Reissu Australiaan ja Uuteen-Seelantiin

Reissu mielessä

Hei,

opiskeluiden päättymisen kunniaksi aion lähteä reppureissaamaan Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Aikaa reissulleni olen varannut vuoden, mikäli siltä tuntuu niin kauemminkin voinen seikkailla.

Nyt kaipaisin kaikkia mahdollisia neuvoja, joita voitte antaa! Mieluiten kokemuksen ääntä. Viisumeista ja rokotuksista voin lukea kirjoista ja internetistä, mutta haluaisin tietää Australiassa ja Uudessa-Seelannissa käyneiden mietteitä.

Esimerkiksi: missä kannattaa majoittua, missä syödä, yleisiä arkielämän neuvoja. Mikäli haluan löytää ns. pätkätyön, mistä sellaista kannattaa etsiä? Vuosi on pitkä aika: toivon näkeväni kaiken tarpeellisen, mutta pakko minun on töitäkin matkan varrella tehdä.

Ja kyseisissä paikoissa reppureissanneilta: paljonko teiltä kului rahaa matkaanne? Lentolippujen hinnat voin selvittää, kun on ajankohtaisempaa. Mutta yhäkin, kokemuksen sanoja: mihin kannattaa käyttää rahaa, mistä kannattaa pihistää?

Olen aikamoisen avoin kirja tämän kanssa: haluan mieluusti kaikenlaisia neuvoja, vinkkejä, kokemuksia. En tunne Australiasta enkä Uudesta-Seelannista ketään, eikä ystäväpiiristäni kukaan ole siellä käynyt.

Kiitoksia jo etukäteen!

1

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhgdjasdg

      heippa! itse olen asuskellut/reissannut Australiassa reilut kaksi vuotta, talla hetkella asun pysyvasti Uudessa Seelannissa :)

      Asumisesta sen verran sanoisin, etta hostelleissa kannattaa majoittua. Mahdollisuus on myos sharehouse majoitus tai ihan oman kampan hankkiminen/ roomrent. Hostelleista itse oon tykannyt, niissa tapaa muita reissaajia, on communal keittio eli ei tartte ulkona syoda :) Moni hostelli tarjoaa viikkovuokria, jotka on vahan edullisempia kuin maksaa jokainen yo erikseen. Hostelleja loytaa esim. www.hostelword.com . Monet hostellit myos auttaa tyonhaussa. Aussilan itarannikolla on varsinkin paljon tyohostelleja eli ne jarkkaa farmiduunia. Jos palkkatyo ei kiinnosta, niin kannattaa kysya hostelleista siivoojan toita tai respahommia ilmaista majoitusta vastaan.

      Eli lyhyesti, elama naissa maissa ei ole sen kummempaa kun siella Suomessakaan. Itse voi tehda ruokaa, normi elintarvikkeita loytyy ruokakaupasta, ei ole mitaan suurta eksotiikkaa...paitsi kengurunlihaa kylla suosittelen, se on hyvaa :) Ja hanavesi on juotavaa, ei tarvitse rahaa tuhlata kaupan vesiin.

      Mukaan ei tarvitse varata mitaan erikoista supervarustetta...siis ei kannata hankkia mitaan mita et kotonakaan muuten kayttaisi. Lempivaatteet mukaan :) Sen virheen itse tein, etta otin vaan 'jarkevia' vaatteita mukaan ja vaellusvaatteita, enka edes vaella :) aattelin olevani jotenkin extreme kun tanne tulin :) Tavaraa ei kannata paljon mukaan ottaa, sita saa taaltakin jos jotain tarvitsee.

      jos sulla on lappari tai semmonen pieni notebook, niin oon kokenut sen aika hyvaksi ajantappajaksi. Valilla se on sita kivaa omaa luksusta surffailla netissa omalla koneella tai sadepaivan ratoksi katsella leffoja omalta koneelta eika ankea itseaan hostellin telkkahuoneeseen jossa ei kumminkaan saa valita mita kattoo.

      Rahaa kannattaa varata mukaan niin paljon kuin mahdollista...vaikea sanoa miten paljon rahaa on kulunut. AUssilassa palkkatilanne on paljon parempi kuin taalla. Eli ala tuhlaa kaikkia rahojasi Aussilassa ja tule tanne tyhjataskuna, taalla tyotilanne on huono, palkkataso surkea ja matkustaminen kallista tuloihin nahden. Uudessa Seelannissa kyllakin liftaaminen on enemman saanto kuin poikkeus eli silla tavalla matkustaa mukavasti ilmaiseksi. Tapaa paikallisia jne.

      Suurinpana vinkkina sanoisin, etta ole avoin, erityisesti sosiaalinen! Rohkeasti muihin tutustumalla saat ne parhaimmat vinkit ja kokemukset. Be a yes man :)

      majoitusvaihtoehtona on myos couchsurfing. itse en ole kokeillut, mutta monet suosittelee. ilmainen majoitus ja tapaa paikallisia...ei kuitenkaan long term majoitus, mutta pariksi yoksi

      infoa loytyy paljon myos www.dundernews.com sivuilta, myos feissarsita loytyy jokunen suomi-australia suomi-nz sivusto :)

      voin kirjoitella lisaa jos tulee jotain mieleen tai osaat tarkemmin kysella :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2229
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      225
      1991
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1562
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1301
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      148
      1267
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      49
      1170
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      65
      1060
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe