yamarin br 53 cross

dshdshth

Olen hankkimassa venettä ja päätymässä yamarin br 53 crossiin 60hp koneella. Onko jollakin käytännön kokemuksia veneestä?

12

10017

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allrounderi

      Ei ole mutta yamarin/yamaha -yhdistelmä on aina hyvä. Yamarin on todella hyvä ajettavuudeltaan, ja yamahat ovat kestävyydeltään ylivoimaisia kingejä!
      Ja jos rantaudut paljon suoraan keula rantaan -menetelmällä tai muuten käyttöympäristössä on kolhuriskejä, on tuo alurunkoinen hyvä käyttövene. Muuten se on turha.
      Noita 53 sarjan cross -veneiden suorituskykyä on moitittu liian alhaisen konesuosituksen takia, jopa yläpään suosituksen 70hv yamahan kanssa on oltu testeissä vain keskivertotyytyväisiä. Eli jos välttämättä tahdot 60 heppaisen, valitse high thrust -malli suuremmalla potkurilla ja alapäällä. Itse asentaisin F80-sen.
      Itse ajelen avomerellä n. 5,6m keskipulpettiveneellä, ja suosittelen että veneessä on aina oltava tehoreservejä.

    • otaksuja

      Kyllä Yamariinin on läpensä tehotettu tappiin asti. Kipparin testeissä aina on nykyisin suurimmalla teholla ollut hieman levottomuutta havaittavissa. Tuokin crossi on tyypiltään ylöstrimmattava, jopa hieman yli asti. Voisi olettaa, että yliteholla alkaa tekemään jotain epätoivottavaa ja vaarallista kun kone alkaa työntää venettä taivaalle. Eikös 80 ole vieläpä painavampi voimanlähde, joten saattaa pahentua ominaisuudet oleellisesti tuonkin takia. Joku ilmiö tuossa on oltava. Ihan oikeasti noita veneitä koeajetaan ja suunnitellaan tuhansia tunteja.

      • allrounderi

        Nimenomaan vene-lehdessä testaajia jäi kaivelemaan se, että yammu 70-llä eivät saaneet keulaa nousemaan riittävän ylös, ja näinollen vene "töksähti" aaltoon ja roiski vedet matkustajien päälle. Ja mitä enemmän matkustajia sitä huonompi alitehoisella koneella. Eikä heidän testissä saatu aikaan huimia nopeuksia, hyvä kun vene ylitti 30 solmua.
        "Kohtuutehoinen" kone voi tyynellä viedä venettä nätisti kaasu auki ajettaessa, kun taas "ylitehoinen" muuttaa veneen "hätäiseksi" ajettavuudeltaan vastaavassa tilanteessa. -Mutta siirrytäänpä hetkeksi aitoon merelliseen ympäristöön...
        Se "ylitehoinen" saattaa omata, ei paitsi kovemman tehon VAAN, myös sen ratkaisevan väännön jota tarvitaan kun ajetaan yli 7m/s tuulen nostamassa aallokossa. Väännökkäämpi kone ei hätkähdä jokaisesta aallosta vaan jaksaa pitää keulan sopivan ylhäällä joka tilanteessa.
        Kevyen ja alitehoisen koneen ylöstrimmaaminen heikentää potkurin pitoa tuntuvasti ja lisää näinollen kulutusta.
        Uusi yamaha F70 on vajaa 1000-kuutioinen ja painaa n.120kg, kun F80 on 1600-kuutioinen ja painaa n.170kg, ero ei ole huima ja 53 crossit näyttävät siltä ettei 50kg lisäpaino tuntuisi missään.
        Luulenpa että Yamarinilla on haluttu pelata varman päälle ja ajateltu 70-heppaisen riittävän, kevyt ja nykyaikainen 4T-kone kun on. Mutta uskon että tulevaisuudessa Yamarin korottaa 53 cross malliensa tehosuositusta.


      • Ingen gör
        allrounderi kirjoitti:

        Nimenomaan vene-lehdessä testaajia jäi kaivelemaan se, että yammu 70-llä eivät saaneet keulaa nousemaan riittävän ylös, ja näinollen vene "töksähti" aaltoon ja roiski vedet matkustajien päälle. Ja mitä enemmän matkustajia sitä huonompi alitehoisella koneella. Eikä heidän testissä saatu aikaan huimia nopeuksia, hyvä kun vene ylitti 30 solmua.
        "Kohtuutehoinen" kone voi tyynellä viedä venettä nätisti kaasu auki ajettaessa, kun taas "ylitehoinen" muuttaa veneen "hätäiseksi" ajettavuudeltaan vastaavassa tilanteessa. -Mutta siirrytäänpä hetkeksi aitoon merelliseen ympäristöön...
        Se "ylitehoinen" saattaa omata, ei paitsi kovemman tehon VAAN, myös sen ratkaisevan väännön jota tarvitaan kun ajetaan yli 7m/s tuulen nostamassa aallokossa. Väännökkäämpi kone ei hätkähdä jokaisesta aallosta vaan jaksaa pitää keulan sopivan ylhäällä joka tilanteessa.
        Kevyen ja alitehoisen koneen ylöstrimmaaminen heikentää potkurin pitoa tuntuvasti ja lisää näinollen kulutusta.
        Uusi yamaha F70 on vajaa 1000-kuutioinen ja painaa n.120kg, kun F80 on 1600-kuutioinen ja painaa n.170kg, ero ei ole huima ja 53 crossit näyttävät siltä ettei 50kg lisäpaino tuntuisi missään.
        Luulenpa että Yamarinilla on haluttu pelata varman päälle ja ajateltu 70-heppaisen riittävän, kevyt ja nykyaikainen 4T-kone kun on. Mutta uskon että tulevaisuudessa Yamarin korottaa 53 cross malliensa tehosuositusta.

        Vastauksestasi näkee, että sinulla on hyväpalkkainen venasiantuntijan paikka auki Yamariinin tuotekehitystiimissä.


    • dshdshth

      "Kesän" yamarin br 53 cross 60hp -yhdistelmällä ajelleena, voin vain kehua pakettia. Menee kuin juna, ilman turhia tärinöitä ja läpsytyksiä. 60 hp riittää meidän perheen tarpeisiin, mutta jos on jatkuvasti kyydissä 3 aikuista matkatavarat, kannattaa miettiä isompaa konetta.
      Kannattaa lukea myös Vene-lehden viimeisin artikkeli, allekirjoitan artikkelin huomiot lukuunottamatta koneeseen liittyvää huomiota (meidän tarpeisiin tuo 60hp riittää).

    • kantturanniemen veto

      mulla br 53 cross 70 jampulla. keula ei mielestäni nouse tarpeeksi riittääkseen edes järviolosuhteisiin. liukuun lähtö 4 aikuisen kuormalla kestää ja kestää, kunnes joku hermostuu ja käy keulassa. varmaan 100 heppanen olisi sopiva. muuten suht vakaata menoa.

      • koeajelija

        Olen itse ajanut 53 BR:ää kuusikymmpisellä ja satkulla. Toimi 60:sellä pienellä kuormalla mutta ei ollut 100:llakaan mitenkään ylimotorisoitu. Näyttää teknisistä tiedoista että 53br on vähän lyhyempi, vähän leveämpi ja muutaman kymmentä kg painavampi kuin cross. Sikäli ihmetyttää crossin tehosuositus. Onkohan alurunko potentiaalisesti heikompi kuin lasikiutu? En uskoisi.


    • crossi1

      Joo mulla on ollut viime kesästä asti kyseinen vene, toimii 60, mulla 70 hv liuku kynnystä ei juuri ole, eli lähtee plaaniin hyvin ei kynnä keula kuin monilla muilla veneillä, keskikokosella järvellä 0.5m terävässä aallokossa meno kuin junassa, keula halkaisee aallot hienosti ei paukuta, ainoa minkä allekirjotan niin keula vois vielä himpun nousta ylemmmäs, mutta sen asian voi korjata potkuria vaihtamalla. vautia ottaa noin 31,8 solmua, siihenkin voisi potkurilla vaikuttaa mutta sitten kurman sieto kyky voi huonontua. Näissä veneissä on sama onko 1-2 solmua enemmän vauhtia kun 90% ajoista osuu 5-22 solmua ajeluun.

    • kantturanniemen veto

      mites 53 br crossin ohjaus , onko mielestänne hyvä. tehdas asenns on fb , mulla se on vasemmalle kääntäessä huomattavan jäykempi kuin oikealle, myös paikallaan ollessa. ei pysty kämmenellä pyörittämään .100 h ajettu joten tuskin uutuudenjäykkyyttä enää.

      • crossi1

        Mulla tunteja noin 80, tuo jäykkyys on sama kuin alussa mutta niin oli myös edellisessä veneessä. nfb ohjauksen ominaisuus.


    • pettynyt5

      oon päästelly yli 300 tuntia CC:llä ja perässä on 70 yamaha. ja on aivan liian pieni kone, vituttaa ku ei siihen saa isompaa laittaa.

      • nooo1

        Varmaan olis kannattanut rahat laittaa veneeseen jolla pääsee lujaa? kun kyseinen crossi ei ole vauhti veneeksi ees tarkoitettu, vaan joka paikan höyläksi jolla ei keliä tarvi pelätä. Kannattaa ens kerralla ottaa vähän selvää asioista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe