Voiko siili syödä vain hyönteisiä?

SiiliSöpis

Miksi siilit syövät muitakin kasviksia kuin vain ötököitä,koska sehän on niiden oikeaa luonnollista ruokaa?
Ajattelin vain kysästä kun olen niin tietämätön!;)
Eli onko muu ruoka ihan pakollista,ja kuinka paljon muuta ruokaa kuuluisi antaa ötököiden lisäksi?

Kiitos!

5

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskustelun aloit.

Voisin kyllä muotoilla asian myös näin,voiko siilille antaa tuoreruokaa,esim.kerran,pari viikossa,ja miten sitä ruokaa tulee annostella?
      Riittääkö siilille yhteensä(kaikkia ruokia,tuoretta ja ötököitä)noin.2-3 ruokalusikallista päivässä ruokaa?Vai pitääkö olla kokoajan tarjolla?
      Muut asiat kyllä tiedän,mutta tämä ruokajuttu meni vähän ohi....:D

• layran

Itse annoin siililleni kissaruokaa, raejuustoa ja jauhomatoja, joskus heinäsirkkoja (: Sillä se pärjäsi (: Annoin ruokaa kaksi kertaa päivässä, aamusin ja ilta seitsemältä.
      Oma siilini oli ainakin niin ahne ettei ruokaa voinut koko ajan esillä pitää...

• Sedä
    • Siilien ruokinnasta

Meillä käy myös pihassa siilejä, ja tässä nyt mitä itse sille tarjoilen:

kissan- ja koiranraksut (kuivamuona) liotettuna
      kissan- ja koiran purkkiruuat
      rouhitut maapähkinät (mielellään samoja pähkinöitä mitä ihmisetkin syövät) EI suolapähkinöitä!

Ja sitten se mihin melkein kaikki menevät lankaan: eli siileille ei saa tarjota maitoperäisiä tuotteita sillä siltä puuttuu elimistöstä laktoosia rikkova entsyymi. Hapanmaito- ja laktoosittomien tuotteiden käyttöäkin kannattaa välttää, sillä siilit ovat yksilöitä, kuten ihmisetkin, eikä kaikkien elimistö pysty käsittelemään edes niitä.

Linkki siilien ruokinnasta:
      http://www.siilikiikarissa.fi/ruokinta.php

On hyvä myös muistaa että siili sopeutuu helposti ruoka-aikoihin ja ruokintaa ei saa lopettaa kesken. Jos et halua ruokkia siiliä itse säännöllisesti myös aivan tavallisilla asoilla voit vaikuttaa ruoan hankkimiseen: lisää paremmat elinolosuhteet hyönteisille ja toukille; lisää pieniä lehtikasoja pihaan tai pöyhi maata multaisemmaksi jotta madot viihtyvät siellä paremmin. Siili on pääasiassa yöeläin joten ruoka-ajat sijoittuvat pääasiassa iltamyöhään ja aamuun.

• siilisti 000000

esim jauheliha (kypsä ilman mausteita), kissan nappulat, laktoositon raejuusto..
      esimerkkejä, mitä muuta voi antaa hyönteisten kylkeen.

Mutta, luonnossa siili ei syö kasviksia, vaan pelkkiä hyönteisiä ja kaupungissa villisiilit syö myös roskiksista jätteitä, makkaraa, lihaa, jopa ihmisen oksennusta on siili syönyt todistettavasti :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2687
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      200
      1968
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1716
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1441
    6. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      32
      1176
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      76
      1111
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe