Muutetut synnit

Harhautukset

Vl-liikkeessä on usein tapana, että jotkut jyrkät käsitykset siitä mikä on syntiä lievenevät pikkuhiljaa - mutta kannanoton muuttamisesta ei suoraan puhuta.

Alkuperäistä opetusta siitä vain ei sitten enää vuosikymmenien jälkeen kukaan muista eikä muistele. Muutos ohitetaan.

Näin ylläpidetään uskomusta muka erehtymättömästä yhteisöstä.

Yhden ihmisen muisti on lyhyt. Jo seuraavalle sukupolvelle voidaan opettaa muutettu tarina.

Hoitokokousten salaaminen nuorisolta on tästä oiva esimerkki.

Ehkäisykiellon lieventyminen ei näy vielä suoraan kaikkien rauhanyhdistysten piirissä. Pikkuhiljaa vaan ovat pienemmät perheet yleistyneet.

Seuraava sukupolvi selittääkin, että he ei ole kuulleetkaan että ehkäisy olisi muka syntiä. Eihän niin ole koskaan opetettu....

13

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole oikeaa

      Yksinkertaisesti vanhoillislestadiolaisuudessa ihmiset päättävät kaikesta. Toiset ihmiset määräilevät liikaa mitä toinen saa tehdä. Tämä tapahtuu seurakunnan nimissä. Seurakunnan, joka ainakin omalla kotipaikkakunnallani muodostui juuri niistä menestymättömistä ja kateellisista. Jopa yksi tai kaksi henkilöä voi toimia seurakunnan nimisssä. Miten uskonto yleensä liitty näihin päätöksiin.

      Usko on muuttumaton.

      • Kaukana Golgatalta

        Sehän on mennyt nykyisin siihen, että rauhanyhdistyksen "toverituomioistuin" päättää, kenellä on taivaspaikka ja kenellä ei.

        Siinä ei enää tarvita Vapahtajaa eikä hänen ristinuhriaan.


      • Seurakunta/ääni
        Kaukana Golgatalta kirjoitti:

        Sehän on mennyt nykyisin siihen, että rauhanyhdistyksen "toverituomioistuin" päättää, kenellä on taivaspaikka ja kenellä ei.

        Siinä ei enää tarvita Vapahtajaa eikä hänen ristinuhriaan.

        Tämä on totta! Imiset päättävät ihan yksin ja määräilevät toisten tekimisiä. Tätä - useimmiten hirvittävää kateutta - nimitetään seurakunnan ääneksi.


      • Puhujasta äänestys
        Seurakunta/ääni kirjoitti:

        Tämä on totta! Imiset päättävät ihan yksin ja määräilevät toisten tekimisiä. Tätä - useimmiten hirvittävää kateutta - nimitetään seurakunnan ääneksi.

        Turun rauhanyhdistyksen puheenjohtaja keksi, että seurakunta päättää puhujan puhujakieltoon asettamisen kädennostoäänestyksellä. Näin tehtiin.

        Risto Leppänen asetettiin puhujakieltoon enemmistöpäätöksellä. Esityksen kannattajien ja sitä vastustavien lukumäärää ei kuitenkaan laskettu.


      • oliko tiukilla
        Puhujasta äänestys kirjoitti:

        Turun rauhanyhdistyksen puheenjohtaja keksi, että seurakunta päättää puhujan puhujakieltoon asettamisen kädennostoäänestyksellä. Näin tehtiin.

        Risto Leppänen asetettiin puhujakieltoon enemmistöpäätöksellä. Esityksen kannattajien ja sitä vastustavien lukumäärää ei kuitenkaan laskettu.

        Onko tosi? Ensi kertaa kuulen että puhujakieltoon laitetaan äänestämällä.


      • onko se totta?
        oliko tiukilla kirjoitti:

        Onko tosi? Ensi kertaa kuulen että puhujakieltoon laitetaan äänestämällä.

        Onko totta, kysyn minäkin, asetettiinko Leppänen puhujakieltoon enemmistöpäätöksellä? Eikö seurakunta todella ollutkaan yksimielinen?

        Jos näin on ollut, niin kuinka suuri oli vähemmistöön jäänyt osuus suhteessa enemmistöön?


      • 45%54
        onko se totta? kirjoitti:

        Onko totta, kysyn minäkin, asetettiinko Leppänen puhujakieltoon enemmistöpäätöksellä? Eikö seurakunta todella ollutkaan yksimielinen?

        Jos näin on ollut, niin kuinka suuri oli vähemmistöön jäänyt osuus suhteessa enemmistöön?

        on täyttä totta. Seurakunta oli asiasta erimielinen. Monet jäivät sen jälkeen pois seuroista ja myö eri toimikunnista.
        Kimmon tahto toteutui ilman yksimielisyyttä


      • En oikeen tuota usko
        45%54 kirjoitti:

        on täyttä totta. Seurakunta oli asiasta erimielinen. Monet jäivät sen jälkeen pois seuroista ja myö eri toimikunnista.
        Kimmon tahto toteutui ilman yksimielisyyttä

        En tunne Turun ry:n tilannetta, mutta tuntuu kyllä oudolta jos "monet" jäisivät tuon takia koknaan pois seueroista ja toimikunnista. Eihän puhujakielto saisi niin vaikuttaa,sillä jokaisella meistä on oma kohtansa taivaan tiellä vartioitavana.


    • Esim.K.N. tapaus

      Yksi esimerkki tästä "muutettu synti" on suhtautuminen naispappeuteen. Sen hyväksyminen on ookoo silloin kun on kyse vl miespapin työpaikasta. Mutta sitten kun on kyse vl naisen työpaikasta, silloin ei naisen pappisvirkaa saakaan hyväksyä!

      http://freepathways.wordpress.com/2012/04/30/kn-kakkutemppu/

    • erotkaa heistä

      Kristinusko ei tunne naispappeutta, joten siinä asiassa vanhoillislestadiolaiset ovat oikeassa.

      Kirkossa liike toimii lähetystyössä jumalattomien parissa. Hehän pitävät ainoastaan itsensä Jumalan kansana.

      Sanon tässä nyt kaikille, että ihmistä voidaan käyttää hyväksi mihin vain, jos hän uskoo hööpöttäjiinsä. Hööpöttäjillä on niin suuri valta, koska lestadiolaisssa yhteisöissä, - yleensäkin -, (muissakin kun vanhoillislestoissa) on erittäin huono ja hatara Raamatun tuntemus.

      Miten aikuisia pappismiehiä voidaan tällä tavalla pelon voimalla hööpöttää, se on minulle täysi mysteeri.

      • Hullu Koira

        Mikä on syynä että lestadioaliset tunteee huonosti Raamattua - käyväthän he seuroissa kuuntelemassa saarnoja jopa monta kertaa viikossa?


      • biblistiaa
        Hullu Koira kirjoitti:

        Mikä on syynä että lestadioaliset tunteee huonosti Raamattua - käyväthän he seuroissa kuuntelemassa saarnoja jopa monta kertaa viikossa?

        Seuroissa luetaan suurimmalle osalle täysin käsittämätönt 1700-luvun suomea bibliasta.

        Sen lisäksi moni puhuja toistaa omaa lempiajatustaan ilman raamatun sanan kokonaisosaamista


      • Raamatunlukukielto!
        Hullu Koira kirjoitti:

        Mikä on syynä että lestadioaliset tunteee huonosti Raamattua - käyväthän he seuroissa kuuntelemassa saarnoja jopa monta kertaa viikossa?

        Vastaus on raamatunlukukielto!

        VL_uskonnossa ollessani raamatunlukukielto rahvaalta oli ehdoton. Puhujat ja papit saivat avata Biblian, mutta meilli riviuskovaisille se oli täysin kiellettyä "ettei tulisi vääriä valvomisia" eli ettei löytyisi totuutta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe