Katolilaisiksi kääntyneiden kokemuksia (neg. & pos.)?

Paperilentokone

Mietin minkälaisia haasteita (naureskelu, haukkuminen, sukulaisten/ystävien menetys, yliuteliaisuus yms.) katolilaisuuteen kääntyneet ovat kohdanneet sekä ei-katolilaisten että katolilaisten taholta. Entä millaisia positiivisia asioita olette kokeneet kääntymisenne jälkeen, ja tässä yhteydessä olen kiinnostunut erityisesti sosiaalisen elämän asioista?

Minä olen tähän mennessä kokenut mm. naureskelua ja järkyttyneitä/paheksuvia kysymyksiä (esim. ehkäisy). Myös sellaista "katsotaan nyt vaan, miten tuota jaksat" -kommentteja ja ilmeitä olen nähnyt. Erityisesti feministien, seksuaalivähemmistöjen ja muuten vain liberaalien osalta olen kokenut suoranaista sanallista aggressiivisuutta tyyliin "miten sinä voit...!!!". Katolilaisten osalta olen ollut huomaavinani sellaista hyväntahtoista hymyilyä. Käännynnäisen ei pitäisi olla seurakunnassa liian aktiivinen, mutta toisaalta ei liian passiivinenkaan... Positiivisina asioina olen kohdannut lämpimän asiallisia keskusteluita ja kyselyitä katolilaisuuteen liittyen. Yllätyksenä minulle on tullut se, että ortodoksit ovat kovasti iloinneet kääntymisestäni ja alkaneet kohdella minua kuin sukulaista :-D

18

557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • At89

Itse olen vasta aloittamassa kääntymisprosessia, ja olen maininnut asiasta muutamalle läheiselleni. Enimmäkseen on toivoteltu onnea ja jaksamista, mutta eräs vanhempi helluntailaisiin kuuluva sukulainen varoitti "liiasta pyhimysten palvonnasta" ja suunnilleen vaati minua pysymään poissa sellaisesta. Selitin hänelle, ettei katoliseen kirkkoon liittyvä voi suhtautua uskonsa opilliseen sisältöön valikoivasti vaan ottaa sen vastaan kokonaisuutena ja elää sen mukaisesti. Hän ei silti osoittanut erityisempää ymmärrystä.

Niin, katoliseen kirkkoon kuuluvien suhtautuminen käännynnäisiin onkin suurempi kysymysmerkki. Periaatteessa ymmärrän että kirkkoon koko ikänsä kuuluneet saattavat kokea olevansa ns. paremmassa asemassa kuin uudet tulokkaat, jotka saavat helposti otsaansa "pintakatolilaisen" tapauskovaisen leiman. Tästä parjatusta ryhmästä taisikin jo olla keskustelu olemassa...

Tietysti toivon etten itse joutuisi eriarvoisesti kohdelluksi sitten kun joskus ehkä olen seurakunnan jäsen.

• Unkarin Elisabeth

Periaatteessa ymmärrän että kirkkoon koko ikänsä kuuluneet saattavat kokea olevansa ns. paremmassa asemassa kuin uudet tulokkaat, jotka saavat helposti otsaansa "pintakatolilaisen" tapauskovaisen leiman. Tästä parjatusta ryhmästä taisikin jo olla keskustelu olemassa...

Lainaus yllä. Minä olen käännynnäinen ja olen kokenut niin, että useat käännynnäiset ovat katolilaisempia kuin syntymässään katoliseen kirkkoon liitetyt jäsenet.
        Elä ja anna muidenkin elää seurakunnassasi!!

• vanhauskoinen

Minulle oli aluksi aika katkera pala joutua luopumaan isien uskosta ja vanhoista virsistä lut. kirkon jouduttua liberaalien valtaamaksi. Menetin koko entisen viitekehykseni ja lisäksi jouduin luokkaamaan vanhempiani. Lykkäsin päätöstä pitkään, mutta sitten vain otin tämän askeleen.

Eipä siinä juuri kellään ole ollut sanomista ainakaan kasvokkain, koska vaihdoin kirkkoa omantunnonsyistä.

Nykyisin ajattelen, että olen tässä alkuperäisessä esi-isieni kirkossa ja koko uskonpuhdistus oli suuri, hallitsijoiden tuella toteutettu vääryys ja erehdys. Olen huomannut, että täällä on hyvä olla. On ollut ilo löytää kirkon alkuperäinen oppi.

Yllättävää on, että kun tapaan luterilaisen kirkon edustajia esim. sairaalassa, he kohtelevat minua kuin ekumeenikkoa, mitä minä en ole. He ovat järjestään kiinnostuneita ja myönteisiä.

Ortodoksit ovat todella myönteisiä katolilaisia kohtaan. Protestantit ihmettelevät siirtymistä vanhanaikaiseen katoliseen kirkkoon, joka heidän mielestään on hyvin väärä kirkko. Paavius on heille käsittämätön, minulle taas opin turva. Useimmat ihmiset eivät laisinkaan käsitä sitä, että jonkin liberaaliuden takia vaihtaa koko kirkkokuntaa. Useimmille asia on täysin yhdentekevä.

Netissä aukeaa anti-katolilaisuus ja loputtomat valheet meistä. Ääri protestantit, varsinkin amerikkalaiset, oikein erikoistuvat katolisten vihaamiseen. Netissä avautuvat myös yhteydet koko maailman miljooniin uskossa eläviin katolilaisiin.

Minä olen hyvin tyytyväinen siihen, että olen katolilainen.

• Paperilentokone

"Useimmat ihmiset eivät laisinkaan käsitä sitä, että jonkin liberaaliuden takia vaihtaa koko kirkkokuntaa. Useimmille asia on täysin yhdentekevä."

Aivan. Tai ehkä pikemmin niin - ainakin nuorten joukossa - että he pitävät kirkon liberalisoitumista toivottavana suuntana. Tällaistakin palautetta olen todellakin saanut ja "vanhanaikaiseen tiukkapipoiseen kirkkoon" liittymistä on ihmetelty.

• ValmisLuopumaanKaike

Katolisessa kirkossa papit ovat hurskaita. Tuo johtunee köydyydessä ja naimattomuudessa elämisestä. Mutta tuo sitoo pappeja myös kirkkoon ja heillä on vaikea itse ajatella, mitä on kristinuskon totuus.

Pyhimysten palvonta on kirkkoon ujuttautunut paha harhaoppi ja pappien pitäisi osata tuo tajuta.

Tässä taitaa olla niin, että meille kaikille, siis ihan kaikille, elämässä tulee vastaa tuo Raamatussa kerrottu, että pitää olla valmis luopumaan aivan kaikesta, jos haluaa pelastua. Papeille tuo kaikesta luopuminen voi niin vaatiessa tarkoittaa luopumista katolisen kirkon tehtävästä ilman lanttiakaan mukaan rahaa.

• Yeshua on Herrani

Hyvä kommentti sinulta. Itse asiassa Herra on puhunut vakavasti juuri tuosta hyvin ajankohtaisesta asiasta, että pelastuakseen on oltava valmis luopumaan aivan kaikesta:

http://www.yhwh-glory-end-time-ministry.com/index.php?p=2_152

Herra viittaa edellisen linkin takana olevassa viestissään Luukkaan evankeliumin 14:25-34:

Mitä Jeesus vaatii seuraajiltaan

25 Jeesuksen mukana kulki suuri joukko ihmisiä. Hän kääntyi ja sanoi heille:

26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Joka ei kanna ristiään ja kulje minun jäljessäni, ei voi olla minun opetuslapseni. 28 Jos joku teistä aikoo rakentaa tornin, niin kai hän ensin istuutuu arvioimaan kustannuksia nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi. 29 Muuten voi käydä niin, että hän laskee perustuksen mutta joutuu jättämään työn kesken. Silloin kaikki, jotka tämän näkevät, alkavat pilkata häntä: 30 'On siinäkin mies! Alkoi rakentaa, mutta kesken se jäi.'

31 "Tai jos kuningas on lähdössä taisteluun toista kuningasta vastaan, niin kai hän ensin istuutuu harkitsemaan, pystyykö hän kymmenellätuhannella miehellä kohtaamaan vihollisen, joka on tulossa kahdenkymmenentuhannen miehen voimalla. 32 Ellei hän siihen pysty, hän lähettää rauhanneuvottelijoita, kun vihollinen on vielä kaukana.

33 "Tietäkää siis: yksikään teistä ei voi olla minun opetuslapseni, ellei hän luovu kaikesta, mitä hänellä on.

34 "Suola on tarpeellista. Mutta jos suolakin menettää makunsa, millä se saadaan taas suolaiseksi? 35 Ei sillä ole käyttöä, ei pellossa eikä tunkiossa. Pois se heitetään. Jolla on korvat, se kuulkoon!"

( http://www.evl.fi/raamattu/1992/Luuk.14.html )

• Katoliikki

Jaaha, yksi tai kaksi vakiohelluntailaistamme on täällä jälleen saarnaamassa, että katolilaisuus on kyllä hyvä asia, mutta kyllä se on paha asia. Kerrotko Yeshua, miksi puhut Yeshuasta etkä Jumalasta tai Jeesuksesta? Opillinen syykö, jos niin minkä opin?

Mutta aiheeseen. En ole kohdannut kaikkina näinä vuosina minkäänlaista naureskelua tai kielteistä suhtautumista. Se voi johtua siitä, että olen saanut välitettyä oman asenteeni hyvin, sen nimittäin, että näistä asioista ei äänestetä.

Syntymäkatolisten suhtautuminen ei mielestäni ole ollut myöskään ongelma. Suurin osa suomalaisista on käännynnäisiä, mutta hyvin harvoin syntymäkatoliset ottavat asiaa edes puheeksi. At89 on voinut saada asiasta kielteisen kuvan palstan trollin kirjoituksista. Ne oli epäilemättä tarkoitettukin herättämään pahaa verta.

Yksi verrattomimmista trollauksista oli se, ettei käännynnäisten pitäisi pitkiin aikoihin sanoa mitään, vaan yrittää oppia vanhoilta asioita, joita trolli ei tietenkään koskaan selostanut. Tämä oli puhdas tulokkaiden halventamisyritys. Kirkko ei ole salaseura. Se on Jeesuksen Kristuksen kirkko, ja on mielestäni sitä parempi, mitä vähemmän meillä pidetään fuksiaisia. Ei niitä pidetäkään, jos tulija itse ei korosta tuoreuttaan. Ihminen oppii koko elämänsä ja pitääkin oppia, mutta kyllä hän on alusta asti ihan täysi kirkon jäsen ja katolilainen.

• Yeshua on Herrani

En ole helluntailainen, enkä ole osallistunut yhteenkään heidän kokouksistaan.

Lokeroit Raamatun Totuutta sen perusteella, ajatteletko jonkun ajatuksen kummunneen sellaisesta uskontoryhmästä, joka sinun mielestä hyökkäilee katolisten päälle. Tästä ei ole kysymys.

Tämä lokerointiajattelusi estää sinua näkemästä Raamattuu kirjoitettua totuutta ja estää sinua tunnistamasta silloin, kun Herra puhuu.

Yeshua (Jeshua ja enlannin äänteillä Yahushua tai Yeshua) on Jeesuksen alkuperäinen aramean kielinen nimi. Tässä taustaa asiaan. Herra on tällaisen ohjeen antanut viime tammikuussa:

I, GOD, your Heavenly FATHER, call on everyone to pray from today in the Name of YAHUSHUA, MY Beloved SON. The reason for this is that the antichrist will use this name: 'Jesus Christ' as his identity in the tribulation, once MY bride is gone. It will be hard, hard times, as never seen on this earth. I have already called many of MY bride to pray in MY SON'S original Name: YAHUSHUA. Make it a habit MY beloved, the Name YAHUSHUA has much strength and is extremely pleasing to ME, your GOD.

http://www.yhwh-glory-end-time-ministry.com/index.php?p=2_15

Käytän Herrastamme nimea Yeshua, koska Hän on toivonut sen käyttämistä. Tuo edellä oleva ohje on looginen niiden silmissä, jotka tietävät ajanmerkeistä ja missä nyt mennään.

• Yeshua on Herramme
        Yeshua on Herrani kirjoitti:

Lokeroit Raamatun Totuutta sen perusteella, ajatteletko jonkun ajatuksen kummunneen sellaisesta uskontoryhmästä, joka sinun mielestä hyökkäilee katolisten päälle. Tästä ei ole kysymys.

Tämä lokerointiajattelusi estää sinua näkemästä Raamattuu kirjoitettua totuutta ja estää sinua tunnistamasta silloin, kun Herra puhuu.

Yeshua (Jeshua ja enlannin äänteillä Yahushua tai Yeshua) on Jeesuksen alkuperäinen aramean kielinen nimi. Tässä taustaa asiaan. Herra on tällaisen ohjeen antanut viime tammikuussa:

I, GOD, your Heavenly FATHER, call on everyone to pray from today in the Name of YAHUSHUA, MY Beloved SON. The reason for this is that the antichrist will use this name: 'Jesus Christ' as his identity in the tribulation, once MY bride is gone. It will be hard, hard times, as never seen on this earth. I have already called many of MY bride to pray in MY SON'S original Name: YAHUSHUA. Make it a habit MY beloved, the Name YAHUSHUA has much strength and is extremely pleasing to ME, your GOD.

Käytän Herrastamme nimea Yeshua, koska Hän on toivonut sen käyttämistä. Tuo edellä oleva ohje on looginen niiden silmissä, jotka tietävät ajanmerkeistä ja missä nyt mennään.

Tuossa taustaa vääristä kristuksista, joista Yeshua eli Jeesus varoittaa. Kannattaa huomata, että kun Raamattu ja nämä alla olevat profetalliset viestit varoittavat vääristä kristuksista, niin tällä tarkoitetaan seitsemän vuoden ahdistusten aikoina tulevaa eksytystä. Tämä tapahtuu nimenomaan silloin järjestelmällisenä ja laajana eksytyksenä.

Vääristä kristuksista kertoo apokryfikirja Pietarin ilmestys:

"..Ja Herra vastasi ja sanoi minulle: "Ettekö ymmärrä, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Aivan kuten mies, joka istutti viikunapuun puutarhaansa, ja se ei tuottanut hedelmää. Ja hän etsi siitä hedelmiä monia vuosia ja kun hän ei löytänyt, hän sanoi puutarhansa hoitajalle: ‘Revi tämä viikunapuu juurineen pois, ettei se tee maatamme hedelmättömäksi.’ Ja puutarhuri sanoi Jumalalle: ‘Anna meidän repiä rikkaruohot ja kaivaa maata sen ympäriltä ja kastella sitä. Jos se ei sittenkään kanna hedelmää, me poistamme heti sen juuret puutarhasta ja istutamme toisen sen paikalle.’

Ettekö ole ymmärtäneet, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Todella minä sanon teille, kun sen oksat ovat levittäytyneet viimeisinä päivinä, silloin tulee vääriä kristuksia ja he herättävät odotuksia sanoen ‘minä olen se kristus, joka olen nyt tullut maailmaan’. Ja kun Israel tajuaa heidän tekojensa pahuuden, he kääntyvät pois heidän peräänsä ja kieltävät hänet, jopa sen ensimmäisen Kristuksen, jonka he ristiinnaulitsivat ja tekivät siinä suuren synnin.

Mutta tämä pettäjä ei ole Kristus. Ja kun he hylkäävät hänet, hän tappaa miekalla ja tulee monia marttyyreja. Silloin viikunapuun, se on Israelin huone, oksat versovat. Monet tulevat marttyyreiksi hänen kädessään.

Eenok ja Elia lähetetään opettamaan heille, että tämä on se pettäjä, jonka täytyy tulla maailmaan ja tehdä merkkejä ja ihmeitä pettääkseen, Ja siksi ne, jotka tulevat kuolemaan hänen kätensä kautta, ovat marttyyreja, ja heidät luetaan niiden hyvien ja vanhurskaiden marttyyrien joukkoon, jotka ovat jo valmiiksi olleet Jumalalle otollisia ja ovat kärsineet Hänen nimensä puolesta..."

http://www.apokryfikirjat.com/pietari.htm

Ja Elian ilmestys kertoo myös vääristä kristuksista:

"..Tuon kuninkaan neljännen vuoden alussa laittomuuden poika ilmestyy sanoen "minä olen kristus", vaikka hän ei ole. Älkää uskoko häntä!

Laittomuuden poika seisoo pyhissä paikoissa. Hän sanoo auringolle "laske", ja se laskee. Hän sanoo "loista" ja se tekee sen. Hän sanoo "pimenny" ja se tekee sen. Hän sanoo kuulle "muutu veriseksi" ja se tekee sen. Hän kulkee meren ja jokien päällä kuin kuivalla maalla. Hän laittaa rammat kävelemään. Hän laittaa kuurot kuulemaan. Hän laittaa mykät puhumaan. Hän laittaa sokeat näkemään. Spitaaliset hän puhdistaa, sairaat hän parantaa. Paholaiset hän heittää ulos. Hän moninkertaistaa merkkinsä ja ihmeensä jokaisen läsnäolossa. Hän tekee niitä tekoja, joita Kristus teki paitsi kuolleiden herättämistä. Tästä te tiedätte, että hän on laittomuuden poika, koska hän ei kykene antamaan elämää..."

http://www.apokryfikirjat.com/elia.htm

Ja tässä on Jumalan profeetan väittämä viesti, miten tunnistaa väärät kristukset:

http://www.youtube.com/watch?v=aLomge6OBtA

• Utelias Espoosta
        Yeshua on Herrani kirjoitti:

"Käytän Herrastamme nimea Yeshua, koska Hän on toivonut sen käyttämistä."

Mutta miksi kirjoitat sen englannin mukaisesti? Onko englanti jotenkin hurskaampi kieli kuin suomi?

• Yeshua on Herrani
        Utelias Espoosta kirjoitti:

"Käytän Herrastamme nimea Yeshua, koska Hän on toivonut sen käyttämistä."

Mutta miksi kirjoitat sen englannin mukaisesti? Onko englanti jotenkin hurskaampi kieli kuin suomi?

Niin jos Yeshua kirjoitetaan suomen kielen äänteillä, niin ehkä tuo Jeshua olisi mahdollinen ja sitä käytetäänkin, mutta Yeshua sanan Y lausutaan suomen kielessäkin suhisevalla J-äänteellä.

Niin tuossa edellä olevassa tekstissä esiintyy Jumala. On uskon ja Herran tuntemisen asia ymmärtää, että tuossa todellakin puhuu Jumala. Ne jotka täydestä sydämmestään etsivät Luojaa, niin he kiinnostuvat Jumalan sanasta ja lukevat tuon linkin takana olevat kirjeet.

Älkää huolehtiko, siellä ei ole mitään sellaista, joka muuttaa piiruakaan Raamatun sanomaa tai muutenkaan tuo jotain uutta kristillisyyden muotoa. Nuo tarinat ovat usein mainittu myös Raamatussa ja Herra siteeraakin usein Raamattua.

http://www.yhwh-glory-end-time-ministry.com/index.php?p=1_5_2012

Tässä vain toteutuu nyt Joelin kirjan 3:1-2 manittu asia.

• Juurikin tuosta ehkäisy puolesta kuulen kovin usein. "Eihän kukaan normaali nuori saati nuori nainen voi liittyä katoliseen kirkkoon, se on miesten maailma!" Viisi vuotta tuli täyteen Pääsiäisenä. Silmien pyörittely oli tavatonta mennessäni katolilaisen mieheni kanssa naimisiin 22-vuotiaana tyyliin:"Olis pitäny sinunkin ehtiä edes vähän elämää näkemään ennen kun menit naimisiin." Mitähän tämäkin tarkoittanee? Ensin oli kommentit tyyliin: "Noh, mitäs tekisit jos tulisit raskaaksi kesken opintojen?" Nykyään on sitten kommentit tyyliin:"Muistakaa ehkäisy!" tai "Ei teidänkään tarvitsisi enää toista lasta saada." ja somaksi päätökseksi: "Kyllä jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna!" NB! Toivomisen määrän määrittellee siis kommentin tekijä sen mukaan onko ajoitus, rahatilanne ja muut vastaavat asiat hänen mielestään optimaalisesti silloin kun lapsi syntyy. Suku on pahin.

• Via nova

Tottakai toisen omantunnon asioista päättää joku muu, jos heiltä kysytään. Se on helppoa kaikille, jotka eivät tunustaudu mihinkään. Silti heillä on omantunnonasioita, aivan kuin sinullakin.

Kokeilepa vainota heitä sillä, että joku kuolee, koska heidän pitää saada kännykkäänsä uusi ohjelma, eikä heillä ole rahaa lähettää tarvitseville. Tai uusi ruukkukasvi. Ovatko se sitä mieltä, että ruukkukasvi on ihmishenkeä tärkeämpi? Jos ovat, sehän on murha.

Toisen puolesta omantunnonherkät ovat niitä puhdasoppisimpia.

• Via nova: en oikein ymmärtänyt viestiäsi... Noudatamme katolisen kirkon oppeja jokapäiväisessä elämässämme varsin kirjaimellisesti enkä kyllä koe siitä mitään 'tuskia'. Valinta on ollut minulle täysin vapaaehtoinen ja tapahtunut huom. jo ennen kuin edes tutustuin mieheeni.

Kivoja kommentejahan ovat sitten myös liberaalien sukulaisteni taholta että katolilaiset ovat rasisteja yhtälöllä: yksittäisten perussuomalaisten esittämät kommentit X =Soinin näkemys =katolilaisuus. Tietysti sitten löytyvät myös klassikot; inkvisitio, noitavainot, ristiretket, Da Vinci koodi, Paavin mollaus jne.

AP: Sosiaalisen elämän positiivisista puolista en juuri osaa näin perheellisenä ja ulkouomalaisena sanoa. Maailma pyörii aikalailla muumien tahdissa tällä hetkellä. Mielestäni papit ovat kuitenkin paljon helpommin lähestyttäviä kuin mitä ns. kansankirkossa jos tulee opillisia tai uskonelämää (rukousta) koskevia kysymyksiä.

• Sabatonia

Minä käännyin katoliseksi n. 10 vuotta sitten, olen ensin ihan ateisti ja lapsena luterilaiseksi kastettu. Erosin luterilaista kirkosta 18-vuotiaana ja vietin tosiaan useita vuosia ateistina eli en vaihtanut protestantismista katolisuuteen vaan tulin uskoon. Ja olen ihan suuresta kaupungista kotoisin eikä lähipiiriin liity helluntalaisia tms.

Katoliseksi tulemistani (en halua sanoa 'kääntymiseen' koska en kääntynyt mistään) koskien sain ulkoisilta osittain uteliaita kommentteja, mutta kun he näkivät että tämä on nyt minun uskoni ja kaiken lisäksi uskon kirkon opetukseen niin alkoi tulla näitä "kannatat pedofiilejä" ja ties mitä muuta. Menin 23-vuotiaana naimisiin mutta toisaalta nyt 7 vuoden avioliiton aikana on tajunnut, että nykypäivänä ihmiset pitävät 7 vuoden avioliittoa Suomessa pitkänä :O Mieheni ei ole uskonnollinen millään tavalla (hän ei usko eikä kuulu mihinkään kirkkoon), mutta katolisen kirkon moraaliopetusta pitää hänkin oikeana (hän on tavallaan kasvanut siihen minun kanssani). Ja on myös ilmoittanut, että kun joskus hänestä aika jättää niin hänet täytyy siunata katoliselle hautausmaalle (luterilaisten tapa kohdella vainajia on iljettävää). Lapsista kasvaa katolisia.

Asuin kääntymiseni jälkeen jonkin aikaa katolisessa maassa ja siellä katolisuudesta tuli tapa "hengittää". En jaksa enää käydä messussa joka sunnuntai (enkä edes joka toinen sunnuntai), mutta noudatan aika kirjaimellisesti kirkon moraaliopetusta eikä usko ole rapistunut minnekään. Eikä ole myöskään tarvetta osoittaa kenellekään "mitään". Kun kuuluu 1miljardin jäsenen kirkkoon niin on aika aivan sama mitä jotkut protestanttilahkot uskostasi tai sinusta sanovat. Uskosta tuli katolisessa massa paljon konservatiivisempaa kuin Suomessa (jossa aina painotetaan sitä ekumeniaa), mutta toisaalta myös vakaampaa. Sen vakauden vuoksi en enää saa katolisuuden vuoksi edes taistelevilta ateisteilta mitään negatiivista, vaan itseasiassa olen ihan omalla käytökselläni saanut monet suhtautumaan katoliseen kirkkoon paljon myönteisemmin. Moni tuntemani ateisti on sanonut, että jos he tulisivat uskoon niin liittyisivät katoliseen kirkkoon.

Eli siis niitä mielipiteitä kyllä aluksi tulee, mutta antaa koirien haukkua. Minä olen asettanut tietyt rajat, jotka ystäväni tuntevat - ja niiden rajojen yli en mene. He tietävät, että jos minun seurassani puhuvat tiettyjä juttuja niin ne loukkaavat minua henkilökohtaisesti. Ja miksi kukaan haluaisi olla sellaisen ihmisen ystävä, joka loukkaa toista tahallaan henkilökohtaisesti?

• Kurja poika

Onko kenelläkään luterilaisuudesta (tai muusta uskonnosta) katolilaiseksi kääntyneellä luterilaista (tai muun uskonnon) pappia, uskonnonopettajaa, diakonia tai aktiivista seurakuntalaista perheessään, suvussaan tai ystävissään?

Tunnetko esimerkiksi jonkun katolilaiseksi kääntyneen, jonka isä tai äiti olisi luterilainen pappi tai uskonnonopettaja?

Olen itse tämän tyyppisessä tilanteessa, enkä pidä sitä erityisen mukavana. Perhekriisi on ollut valtava, mutta sen lisäksi sosiaalista painetta tulee sekä minulle että heille ulkopuolisten taholta. Tässä mukailtuja esimerkkejä ihmisten kommenteista: "Ajatelkaa, että sen papinkin oma poika vaihtoi kirkkokuntaa tuosta noin vain." "Mikäköhän niidenkin perheessä on vikana, kun pojan noin piti osoittaa vihaa isäänsä kohtaan." "Aika kurja pappi, kun oma poikakaan ei uskonut sen puheita."

• fmo

Mukava lukea muiden kokemuksista siellä Suomessa. Olen käytännön syistä täällä uudessa kotimaassani tullut katolisen kirkon yhteyteen. Täällä oikeastaan siirtymiselläni oli hyvin myönteinen vaikutus suhteisiini lähiympäristöön, niin töissä kuin naapurustossakin, ja erit. perheen piirissä. Suomalaiset tutut ja ystävätkin ovat toki naureskelleet ja kritisoineet, mutta laitan sen tietämättömyyden piikkiin, kun eivät usko muuhun, kuin muualta kuulemiinsa ennakkoluuloihin.

• Paperilentokone

"Suomalaiset tutut ja ystävätkin ovat toki naureskelleet ja kritisoineet, mutta laitan sen tietämättömyyden piikkiin, kun eivät usko muuhun, kuin muualta kuulemiinsa ennakkoluuloihin."

On kiinnostavaa, miten moni suomalainen esimerkiksi kuvittelee tietävänsä katolilaisuudesta paljonkin, vaikka tarkemmassa keskustelussa paljastuu miten vähän oikeellista tietoa heillä on. Kuvittelin toki itsekin tietäväni katolilaisuudesta jonkin verran, koska katolilaisuutta oli käsitelty ja sivuttu jonkin verran luterilaisen uskonnon opetuksessa sekä peruskoulussa että lukiossa.

Lisäksi kun useimmat suomalaiset ihmiset ovat epäuskonnollisia tai jopa antiuskonnollisia, niin he kyllä pitävät meitä uskonnollisia ihmisiä säälittävän herkkäuskoisina höpsöinä. Minusta esimerkiksi tuntuu, että Suomessa on vaikea olla vakavasti otettava asiantuntija (ainakaan kaikilla aloilla) ja samaan aikaan uskovainen. Jos vielä on katolilainen uskovainen, niin huhhuh... ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      60
      3483
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      20
      2312
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      138
      1969
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1514
    5. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      163
      1207
    6. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      62
      1167
    7. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      1052
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      59
      883
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      74
      831
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      33
      813
    Aihe