Olen uskomassa oleva nuori nainen. Käyn aktiivisesti seuroissa Helsingin Rauhanyhdistyksellä. Otin korvakorut, koska kuulin, että niihin suhtauduttaisiin nykyään myönteisemmin, mutta miten asia sitten lopulta olikaan?
Minua tultiin puhuttelee ensin vakavasti uskovien taholta. He sanoivat, että olen rikkonut armoneuvoja. Mitä armoneuvoja, olis kiva tietää?
Kuka laati ns. armoneuvot?
On jopa väitetty, että olisin teoillani kieltänyt uskoni. Mikä tekoni vei multa uskon? Ei kai usko mihinkään korvakoruihin jää!
Joidenkin mielestä nimenomaan just tottelemattomuus seurakunnalle olisi se asia, joka erottaa minut Jumalan valtakunnan yhteydestä. Kuka kirjoitti Jumalan valtakunnan säännöt? En ole ikinä sellaisia nähnytkään ja valta osa vl:istäkin on täysin samaa mieltä kanssani. Sääntöjä ei ole koskaan ollutkaan, eikä tulekkaan. Joku ehti tosin sanomaan, että on ne säännöt; ne ovat vain kirjoittamattomia...
Jos sääntöjä ei ole kirjattu mihinkään ylös, miten ihmiset voi saada saman kaltaisia käsityksiä tietyista asioista. Harrastetaanko seuroissa kenties jonkinlaista salakavalaa aivopesua?
Joidenkin mielestä olen rohkea edellä käyvä uskovainen, kun uskallan rikkoa rajoja. On silti väitetty, ettei rajojen rikkominen sopisi uskovaiselle. Entä, jos kerrankin keksii jonkin täysin uuden rajoja rikkovan keksinnön? Onko tällöin tullut tehneeksi myös syntiä? Kuka synnin lopulta määrittelee?
Ite uskon kyl täysin Jumalaan ja luotan häneen kaikissa elämän tilanteissa. Uskoniko ei silti kelpaa Jumalalle korvakorujeni vuoksi?
Uskon, että Jumala sallii nää korvakorut ja saan edelleen rauhassa ja turvatulla mielellä käydä seuroissa rakkaassa Rauhanyhdistyksessämme!
Epäilettekö te uskoani?
8
167
Vastaukset
- 55-22
Usko vaan raamatullisesti Jumalaan ja siihen, että Hän lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan kantamaan kaikki meidän syntimme ja sairautemme, jotta voisimme uskoessamme Häneen saada syntimme anteeksi ja näin uskoessamme tunnustamme Hänet ainoaksi Herraksemme, jossa on pelastus ja syntien anteeksiantamus.
- etsivä-xx
"Minua tultiin puhuttelee ensin vakavasti uskovien taholta. He sanoivat, että olen rikkonut armoneuvoja. Mitä armoneuvoja, olis kiva tietää?
Kuka laati ns. armoneuvot?"
Armoneuvot on luterilaisesta opista irrallinen sana. Jumalan armolla ei ole muuta ehtoa kuin usko. Elämäntavat ovat jotakin muuta, kulttuuria joka vaihetelee. Kun puhutaan tapakulttuurista apostolit selkeästi erottavat tavat ja kristinuskon. Kulttuuriset tavat eivät voi olla syntejä tai Jumalan valtakuntaan kohdistuvia rikkomuksia. Jos tämä on totta Helsin ry:llä taidan olla väärässä uskossa, koska uskoni ei ole eikä voi perustua korvakoruihin tai hiustenhoitoon vaan Raamatun sanaan.
Lestaiolaiset ovat aikoinaan kaiketi käyttäneet huivia päässään kuten esikoislestadiolaiset vieläkin tekevät. Mitenkä näistä tavoista eli huivista naisen päässä on voitu luopua, varsinkin kun siitä tavasta Raamattukin puhuu, mutta korvakoruista ei puhu mitään, tai puhuu vain siinä merkitysessä kuin kaikista koruista, jos ne nousevat maallisen rikkauden tavoitteluksi ylenpalttisesti.
On harhaoppia kuvitella, että ihmisen sydämen tilan voisi syvältä nähdä muu kuin Jumala. On yksikertaista ihmisoppia kuvitella, että ulkoisella tunnusmerkillä voidaan erottaa ne, jotka kelpaavat Jumalle. Varsinkin kun ei ole kyse edes lestadiolaisuuden tunnuksesta. Tunnen runsaan joukon sellaisia ei lestadiolaisia naisia, jotka eivät koskaan ole käyttäneet korvakoruja eikä se osoita heitä lestadiolaisiksi.
Herra antakoon niille yksinkertaisille tuomitsijoille anteeksi, jos he eivät tiedä mitä tekevät Jumalan evankeliumille.
Juutalasiten piti natsisaksan aikana käyttää Davidin tähteä, jotta heidät oli helpompi kerätä sitten keskitysleireille. Kaikenlaisten tällaisten ulkoisten "killutin"- sääntöjen keksijät ovat vaarallisella tiellä.
Tässä katkelma wikipediasta:
Keltainen daavidintähti
Der Judenstern – natsien juutalaisille määräämä kangasmerkki
Keltainen daavidintähti oli kangasmerkki, jonka juutalaisten täytyi ommella päällysvaatteisiinsa, jotta heidät pystyttiin erottamaan julkisesti juutalaisiksi. Merkin käyttö on yleensä liittynyt juutalaisvastaisuuteen tai pääväestöä suosivaan lainsäädäntöön.
Joissakin kristityissä ja islamilaisissa valtioissa oli tapana määrätä lakeja erottamaan vähemmistöuskontojen jäsenet valtauskonnon jäsenistä ulkoisilla merkeillä, kuten hatuilla, nauhoilla ja muilla vaatekappaleilla. Ensimmäiset todisteet erottelevista vaatemerkeistä löytyvät 600–700-lukujen Irakista ja Syyriasta. Keltaista Daavidin tähteä käytettiin merkitsemään juutalaiset keskiajalla, ja se otettiin uudelleen käyttöön 1930-luvulla natsi-Saksassa.[1]
Minulle vanhoillislestadiolaisuuden ulkopuolella kasvaneelle nämä korvakoruasiat edustavat aivan hirveitä asioita nimenomaan sen ajatusmallin takia, mikä niiden takana on, jos niistä tehdään pakko-tunnusmerkki. Luterilaisessa kirkossa ja monessa muussa krisitellisessä kirkossa pidetään ristiä kaulassa, mutta missään ei tietääkseni sen mukaan tulkita ihmisen uskoa, risti on tai ei ole kaulassa ihmisen oman mieltymyksen mukaan. - 12
Minäpä yritän vastata aloittajan kysymykseen.
Lähtökohta on se, ettei usko ole mikään "uskomus", kuten maapallon ulkopuoliseen elämään uskotaan vaan Elävä usko on sydämen tila.
Tämä sydämen tila on silloin oikea kun Pyhä Henki asuu ihmisessä.
Jos tämä usko olisi jotakin tiedollista "uskomusta", niin miten ihmiselle käy jos hän kuolee nukkuessaan? Eihän silloin ole missään tiedollisessa uskomuksessa.
Miten lapsille tai kehitysvammaisille tällöin kävisi, kun eivät ymmärrä, eivätkä tiedä mitään?
Me uskovaiset olemme ymmärtäneet Raamatun valossa, että tämän maailman tavat ja meikkaaminen ei kuulu uskovaiselle. Uskovainen ei halua lähteä mukautumaan tämän maailman menoon vaan pitää tärkeimpänä asiana sitä, että säilyttää loppuun asti puhtaan oman tunnon, ettei Pyhä Henki jätä ihmistä.
Vain näin ihminen pysyy elävässä uskossa eli sydän pysyy "uskon tilassa", jos asian näin ilmaisisi.
Raamattu sanoo myös, että ihminen luotiin "Jumalan kuvaksi" ja tästä olemme ymmärtäneet sen, että ihminen on luonnostaan kaunis eikä tarvitse tämän maailman "kaunistuksia". Näin uskovainen säästyy myös tekemästä ulkonäöstään epäjumalaa, jota tänäpäivänä näkee usein.
Nykyäänhän jokapaikassa ylistetään ulkonäköä ja pidetään sitä suorastaan mittarina ihmisarvosta.
Kun ihmiselle tuleekin halu alkaa mukautumaan tämän maailman menoon, niin hän ei enää tunnista sitä, että hänen sydämen tilansa ei ole enää oikea.
Tällöin vain toinen uskovainen voi häntä ohjata oikeaan. Siksi sinua hyvä aloittaja on neuvottu rakkaudella tässä asiassa.
Eihän ole mitään tärkeämpää, kuin se että ihminen säilyy loppuun asti uskomassa eli säilyttää Pyhän Hengen sydämessään.- 12+2
Yritys hyvä 10:nen - tulos heikko 0:lla... Niinhän sitä sanotaan kun epäonnistuu täydellisesti niinkuin tässä nyt "12" teki.
Summa sumaarumiksi tuli että jos panet korviisi korut niin ikuinen piina helvetissä on seurauksena. Sanottaisko tuota - uskon motivoinniksi joka meni lievästi sanoen pieleen.
Ja mihin uskookaan tuollainen opettaja ?? itse.
Ja Diekelille sanon vain että ole tyytyväinen, että pääset eroon noista piukkapipoista joilla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä Jumalan oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta. - Taikauskoa
Elävä usko on täydellisen aivopesun tila. Silloin olet saavuttanut täydellisen kritiikittömyyden ja aivosi ovat talviunilla. Silloin kaikki taikausko uppoaa kuin kuuma veitsi voihin.
- *
Hei, miten se lähetyskäsky menikään:
... ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää...
Ei ole kieltoa eikä käskyä meikkaamisesta, joten se on jokaisen vapaasti päätettävissä.
Minä löysyin Lutheria lukiessani häneltä selv'n kannanoton, että vain se on kiellettyä, mikä nimenomaisesti on keillettyä Raamtun mukaan.- *
Ja vielä niin, että Vanhan Testamentinkin määräyksetkään eivät enää sido.
- tämmöstä näin
Ulkoiset merkit jotka eivät perustu mitenkään Jumalan sanaan, ovat ainoastaan liikkeen sisäistä kontrollia varten.
Vanhoillisölestadiolaisuudessa on tämän palstan kirjoitusten perusteella arvioiden hämmästyttävän kova ja armoton kontrolli. HUOM! Tämän sanon esikoislestadiolaisena henkilönä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh932225Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1561828- 1751370
- 233836
- 65764
- 62759
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10751Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212623- 49607
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591