Saattohoito epäilyttää

Onko pakko luottaa

Haluan kertoa kokemukseni ja huomauttaa, että kaikkien kohdalla ei välttämättä tämä asia ei mene näin ikävästi.
Halusin omaiseni sairaalasta saattohoitoon, saattohoitokotiin.
Koska sairaalassa ei ole ns.saattohoitohuoneita.
Halusin olla enemmän omaiseni kanssa.
Otin sitä ennen selvää, mitä on palliatiivinen hoito ja saattohoito.
Tiesin siitä siis sen, mitä siitä on yleisesti informoitu.
Silti valitettavasti lopulta koin, että omaiseni suorastaan tapettiin ennenaikojaan saattohoidossa.Hänen tilansa saatiin keinotekoisesti huonoksi.
Mielestäni kyse oli selvästi jonkinlaisestavaietusta ja salatusta "piiloeutanasiasta".Saattohoitokodissa samaa hoitotapaa sovellettiin kaikkiin potilaisiin.Heti taloon tultuaan.Potilaat pumpattiin täyteen morfiinia, kuntoon katsomatta.Oli kipuja tai ei.Aina sama käytäntö.Koska on syöpä, niin sama morfiinihuumaus kaikille.Näin heistä tuli nopeasti, avuttomia, sekavia, tokkuraisia sänkypotilaita, jotka eivät enää pystyneet kommunikoimaan kovin selvästi omaistensa kanssa.Lääke aiheutti kaikille myös saman ongelman, eli pahan ummetuksen ja kivuliaat peräpukamat.Myös potilaan käyttämät muut lääkkeet lopetettiin pian saattohoidon alettua ja lääkäri pisti lääkelistan ihan uusiksi.
Potilaita nukkui pois tiuhaan tahtiin ja nopeasti.Seurasin tätä salaa.
Uskallan epäillä, ei ainoastaan syövän tappamina.Saattohoidosta puhutaan kauniita asioita ja siihen luotetaan kuin vuoreen.Mutta onko se tosiaan niin hyvää kuin luullaan ja meille vakuutetaan?Kuka voi olla siitä 100% varma?
Olen itse myös sitä mieltä, ettei vaikeasti sairaan ihmisen elämää ja kärsimyksiä pidä pitkittää.Mutta kuitenkin, ihmettelen miten saattohoidossa makaa noin 30 kiloinen riutunut luuranko, joka ei pysty enää kommunikoimaan. Tälläinenkin pumpataan täyteen morfiinia. Hän jäykistyy jäykistymistään ja hengitys lamaantuu.Väitetään, ettei hänelle maistu enää ruoka ja juoma.
Vaikka omaiseni ehtikin kertoa, että hänelle kyllä maistuisi.Mutta kun talossa on päätetty, ettei maistu, koska on syöpä.Mutta jostain syystä omaiseni meni omituisen nopeasti siihen kuntoon, ettei enää pystynyt minulle totuuksia kertomaan.Ja juuri sillä aikaa kun satuin poistuin hetkeksi kotiin hänen luotaan.
Hän ei enää pystynyt puhumaan, eikä myöskään enää nielemään, ruokaa eikä juomaa.Tälläisessä tapauksessa et muuta vo omaisenai kun...
Katselet kauhuissasi sinulle rakasta potilasta, joka kuolee, selvästi kituen hitaasti jopa 4-5 päivän pituisen ajan ravinnon ja nestevajaukseen rankassa morfiinitokkurassa.Kuka voi olla niin vakuuttunut, että morfiinitokkurassa ei ihminen kärsi tälläisessä tilassa.En ainakaan minä ollut vakuuttunut!
Kostutat vain suuta veteen kastetulla vanupuikolla.Miettien, miksi näin, miksi tälläistä kidutusta?Nestetiputuskin olisi lääkärin mukaan ollut turha ja mennyt vain kudoksiin ja turvottanut potilaan.Minulla ei moisesta ole kokemusta, joten
lääkäreihin ja lääketieteen tutkimuksiin meidän omaisten, kuin myös potilaiden on vaan pakko sokeasti luottaa.Lailla säädetyn saattohoidon tai lääkäreiden hoitopäätösten kyseenalaistamista pidetään kai vinksahtaneiden juttuina.
Onhan helppoa pitää omaisia seonneina tälläisten rankkojen tapausten jälkeen.
Uskon yhä kuitenkin vakaasti, että omaiseni olisi vielä hengissä, jos ei olisi siirtynyt saattohoitokotiin.
Kannan nyt omaiseni kuoltua raskasta syyllisyyttä siitä, että hommasin hänet hoitoon, joka ei ollutkaan ihan sitä mitä olin lukenut ja uskoin olevan.
Omaiseni saattohoitojakso oli minulle hyvin traumaattinen kokemus.
Ehkä joillakin on parempia kokemuksia.Toivon todella näin.
Lempeämpiä lähtöjä.
Sillä saattohoitoon vielä melko pirteänä tulleen, potilaan nopea tajunnantason heikkeneminen ja sitä seuraava kuolema ym, se on todella rankka paikka omaisille.Mistä voimme olla niin 100% varmoja, että syöpä tämän kaiken aiheuttaa?Kuten lääkäri väittää.
Jos saattohoitoon tullessa potilaan hoito muuttuu rankasti entisestä, esim.sairaalahoidosta.Sekin jo herättää epäillykset.Etenkin se kun huomaa, että kaikki potilaat hoidetaan samalla "sabluunalla"
Sekin jo vaivaa minua, että
tiedän sairaaloiden lääkäreillä ja saattohoitokotien lääkäreillä olevan joskus hiukan erimielisiä, näistä hoitokäytännöistä palliatiivisen hoidon suhteen.

28

7547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpäläinensyöpäläin

      Syöpäpotilaana voin sinulle kertoa että itse ainakin toivon sitten joskus - kun joudun/pääsen saattohoitoon- että minä nopeasti kuolen pois. Toivottavasti saan paljon morfiinia jotta en tuntisi kipuja/tuskaa/ahdistusta. Mitä sitä suotta siellä saattohoidossa viikko tolkulla olemaan koska lopputulos on kuitenkin aivan sama - kuolema. Joten nopeasti vaan ilman tuskaa ja ahdistusta.

    • hoomoilu

      Saattohoidon tarkoitus ei ole olla pitkäaikaista ja aktiivista hoitoa, vaan nimenomaan saattaa potilas "viimeiselle matkalle". Silloin agressiiviset lääkitykset lopetetaan ja keskitytään hoitamaan kipua yms.

      Toki henkilökunnan tulee olla asiallista ja jos potilaan kunto sen sallii, tulee hänelle tarjota ruokaa ja juomaa loppuun saakka, sekä hyvä hoito joka kattaa hygieniasta yms. huolehtimisen.

      • Luotatko lääkkeeseen

        Moniko syöpään kuollut on tullut kertomaan, miltä se morfiinimäärä tuntuu siinä kunnossa siellä suonissa, missä verikään ei enää juuri kierrä?
        Kuka on testannut sellaisia morfiinimääriä henkilökohtaisesti?
        Eläinkokeet on hieman eri asia kuitenkin kuin ihmiset.


      • luotan lääkkeeseen
        Luotatko lääkkeeseen kirjoitti:

        Moniko syöpään kuollut on tullut kertomaan, miltä se morfiinimäärä tuntuu siinä kunnossa siellä suonissa, missä verikään ei enää juuri kierrä?
        Kuka on testannut sellaisia morfiinimääriä henkilökohtaisesti?
        Eläinkokeet on hieman eri asia kuitenkin kuin ihmiset.

        No mutta sinähän voit sitte itse olla kokeilematta sitä morfiinia jos koet sen niin arvelluttavaksi. Kun sairastut syöpään ja vetelet viimeisiä niin muista sitten että et ota morfiinia...


    • Asiatonta!

      Ei pidä sanoa kenellekään."Kun sairastut syöpään" Jos sairastut, sopisi paremmin tähän.Koska, syöpään ei ole toivottavasti sairastumassa kaikki maailman ihmiset.Tuskin tällä palstalla kirjoittavistakaan kaikki.
      Tottakai jokaisella on oikeus itse päättää haluaako morfiinia vai ei.
      Voi hyvinkin olla myös ihmisiä, jotka kieltäytyvät morfiinista ja päättävät selvitä toiselaisin menetelmin syövän loppuvaiheen tuskista.
      Onhan maailma täynnä erilaisia ihmisiä.Kaikki eivät hyväksy esim.verensiirtoakaan jne.Ei kannata asennoitua heihin noin hyökkäävästi, vaikka itse luottaakin johonkin menetelmään tai lääkkeeseen.
      Siksi mielestäni. Nimim:"luotan lääkkeeseen" kommentti oli jokseenkin asiaton ja ajattelematon.

    • ei hyväksi

      Hoitajat tietääkseni pystyvät aistimaan, onko potilaalla kipuja. Oman isäni hoidossa käytettiin morfiinia. Sain tietää siitä aivan viime hetkillä. Viimeisenä päivänä soitin vielä hoitajalle, kun isä oli jo tajuttomana. Sanoin ettei morfiinia saa antaa. Eivät sitten antaneetkaan ja sanoi, että ei näytä olevan kipujakaan.

      Morfiinista olen lukenut, että se on kova lääke ja voi aiheuttaa kuoleman. En voi kannattaa sitä, vaikka tiedänkin, että se vie kipuja pois. Syövän edetessä ja pahentuessa ihmiset yleensä kuolevat pois. Moni haluaa siihen helpotusta, mutta onko pakko syöttää ties millaisia lääkkeitä? Rauhoittavat, unilääkkeet ja kaikki sekaisin. Ei voi olla terveydeksi!

      • oletko idiootti??

        Voi hyvää päivää!!!! Kuule, aivan kuten kirjoitat "Syövän edetessä ja pahentuessa ihmiset yleensä kuolevat pois." Ja sitten perään kirjoitat "Ei voi olla terveydeksi!"

        Kuules nyt, jos ihminen on kuolemassa niin silloin on saatana vieköön aivan turha jeesustella ja mietiskellä mikä asia on terveellistä!!


    • julmaa

      Kun ihminen on väistämättömän kuoleman edessä, on käsittämätöntä, että omaiset eivät sallisi kivunlievitystä. Miksi kuolevan ihmisen pitäsi kärsiä? Kun kuoleva huutaa ja itkee ja toivoo kuoleman saapuvan päästämään pois kärsimyksestä, miksi ei sallittaisi lievitystä? Kun se kuoleman saapuminen voi kuitenkin kestää ja kestää ja kestää ja ihmien kärsii sanoinkuvaamattomia tuskia. Onko omaisilla sitten parempi mieli ja ylemmyydentunne, kun voivat sanoa, että "minäpä en antanut antaa läheiselleni kivunlievitystä"?

    • Morfiinikammo

      Ei voi puhua syöpäpotilaan loppuvaiheessa, siitä mikä on terveydeksi.Mutta kivunlievityskin voisi olla hellempää, mitä se on joskus morfiinilla.
      Morfiinista huolimatta potilaat näyttää kituvan eri tavoin päivien ajan.Morfiini siis osasyyllinen tähän kitumiseen.
      syöpäkivunlievitys ei nykyisellään kyllä ole paljoakaan armollisempaa, kuin itse sairauden aiheuttamat tuskat.Olen kuullut saattohoitovaiheessa olevien morfiinilla lääkittyijen potilaiden huutavan aivan lopuillaan jopa, että auttakaa suonet palaa!
      Ilmeisesti tässä on ollut kyse morfiinin liika annostuksesta.Se ei ole ollut kohdillaan.Ei ole myöskään väärin epäillä, viekö morfiini tosiaan ne kaikki tuskat pois ja mitä muuta se voi aiheuttaa jo muutenkin kärsivälle ihmiselle.
      He eivät tokkuroissaan enää pysty sitä ainakaan kertomaan.
      Kaikkea ei näe ilmeestä.Se on valetta!Omaiseni näytti elävältä ruumiilta, tehdessään kuolemaa vahvassa morfiinitokkurassa.Hän oli niin jäykkä, että hänen päätäänkään ei saanut liikutettua tyynyllä.Ehkä morfiini lamaa samalla kaikki lihakset, kuten myös hengityksen, ainakin tietyn suuruisina annoksina.
      Ihmiset uskoo sokeasti morfiinin kipuja vievään voimaan, muusta viis.Lääketiede ja lääkärit osaa taitavasti vakuuttaa ihmiset uskomaan eri lääkkeiden ihmeitä tekevään voimaan.
      Helvetillisen kivun ja tuskan pelossa on hyvä saada ihmiset ottamaan mitä tahansa lääkettä.Sellaisia me ollaan, ihmiset.

    • julmaa

      Kerropa, Morfiinikammo, mitä lääkeitä tai muita vaihtoehoja sinulla on tarjota loppuvaoheen syöpäpotilaan kivunlievitykseen! Maamme sairaalat, saattohotitokodit ja syöpäosastot ottavat ilomielin vastaan sen tiedon, mitä sinulla ilmeisesti on, ja jota ei siis sairaaloissa ole tiedossa. siis: Mitä tarjoat? minkä nimisä lääkkeitä, millä vahvuudella, millä tavoin annosteltuina?

      • brunilla

        Kirjoitus ei koskenut pelkästään syöpäsairaita.HYvä huomio oli kirjoittajalla että kaikille sama sabluuna, vanhus ku vanhus vuodeosastolle niin pumpataan joko morfiinilla hiljaseksi tms.Itse päivittäin seurannut äitini 90v hoitoa, 4-9 tuntia osatolla joka päivä. .2kk keuhkokuumeen vuoksi nyt joutunut olemaan ja nesteytys lopetettiin ja sanoivat ettei pysty vettä ei ruokaa ei enää lääkkeitä ottaa.Ja paskat sanon minä!eutanasiaa.äiti pyysi meitä auttamaan,kieltäkää morfiini.Hän haluisi elää vielä ja mun äiti vaik 90 niin on hemmetin skarppi päästään, tietää jopa lääkkeensä millin tarkasti! Alotinme suihkupullolla suun kostuttamisen ja sen jälkeen meni vesi mukista sekä ruoka joka ikinen päivä.Morfiinia koviin kipuihin ok.Äiti kertoi että ei edes kipuja.antakoon 2x500mg aamulla ja illalla sama.minä pärjään niillä jos edes tarviin niitä, mutta varoiksi kuten kotonakin


    • Se on siinä

      Tarjoaisin, rehellistä&laillista eutanasiaa!Josta jokainen potilas saa itse päättää. haluaako sen ja milloin ja missä vaiheessa.Miksi kiduttaa ihmisiä myrkyillä loppuvaiheessa ns.saattohoitolääkkeillä?
      Miksi piiloeutanasiaa?Onhan se selvää, että saattohoidossakin vauhditetaan loppua, mutta ei tarpeeksi.Niin hirveää hommaa, että toivottavasti minun ei koskaan tarvitse enää nähdä sitä helvettiä!Siinä ei todellakaan aina, jos koskaan nukuta hellästi ja kauniisti pois.
      Karmeat muistot jäi, omaiseni kamppailusta ja lähdöstä.
      En voi hyväksyä tälläistä kuoleman pitkittämistä.
      Eutanasia ei käsittääkseni vaadi esim:viikon morfiinitokkuraa ja elimistön kuivumista, ilman nestettä ja ravintoa yms.rääkkiä.
      Mutta tätä on pakko odottaa kunnes, tästä päättävät ihmiset tulee järkiinsä.
      Uskon myös sairaaloiden ja saattokotejen ottavan tämän mahdollisuuden huojentuneina vastaan.Siellä jos missä on nimittäin monenlaista pitkittynyttä kitumista nähty, puhumattakaan järkyttyneistä omaisista.
      Eli muita vaihtoehtoja todellakin on! Mutta niiden käyttämisestä päättävät, eivät ole vielä ilmeisesti nähneet riittävästi kituvia potilaita.
      Koskahan muuten aletaan antamaan kituville eläimille morfiinia, kun ne sätkivät ja huutavat tuskissaan?Käydään sitten aina välillä tarkistamassa, joko on kuolema armahtanut.
      Siis eläinkin saa kuolla arvokkaammin kuin ihminen kituessaan!
      Todella JULMAA!

    • emmäämittääntiedä

      Voi, miten ikävä asia on jäänyt sinua painamaan. En tiedä asiasta juuri mitään. Toivottavasti sulle vastaa joku, joka tietää.

      Sellaisen haluan sulle kerota, että ystäväni isä kuoli heti ensimmäisenä vuorokautena saattohoitokotiin joutumisensa/pääsemisensä jälkeen. Tämä mies oli lääkäri, samoin hänen tyttärensä. Tytär sanoi, että oli todella yllättävää, että hän kuoli noin nopeasti, kun olivat odottaneet, että olisi elänyt viikkoja vielä. Toisaalta tytär ei milloinkaan ole valittanut, että hoito siellä olisi ollut nopeammin tappavaa. Eli en ole saanut käsitystä, että olisivat olleet millään tavalla tyytymättömiä.

      Tämä sama mies oli huonossa kunnossa jo muutama vuosi aiemmin ja tällöin tämä lääkäritytär luuli hänen jo kuolevan nopeasti. Näin ei käynyt silloin.

      Voisiko olla niin, että jos saattohoitokotiin joutuminen antaa ihmiselle jollain tavalla joskus luvan kuolla. Ikäänkuin luovuttaa.

      • Anonyymi

        Ei, kyllä ne käyttävät vahvaa rahoittavaa lääkitystäkin joskus jouduttamaan kuolemaa. Ja tämän kertoi lääkäri-kansanedustaja Ilkka Taipale Iltasanomissa jokunen vuosi sitten. Taipale on eutanasian kannattaja ja se selittää hänen ulostuloaan tässä vaikeassa asiassa.

        Piiloeutanasiaa siis on Suomessa, mutta silloin potilas on lääkäreiden armoilla...ja lääkäreitä on monenlaisia. Ehkä kyseiselle sairaalle entiselle lääkärille suotiin nopea loppu, koska oli ollut lääkäri.

        Saattohoitoa ja palliatiivista hoitoa voitaneen käyttää myös väärin. Mikä takaa sen, että kaikki sinne määrätyt todella ovat kuoleman sairaita?


    • Loppuako,jo!!!!

      Kaikki syöpäpotilaat eivät ole loppuvaiheessa kivuliaita. Pärjäävät kyllä ilman kovia kipulääkkeitä.

    • Sakseton pohtija

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jack_Kevorkian
      Tämän miehen toiminta herättää ajatuksia puolesta ja vastaan.
      Hän ei halunnut katsella elämää, jossa ihmiset roikkuu tahtomattaan elämässä kiinni enää vain ohuen elämänlangan varassa.
      Mutta!Onko tavallisella kuolevaisella, ihmisellä oikeus ottaa ne "sakset" ?
      Joilla katkaistaan tälläinen elämänlanka, joka ei jostakin syystä katkea silloin, kun ihmisellä ei ole enää elämänhalua, eikä mitään eväitä enää elämiseen.
      Onko toisella ihmisellä oikeus auttaa toista katkaisemaan sitkeä side tähän maailmaan?Onko se oikein vai väärin?
      Onko se auttamista, vai onko se rikos ja oikeuden ottamista omiin käsiin?
      Mikä on tarkoitus tälläisellä elämällä? Kun ollaan kiinni elämässä enää hennolla säikeellä, hennolla mutta kuitenkin, niin sitkeällä.
      Mitä olette mieltä tälläisestä auttamisesta?

      • MustaaValkoiselleLL.

        Jokainen saattohoitopotilas voi itse päättää annetaanko millaisia lääkkeitä terminaalihoidon aikana. Ei ole pakko ottaa vahvoja kipulääkkeitä mikäli niitä ei mielestään tarvitse, ei unilääkkeitä, eikä rauhoittavia. Itseasiassa potilas voi kirjoittaa paperille, missä vaiheessa hän mitäkin lääkettä tarvitsee. Mustaa valkoisella ratkaisee, ei se mikä on saattohoitopaikan käytäntö.

        Syöpäpotilaat ovat niin kauan järjissään ja selkeästi ajattelevia kun vahvat lääkkeet ovat poissa käytöstä eli siis paperit ja kynät esille ennen saattohoitopaikkaan menoa.

        Omat toiveensa voi kirjoittaa ja ojentaa paperin hoitavalle lääkärille jo ajoissa.


    • Tajuttoman lääkitys

      Tämä käytäntö ei sitten päde kaikissa hoitopaikoissa.Koska omaiseni siirryttyä saattohoitoon, meille ei tälläisestä mahdollisuudesta kerrottu.
      Lääkäri päätti automaattisesti hoitokäytännöstä alusta loppuun asti.
      Hoidossa myös selvästi manipuloitiin, niin omaista, kuin potilastakin ajattelemaan hoitokäytännöstä samalla tavalla kuin lääkäri. ts.hyväksymään se vastustelematta.
      Hämmästelin monia asioita omaiseni saattohoidossa.Lähinnä sitä, että hänen ollessa jo tajuton.Häneen yhä pistettiin melkoiset määrät morfiinia ja unilääkettä.Hämmästelin myös suhtautumista potilaan syömiseen.
      Ennen tajuttomuutta, kun hänelle olisi ruokakin vielä hyvin maistunut.
      Ruokaa tarjottiin hyvin niukasti.Lääkäri perusteli tätä sillä, ettei potilas siinä vaiheessa enää hyödy ravinnosta, vaan sen käyttää hyväkseen lähinnä syöpä.
      Ehkä näin, mutta tämä on surullista mikäli potilaan tekisi kuitenkin saada näläntunne pois.Eri asia niillä, joille ei edes maistu ruoka.
      Potilas oli jo hieman seniili ja näin ollen, helppo manipuloitava ottamaan ylimääräisiä kipulääkityksiä.Kyseltiin, onko kipuja ja päätelmät siitä, onko niitä, tekikin lääkäri ja hoitohenkilökunta.Eli kysymys oli aina ihan turha.
      Potilaan loppuvaiheessa, tajuttomana ollessaan, muutamia päiviä ennen kuolemaa.Silloinkin he muka tiesivät hänen tuskansa, muka näkivät ne jostakin.
      Itse en ole tuollainen yli-ihminen,että voisin nähdä tälläisiä asioita.
      Minun mielestäni omaiseni näytti ainoastaan vain tajuttomalta.
      Tajuttomalta ihmisparalta, jota piikitettiin yhä tajuttomammaksi.
      Sanoisin, että tokkuratilaan piikitys alkoi jo silloin, kun hän olisi ollut vielä ihan virkeä.Mutta, yritän ymmärtää syöpäsairaita hoitavien pakkomielteen.
      Eli, kun on syöpä, niin kipuja on PAKKO olla!Syövänhoidossa ei siis onnistu minkäänlainen yksilöllisyys.Eikä syöpäsairaat ole enää yksilöitä.

    • enkelihoitaja

      Äitini ei edes syöpäpotilas, keuhkokuume ja nyt ok.ei kipuja.karmeat 2kk taistelua morfiinin suhteen vuodeosastolla.olisi kuollut jo jos emme lapset olis päivittäin 4-8tuntia pitäneet äidin puolta juottaen syöttäen. Tippa pois ja eutanasiaa.Jos teitä samassa tilanteessa olleita,kuten 200%varmasti on,ottakaa yhteys minuun.aijon tehdä asialle oikeasti jotain.Seuraaville tietämättömille olisi edes apua tästäkin! Näin ei voi jatkua enää

      • Koekaniinit

        Saattohoito taitaa monissa paikoissa tarkoittaa juuri nesteytyksen poistoa, käytännössä eutanasiaa kiduttamalla. Miksi?


    • brunilla

      Viestini kännykästä lähti vajallisena joten korjaan kommenttiini että äidillä pelkkä panadol 1g aamulla illalla riittänyt,sekin ihan varalla kun ei edes kipuja!!!

    • Hoitotahto

      Meillä ainakin sai kuoleva läheiseni sanoa hoitotahtonsa ja sitä noudatettiin loppuun asti. Hänen ainoa toivomuksensa oli, että hän ei tuntisi suuria kipuja/tuskia loppuhetkillä.

      Olin silloin lauantaina hänen kanssaan ja aivan järjissään hän oli. Hän kertoi, että ei ole liiemmin kipuja. Hoitaja kertoi, että kipulääkitys ei ole vielä läheskään "tapissa", joten jos huomaan hänellä olevan kipuja, niin voidaan antaa vielä lisää kivun lievitystä.

      Hän oli sunnuntaina ihan tolkuissaan ja kertoi, ettei ole kipuja, vaan hitonmoista väsymystä. Hän tekstaili valveillaoloajan puhelimella läheisille ihan tajuttavia viestejä. Eli ei hän sekaisin ollut. Hän nukkui pois sunnuntain ja maanantain välisenä yönä muutama tunti siitä, kun läheiset olivat käyneet morjestamassa. Hänen hoitotahtonsa toteutui.

    • näännytetään_hengiltä

      Käsittääkseni saattohoito tarkoittaa, että ihminen jätetään ravinnotta ja nesteettä. Jos ns. saattohoitohuone löytyy, se tarkoittaa jotain pimeää ikkunatonta siivouskomeronkaltaista koppia. Ihminen suljetaan pimeyteen yksin kuolemaan.
      Saattohoito on kaunis nimi toimenpiteelle. En ymmärrä, jos tällainen käytäntö on sallittua, kuinka eutanasiaa - aktiivista avustettua kuolemaa - voidaan vastustaa?

      • 676767

        MIssä tynnyrissä sä oot kasvanut. Mene, vaikka kouluun opiskelemaan, jotta osaat asioita kyseenalaistaa aina tarvittaessa.
        Muille voin sanoa tosta morfiinista, että itse sitä olen saanut koviin kipuihin sairaalassa ja olen äärettömän tyytyväinen siitä, että on olemassa tällainen lääke.


    • Anonyymi

      Tuostakin monta vuotta kun tämä kirjoitettu..
      Olemme perheeni kanssa kokeneet melkeinpä sanasta sanaan ed.kertomuksen..
      Ikävä kyllä..
      Muut pitäisivät vainoharhaisena..mutta niin samaan päädyin kuin kirjoittajakin..
      Tämä meidän perhettä koetellut syöpäsairaus..tapahtui 2019 elokuussa..
      Hän oli Porin Kotisairaalan hoidossa..

    • Anonyymi

      Ei yllätä ikävä kyllä. Lääkäreistä on nykyään erittäin paljon häiriintynyttä väkeä. Saattohoito pitäisi saattaa viimeiselle matkalle, ei lähettää sille, eli tappaa. Murhaajia nämä hoitajat ja lääkärit. Kuten myös geenipiikkien jakajat, muutamassa kuukaudessa jo kuollut niihinyli 5000 suomalaista. Käsittämätöntä. No kyllä kaikki vastuuseen vielä joutuvat

    • Anonyymi

      >>Lääkäreistä on nykyään erittäin paljon häiriintynyttä väkeä<<

      Olet oikeassa, psykopaatteja huomattavan suuri osa ja etenkin ylilääkäreistä.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe