fretin hinta ja kasvattajat

frettihullu

Olen 12 vuotias tyttö ja olen jo pitkään haaveillut omasta fretistä. Olen lukenut fretistä jo kaiken mahdollisen ja olisi kiva saada sellainen pikku veijari kotiin, mutta en meinaa millään löytää tästä oulun seudulta kasvattajia. Kaikki kasvattajat jotka olen löytänyt ovat lähellä helsinkiä. Löytyisikö oulun seudulta frettikasvattajaa, kun en löydä frettiliiton sivulta ketään sellaista.

Kysyisinkin vielä lemmikki frettin hinnasta. Olen katsellut keskusteluja, mutta kaikki ovat aika vanhoja, joten löytyisiköhän tuoreempaa tietoa, koska jossain sanotaan että fretti maksaa 150-170e ja jossain 300-400e.

kiitos jo etukäteen tiedoista :)

17

2158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heips!

      Liton sivuilta löytyvät kaikki viralliset kasvatajat, joten sieltä ei löydy oululaisia, niin se tarkoittaa että virallisia kasvattajia siellä ei ole.

      Jotkut hakevat frettinsä suht kaukaa, itselläni oli matkaa edestakaisin yhteensä 300km, ja se oli vielä lyhyt matka verrattuna niihin jotka saattavat Pohjois-Suomesta hakea Turusta =)

      Tällä hetkellä hinta on lähempänä 400e.

      Pieni frettiaiheinen tentti, olisi mukavaa jos vastaisit:

      1. Missä pitäisit fretin?

      2. Onko koko perhe sitä mieltä että fretti on kiva lemmikki?

      3. Ovatko vanhempasi varautuneet siihen että esim suolitukoksen takia saattaa upota helposti 500e leikkaukseen?

      4. Tiedätkö onko Oulun seudulla eläinlääkäriä joka tietää freteistä?

      5. Mitä tekisit ensiavuksi jos epäilet suolitukosta?

      6. Oletko valmis siivoamaan kakkaa päivittäin jos frettisi ei opi kunnolla sisäsiistiksi?

    • frettihullu

      1. fretille tehtäisiin iso häkki

      2.on

      3.ovat

      4.asun itse Iissä mutta on täällä eläinlääkäri äitini kävileikkauttamassa kissansa siellä mutta en tiedä tietävätkö he freteistä:(

      5.sitä en tiedä mutta luin juuri että kurpitsa (siis purkitettu kurpitsa) voi auttaa suolitukokseen? Tiedän että fretti on lihan syöjö.

      6.meillä on kaksi kissaa ja yksi koira. Koira tulee varmaan hyvin toimeen koska se on hyvin utelias ja äitini luona kissat oksentelevat kokoajan. kyllä pystyn

    • frettihullu

      oletko itse fretin omistaja?

    • frettihullu

      onko oulun lähellä fretin omistaja jos on niin olisi kiva nähdä niitä ihan livenä:)

    • frettihullu

      parafiniöljy on myös hyvä tukoksen poistaja:))) kelpaako???

    • Sedä

      En tiedä minkä kokoiseksi ajattelette ison häkin, mutta fretti ei ole häkkieläin. Vaikka fretti saattaakin nukkua suurimman osan vuorokaudesta, se on lopun aikaa hyvin aktiivinen, ja ettehän kai pidä koiria ja kissojakaan häkissä? Toki häkki on ihan hyvä olla olemassa ihan vaikka riippumattojen ripustuspaikkana.

      Suosittelen ehdottomasti että etsit fretin omistajan jonka luo pääset tutustumaan niiden touhuihin, jos et ole vielä nähnyt niitä livenä. Hajukin on aika... mielenkiintoinen, osa tykkää osa ei.

      • frettihullu

        emme pidä kissoja ja koiria häkeissä emme todellakaan meillä on pieni mynsterin seisoja koira ja kissoista ei tarvitse välittää koska fretti ei niitä nää(ne ovat äidilläni)


    • frettihullu

      häkki olisi pienen huoneen kokoinen ja ei fretti olisi siellä kun yön ja koulupäiväni muuten se olisi vapaana(aamulla päästäisin sen jaloittelemaan)

    • hohhoijaa

      jos et pysty tarjoamaan fretille häkitöntä elämää, jätä se hankkimatta. fretti on täysin sama asia kuin kissa tai koira, et varmaan laittaisi koiraakaan häkkiin? yö ja koulupäivä tekevät jo helposti 16 tuntia päivästä, fretti joutuisi siis olemaan 2/3 vuorokaudesta häkissä. jos haluat häkkieläimen niin osta vaikka marsu tai hamsteri.

      • Heips!

        Jos häkki olisi pienen huoneen kokoinen, en oikein ymmärrä ongelmaa.
        Jos hän sanoisi että fretille tulisi oma pieni huone, sehän olisi ihan ookoo, eikö?
        Eikö monella olekin freteille oma huone?
        Oma huone, missä voivat olla työpäivän ja yön yli?
        Kukaan ei ikinä kysele huoneen koosta, se riittää että kertoo että fretille tulisi oma huone.
        Nyt tuo sana "häkki" tässä vain on se punainen vaate.
        Kalterit vs seinät.

        Jotkut pitävät fretin yön yli keittokomerossa, samoin työ/koulupäivän ajan.
        Tämäkin on ookoo kun sanotaan että fretillä on oma huone.
        Keittokomerotkin ovat kuitenkin aika pieniä....
        Jne.
        Ei fretti kuitenkaan tarvitse sitä tilaa ylöspäin, en ole minä ainakaan ikinä nähnyt että fretti hyppisi kattoon asti.

        Frettihullulle:
        Huomasin että olit heti kyselemässä miten suolitukosta hoidetaan, pisteet siitä=)
        Auattelin vähän kysellä kun sanoit että olet lukenut kaiken mahdollisen, niin tuo tieto on todella tärkeä, ja jos on lukenut kaiken mahdollisen mutta tuo on jäänyt lukematta, niin voisi ehkä vähän miettiä että mistä olet sitä tietoa lukenut...

        Mikä olisikin seuraava kysymykseni, mistä olet tietoa hankkinut?
        Oletko löytänyt VS-frettien sivut? Pk-frettien, ja Pohjois-Suomen frettien sivut?
        Liiton sivuillakin on paljon tietoa, foorumi vain valitettavasti tällä hetkellä todella hiljainen.
        Suosittelen kuitenkin että rekisteröidyt liiton foorumille, voit sielläkin huhuilla jos Oulun seudulta löytyisi fretti-ihmisiä joiden luokse pääsee moikkaamaan.

        Se haju voi kuitenkin tulla yllätyksenä, samoin se miten terävät ne pienen suloisen otuksen hampaat voivat olla.
        Sekin miten paljon kotona saa töitä tehdä sen eteen että asunto olisi fretti-turvallinen voi tulla yllätyksenä.

        Hyviä frettiblogeja löytyy, niitä olikin täällä jossain keskustelussa linkitetty, nyt olen laiska enkä jaksa etsiä mutta löydät varmasti, kovin vanhassa ketjussa eivät ole=)


    • huoneen kannalla

      Minkälaisen häkin meinasitte tehdä? Kannattaa muistaa, että fretti saattaa hyvinkin sinnikkäästi raapia ja purra häkin verkkoa/kaltereita, joten materiaalin pitää olla sinkitöntä (myrkytysvaara). Lisäksi on riski mm. hampaiden katkeamiseen tai ienvaurioihin. Jos aiot itse nukkua samassa huoneessa, saattaa meteli olla sietämätön. ;) Pleksistä tehty "huoneenkokoinen" iso aitaus olisi ehkä paras vaihtoehto, jos kyseisestä huoneesta ei voi tehdä frettiturvallista.

    • Heips!
    • Marjo P

      Hei frettihullu!
      Tervetuloa Oulun frettipäivään, siellä on oiva tilaisuus tutustua fretteihin ja rohkeasti sitten vain kyselemään ihan mitä vain. Olen itse ollut mukana järjestämässä tapahtumaa, minua saa tulla hihasta kiskaisemaan :)

    • frettihullu

      on meillä vanha puku huone, joka olisi suunnilleen 2 fretille. Ajattelin itsekkin sitä ensin mutta se on kylpy tilojen ja kodin hoitohuoneen välissä.(mutta kummissakin ovissa on lukot)huonetta tietenkin pitäisi muutella fretille turvalliseksi mutta onko se riski latta fretti niin lähelle vettä??

    • sannikka<3

      on se varmaan kuitenki parempi vaihtoehto kuin häkki:)

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe