Wallaksen löpö

pössi

Ostin veneen. Edellisen kauden valopetroolit olivat talvehtineet veneessä. Onko tuo nyt käyttökelpoista löpöä edelleen, vai pitääkö vaihtaa?

8

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sallaw

      Minulla on aina ollut valopetroolisäiliö talvet veneessä (yli 20 vuotta), eikä käynnistysongelmia ole ollut.
      Olen kuullut päinvastaisiakin väitteitä.

    • joo joo

      Tarkennus , valopetrooli ei ole löpöä, eikä se koostumus muutu talvenaikana mihinkään

    • kar-po

      Näitten nykyisten grillin sytytysnesteiden kanssa asialla ei ole niin väliä. Vanha 'oikea' valopetroli sisältää parafiinia mikä saattaa kiteytyä ja jumittaa polttoainepumpun. Jos haluat varmistella, niin laita osa sinolia joukkoon, käytä pois ja tankkaa tuoretta tilalle.

      Jos on yhtään epämääräisen näköistä litkua, niin kyseisen petrolimäärän poiskaato ja korvaaminen uudella tuskin romuttaa kauden veneilybudjettiasi.

    • Harjoitus tekee mest

      Kannattaa aika tarkkaan katsoa sen lämppärin polttoaineen kunto. Jos vedät lämppärin sisään vettä/parafiinia/muuta töhnälitkua on höyrystystyynyt samantien tukossa. Tilanne korjaantuu ainoastaan tyynyjen vaihdolla. Ne eivät ole kalliita mutta Wallaksen irroitus ja purku ei ole kivaa hommaa...
      Tuli harjoiteltua kahteen kertaan kun en heti uskonut että "lohikäärmekaupan" myymä lamppuöljy olikin jotain ihan muuta...
      Itse vaihtaisin nesteet uusiin jos vähänkin epäilyttää. Säästyy paljon rahaa.

      • soppaaa

        Parafiini sulaa, kun lämpenee. Eli talvella pakkasella oleva parafiini kyllä keväällä jo sulaa käyttökelpoiseksi. Laita alkoholia niin tyynyt puhdistuu kyllä.


      • Kuraa
        soppaaa kirjoitti:

        Parafiini sulaa, kun lämpenee. Eli talvella pakkasella oleva parafiini kyllä keväällä jo sulaa käyttökelpoiseksi. Laita alkoholia niin tyynyt puhdistuu kyllä.

        Ei ne tyynyt kunnolla puhdistu oikein millään jos on vääriä litkuja ajettu läpi. Ainakin mun ostamassa lamppuöljyssä oli seassa pakkasnestettä tms litkua joka jumitti höyrystystyynyt täydellisesti. Ei niitä muuten saanut kuntoon kuin vaihtamalla. Ne tyynyt nyt on ihan halpoja mutta hemmetti soikoon mikä homma (ainakin mun veneessä) on irroittaa lämmitin ja sitten purkaa se jotta tyynyihin pääsee käsiksi. Ja kaikki vain siksi että käytetty polttoaine oli ihan kuraa. Jatkossa mietin aika tarkkaan mistä polttoaineen ostan.


    • cinol

      Onko tuo Sinolilla/alkoholilla leikkiminen turvallista?
      Ettei tule liian paloherkkää ainetta?

    • gsjksl09

      Älä laita sinolia/spriitä valopetroolin joukkoon, se hyydyttää/kiteyttää parafiinin ja tukkeaa polttoainepumpu. Oikea lisäaine on Isopropanooli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe