Voisikohan täällä joku tietää, miten tässä käy...?
Mieheni on ollut pätkätöissä viime vuosina usein, eli aina silloin tällöin löytyy joku tukityöllistymispaikka ja sitten on taas ollut työttömyysjaksoja. Hänellä on elatusvelkaa kahdesta lapsesta, nyt meillä on yhteinenkin lapsi.
Aina aikaisemmin on tehty niin, että kun on töitä tullut, niin on kiltisti kerrottu voudille se ja hän on sitten napannut niistä vähistä palkoista sen, mitä on voinut. Hyvin on mennyt, eihän se elatusvelka niillä lyhene, mutta onpahan oltu kuuliaisia. Meillä on myös muuta velkaa, joka nyt on kaikki ulosotossa/perinnässä pyörimässä ja korkoja keräämässä.
No puoli vuotta sitten mieheni sai taas töitä. Meillä oli silloin tosi tiukka paikka, meinasi häätö tulla kun oli niin monta vuokraa erääntynyt (oltiin molemmat työttöminä) ja kaikki ne muutkin laskut kaatuivat niskaan. Mies ei sitten käynytkään voudille ilmoittautumassa, vaan piti palkkansa ja saatiin sitten tilanne pikkuhiljaa selvitettyä.
Ajateltiin jotenkin niin, että kyllähän se vouti pian ottaa itse yhteyttä ja alkaa taas oman osuutensa ottamaan... Ei ole kuulunut.
No nyt on sitten mies saanutkin yllättäen jatkoa toisen puoli vuotta työsopimukselle. Meistä tuntuu, että kyllähän se pitäisi voutiin ottaa yhtetyttä. Olisi hyvä olla ulosotossa siksikin, että ne muut velat menisivät sinne jonoon, eivätkä aina palautuisi varattomuusesteen takia perintään. Ja silloin ei myöskään maksuhäiriöitä tulisi lisää. Tavoitteena on kuitenkin pikkuhiljaa selvitä kaikista veloista.
Jos nyt mennnään voudille ja hän saakin selville, että ennen tätä työsopimusta oli puoli vuotta jo töitä, niin tuleeko siitä joku rangaistus? Onko mieheni syyllistynyt petokseen tms.? Joudutaanko takautuvasti maksamaan se, mitä vouti ei nyt puoleen vuoteen ole saanut?
Olisi kiva, jos joku voisi vastata tähän. Voudille mennään joka tapauksessa, mutta helpottaisi jos tietäisi, että mitä sieltä on odotettavissa.... :/
Miten käy jos on rehellinen, kun ensin oli epärehellinen?
13
346
Vastaukset
- aikanaan ulosmitattu
"Ajateltiin jotenkin niin, että kyllähän se vouti pian ottaa itse yhteyttä ja alkaa taas oman osuutensa ottamaan... Ei ole kuulunut."
Näin olen käsittänyt sen menevän, eli ulosottomies lähettää työpaikalle maksukiellon, jonka perusteella sitten ulosmitataan pääsääntöisesti se 1/3 tilistä, kuitenkin suojaosuus huomioon ottaen. Ulostossahan seurataan velallisten tulo- ja tilitietoja ja sen perusteella hoidetaan ulosmittauksia. Nyt on sitten jäänyt tekemättä.
Yksi vaihtoehto tietysti on, että olisiko siinä jonkun työttömyysjakson aikana ehditty palauttaa velat velkojille varattomuusmerkintä?- Velallisen vaimoke
Hei!
Työttömyyden aikana kyllä ehdittiin palauttaa ne velat, mutta nehän pomppivat sieltä pari kertaa vuodessa aina voudille takaisin. Juuri tuota haluaisimme välttää se on 200-300 euroa lisää loppusummaan, kun velkoja kierrättää velan voudin kautta. Ja siitä rapsahtaa aina lisää aikaa maksuhäiriömerkintään myös.
Mutta elatusvelat ovat päällimmäisenä ja ne ovat vissiin kyllä voudilla jatkuvasti työn alla, nehän ovat maksujärjestyksessäkin koko ajan ensimmäisenä.
Niin, aina ennen on kai tehty niin, että on heti ilmoitettu voudille, missä mies on töissä... Eihän se vouti muuten saa heti tietää sitä. Mutta kyllähän ne voutilassa sitten eläkesysteemien kautta kai aika nopeasti saavat selville missä ollaan töissä. Tai niin me ainakin luulimme, nyt on vaan tilanne päässyt tällaiseksi.
Onkohan kellään tietoa noista sanktioista, mitä nyt tapahtuu, kun ei ole kerrottu totuutta sinne? - Salatkaa loputkin.
Velallisen vaimoke kirjoitti:
Hei!
Työttömyyden aikana kyllä ehdittiin palauttaa ne velat, mutta nehän pomppivat sieltä pari kertaa vuodessa aina voudille takaisin. Juuri tuota haluaisimme välttää se on 200-300 euroa lisää loppusummaan, kun velkoja kierrättää velan voudin kautta. Ja siitä rapsahtaa aina lisää aikaa maksuhäiriömerkintään myös.
Mutta elatusvelat ovat päällimmäisenä ja ne ovat vissiin kyllä voudilla jatkuvasti työn alla, nehän ovat maksujärjestyksessäkin koko ajan ensimmäisenä.
Niin, aina ennen on kai tehty niin, että on heti ilmoitettu voudille, missä mies on töissä... Eihän se vouti muuten saa heti tietää sitä. Mutta kyllähän ne voutilassa sitten eläkesysteemien kautta kai aika nopeasti saavat selville missä ollaan töissä. Tai niin me ainakin luulimme, nyt on vaan tilanne päässyt tällaiseksi.
Onkohan kellään tietoa noista sanktioista, mitä nyt tapahtuu, kun ei ole kerrottu totuutta sinne?No jos ulosottomies ei ole seurannut aikaansa / tai sitten on seurannut, mutta samalla hetkellä hänen pöydällään ei ole ollut ulosttoperusteisia papereita, eli velat on olleet kierrossa (ilmassa), sillä kertaa palautettuna velkojille, ei siitä seuraa mitään sanktioita.
Toinen juttu lie paremminkin velkoja(t) jos saavat tietää miehesi olleen töissä puoli vuotta ja salanneet tulonsa velkojien vahingoksi, he voivat lisätä vaateitaan.
Mutta ihan sama teidän kohdalla, tulee sanktioita (uusia maksuja) tai ei, sinnehän ne menee listan jatkeeksi. Ei keneltäkään voi pidättää määrää enempää. Varsinaisia rikosoikeudellisia sanktioita siitä ei tule koska kysymys on velkojen ulosotosta, ei mistään rikollisuudesta, velasta kun ei seuraa vankeus tai sakkorangaistusta. Se on velka.
Itse en ilmoittaisi ulosottomiehelle edes tuosta uudesta työ pestistä, seuranta on ulosottomiehen ja velkojien asia, ei teidän. Itse en ilmoittanut koskaan edes vuoden töistä kun tein aikoinaan keikka hommia siten että työpaikat ja kohteet ja palkan maksajakin vaihtuivat. Olin varattomuus merkinnällä joten ulosottomies tyytyi seuraamaan vain tuleeko veronpalautuksia tai ei. Eikä ole koira perään haukkunut.
- velallisen vaimoke
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Vähän mietityttää silti, onko jostain "velallisen epärehellisyydestä", eli että voisko siitä kuitenkin jotain tuomiota tulla. Mutta toisaalta puhutaan ihan kohtuullisista summista, elatusvelkaa n. 5000 e, muita velkoja n. 10 000. Eli ei ne varmaan voutia ja velkojiakaan niin hirveästi kiinnosta, kuin jotkut jättivelalliset.
Mutta toinen juttu on tuo maksuhäiriöiden kertyminen. Aina kun varattomuuseste todetaan (eli velkoja käyttää velan ulosotossa ja se palautuu varattomuuden takia), niin siitähän tulee yksi vuosi lisää maksuhäiriötä.
Meillä olisi mahdollisuus näillä näkymin olla "kuivilla" sekä velkojen, että maksuhäiriöiden suhteen v. 2014. Siitä parin vuoden päästä haluaisin viimein omaan kotiin asumaan, asumme tosi levottomassa paikassa nyt ja kun lapsi kasvaa niin haluaisin paremman kodin meille. Eli olisipa hyvä saada nuo luottotiedot puhtaiksi ja siksi kannattaisi olla mieluummin ulosotossa kuin varattomaksi todettu.
Eikä ole koskaan kuitenkaan ollut tarkoitus jättää velkoja maksamatta. Itse olen uurastanut omaa velkataakkaani pois, se on jouluun mennessä selvä ja sen jälkeen kaikki tulot keskitetään noihin miehen velkoihin. Joten ihan realistisesti tässä edetään velattomuutta kohti ja siksi sinne ulosottoonkin nyt ollaan kuitenkin miehen osalta menossa.- Urmasx
Nykyisin on valitettavasti niin, että myös pitkäkestoisesta ulosotosta tulee maksuhäiriömerkintä. Velallisilla on taas yksi syy vähemmän olla rehellisiä ja säntillisiä.
- Velallisen vaimoke
Urmasx kirjoitti:
Nykyisin on valitettavasti niin, että myös pitkäkestoisesta ulosotosta tulee maksuhäiriömerkintä. Velallisilla on taas yksi syy vähemmän olla rehellisiä ja säntillisiä.
Niin, no meillä ne maksuhäiriömerkinnät jo on, ovat tulleet luotoista. Kauanhan se menikin niin, että kun oli vain elatusvelka ulosotossa, niin miehelläkään ei maksuhäiriömerkintää ollut. Mutta meillä siis merkinnät tulivat jo ennen tuota uutta lakia joka nyt tuli voimaan.
Siis meillä se ongelma on, että kun mies on varaton, niin aina kun Lindorff lähettää velat ulosottoon, niin ne palautuvat sieltä takaisin. Ja se pidentää maksuhäiriömerkintää miehelleni vuodella. Siksi olisi hyvä olla maksamassa sinne ulosottoon koko ajan jotakin, niin nuo merkinnät eivät kertyisi. Olisi vuoden 2014 lopussa puhtaat luottotiedot.
- Ulosotossavuodesta93
"Meillä olisi mahdollisuus näillä näkymin olla "kuivilla" sekä velkojen, että maksuhäiriöiden suhteen v. 2014."
Miten voitte olla "kuivilla" jos ette maksa mitään? Kyl se vaa niin on, et ne velat pyörii siel eestakas sen reilu 15 vuotta, jos niit ei makseta.- Velallisen vaimoke
No et tainnut lukea tuota juttuani loppuun saakka. Siis minä maksan koko ajan ulosottoon 600 euroa kuussa ja olen tämän vuoden lopulla maksanut kaikki velkani pois (20 000 euroa). Sitten alan osallistumaan miehen velkojen maksuun ja minun laskujeni mukaan ollaan vuoden 2014 lopussa tai viimeistään 2015 keväällä selvitty tästä. On velat maksettu ja puhtaat luottotiedot.
Tämä tietysti siinä tapauksessa, että on edes tämän verran töitä kuin nyt, eikä esim. sairastuta uudelleen tms. katastrofia.
- 12+16
Ei ole minkään sortin rikos, petos, epärehellisyys, jättää ilmoittamatta työpaikoistaan. Voudin tehtävänä on viran puolesta selvittää edm asiat ja lähettää maksukieltoja työnantajille jne. Mutta jos itse ilmoitatte uusista töistänne ulosottoon, niin se on oma asianne ja omaa aktiivisuuttanne.
- Velallisen vaimoke
No kiitos vastauksesta, ehkäpä pidätellään vielä tuota ilmoittautumista. Auto nimittäin vaatiikin suuremman huollon kuin mitä luultiin, joten mielellämme selviäisimme siitä ilman minnekään velkaantumista... Että katsotaanpa sitten ensi kuussa, joko annetaan voudille tiedot vai odotellaanko yhteydenottoa. :)
- exjappi
Ota selvää . Nämä ns. viranomaiset päättää asiat omanmielensä mukaan. Sitä en voi kertoa millä perusteella, sen tiedän viime vuosi maksoi n.15k. Töissä.KAIKKI MAHDOLLINEN JOKA AINOA ITSE SELVITTÄVÄ.
- 13+3
Tässä tapauksessa koska saatte velkaanne maksettua kuukaudessa ainakin sen 600e niin suosittelisin maksamaan sitä edelleen koska se velka tosiaan noilla mukavasti lyhenee. Ihan eri asia olisi jos lyhentäsitte sen sen verran ettei se kata kuin korot juuri ja juuri..Toki voitte olla maksamattatkin mutta siinä vain teette itsellenne hallaa ja "normielämä" vain siirtyy ja siirtyy.
Mutta mitä tulee varsinaiseen kysymykseen niin MITÄÄN sanktioita ei tule!- Velallisen vaimoke
Kiitos, alan jo itsekin taipua uskomaan, että ei siitä tosiaan sanktioita tule ja se on ulosottomiehen velvollisuus ottaa asiasta selvää.
Tarkennus vielä, että me maksamme velkojamme erikseen, minä maksan omiani sen 600 euroa kuussa ja mies ei siis maksa mitään. Emme ole naimisissa ja hoidamme asiamme erillisinä (siis meillä on eri ulosottomiehet, toki olemme samassa veneessä muuten ja yhdessä tästä yritämme selvitä perheenä)
Eli minä pidän tiukasti koko ajan kiinni tuosta 600 eurosta, vaikka se onkin näillä tuloilla ihan pirullisen vaikeaa. Minulla on omaisuutta, joka muuten menee vasaran alle, jos en vapaaehtoisesti maksa. Miehellä ei ole mitään omaa varallisuutta, muuta kuin työtulot, mitä ulosmitata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864650Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1793655Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.682096Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791288- 1301152
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1471094- 501000
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30904