Wallaksen löpö

pössi

Ostin veneen. Edellisen kauden valopetroolit olivat talvehtineet veneessä. Onko tuo nyt käyttökelpoista löpöä edelleen, vai pitääkö vaihtaa?

8

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sallaw

      Minulla on aina ollut valopetroolisäiliö talvet veneessä (yli 20 vuotta), eikä käynnistysongelmia ole ollut.
      Olen kuullut päinvastaisiakin väitteitä.

    • joo joo

      Tarkennus , valopetrooli ei ole löpöä, eikä se koostumus muutu talvenaikana mihinkään

    • kar-po

      Näitten nykyisten grillin sytytysnesteiden kanssa asialla ei ole niin väliä. Vanha 'oikea' valopetroli sisältää parafiinia mikä saattaa kiteytyä ja jumittaa polttoainepumpun. Jos haluat varmistella, niin laita osa sinolia joukkoon, käytä pois ja tankkaa tuoretta tilalle.

      Jos on yhtään epämääräisen näköistä litkua, niin kyseisen petrolimäärän poiskaato ja korvaaminen uudella tuskin romuttaa kauden veneilybudjettiasi.

    • Harjoitus tekee mest

      Kannattaa aika tarkkaan katsoa sen lämppärin polttoaineen kunto. Jos vedät lämppärin sisään vettä/parafiinia/muuta töhnälitkua on höyrystystyynyt samantien tukossa. Tilanne korjaantuu ainoastaan tyynyjen vaihdolla. Ne eivät ole kalliita mutta Wallaksen irroitus ja purku ei ole kivaa hommaa...
      Tuli harjoiteltua kahteen kertaan kun en heti uskonut että "lohikäärmekaupan" myymä lamppuöljy olikin jotain ihan muuta...
      Itse vaihtaisin nesteet uusiin jos vähänkin epäilyttää. Säästyy paljon rahaa.

      • soppaaa

        Parafiini sulaa, kun lämpenee. Eli talvella pakkasella oleva parafiini kyllä keväällä jo sulaa käyttökelpoiseksi. Laita alkoholia niin tyynyt puhdistuu kyllä.


      • Kuraa
        soppaaa kirjoitti:

        Parafiini sulaa, kun lämpenee. Eli talvella pakkasella oleva parafiini kyllä keväällä jo sulaa käyttökelpoiseksi. Laita alkoholia niin tyynyt puhdistuu kyllä.

        Ei ne tyynyt kunnolla puhdistu oikein millään jos on vääriä litkuja ajettu läpi. Ainakin mun ostamassa lamppuöljyssä oli seassa pakkasnestettä tms litkua joka jumitti höyrystystyynyt täydellisesti. Ei niitä muuten saanut kuntoon kuin vaihtamalla. Ne tyynyt nyt on ihan halpoja mutta hemmetti soikoon mikä homma (ainakin mun veneessä) on irroittaa lämmitin ja sitten purkaa se jotta tyynyihin pääsee käsiksi. Ja kaikki vain siksi että käytetty polttoaine oli ihan kuraa. Jatkossa mietin aika tarkkaan mistä polttoaineen ostan.


    • cinol

      Onko tuo Sinolilla/alkoholilla leikkiminen turvallista?
      Ettei tule liian paloherkkää ainetta?

    • gsjksl09

      Älä laita sinolia/spriitä valopetroolin joukkoon, se hyydyttää/kiteyttää parafiinin ja tukkeaa polttoainepumpu. Oikea lisäaine on Isopropanooli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe