Traditionen fortsätter.

hblnotis

På torsdagsmorgonen kommer vårt nya presidentpar att ta emot Majblomman av Folkhäsan och ca.250 svenskspråkiga lågstadieelever i Helsingfors.

7

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tbc/folksjukdom

Majblomman är Finlands äldsta insamlingsmärke,det har sålts sedan år 1908.Det såldes för vård till tuberkulossjuka barn.Vi äldre kommer bra ihåg när vi skolbarn sålde det lilla blommärket.Ännu på 1950-1960 fanns det många fall av lungsjuka.Ibla.Borgå fanns det sanatoriesjukhus där patienter ibland fick tillbringa flera år.

• Those were the days

Jag har sålt både Majblomman och Svenska dagens märke under min skoltid!

• mormor bea
        Those were the days kirjoitti:

Jag har sålt både Majblomman och Svenska dagens märke under min skoltid!

Man fick själv en liten provision.Nuförtiden användes intäkterna för att befrämja förebyggande hälsoarbete bland barn.Ja,visst får väl barnen väl nu också en liten slant som lön.

• 1945
        mormor bea kirjoitti:

Man fick själv en liten provision.Nuförtiden användes intäkterna för att befrämja förebyggande hälsoarbete bland barn.Ja,visst får väl barnen väl nu också en liten slant som lön.

Tuberkulosen var en grym och dödlig sjukdom.I min lilla barndomsby i skärgården var det flere familjer där många medlemmar dog och andra levde med kanske bara en lunga.Det var viktigt med vaccinationerna och ännu på 1960talet måste man gå på årlig skärmbildsundersökning om man jobbade med livsmedel.

• fickpengar
        1945 kirjoitti:

Tuberkulosen var en grym och dödlig sjukdom.I min lilla barndomsby i skärgården var det flere familjer där många medlemmar dog och andra levde med kanske bara en lunga.Det var viktigt med vaccinationerna och ännu på 1960talet måste man gå på årlig skärmbildsundersökning om man jobbade med livsmedel.

Det att sälja olika märken har alltid varit populärt bland finlandssvenskarna.Hur månne det har varit bland den finskspråkiga befolkningen ?

• 3113w
        1945 kirjoitti:

Tyvärr har TBC igen dykt upp,sjukdomen är inte utrotad i Finland.Nu finns det förstås effektiva mediciner,och ingen behöver vara åratal på sjukhus.

• vår president

Det var en väldigt fin stämmningen bland barnen och presidenten.Synd att frun ännu är sjuk,men Sauli fick en majblomma till henne också.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      108
      7070
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      94
      5183
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      114
      3443
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3342
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2484
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1826
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1461
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1412
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1316
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1084
    Aihe