Mörkö pelko

möröt.

Olen pelännyt jo pitkään muumimörköä. Olen yrittänyt päästä eroon tuosta pelosta mutta en ole onnistunut. Tiedän että mörköä ei ole olemassa mutta minkä sille mielikuvitukselleen mahtaa. Itse en tunne ketään kuka olisi kärisnyt samasta pelosta ja päässyt siitä eroon, eli en voi kysyä neuvoa. Aina ollessani yksin minusta tuntuu että se on jonkun huoneen oven takana odottamassa minua. Jotta minua ei pelottaisi niin paljon pidän television päällä vaikka en katsoisi tai kuuntelen musiikkia kovalla. Joskus minua rupeaa pelottamaan niin paljon että joudun lähtemään ulos. Olen myös nähnyt monia unia möröstä. Yhdessä se on katsonut ikkunan takaa minua ja lopulta ajanut minut nurkkaan. Olen myös nähnyt monesti unissani sen kohdan muumeista kun nipsu avaa ove ja mörkö on sen takana. Yleensä unissa mörkö jahtaa minua ja herään ennen kuin se tulee liian lähelle. En siis pelkää mörköä muiden seurassa vaan yksin. Tietenkin se on poikkeus jos joudun katsomaan jotain mörkö jaksoa olen ihan paniikissa. Joudun vaihtamaan huonetta ja hoilaamaan itsekseni jotain. Olisi kiva jos voisitte kertoa joitain tapoja millä voisin päästä eroon pelostani. Olisi myös kiva tietää kärsiikikö joku muu samasta pelosta.

24

3105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+12

      Et ole ainoa! Pelkään kuollakseni juuri tuota kohtaa missä nipsu avaa oven ja mörkö on oven takana. Katsoin usein lapsena kyseistä jaksoa mutta nyt en ole enää moneen vuoteen pystynyt katsomaan sitä. Jos on 'vaara' nähdä tuo jakso jossain, niin suljen varmasti silmät tai lähden pois, en halua nähdä sitä enää ikinä. Juurikin tuo kuistikohtaus on kammottava, muissa jaksoissa mörkö ei ole niin pelottava ja pystyn jopa katsomaan niitä. Olen nähnyt lukuisia painajaisia mörköön liittyen, nuorenpana unet olivat sellaisia että mörkö jahtaa minua, ilmestyy eteeni tms, nykyään olen omituisen usein nähnyt unta jossa joudun katsomaan tuota jaksoa ja juuri kun se mörkökohta on tulossa, herään - en siis loppujen lopuksi edes näe siinä unessa mörköä, mutta silti ne unet ovat ahdistavia.

      Välillä mietin yksin ollessani että kohta tuolta oven takaa ilmestyy mörkö.... En kuitenkaan varsinaisesti pelkää sitä sillä järki voittaa - eihän mörköjä tietenkään ole. Välillä vain ajatus käy mielessä mutta ei aiheuta mitään paniikkia.

      Tämä pelko tosiaan tuntuu aivan järjettömältä, lastenohjelmasta tällainen! En vaan tiedä miten tästä pääsisi eroon, varmaan siedätyshoidolla, eli katsomalla noita mörköjaksoja, mutta kun en todellakaan halua katsoa sitä kuistikohtausta, menetän varmasti seuraavan kuukauden yöunet jos näen sen.

      • Pahinpelkosi

        Olen nähnyt painajaisia möröstä missä olin yksin kotona. Kävin vessassa, hengityksensä huurusi. Ovi kello soi...avasin oven, oven takana seisoi mörkö. Mörkö jahtasi minua talossa jolloin piilouduin sängyn alle. Mörkö tuli huoneeseeni ja katsoi sängyn alle hän veti minut pois sieltä käänti mut ympäri ja söi mut. Sen jälkeen en halunnut katsoa enään ikinä mitään märkään liittyvää.


    • hellhorror

      Minkä ikäisiä olette? Minä olen katsonut kauhufilmejä ja aina vain kamalampia kauhufilmejä ja olen turtunut niihin, että pystyn olemaan vaikka yksin metsässä nuotiolla pelkäämättä peikkoja, mörköjä menninkäisiä ym. Jostain se tuntuu mahdottomalta, mutta se on siedätyshoitoa. Esim. aloita jostain elokuvasta, joka on esim trilleri, katso se päivällä. Katso sitten youtubesta miten kauhufilmejä tehdään.
      Kun tutustut miten niitä tehdään osaat suhtautua niihin helpommin. Kokeikaa ja ilmoitelkaa miten pärjäätte.

      • Anonyymi

        Toss ideassa on pointtinsa että siedättäisi itseään katselemalla kauhu leffoi ja sun muuta mutta todellisuudesssa jos on alunperinkin herkkä kaikelle tollaselle visuaaliselle, viekäpä muksu iässä, niin ne kuvat ei jätä sua rauhaan edes aikusena.

        Oon nähnyt kartelli videoita ä, isis telotuksiin ja kauhu leffoihin, näistä on jo aikaa mutta silti kummittelee päässä eikä ne autta pätkän vertaa vaan lisäsi ahdistusta ja pelko tiloja.

        Itse myös pienenä Möröstä traumat saaneena ja nuo kaikki muuta kauheudet kattonuna sanonpa vaan et paras keino on et vältät kaikkea mitä pää ei kestä. En ole kattonu yli 10v mitään kauhu juttuja enkä katso koska tiedän että se lisää pelkotiloja.


        Mörkö pelon selätin silloin kun tajusin että se on vain väärinymmärretty ja yksinäinen hahmo vailla ystävää, tämän tajuaminen kesti se 12v.


    • mörkö

      Sama juttu mulla unnissa mörkö on yleensä edessäni ja kun suljen unessa silmät näen sen silti se on kammottavaa.

    • Minä näin lapsena painajaisia möröstä, mutta en pelännyt sitä päivällä ja tykkäsin "mörköjaksosta" erittäin paljon. Nykyään en pelkää mörköä, mutta mörkömusiikeista tulee hieman pelokas olo, jos olen yksin tai pimeässä.

      Ja sitten vielä yksi juttu, joka ei täysin liity aiheeseen, mutta pakko sanoa sekin, kun kerran möröstä puhutaan... Eli siis se, että kannattaa katsoa elokuva nimeltä Mörkö. Se on suomalainen youtubesta löytyvä elokuva, joka on todella hyvä. (ja siinä on mörkö, kuten varmaan jo nimestä päättelitte) Olen katsonut vain kaksi pelottavaa elokuvaa ja Mörkö on toinen niistä. (ja olen aika paljon kauhuelokuvia nähnyt)

    • Ikuisesti pelkäävä

      Itse aikanaan katsoin Se-nimisen leffan, jossa oli kammottava klovni Pennywise. Aina kun näen kaupoissa jouluna laulavia joulupukkeja, tonttuja tai tapahtumissa klovneja, menen ihan tolaltani. Pennywiseä kammottavampaa en ole eläissäni nähnyt.

      • tuppuraa

        Teillä ei mittään hätää jos röllipeikko ei pelota se se vasta jelmettu onkin...........


    • Minkä ikäinen olet?

      Jos Mörköä pelkäät, mutta itse >>>VIHAAN

    • Ikuisesti pelkäävä

      No hei vihdoin! Tällä palstalla kyselin, eikö kellään ole klovnipelkoa eikä kukaan tunnustanut. Mä jo luulin et ei tämmöstä pelkoa ole kellään muulla. Huh helpotti.

    • allu11

      ööö... älä mieti mörköä niise lähtee mä pelkää mörköä aina illalla mä oon paniikkissa et onks mörkö jassain vaanimmassa mua

      • allu11

        mä nyt täl hetkel katon youtubesta asemafilmi mörkö1 ja oon ihan paniikkissa koska on ihan v###n pimeetä aina ku mä nukun niin nään möröstä painajaisii ja pelottaa ihan hitosti mä tärisen koska mul on scaryn naaman kuva seinällä ja




        8-9V ja mä luulen et mörkö on mun takana


    • kauhuleffat.........

      nuorempana mäkin pelkäsin mörköä.lähinnä pimessä.siitä kai se pimeän pelkokin..mut joo se kohtaus missä se mörkö on siin kuistil nii on se aika pelottava.mut ei oo kyl mitä verrattuna kaikkiin niihi kauhuelokuviin mitä oon kattonu.esim.ring ja kauna..ku ne kattoo ni alkaa jo oikeesti pelottaa..

    • Siellä se on

      Lue sitten muumipappa ja meri.

    • Iiroboi91

      Itsekkin olen pelännyt paljon mörköä myös ja pelkään nyttenkin en siis mitenkään itsekkään pääse siitä eroon

    • Anonyymi

      Enää ei tarvitse pelätä mörköä, sillä MÖRKÖ löi sisään.

    • Anonyymi

      Mörkö löi sisään ja semmonenhan ei pelota enää kuin ruotsalaisia, venäläisiä ja kanadalaisia.

    • Anonyymi

      Mä näin viime yönä painajaista märästä vaikka olen 30 vuotias 😓 mä pakenin sitä mun kaupungissa abc lle ja se tuli ulos odottamaan ja kun menin ulos hyökkäsin sen kimppuun ja se vaan nauro! ja heräsin

    • Anonyymi

      Pelaa mörköpeliä! Sillä minä ainakin sain pelkoni pois! 😆

    • Anonyymi

      Olen nähnyt sellaisen unen möröstä, että olin yksin kotona ja yhtäkkiä valot sammuivat ja sitten ihmettelin hetken ja parin minuutin päästä minua alkoi palella ja oli siis yö. Yhtäkkiä kuulen kun joku hahmo örisee ja mölisee ja sitte mörön naama, kädet ja vartalo tulee jostain ovesta ja en pääse karkuun! 😫

    • Anonyymi

      Peikkopelko voi olla myös ja pellepelko, röllipelkokin voi olla.

    • Anonyymi

      Hölmöt, mörköstä pääsee eroon,kun menee hetekan alle piiloon.

    • Anonyymi

      itse olen 12 ja pelkään mörköä…

    • Anonyymi

      En lukenut ketjua mutta miksi katotte muumeja jos ne kerta teitä pelottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe