...
        saa paljon vastauksia, vaikka ei juuri mitään kysykkään...

• nrsk
        yxex kirjoitti:

Etsit vastauksia.

todentotta, niitä vastauksia ei ole - on vain itse rakennettu todellisuuskäsitys

• ent.ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

Etsit vastauksia.

Aika pelottava ajatuksena....Vapaudesta siis.

Mielestäni ainoaa vapautta on vapaus mielen vallasta ja sen luomista illuusioista. Vain silloin näkee selvästi.

• nrsk

Aika pelottava ajatuksena....Vapaudesta siis.

Mielestäni ainoaa vapautta on vapaus mielen vallasta ja sen luomista illuusioista. Vain silloin näkee selvästi.

höpöttelijän höpöttelyä

• ent.ilkikurimus
        nrsk kirjoitti:

höpöttelijän höpöttelyä

Se ottaa ja tajuaa, jolla on siihen edellytykset.

Kaikilta ei voi tietenkään vaatia.

• nrsk

Se ottaa ja tajuaa, jolla on siihen edellytykset.

Kaikilta ei voi tietenkään vaatia.

Höpö höpö ja läiskis sano entinen mummo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4188
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3163
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      929
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe