Reissu Australiaan ja Uuteen-Seelantiin

Reissu mielessä

Hei,

opiskeluiden päättymisen kunniaksi aion lähteä reppureissaamaan Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Aikaa reissulleni olen varannut vuoden, mikäli siltä tuntuu niin kauemminkin voinen seikkailla.

Nyt kaipaisin kaikkia mahdollisia neuvoja, joita voitte antaa! Mieluiten kokemuksen ääntä. Viisumeista ja rokotuksista voin lukea kirjoista ja internetistä, mutta haluaisin tietää Australiassa ja Uudessa-Seelannissa käyneiden mietteitä.

Esimerkiksi: missä kannattaa majoittua, missä syödä, yleisiä arkielämän neuvoja. Mikäli haluan löytää ns. pätkätyön, mistä sellaista kannattaa etsiä? Vuosi on pitkä aika: toivon näkeväni kaiken tarpeellisen, mutta pakko minun on töitäkin matkan varrella tehdä.

Ja kyseisissä paikoissa reppureissanneilta: paljonko teiltä kului rahaa matkaanne? Lentolippujen hinnat voin selvittää, kun on ajankohtaisempaa. Mutta yhäkin, kokemuksen sanoja: mihin kannattaa käyttää rahaa, mistä kannattaa pihistää?

Olen aikamoisen avoin kirja tämän kanssa: haluan mieluusti kaikenlaisia neuvoja, vinkkejä, kokemuksia. En tunne Australiasta enkä Uudesta-Seelannista ketään, eikä ystäväpiiristäni kukaan ole siellä käynyt.

Kiitoksia jo etukäteen!

1

592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhgdjasdg

heippa! itse olen asuskellut/reissannut Australiassa reilut kaksi vuotta, talla hetkella asun pysyvasti Uudessa Seelannissa :)

Asumisesta sen verran sanoisin, etta hostelleissa kannattaa majoittua. Mahdollisuus on myos sharehouse majoitus tai ihan oman kampan hankkiminen/ roomrent. Hostelleista itse oon tykannyt, niissa tapaa muita reissaajia, on communal keittio eli ei tartte ulkona syoda :) Moni hostelli tarjoaa viikkovuokria, jotka on vahan edullisempia kuin maksaa jokainen yo erikseen. Hostelleja loytaa esim. www.hostelword.com . Monet hostellit myos auttaa tyonhaussa. Aussilan itarannikolla on varsinkin paljon tyohostelleja eli ne jarkkaa farmiduunia. Jos palkkatyo ei kiinnosta, niin kannattaa kysya hostelleista siivoojan toita tai respahommia ilmaista majoitusta vastaan.

Eli lyhyesti, elama naissa maissa ei ole sen kummempaa kun siella Suomessakaan. Itse voi tehda ruokaa, normi elintarvikkeita loytyy ruokakaupasta, ei ole mitaan suurta eksotiikkaa...paitsi kengurunlihaa kylla suosittelen, se on hyvaa :) Ja hanavesi on juotavaa, ei tarvitse rahaa tuhlata kaupan vesiin.

Mukaan ei tarvitse varata mitaan erikoista supervarustetta...siis ei kannata hankkia mitaan mita et kotonakaan muuten kayttaisi. Lempivaatteet mukaan :) Sen virheen itse tein, etta otin vaan 'jarkevia' vaatteita mukaan ja vaellusvaatteita, enka edes vaella :) aattelin olevani jotenkin extreme kun tanne tulin :) Tavaraa ei kannata paljon mukaan ottaa, sita saa taaltakin jos jotain tarvitsee.

jos sulla on lappari tai semmonen pieni notebook, niin oon kokenut sen aika hyvaksi ajantappajaksi. Valilla se on sita kivaa omaa luksusta surffailla netissa omalla koneella tai sadepaivan ratoksi katsella leffoja omalta koneelta eika ankea itseaan hostellin telkkahuoneeseen jossa ei kumminkaan saa valita mita kattoo.

Rahaa kannattaa varata mukaan niin paljon kuin mahdollista...vaikea sanoa miten paljon rahaa on kulunut. AUssilassa palkkatilanne on paljon parempi kuin taalla. Eli ala tuhlaa kaikkia rahojasi Aussilassa ja tule tanne tyhjataskuna, taalla tyotilanne on huono, palkkataso surkea ja matkustaminen kallista tuloihin nahden. Uudessa Seelannissa kyllakin liftaaminen on enemman saanto kuin poikkeus eli silla tavalla matkustaa mukavasti ilmaiseksi. Tapaa paikallisia jne.

Suurinpana vinkkina sanoisin, etta ole avoin, erityisesti sosiaalinen! Rohkeasti muihin tutustumalla saat ne parhaimmat vinkit ja kokemukset. Be a yes man :)

majoitusvaihtoehtona on myos couchsurfing. itse en ole kokeillut, mutta monet suosittelee. ilmainen majoitus ja tapaa paikallisia...ei kuitenkaan long term majoitus, mutta pariksi yoksi

infoa loytyy paljon myos www.dundernews.com sivuilta, myos feissarsita loytyy jokunen suomi-australia suomi-nz sivusto :)

voin kirjoitella lisaa jos tulee jotain mieleen tai osaat tarkemmin kysella :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5177
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4066
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2179
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1887
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1795
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1434
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1250
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1036
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe