kaveri velkaa, miten saada takaisin?

marilyn

Lainasin tuossa kaverille n. 2kk sitten 1000e tyhmä kun olin. Suullisena sopimuksena oli, että maksaa joka kuukausi 100e tilille ja jos pääsee töihin niin sitten enemmän.
Nytten ei ole rahoja näkynyt tilillä koko aikana. Kun kyselen perään sanoo, että laittaa tai ettei ole rahaa.
Miten siis saisin tämän kaverin maksamaan velkasan takaisin? Miten tässä edes ylipäätään pitäisi toimia?

Sen tiedän etten enään koskaan lainaa kenellekkään yhtää mitää :(

20

6326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+13

      Ei muuta kuin poliisi asemalle tiliotteen kanssa missä näkyy siirto kaverille, kai kirjoitit jotain siihen "viesti" sarakkeeseen, esim. Laina.

      • Tonni ja kaveri meni

        Johon kaveri vastaa lainanneensa itse sinulle joskus tonnin, jonka maksoit takaisin tilisiirrolla.

        Ei jokin tiliotteen selitysrivi kelpaa velkakirjaksi, niihinhän voi tilinomistaja kirjoitella mitä haluaa. Tarvitaan velallisen allekirjoitus eikä todistajatkaan ole haitaksi.


      • ota selvää
        Tonni ja kaveri meni kirjoitti:

        Johon kaveri vastaa lainanneensa itse sinulle joskus tonnin, jonka maksoit takaisin tilisiirrolla.

        Ei jokin tiliotteen selitysrivi kelpaa velkakirjaksi, niihinhän voi tilinomistaja kirjoitella mitä haluaa. Tarvitaan velallisen allekirjoitus eikä todistajatkaan ole haitaksi.

        silloin jos noin väittää, hänellä pitää olla velkakirja tai näyttää tilisiirto. Ei ne nyt niin vtun tyhmiä ees käräjäoikeudessa oo


    • elämä on..

      ""Ei muuta kuin poliisi asemalle tiliotteen kanssa missä näkyy siirto kaverille""

      Ja tuohon poliisi sanoo että pistä perintään.... Toinen asia on jos voi todistaa että siihen liittyy suunnitelmallinen huijaus tai kavallus. Kuten esim. nettikaupoissa missä myydään tavaraa mitä ei todellisuudessa ole. Ja perintään aloittaja ei voi pistää kun ei ole lainapapereita (tyypillistä) ja jää siten nuolemaan näppinsä..

    • Velkavelho

      Laadi kiireesti velkakirja ja pyydä siihen ystäväsi allekirjoitus. Jos ei suostu allekirjoittamaan, keskustele hänen vanhempiensa, kavereidensa ym. kanssa eli kerro kaikille, että tulit huijatuksi. Velkakirjan laadintaan löydät netistä hyviä pohjia.

      Jos lainanmaksu ei lähde sujumaan velkakirjan ehtojen mukaisesti, voit vaatia saatavaasi käräjillä, suullisen sopimuksen kanssa oikeusasia on kinkkisempi. Yksityishenkilöitten väliselle lainalle kannattaa aina asettaa pantti, jonka velkoja voi realisoida, jos velallinen ei maksa.

      Ikävintä kaverilainoissa on, että ystävyys on katkolla, kun rahoja ei ala kuulumaan. Tonni on ikävän iso oppiraha maksettavaksi.

      • Huh huh

        Taas väärin! Turhaan jakelet täällä noita lakiin perustumattomia neuvoja. Täällä näkee aivan uskomattomia neuvoja "Ei muuta kuin poliisi asemalle tiliotteen kanssa missä näkyy siirto kaverille, kai kirjoitit jotain siihen "viesti" sarakkeeseen, esim. Laina." Voi jestas sentään mitä neuvoja!

        Laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 37 §: Ehto, jonka mukaan sitoumuksen vakuudeksi annettu pantti tai muu vakuus on menetetty, jos sitoumusta ei täytetä, on tehoton.


      • Velkavelho
        Huh huh kirjoitti:

        Taas väärin! Turhaan jakelet täällä noita lakiin perustumattomia neuvoja. Täällä näkee aivan uskomattomia neuvoja "Ei muuta kuin poliisi asemalle tiliotteen kanssa missä näkyy siirto kaverille, kai kirjoitit jotain siihen "viesti" sarakkeeseen, esim. Laina." Voi jestas sentään mitä neuvoja!

        Laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 37 §: Ehto, jonka mukaan sitoumuksen vakuudeksi annettu pantti tai muu vakuus on menetetty, jos sitoumusta ei täytetä, on tehoton.

        Velka-asioissa pätee vanha kunnon Kauppakaari vuodelta 1734. Tässä puhutusta panttiasiasta tarkemmin luvussa 10:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340003000

        Velan vakuudeksi annetun pantin saa realisoida, jos velallinen ei maksa lainaansa.


    • itsekkin varaton

      eipähän siihen mitään virallista keinoa ole että ap. saa mitään takaisin noista.

      Kyllä se pitää kaikinpuolin tunnustaa, että jos on työtön, nii äärimmässä tilanteessa sit jos vielä on työmarkkinatuelle menny nii velkaa ei voi olla.

      se on n. 500e tulosta kun maksamatta on asuminen, puhelin yms. asiat, niin siitäkin huolimatta vaikka saisi vielä työmarkkinatuoen päälle muuta tukea, nii ei sitä nii paljoa tule, että 100 e/ kk makselis.

      lisäksi, tuhat euroa on nii tolkuton määrä rahaa muutenki, että ei sellaisia lainata. Velattomallekin ihmiselle tuollaisella summalla on käyttöä ja jos sellainen määrä on olemassa, niin ei sitä liikaa ole.

      Surullista, että ap on menettänyt kaiken

    • Utelo

      Mihin hän sen tonnin tarvitsi?

    • niinpä niin...

      Ainoa vaihtoehto on ns. sosiaalinen painostus ikävää ja ystävyys loppuu mutta toisaalta hän on jo sen valinnut. Ei muuta kuin uhkaat kertoa kaikille kaverin ystäville (parempi jos yhteisiä) sekä hänen vanhemmilleen. Virrallista tietä tuskin saat takaisin...

    • Mari, jos teillä on suullinen soppari, olet tosi heikoilla oikeudellisesti.

      Omatekoiset lailliset ohjeeni:

      Ole yhteydessä kaveriin pari kertaa viikossa ja kysele rahojesi perään.
      Ota yhteys kaverin vanhempiin ja kerro tilanne. Kysy jos he olisivat valmiita luittaamaan velan.
      Kerro kaikille kavereillesi että X ei maksa velkojaan.

      • velaton ja varaton

        Velaton ja varaton vastaa.

        Mielipiteeni on se, että jos yksityinen sössii ja antaa varattomalle ja tässä tapauksessa lähtökohtaisesti maksuvalmiudeltaan huonolle ihmiselle rahaa, niin koko juttu on velkaa anteneen kannalta sama kuin ampuisi itseään jalkaan.

        Kun velkoja alkaa tavoittelemaan velallista vaikka tekstiviestin kautta, niin tuskin se velallinen antaa itsestään valkoista savua takaisin. Toisaalta jos päävelallinen on toimeentuloasiakas kunnassaan, niin ensinnäkään siellä ei huomiioida juurikaan tiliotteessa ilmenevää velkaa tai kuunnella sitä jos asiakas selittää olevansa velkaa josta ei ole mitää velkakirjaa tai merkintää minkaanlaisena suorituksena.

        Tiuohon kun Marella sanoo, että ota yhteys kaverin vanhempiin. Mä luulen, että jos joku tulis sanoo mulle jostain aikuisen ihmisen velkoista, niin se aiheuttais minussa mitää että alkaisin mihinkään toimenpiteisiin. Aikuinen ihminen kyllä tietää mitä on tehnyt ja se ei kuulu muille millään tapaa.

        Ehkä sanoisin tämän velkaa ottaneen nähdessä, että älä tee mitää sellaista, että ulkopuolisten tarvii siitä kuulla.

        Loppujen lopuksi. Kyllä siinä on velkaa antanut yksin velkansa kanssa ja ei ole mitää vaihtoehtoa jos asiasta ei ole tehty paperia ja varsinkaan vielä monena kappaleena todistajineen. Ja kukaan varmaa ei lähde todistamaan tuollaista paperia, koska siinä on todistamassa asiaa joka on alunperin aika mahdoton.

        Omasta kokemuksesta voin kertoa. Olen itsekkin työtön ja olen aikanaan ollut huonossa asemassa ollessani velkaa pankkiin paljon. Kuukausi kuukaudelta sitten monenvuoden jälkeen sain velat maksettua ilman armoahakemista ja oli vielä sitten muutaman vuoden ajan pari kertaa lisävelkaa...

        Euroaikana ei ole ollut montaakaan kuukautta velkaa, eli se kertoo etten ole nauttinut velka-aikanani matalista koroista.

        Nyt kun tuon ajan muistaa ja on oppinut.... voi sanoa, että työmarkkinatuestakin voi sanoa sen, että vaikka olis tuo 1000e velkaa, niin vaikka 50e kuukaudessa, niin on paljon helpompaa laittaa se raha kuukaudessa jemmaan kuin maksaa pankille vähintään 80e kuukaudessa. Siis säästämällä 50e kuukaudessa saat 1000e vajaassa kahdessa vuodessa, mutta vastaava velka vaatii melkein 100e kuukaudessa. Ja kyllä se suimma voi tuntua kivalle kun on pari kuukautta sitä maksanut, mutta varmasti pian alkaaa miettimään asian mielekkyyttä... ja kaduttamaan.

        toisaalta kun on se 1000e tilillä jossain, niin sitä kyllä varjelee ettei se katoa minnekkään...

        tulipa sepostus... eikä kukaa ymmärrä ku kukaan ei ymmärrä täällä velan syvintä olemusta ja ihmisen itsekkyyttä. Hyväntekeväisyydellä on kyllä rajansa ja se pitää jokaisen itse ymmärtää


    • nukutttaaaaa

      Niskasta kiinni ja naamalla vähän hieroo asvalttia ja sitten sen jälkeen jättää sen siihen niin ja kysyy niistä rahoista ja jos ei maksa niin pari jämäkkää potkua vatsaan.

      tä oli sit täysläppä :

      • velaton ja varaton

        ei velkojan ole varaa tuollaiseen, joutuu itse maksamaan velalliselle ja ei oo varaa puhua saatavistaan!


    • Abcee

      Halvallahan pääsit mulkusta kaverista eroon. Ei soita sulle enää koskaan ja vingu rahaa. Ja ei voi kaveriksi sanoa kun ei maksa. Eli tonnilla selvisi ettei ole kaverisi. Melko edullista kokonaisuutena.

    • Kaverille lainaa

      Kaverille velkaa

      Tein saman mokan itse. Lainasin pari vuotta sitten kaverille useita tuhansia euroja. Takaisinmaksuajasta sovittiin. Maksua ei kuulunut, eikä kaverista muutenkaan.
      Käräjille piti mennä, tosin rahoja en varmaan koskaa saa edes ulosoton kautta, koska kaveri nyt esittäytynyt varattomaksi.

    • 13+10

      Tämä on niin vaikea. Minä olen yksi niistä joka on saanut kaverilta ison lainan josta en ole maksanut vielä senttiäkään. Tei itse suure virhe kunn lainasin. Aikomos on koko ajan, ja on edelleen maksaa. Mutta en ole saanut töitä, eikä kelan rahat ovat riittäneet. Joka viikko kaveri kysyy milloin maksan, joka kertaa vastaan heiti kun voin. Nukun huonosti, ajattelen tilannetta koko ajan. Haluan vaan saada maksettu. Nyt tiedän että yksityiseltä lainaaminen tuntuu pahemmalta kun firmalta.

      Jos lainatte niin neuvoni:
      -ota selvää miten paljon ja milloin maksetaan takaisin oikeasta! Ihminen joka saa apua on yleensä niin kiitollinen ja pelkää että saiskaan lainaa jos kertoo totuuden (=miten vähän voi maksaa kuukaudessa). Mulle olisi käynnyt hyvun jos olisin kertonut että en voi maksaa kun todella pienen summan takaisin kuukaudessa. Valehtelin aika ja määrää, se oli pahoin virhe.
      -painostaminen ei välttämättä tuottaa tulosta ja pahaa oloa. Puhuminen/neuvottelu parempi. Ei se auttaa että joku painostaa, jos rahaa ei ole.

      • Laamis:)

        13 10

        Hyvä kirjoitus ,kiitos!

        Painostus ,uhittelu ym.siihen luokiteltavat asiat ovat kylläkin kunnianloukkaussyytteen perusteena olevia seikkoja ,joten niihin EI kannata lainaajan lähteä ,ettei koira pissi omaan nilkkaan!!!


    • Anonyymi

      Mä oon lainannut ja ostanut kaverille karkkia aika paljon,varmaan jotain 20€. Ja sit se ei ees maksa

      • Anonyymi

        20€ on helvetin pieni summa, mut anyway annan sulle pari vinkkiä:
        1. Kerro kaikille kavereilles ja kaikille sen tutuille että se on velkaa KARKEISTA
        2. Soita 6 kertaa joka päivä sille niiden rahojen perässä
        3. Koita sopia sen kanssa jotain tekemistä ihan kuin olisitte kavereita ja sit paikan päällä kysyt niitä rahoja


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe