Koillissanomat kirjoittaa lestadiolaisuudesta

Lukija.

Perjantai 27.4.2012

HERÄTYSLIIKKEEN HAAVA
Hoitokokousten aalto kulki läpi Koillismaan 1970-luvulla

Nissinvaaran seuratoimikunnassa pidetään neuvonpito 21.3.1978 klo.12. Tilaisuuteen kutsutaan kaikki alueella asuvat Jumalan lapset sekä ne, jotka alueelta ovat lähivuosina muuttaneet pois.

Näin kutsuttiin vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäseniä hoitokokouksiin 1960- ja 1970-luvuilla. Koillismaa oli hoitokokousten ydinaluetta.

-Kuusamo oli yksi kiivaimmista paikoista hoitokokousten suhteen ja paljon julkisuudessa. Kaikki kuusamolaiset olivat asiasta tietoisia, tutkijatohtori Aini Linjakumpu sanoo.

Linjakummun torstaina julkaistu kirja Haavoittunut yhteisö tuo uutta valoa hengelliseksi väkivallaksi määriteltyjen tapahtumien taustaan, käytäntöihin ja seurauksiin.
Kuusamon Vasaraperältä kotoisin oleva Linjakumpu muistaa itsekkin lapsuudestaan hoitokokousten ajan.
- Se jäsensi lestadiolaisten ja ei-lestadiolaisten välisiä suhteita. Rajalinjojen muotoutumista alkoi näkyä.

Noihin aikoihin suomalainen yhteiskunta muuttui rajusti ja varsinkin Pohjois-Suomessa muutos oli huomattava. Vanhoillislestadiolaisen liikkeen vastaus yhteiskunnan myllerryksiin olivat koko liikkeen läpäisseet hoitokokoukset.

- Se ei kuitenkaan ole koko tarina. Hoitokokoukset eivät tulleet jostain ulkopuolelta vaan ne nousivat liikkeen opillisesta ytimestä ja historiallisista toimintatavoista ja kehityskulusta.
Ne ovat liikkeeseen kuuluva opillinen ja toiminnallinen malli, joka tietyissä tilanteissa voi ryöpsähtää esiin, Linjakumpu sanoo.

Tutkijan mukaan hoitokokoukset olivat paikallisten rauhanyhdistysten ja osin SRK:n organisoimia ja Päivämies-lehdessä laajasti käsiteltyjä. Ne perustuvat Kristuksen kirkkolakiin, joka kehottaa puhuttelemaan synnintekijöitä ensin kahden kesken ja sitten isomman joukon kanssa.
Linjakumpu on määritellyt hoitokokoukset julkisiksi ja pakotetuksi sielunhoidoksi, jonka pyrkimyksenä oli arvioida ja korjata ihmisen uskonelämää. Puhuttelut kestivät jopa tuntikausia. Seurauksena saattoi olla väliaikainen yhteisön ulkopuolelle sulkeminen tai liikkeestä erottaminen.

Julkiseen keskusteluun hoitokokoukset nousivat lokakuussa 1979, kun Koillissanomat julkaisi metodit tuomitsevan yleisöosastokirjoituksen. Siitä alkoi käsittely valtakunnan medioissa.
Linjakummun mukaan ei ole pelkästään sattumaa, että Kuusamo nousi esimerkiksi. Siihen vaikutti lestadiolaisen liikkeen vahva asema paikkakunnalla.

-Kuusamossa oli jo ennestään jännittyneet suhteet lestadiolaisten ja ei-lestadiolaisten välillä. Lestadiolainen liike oli voimakas, mutta myös vastavoima oli varsin suuri. En tiedä, olivatko hoitokokoukset sinällään pahempia kuin muualla, mutta Kuusamon kanta nousi esiin.

Tutkimuksen teossa Linjakumpu kertoo yllättyneensä siitä, kuinka vahvasti hoitokokousten vaikutukset elävät ihmisten mielissä yli 30 vuoden jälkeen. Hänen mielestään hoitokokousaikaa jo pahoitelleen SRK:n pitäisi vielä vahvemmin tunnustaa, että kyseessä oli opillisesti tulkinnanvarainen ja liikkeen organisoima ylilyönti. Se voi kuitenkin olla vaikeaa.

-Vanhoillislestadiolaisuuden keskeinen tukijalka ja uskonnollinen näkökulma on, että yhteisö on erehtymätön. Sen takia ei pystytä tunnustamaan, että jotain on tehty väärin.
Linjakummun mukaan hoitokokousten ymmärtäminen auttaa hahmottamaan myös liikkeessä nykyään käytäviä keskusteluja.

Nykyisin keskustelua hoitokokouksista käydään kaupunkilaisten kesken.
- Näppituntumani on, että koillismaalaiset ovat halunneet unohtaa sen, mennä eteenpäin ja elää asian kanssa. Se on järkevä suhtautumistapa pienessä yhteisössä. Jos asioita aletaan repiä auki paikallisella tasolla, se on tuskallinen tie. Linjakummun mielestä seuraavat askeleet ovat nyt vanhoillislestadiolaisen liikkeen johdon vastuulla.
- Käsittelyä pitää tapahtua yleisellä tasolla kokonaisuuksien kautta ilman että etsitään syyllisiä.

36

3155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukija.

      Osa 2.
      HOITOKOKOUKSET

      Hoitokokoukset tai vastaanvanlaiset julkiset ripit ovat kuuluneet lestadiolaisuuteen jo 1800-luvun lopulta lähtien.
      Ne alkoivat yleistyä 1960-luvulla, vilkkain vaihe oli vuosina 1978-1979
      Kokouksia pidettiin etenkin Pohjois-Pohjanmaalla, Etelä-Lapissa ja suurissa kaupungeissa.
      Hoitokokousten määrästä ei ole täsmällistä tietoa.
      Virallisia ja epävirallisia hoitokokouksia pidettiin arviolta tuhansia 1970-luvulla.
      Niiden vaikutuspiirissä oli kymmeniätuhansia ihmisiä.
      Kokouksia pitivät yleensä paikallisen rauhanyhdistyksen johtokunnan jäsenet.
      Kokouksia on ollut myös 2000-luvulla, mutta ei yhtä paljoa.

      TAIVALKOSKELLA VASTUSTETTIIN HOITAMISTA

      Taivalkosken rauhanyhdistyksen historiikin kirjoittanut NIILO KERÄNEN kertoo saaneensa sen käsityksen, että kunnan rauhanyhdistyksessä vastustettiin aluksi hoitokokousten järjestämistä.

      -Järjestämistä oli yhdistyksessä alunperin suhtauduttu epäröiden, mutta kun keskusteluja oli käyty, niihin oli myönnytty. Ajatus oli ollut, että kokoukset eivät ehkä ole tarpeellisia, mutta kai ne olivat niin yleisiä, Keränen kertoo.
      Hän itse ei ole osallistunut hoitokokouksiin, joten hänen tietonsa perustuvat ihmisten kertomuksiin. Keräsen mielestä hoitokokouksissa tapahtui ylilyöntejä, kun julkiseen keskusteluun tuotiin asioita, jotka eivät sinne kuulu.
      - Kokoukset olivat monen mielestä hyvin painostavia, niissä ei ollut mukava olla. Lestadiolaisuuden keskeinen ajatus on, että ihmistä pitää varoittaa synnistä. Asiat ovat kuitenkin menneet sekaisin, ihmisten henkilökohtaisten syntien kaivelu ei kuulu tämmöisiin kokouksiin.
      - Varmasti hoitamisesta on ollut joillekkin todellista hyötyä, mutta olisi silloin voitu käyttää enemmän inhimillisyyttä ja armoa.

      Kun Keränen muutti Taivalkoskelle 1981, hoitokokouksia ei enää pidetty. Keräsen mielestä silloiset asiat eivät paina Taivalkosken rauhanyhdistyksessä tänä päivänä.
      - Mukana olleet ihmiset ovat kertoneet, että he ovat pyrkineet sopimaan asiat kaikkien osallisten kanssa.
      Keräsen mielestä pitää uskaltaa tunnustaa uskovien kesken, jos on tehty väärin.
      - Jälkiviisaasti voi ajatella, että ehkä jo silloin olisi kannattanut selvästi tulla julkisuuteen ja kertoa, että joissakin asioissa tehtiin emämunaus.


      KARVONEN OTTI ROHKEASTI KANTAA

      Tutkijatohtori Aini Linjakummun mukaan Kuusamon kirkkoherran Raimo Karvosen toiminta hoitokokousten tuomitsemisessa oli rohkeaa. Karvonen otti paikallisesti ja valtakunnallisesti kantaa hoitokokousten henkiseen väkivaltaan ja kirkon opetusten tulkintaan.
      - Hän oli uusi kirkkoherra täällä ja asetti itsensä hyvin vaikeaan asemaan kun pyrki tekemään, mikä hänen näkökulmastaan oli oikein, Linjakumpu sanoo.

      Karvonen jäi Linjakummun mukaan aluksi yksin, sillä kirkko ei toiminut yhtenä rintamana. Joulukuussa 1979 arkkipiispa Mikko Juva otti kuitenkin hoitokokousten käytäntöjä vastustavan kannan. Se johti osaltaan hoitokokousaallon tyyntymiseen 1980-luvun alussa.

      • Lukija.

        Osa 3

        Karvoselle itsellen tuo aika näyttäytyy nyt raskaana.
        - Ei sitä tee mieli muistella. Se oli melkoista talvisotaa sekin. Minua auttoi, kun tunsin herätysliikkeen ja sen historian läpikotaisin. Silloin ei vähästä säiky, Karvonen sanoo.
        Hän arvelee, että ilman kannanottojaan hän ei olisi nyt Kuusamossa. Kirkkoherran valinta oli yhtä aikaa kiivaimman julkisen keskustelun kanssa ja se luultavasti vaikutti äänestyskäyttäytymiseen.

        Karvonen seisoo edelleen sanojensas takana.
        - Jos haluaa olla kirkossa, pitää hyväksyä kirkon oppi, opetus ja katsantokanta.
        Kuitenkin yhteistyö vanhoillislestadiolaisten kanssa on sujunut Karvosen mielestä hyvin ja hän arvelee, että 2000-luvun alussa myös SRK:n kirkkoherrat olivat mukana äänestämässä häntä lääninrovastiksi.

        - Minulta aina kysytään, että miten olen pärjännyt lestadiolaisten kanssa. Minä vastaan, että hyvin he ovat pärjänneet minun kanssani.

        Otteita Haavoittunut yhteisö kirjasta:

        - Hoitokokouksissa kiusattiin myöhään yöhön asti lähinnä Suomen Maaseudun Puolueeseen SMP:hen kuuluvia henkilöitä. KIusaajina olivat ainakin silloisen keskustapuolueen paikallinen keulahahmo ja saarnaaja.

        - Keskusteltiin lapsien määrästä, seurakäyntiaktiivisuudesta, TV:stä, joka meillä oli ollut ja jonka olimme hävittäneet kehotusten jälkeen (TV oli kuulemma Saatanan sontaluukku).

        - Puhuttelijat lähtiessä toivottivat: "Unettomia öitä ja tiiliskiviä tyynyksesi, jotta tulisitte synnin tuntoon ja tekisitte parannuksen väärästä' hengestä.

        - Äiti itkien valittaa, mitä hänelle eilen tehtiin, en ole enää Jumalan lapsi, minua on yö piinattu. Ei auttanut rauhoittavat pilleritkään, tilanne huononi jatkuvasti. Äiti sai lähetteen piirimielisairaalaan. Hoitona oli sähkösokkihoito, kova kuuri.

        - Puhuttelijat (ry:n puheenjohtaja, ja kaksi saarnamiestä sekä kaksi naapurin naista) tulivat illalla n. klo. 22.00. He poistuivat n. klo. 3-4 aamuyöllä

        - Maailman henki, toisten nöyryyttämisen henki, on tässä tunkeutunut seurakuntaamme.

        - Emme soisi kenenkään joutuvan myöskään television töllötyksen orjuuteen. Mutta evankeliumin ja kristityn vapauden nimissä on sanouduttava selvästi irti kaikista television omistamisen ja katsomisen kielloista

        - Sen sijaan tv-antennista on tullut SRK:lle erinomainen testausvälinen vanhoillislestadiolaisuudelle osoitetusta uskollisuudesta. Koko tv-kielto on lestadiolaisjohdolle tarkkailuaparaatti

        - Julistusta kirkon väärästä opista ja jumalattomista papeista on Kuusamossa vuosikymmeniä saatu kuulla.

        - Harjoittajat ovat melkein aina itse hoitoa pikimmiten kaipaavia lahkokiihkoisia enkilöitä. Henkisen väkivallan suhteen on vielä todettava, että se on laajalla Koillismaalla johtanut monen puolustuskyvyttömän vanhuksen henkiseen romahtamiseen- jopa hengen menetyksiin oman käden kautta.

        - Kyllä tälläist ihmisten henkiset teloittamiset ja vainajien tuomitseminen iänkaikkiseen kadotukseen, joita tämän liikkeen piirissä tehdään hyvin ahkeraan- on osoitus siitä, että jotakin on mennyt pahasti vikaan näiden tuomareiden uskonkäsitteissä


      • Anonyymi
        Lukija. kirjoitti:

        Osa 3

        Karvoselle itsellen tuo aika näyttäytyy nyt raskaana.
        - Ei sitä tee mieli muistella. Se oli melkoista talvisotaa sekin. Minua auttoi, kun tunsin herätysliikkeen ja sen historian läpikotaisin. Silloin ei vähästä säiky, Karvonen sanoo.
        Hän arvelee, että ilman kannanottojaan hän ei olisi nyt Kuusamossa. Kirkkoherran valinta oli yhtä aikaa kiivaimman julkisen keskustelun kanssa ja se luultavasti vaikutti äänestyskäyttäytymiseen.

        Karvonen seisoo edelleen sanojensas takana.
        - Jos haluaa olla kirkossa, pitää hyväksyä kirkon oppi, opetus ja katsantokanta.
        Kuitenkin yhteistyö vanhoillislestadiolaisten kanssa on sujunut Karvosen mielestä hyvin ja hän arvelee, että 2000-luvun alussa myös SRK:n kirkkoherrat olivat mukana äänestämässä häntä lääninrovastiksi.

        - Minulta aina kysytään, että miten olen pärjännyt lestadiolaisten kanssa. Minä vastaan, että hyvin he ovat pärjänneet minun kanssani.

        Otteita Haavoittunut yhteisö kirjasta:

        - Hoitokokouksissa kiusattiin myöhään yöhön asti lähinnä Suomen Maaseudun Puolueeseen SMP:hen kuuluvia henkilöitä. KIusaajina olivat ainakin silloisen keskustapuolueen paikallinen keulahahmo ja saarnaaja.

        - Keskusteltiin lapsien määrästä, seurakäyntiaktiivisuudesta, TV:stä, joka meillä oli ollut ja jonka olimme hävittäneet kehotusten jälkeen (TV oli kuulemma Saatanan sontaluukku).

        - Puhuttelijat lähtiessä toivottivat: "Unettomia öitä ja tiiliskiviä tyynyksesi, jotta tulisitte synnin tuntoon ja tekisitte parannuksen väärästä' hengestä.

        - Äiti itkien valittaa, mitä hänelle eilen tehtiin, en ole enää Jumalan lapsi, minua on yö piinattu. Ei auttanut rauhoittavat pilleritkään, tilanne huononi jatkuvasti. Äiti sai lähetteen piirimielisairaalaan. Hoitona oli sähkösokkihoito, kova kuuri.

        - Puhuttelijat (ry:n puheenjohtaja, ja kaksi saarnamiestä sekä kaksi naapurin naista) tulivat illalla n. klo. 22.00. He poistuivat n. klo. 3-4 aamuyöllä

        - Maailman henki, toisten nöyryyttämisen henki, on tässä tunkeutunut seurakuntaamme.

        - Emme soisi kenenkään joutuvan myöskään television töllötyksen orjuuteen. Mutta evankeliumin ja kristityn vapauden nimissä on sanouduttava selvästi irti kaikista television omistamisen ja katsomisen kielloista

        - Sen sijaan tv-antennista on tullut SRK:lle erinomainen testausvälinen vanhoillislestadiolaisuudelle osoitetusta uskollisuudesta. Koko tv-kielto on lestadiolaisjohdolle tarkkailuaparaatti

        - Julistusta kirkon väärästä opista ja jumalattomista papeista on Kuusamossa vuosikymmeniä saatu kuulla.

        - Harjoittajat ovat melkein aina itse hoitoa pikimmiten kaipaavia lahkokiihkoisia enkilöitä. Henkisen väkivallan suhteen on vielä todettava, että se on laajalla Koillismaalla johtanut monen puolustuskyvyttömän vanhuksen henkiseen romahtamiseen- jopa hengen menetyksiin oman käden kautta.

        - Kyllä tälläist ihmisten henkiset teloittamiset ja vainajien tuomitseminen iänkaikkiseen kadotukseen, joita tämän liikkeen piirissä tehdään hyvin ahkeraan- on osoitus siitä, että jotakin on mennyt pahasti vikaan näiden tuomareiden uskonkäsitteissä

        Kovin on tutun näköistä hk touhua. Näin tuota rannikolla noihin aikoihin. En tänä päivänäkään tajua tuota hölmöilyä ja ihmisten piinaamista yökausien ajan.


    • ent. koillismaalaine

      Kiitos tästä.

    • *

      kiitos lainuksista

    • rakkaus oleellista

      Kyllä kai yleinen periaate vois olla se, että jos hoitaja on ylin ystävä hoidetun kanssa. Käy kylässä ja kutsuu kylään ja on vieraanvarainen kuten Raamattu sanoo, niin silloin mielestäni hoito lähtee puhtaasta rakkaudesta. Jos taas pitää etäältä ja kylmänä hoitaa, niin sitten ei ole rakkautta kyseessä. Jeesus kuitenkin nosti tuon rakkauden tärkeäksi asiaksi. - Vaikka puhuisin ihmisten ja enkelein kielillä ja olisin helisevä vaski ja kilisevä kulkunen, mutta minulta puuttuis rakkaus, niin en minä mitään olis.

    • KKK16

      Saarnamies Rontti oli ilkiä hoitomies Pohjois-Kuusamolla

      • kiutaköngäs

        Rontilla ei ollut puhtaat jauhot pussissa.


      • Juuma-
        kiutaköngäs kirjoitti:

        Rontilla ei ollut puhtaat jauhot pussissa.

        No kerrohan mitä siellä pussissa oli kun noin tietäväksi heittäydyt?


      • julmaölkky.
        Juuma- kirjoitti:

        No kerrohan mitä siellä pussissa oli kun noin tietäväksi heittäydyt?

        Kysy tyttäriltä


      • urbanus
        julmaölkky. kirjoitti:

        Kysy tyttäriltä

        Onko näihin huhuihin mitään todisteita?


    • KKK16

      Jep, jep. Eipä niin!

      • rakkauskin on

        Niinpä, kun lukee näitä juttuja niin tulee automaattisesti siihen johtopäätökseen, että ne laestadialaiset saarnamiehet taisivat olla läpeensä sairaita koko porukka.
        Kuinka ihmeessä siellä olisi kukaan maallikkokaan voinut säilyä terveenä henkiseltä puoleltaan?
        Älkää koskaan kuunnelko näitä niin sanottuja sielun hoitajia! Älkää noudattako laestadiolaisten vanhimpien määräyksiä tai ohjeita. Niin säilytte uskossa ja sielultanne terveinä. Usko on vapautta luottaa jumaluuteen eli Jumalaan, kukin omalla laillaan. Ei saa pakottaa. Pakottja on itse synnin orja ja Jumalan hylkäämä luopio.


      • Ne ajat elänyt
        rakkauskin on kirjoitti:

        Niinpä, kun lukee näitä juttuja niin tulee automaattisesti siihen johtopäätökseen, että ne laestadialaiset saarnamiehet taisivat olla läpeensä sairaita koko porukka.
        Kuinka ihmeessä siellä olisi kukaan maallikkokaan voinut säilyä terveenä henkiseltä puoleltaan?
        Älkää koskaan kuunnelko näitä niin sanottuja sielun hoitajia! Älkää noudattako laestadiolaisten vanhimpien määräyksiä tai ohjeita. Niin säilytte uskossa ja sielultanne terveinä. Usko on vapautta luottaa jumaluuteen eli Jumalaan, kukin omalla laillaan. Ei saa pakottaa. Pakottja on itse synnin orja ja Jumalan hylkäämä luopio.

        Kyllä on taas Keräsellä sananvenkoilut huipussaan. kieroilee ja puhuu valkoiseksi nuo ajat jotka oli täällä varmasti kauheimmat mitä koko Suomen maassa.


      • Nimim_Erkkiläinen
        Ne ajat elänyt kirjoitti:

        Kyllä on taas Keräsellä sananvenkoilut huipussaan. kieroilee ja puhuu valkoiseksi nuo ajat jotka oli täällä varmasti kauheimmat mitä koko Suomen maassa.

        Kerro sinä tarkemmin noista ajoista Taivalkoskella? Keränenhän kertoo vain kuulopuheita, joita muut on sille kertoneet ja ehkä kaunistelleet.


      • mätä lahko
        Nimim_Erkkiläinen kirjoitti:

        Kerro sinä tarkemmin noista ajoista Taivalkoskella? Keränenhän kertoo vain kuulopuheita, joita muut on sille kertoneet ja ehkä kaunistelleet.

        Kerran tuli radiosta ohjelma Televisiomuistoja. Sinne soitti eräs opettaja, joka kertoi äitinsä kohtalosta hoitokokousvuosina Taivalkoskella. Hänen äiti erotettiin sen vuoksi, että hän oli käynyt sisarensa luona kylässä ja katsonut siellä TV:tä! Opettaja kertoi, ettei äiti katsonut TV:tä vaan jutteli sisarensa kanssa keittiössä, kun miehet katsoivat kisoja olohuoneessa.
        Uskovaiset mummut olivat sitten käyneet tämän erotetun luona kylässä, mutta kulkeneet metsiä pitkin, ettei vain paljastu. Ja sitten olivat sanoneet tälle erotetulle, että tulehan seuroihin, mutta älä vain tule heidän viereen istumaan, ettei heitäkin sitten eroteta:)
        Kovin raskasta aikaa tämä oli ollut vanhalle ihmiselle.
        Tunsin tuon opettajan, joka ohjelmaan soitti, koska itsekin asuin silloin Taivalkoskella, kun hän oli siellä opettajana.


    • määttälää

      Entä jos ne Raamatun kohdat, joilla hoitokokouksia yms. perustellaan, eivät olekaan tarkoitettu tulkittavan kuolleen kirjaimen mukaisesti.

      ..Mutta kun raamattu joutui yleiseksi omaisuudeksi ja avain sen pyhiin salaisuuksiin vihkimättömien, epäpyhien joukossa hävisi, silloin heidät valtasi tietämättömyys ja siitä johtui se sokaistuminen, jonka seurauksena kuollut kirjain tuli hengen tuntemisen sijaan, ja tämän johdosta syntyivät päinvastaiset, väärät raamatun tulkinnat, jotka — niin kuin tiedetään — ovat vieneet ihmiskunnan mitä suurimpiin eksytyksiin.

      Sen tähden vielä tänäänkin näemme, että — huolimatta kaikesta niin kutsutusta uskonnollisesta opetuksesta — "uskonnolta" puuttuu kuitenkin sen älyllinen tulkinta. Tämän seurauksena on usein se, että uskonto muuttuu haaveiluksi ja taikauskoksi".(lainaus)

      Raamatun yleistymisen on sanottu olevan eräänä syynä herätysliikkeiden synnylle.

    • 56-38

      Hoitokokousten seurauksena kuoli oman käden kautta epätoivoon joutunut Pudasjärven kirkkoherra Timo Ilmari Hämäläinen. Tämä on yksi vaijetuimmista salaisuuksista koilllismaan lestadiolaisten keskuudessa

      • Rikottu ihminen.

        Taivas olkoon hänen sielulleen suopea.


      • kauhea kohtalo
        Rikottu ihminen. kirjoitti:

        Taivas olkoon hänen sielulleen suopea.

        Niinpä, kirkkoherran itsemurhan jälkeen seurakuntaan ei jäänyt todistusta, että hänen sielu olisi kelvannut jumalalle, koska uskovainen ei tee itsemurhaa.


      • ry vastuuseen
        kauhea kohtalo kirjoitti:

        Niinpä, kirkkoherran itsemurhan jälkeen seurakuntaan ei jäänyt todistusta, että hänen sielu olisi kelvannut jumalalle, koska uskovainen ei tee itsemurhaa.

        Olisko kuitenkin jonkun omaatuntoa korvennut tuo tapaus, koska minä olen kuullut, kuinka lestat ovat kilvan kertoneet, että pääsi Taivaaseen!

        Kyllä hoitokokoukset pitäisi selvittää pohjia myöten ja vastuulliset korvauksiin!
        Vaikka tietysti se selvitys tehdään vasta sitten, että kaikki korvausvaateet voidaan sanoa vanhentuneiksi.


      • SRK tuomitsee!
        kauhea kohtalo kirjoitti:

        Niinpä, kirkkoherran itsemurhan jälkeen seurakuntaan ei jäänyt todistusta, että hänen sielu olisi kelvannut jumalalle, koska uskovainen ei tee itsemurhaa.

        Ensin SRK kiduttaa ihmisen äärimmäiseen epätoivoon, ajaa itsemurhaan ja sitten tuomitsee helevettiin. Näin se homma etenee.


    • pörpörpor

      Kenen hoidon seurauksena kirkkoherra päätyi itsemurhaan

      • pudasjärvinen

        Pudasjärvellä oli tuolloin melkoista kuhinaa kirkon seurakunnan ja lestadiolaisten välillä. Koska tapauksesta ei kukaan tunnu haluavan muistella, voi vain arvailla, että Kirkkoherra Hämäläinen joutui puun ja kuoren väliin, siis oman lestadiolaisen seurakunnan ja kirkon seurakunnan.


      • seurakuntalainen
        pudasjärvinen kirjoitti:

        Pudasjärvellä oli tuolloin melkoista kuhinaa kirkon seurakunnan ja lestadiolaisten välillä. Koska tapauksesta ei kukaan tunnu haluavan muistella, voi vain arvailla, että Kirkkoherra Hämäläinen joutui puun ja kuoren väliin, siis oman lestadiolaisen seurakunnan ja kirkon seurakunnan.

        Timo Hämäläinen oli syntynyt 25.3.1924 ja kuoli 21.9.1982


      • siunauksellista?????
        seurakuntalainen kirjoitti:

        Timo Hämäläinen oli syntynyt 25.3.1924 ja kuoli 21.9.1982

        Rauha hänen muistolleen, hän on ollut yksi hoitokokousten uhri, joka ei kestänyt sitä saatanallista menoa, jota silloin harjoitettiin.
        Mitä hänen hoitajilleen kuuluu, miten he ovat jaksaneet elää sen jälkeen, kun heidän hoidossa ollut kirkkoherra murtui lopullisesti.


      • Toiselle anteeksi...
        siunauksellista????? kirjoitti:

        Rauha hänen muistolleen, hän on ollut yksi hoitokokousten uhri, joka ei kestänyt sitä saatanallista menoa, jota silloin harjoitettiin.
        Mitä hänen hoitajilleen kuuluu, miten he ovat jaksaneet elää sen jälkeen, kun heidän hoidossa ollut kirkkoherra murtui lopullisesti.

        Hoitomiesjulmurit ovat antaneet hoidettavansa murtamisen ja itsemurhaan ajamisen toisilleen anteeksi johtokunnan kokouksessa. Hoitomiehet siis antoivat toinen toisilleen anteeksi vainajan ja hänen läheistensä puolesta -näppärää! Asia on siis unohdettu ja anteeksiannettu, joten sitä ei saa muistella.


    • hodarinen

      Siis Pudasjärvellä hodarit jatkuivat yllättävän pitkään.

    • itsareita

      2.5.2012 09:44


      "Hoitokokousten seurauksena kuoli oman käden kautta epätoivoon joutunut Pudasjärven kirkkoherra Timo Ilmari Hämäläinen. Tämä on yksi vaijetuimmista salaisuuksista koilllismaan lestadiolaisten keskuudessa "

      Ja moni muu myös.

    • Mummut oli pahimpia

      Vanhat mummu ne oli pahimpia, suuri pelko.
      Hoitokokous kun alkoi, pakko oli seuroihin mentävä, sitten jatko, ovet kiinni.

      Olen ollut monessa, kokemusta on.
      Voi hyvänen aika sentään, mikä tuska.

      • totuus voittaa

        Joku sarvipää täällä poistattaa näitä viestejä, ilmeisesti osui ja upposi. Niinhän sitä sanotaan, että se koira se älähtää, johon kalikka kalahtaa!


    • ex-veeällö

      Kaikkea se piru Hulluilla saarnamiehillä on teettänyt!

    • Anonyymi

      Jopa on. Muuta en sano kuin että jopa on.

    • Anonyymi

      Mutta opillisia perusharhoja ei oikaista edelleenkään!

      ei kai koskaan eikä kukaan välitä, ei arvioi eikä kyseenalaista, mikä on tuon kaiken vaivan nimi, se on mysteeri.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista historiaa.

    • Anonyymi

      Kyllä se Hämäläinen on minunkin mummoa kutsunut seuroissa kovaan ääneen Pudasjärven häpeäksi!
      Eipä tiennyt että mummo oli kirjoilla Ranualla.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe