Deprakine ja e-pillerit

Qwerty

Olen syönyt deprakinea nyt puolisen vuotta ja ajattelin hankkia itelleni e-pillerit. Mulle neurologi varoitteli ettei kaikki pillerit sovi deprakinen kaa, niin ajattelin nyt kysyy täältä että käyttääkö täällä joku deprakinen kaa e-pillereitä ja jos käyttää niin minkä merkkisiä ja onko ne pillerit toiminu ihan normisti ettei toi deprakine oo vähentänyt sen tehoo tai päinvastoin?

12

397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiuro

se mikä sopii jollekin toiselle, ei välttämättä sovi sinulle, aivan kuten epilepsialääkkeidenkin kanssa.
      Minulle neurologi puolestaan sanoi että on turha syödä mitään e-pillereitä sillä lääkkeet vie niiltä tehoa. Tai ainakaan e-pillereihin ei silloin voi luottaa täysin.

• qwerty

Hmm... kävin gynellä nyt kyselemässä niin se ainakin näytti olevan sitä mieltä että voisin syödä pillereitä ihan normaaliannoksen mukaan. Antoi siis Yaz-merkkisiä pillereitä. Luin tosta pakkausselosteesta että noi pillerit reagoi esim. primidonin, fenytoiniinin, barbituraattien, karbamatsepiinin ja oksakarbatsepiinin kaa. Ei mainita mitään natriumvalproaatista, joten toivottavasti noita voi nyt syödä...

• ei enää näppyjä

Voiko e-pillerit puolestaan vähentää epilepsialääkkeiden tehoa? Itse sain pillerit joskus akneen ja jatkoin syömistä. Saan usein kohtauksia kuukautisten aikana ja pillereillä jätän joskus kuukautiset välistä kokonaan kun syön niitä (minipillereitä) ilman taukoja.

• qwerty

Pakkausselosteessa mainitaan vaan että ainoastaan lamotrigiini ja pillereiden yhteiskäyttö vähentää epilepsialääkkeen tehoa, ei taaskaan mainita valproaatista mitään. Toisaalta itselläni on sen verran lievä epilepsia, että en ehkä siitä huolehtisi muutenkaan, ei ole melkein vuoteen ollut kohtauksia ollenkaan.

• Aurinki2012

E-pillereitä pitäisi syötä kahta liuskaa yhtä aikaa jotta voisi olla varma niiden tehosta. Kokeile sen sijaan vaikka ehkäisyrengasta, tämä ei vaikuta epilepsialääkitykseen.

• ei enää näppyjä

Kahta liuskaa yhtä aikaa? Kuka niin syö?
        Vai tarkoitatko peräjälkeen, siis ilman taukoja?

• epiliini33

Kahta liuskaa yhtä aikaa? Kuka niin syö? " No esim. itse syön tuplasatsin, eli kahta laattaa rinnan, nimenomaan sen takia että lääkitykseni heikentää e-pillereiden tehoa. Kierukoita, niin Mirenaa kuin kuparista olen kokeillut, ei sopineet.

• qwerty

Eli säkö siis syöt kanssa Deprakinea vai minkä merkkiset epilepsialääkkeet sulla on?

• äimistynyt

Itse saan helpommin kohtauksia kuukautisten aikana/lähestyessä ja minulle sanottiin että e-pillerit voisivat tasoittaa niitä esipäivien jyrkkiä hormonivaihteluita ja pms-oireita. Ja samalla kenties vähentää kohtausten määrää. Vain positiivisesta vaikutuksesta puhuttiin, en ole koskaan kuullut että epilepsialääkkeiden teho voisi heikentyä! Syön minipillereitä.

• NoitanaRoviollA

Mulle neurologi sanoi, että Deprakinen kanssa yhdistelmäehkäisypillereitä (eli ns e-pilleri) ei kannata syödä, kun se heikentää tehoa. Minipillereistä en sitten tiedä? Nehän sisältää vaan yhtä hormonia, yhdistelmä-e-pillerit kahta.

Mutta kun mulla lopetettiin Deprakine, ja ainoaksi lääkkeeksi jäi Lamictal, niin sitten aloin syömään e-pillereitä (Meliane)... Ja ne ei kyllä Lamictalin tehoa heikentäny.

Mutta siis kaikki hormonivaihtelut VOI vaikuttaa lääkeainepitoisuuksiin kai jonkin verran? Kummastakin lapsesta raskausaikana mulla Lamictalin pitoisuudet laskivat, ja silloin jouduin syömään tuplasti sen mitä normaalisti.

Nyt sit kakkosen syntymän jälkeen jouduin ottaan hormonikierukan, kun e-pillerit ei sovi imettävälle... Mut siitä ei kyllä ollut mitään puhetta, että Lamictal vaikuttais sen tehoon tai toisinpäin. Ja nyt taas ärsyttää koko hormonikierukka ja sen sivuoireet! Ajattelinkin mennä poistattamaan sen ja alkaa taas käyttään e-pillereitä, kunhan tuo 1-vuotias nyt saadaan vielä aamutissittelyltä vieroitettua.

MUT ON SE VAIKEETA OLLA NAINEN! Grh.

• epiliini..

No e-pillereitä ne minipilleritkin ovat!

"Mulle neurologi sanoi, että Deprakinen kanssa yhdistelmäehkäisypillereitä (eli ns e-pilleri) ei kannata syödä, kun se heikentää tehoa. Minipillereistä en sitten tiedä? Nehän sisältää vaan yhtä hormonia, yhdistelmä-e-pillerit kahta." ?!

Itse syön kahta laattaa ns. päällekäin.

• qwerty

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      170
      2610
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      161
      2402
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2007
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      55
      2003
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      1
      1685
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1404
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      194
      1294
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      213
      1056
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1051
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      342
      982
    Aihe