75 -vuotistarkastus ajokortin uusimiseksi.

Helmi1937

Hei kaikki ikätoverit!

Olen 74 -vuotias mummeli joka odottaa kauhulla 75 -vuotistarkastusta ajokortin uusimiseksi. En ole dementikko, mutta jostakin syystä minua pelottaa eniten lääkärin nokkeluutta ja muistia testaavat kysymykset. Olen ollut aina aika hidas sytytykseltäni, eikä tuo ominaisuus ole iän myötä ainakaan parantunut. Osaisitteko kertoa, että millaisia kysymyksiä ja testejä voin odottaa tehtäväksi kun vastaanotolle menen?
70 -vuotistarkastuksessa pyydettiin piirtämään kellotaululle aika. Se onneksi onnistui, vaikka jännitinkin kädet täristen viisareita paperille rustatessani.
Kaikki kertomukset omista tarkastuksistanne ovat erittäin tervetulleita, että saisin jännitystäni edes vähän pienemmäksi. Yleinen terveydentilani on ikäisekseni hyvä, enkä käytä lääkkeitä. Vain näistä nokkeluuskysymyksistä haluaisin tietää etukäteen.

Kiitos kaikille!

Helmi

161

54457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Sain juuri uuden kortin viideksi vuodeksi. Täytin tässä kuussa 75, Usko tai elä, olen kurkkuani myöten kyllästynyt näihin vanhuksiin jotka töpeksivät liikenteessä, Autokouluun pitäisi meidän ikäiset pistää,säännökset ja asetukse ovat siinä määrin muuttuneet.
      Itse suoritin autokolun opettajan tutkinnon 20 vuotta sitten opettaessani lapsiani autoilemaan...
      Tilanteet nykyisen uuden autokannan myötä ovat nuuttuneet ja vaativat nopeaa tilanne tajua. En kyllä lähde itselleni tekemään karjun palvelusta kertoen mitä viranomaiset vaativat.
      Tarkoitus kuienkin on poimia riskiryhmät pois liikenteestä.Yhteisestä edusta on kysymys. Sinunkin edustasi.

      Naapurini 80 nen mies tuli pyytämään todistusta hänen autoilemisestaan. En kehdannut pilata hyviä naapuri suhteita, vaan kirjoitin nimeni ajatellen lääkärin asian päättävän. Niinhän siinä kävikin kortti jäi naapurilta saamatta. Hyvät naapuri suhteet jatkuvat entisenlaisina..

      • Anonyymi

        Mä olen sitä mieltä, että ajokoe olisi enemmänkin tarpeellinen vanhemmille ihmisille kun jotkut ns
        " kompakysymykset", se ei ole reilua.
        Parhaimman tuloksen ajokelpoisuudesta saa vain ajokokeella.


      • Anonyymi

        Tuskin suoritit autokoulun opettajan tutkintoa, vaan yksityisen opettajan vaatimustestin teoriakokeen, jonka itse suoritin 27 v. sitten.
        Kyllä liikenteessä ovat vaarana sinunlaisesi vanhukset, jotka luulevat osaavansa ja pystyvänsä enempään kuin ikä antaa myöten.
        Hiljennä vaan kaasujalkaa ajoissa ja noudata liikennesääntöjä.
        Kyllä voi kertoa, mitä testissä kysytään, jos tietää.
        Ei niitä asioita voi opetella ulkoa, ellei ole edellytyksiä muuten. Kyllä sen huomaa siellä vastaanotolla, jos on kykynemätön rattiin.
        Ellet todella ole nähnyt naapurisi ajavan autoa viimeisen kahden vuoden aikana, olet antanut väärän todistuksen.


      • Anonyymi

        Itse olen huomannut ettei autolla ajo ole mitenkään enää miellyttävää ja luulen että en tule ajamaankaan enää kovin kauaa sen päätöksen voi tehdä itsekkin, sillä kun alkaa huomaamaan omat heikkoutensa niin pitää olla realistinen ja lopettaa se kun pidetään kiinni ajokortistaan kynsin ja hampain.


      • Anonyymi

        ajokortin muistikokeet ei ole pakollisia, kannatta käydä yksityisellä lääkärillä.


        sulevi suokukko


    • samaa mieltä

      harvalla 70kymppisellä enää tarpeeksi nopeat reaktiot. Ne köröttelee keskiviivalla, saa vastaantulija väistää ojaan. Sitten ne menee 70kymppiä 80kympin alueella, tulee turhaa ohitustarvetta.Ajakoon taxilla .

      • Offa

        höpö höpö olen 71v ja kuskaaaaa pitkääää biiiliä baanaaallle


      • accdddd

        Muija ja eräs toinen tuttu nainen olivat erään noin 92-vuotiaan miehen kyydissä. Palasivat erään sukulaiseni hautajaisista v. 2005 Helsinkiin. Kyydin saivat Keravalle asti, josta tulivat junalla Helsinkiin. Autoilumatkaa taisi tulla noin 80 km. Tuo vanha hautajaisvieras ei varmasti enää ole elossa. Haudattava oli häntä noin kaksi vuotta nuorempi, kuitenkin ehtinyt täyttää 90 vuotta.
        Minua pikkuisen hirvitti ajatus noin vanhan miehen autoilusta. Itse olin silloin kesälomalla, ja jäinkin mökille noin 20 km päähän hautajaiskaupungista. Muijalla oli tietysti töihin meno maanantaina aamulla.


      • Anonyymi
        Offa kirjoitti:

        höpö höpö olen 71v ja kuskaaaaa pitkääää biiiliä baanaaallle

        Ja saat sitten pitkän tuomion kuin ajat kolarin!

        Siirry kuskamaan pienempää biiliä, uskon että selviä't liikeneettä, mutta pienellä tulee pienemmät vahingot.
        VRT. Kuopion bussiturma ja vanha kuljettaja.


      • Anonyymi
        accdddd kirjoitti:

        Muija ja eräs toinen tuttu nainen olivat erään noin 92-vuotiaan miehen kyydissä. Palasivat erään sukulaiseni hautajaisista v. 2005 Helsinkiin. Kyydin saivat Keravalle asti, josta tulivat junalla Helsinkiin. Autoilumatkaa taisi tulla noin 80 km. Tuo vanha hautajaisvieras ei varmasti enää ole elossa. Haudattava oli häntä noin kaksi vuotta nuorempi, kuitenkin ehtinyt täyttää 90 vuotta.
        Minua pikkuisen hirvitti ajatus noin vanhan miehen autoilusta. Itse olin silloin kesälomalla, ja jäinkin mökille noin 20 km päähän hautajaiskaupungista. Muijalla oli tietysti töihin meno maanantaina aamulla.

        Mimua taas hirvittää, naiset auton rattin takana.

        "Noin 70-vuotias nainen peruutti henkilöautolla kahdeksankymppisen miehen päälle parkkipaikalla, kertoo poliisi. Kuopiolaisnainen ei huomannut tapahtunutta, vaan jatkoi matkaansa."

        Tosin on niitä miehiäkin, törttöilemässä autolla ?.

        "Kuopion Maaningalla puolestaan noin 70-vuotias mies törmäsi autollaan pylvääseen Siilinjärventiellä. Hätäkeskus oli saanut tiedon epävarmasti ajaneesta miehestä ja törmäyksestä torstaina puolilta päivin."

        https://yle.fi/uutiset/3-11026603


      • Anonyymi
        accdddd kirjoitti:

        Muija ja eräs toinen tuttu nainen olivat erään noin 92-vuotiaan miehen kyydissä. Palasivat erään sukulaiseni hautajaisista v. 2005 Helsinkiin. Kyydin saivat Keravalle asti, josta tulivat junalla Helsinkiin. Autoilumatkaa taisi tulla noin 80 km. Tuo vanha hautajaisvieras ei varmasti enää ole elossa. Haudattava oli häntä noin kaksi vuotta nuorempi, kuitenkin ehtinyt täyttää 90 vuotta.
        Minua pikkuisen hirvitti ajatus noin vanhan miehen autoilusta. Itse olin silloin kesälomalla, ja jäinkin mökille noin 20 km päähän hautajaiskaupungista. Muijalla oli tietysti töihin meno maanantaina aamulla.

        Minä taas tiedän Tampereelta 92 vuotiaan entisen käsityönopettajan joka sai 5 vuodeksi
        ajoluvan.Miehellä oli silmiinpistävä jäykkyys niskoissaan niin ettei pää kääntynyt kunnolla
        katsomaan oikealle eikä vasemmalle.Muista sairauksista en tiedä.Mutta KAIKKI ON SUH_
        TEELLISTA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas tiedän Tampereelta 92 vuotiaan entisen käsityönopettajan joka sai 5 vuodeksi
        ajoluvan.Miehellä oli silmiinpistävä jäykkyys niskoissaan niin ettei pää kääntynyt kunnolla
        katsomaan oikealle eikä vasemmalle.Muista sairauksista en tiedä.Mutta KAIKKI ON SUH_
        TEELLISTA

        Olen yli 80v ja saanut ajokortin kaksikymppisenä. Viime vuosikymmeninä olen ajanut miltei päivittäin. Huolimatta siitä että lyhyt muisti välillä pätkii, se ei haittaa autolla ajoa, sillä siinähän koko ajan seuraa liikennettä. Tein tässä muutama päivä sitten saman kokeen joka minulle tehtiin 75v. ajokortti kokeessa. Läppäsin sen ihan hyvin. Siihen kuului tietysti se kellon viisareiden piirtäminen. Oli muistettava 4 sanaa. Piirrettävä 4 kuusikulmiota lomittain määrättyyn asentoon sekä suoritettava laskutehtäviä päässälaskuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mimua taas hirvittää, naiset auton rattin takana.

        "Noin 70-vuotias nainen peruutti henkilöautolla kahdeksankymppisen miehen päälle parkkipaikalla, kertoo poliisi. Kuopiolaisnainen ei huomannut tapahtunutta, vaan jatkoi matkaansa."

        Tosin on niitä miehiäkin, törttöilemässä autolla ?.

        "Kuopion Maaningalla puolestaan noin 70-vuotias mies törmäsi autollaan pylvääseen Siilinjärventiellä. Hätäkeskus oli saanut tiedon epävarmasti ajaneesta miehestä ja törmäyksestä torstaina puolilta päivin."

        https://yle.fi/uutiset/3-11026603

        joo, huolissani olen niistä nuorista kaahareista .suorastaan pelkään.
        kyllä ikäihmiset ajaa tunnolliseasti.


      • Anonyymi
        Offa kirjoitti:

        höpö höpö olen 71v ja kuskaaaaa pitkääää biiiliä baanaaallle

        minä olen 75 v ja ajan rallia ja pärjäänkin vielä useammalle ääliölle joka nuoruutensa tuskassa luulee itseään paremmaksi ratti mieheksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mimua taas hirvittää, naiset auton rattin takana.

        "Noin 70-vuotias nainen peruutti henkilöautolla kahdeksankymppisen miehen päälle parkkipaikalla, kertoo poliisi. Kuopiolaisnainen ei huomannut tapahtunutta, vaan jatkoi matkaansa."

        Tosin on niitä miehiäkin, törttöilemässä autolla ?.

        "Kuopion Maaningalla puolestaan noin 70-vuotias mies törmäsi autollaan pylvääseen Siilinjärventiellä. Hätäkeskus oli saanut tiedon epävarmasti ajaneesta miehestä ja törmäyksestä torstaina puolilta päivin."

        https://yle.fi/uutiset/3-11026603

        Helsi gissä ykdi kaksikymppinen törmäsi toisen auton persuksiin.


      • Anonyymi

        Oletko tarkistanut vanhusten iän jotenkin vai miten tuo 70 raja on tullut mieleesi?
        Toivottavasti olet itse jo pian poissa aiheuttamasta riskitilanteita liikenteessä ja roikkumasta takapuskurissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja saat sitten pitkän tuomion kuin ajat kolarin!

        Siirry kuskamaan pienempää biiliä, uskon että selviä't liikeneettä, mutta pienellä tulee pienemmät vahingot.
        VRT. Kuopion bussiturma ja vanha kuljettaja.

        Tuomiota ei tule ainakaan hiljaa ajamisesta, ohittajalle voi sen sijaan tulla ajokortin menetys helpostikin.


      • Anonyymi

        Moni 70 kympinen harrastaa viellä esimerkiksi tenistä.ymm. Jossa vaaditaan tarkkaa silmää ja aivoja. Siskoni mies 78v. tulee 79v. aivotoiminnat paremmat kuin nuoremilla henkilöillä.Koska harrastaa kaikkea mutakin liikuntaa siskoni kanssa, ryhmissä ,kahden jne.. Molempien aktiviteetit ja aivo toiminnat tarvitsevat tarkkuutta ja nopeita ratkaisuja. Todella on niitäkin joilla heti ei leikkaa. Siksi kai noi testit lääkärissä on ajokortin uusimista varten? Yritetään karsia ne henkilöt liikenteestä pois, joilla ei tarkkuutta?


      • Anonyymi

        Tsot tsot, kyllä olisi vaan ei ole tarvetta ja en siksi viitsinyt uusia koko korttia kun 75 tuli täyteen ja asun kaupungissa jossa on julkinen liikenne vaikka se nyt tuon pirun vempeleen eli ratikan takia on mennyt ihan persiilleen mutta eipä tarvitse häiritä kaupungin keskustaa kun tästä läheltä saa sen mitä tarvii eli pitäkööt sen kuuluisan tunkkinsa.


      • Anonyymi

        höpöhöpö. suurin osa 70 vuotiaista on vielä hyvin
        ajamaan kykeneviä, omat isovanhempani ja enoni
        elivät 90 vuotiaiksi ja niillå oli kortti vielä 85 vuotiaana, eikä yhtään kolaria elämänsä aikana.
        kyllä ne kolarit ajaa kaahaavat nuoret ja kovan
        stressin alaiset johtajat, 70v ajaa hiljaa vain bensaa säästääkseen kun se on kallista .
        toivon että ikääntyneiden ajotaitoa haukkuvat
        tutkivat parkkipaikkojen autoja ja kuskeja, kyllä
        suurin osa päiväaikaan liikkuvat ovat vanhuksia
        ilman yhtäkään kolaria, itse ajoin 40v iässä kylkikolarin kun olin eroamassa, kolarit syntyy helposti silloin kun ajatukset on muualla , eli
        kova stressi päällå .


      • Anonyymi

        Sekin on yksilöllistä toistettuna ovat ihan hyviä kuskeja huolimatta vuosista mitkä ovat eläneet.
        Esim ammatti autoilijat joilla ajaminen on verissä pärjäävät usein hyvin liikenteessä ihan hyvin.
        Joten näitäkään asioita ei voi yleistää mitenkään.
        Sitten on näitä tunareita enemmän kun tarpeeksi, niin nuorissa kun vanhoissakin, riippuen millainen on ihmisenä.
        Kaikki eivät välttämättä ole nuorenakaan hyviä ratinkääntäjällä . Joten hyvä että yhteiskunta yrittää pitää tarkastuksia ikääntyneille, sillä terveydelliset syyt ovat sentään ne jotka vaikuttavat ajokortin pitämisessä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsi gissä ykdi kaksikymppinen törmäsi toisen auton persuksiin.

        Yleistäminen yli 70 - vuotiaiden ajokyvystä on aiheetonta. Hänen ajokykynsä - tarpeensa, ajetut kilometrimäärät, saadut sakot, asuinpaikka (esim. maaseudulla), yleiset julkisenliikenteen yhteyden puutteet ym.ym. vuosikymmenten ajokokemus kaikilta vuosikymmeniltä ovat tuoneet ajokokemusta satoja tuhansia kilometrejä. Nämä kokemusperäiset ajokilometrit kyllä korvaa "ajokorttiin kateregonisesti merkityn syntymäajan mukaisen kortin voimassaoloajan". Ikäihmisenä tiedän kokemusperäisesti, että viisaus, harkintakyky, tarveharkinta ym. keliolisuhteet vaikuttavat ajankohtaan jolloin hän lähtee autollaan liikekannalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        höpöhöpö. suurin osa 70 vuotiaista on vielä hyvin
        ajamaan kykeneviä, omat isovanhempani ja enoni
        elivät 90 vuotiaiksi ja niillå oli kortti vielä 85 vuotiaana, eikä yhtään kolaria elämänsä aikana.
        kyllä ne kolarit ajaa kaahaavat nuoret ja kovan
        stressin alaiset johtajat, 70v ajaa hiljaa vain bensaa säästääkseen kun se on kallista .
        toivon että ikääntyneiden ajotaitoa haukkuvat
        tutkivat parkkipaikkojen autoja ja kuskeja, kyllä
        suurin osa päiväaikaan liikkuvat ovat vanhuksia
        ilman yhtäkään kolaria, itse ajoin 40v iässä kylkikolarin kun olin eroamassa, kolarit syntyy helposti silloin kun ajatukset on muualla , eli
        kova stressi päällå .

        Yksikään ihminen ei ole skarppi enää +80.
        Itse ajoin tänään juuri jonkun kahdeksankymppisen ja kuoleman välissä olevan perässä, ajoi pysäkille ja yks kaks, ilman vilkkua takasin ja suoraan eteen! Arvaa heiluiko keskisormi? Äijä ei varmaan edes ymmärtänyt, mitä teki.
        Toinen tapaus, helvetin pitkä letka edessä, kukaan ei päässyt ohi, kun tie oli mutkainen. 5 km siinä köröteltiin neljääkymppiä ja letka kasvoi, ennen kun äijä älys ajaa sivuun, löytyi tarpeeksi suuri paikka. Kuski oli lähempänä satasta kun yhdeksääkymppiä.
        Kotia päin kävellessä kiinnitin huomiota autoon, joka ajoi pysähteli, kääntyili toisille kaduille, tuli takasin, ajoi ohi, pysähtyi ja kääntyili. Loppujen lopuksi vanha mies pysähtyi kohdalleni ja kysyi "missä olen"? Ei osannut kotiinsa suoraa tietä yhtä kilometria. Itellä oli puhelin jäänyt kotiin enkä voinut poliisia soittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo, huolissani olen niistä nuorista kaahareista .suorastaan pelkään.
        kyllä ikäihmiset ajaa tunnolliseasti.

        Kaaharit jäävät roikkumaan takapuskuriin ja kun pinna palaa voiva tehdä uhkarohkeita ohituksia. Jos ajaa 60 km/h alueella mittarivirhe korjaten 60 km/h, roikkujia riittää takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään ihminen ei ole skarppi enää 80.
        Itse ajoin tänään juuri jonkun kahdeksankymppisen ja kuoleman välissä olevan perässä, ajoi pysäkille ja yks kaks, ilman vilkkua takasin ja suoraan eteen! Arvaa heiluiko keskisormi? Äijä ei varmaan edes ymmärtänyt, mitä teki.
        Toinen tapaus, helvetin pitkä letka edessä, kukaan ei päässyt ohi, kun tie oli mutkainen. 5 km siinä köröteltiin neljääkymppiä ja letka kasvoi, ennen kun äijä älys ajaa sivuun, löytyi tarpeeksi suuri paikka. Kuski oli lähempänä satasta kun yhdeksääkymppiä.
        Kotia päin kävellessä kiinnitin huomiota autoon, joka ajoi pysähteli, kääntyili toisille kaduille, tuli takasin, ajoi ohi, pysähtyi ja kääntyili. Loppujen lopuksi vanha mies pysähtyi kohdalleni ja kysyi "missä olen"? Ei osannut kotiinsa suoraa tietä yhtä kilometria. Itellä oli puhelin jäänyt kotiin enkä voinut poliisia soittaa.

        "Toinen tapaus, helvetin pitkä letka edessä, kukaan ei päässyt ohi, kun tie oli mutkainen. 5 km siinä köröteltiin neljääkymppiä"

        Mutkainen kapea tie. Siinähän pitäisi olla 40 km/h sallittu enimmäisnopeus. Tuollaisessa tilanteessa voi laittaa vakionopeuden päälle ja nauttia kiireettömyydestä. Hitaasti ajaen näkökenttä laajenee ja ympäristöstä huomaa uusia asioita. Parasta kaikesta on, että onnetomuuksien seuraukset lievenevät nopeuksien ollessa alhaisempia.


      • Anonyymi

        SE KYLLÄ MENEE TÄYDESTÄ. MUTTA RATTIJUOPOT JA KAAHARIT IKÄÄN KATSOMATTA PORHALTAVAT, ETTÄ PÖLYUSVAA JÄÄ JÄLEEN, NIITÄ ON TOTELLA PALJON JA KUKAPA KÄVISI HIDATELEMAAN......HITAAT KUOLEVAT ENSIN. NOPEUS, NOPEUS SE ON VALTTIA.


    • Lorena*

      Helmille! Kahden henkilön toteamus lähetettyyn lomakkeeseen että olet ajanut jatkuvasti autoa. Vastaa kysymyksiin niinkuin asiat ovat.sitten lääkärin vastaanotolle, makssa noin 40€. Ja sitten se tärkein, opettele piirtämään kellotaulu jossa on tunnit 1 - 12, viisarit näyttämään aikaa 11.10.

      Illalla keskustelin naapurin kanssa joka oli käynyt uusimassa ajokorttia on 75v. Nämä asiat olivat esillä. Onnea ajokortin uusintaan!

      • Miljoona.kilometriä

        Ei ole tarvinnut 1960-luvun jälkeen olla kahden henkilön todistusta, että on säilyttänyt ajotaitonsa säännöllisesti autoa kuljettamalla.
        Itsellä oli ABCE 1962-2013 ja kuorma-autoa en ajanut kuin kerran kokeeksi 1964 kiersin kasarmin. Kortti piti uusia aina 5 vuoden välein tai ainakin lääkärintodistus toimittaa. 70 täytettyäni annoin C:n pois, ettei tarvitsisi 2 vuoden välein uusia vaan 5 vuoden. Selvää kusetusta ja rahastusta kaikki; lääkäri hoono soome 56 euroa, Polliisilaitokselle ja passikuvaajalle lisää. Henkiläauto minulla on ollut yhtäjaksoisesti 1972 alusta lähtien. Muisti minulla kyllä pätkii, mutta ei vielä pahasti.


      • Mia-Liisa

        Minulla ei ollut mitään piirtelytehtävää, oli vain kuiskauksia kaukaa, jotka toistin ääneen,
        sitten korvani vieressä pari sormea heilumassa ja kysymys: montako sormea, ja toisen korvan luona sama, - eipä siinä juuri muuta ollutkaan.
        Niin lähti lääkärintodistus poliisille ja tuli taas ajokortti viideksi vuodeksi.

        Hiukan kauhistuttaa, millaisia meitä vanhuksia tuolla ajelee!


      • Anonyymi
        Mia-Liisa kirjoitti:

        Minulla ei ollut mitään piirtelytehtävää, oli vain kuiskauksia kaukaa, jotka toistin ääneen,
        sitten korvani vieressä pari sormea heilumassa ja kysymys: montako sormea, ja toisen korvan luona sama, - eipä siinä juuri muuta ollutkaan.
        Niin lähti lääkärintodistus poliisille ja tuli taas ajokortti viideksi vuodeksi.

        Hiukan kauhistuttaa, millaisia meitä vanhuksia tuolla ajelee!

        Miksi kuiskauksia? Saavathan kuurotkin ajokortin.


      • Anonyymi

        Voin kertoa, että oli muutakin kun kellotaulun piirtämistä.
        Kuukausia , monta päivää kussakin, vähennyslaskuja, kaupunkeja ym


      • Anonyymi
        Mia-Liisa kirjoitti:

        Minulla ei ollut mitään piirtelytehtävää, oli vain kuiskauksia kaukaa, jotka toistin ääneen,
        sitten korvani vieressä pari sormea heilumassa ja kysymys: montako sormea, ja toisen korvan luona sama, - eipä siinä juuri muuta ollutkaan.
        Niin lähti lääkärintodistus poliisille ja tuli taas ajokortti viideksi vuodeksi.

        Hiukan kauhistuttaa, millaisia meitä vanhuksia tuolla ajelee!

        Korvan vieressä sormia heilumassa? En ole koskaan nähnyt korvillani. Pitääkö nyt yli 7-kymppisenä nähdä jo korvallakin?


      • Anonyymi
        Miljoona.kilometriä kirjoitti:

        Ei ole tarvinnut 1960-luvun jälkeen olla kahden henkilön todistusta, että on säilyttänyt ajotaitonsa säännöllisesti autoa kuljettamalla.
        Itsellä oli ABCE 1962-2013 ja kuorma-autoa en ajanut kuin kerran kokeeksi 1964 kiersin kasarmin. Kortti piti uusia aina 5 vuoden välein tai ainakin lääkärintodistus toimittaa. 70 täytettyäni annoin C:n pois, ettei tarvitsisi 2 vuoden välein uusia vaan 5 vuoden. Selvää kusetusta ja rahastusta kaikki; lääkäri hoono soome 56 euroa, Polliisilaitokselle ja passikuvaajalle lisää. Henkiläauto minulla on ollut yhtäjaksoisesti 1972 alusta lähtien. Muisti minulla kyllä pätkii, mutta ei vielä pahasti.

        Niin, ja edelliseen lisäystä: Siinä 70- ja 75- v lääkärintarkastuksessa tehtiin ne Alzheimerin taudin testit. Luin vasta jälkeenpäin, että niitähän ne kellotaulut, monikulmiot, muistitestit ym olivatkin. Eipä silti, hyvähän se on jos ja kun ne muistisairaat siivotaan liikenteestä pois.
        Olin myös käyttämässä yhtä muistisairasta lääkärissä ja siinä näin, että testi oli sama kuin minulla ajokorttikokeissa. Sairas tuttavani pomppasi siinä monikulmion piitämisessä ja testi loppui siihen. Ajokortti peruttiin heti ja hyvä näin. Ajo olikin hyvin "kulmikasta" ja auton tankkauksen tekeminen unohtunut täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvan vieressä sormia heilumassa? En ole koskaan nähnyt korvillani. Pitääkö nyt yli 7-kymppisenä nähdä jo korvallakin?

        ...minulle lueteltiin piiiiiitkä litania irrallisia, yksittäisiä, ilman mitään logiikkaa olevia sanoja. Näitä sitten piti "muistaa" muiden asiointiin liittyvien keskustelunaiheiden jälkeen, mitä sanoja tämä testaajani olikaan sanonut ja montako niistä "muistin". Koin testin "tyhmäksi" syystä, että ei kerrottu että ne piti muistaa vartin päästä. Vieläkään en ymmärrä oikein testin tavoitetta. Ainakaan se ei testannut järkeä ja logiikkaa, mikä on mielestäni tarpeen liikenteessä.


      • Anonyymi

        Ei kannata kertoa lääkärille mitään sellaista, joka vaikeuttaa ajokortin uusimista. Biologisen lähiomaisen sairaudet voivat saada lääkärin epäilemään, että tutkittavalla on samat sairaudet. Niistä ei siis kannata kertoa. Lääkäri kysyy myös onko nukahtanut rattiin. Oikea vastaus on että ei ole. Todellisuudessa kaikki nukahtavat rattiin. Osa ei vain koskaan huomaa sitä.

        Tavallisesti lääkärin vastaanotolla on hyvä kertoa kaikista vaivoistaan, jolloin lääkäri voi ehkä auttaa niiden parantamisssa. Mutta ajokorttitarkastuksessa tilanne on eri. Tavoitteena on kortin poisottaminen. Se voidaan ottaa pois pelkän epäilyn perusteella. Ehkä lääkäri joutuu vaikeuksiin, jos hän ei ole antanut riittäväsi kortin uusimisen estäviä lausuntoja.

        Seuraava koskee Suomessa työelämässä olevia. Jos lääkärintarkastuksessa työterveyslääkäri kysyy onko halukas uniapneatestiin, se tarkoittaa, että tutkittavalla saattaa olla uniapnea. Tässä tapauksessa ehkä hyvä vaihtoehto on kieltäytyä testistä ja mennä vaikkapa Viroon testauttamaan itsensä ja hoiduttaa itsensä ilman, että tieto asiasta kulkeutuu Suomeen. CPAP-laitteen voi ostaa omalla rahalla. Unapnea kannattaa hoitaa ja selvittää onko itsellä sellainen.

        Miksi näin. Suomalainen lääkäri laittaa merkinnän uniapneasta potilastietorekisteriin ja olet loppuiäksi epäilty. Vuosien kuluttua ajokorttia lausuntoa sinusta antava lääkäri voi nähdä rekistereistä uniapneadiagnoosisi ja sinulta voidaan estää kortin uusiminen oletetun uniapnean takia. Sillä ei ole väliä onko sinulla uniapnea. Rekisteritieto ajaa todellisuuden yli.


    • Voi hyvä tavaton!
      Taidan olla ihan täysi torvelo, kun en osannut etukäteen jännittää enkä takakäteen muista, olisiko ollut jotakin jännitettävää.
      Oikeastaan olen vähän pettynyt sen vuoksi, että mikään instanssi ei kuulustele liikennemerkkejä. Mielestäni ne pitäisi testata viiden vuoden välein, eikä määrätyn iän jälkeen inssiajokaan ehkä olisi pahitteeksi.
      Ja kun nyt tässä olen tiukkapipoiseksi heittäytynyt, olen sitä mieltä, että se "ihmisarvoa alentenut" lätkä, jota tuoreet kuljettajat joutuivat pitämään auton takaikkunassa, pitäisi välittömästi palauttaa. Olisihan se hyvä syy ajaa kavereitten irvailuista huolimatta nopeustajoituksia noudattaen.
      Kai niitä synnynnäisiä formulakuskejakin on, mutta niin nuorten kuin vanhojen olisi osattava/opittava ajaa taitojensa ja refleksiensä mukaan.
      Onnea vain Helmille! Älä jännitä!

    • : )

      Samoin,enpä osannut pelätä,kaikki sujui samoin,kuin Lorena*
      kirjoitti ja nyt on taas viisi vuotta valtuuksia ajaa,kivaa!

      • Huomasin-nyt-vasta

        Ai tää olikin joku vanha ketju, kuka tekee tätä nostelua?


    • Ei kannata opetella kelloa näyttämään "jotain aikaa".
      Minunkin käskettiin piirtämään aika 10 min. yli 5 .
      Ellei se annetun ajan laittaminen enää onnistu harjoittelematta- pitääkö sellaisen enää korttia saadakkaan ?
      Kaikkien turvallisuudesta on sentään kysymys.
      Minäkin olin niin tyhmä etten hoksannut että sitä pitää jännittää, nyt jäi sekin kokematta.
      Niitä toheloita löytyy kaikissa ikäryhmissä- Me iäkkäät sentään teemme kaikkemme, että liikenne sujuisi turvallisesti. Nuoriso taas lentää pyörät ulvoen, ja kaarteet suoriksi.
      Silti; Poikkeuksia toki on nuorissakin. Ja meissä kaikissa.

    • susmorsian ek.

      Minkä helskutin takia pitää välttämättä yli seittemänkymppisen se kortti hankkia, jos ei ihan välttämättä tarvitse.
      Ite en uusinut enää 70 tässä vuonna 2010 täytettyäni, 52 vuotta kerkisin ajaa ja nyt voi jälkeenkinpäin sanoa, että hyvä kuski olin. Funtsin näin, että ensinnäkin on ylellisyyttä yksin eläessään pitää autoa, helppo on ainakin kaupunkioloissa käyttää muita liikkumisvälineitä, palvelubussitkin on omien jalkojen huonontuessa pitemmille matkoille ja vielä se, että liikkuu yhä vähemmän porhaltaessaan tai madellessaan parkkipaikaltaan mahdollisimman lähelle kauppojen ovia.

      Kortin olisin helposti uusinut, ei ole mitään varsinaisia rajoitteita, sairauksia ilmennyt. Ainut "vika" on ajossani ollut liikennenopeuksien ylittäminen.
      Mutta puhun rehellisesti, että ihan varmasti esimerkiksi reaktionopeus, havaintonopeus huononee iän myötä, ja on teillä huomattavan paljon iäkkäitä karvahattusilmillä kuskeja vaaratekijöinä. Jonossa ajaessa ennen arvailtiin, kukahan siellä perh....nynnyttää, onko nainen vai karvahattu-ukkeli.

      Minäpä olisin sitä mieltä, ettet Helmi ennää uusis, jos et asu ihan Pernambucon takamailla, siis ei ole mahdollisuuksia busseilla kulkea, ja kun noin jo jännitätkin koko kortin uusimista, kauhullako ihan. Herraisä, mikä vaaratekijä oot sitten liikenteessä.
      Oon hurjan tyytyväinen itte, kun en uusinut, vaikka näin keväisin autonhankintakuume aina iskee. Ei iske ennää

      • Makriina ek

        Niin kävi minullekin, että kun olisi pitänyt kortti uusia päätin, että nyt saa jäädä arkistoon.
        Isäntä ajaa autoa niin mielellään, että minä en juurikaan autoa ajanut, ja ajattelin, että joutuisin ajamaan vain hätätilanteessa, kun miehelle olisi sattunut jotain hurjaa kesämökillä. Siinäkö mielentilassa sitten voisin tottumattomana hallita auton ja hakea apua! Ei todellakaan.
        Kännykät on. Sillä hälytetään apua, jos tarve tulee.

        Kaupungissa kulkee bussit, ja parkkipaikkoja ei tarvitse haikailla. Kuljen nykyisin kyydillä vaan.


      • ssddggg

        Turhan nuorena jätit autoilun. 70-vuotiaalla tuskin on mitään ongelmia liikenteessä. Talviajo ja syysliukkaat, sekä pimeälläajo varsinkin syksyllä ei ole mukavaa. Niitä voi vältellä.


      • Anonyymi
        Makriina ek kirjoitti:

        Niin kävi minullekin, että kun olisi pitänyt kortti uusia päätin, että nyt saa jäädä arkistoon.
        Isäntä ajaa autoa niin mielellään, että minä en juurikaan autoa ajanut, ja ajattelin, että joutuisin ajamaan vain hätätilanteessa, kun miehelle olisi sattunut jotain hurjaa kesämökillä. Siinäkö mielentilassa sitten voisin tottumattomana hallita auton ja hakea apua! Ei todellakaan.
        Kännykät on. Sillä hälytetään apua, jos tarve tulee.

        Kaupungissa kulkee bussit, ja parkkipaikkoja ei tarvitse haikailla. Kuljen nykyisin kyydillä vaan.

        Ei niitä busseja kulje joka kaupungissa. Eikä niitä kulje jokapaikasta aina sinne minne olet menossa. Ei edes Helsingissä .


      • Anonyymi
        ssddggg kirjoitti:

        Turhan nuorena jätit autoilun. 70-vuotiaalla tuskin on mitään ongelmia liikenteessä. Talviajo ja syysliukkaat, sekä pimeälläajo varsinkin syksyllä ei ole mukavaa. Niitä voi vältellä.

        Pimeällä ajo tosiaankin on alkanut olla yhä hankalampaa iän lisääntyessä. Yhtenä suurena tekijänä lisääntynyt valon tarve. Ja sateissa väärin ja asetusten vastaisesti rakennetut auton valaisimet. Asetus nimenomaan sanoo, ettei vaakatason yläpuolelle saa haijastua häiritsevää valoa. Sitä vaain heijastuu joka ainoasta nykyautosta. Yäviistoon suuntautuva valo valaisee kaiken satavan oli se sitten vettä, räntää tai lunta. Tämä näkyvä sade tehokkaasti peittää tien näkemisen, koska tiestä tuleva valo on paljon heikompaa kuin lähentä sateesta tuleva. Tätä asetusta vain ei Suomen korruptoitu virkailijakiúnta valvo ollenkaan! Niistä vanhoista pyöreistä lampuista ei näitä häiritseviä valokeiloja tullut.
        Kokeilkaapa itse vaikka valokuviota jonkin rakennuksen seinään katsellen. Eri etäisyyksillä vielä.
        Kirjoitti vanha autoteknikko 79 v.


      • Anonyymi
        Makriina ek kirjoitti:

        Niin kävi minullekin, että kun olisi pitänyt kortti uusia päätin, että nyt saa jäädä arkistoon.
        Isäntä ajaa autoa niin mielellään, että minä en juurikaan autoa ajanut, ja ajattelin, että joutuisin ajamaan vain hätätilanteessa, kun miehelle olisi sattunut jotain hurjaa kesämökillä. Siinäkö mielentilassa sitten voisin tottumattomana hallita auton ja hakea apua! Ei todellakaan.
        Kännykät on. Sillä hälytetään apua, jos tarve tulee.

        Kaupungissa kulkee bussit, ja parkkipaikkoja ei tarvitse haikailla. Kuljen nykyisin kyydillä vaan.

        jos miehesi saa aivoinfarktin tai sydänkohtauk-sen niin tuo varmasti ehtii kuolla ennenkuin
        ambulanssi tai taxi saapuu paikalle . itse kyllä
        ottaisin riskin kortitta ajosta kun siitä saa vaan sakot, mikäli puolison henki on arvokas. jos taas puolison henkivakuutus on 100.000e niin ehkä en veisi miestäni autolla sairaalaan mikäli en enää niin kovin rakastaisi miestäni , elin 20v
        avioliitossa jossa rakkauteni oli 1-puolista
        jota en naiivina ihmisenä tajunnut ennenkuin
        olin 10v aviossa .


      • Anonyymi
        Makriina ek kirjoitti:

        Niin kävi minullekin, että kun olisi pitänyt kortti uusia päätin, että nyt saa jäädä arkistoon.
        Isäntä ajaa autoa niin mielellään, että minä en juurikaan autoa ajanut, ja ajattelin, että joutuisin ajamaan vain hätätilanteessa, kun miehelle olisi sattunut jotain hurjaa kesämökillä. Siinäkö mielentilassa sitten voisin tottumattomana hallita auton ja hakea apua! Ei todellakaan.
        Kännykät on. Sillä hälytetään apua, jos tarve tulee.

        Kaupungissa kulkee bussit, ja parkkipaikkoja ei tarvitse haikailla. Kuljen nykyisin kyydillä vaan.

        entäs kun tarvii låhteä Sotkamoon kesähäihin.
        junan matka katkeaa puolivälissä ja saat istua
        lukitussa junassa 24t, vessat on tukossa . eväitä
        ei ole , matkanne maksaa 400e 4 hengeltä
        1 suuntaan , näitä on nähty . kyllä mieluummin
        vuokraan auton vaikka se maksaa paljon mutta
        elän sitten pyhällä hengellä koko kesäloman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos miehesi saa aivoinfarktin tai sydänkohtauk-sen niin tuo varmasti ehtii kuolla ennenkuin
        ambulanssi tai taxi saapuu paikalle . itse kyllä
        ottaisin riskin kortitta ajosta kun siitä saa vaan sakot, mikäli puolison henki on arvokas. jos taas puolison henkivakuutus on 100.000e niin ehkä en veisi miestäni autolla sairaalaan mikäli en enää niin kovin rakastaisi miestäni , elin 20v
        avioliitossa jossa rakkauteni oli 1-puolista
        jota en naiivina ihmisenä tajunnut ennenkuin
        olin 10v aviossa .

        " itse kyllä ottaisin riskin kortitta ajosta kun siitä saa vaan sakot, mikäli puolison henki on arvokas"

        Ehkä sakoilla selviää muutamasta kerrasta. Mutta, jos sakko on kuukausitulojen verran, niin sakkoja ei voi ottaa montaa vuodessa. Ehkä useamman sakon jälkeen saa yhdyskuntapalvelutuomion tai ehdollisen vankeustuomion. Silloinkin tietysti voi ajaa riskillä, jolloin kiinnijäämisen seurauksena on ehdollisen tuomion muuttuminen ehdottomaksi vapausrangaistukseksi. Mutta, jos tuomio on lyhyt ja tuomittu on muuten luotettava ja nuhteeton, ehkä tuomion voi suorittaa avovankilassa.

        Jos joku tietää enemmän aiheesta, niin olisi hienoa jos kertoisi enemmän. Vapausrangaistus on varteenotettava pelote, koska kukapa sitä rikollisten kanssa haluaa elää.


    • Monen ikäihmisen jatkokortti on jäänyt saamatta puutteellisen näkökyvyn takia. Kannattaa tietysti päivittää tuo asia kuntoon.
      Ensi vuonna itsellekin tätä Ajoneuvokeskus ehdottaa. Hyvä muistaa senkin takia, ettei tuoreempaa kotteroo etsi alleen, jos vaikka oliskin ajokelvottomassa kondiksessa.

    • Kyllä nuo testit ovat lähes lapsellisia. Valitin kerran lääkärilleni muistini huononemisesta. Testissä jouduin muistamaan ja piirtämään, mutta vaikeutta ei ollut.
      Lääkärinkin mielestä suoriuduin hyvin.

      Uuden ajokortin hankinta on edessä kun kohta täytän 78 vuotta. Luojan kiitos, ettei testata kaikkia uusia sääntöjä eikä liikennemerkkien tuntemusta.

      • Anonyymi

        Mieheni joutui poliisin määräyksestä toimittamaan lääkärinlausunnon , kun ulkopuoliset olivat ilmoittaneet matalalla kynnyksellä.
        Lääkärintodistukessa vaadittiin ajokoetta.
        Eli kalliiksi tulevat nämä turhat ilmoitukset.


    • Etköhän nyt ensin täytä 77 ? vai kuinka,..

      • että pitikin

        texsanell

        Miksi pilasit hyvän asia ketjun ?


      • että pitikin kirjoitti:

        texsanell

        Miksi pilasit hyvän asia ketjun ?

        Eihän nyt noin pienestä oikaisusta voi mennä pilalle :) Jatka pois vaan!


      • Oivallus...
        texsanell kirjoitti:

        Eihän nyt noin pienestä oikaisusta voi mennä pilalle :) Jatka pois vaan!

        texsanell
        voisitte hyvin avata itsellisesti oman ketjun vaikkka tuon mitä Rituliini ehdotti. "energinen huurula"
        Täällähän sekoitat vaan toisten avaamia asiallilisia keskustelu ketjuja.


      • Näppäilen joskus viereistä kirjaintakin palstalaisten riemuksi.


      • häirikölle
        Ruuneperi kirjoitti:

        Näppäilen joskus viereistä kirjaintakin palstalaisten riemuksi.

        Sitähän yrität Ruuna, sotkea häiriköidä sujuvasti asialinjalla pysyvää ketjua. Jotain ei näytä menevän puupäähäsi tuskin edes lekalla.


      • häirikölle kirjoitti:

        Sitähän yrität Ruuna, sotkea häiriköidä sujuvasti asialinjalla pysyvää ketjua. Jotain ei näytä menevän puupäähäsi tuskin edes lekalla.

        Niin kuin mielipiteestäsi näkyy, on lekan käyttö sinun ja kaltaistesi kohdalla osoittautunut ihan vääräksi


      • penis_poika

        KIKKELI


      • Anonyymi
        penis_poika kirjoitti:

        KIKKELI

        Ilmoitan kyllä, että penis_pojalta ajokortti hyllylle. On kaheli liikenteessäkin.


    • nissan 12v.

      Onneks eivät vaadi kontrolliajoo inssiajon tapaan. Siinä reputtais kyllä nuoremmatkin. Jouduin ajamaan lisätunteja ennen ekakortin saantia.

      Kyllä se Helmiltä hyvin käy, lisäkortin saaminen. Syö aamusta alkaen hyvin, koska täysimassu rauhoittaa jos mikä.

      • Eihän siinä pitkää aikaa mene kun Ruuneperi täyttää77 vuotta, seuraava synttäri reilun vuoden päästä.
        Aika näyttää kun täytän tarpeeksi paljon, hankinko vai saanko ajokortin, minulla pylväs 80.


      • Anonyymi
        LateVaan kirjoitti:

        Eihän siinä pitkää aikaa mene kun Ruuneperi täyttää77 vuotta, seuraava synttäri reilun vuoden päästä.
        Aika näyttää kun täytän tarpeeksi paljon, hankinko vai saanko ajokortin, minulla pylväs 80.

        Eihän sitä autoa kortilla ajeta


    • susm.ent.kuski

      Oiskohan muuten miehille tärkeempää kuin naisille, että vaikka sata täyttävät, niin ajokortti pitäs olla !!! Iteksein tässä hymyilen, kun kuvittelen sellasen tilanteen.....satavuotias lähdössä kauppareissulle. Se ajokortti ilmeisesti kuuluu niin tähän miehisyyden näyttöihin.
      Mullaki kerran, kun oli pakoputki vinksahtanu paikoiltaan autostain, niin yks mies tuttu avuliaana sanoi laittavansa sen helposti kuntoon. Vähän ajan päästä huhuilin miestä, ei näkyny autoni alla. No, sitten löytyikin ihan vieraan samanvärisen auton alta näpertelemästä jottain. Minä tietysti hirmuunnuin....hittooko siellä teet, ei se oo mun autoni. Liekkö näkö- tai jokin muu kyky heittänyt!!!

      Vastahan minäkin mieheni kuoltua opin erinäisiä perusasioita autosta, kuten konepellin ylösnostamisen, missä on akku ja mikä on akku, pissapoikaan veden laittamisen, bensan laittaminenkin tuotti aluks vaikeuksia. Entäs sitten nää auton peruuttamiset, peiliin en oppinut ikinä kattomaan muulloin kun huuliini huulipunnaa sipaistessa. Ukkoin ain ärhenteli peruuttamisvaiheessa, kato peiliin, kato peiliin. Katoinhan minä ja näin siellä oman naamani. Erinäiset kerrat tärskäyttelin lyhtypylväisiin, miten lienevätkin osuneet aina paikalle.
      Siis miehinen ominaisuus on peiliinki kattominen !

    • ei apukuski

      Jännittäjä ratissa on liikenteen suurimpia riskejä.
      Jos jo kortin uusimiseksi vaadittu lääkärintarkastus noin jännittää, kannattaa suosiolla jättää kortti uusimatta.

      Nykyisessä vilkkaassa liikennevirrassa ei ole helppoa olla mukana tottuneilla ja hermonsa hallitsevilla ammattikuljettajillakaan. Päivittäin saamme lukea kolareista, tieltä suistumisista ja kuulemme läheltä piti tilanteista.

      Me olemme yksilöitä. Itselleni ei tuota ongelmia pysyä rauhallisena ratissa, sillä ammattikuljettajana liikenteessä eri tavoin käyttäytyvät kanssa autoilijat ovat tuttu näky, kiilaajilla suon heidän "oikeutensa", hidastan nopeutta koko liikenteen turvaamiseksi ettei ohituksesta muodostu viimeinen kiilaus jonoon.
      Sakkoja en ole koskaan saanut. Lähellä piti tilanteita olen kokenut useita, mutta tuurilla ja rauhallisella tilanteen hallinnalla tähän asti niistäkin selvinnyt.
      Mikäli minua alkaa pelottaa istua rattiin, lopetan oman ja toisten turvallisuuden vuoksi ajamiseni siihen.

      Muutamat tuttavani ovat palauttaneet voimassa olevan ajokorttinsa poliisille, koska eivät tunne olevansa nykyisten liikennevirtojen mukana pysyviä ja tilanteita hallitsevia kuskeja. Se jos mikä osoittaa vastuullisuutta muista teillä lliikuvista.

      Ei ole mitään syytä harjoitella vastauksia. Lääkäri osaa lukea hermostuneisuuden ja jännityksen. Mikäli kaikki muuten on kunnossa ei hän kiellä ajolupaasi, mutta kehoitan harkitsemaan omaa ajokykyäsi ja paljonhan riippuu siitä missä ja kuinka paljon vuosittain joudut ajamaan.
      Hiljainen kylätie on turvallisempi iäkkäälle kun muistaa ettei vauhti vie perille.
      Mitä enemmän joutuu ajamaan, sitä paremmin pysyy uusien liikennemerkkien ja sääntöjen muutoksissa mukana. Ei kai kenekään ole tarve kuulustella niitä, koska laki edellyttää että jokainen opettelee ne ja noudattaa määräyksiä.

      Turvallisia kilometrejä ikäautoilijoille.

      • Anonyymi

        Joistakin ihmisistä tulee vanhoja sekä muistisairaita jo hyvinkin nuorella iällä. Toisen taas ovat huvinkin nuorekkaita ja notkeita vielä lähes 100 vuotiaina. Ihmiset ovat yksilöitä . Toiset vanehee nopeammin kuin toiset.


    • Lorena*

      Sanonta sain vielä ajokortin uusittua, tosiasia on ei sitä autoa kortilla ajeta taitoa ja huomiokykyä autoilu vaatii. Jokainen osaa arvioida oman ajotaidon, tässä iässä ei enää kaahailla vaikka nuoret "mieskuskit" joskus keskisormea näyttävätkin ohittaessaan ylinopeudella.

      Virkasisar 92v ajaa vielä ajokortin omistavana viikottain kaupunkiin asioimaan. Se on välttämätöntä kun pienien kuntien palvelut on minimoitu.Yleinen liikenne minimaalisen vähäinen ja taxi maksaa 35km matkalla. Asiat on kuitenkin hoidettava, vaikka 92v käyttääkin sujuvasti nettiä kaikkea netin välityksellä ei voi hoitaa.. Ruokaostoksille on lähdettävä kaupunkiin, samoin sairaalareissuille. ~

      Helmi, kyllä sinä selviät ajokortin uusinnassa.

      • Anonyymi

        ajan autolla 6km kauppaan kerran viikossa , 30km päässä käyn hammaslääkärissä ja koira viedään
        rokotukseen , tosin ruuan saisi tilattuna kotiin.
        nyt 73v mutta muutan kyllä kaupunkiin kun en
        enää viitsi / jaksa tehdä lumitöitä esim 80v iässä , lääkärit eivät tuu kotiin edes pyynnöstä, jossakin on liikkuva lääkäri, sellainen palvelu saisi täälläkin olla , tosin hoitajat tulee kotiin jos tulee muisti sairaus mutta sekin maksaa ,


    • Paljon suurempi riski on liikenteessä selviäminen, kuin tuo lääkärin tarkastus. niin lyhyellä tutkimisella ei pystytä seulomaan , paitsi ihan täysin muistamattomat. Jotka eivät muista miksi ovat lääkäriin menneet.

      Ajokortin tarve riippuu niin monista asioista ja perheen tarpeista.
      Itse olen ajanut yli 40 vuotta ja se on edelleen hyvin tarpeellinen. Usein joudun kuskiksi naisporukalle. Joten mielellään uusin sen.
      Jotenkin olen onnistunut väistämään kaikki kanssa kulkijan ja lyhtypylväät ja ojan pientareet.
      Talossamme asui vanha herra 92v. Vielä 90 vuotiaana hän uusi kortin, ja ajoi loppuun asti hyvin.

      Lienee niin että jotkut ovat kielipäitä, jotkut laskupäitä, toiset osaavat ajaa autoa jouhevastija toiset huomioiden. Toiset ihmiset taas eivät opi koskaan jotain oikein hyvin.
      olen kuullut (huhun), että tulevaisuudessa on ajokoe ikäihmisille kortin uusimis vaiheessa..
      Siinä käy ilmi oikeasti, selviääkö liikenteessä - kaupungin keskustassa - ja tunteeko kaikki liikennemerkit sun muut.

      Tsemppiä kaikille autoilijoille. Ollaan oikealla tavalla varovaisia.
      Eikä törryytetä 70 satasen alueella, keskiviivan tuntumassa.
      Ne on niitä vihonviimeisiä riesoja ja liikenteen tulppia.

      • Anonyymi

        Joo törtyytellään 70 alueella satasta .


      • Anonyymi

        kävin hiljattain Hesan keskustassa erikoislääkä rissä , siellä on hirveää ajaa, yhdensuuntaisia katuja paljin, parkkipaikkoja vähän. maksuauto-
        maatit vaatii jonkin sovelluksen, löytyi vain 1 kolikko automaatti Meritullinkadun alkupäässä
        vain tuurilla, Hesasta oli vaikeaa päästä pois kun
        Hämeentietä ei saisi ajaa vaan pitäisi kiertää
        Töölön kautta , ihan hirveää sekoilua, siellä ei
        autoa kannata pitää, eipä ihme et kansa muuttaa
        naapuri kuntiin jossa on paremmat koulut eikä
        ole puukottajia ainakaan vielä olut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo törtyytellään 70 alueella satasta .

        Poliisi pysäytti erään ystäväni moottoriliikenne tiellä , ja hän ei ymmärtänyt miksi hänet pysäytettiin. Kävi selville että hän ajoi ainoastaa 60 nopeudella ja oli esteenä liikenteelle .
        Joten ajellaan niitä nopeuksia joita kylteissä on numerot


    • Alla Trudilutzkaja

      Saattaa riippua lääkäristä mitä hän tutkii. Näkö tuntui olevan tärkeä asia. Olin käynyt vuosittaisessa terveystarkastuksessa kolme kuukautta aikaisemmin ja siitä oli verikokeiden tulokset niin tuoreita, että en käynyt edes antamassa verinäytteitä. Mitään kellonpiirtämistä ei tarvittu. Kaikki meni niinkuin pitikin. Suotta pelkäät.

    • asia linjaa

      Uskoakseni moni onkin saanut helpotusta pohtiessaan ajolupansa uudistusta. Ketju on edennytkin likipitäen häiriöittä. Kiitos siitä asiallisille kirjoittajille.

      m.v.

    • ?

      Eiköhän jokaisen pidä vastauksiin itse pitäytyä?
      Mitenpä muuten turhilta onnettomuuksilta välttyisimme?

    • minä vaan

      ? Juuri niin.

      aikoinani suoritin opetuslupaan tarvittavaa tutkintoa, joudun vastaamaan videolla esitytettyihin ja kirjallisiin kysymyksiin.
      Mielestä olin oikeassa. Kolmannes vastauksistani oli kuitenkin väärin. Kysyinkin katsastuskonttorin inssiltä kuka tämmöisen videon on tehnyt sain osoitteen, niinpä sitten studioon. Pari tuntia vierähti virheet lyöty. Kopsasin kysymykset ja vastaukset ja harjoittelin ne ulkoa muistettavaksi.

      Uusiin kirjallisiin !!!!!!! Kysymykset olivat aivan toiset ja videokin toinen. Selvisin kuitenkin rimaa hipoen..
      Katsastus inssi onnitteli ja kertoi monen luopuneen ensi kerralla ja sen kyllä uskoin.


      ”Kuka on maksu mies jos parkkipaikalla kaksi autoa peruuttaa yhteen, Missä vastaan tuleva liikenne on sallittua väärällä kaistalla?, miksi olet väistämis velvollinen vaika ajat omaa kaistaasi…

    • Tack !

      Hieno juttu päättää tämä hyvä ketju.

    • 301140

      minulta aijotaan evätä ajokorti vaikka olen täysin ajokuntoinen

    • Neeasa

      Ensivuonna tulee 50 vuotta siitä, kun ajokortin sain.
      Tyytyväinen olen, ettei ole mitään kolaria koskaan tullut.
      Liikenne on kovaa ja ajetaan lujaa, aina ei ole itsessäkään syy onnettomuuteen.
      En ole edeltäpäin miettinyt, enkä pelännyt ajokortin uudistamisjuttuja,
      parempi katsoa rauhassa tilanteen tullessa.

    • wanha.jäärä

      V.1938 syntyneenä ajoneuvonhaltijana saatan olla samanikäinen kuljettaja. Seuraavaan täyteen kymppiin. Seuraavan kevään aikana kehotus lääkärissä käyntiin tulee Autorekisterikeskukselta.
      Vahinko ettei tule nyt kun vielä ilman keppejä pääsee liikkumaan. Kerran poliisiauto tuli rinnalle kun olin kipsijalassa kömpimässä kuplawolkkariin.
      Kipsi oli vasemmassa jalassa. Ei ollut tinanapeilla syytä keskeyttää ajomatkaa.

      • make.maaseudulta

        Lääkäri, joka antoi todistuksen ajokunnostani, oli ulkomaalaistaustainen. Olisihan se niistä papereista selvinnyt että ne pitää toimittaa poliisilaitokselle..
        Jäin odottamaan niitä postin tuomina.
        Tuttu kaveri katsoi niitä papereita. Olet ajellut ilman ajolupaa jo usean viikon., se sanoi. Mentiin sen naapurin autolla varmuudeksi ajolupaa hakemaan.


    • Elokuun alussa kävin minäkin lääkärintarkastuksessa ajokortin vuoksi. Kellotaulu ja sille määritelty aika piti piirtää. Sehän onnistui ilman ihmeempää. Lääkkeistä ja niihin liittyvästä sairaalan diagnoosista minulla oli mukana tiedot paperilla. Tällä kertaa minulta ei vaadittu kahden henkilön vahvistusta ajotaitoni säilymisestä, vaikka viisi vuotta sitten 70-vuotisuuden yhteydessä semmoista vaadittiin. Ainoa miettimisen kohta lääkärillä oli ajokorttisyynin yhteydessä näkö eli silmälasien määräämistä ei ainakaan vielä tällä kertaa lääkäri tehnyt. Lääkärintodistuksen kiikutin Trafille ei katsastuskonttorille. Uusi ajokortti tuli postitse kirjekuoressa jonkin ajan päästä.

      • Hoppuillessa "eli"-sanan sijaan tekstiin oli ilmaantunut "ei". Siis Trafi toimii ainakin täällä Kouvolassa samoissa tiloissa katsatuskonttorin kanssa.


    • Tänään tuli kirje että pitäisi anoa uusi ajo-oikeus, vanha loppuu 11.2. 2018 kun tämä mimmi täyttää 70 vuotta. En lukenut vielä mitä vaaditaan mutta kuullut että puolikuolleetkin saavat ajoluvan. Kokokuolleet ei saa. En nyt keksi mitään syytä miks en sais mut pitäkää kuitenkin peukkuja. Kavereille olen sanonut että omalla vastuullanne saatte tulla kyytiin mie en lupaa mitään, mie vaan ajan. Jos autoa ei olisi niin rahaa olisi sitten enemmän tuhlata johonkin kivaan. Joten en ala parkumaan. 🍁🍂

      • wanha.jäärä

        Sie oot Himmelsauge vielä tyttöiässä. Karjalaiset sanoisivat siulle, mut mie sanon junan etelääntuomana sinull.
        Sie saat körötyskortin kun heilahat etenkin miesrokkoherran vastaanottohuoneseh. On melki 10 vuotta vanhempa äijänkääkkä. Kaks halavatun kertaa on pellipolliisi iskeny silmää tänä vuonna VT-15:lla


    • puolivaloilla.ajelen

      Joudun ensin käymään kaihileikkauksessa kun toisesssa silmässä on liian heikko näkö. Sitten selviän lääkärintarkarkastuksesta ajuluvan saamiseksi.

    • Koivunikkari

      Minusta on aivan perusteltua olla tarkkana kun antaa ikäihmiselle luvan jatkaa ajamista. Sehän on koko jutun ydinajatus että karsitaan pois liikenteestä ne joilla ei enää ole tarvittavia edellytyksiä toimia täyspäisesti liikentessä. On olemassa liian monta lääkäriä joka katsoo sormiensa läpi antaessan luvan jatkaa vaikka kyseinen henkilö kuuluisi vänkärin paikalle...

      • senioriautoilija

        76v Kuormauton ajokortti pitää taas uusia.voimassa 2v? Makailuautolla ympäri Eurooppaa on ajeltu terveydestä se on paljon kiinni ,ei leuhkimista mutta kilsoja on takana miljoonia saa nähjä paljonko edessä Ikä ihmisiä on hyviä autoilijoita liikenteessä ei ole enää tarvis näyttää missä ohitetaan!


    • Minun ajoluvanuusiminen oli todella mittelö,jollaista en toivoisi pahimmalle vihamiehelleni,kun seitenvitosena sen jouduin uusimaan?
      Nyt kesällä joutuisin sen uusimaan taas,mutta autottomana,en aio sitä tehdä?

      No se aamu jolloin se ajokortin uusimiskoe oli alkoi:
      Tyttäreni oli täällä onneksi: miehelläni,Alzheimeriköllä oli labra kahdeksalta ja hänen saattamisensa
      sinne terveyskeskukseen,ei ollutkaan mikään läpihuutojuttu.

      Ohjeistettuani häntä,että tänään meillä on tapahtumarikas päivä,me lähdemme terveyskeskukseen ja
      he tutkivat sinun vertasi,että onko kaikki arvot tismalleen oikein?
      Nyt sinun täytyy vaihtaa nämä puhtaat vaatteet päällesi ja senjälkeen voimme startata tosta pihasta sinne kirkonkylään.

      No hän otti sen kasan niitä ryysyjä,heitti tuvanlattialle ja sanoi itkien,noita en päälleni pue!
      No aloimme alusta sen episoodin ja kerroin,kuinka elintärkeää on nyt pukea ja lähteä liikenteeseen.
      No se yhteinen sävel löytyi ja niin tilanne päättyi kaikkia osapuolia tydyttäävään loppuratkaisuun.

      Tyttäreni ajoi kirkolle ja minä jäin sinne ja sanoin vie mieheni kotiin ja tule hakemaan minut,kun selviän siitä kokeesta.
      No tämä nailekuri,jolle en ollut kaiketi suosikki potilaskertomusten perusteella,otti kovat oteet:
      Hän antoi alkajaisiksi kolme sanaa.onki,pallo ja oliskohan se ollut kello?
      Senjälkeen hän käski makulle sinne tutkimuspöydälle ja kokeili nilkkojani.
      No sitten hän käski piirtämään kaksi kuusikulmiosta,joissa ne leikkaavat toisiaan ja sen hiivatin kellotaulun,aikaa tosin en muista,jonka hän käski piirtämään senjälkeen?
      No senjälkeen piti seisemänkertotaulu muistaa nurinpäin ja jossainvaiheessa hän kysyi niitä kolmea sanaa,jotka olin saanut alkumetreillä??
      Muistin,tietty ongen ja pallon,koska ne kuuluivat aikoinaan harrastuksiini,mutta sitä kolmatta en muistanut??
      No sen jälkeen tuli se näöntarkastus,olin ottanut väärät lasit mukaani,siinä helvetinhässäkässä
      ja niin se näkökykynikään ei niin hääppönen ollut??
      No sitä seitsemänkertotaulua,en edes alkanut,sanoin,etten noita matemaattisia taitoja tarvitse autoa ajaessani ja matikka ei ollut vahvin lajini
      Sain ajoluvan kolmeksi vuodeksi.
      No sen pidentämisen hoidin yksityisellä

    • havumetsäin__mies

      Kaikesta päätellen olet Helmi pirteä ja menevä mummeli.
      Menet reippaasti kokeeseen ja teet siinä, mitä käsketään. Seuraat tarkasti kysyjän puhetta.

      Jos näkösi on siedettävä, selviät epäilemättä kokeesta.

      Sitten vain Helmi autolla ajamaan ja mutkaista tietä näkymättömiin kauppaan, huveihin, lapsenlasten luo, hiihtelemään ja ties minne muualle.

      Ole varovainen erityisesti risteyksissä ja pysäköintipaikoilla liikkuessasi! Niissä tapahtuu usein mokia ikäihmisille. Toivottavasti niitä ei tule sinulle. Turvallisia ajokilometrejä! Ajelepa joskus Helmi muuten polkupyörälläkin!

      • Kyllä minä pärjäisin autonkäsittelyssä ja risteysajossa,mutta nyt on tullut niinpaljon uusia liikennemerkkejä,että eihän niistä selkoa ota edes erkkikään?
        Olen huomioinnunnut,että vanhemmilla ihmisillä peruuttaminen tuotaa vaikeuksia?
        Minä Saabin peruutin tallista, muittamutkitta,mutta miehelleni se tuotti vaikeuksia?
        Ikäero lähes kymmenen vuotta tuotti sen problematiikan?

        Polkupyörä ei olekkaan mikään helppokapine tällä iällä.
        Huomion vain itse,kun sen selkään könysin.
        Annoin kymmenvaihteisen pyöräni naapurille ja ostin niinsanotun mummopyörän.
        Tasapaino lähes kahdeksankymppisellä muijalla ei ollutkaan enää sitä luokkaa,
        että tosta vain hypätään pyörän selkään ja aletaan huristelemaan.

        Tasapainoa täytyy pitää yllä,kuten kaikki muitakin toimintoja.
        Nyt pakko keskittyä naisten kolmekymppisiin,siis hiihtoon


    • autoileva-mummi

      NO voi sentään 6 vuotta vanha alotus, haitaneeko tuo , heh,


      no meikä aikoinaan ku kävin 75 v kortin uusimassa se tapahtui nopeesti helposti aivan kuin itsestään selvästi, psykologinen piiros testi onnistui heti ja helposti o i k e in,


      noooohn seuraava kortin uusiminen ja lääkärin tarkastus on reilun vuoden päässä, saap nähdä meneekö yhtä nopeesti ja helposti, se jää nähtäväksi,

      sitä ihmettelen kuinka sitä pärjäisi ilman autoa, jos kortti otettaan pois, kauheeta,
      tietenki rahaa säästyy enemmän autoilu on kallista puuhaa,
      huollot, pensat vakuutukset ja kaskovakuutuski huitelee lämmemmäs tonnia,

      • No vastaillaan tähän vanhaan aloitukseen,. koska ikäryhmä vanhenee ja on se ajokotin uusiminen minullakin pian edessä.

        autoileva-mummi kirjoitti;
        "sitä ihmettelen kuinka sitä pärjäisi ilman autoa, jos kortti otettaan pois, kauheeta,
        tietenki rahaa säästyy enemmän autoilu on kallista puuhaa,
        huollot, pensat vakuutukset ja kaskovakuutuskin huitelee lähemmän tonnia".

        Onhan se kallista, kieltämättä, mutta jostain mukavuudesta olen valmis maksamaan, ainakin niin kauan, kuin on varaa.

        Toiset haluavat matkustaa ulkomaille, mutta itse olen jo matkustellut tarpeeksi, joten tuo auton mukavuus on minun ainoa huvini, että pääsen lähtemään, milloin haluan, ilman tietämättä, mikä bussivuoro kulkisi minun toiveiden mukaan.

        Talvella tahtoo olla kuitenkin vaikeuksia pakkasilla, koska autoni on yli 30-v vanha, mutta onneksi autokorjaamoni vannoi, että sellaista vikaa ei tule autooni, että he eivät pystyisi sitä korjaamaan. Tietenkin korjaukset ovat tulleet maksamaan, kuin sen kuuluisan Iisakin kirkon, mutta hyvin toimii, ...toistaiseksi ja rahat ovat riittäneet,....sekin toistaiseksi.

        Nyt hiukan jännittää, koska ajokortti tulisi uusia ennen syyskuuta ja auton voi katsastaa aikaisintaan syyskuun lopussa, mutta silti haluan uusia ajokorttini ja varppina autokin saadaan tuohonkin kuntoon, että eteenpäin menee ja pakkiakin osaa!

        ps. vein kerran (sata vuotta sitten) Datsunin katsastukseen ja siinä ei pakki toiminut, mutta siitäkös "riemu repesi", että kuinka voit ajaa tällaisella? Hyvä selityshän minulla oli, jonka olin todennut toimivaksi . Ajan autoni aina niin, että en tarvitse peruutella! Aina ei tarvinnut parkkeerata kuitenkaan jalkapallo kentälle.D


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        No vastaillaan tähän vanhaan aloitukseen,. koska ikäryhmä vanhenee ja on se ajokotin uusiminen minullakin pian edessä.

        autoileva-mummi kirjoitti;
        "sitä ihmettelen kuinka sitä pärjäisi ilman autoa, jos kortti otettaan pois, kauheeta,
        tietenki rahaa säästyy enemmän autoilu on kallista puuhaa,
        huollot, pensat vakuutukset ja kaskovakuutuskin huitelee lähemmän tonnia".

        Onhan se kallista, kieltämättä, mutta jostain mukavuudesta olen valmis maksamaan, ainakin niin kauan, kuin on varaa.

        Toiset haluavat matkustaa ulkomaille, mutta itse olen jo matkustellut tarpeeksi, joten tuo auton mukavuus on minun ainoa huvini, että pääsen lähtemään, milloin haluan, ilman tietämättä, mikä bussivuoro kulkisi minun toiveiden mukaan.

        Talvella tahtoo olla kuitenkin vaikeuksia pakkasilla, koska autoni on yli 30-v vanha, mutta onneksi autokorjaamoni vannoi, että sellaista vikaa ei tule autooni, että he eivät pystyisi sitä korjaamaan. Tietenkin korjaukset ovat tulleet maksamaan, kuin sen kuuluisan Iisakin kirkon, mutta hyvin toimii, ...toistaiseksi ja rahat ovat riittäneet,....sekin toistaiseksi.

        Nyt hiukan jännittää, koska ajokortti tulisi uusia ennen syyskuuta ja auton voi katsastaa aikaisintaan syyskuun lopussa, mutta silti haluan uusia ajokorttini ja varppina autokin saadaan tuohonkin kuntoon, että eteenpäin menee ja pakkiakin osaa!

        ps. vein kerran (sata vuotta sitten) Datsunin katsastukseen ja siinä ei pakki toiminut, mutta siitäkös "riemu repesi", että kuinka voit ajaa tällaisella? Hyvä selityshän minulla oli, jonka olin todennut toimivaksi . Ajan autoni aina niin, että en tarvitse peruutella! Aina ei tarvinnut parkkeerata kuitenkaan jalkapallo kentälle.D

        juu 10 v vanha alotus
        no,
        meikä on yli 80 v
        joten olin pakollisessa tunnin kestävässä psykologisessa ja fyyisessä lääkärin testissä kun halusin uusia ajokortin vielä,
        ---
        kävi niin
        EI kuulemma ainuttakaan virhettä missään testissä,
        sain täyden kympin lääkärissä käynistä,

        lopuksi lausui lääkäri,
        harvinainen kahdeksankymppinen, ei yhtää virhettä testeissä,


        olin kyllä tyytyväinen tulokseen
        sattui vaan hyvä päivä,

        eihän kukaan kuitenkaan täydellinen ole,


    • Anonyymi

      Aloitus on aiheellinen. Kuitenkin nettietiketin mukaan kirjoittajan pitäisi pysyä enemmän totuudessa.
      Siinä, että Helmi on saattanut alkuun komeita poikia - toki vaimo on ne valmistanut ja maailmaan saattanut.

      Pahin mahdollinen, inhimillinen tragedia paljastuu tässä kaikessa raadollisuudessaan. Itse olisin miehenä tehnyt kaulakiikun.

    • Anonyymi

      Aloitus on vuodelta 2012.
      Ei tule kortin uusinta menemään läpi.

    • Vanha ketju mutta aina ajankohtainen.
      En jännittänyt yhtään 70-vuotis tarkastusta. Olin varma että saan kortin uusittua kuten sainkin.
      Ajelen mökille ja lähikaupunkiin, Helsinkiin en enää viitsi ajaa, junalla matka sujuu mukavammin.
      En ole koskaan pitänyt autolla ajosta, silti olen ajanut paljon.
      Yksi läheltä piti tilanne on tullut, mutta tulee niitä nuoremmillekin.

    • Anonyymi

      Tuon Kuopion bussiturman jälkeen kaikki 70-vuotistarkastukseen menevät joutuvat kärsimään tuon yhden miehen töppäilystä.

      • Anonyymi

        Tuo Kuopion bussiturma tapahtui todella vaarallisessa paikassa. Mikään ei varoita suoran liittymän loppumisesta eikä ole edes 80 tai mieluummin 50:n rajoitusta. Ja risteyksen muoto on sellainen, ettei sitä kauempaa näe. Minäkin olin ajaa samalla lailla kuin se bussikuski, mutta onnistuin kääntämään risteyksesä oikealle ja pelastin henkeni. Vasemmalle minun piti mennä, mutta näin siinä kävi. Ja tiensuunnittelijavirkamieshän ei koskaan ole väärässä eikä tee virheitä, vaikka porukkaa kuolisi enemmänkin, vrt Konginkankaan tapaus.


    • Anonyymi

      En jaksanut lukea koko litaniaa noita kommentteja, mutta sanon omankin mielipiteeni. Olen espoolainen ja Helsinkikin on tuttu paikka kuten omat taskuni. Liikuin töikseni Hankoon asti. Olen nähnyt kaikenlaista elämäni varrella ja ollut erilaisissa töissä myös liikenne suunnittelussa, Mutta, nuoriso se on, joka töpeksii liikenteessä, eivät ikäihmiset harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, jolloin kyseessä saattaa olla sairaus. Pitääkö sitten kaikkien kärsiä ja jännittää noita ajokortin uudistamisen muistitestejä. Ikäihmisille suotakoon ajokortti jo kaupassa käymistä varten, sillä hehän ajavat tuttuja reittejä pitkin. Eivät he lähde kaahailemaan moottoriteitä väärään suuntaan. Totta kai näön pitää olla hallinnassa, tutut lääkärit tuntevat tutun potilaansa sisuskaluja myöten ja tietävät taatusti potilaansa järjenjuoksun. Siis kaikenlaiset muistitestit piirroksineen ovat turhia. Katsotaan sitten, jos eletään, sillä nykynuoriso ei osaa kertotauluja, eikä vähennyslaskuja, päässälaskusta puhumattakaan. Esimerkiksi Kehä III:lta Espoon keskukseen mentäessä on sellainen ohituskaista, joka päättyy ennen Espoon jokea ja aina on rinnalla joku nuori huligaani kaistan loppuessa, että ärsyttää. Mitä sitten, annan ison auton moottorin ulvoa, lentäkööt ohittaja vaikka jokeen on heilläkin jarrut autossa.. Olen kyllästynyt siihen kiitorataan. En luule itsestäni liikaa ajajana kuten monet muut, sillä auto on liikkumista varten. Terveisin vaan 74-vuotias, kilpailuhengetön, mutta puoleni pidän liikenteessä.

      • Anonyymi

        Rangaistava teko uuden lain mukaan.


    • Anonyymi

      Rangaistava tekoko uuden lain mukaan, koitapa itse syksyä viime tipassa kaistasi päättyessä toisen eteen yhtä äkkiä tuhatta ja sataa, siis ylinopeutta ajaen, kumpikohan on väärässä? Kokeile vaikka huomenna ja kerro sitten, miten kävi?

      • Anonyymi

        liikenteessä ei saa hermostua..


    • Anonyymi

      Jos olette niin kauhuissanne vain "ajokorttikuulustelusta" selviämisestä,
      eikö teitä ollenkaan huolestuta miten pärjäätte liikenteessä ?
      Oletteko vaaraksi itsellenne ja muille ?

    • Anonyymi

      Sen mää vaan sanon että paljon jää rahaa säästöön jos autosta joutuu luopumaan.
      Aina olen menossa johonkin ja tykkään ajaa autoa. Se vaan on helvetin ikävää ettei pääse enää mökille. Pakko hankkia sähköavusteinen polkupyörä, siinä kunto paranee ja voi ottaa osaa vaikka teräsnaiskisaan 😃

      • Anonyymi

        minä en taas tykkää mökillä olosta, ei vaan jaksa menmä ja tulla, aikansa kutakin...


      • Anonyymi

        "Sen mää vaan sanon että paljon jää rahaa säästöön jos autosta joutuu luopumaan."

        Jos autosta joutuu luopumaan, rahat menevät takseihin ja henkilökuljetusfirmoille. Ei säästy yhtäänrahaa. Menee vain enemmän. Ja elämä muuttuu vaikeammaksi. Kortiton on kuin olisi vankilassa.


    • Anonyymi

      Tarkastukset on luultavasti peruttu.

    • Anonyymi

      Mene vaan miele avoinna itse 74, lääkkeetön. Ajokortti ABCD :)

      • Anonyymi

        E-vitamiini puuttuu ei A:ta liikaa tai edes erikseen


    • Anonyymi

      75-vuotiailta pitää ottaa kortti pois. He vaarantavat oman ja muitten turvallisuuden
      maanteillä.

      • Anonyymi

        25-vuotiailta pitää ottaa kortti pois. He vaarantavat oman ja muitten turvallisuuden
        maanteillä.


    • Anonyymi

      Jo ikää nähnyt aloitus on provo. Ap ei ole mummeli vaan opettajan eläkettä nauttiva 80v. papparainen, joka nostelee vanhoja aloituksiaan.
      Sen intohimona on saada klikkauksia omaklikkausten lisäksi. Kokee kai eksentiaalista yksinäisyyttä. Syyttä, koska "omaisuutensa" vaimo kaipaisi myös huomiota.

      • Anonyymi

        Saitko nyt oman klikkauksen?
        Tekikö gutaa?


    • Anonyymi

      vanhat aloitukset pitäs estää, todella tyhmää jo kymmenen vuotta tästäkin

    • Anonyymi

      en ymmärrä, poistun heti huh

    • Anonyymi

      Miten on vaatimus ajokortin uusinnasta tänä päivänä, kun täytän kevättalvella 75 vuotta.
      Tuleeko trafista ennakkoilmoitus, vai kuinka kaikki menee?
      Onko hiljattain kortin uusineita 75-vuotiaita?

      • Anonyymi

        Asun Ruotsissa.
        Kysyin eilen poliisiasemalla, ei tartte kuin uusia vain, ei ole ikärajoitusta.
        Näin sanoivat.


    • Anonyymi

      Vanha tai uusi,tärkeitä juttuja kuitenkin.

    • Anonyymi

      Suomessa laajennettu lääkärintarkastus ensin kyselykaavakkeen kanssa 75 v.

    • Anonyymi

      vanha alotus mutta aina ajankohtainen joillekki,,


      MONI seitenvitonen ON menettäny ajolupansa koska nyky muistitestit ja lääkärintarkastukset ovat todella tikkoja,
      minullaki aina ovat kestäneet noi 1 tunnin,
      tostaiseksi ole läpäissy mustitestin virheettömästi läpi
      mutta seuraava tarkastus on tulossa 2 vuoden kulutta ,, kyllä huolestuttaa jo suuresti, vanhana kun muisti heikkenee hurjaa vauhtia ,
      luojaa saa kittää jos 75 v vielä selviää niistä trafin tekemistä muistitesteistä, ne todellaki ovat erittäin vaativia,
      matematiikkaki siellä testataan osaatko laske normaalit laskutehtävät
      kaikki pitää osata päässä laskea,
      meikä selvisi vielä 82 v kun kutsuttiin, oli pakko mennä testeihin selvisin vielä melkein täydellisesti
      2 osa - virhettä tuli lauseitten kanssa , kun esitettään esm. 3 lausetta ne pitää muistaa mitä niissä sanottiin,
      tietenki testit vaihtelee , ja lauseitaki esitettään erilaisia , ei samoja joita on joskus ennen esitetty, siis MUISTISTA on kysymys, testataan muistia,

      ei ihme jos ajokotrin uusiminen pelottaa, moni mun tuttu on menettäny seitenkymppisinä ajo lupansa kun niillä on muisti pettäny, eivät ole muisti testistä selvinneet, huh,

    • Anonyymi

      Olin ennen joulua kuulusteluissa, jossa käytiin pitkän kaavan jälkeen muistia , vähennyslaskua 100 :sta 7 vähentämällä ja muuta hoksaa.
      Lääkäri on kolmen viikon kuluttua.
      On ihan toista kuin täytettyäni 70, jolloin oli pelkkä näkötesti ja kyselylomake .

    • Anonyymi

      Olen ollut ilman autoa yli viisivuotta, en aio uusia ajokorttia tänä vuonna täytän 75-vuotta. Auton pitäminen kaupassa käyntiä varten on järetöntä kun ruoka on muutenkin kallistunut.

      • Anonyymi

        Miksi ajella autolla kun moottoripyöräkin on keksitty ? Itse ainakin uusin ajokortin ABE ja kaikkia tarvin,

        Ajokortin saa uusia jo puoli vuotta ennen kun täyttää esim. 75v, joten itse uusin heinäkuussa.

        "Nopea homma satkulla"
        Mitä tuo mahtaisi maksaa tänään arvauskeskuksessa ?
        Kun täytin 45v se maksoi 140mk arvauskeskuksessa.


    • Anonyymi

      Mene yksityiselle lääkärille. Hän ei muuta tenttaa, kuin näetkö huoneen toiselle puolelle. Nopea homma satkulla.

      • Anonyymi

        Menin yksityiselle. Nuorehko nainen. Oli tarkka. Tenttasi ja kysyi älyttömyyksiä. Oli kuin hän olisi halunut estää korttini uusimisen.


    • Anonyymi

      Vanhalla saattaa olla muukin este kuin näkö, veljeltäni lähes 80-vuotias huomattiin alkava demetia, ei mynnetty lupaa ajaa autolla.
      Tunnen lähes 90-vuotiaan joka käyttää autoa kun asuu vähän syrjemmällä.

    • Anonyymi

      muuttaa floridaan auringon lämpöön ja saa ajella asunnon lähellä vaikka ikää 100v,kyllä siellä liikenteessä töpeksii enimmäkseen omahyväset audi ja volvo kuskit aina säätämässä niillä romuillaan

      • Anonyymi

        Taitaa olla Floridaan muutto vaikeaa. Mutta kiitos ajatuksesta. Ehkä on muitakin maita, joissa saa kortin pitää.


    • Anonyymi

      Aloitus on vuodelta 2012.

      • Anonyymi

        Ihan niin


    • Anonyymi

      Sain Transportstyrelseltä kirjeen että pittää uusia ajokortti .- Lähetin paperit ,ja kas viikossa sain uuden ajokortin 10 vuodeksi ! Rumatikillä kiusata muuta liikennettä :D

      Gubbe 74

      • Anonyymi

        Gubbe 74 valehtelee,
        EI TAATUSTI 75 vuotia saa enään 10 vuodeksi ajolupaa, se on 5 vuotta korkeentaan, jos vähänki epäillään terveyttä niin voi olla 2 vuoden kuluttua pitää mennä uudelleen lääkärin tarkastukseen,

        MEIKÄLLÄ ON OIKEAA TIETOA ASIASTA,


      • Anonyymi

        AB ajokorttini voimassa -12-05-2033 Että Silleen :D Vituttaako? Kuuntelen

        Gubbe 74


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AB ajokorttini voimassa -12-05-2033 Että Silleen :D Vituttaako? Kuuntelen

        Gubbe 74

        sinä joko valehtelet
        tai


        sinä olet saanu ( rikollisesti ) suhteilla yli seitkyt vuotiaitten PITÄÄ lainmukaan 5 vuoden välein käydä uusimassa ajokortti


        se EI ole LAIN MUKAAN MAHDOLLISTA

        jos olet 75 vuotta vanha,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinä joko valehtelet
        tai


        sinä olet saanu ( rikollisesti ) suhteilla yli seitkyt vuotiaitten PITÄÄ lainmukaan 5 vuoden välein käydä uusimassa ajokortti


        se EI ole LAIN MUKAAN MAHDOLLISTA

        jos olet 75 vuotta vanha,

        Olen Gubbe 74 ,oletko lukutaitoinen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinä joko valehtelet
        tai


        sinä olet saanu ( rikollisesti ) suhteilla yli seitkyt vuotiaitten PITÄÄ lainmukaan 5 vuoden välein käydä uusimassa ajokortti


        se EI ole LAIN MUKAAN MAHDOLLISTA

        jos olet 75 vuotta vanha,

        Mulla on Ruotsin ajokortti ! Että Silleen :D

        Gubbe 74


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Ruotsin ajokortti ! Että Silleen :D

        Gubbe 74

        Leväperäistä touhua siellä Ruotsissa ajolisenssin suhteen, kuten monen muunkin asian suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leväperäistä touhua siellä Ruotsissa ajolisenssin suhteen, kuten monen muunkin asian suhteen.

        Heja Sverige ! Vi flytt int ! :D

        Gubbe 74


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AB ajokorttini voimassa -12-05-2033 Että Silleen :D Vituttaako? Kuuntelen

        Gubbe 74

        Selvitäpäs asiaa vähän tarkemmin. Siinä vanhassa kortissa voi lkea noin mutta totuus on jotain muuta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AB ajokorttini voimassa -12-05-2033 Että Silleen :D Vituttaako? Kuuntelen

        Gubbe 74

        Ei harmita ollenkaan, jos Gubbe 74 sai kortin 10 vuodeksi. Ei harmita vaikka Gubbe olisi viestinsä kirjoittamishetkellä ollut 74 vuotta vanha.

        Uusiko Gubbe korttinsa Ruotsissa.

        Saako Ruotsissa ajo-oikeutta jatkettua helpommin kuin Suomessa, jossa ABCD korttia saa jatkaa vain 2 vuotta kerraan sen jälkeen kun on täyttänyt 70-vuotta. AB-korttia voivat 70 täyttäneet jatkaa 5 vuotta kerrallaan, jos lääkäri ei muuta päätä.

        Onneksi olkoon kaikille, jotka ovat välttyneet järjestelmän hampailta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Ruotsin ajokortti ! Että Silleen :D

        Gubbe 74

        "Mulla on Ruotsin ajokortti ! Että Silleen :D
        Gubbe 74"

        Hyvä tietää. Ehkä muutakin sinne. Tiedän kyllä Ruotsin ongelmista jotain, mutta ehkä jossain syrjemmällä voi asua.


    • Anonyymi

      Kaverille ei myönnetty enää auton ajolupaa.
      Totesikin sitten lääkärille: onneksi on lentolupa vielä voimassa pitkään.

      • Anonyymi

        "Kaverille ei myönnetty enää auton ajolupaa.
        Totesikin sitten lääkärille: onneksi on lentolupa vielä voimassa pitkään."

        Erikoista. Luulin, että iäkkäämpien lentolupa eli terveystarkastus pitää uusia jopa vuoden välein.

        Pakkohan sitä on päästä liikkumaan. Ehkä venettä saa vielä kuljettaa ja hevosella ratsastaa ilman yhteisön vanhoihin jäseniinsä kohdistamaa kiusantekoa.

        Voihan sitä autolla ajella kortittakin.

        Ehkä siitä saa ensin pari kertaa sakkoja ja sitten ehdollista vankeutta ja lopuksi linnaa muutama kuukausi. Täytyypä ruveta säästämään sakkoja varten kortittomuuden varalle. Toivottavasti vanha ihminen pääsee johonkin avovankilaan, jossa ei ole oikeita rikollisia. Vankilatuomio ei ole elämän loppu, jos on eläkkeellä. Työpaikka ei mene alta ja eläke juoksee.

        Jos tiukka paikka tulee, niin ehkä voi muuttaa johonkin ulkomaahan, jossa saa sikäläisen kortin. Sen jälkeen voikin sitten Suomen passilla matkustella maailmalla Suomi mukaan lukien ja käyttää kyseisen ulkomaan myöntämää ajokorttia autoa vuokratessa.


    • Anonyymi

      Onko pakko hankkia lääkärin todistus 75v ajokortin uusimiseksi?

      • Anonyymi

        ON,,

        75 v kutsutaan lääkärin tarkastukseen ja muistin tarkastukseen, tutkimus kestää noi 1 tuntia ja silloin kun itse kävin se muistaakseni maksoi jotai 40-50 euroa, en muista tarkemmin, nyt voi olla hinnakaampi,


    • Anonyymi

      Yksityisellä lääkäriasemalla ei ole niin noko nuukaa , mutta maksaa kanssa liki pari hunttia.

      • Anonyymi

        "Yksityisellä lääkäriasemalla ei ole niin noko nuukaa"

        Riippuu millainen lääkäri sattuu kohdalle. Siis on lääkäristä kiinni.

        Jos on joku vihreä kaupunkilainen, joka itse käyttää julkista liikennettä, niin ei välttämättä tajua mitä pahaa on tekemässä tutkittavalleen estämällä tämän kortin uusimisen. Nuori lääkäri voi pitää 70-vuotiasta ikäloppuna.


    • Anonyymi

      Itseläni ei ajokorttia.Utelijaana kysyn menettekö julkisen puolen terveyskeskus vai yksityinen ajokroitn läkärin tarkistus? Lähinnä siksi kysyn yrtin päästä Helsinki ähiö Terveyskeskus ei kirelinen aika 70v.kun täytänyt. Viimeksi siellä terveystarkistus tehty 62 vuotiaana.Siloin pääsin niin sanotuun 60 vuotis tarkistus.Nyt oli ei tällä enää mitään terveystarkistuksia tehdä ajan vaeaustiskillä.Minusta ei historiaa siellä kun en käy läkärissä.Ellei tosi paikka ole.vimeksi käyty 8 v.sitten.No otti puhelin numeron.Kai pääsen labra edes veri okeet.Kun sokeri arvot koholla silloin 8 vuotta sitten ja kolestroli läkeet määrtiin.Lopetin ne kun tuli katkokävelyä ja lihaskipuja. Kunelan piipakko känny,pääsen labraan edes.

      • Anonyymi

        Sinä taita olla nainen itä helsinki?


      • Anonyymi

        Omassa kaupungissa oli erikseen lääkärin vastaanotta pelkästään ajokortin uusijoille, terveyskeskus ei ottanu kyseisessä asiassa potilaita
        se käsitääkseni oli
        YKSITYINEN VASTAANOTTO

        tukimus kesti noin 1 tunnin, tarkka muistitesti oli vaikein osio, aivan älytön
        mutta selvisin vielä virheettömästi siitä mutta oli erittäin vaativa, luulempa etten enään selviä kun seuraava pakollinen kortin uusiminen on ja lääkärin tarkastus muistitesteineen on 85 vuotiaana, etu kätään jo pelottaa ja huolestuttaa,
        ei vanhan ihmisen muisti voi olla enään täydellinen jos ikää alkaa olla jo 85 vuotta,
        ei ainakaa enään ole minulla,
        normaali hoksottimet kyllä varmaanki toimiin
        mutta
        ne sanat ja pitkät lauseitten muistaminen ei taatusti enään onnistu,
        miksi niitä pitää vanhan ihmisen muista sitä en ymmärrä,
        jos normaali arki toimintoineen sujuu,
        matematiikka siis päässä lasku varmaanki vielä onnostuu, mutta niitä kun lutetellaan pitkä rimpsu sanoja ei varmasti kukaan muista kaikkia sanoja , ja miksi niitä lauseita pitää myös olla pitkärimpsu ja sitten pitäisi neki muista, huh, jotenki tuntuu että meitä vanhoja ihmisiä tahallaan RÄÄKÄTÄÄN noissa testeissä, huh,
        pitäis olla jotenki normaalimpi testi ei mikään NEROPATTI TESTI
        onko ne testit jotain NEROJEN IHMISTEN ETSIMISTÄ helekutti kun tympii,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa kaupungissa oli erikseen lääkärin vastaanotta pelkästään ajokortin uusijoille, terveyskeskus ei ottanu kyseisessä asiassa potilaita
        se käsitääkseni oli
        YKSITYINEN VASTAANOTTO

        tukimus kesti noin 1 tunnin, tarkka muistitesti oli vaikein osio, aivan älytön
        mutta selvisin vielä virheettömästi siitä mutta oli erittäin vaativa, luulempa etten enään selviä kun seuraava pakollinen kortin uusiminen on ja lääkärin tarkastus muistitesteineen on 85 vuotiaana, etu kätään jo pelottaa ja huolestuttaa,
        ei vanhan ihmisen muisti voi olla enään täydellinen jos ikää alkaa olla jo 85 vuotta,
        ei ainakaa enään ole minulla,
        normaali hoksottimet kyllä varmaanki toimiin
        mutta
        ne sanat ja pitkät lauseitten muistaminen ei taatusti enään onnistu,
        miksi niitä pitää vanhan ihmisen muista sitä en ymmärrä,
        jos normaali arki toimintoineen sujuu,
        matematiikka siis päässä lasku varmaanki vielä onnostuu, mutta niitä kun lutetellaan pitkä rimpsu sanoja ei varmasti kukaan muista kaikkia sanoja , ja miksi niitä lauseita pitää myös olla pitkärimpsu ja sitten pitäisi neki muista, huh, jotenki tuntuu että meitä vanhoja ihmisiä tahallaan RÄÄKÄTÄÄN noissa testeissä, huh,
        pitäis olla jotenki normaalimpi testi ei mikään NEROPATTI TESTI
        onko ne testit jotain NEROJEN IHMISTEN ETSIMISTÄ helekutti kun tympii,,

        "...jotenki tuntuu että meitä vanhoja ihmisiä tahallaan RÄÄKÄTÄÄN noissa testeissä, huh, "

        Ihmisyhteisöissä esiintyy vanhojen syrjäyttämistä. Eskimot pistivät vanhuksenssa jäälautalle ja tyrkkäsivät merelle. Siperiassa shamaani saattoi käydä kuristamassa vanhukset. Viikinkiaikojen Skandinaviassa oli ättestupa eli vanhukset tyrkättiin rinteeltä alas.

        Nykyaikana Kanadassa tyrkytetään herkästi eutanasiaa. Lääkäri esittää sen yhtenä hoitovaihtoehtona.

        Kiima riistää ajo-oikeus vanhemmilta ihmisiltä on saman ilmiön eräs muoto. Halutaan eroon yhteisön jäsenistä, jotka koetaan taakaksi. Halutaan jouduttaa vanhojen syrjäytymistä ja poistaa heiltä mahdollisuuksia hyvään elämään.


    • Anonyymi

      Neropatti

    • Anonyymi

      Mitä jos Helmi-hyvä jätät kortin kokonaan uusimatta? Myy autosi ja siirry taksiin. Teet kaikille tiellä liikkujille suuren palveluksen.

    • Anonyymi

      Olin 75v testissä, jonka suoritti hoitaja terveyskeskuksessa. Lääkäri on erikseen.
      Sitä jäin vaan miettimään kun olen 30v ajanut Helsingissä ja nyt lähes samanverran pikkukaupungissa, niin onhan se aivan erilaista ajamista. Jotain pitäisi tehdä tällekin ajokortti asialle. Kun mennä köröttelen tämän pikkukaupungin katuja, niin ruuhkaa ei ole koskaan.

    • Anonyymi

      Kun iäkäs hakee lääkärilausuntoa ajokortin uudistamista varten, niin lääkäri voi olla taipuvainen estämään kortin saamisen muista kuin lääketieteellisistä syistä johtuen.

      Mene tarkastukseen pirteänä, siististi pukeutuneena, pidä yllä katsekontaktia lääkäriin. Näkötestistissä älä jää aikailemaan ja pohtimaan minne päin sakarat osoittavat. Älä valita vaivojasi. Älä kerro mitään raskauttavaa omasi ja biologisten sukulaistesi terveydestä. Unohda esitietolomakkeesta vaivojasi, unohda, että toinen vanhemmistasi sairasti esimerkiksi dementiaa. Älä tunnusta.

      Unohda nuokahtaneesi joskus yliväsyneenä rattiin. Kukaan ei pysty ajamaan valvottuaan pari päivää putkeen. Lääkäri voi kuvitella, että nuokahdit ajettuasi pari tuntia ja nukahdat yleensäkin kesken ajon.

      Lääkäri voi teettää sinulla dementiatestin, jossa on päässälaskutehtäviä ja muistitehtäviä. Lääkäri voi sanoa kolme sanaa ja pyytää toistamaan ne. Noin 15 minuutin kuluttua lääkäri voi kysyä uudestaan näitä sanoja. Paina nämä sanat mieleen jollain muistitekniikalla. Keksi joku lause, jossa sanat ovat. Lause on helpompi muistaa.

      Testissä lääkäri voi kysyä sinulta mikä vuosi on, mikä on viikonpäivä, vuodenpäivä, vuodenaika, kuukausi, missä maassa olet juuri nyt ja missä kerroksessa olet vastaanotolla. Kysymykset voivat olla loukkaavia, mutta säilytä malttisi. Suuttumuksen näyttäminen voi olla sinulle haitallista.

      Piirrä kellotaulusta ensin ympyrä, sijoita sen sisäpuolelle numerot 12-3-6-9. Muista, numeroiden pitää olla ympyrän sisäpuolella. Kyllä... niiden pitää olla sisäpuolella. Ulkopuolella olevat numerot ovat yksi hylkäysperusteista.

      Ole kohtelias ja yhteistyöhaluisen oloinen. Muista. Lääkäri ei välttämättä ole ystäväsi, vaan haluaa löytää sinusta vikoja.

      Kun saat todistuksen, katso onko se sinulle edullinen. Jos ei, mene toisen organisaation palveluksessa olevan lääkärin luo. Joskus lääkäri voi sanoa, että saat todistuksen seuraavana päivänä. Tämä on paha enne. Lääkäri aikoo estää kortin saamisen ja ei halua olla paikalla, kun joudut pettymään.

      Voit myös keskeyttää istunnon jollain uskottavalla tekosyyllä, jos arvelet lääkärin estävän kortin saamisen.

    • Anonyymi

      Lakeja tehdään, mutta ei ole testaajia, viisi kertaa nyt yrittänyt.

    • Anonyymi

      75 vuotiaan, joka epäröi saako korttia uusituksi ei ehkä pitäisi saada.

      • Anonyymi

        "75 vuotiaan, joka epäröi saako korttia uusituksi ei ehkä pitäisi saada."

        Kortin saamisen estämisen peruste ei ole se, että tutkittava ei luota lääkäriin. Valitettavasti olemme ajokorttiasioissa täysin lääkärin armoilla. Jos hän haluaa, hän voi pilata elämäsi omista syistään ja luuloistaan johtuen.

        Muista... Jospeh Mengele oli lääkäri. Lääkäreitä on monenlaisia. Toivottavasti mahdollisimman moni välttää huonot.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      tarvitseeko 75v.ajokortin uusimiiseen lääkärin tarkastus

      • Anonyymi

        KYLLÄ

        se tehdään samalla reissula kuin muistitarkastuski,

        näin on,

        mä selvisin vielä 80v 1 tunnin kestävästä lääkärin ja muisti tarkasuksesta 100% virheettömästi,
        en tiedä selviänkö enään sitten ku kutsutaan 85v tarkastukseen, jää nähtäväksi,

        mutta tietän ja tunnen muutamia jota ovat menttäneet 75v kokonaan ajo-luvan
        jopa 70 vuotiaitaki on semmosiaki,


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      7
      1243
    Aihe