Paljonko on paljon käyttötunteja?

ya v ho

Eli paljonko on paljon käyttötunteja, esim, jammu f50 250h onko se paljon, kone n.8 vuotta vanha?
Jos em. kone olisi "loppuunajettu" paljonko siinä olisi tunteja.
Siis yritän hahmottaa ajotunnit suhteutettuna autojen km:iin. Jos autolla olisi ajettu 200000km jättäisin ostamatta, paljonko olisi moottorin käyttötunnit että pitäis jättää ostamatta...?

24

8365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2112

      Ei ole mitään (250 h). Joku uistelija saattaa jurruuttaa kaudessa enemmän. 200 000 km autossa tunteja on 3000- 4000 vaikka tuntien kuluttavuus ei tietenkään suoraan verrannollinen olekaan.

      • Opel on pop

        200 000 ajettu auto on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin 3000-4000 tuntia ajettu veneen moottori,siis jos puhutaan jostain suht normaalista tai paremmasta autosta.


    • 1

      Perämoottorit kestää n.1000h sit ne alkaa olla loppu.Rengastamalla saa 200h lisäaikaa.

      • jorma7

        höpö höpö


    • Riisselikestää

      Olen seurannut yhden n. 20v vanhan kalastuspaatin moottorinvaihtoa.
      150hv 3,9L Cumminssi oli antautunut alakerrasta 5800 h kohdalla.
      Veneen ulkoisesta olemuksesta voi päätellä, että ei ole isommin säälitty..

    • Perehtynyyt

      Ammattikalastajat ajelee isoilla uudenaikaisilla nelitahtiperämoottoreilla 3000 - 6000 tuntia isossa maailmassa, esim Yamaha F150, F250 jne. Joku voi jouta vaihtamaan powerheadin siinä välissä ennen 6000h.

    • Jdjdjdjd

      Jotkut uudet perämoottorit on ajettu rikki yhdessä kesässä, toiset kestää tuhansia tunteja. Riippuu vennen koosta, potkrin valinnasta, ajotavasta, huollosta jne. Vaikea sanoa noilla lähtötiedoilla, luultavasti ok kunnossa. Miltä se näyttää?

    • Moottorit tunteva

      Ette voi tietää tunti tai kilometrien perusteella milloin joku moottori on "loppuun ajettu" jolla tarkoitatte ilmeisesti hyvin paljon kulunutta moottoria.

      Moottorin kuluminen riippuu hyvin suurelta osin käyttötavoista ja huollosta tai sen puutteesta ja kuinka paljon on ollut kylmäkäynnistyksiä sekä lyhyitä käyttöjaksoja, käyttötuntimäärät ei ole läheskään niin ratkaisevia, koska pitkillä käyttöjaksoilla ja oikealla/hyvällä huollolla moottorit kestää todella pitkään, useinkin kyllästymiseen asti.

      Ainoat tavat arvioida moottoreiden kuluneisuutta on erilaiset testit jotka tehdään asianmukaisilla laitteilla ja oikeilla tiedoilla, esim. sylintereiden vuotomittaus, öljynpaineen mittaus, puristuspaineiden mittaus ja dieseleissä polttoaineen syöttölaitteiden testaus (koska näiden uusiminen/korjaus on kallista).

      Tällaiset testit ei maksa kovinkaan paljon verraten moottoreiden hintoihin ja niillä saadaan hyvin tarkka tieto moottorien kuluneisuudesta/kunnosta.

    • en tiedä mitään

      Tutkittua tietoa. Mäntämoottorin kylmäkäynnistystaulukko menee suunnilleen kulumiskäyrän kanssa näin:
      käynnistys -0 C vastaa 28 km ajoa lämpimänä
      käynnistys -5 C vastaa 65 km
      " -10 C " 100 km
      " -20 C " 300 km
      " -30 C " 500 km ja
      " 10 C " 15 km mutta siitä ei juuri mikään muutukaan.

      Kuluminen ei ole kuin miljoonasosa millimetriä -30 C pakkasessa, mutta männänrenkaiden hankaus altistaa sylinterin hieman suurempaan kulumisherkkyyteen joka kerta.
      Painevoideltu liukulaakeri ei pakkasesta pane juurikaan pahakseen. Sen suurin ongelma on voiteluöljyn epäpuhtaudet.

      • Ygygygg

        Joo muakin huolestuttaa noi perämoottprin jatkuvat kylmäkäynnistykset -30 keleissä. Jäähdytysvesikin kiertää tosi huonosti silloin...

        Sori lapsellinen viesti, en vaan voinut vastustaa.


      • en tiedä mitään
        Ygygygg kirjoitti:

        Joo muakin huolestuttaa noi perämoottprin jatkuvat kylmäkäynnistykset -30 keleissä. Jäähdytysvesikin kiertää tosi huonosti silloin...

        Sori lapsellinen viesti, en vaan voinut vastustaa.

        Näetkö jossakin maininnan perämoottorista? Huomaatko, että puhutaan mäntämoottoreista? Harrastatko Välittäjä- huumoria, vai mitä fittuilua täällä joku solkenaan oksentaa aukoistaan?


      • oil8uk7yj6t

        hö hööööö höö uotona kuspieä poikke? mittee sie sotkhut tähä? muottor ooun mootor ja kuluu. sie et kuule ossoo välitteikää mittee!


      • 9+14
        en tiedä mitään kirjoitti:

        Näetkö jossakin maininnan perämoottorista? Huomaatko, että puhutaan mäntämoottoreista? Harrastatko Välittäjä- huumoria, vai mitä fittuilua täällä joku solkenaan oksentaa aukoistaan?

        Etkä taida ymmärtääkkään mitään. Perämoottorikin on mäntämottori (ellei se toimi sähköllä), ja se alkuperäinen kaveri kyseli PIrkka 50 nelitahtisen perään, se taitaa olla ihan bensakäyttöinen perämoottori.

        Oleellista on edelleen huolto ja käyttätavat, mutta 250 tuntia ei ole paljon mittän.


      • Ygyggyygy
        9+14 kirjoitti:

        Etkä taida ymmärtääkkään mitään. Perämoottorikin on mäntämottori (ellei se toimi sähköllä), ja se alkuperäinen kaveri kyseli PIrkka 50 nelitahtisen perään, se taitaa olla ihan bensakäyttöinen perämoottori.

        Oleellista on edelleen huolto ja käyttätavat, mutta 250 tuntia ei ole paljon mittän.

        Vielä yksi kommentti sulle joka ei tiedä mitään.

        On hienoa osata asioita, ja kirjoitella moottorin kylmäkäynnistyksen kulumista, mutta miten se oikeesti auttoi tota ekaa kysymystä tehnyttä kaveria? Siis ihan oikeesti, vertaile sitä mitä jotkut toiset kirjoitti ihan siitä asiasta.

        Enkä vieläkään ole saanut perämoottoria käyntiin -30 pakkasella. -10 on vielä ihan Ok vanhalla 2-tahtisella kun meri ei vielä ole jäässä, mutta sinä käy minun rajani veneilyssä ;)


      • 5+15
        Ygyggyygy kirjoitti:

        Vielä yksi kommentti sulle joka ei tiedä mitään.

        On hienoa osata asioita, ja kirjoitella moottorin kylmäkäynnistyksen kulumista, mutta miten se oikeesti auttoi tota ekaa kysymystä tehnyttä kaveria? Siis ihan oikeesti, vertaile sitä mitä jotkut toiset kirjoitti ihan siitä asiasta.

        Enkä vieläkään ole saanut perämoottoria käyntiin -30 pakkasella. -10 on vielä ihan Ok vanhalla 2-tahtisella kun meri ei vielä ole jäässä, mutta sinä käy minun rajani veneilyssä ;)

        Tämä "en tiedä mitään" on kirjoitustyylistä päätellen sama neropatti, joka tuolla edellä arvosteli muiden perustietoja, itse esittäen samassa yhteydessä että laakereihin syntyy säteittäistä energiaa ym. yhtä viisasta.

        No jokainen nolaa itsensä narsismissaan niinkuin haluaa.


      • Ei se tiiä mittään
        5+15 kirjoitti:

        Tämä "en tiedä mitään" on kirjoitustyylistä päätellen sama neropatti, joka tuolla edellä arvosteli muiden perustietoja, itse esittäen samassa yhteydessä että laakereihin syntyy säteittäistä energiaa ym. yhtä viisasta.

        No jokainen nolaa itsensä narsismissaan niinkuin haluaa.

        Aivan. Samaa mieltä.


      • uykjrt
        Ei se tiiä mittään kirjoitti:

        Aivan. Samaa mieltä.

        Kuispieäpoika?


    • alkuperäinen kysyjä

      No ongelma ratkesi. Ostin eilen yamaha centteristä uuden koneen ja veneen joten nyt ei sitten jää enää kuin sisäänajo "ongelmaksi"

      • 9o08li76

        Paree ku olisit vain ostanut Jallun


    • mutumies

      Tälleen olen joskus vastannut toisaalla:
      "Niin että paljonko on paljon?

      Jos puhtaasti tunteja katsotaan, niin tuhansista puhutaan 2000-3000 on jo paljon ajettu.

      Jos mietitään asiaa iän kannalta, eli että keskimääräinen käyttäjä veneilee n 30 - 50 h/kausi, silloin esim 2000 h on 40 vuotta ja silloin sanoisin, että on jo todella hasardi kone ostaa :-D.

      Jos nyt siis vaikkapa viidessä vuodessa on saatu 2000 h täyteen on kyseessä varmasti vetouistelija tai kalastaja ja käynnistä on suurin osa tyhjäkäyntiä (hyvä vai huono?). Uskoakseni suht nopeassa ajassa ajetut tunnit ovat hyvä juttu

      EU:n 'takuu ikä' 500h
      USA:n Coast Guard vaihtaa moottorinsa n. 1500-2000h ikäisinä.

      Oma mutu on tällainen (jos muuten moitteettomassa kunnossa, ei korroosiota tms)
      0-700h = uuden veroinen
      700-1500 h = pientä laittoa kuluvissa osissa
      1500--> Pitää varautua mihin tahansa, mutta osaavalle kaverille paras paikka ostaa. Kone on niin vanha, että arvo on tippunut (tai ainakin pitäisi olla) kovasti, mutta edessä saattaa olla vielä satoja jopa tuhansia tunteja huoletonta veneilyä

    • Anonyymi

      Ostin 2006 vuosimallin veneen ja siinä 50hp nelari. Käyttötunnit 548h. Ei uistelua vaan ihan huvi ajoa. Koneesta mitattiin puristukset huollon yhteydessä. Ei huollon mukaan poikennut uudesta juurikaan. Samoin öljynpaineet ok. Huoltohistoria, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vuosittain tehty. Kone Mercury 50 ELPT EFI.
      Että kyllä ne kestää, kun pitää huolta.

    • Anonyymi

      Ei kerta kaikkiaan ymmärrä vieläkin vallalla olevaa vanhojen museo ikäisten 2 t koneiden hinnoittelua ja hehkutusta. Jenkit antoi tehtaan arvion koneen kestosta ja se 1000 h isommilla koneilla,pienet ei kestä sitäkään. Ny myydään Nettiveneessä ym palstoilla noita museo koneita ihan hirveillä pyynneillä ja kuka muka ostaa moisen museo röpöttimen näillä bensan hinnoilla. Varaosien saanti alkaa olla kiven alla ja mihinkään liikkeeseen ei kannata viedä ku lasku monesti isompi ku koneen arvo ja ns käyttö arvo. 4 t koneissa ns paine voitelu ja käyttö ikä siksi monin kertainen,huoltoa nekin vaativat ja kuluvien osien vaihtoa mm öljyt vuosittain jakohihna n 10 v välein. Tiedän uistelu kavereilla ammattikalastajilla 4 t koneita joilla tunteja 2000-5000 ja hyvin vielä toimivat. Vain tietämätön tai tyhmä maksaa nykyisiä pyyntejä2 t museo röpöttimistä tai sit hullu kuten perämoottori palstan röpötin narsu.

      • Anonyymi

        Kannattaako sitä niin kovasti olla huolissaan kanssaihmisten myynti- ja ostotouhuista. Markkinat, eli kysynnän ja tarjonnan laki, hoitavat asiat oikein, niin ne ovat aina tehneet.


    • Anonyymi

      Tuossa taannoin Kipparilehti teki testin , jossa vene jätettiin jäihin talvehtimaan, siis avovene. Halusivat kokeilla, miten käy. Siinä oli perässä 4000 tuntia ajettu 4-t Yamaha, joka siis edelleen toimi, mutta rupesi olemaan niin loppu, että antoivat sen olla testiveneessä koska sitä ei enää kannattanut korjata. Eli siis ainakin Yammu voi kestää 4000 tuntia, mutta uskoisin näissäkin tunneissa olevan paljon uistelunopeusalueen tunteja.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe