På torsdagsmorgonen kommer vårt nya presidentpar att ta emot Majblomman av Folkhäsan och ca.250 svenskspråkiga lågstadieelever i Helsingfors.
Traditionen fortsätter.
7
53
Vastaukset
- tbc/folksjukdom
Majblomman är Finlands äldsta insamlingsmärke,det har sålts sedan år 1908.Det såldes för vård till tuberkulossjuka barn.Vi äldre kommer bra ihåg när vi skolbarn sålde det lilla blommärket.Ännu på 1950-1960 fanns det många fall av lungsjuka.Ibla.Borgå fanns det sanatoriesjukhus där patienter ibland fick tillbringa flera år.
- Those were the days
Jag har sålt både Majblomman och Svenska dagens märke under min skoltid!
- mormor bea
Those were the days kirjoitti:
Jag har sålt både Majblomman och Svenska dagens märke under min skoltid!
Man fick själv en liten provision.Nuförtiden användes intäkterna för att befrämja förebyggande hälsoarbete bland barn.Ja,visst får väl barnen väl nu också en liten slant som lön.
- 1945
mormor bea kirjoitti:
Man fick själv en liten provision.Nuförtiden användes intäkterna för att befrämja förebyggande hälsoarbete bland barn.Ja,visst får väl barnen väl nu också en liten slant som lön.
Tuberkulosen var en grym och dödlig sjukdom.I min lilla barndomsby i skärgården var det flere familjer där många medlemmar dog och andra levde med kanske bara en lunga.Det var viktigt med vaccinationerna och ännu på 1960talet måste man gå på årlig skärmbildsundersökning om man jobbade med livsmedel.
- fickpengar
1945 kirjoitti:
Tuberkulosen var en grym och dödlig sjukdom.I min lilla barndomsby i skärgården var det flere familjer där många medlemmar dog och andra levde med kanske bara en lunga.Det var viktigt med vaccinationerna och ännu på 1960talet måste man gå på årlig skärmbildsundersökning om man jobbade med livsmedel.
Det att sälja olika märken har alltid varit populärt bland finlandssvenskarna.Hur månne det har varit bland den finskspråkiga befolkningen ?
- 3113w
1945 kirjoitti:
Tyvärr har TBC igen dykt upp,sjukdomen är inte utrotad i Finland.Nu finns det förstås effektiva mediciner,och ingen behöver vara åratal på sjukhus.
- vår president
Det var en väldigt fin stämmningen bland barnen och presidenten.Synd att frun ännu är sjuk,men Sauli fick en majblomma till henne också.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1087070
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h945183Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1143443Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333342Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352484Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191826Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961461Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391412Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311316- 481084