etenemismahdollisuudet bussinkuljettajana?

naftaa suonissa

Olen nyt ajanut pari vuotta bussia moitteettomasti, en ole kolaroinut, sairastellut, saanut palautteita, jne.
Työ on aika yksinkertaista, menen töihin, ajan lenkit ja palaan kotiin.

Kuitenkin tänä aikana olen nähnyt muutaman kuljettajan siirtyvän ratin takaa ajojärjestelijäksi tai muihin toimistotöihin.
Osaako kukaan sanoa, että millä perusteella näitä "ylennyksiä?" jaetaan ?
(en kysy tätä sillä, että se itseäni niin paljon kiinnostaisi, taitaa aika kuitenkin ratin takana paremmin kulua)

Mutta silti olisi kiva tietää, että onko kysymys jostain siitä, että kyseisillä tyypeillä on esim. jotain muuta koulutusta tai työkokemusta takanaan ennen kuljettajaksi ryhtymistä.
Tai ovatko he itse pyytäneet muita tehtäviä yrityksessä?
Vai onko se palkinto hyvin tehdystä työstä kuljettajana?

Toivottavasti löytyy joku asioista tietävä!

30

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x kuski

      se on helppoa kuin heinänteko ,heittäydyt vain liikennejohtajan talutusnuoraan esim,
      -viet aina kuin mahdollista ajokavereista kielteistä palautetta,
      -itse et ole turhan tarkka työajoista
      -olet aina valmis kaikkeen
      -mielellään et kuulu liittoon
      -olet valmis hylkäämään ajokaverit
      -kaikkein paras ponnistuslauta on lakko ajat sen niin 99%ura kehitys saa hyvän alun
      siis yleensä ns, ruskeakieliset palkitaan...

      • Etenemisohjeita:

        Vai etenemismahkut. Älä nyt masennu kun niitä ei ole.

        =====> x kuski.
        Jätit mainitsematta housujen veitsiprässit,
        EI-kuminauhakravatti,
        kiiltävät kengät,
        mieto dödö,
        EI-sänkeä koskaan,
        jakaus kunnossa saksalaismallisessa hiustyylissä (=lyhyt, niukka),
        et moiti koskaan firmaa etkä työtäsi kenellekään,
        olet ylitöissä pyydettäessä,
        lakon alainen työskentelykin muka taloudellisesta pakosta,
        teet palkatta ylimääräistä työtä joista muut laativat ylityöilmoituksen,
        olet usein näytillä ajotoimiston ovella saadaksesi sanoa jotain mukavaa ohimeneville pomoille,
        teet usein asiaa ajotoimistoon,
        kyselet yksinkertaisiakin neuvoja pomoilta jotta he saavat loistaa,
        olet tietysti tyhmempi kuin pomo etkä mene koskaan neuvomaan heitä,
        annat heidän "hoksata" jokin johdattelemasi asia jonka itse tietysti tiedät ja jonka he saavat ratkaista ihan itse ja siten "loistaa sinulle älyllään,


        TÄMÄ seuraava viimeinen OHJE harrastuksista ON PARAS. Sitä minäkin olen kokeillut menestyksekkäästi aivan eri kuin bussikuskin työssä:

        Otat selvää mitä pomot harrastavat että voit keskustella niistä heidän harrastuksistaan innostuneen kiinnostuneena ja hengenheimolaisena heidän kanssaan. Vaikka inhoat jääkiekkoa, etkä tiedä siitä mitään niin ota selvää lätkästä kaikki asiat että voit jääkiekosta pitävän pomon kanssa siitä innokkaana keskustella ja tietysti kannatat samaa seuraa.


        Se meni mulla näin:
        Firmassa johon entisessä ammatissani hain, oli rekrytoija joka harrasti purjehdusta. En tiennyt purjehtimisesta mitään. Otin siitä kaikenselville venetyyppejä, mootoreita, purjeita, karttoja, reittejä, satamia, venemessuja, sanastoa ym myöten. Kehuin tietysti PIENEMPÄÄ venettäni kuin rekrytoijalla oli ja sanoin haaveilevani juuri samantyyppisestä kuin hänellä. Jopa valokuvia kävin napsimassa toisten paateista koska eihän mulla venettä ollut.

        Työhönottaja innostui ja olimme heti hengenheimolaisia ja minä sain hyvän duunipaikan.


      • Etenemisohje 2
        Etenemisohjeita: kirjoitti:

        Vai etenemismahkut. Älä nyt masennu kun niitä ei ole.

        =====> x kuski.
        Jätit mainitsematta housujen veitsiprässit,
        EI-kuminauhakravatti,
        kiiltävät kengät,
        mieto dödö,
        EI-sänkeä koskaan,
        jakaus kunnossa saksalaismallisessa hiustyylissä (=lyhyt, niukka),
        et moiti koskaan firmaa etkä työtäsi kenellekään,
        olet ylitöissä pyydettäessä,
        lakon alainen työskentelykin muka taloudellisesta pakosta,
        teet palkatta ylimääräistä työtä joista muut laativat ylityöilmoituksen,
        olet usein näytillä ajotoimiston ovella saadaksesi sanoa jotain mukavaa ohimeneville pomoille,
        teet usein asiaa ajotoimistoon,
        kyselet yksinkertaisiakin neuvoja pomoilta jotta he saavat loistaa,
        olet tietysti tyhmempi kuin pomo etkä mene koskaan neuvomaan heitä,
        annat heidän "hoksata" jokin johdattelemasi asia jonka itse tietysti tiedät ja jonka he saavat ratkaista ihan itse ja siten "loistaa sinulle älyllään,


        TÄMÄ seuraava viimeinen OHJE harrastuksista ON PARAS. Sitä minäkin olen kokeillut menestyksekkäästi aivan eri kuin bussikuskin työssä:

        Otat selvää mitä pomot harrastavat että voit keskustella niistä heidän harrastuksistaan innostuneen kiinnostuneena ja hengenheimolaisena heidän kanssaan. Vaikka inhoat jääkiekkoa, etkä tiedä siitä mitään niin ota selvää lätkästä kaikki asiat että voit jääkiekosta pitävän pomon kanssa siitä innokkaana keskustella ja tietysti kannatat samaa seuraa.


        Se meni mulla näin:
        Firmassa johon entisessä ammatissani hain, oli rekrytoija joka harrasti purjehdusta. En tiennyt purjehtimisesta mitään. Otin siitä kaikenselville venetyyppejä, mootoreita, purjeita, karttoja, reittejä, satamia, venemessuja, sanastoa ym myöten. Kehuin tietysti PIENEMPÄÄ venettäni kuin rekrytoijalla oli ja sanoin haaveilevani juuri samantyyppisestä kuin hänellä. Jopa valokuvia kävin napsimassa toisten paateista koska eihän mulla venettä ollut.

        Työhönottaja innostui ja olimme heti hengenheimolaisia ja minä sain hyvän duunipaikan.

        Jäi mainitsematta sairauslomalla työskentely. Jos olet saikulla mutta kykenet ajamaan, menet ilman muuta työhön.


    • Ari Kähärä

      Ensisijaisesti sun pitää orientoitua alaan siten, että ymmärrät sen kaikki tasot. Ajojärjestelijän toimi on jokseenkin samankaltainen kuin itse kuskinkin toimi. Siinä pitää olla tehtävässään 100% mukana. Jotkin koittavat ajatella, että ajojärjestelijät olisivat jokin negatiivinen ja siten ehdottomasti vastutettava taho, mutta todelliuudessa he suorittavat sitä käytännön työtä jota kuljettajatkin tekevät. Heidän toimenkuvansa on saada liikenne toimimaan sujuvasti, että jokaisella linjalla on sekä tarpeeksi, että myös tarpeellinen kalusto ja miehitys.
      Asioita sivusta seuranneena voi hyvin ymmärtää sen kaaoksen joita nämä ajojärjesteliät joutuvat joskus setvimään ja samalla saamaan kurat niskoilleen. Osa kuljettajoista on ajoittain mukana täydentämässä tuota ajojärjestelyä kykyjensä mukaan ja siten voivat osaltaan sekä oppia, että myös oivaltaa asioiden vaatiman työn.

      Näitä "ylennyksiä" ei suinkaan jaeta kuin karkkeja lapsille, vaan jos sulla on kyky nähdä kokonaisuuksia ja siten myös kyky osallistua, niin tämä ns. "ylennys" lienee mahdollista. Useimmiten kuljettajat joita otetaan ajojärjestelijän toimeen vaikka vain hetkeksi ovat sekä kokeneita että myös kyvyiltään sellaisia, joilla on ammattitaitoa,tahtoa sekä näkemystä ko. toimen suorittamiseen.

    • Ainakin Helbillä on ihan työnjohtaja kursseja joihin voi kuka tahansa kuljettaja hakea, parhaat sitten valitaan... tosin kyllä sinne työnjohto voi esittää mielestään päteviä kuljettajia halutessaan, itse olen siitä kunniasta muutaman kerran kieltäytynyt.. :)

    • Pieni ero.

      Ajojärjestelijän/työnjohdon ja kuljettajan ero on siinä, että ajojärjestelijällä/työnjohdolla on parempi palkka kuin kuljettajalla ja ajojärjestelijä/työnjohto tekee normaalia 8 tunnin työpäivää, kun kuljettajilla teetetään 12 tunnin päiviä.

      • sulle NM pieni ero

        Kyllä tj.n porukka tuntuu olevan enempi kuoin 8 tuntia työmaallaan. Ne tulee jopa töihin aikaisemmin kuin yksikään kuski ja tekevät ainakin meillä tosi pitkää päivää. Vaika itse tekee 10 tuntisen, niin sama naama on luukun takan aamulla, että myös silloin kun itse lopettaa. Joten ehkei ajatuksesi ole ihan kohdallaan. Se mikä tai miten heidän työaikansa on järjestelty on ainakin mulle tuntematon, mutta ihan samaa rataa tuntuvat vetävän kuin me kuskitkin.


    • dösäpoitsu

      On vain vaikea ymmärtää, että mistä esimiehet saavat informaatiota siitä, että kenessä kuljettajassa olisi potentiaalia muuhunkin kuin ajamiseen?

      Kun päivittäiset kontaktit ovat kuitenkin sitä, että käydään luukulla ilmoittautumassa ja kuulemassa, että millä autolla lähdetään liikenteeseen. Monilla varikoilla tämänkin voi tehdä itse tietokoneella, jolloin voi mennä monia viikkoja ilman mitään kontakteja esimiehiin.

    • Bonne.

      Pullankantamisella ja ylitöihin aina halukkuudella kyllä erottuu joukosta ja kun ei ilmoittele minuuteista, jos linjalla menee yli., myöskään vikalappuja autoista ei kannata kirjoitella, vaan antaa muiden kuljettajien tehdä vikailmoitukset, näin ei saa valittajan mainetta ja on mahdollisuus edetä työnjohdollisiin tehtäviin.

      • diamondo o taavetti

        tärkeintä on toki pysyä mahd kaukana ay-kotkotuksista ja työltäsuojelupelleilystä.
        Sellaiset kaverit nousevat aina esiin positiivisessa mielessä. Ay touhut on jokatapauksessa täysin pelleilyä kun samat edut sat vaikka et rätyn kikkailuihin annakaan osaa palkastasi.
        Ja kyll: työsuojelumiehen ja luottamusmiehen palvelut kuuluu 100% myös liittoon kuulumattomalle, se on ihan lakisääteinen juttu se.


      • Juurikin näillä Bonnen mainitsemilla toimilla osoitat sellaista välinpitämättömyyttä että et taatusti ole työnjohtoon valittavien joukossa...


      • Aito Kuski
        diamondo o taavetti kirjoitti:

        tärkeintä on toki pysyä mahd kaukana ay-kotkotuksista ja työltäsuojelupelleilystä.
        Sellaiset kaverit nousevat aina esiin positiivisessa mielessä. Ay touhut on jokatapauksessa täysin pelleilyä kun samat edut sat vaikka et rätyn kikkailuihin annakaan osaa palkastasi.
        Ja kyll: työsuojelumiehen ja luottamusmiehen palvelut kuuluu 100% myös liittoon kuulumattomalle, se on ihan lakisääteinen juttu se.

        Meillä on työssä pari liittoon kuulumatonta kuskia joilla oli ongelmia jossain asiassa. Tulivat kysymään neuvoja luoton toimistoon.
        Arvaa saivatko apua? Turha kysyäkään selvää asiaa. Luotto melki sylki heidän päälleen samalla tapaa kuin he sylkivät luottoa kun tultiin pyytämään liittymistä ammattiliittoon. Apua ei tippunut. Ei mitään.

        Turha väittää, että ay-luotto hoitaisi liittoon kuulumattomien etuja. He saavat selvittää ne itse tai jos kuuluvat loimaaseen, pyytää tätä asialle.

        Aika vaikea mennä selittämään ongelmiaan loimaan liittoon. Se ajaa ainoastaan työttömyysasioita. Se on työöttömyyskassa. Jos tarvii asiantuntija apua, sitä ei loimaasta saa vaan he antavat asianajajien tiedot jotka ovat käytettävissä. Toiminta on maksullista ja maksaa.....
        Jos ei tarvi muuta apua kuin työttömyysturva-asiat on loimaa sikäli hyvä valinta.
        Minä maksan mielelläni sen pikkurahan akt:lle ja selustani on turvattu. Apua on saatavilla vaivattomasti, nopeasti ja ilmaiseksi oman firman seinien sisäpuolella.
        Välillä olen tätä tarvinnut ihan pienissä "sahaa silmään" esim. palkanmaksutapauksissa.
        Kaikki ei aina ole palkanmaksussakaan kohdallaan ja sattuuhan sitä vahinkojaKIN palkanlaskijalla. Väliin puuttuu ruokarahoja, ylityötunteja ja semmosta pientä. Näillä korjauksilla jo olen pitkään "rahoittanut" tätä jäsenmaksua.
        Asia on ensin selvitetty luoton kanssa ja sitten luotto on mennyt ilman minua palkkakonttoriin....

        Hankala loimaalaisen olisi nämäkin asiat selvittää firman ulkopuolella ja aikaa kuluu. Puhelimessa selvitettynä on ilman paperien näkemistä suuri väärinkäsitysten vaara. Ja hoitaako loimaa nuo äsköset pikkuasiani puhelinsoitolla?


      • YTKn mies
        Aito Kuski kirjoitti:

        Meillä on työssä pari liittoon kuulumatonta kuskia joilla oli ongelmia jossain asiassa. Tulivat kysymään neuvoja luoton toimistoon.
        Arvaa saivatko apua? Turha kysyäkään selvää asiaa. Luotto melki sylki heidän päälleen samalla tapaa kuin he sylkivät luottoa kun tultiin pyytämään liittymistä ammattiliittoon. Apua ei tippunut. Ei mitään.

        Turha väittää, että ay-luotto hoitaisi liittoon kuulumattomien etuja. He saavat selvittää ne itse tai jos kuuluvat loimaaseen, pyytää tätä asialle.

        Aika vaikea mennä selittämään ongelmiaan loimaan liittoon. Se ajaa ainoastaan työttömyysasioita. Se on työöttömyyskassa. Jos tarvii asiantuntija apua, sitä ei loimaasta saa vaan he antavat asianajajien tiedot jotka ovat käytettävissä. Toiminta on maksullista ja maksaa.....
        Jos ei tarvi muuta apua kuin työttömyysturva-asiat on loimaa sikäli hyvä valinta.
        Minä maksan mielelläni sen pikkurahan akt:lle ja selustani on turvattu. Apua on saatavilla vaivattomasti, nopeasti ja ilmaiseksi oman firman seinien sisäpuolella.
        Välillä olen tätä tarvinnut ihan pienissä "sahaa silmään" esim. palkanmaksutapauksissa.
        Kaikki ei aina ole palkanmaksussakaan kohdallaan ja sattuuhan sitä vahinkojaKIN palkanlaskijalla. Väliin puuttuu ruokarahoja, ylityötunteja ja semmosta pientä. Näillä korjauksilla jo olen pitkään "rahoittanut" tätä jäsenmaksua.
        Asia on ensin selvitetty luoton kanssa ja sitten luotto on mennyt ilman minua palkkakonttoriin....

        Hankala loimaalaisen olisi nämäkin asiat selvittää firman ulkopuolella ja aikaa kuluu. Puhelimessa selvitettynä on ilman paperien näkemistä suuri väärinkäsitysten vaara. Ja hoitaako loimaa nuo äsköset pikkuasiani puhelinsoitolla?

        mää osaan ihan itse mennä palkkakonttorille kertomaan jos jotain puuttuu, aina ovat mukisematta maksaneet


      • Besserwisser
        YTKn mies kirjoitti:

        mää osaan ihan itse mennä palkkakonttorille kertomaan jos jotain puuttuu, aina ovat mukisematta maksaneet

        Ei kantsi olla besserwisser.
        Mahdatkohan YTKn mies kaikkea puuttuvaa edes tietää?
        Mites sitten kun on jossain muussa asiassa sorsintaa? Minne marssit? Kuka sinun etujasi on silloin ajamassa? Ei taida olla muita kuin sinä itse....tai kallis asianajaja.
        Jo semmosen kättely maksaa monen vuoden AY-maksut.


      • ölkajsdöfklj___
        Besserwisser kirjoitti:

        Ei kantsi olla besserwisser.
        Mahdatkohan YTKn mies kaikkea puuttuvaa edes tietää?
        Mites sitten kun on jossain muussa asiassa sorsintaa? Minne marssit? Kuka sinun etujasi on silloin ajamassa? Ei taida olla muita kuin sinä itse....tai kallis asianajaja.
        Jo semmosen kättely maksaa monen vuoden AY-maksut.

        Ei se ole mitään besserwisserismiä, vaan ihan totta. Mielestäni aika.... lapsellista, ettet itse uskalla mennä narisemaan omasta puuttuvasta palkastasi joka sinulle kuuluu. Toimit kuin riidanhaastaja. Mielestäni paras syy kuulua liittoon on, että liitto neuvottelee työehtosopimuksen.


      • ================
        ölkajsdöfklj___ kirjoitti:

        Ei se ole mitään besserwisserismiä, vaan ihan totta. Mielestäni aika.... lapsellista, ettet itse uskalla mennä narisemaan omasta puuttuvasta palkastasi joka sinulle kuuluu. Toimit kuin riidanhaastaja. Mielestäni paras syy kuulua liittoon on, että liitto neuvottelee työehtosopimuksen.

        Paras syy kuulua liittoon on...jaa, niitä on enemmänkin.
        -Ekana tulee mieleen tilinauhan tarkistus luoton kanssa ja puutteiden korjaus.
        -Sitten on etujen ajaminen mahd. tavallisissa ja riitatilanteissa. Ja näitähän voi olla vaikka kuinka ja yht'äkkiä yllättäinkin. Ajovuoroissakin saattaa olla sanomista. Liian lyhyt nukkuma-aika jne
        -Lakiapu on kätsysti saatavilla. Tätä lakiapua olen tarvinnut luoton ottaessa yhteyden liiton lakimieheen. Eihän luotto kaikkea hallitse...
        -Ansiosidonnainen työttömyyden koittaessa.
        Ammattiliitto ei ole pelkkä työttömyyskassa. Vertaa vaikka AKTn etuja YTKhon.


      • nm. Besserwisser
        Besserwisser kirjoitti:

        Ei kantsi olla besserwisser.
        Mahdatkohan YTKn mies kaikkea puuttuvaa edes tietää?
        Mites sitten kun on jossain muussa asiassa sorsintaa? Minne marssit? Kuka sinun etujasi on silloin ajamassa? Ei taida olla muita kuin sinä itse....tai kallis asianajaja.
        Jo semmosen kättely maksaa monen vuoden AY-maksut.

        oletti olevansa jotenkin fiksu kommentissaan. Nuo palkkaanliittyvät asiat kun pääsääntöisesti ovat lakisääteisiä asioita, niin pitää olla aika hölmö jos palkkakonttorivisiittiin tarvii jonkun räkäsen luoton messiinsä. Tuntipalkan kaikkine lisineen jokainen tietää, myöskin työntekijän eläkemaksun jokainen joka siitä on kiinnostunut saa helposti tietää, samoin kaikkien muidenkin asiaan liittyvien asioiden vaikutukset. Ei siihen todellaskaan tarvita mitään AY-hemmoa terhistelemään viereen. jk. YTK.n yhdistyksen kautta saa tarvittaessa myös lakiapua ja työsuojeluinstanssi hoitaa kyllä osan, niin neuvonnan, kuin myöskin käytännöntoimien kohdalta.


    • Ay-Vahva.

      Kyllä luottamusmiehen palvelut kuuluu ammattiliittoon kuuluville, älä sinä sönkötä, nää liittoon kuulumattomat on pahinta pohjasakkaa, ratsastavat toisten harteilla. Tuommoiset pitäisi uittaa kusilaarissa kunnolla ja ne kanssa jotka moiseen liittoon kuulumattomuuteen yllyttää..

      • Ala Vaihdettu

        Nythän oli kysymys kuljettajien työnjohtotehtäviin ylenemisestä eikä ay-toiminnasta.
        Sen kyllä matkan varrella minäkin totesin että monta kovaa luottamusmiestä ja ay-aktiivia työnantaja kesytti kun otti heidät pomokursseille ja sitäkautta esimiestehtäviin. Osa säilytti normaalin harkintakykynsä ,mutta valitettavan monet heistä muuttuivat persoonaltaan täysin päästyään ns. herraluokkaan.
        Alekirjoittanuttakin pyydettiin viime vuosituhannen loppumetreillä työnjohtokursseille , mutta helbkuskin tapaan kieltäydyin siitä kunniattomuudesta. En sentään suostu ihan mihin tahansa takin kääntöön edes rahasta , kun ei se palkan ero nyt niin suuri merkitykseltään.Muistettava myös kuten aiemmin todettu , että kuljettaja pääsee määrätyllä tavalla helpommalla kun esimies sitävastoin on jatkuvassa paahteessa ja puhelimet soivat alituiseen. Useimmat kyllä pyrkivät moneen otteeseen eivätkä päässeet ja jopa katkeroituneet siitä , joten uskallanpa väittää pomoiksi pyrkivien kärsivän jonkinlaista alemmuuskompleksia jonka eliminoimiseksi pyrkimys päästä ylemmälle tasolle. Valitettavasti sellaisten henkilöiden kohdalla piti eräs sanonta paikkansa , että kun hiiri karhuksi pääsee , tulee siitä helvetillinen eläin ja se joissain tapauksissa johti jopa työnjohtotehtävistä takaisin kuljettajaksi siirtymiseen semmoisen tyypin kohdalla.


      • AY-vahva kun olet

        itse riittävän vahva, niin et tarvitse mitään luottamusmiehen palveluita. Vaikka varmaan koet toisin, niin käytäntö on kuitenkin asian toiseksi. Se juuri tämänpäivän AY-liikeen suurin pelko onkin. heidän asemansa horjuu ja se tapa jolla AY-liikkeessä asioita hoidetaan vrt. AKT, niin miksi moiseen "edunvalvonnalliseen" työpaikkakiusaamiseen pitäisi antaa tukensa. Ko. ongelma kun ei näy vain mm. AKT.n toiminassa, vaan suoraan sen edustajien tai sitä tukevien käyttäytymisessä työpaikoilla. Sitä ei tietty ole hlppo myöntää, mutta näin se vaan on.


    • KIPPURA

      mä hain saikkua kun kankkunen.
      haittaako tämä etenemismahdollisuuksia?

    • Taitaa olla niin

      Kankkunen voi pikkusen hidastaa ylenemistä mutta jos on päässä jotain muuta vikaa niin se on paremminkin etu ylennyksen saamiseen. Vielä jos on vähän kusta päässä niin yleneminen on varmaa.

    • Entinen kollega

      Tässä puhuu entinen 58vee bussikuski joka on ollut 33 vuotta muulla alalla.
      Ihan mielenkiinnosta (nostalgiaa?) tulin tälle palstalle.
      Kuljen perjantaisin bussilla työhön ja takaisin koska on tapana ottaa yhdet oluset tietyssä kapakassa iltapäivällä.

      Heti alkuun: Tsemppiä pojat. Teillä on p*run kova homma. Koettakaa kestää. Joka hommassa on hyvät ja huonot puolensa. Niin minullakin.

      Komeet on teillä autot. Ilmastoinnit, täys-automaatit, työasut ja kaikki on jees. Muistan kuinka kaupungissa 80-luvulla paahtui, hiki valui, oli tukahduttava seisovan kuuma ilma, paita oli litimärkä ennen puoltapäivää kun ei ollut muuta kuin kattoluukut ja sivuikkuna. Vedolla koitettiin avittaa tukalaa oloa.
      Lämmitys talvisin kyllä oli hyvä. Väliillä sain liikuntaa kun nostelin hedelmäkoreja keskiovesta. Oli nääs oikeen rappuset. Omat kuteet oli päällä eikä kravattia. Oli aikaa poiketa oikein kahvilaan istumaan hetkeksi. Kamalaa kiirettä ei ollut ja aikataulussa pysyi hyvin.
      Väkeä kulki enemmän aamuvuoroissa kuin nyt. Seisomapokat oli tavallisia arkiaamusin mitä ei nyt ole samaan kellonaikaan. Useesti oli vielä paikkurissa rahastajakin iltapv ruuhkissa!
      Ennen joulua ajettiin lauant.aamupäivällä Nokialta, Kangasalta ja Lempäälästä seisomapokia Tampereen keskustaan vaikka seutulippua ei oltu keksitty! Rahastusrenkiä sai koko ajan pysäkkien välillä ladata.
      Yövuoroja ei ollut!

      Itse ajelin 21-23 ikävuosinani bussia paikallisliikenteessä Tampereella ja sanoin ei p@kele, tätä hommaa kun en aio koko ikääni tehdä. Alkoi ottaa pattiin sekin, että naama "kuluu" eli tulee kaikille tutuksi. Apinan tuntee kaikki ja niin edespäin.

      Panin paperit vetämään sen ajan TEKUun, olin siellä aikani, sain teknikon paprut ja työtä löytyi helposti. Palkkakin on bussikuskia parempi, siisti sisätyö, työolot ja -ajat hyvät, liukuva työaika, kiinnostava työnkuva, vastuuta, koulutusta, Ulkomaankeikkoja mm Aasiaa myöten.

      Toinen vaihtoehto olisi ollut tuo vanheneminen työssä, huomata alan vaihtamisen mahdottomuus, jumiintua kuskin työhön ja "mennä töihin, ajaa lenkki ja palata kotiin".
      Etenemismahkuja en silloin ajatellut ja tuskin sitä olisi tullutkaan. Ainoastaan ajovuorojen laatija olisi ollut se ainoa mahku.

      Loppusanat:
      Olet ilmeisesti parikymppinen? Ajattele siis järkevästi. Jos olet tuolla alalla liian kauan, on siitä ERITTÄIN paha vaihtaa toiselle alalle. Bussikuskin työnkuva on sellainen, ettei siitä saatua työkokemusta voi soveltaa mihinkään muuhun alaan (paitsi kuljetusalaan) ts sitä ei arvosteta millään muilla aloilla.
      Kannatta ajoissa tämä tiedostaa sillä kolmikymppinen ammatinvaihtaja on vaikea työllistyjä. Silti kehotan miettimään vakavasti ammatinvaihtoa. Jos ei muuten niin uudelleenkoulutuksen kautta.
      Niinkuin minäkin.

    • kolmekasi.

      Asiaa puhuit ja ikävä kyllä se ilmastointi on edelleenkin harvassa paikallisliikenteen autossa ja jos on niin epäkunnossa, kun eihän niitä huolleta, kun siihen ei ole varaa, muitakin vikoja on vaikea saada korjatuksi, jos vain kuljettaja kärsii niistä, mm penkkien säätöjä ei korjata, ajetaan autolla, jossa selkänojan säätö ei toimi, mutta monen vikailmoituksen jälkeenkään sitä ei korjata,kun vain kuljettaja kärsii siitä..
      Päivät ovat pitkiä, muissa hommissa pääsee normaalityöpäivän pituuksilla, mutta kuljettaja ajaa kellon ympäri, koska, eihän hänellä saa olla omaa elämää, vapaapäivät meneekin työstä toipumiseen ja moni ottaa kuppia ankarasti, kun on poltettu loppuun.

      • meitin busseissa

        ilmastointi toimii kyllä, ainakin niin kauan kun insinööreiksi heittäytyvä kolleega ei puutu säätöihin tai muutoin revi paikkoja rikki.


    • Muulle alalle?

      Bussikuski on jo uransa huipulla. Siihenhän jo pikkupojatkin haluavat. Ajamaan isoa autoa. Kasvaessaan he järkiintyvät ja menevät 'helpommin rahan tuoviin' töihin.
      Työssä viihtyvä, ammatistaan ykpeä kuski on kutsumustyössään.

      Bussikuskin etenemismahkut ovat iso täyspyöreä nolla 0. Mihin edetä? Ajojärjestelijäksi ja siitä liikennepäälliköksi? Tuskin. Näitä paikkoja aukeaa hyvin harvoin.
      Liikennepäälikkö on alatason päälliköiden huipulla ja lähtee talosta vasta eläköityessään koska siläkään kokemuksella ei muualle kelpaa.
      Talous- hallinto- korjaamo ja muihin paremmin palkattuihin pomon tehtäviin kuski, ajojärjestelijä ja liikennepäällikkö ei yllä. Mihin siis yletä?
      Ajojärjestelijällä on aika kucicet oltavat kuskien ja liikennepäällikön välissä.
      Kantsii vaihtaa ammatti kokonaan toiseksi pian.

    • Isopippeli

      Ajattelin kesän jälkeen ylentää itseni pois alalta. Muita ylenemismahdollisuuksia ei juuri ole. En ole tarpeeksi kyrpä ajotoimistoon.
      Muutama satanen vähemmän kuussa ja ajan kuorma-autoa 8 tunnin päiviä.
      Katellaan parin vuoden päästä uudestaan kun neuvottelut tulevat, paraneeko työajat.
      Muillakin kuin luottamusmiehillä.

    • Pena 24

      Nonniin. Nyt meikä vaihtaa ihmisen hommiin kun on aikaa kattella ja kiertää parempia töitä. Stressilomaa ensi alkuun 2 viikkoo. Loppuu näät urakkahommat tuntipalkalla ja mahoton kiirus.
      Etenemismahkut ei mua koske enkä sitä tartte vaan tarvin mielenkiintoisemman työn, inhimilliset työhön menoajat ja -työajat, ruokatauon, kaks kahvituntia, vessamahkut, ilta- ja viikonloppuvapaat. Siksi alanvaihto.

    • miksi näin ?

      Olen kanssa ajanut muutaman vuoden, kukaan ei ole ollut kiinnostunut koulutuksestani tai mitä muiden alojen työnjohtotöitä tein ennen kuskin hommaa.
      Välillä vaan ajomestarit vaihtuu, talon ulkopuolelta tulee.
      Eipä firman pomot taida paljon ajatella, että voisi omastakin porukasta jotain lahjakkaita tyyppejä löytyä.

      Eräs työkaveri opiskeli jotain logistiikka- ja liikenteenjohtamisjuttuja jossain ammattikorkeakoulussa.. Ajeli sitten bussia kesälomillaan ja pari-kolme vuotta valmistumisen jälkeenkin. Sinä aikana kyllä palkattiin taas uutta väkeä liikennetoimistolle, mutta tuosta kaverista ei kukaan ollut kiinnostunut.
      Nyt hän toimii isossa kansainvälisessä huolintayrityksessä vaativissa tehtävissä............

    • asiantuntijaxx

      asiahan on ihan selvä

      jos kuljettajista suurin osa olisi kunnianhimoista jengiä, niin silloin omasta joukosta ylentäminen toimisi motivaattorina toisille yhä parempaan työntekoon

      mutta ilmeisesti kuljettajat ovat sen verran perusduunareita, että kollegan ilmestyminen toimiston puolelle herättää vain kateutta ja kysymyksiä, että miten se oli parempi kuin minä, minut olisi pitänyt ylentää

      lisäksi ulkopuolisia palkkaamalla saadaan aina uusia näkökulmia asioihin ja tietoa siitä, että miten toisissa firmoissa toimitaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe