Raamattu Hengessä.

Useimmat heränneet väittävät, että Raamattua ei voi lukea kuin Pyhän Hengen tai uskon avulla. Miten sitten voi ylipäätänsä tulla uskoon, jos ei voi lukea Raamattua oikein? Saarnaajista ei ole apua, sillä heidän saarnaamasta "Pyhästä Hengestä" huolimatta he opettaa eritavalla...Miten voi sitten tulla uskoon, jos Raamattu ei aukene, eikä tiedä kuka Saarnaa oikein?

Vapaan tahdon periaatteella ei voi Jumala tehdä ensin toista uskovaiseksi, koska se ei olisi vapaata tahtoa. Ei voi avata silmiä Raamatun lukemiseen, kun silloinhan vaikutettaisiin vapaaseen tahtoon. Miten tuo ristiriita selitetään?

6

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Toiselta palstalta samasta asiasta hauska keskusteluketju.

"Uskomatonta...

Tämä on kanssa logiikan huippukukkanen:

Lue raamattua niin ymmärrät.
      Raamattua voi ymmärtää vasta kun on saanut uskon.

No miten sen uskon voi saada?
      Lukeamalla raamattua.

Eli minun pitäisi lukea raamattua, jota en voi ymmärtää ilman uskoa,
      saadakseni uskon, jota tarvitsen ymmärtääkseni raamattua?"

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10602942/#comment-54799325

• 1+1

" Useimmat heränneet väittävät, että Raamattua ei voi lukea kuin Pyhän Hengen tai uskon avulla. "

Kyllä sitä voi lukea ihan omalla ymmärykselläkin ja monet esim. Jeesuksen kertomukset ovat ihan ymmärrettäviä ihan maalaisjärjelläkin.
        Ja silloin, kun ihminen on herätyksessä, eli Jumala vetää häntä puoleensa, kyllä se sana voi sieltä osua ihan kohilleen.

Mutta, se minkä Pyhä Henki tekee on se, että se sana alkaa elämään, Jeesushan kutsui itseään elämän leiväksi. Eli sana muuttuu hengelliseksi evääksi , mikä ravitseee uskovan sielua.

" Saarnaajista ei ole apua, sillä heidän saarnaamasta "Pyhästä Hengestä" huolimatta he opettaa eritavalla..."

Silloin, kun Pyhä Henki vaikuttaa puhujan kautta, puhe tulee kohti, olen kuullut monen sanovan, itseni mukaan lukien,että puhuja puhui kuin just mulle.Juuri niistä asioista mitä olin miettinyt.

Opetus tulee, vasta uskoontulon jälkeen. Kyllä Jeesus sinut oikeaan laumaan johtaa, älä siitä murehdi.

• 1+1 kirjoitti:

" Useimmat heränneet väittävät, että Raamattua ei voi lukea kuin Pyhän Hengen tai uskon avulla. "

Kyllä sitä voi lukea ihan omalla ymmärykselläkin ja monet esim. Jeesuksen kertomukset ovat ihan ymmärrettäviä ihan maalaisjärjelläkin.
        Ja silloin, kun ihminen on herätyksessä, eli Jumala vetää häntä puoleensa, kyllä se sana voi sieltä osua ihan kohilleen.

Mutta, se minkä Pyhä Henki tekee on se, että se sana alkaa elämään, Jeesushan kutsui itseään elämän leiväksi. Eli sana muuttuu hengelliseksi evääksi , mikä ravitseee uskovan sielua.

" Saarnaajista ei ole apua, sillä heidän saarnaamasta "Pyhästä Hengestä" huolimatta he opettaa eritavalla..."

Silloin, kun Pyhä Henki vaikuttaa puhujan kautta, puhe tulee kohti, olen kuullut monen sanovan, itseni mukaan lukien,että puhuja puhui kuin just mulle.Juuri niistä asioista mitä olin miettinyt.

Opetus tulee, vasta uskoontulon jälkeen. Kyllä Jeesus sinut oikeaan laumaan johtaa, älä siitä murehdi.

1 1". Vai alkaa "se sana elämään", kun Pyhä henki vaikuttaa. No, miksi uskovat eivät sitten tee sellaista, mitä Jeesus sanoi heidän tekevän? Esim Mark 16:17-18, ja että tullaan tekemään suurempiakin tekoja kuin itse Jeesus teki.

On suurta itsepetosta ajatella. että Pyhä henki vaikuttaa, sana tulee eläväksi, Raamattu on Jumalan sanaa. Sellaista kun ei ikävä kyllä missään näy. Uskovista ei näy niitä merkkejä, joista Jeesus puhui. Uskonne vaikuttaa turhalta.

• nic.ander

Miksi pitäisi olla vain jompikumpi.
      Raamatusa sanotaan rukouksestakin, että on rukoiltava sekä ymmärryksellä, että hengessä. Molempia tarvitaan.
      Minusta raamatun lukemisen kansa on aivan samoin. Raamattua luetaan ja tulee lukea aivan ymmärryksellä. Mutta sitten itse uskon, että on olemassa Jumalan antama apu eli Pyhä Henki, joka avaa aivan uusia ulottuvuuksia raamatun ymmärtämiseen.

Minulla ei ole mitään suurta riipaiseevaa äkkiuskoontulokertomusta kerottavani, mutta on tietynlainen vedenjakajahetki kuitenkin.
      Tiettyjen kipuilujen ja Jumalan kanssa kuurupiiloleikkivuosien jälkeen, minulla on eräs hetki, jossa aivan itsekseni jollakin tavoin sanoin Jumalalle. "Nyt riittää. Jos sulla on tähän hommaan joku parempi kaava, niin ota tämä koko roska " Hiukan tuohon suuntaan.
      Tästä eräästä kipuilun ja luovuttamisen yöstä alkoi elämässäni mm. jakso, jossa yhtäkkiä aloin lukea raamattua. Siis yksinkertaisesti vain kiinnostuin raamatusta ja halusin lukea sitä. Muutamina öinä tajusin aamuyöllä vielä vain lukevani raamattua. Eikä siinä mitään, että olisin vain lukenut, mutta kun huomasin jopa ymmärtäväni sitä jollain ihmeen kumman uudella tasolla.

Eikä minulla ole tähän mitään selitystä, muuta kuin että Jumala avasi jonkun Pyhän Hengen kanavan, joka oli ollut tukossa siihen asti.

Tätä kesti jonkun aikaa ja se siitä sitten tasoittui.
      Sen jälkeen olen lukenut raamattua sekä että. Välillä hyvin ymmärryksellä kaikenmailman selitysopusten kanssa. Välillä vain rukoillen, että Jumala avaisi jotain.

Veikkaan että sinulla on tähän jokin näsäviisas vastaus valmiina, mutta minkäs voit. Tämä on minun oma kokemukseni

• Henkeä ei voi olla ilman uskoa. Kun järki loppuu niin siitä alkaa usko. Joillakin ei järki ihan heti lopu ja joillakin on heti uskon puolella. Tuossa ei ole ihmiset tasavertaisessa asemassa, jos usko yksin ratkaisee taivaaseen pääsijät.

• nic.ander
        mave kirjoitti:

Henkeä ei voi olla ilman uskoa. Kun järki loppuu niin siitä alkaa usko. Joillakin ei järki ihan heti lopu ja joillakin on heti uskon puolella. Tuossa ei ole ihmiset tasavertaisessa asemassa, jos usko yksin ratkaisee taivaaseen pääsijät.

Miksi sinä haluat sen järjen nyt välttämättä pois pelistä. Miksi Jumala olisi luonut ihmiselle järjen, jos täytyisi kokonaan pois pelistä laittaa.
        Toki ymmärrän, mitä tavallaan ajat takaa.
        Uskoa ei voi selittää järjellä jne. Usko on Jumalan synnyttämää, sitä ei järjellä voi perustella.
        Onhan se toki näinkin. Mutta ei Jumala ole missään sanonut, että järjen käyttö loppuu siihen paikkaan, kun usko syntyy.

Silloinhan se järki vasta terästyy.

Raamatussa sanotaan ninkin, että Jumala johdattaa niitä, jotka kulkevat rukoillen. Eli siis kulkevat ( aivan älyn kanssa ) JA rukoilevat.
        Jotkut tekee virheen ja lopettavat kulkemisen kokonaan alkaen vain rukoilla. No mönkään menee. Usein.
        Toiset taas kulkevat rukoilematta ja päätyvät usein metsään.

Molemmat tarvitaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      766
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      673
    Aihe