Käsitykseni mukaan diesel autoille ei tehdä minkäänlaista EOBD testiä. Kuitenkin autoni hylättiin katsastuksessa, koska moottorin vikavalo ilmoittaa mukamas vian. Miten se voi näin mennä, koska kaverini kertoi EOBD testin koskevan vain bensiini käyttöisiä autoja. Katsastaja varmasti syyllyistyi virka virheeseen. Miten sen saa korjattua.
Diesel Mersun moottorin vikavalo
45
8945
Vastaukset
- 32
Nii...Ei siinä katsastuksessa testata ABS jarrujakaan tai luistonestoa, mut jos valot palaa tulee hylky.
Voiskohan olla semmonen juttu et kastastusmies ei oikeen voi alkaa polkea tommosta diisseliä missä palaa P-A järjestelmän häiriövalo. - OBD
Diessel moottorin vikavalo ei voi aiheuttaa hylkäystä, koska niillehän ei edes tehdä OBD testiä.
- aksktkfjhhj
Trafin ohjeitten mukaan myös diesel on hylättävä jos vikavalo palaa.
- Anonyymi
Trafin touhut on mitä on kaikki sekaisin .onhan se laitos
- s.uikkapää.
Täällä taas "asiantuntijat" ovat päässeet vauhtiin! "Ei siinä katsastuksessa testata ABS jarrujakaan tai luistonestoa, mut jos valot palaa tulee hylky" ääliö, kyllähän nämä testataan, merkkivalon perusteella!
Mutta dieselautoissa tai vanhemmissa kuin 2001 bensa-autoissa keltaisin moottorin varoitusvalon (MIL-valo) palaminen EI AIHEUTA HYLKYÄ. Katsokaapa jälleen kerran arvosteluperusteista: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/593953e3adb13377108de7ab1c6b7df5/4738-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf- 24
Ehkäpä se kastastus mies on ollut sitä mieltä et siitä diisselistä ei kannata alkaa polkea päästöjä jos siellä palaa häiriövalo?
- OBD huikka
C15 OBD tai EOBD järjestelmä
Järjestelmän olemassaolo ja toiminta
Merkkivalosta ja testerillä
Puuttuu Ilmoittaa vian Merkkivalo ei toimi
Järjestelmä ei toimi
Hylätty
- tuotakuntuota
Ei se arvosteluperuste kyllä erottele bensiini ja diesel moottoreita, jos on obd järjestelmä pakollinen, niin vikavalo ei saa palaa. OBD mittaus suoritetaan vain bensiinimoottoriset vm 2001 eteenpäin. Dieselissä obd pakollinen v. 2002 käyttöönotto.
- Autoilija vai?
Itse kyllä muistaisin että OBD-tuli pakolliseksi dieseleihin 2004. Voin olla väärässä, mutta on vahva mututuntuma.
- Euro 4
Autoilija vai? kirjoitti:
Itse kyllä muistaisin että OBD-tuli pakolliseksi dieseleihin 2004. Voin olla väärässä, mutta on vahva mututuntuma.
Euro 4 päästötason dieselissä MIL valon palaminen on hylky.
- katsuri..
Euro 4 kirjoitti:
Euro 4 päästötason dieselissä MIL valon palaminen on hylky.
ja Euro 4 tuli pakolliseksi M1 eli henkilöautossa 1,1,2006 alkaen. Ne ajoneuvot jotka on hyväksytty em. päästötason mukaan arvostellaan Euro 4:n mukaan vaikka käyttöönottopäivä on aikaisemmin kuin 1,1,2004(MIL-valo ja K-arvo
- katsuri..
katsuri.. kirjoitti:
ja Euro 4 tuli pakolliseksi M1 eli henkilöautossa 1,1,2006 alkaen. Ne ajoneuvot jotka on hyväksytty em. päästötason mukaan arvostellaan Euro 4:n mukaan vaikka käyttöönottopäivä on aikaisemmin kuin 1,1,2004(MIL-valo ja K-arvo
korjaus ed. Ei 1.1.2004 vaan 1.1.2006
- Turha hylky
katsuri.. kirjoitti:
korjaus ed. Ei 1.1.2004 vaan 1.1.2006
Viestiketjun aloittajana kyselen ystävällisesti ja toivon vastauksia maallikonkin ymmärrettävässä muodossa:
Mitenkäs se nyt menee, CDI Mersuni on vuosimallia 2007 ja vikavalo palaa. Eli nyt arvoisat asiantuntijat voisivat antaa vastauksen kysymykseen:
Voiko autoani hylätä kyseisen "vian" vuoksi? - ex katsuri
Turha hylky kirjoitti:
Viestiketjun aloittajana kyselen ystävällisesti ja toivon vastauksia maallikonkin ymmärrettävässä muodossa:
Mitenkäs se nyt menee, CDI Mersuni on vuosimallia 2007 ja vikavalo palaa. Eli nyt arvoisat asiantuntijat voisivat antaa vastauksen kysymykseen:
Voiko autoani hylätä kyseisen "vian" vuoksi?vm.2007 diesel autossa arvostellaan OBD merkkivalo. OBD testiä ei suoriteta mutta OBD järjestellä tuli pakolliseksi 2004-2006 välisenä aikana (en muista tarkkaa ajankohtaa) ja näistä autoista OBD järjestelmä arvostellaan merkkivalon mukaan.
- Trafii
ex katsuri kirjoitti:
vm.2007 diesel autossa arvostellaan OBD merkkivalo. OBD testiä ei suoriteta mutta OBD järjestellä tuli pakolliseksi 2004-2006 välisenä aikana (en muista tarkkaa ajankohtaa) ja näistä autoista OBD järjestelmä arvostellaan merkkivalon mukaan.
Trafin katsastuksen arvosteluperusteet;
E1 Hallintalaitteet: Hallintalaitteiden sijoitusta ja/tai rakennetta muutettu siten että se haittaa auton turvallista käyttöä. Liian kulunut tai viallinen. Kiinnitys puutteellinen. Ei vastaa rekisteröintitodistuksen tietoja.Merkkivalojen toimimattomuus tai symbolin virheellisyys. Toiminta puutteellinen tai virheellinen.
Jos moottorin vikavalo palaa, merkkivalon toiminta voi olla puutteellinen tai virheellinen ja ensisijainen arvostelu on korjauskehoitus.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf - OBD
Turha hylky kirjoitti:
Viestiketjun aloittajana kyselen ystävällisesti ja toivon vastauksia maallikonkin ymmärrettävässä muodossa:
Mitenkäs se nyt menee, CDI Mersuni on vuosimallia 2007 ja vikavalo palaa. Eli nyt arvoisat asiantuntijat voisivat antaa vastauksen kysymykseen:
Voiko autoani hylätä kyseisen "vian" vuoksi?Kyllä. 01.01.2004 alkaen M1 alle 2500 kg diesel, mil-merkkivalon palaminen aiheuttaa hylkäyksen.
- Hanurista.
OBD kirjoitti:
Kyllä. 01.01.2004 alkaen M1 alle 2500 kg diesel, mil-merkkivalon palaminen aiheuttaa hylkäyksen.
Millähän perusteella joku saatanan mil valo voi aiheuttaa hylkäyksen. Passattini vm.2007 hyväksyttiin katsastuksessa maaliskuussa. Katsastusmies huomautti moottorivalosta, muttei hylännyt.
- OBD
Hanurista. kirjoitti:
Millähän perusteella joku saatanan mil valo voi aiheuttaa hylkäyksen. Passattini vm.2007 hyväksyttiin katsastuksessa maaliskuussa. Katsastusmies huomautti moottorivalosta, muttei hylännyt.
Ilmoita rekisterinumerosi, niin voidaan huomauttaa katsastajaa arvosteluperusteiden vastaisesta päätöksestä. Viime syksynä viimeksi Trafi on huomauttanut, että 01.01.2004 jälkeen käyttöön otetut M1 diesel ajoneuvot (alle 2500 kg) pitää hylätä määräaikaiskatsastuksessa, jos MIL-merkkivalo palaa!
- Trafin huomautus
OBD kirjoitti:
Ilmoita rekisterinumerosi, niin voidaan huomauttaa katsastajaa arvosteluperusteiden vastaisesta päätöksestä. Viime syksynä viimeksi Trafi on huomauttanut, että 01.01.2004 jälkeen käyttöön otetut M1 diesel ajoneuvot (alle 2500 kg) pitää hylätä määräaikaiskatsastuksessa, jos MIL-merkkivalo palaa!
Minkäköhän ohjeen takana tämä Trafin huomaus on.
- Trafiiii
OBD kirjoitti:
Ilmoita rekisterinumerosi, niin voidaan huomauttaa katsastajaa arvosteluperusteiden vastaisesta päätöksestä. Viime syksynä viimeksi Trafi on huomauttanut, että 01.01.2004 jälkeen käyttöön otetut M1 diesel ajoneuvot (alle 2500 kg) pitää hylätä määräaikaiskatsastuksessa, jos MIL-merkkivalo palaa!
Minkäköhänlaisen huomautuksen Trafi on on antanut viime syksynä diesselin OBD:n
ja/ MIL-valon palamisesta ja siitä aiheutuvasta hylkäyksestä?
Olen silmät punaisena lukenut katsastuksen ohjeistuksia OBD mittauksista ja eihän siellä ole diessiliä mainittu edes sivulauseessa.
Eikös sen Trafin pitäisi ohjeistaa/ ja määrätä tekemään katsastukset määrämuotoisesti oikein, eikä epämääräisesti huomauttaa että dieselin vikavalon palaminen pitäisi aiheuttaa hylkäyksen ja huom. selvyyden vuoksi: ei pidä aiheuttaa hylkäystä vaan, pitäisi aiheuttaa hylkäyksen!!
Ota näistä Erkki selvää,; teet niin tai näin, ain menee kaik poskelleen, varsinkin tähän aikaan. - Katsuri Arska
Trafiiii kirjoitti:
Minkäköhänlaisen huomautuksen Trafi on on antanut viime syksynä diesselin OBD:n
ja/ MIL-valon palamisesta ja siitä aiheutuvasta hylkäyksestä?
Olen silmät punaisena lukenut katsastuksen ohjeistuksia OBD mittauksista ja eihän siellä ole diessiliä mainittu edes sivulauseessa.
Eikös sen Trafin pitäisi ohjeistaa/ ja määrätä tekemään katsastukset määrämuotoisesti oikein, eikä epämääräisesti huomauttaa että dieselin vikavalon palaminen pitäisi aiheuttaa hylkäyksen ja huom. selvyyden vuoksi: ei pidä aiheuttaa hylkäystä vaan, pitäisi aiheuttaa hylkäyksen!!
Ota näistä Erkki selvää,; teet niin tai näin, ain menee kaik poskelleen, varsinkin tähän aikaan.Trafi ohjeistaa katsastajia. Kannanotto MIL valoon dieselissä; "pitäisi hylätä" ei ole ohje, kertoopa vain Trafin suoraryhtisestä toiminnasta aika paljon:
Eli pitäisi hylätä vai hylätään? - jomssn
Turha hylky kirjoitti:
Viestiketjun aloittajana kyselen ystävällisesti ja toivon vastauksia maallikonkin ymmärrettävässä muodossa:
Mitenkäs se nyt menee, CDI Mersuni on vuosimallia 2007 ja vikavalo palaa. Eli nyt arvoisat asiantuntijat voisivat antaa vastauksen kysymykseen:
Voiko autoani hylätä kyseisen "vian" vuoksi?Voit nollata sen vikavalon konttorin pihassa ja pyydät inssin katsomaan. Sillähän ei ole väliä että valo syttyy kohta uudelleen.
- ottia tuota..
Tässä lainaus Auto wikistä:
"OBD-mittaus
OBD-mittauksessa tutkitaan auton toimintaa sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamien tietojen pohjalta. 1.1.2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä ottomoottorilla varustetuissa henkilö- ja pakettiautoissa OBD-mittaus on säädetty pakolliseksi katsastukseen liittyväksi toimenpiteeksi 1.1.2004 alkaen. Mittauksessa selvitetään ajoneuvon ajonaikaiset virhetilanteet. OBD (On-Board Diagnostics) eli ajoneuvon sisäinen valvontajärjestelmä valvoo auton moottorin ohjausyksikön komentoja ja niiden vasteita." - s.uikkapää.
Mikäköhän firma oli kyseessä? Meidän firmassa ainakin toimitaan niinkuin kuuluu eli diesel-autoja ei hylätä vaikka MIL-valo palaisi. Sama asia jos alettaisiin hylkäämään alle 2001 bensa-autoja samasta syystä. PISTE.
- Autoilija vai?
Itse olin juuri syksyllä koulutuksessa jossa vielä erikseen mainittiin että MUISTAKAA että Dieselautot joissa on OBD-järjestelmä (eli käytännössä kaikki 2004 etteenpäin) tulee hylätä katsastuksessa, jos moottorin vikavalo palaa.
Et en sitten tiedä kuinka teidän s.uikkapäiden PISTE. -asemalla toimitaan, mutta jos koulutuksessa näin sanotaan niin, niin myös tehdään.
Millos on viimeksi käyty koulutuksessa? hmm? Se on hyvä paikka tehdä kysymyksiä tämäntapaisista asioista, jotka ovat joillekkin hieman epäselviä.
90-luvun autoissa vikavalo ei aiheuta toimenpiteitä eikä myöskään niissä dieseleissä joissa OBD ei ole pakollinen. Eli ennen 2004 rekisteröidyt - Turha hylky
Missäspäin s.uikkapään firma sijaitsee. Tulen sinne mielelläni jälkitarkastukseen.
- vika ja valo
Turha hylky kirjoitti:
Missäspäin s.uikkapään firma sijaitsee. Tulen sinne mielelläni jälkitarkastukseen.
Jälkitarkastus on tehtävä samalla asemalla missä katsastus hylättiin. Mene suikalle uutena asikkaana, jospa hän hyväksyisi mersusi vikavaloineen.
- Mikä asema?
Missäspäin s.uikkapään firma sijaitsee. Tulen sinne mielelläni jälkitarkastukseen mersulla vikavaloineni.
- OBD
Mikä asema? kirjoitti:
Missäspäin s.uikkapään firma sijaitsee. Tulen sinne mielelläni jälkitarkastukseen mersulla vikavaloineni.
Morjens ----,
jos diesel autossa on pakollinen OBD, niin pitää hylätä. Trafin kanta tosin on, että kaikki joissa MIL-valo palaa pitää hylätä. Tiedän kyllä, että kaikki eivät hylkää edes silloin, kun OBD on pakollinen
-----
Aihe: OBD
Heippa! Onkos siihen dieselin mil-valoon tullut selvennystä, eli hylätäänkö, jos mil valo palaa 01.01.2004 jälkeen käyttöönotetuissa?
------ - Amis asentaja
OBD kirjoitti:
Morjens ----,
jos diesel autossa on pakollinen OBD, niin pitää hylätä. Trafin kanta tosin on, että kaikki joissa MIL-valo palaa pitää hylätä. Tiedän kyllä, että kaikki eivät hylkää edes silloin, kun OBD on pakollinen
-----
Aihe: OBD
Heippa! Onkos siihen dieselin mil-valoon tullut selvennystä, eli hylätäänkö, jos mil valo palaa 01.01.2004 jälkeen käyttöönotetuissa?
------Eikös katsastajan pitäisi tietää miten menetellään OBD valojen kanssa, eikä kysellä asioita tällä palstalla.
- Korjaamolle
Katsastukset korjaamoille, niillä on ammattitaitoa tehdä korjaukset ja miksei myös katsastuksia.
- Autoilija vai?
Sano se edellisviikkoiselle asiakkaalle, jolle oli tehty katsatsustarkastus ja todettu ettei autossa ole vikoja.
Hän on varmasti kanssasi eri mieltä. - as2
Autoilija vai? kirjoitti:
Sano se edellisviikkoiselle asiakkaalle, jolle oli tehty katsatsustarkastus ja todettu ettei autossa ole vikoja.
Hän on varmasti kanssasi eri mieltä.Ja kylläpä noita autoja tulee semmosiakin huoltoon mitkä on juuri katsastettu ja autot aivan paskana.
Kovin kirjava tuntuisi olevan tuo katsastusmiesten toiminta.
Kävipä tuossa juuri niinkin että katsastusmiehen mukaan autossa oli väljä vasen ala-pallonivel, muuten ihan ok mutta välys oli oikealla puolella.
Virheitähän tietenkin sattuu, mutta valvooko kukaan katsastus toimintaa samalla tavoin kun autokorjaamoiden toimintaa? - Autoilija vai?
as2 kirjoitti:
Ja kylläpä noita autoja tulee semmosiakin huoltoon mitkä on juuri katsastettu ja autot aivan paskana.
Kovin kirjava tuntuisi olevan tuo katsastusmiesten toiminta.
Kävipä tuossa juuri niinkin että katsastusmiehen mukaan autossa oli väljä vasen ala-pallonivel, muuten ihan ok mutta välys oli oikealla puolella.
Virheitähän tietenkin sattuu, mutta valvooko kukaan katsastus toimintaa samalla tavoin kun autokorjaamoiden toimintaa?Trafi.
Erona on myös se ettei asentaja voi saada pysyvää toiminta kieltoa toisin kuin katsastaja.
Jos trafi toteaa katsastajan virheen riittävän suureksi niin he voivat evätä katsastusluvat ja laittaa määräajaksi tai pysyvästi toimintakieltoon.
Siinä menee sitten leipä kyseiseltä alalta pahimmillaan pysyvästi. Voiko asentajalle käydä näin?
Ero kun työssä on siinä että katsastaja suorittaa valtion määräämää tarkastajan tehtävää, joka on käytännössä siis luottamustoimi. Jos luottamus rikotaan vastaavasti rangastus on kovempi. Asentaja voi saada potkut ja huonon maineen. Katsastaja saa potkut, huonon maineen, luvat menee ja tulee toimenpidekielto.
Kumpi on sitten rankempaa niin sen saat itse päättää.
On totta että on niitä katsastajia joiden jäljiltä löytyy pommeja. He ovat yleensä joko kohta eläkkeelle siirtyviä tai tekevät sitä tarkoituksella, esimerkiksi kaverikatsastuksia tai eivät vaan välitä.
Mätämunia on kaikilla aloilla valitettavasti ja tämän takia juuri eilen eräs asiakas sitä jutteli että katsoo etukäteen missä on korkeimmat ja alimmat hylkyprosentit. hän menee siihen paikkaan jossa ollaan siinä keskivaiheen tienoilla koska silloin hän uskoo saavansa reiluimman ja luotettavimman palvelun.
Onko korjaamoilla vastaavaa seurantaa? Jos ei nyt TM:n huoltotestejä oteta huomioon. - 10
Autoilija vai? kirjoitti:
Trafi.
Erona on myös se ettei asentaja voi saada pysyvää toiminta kieltoa toisin kuin katsastaja.
Jos trafi toteaa katsastajan virheen riittävän suureksi niin he voivat evätä katsastusluvat ja laittaa määräajaksi tai pysyvästi toimintakieltoon.
Siinä menee sitten leipä kyseiseltä alalta pahimmillaan pysyvästi. Voiko asentajalle käydä näin?
Ero kun työssä on siinä että katsastaja suorittaa valtion määräämää tarkastajan tehtävää, joka on käytännössä siis luottamustoimi. Jos luottamus rikotaan vastaavasti rangastus on kovempi. Asentaja voi saada potkut ja huonon maineen. Katsastaja saa potkut, huonon maineen, luvat menee ja tulee toimenpidekielto.
Kumpi on sitten rankempaa niin sen saat itse päättää.
On totta että on niitä katsastajia joiden jäljiltä löytyy pommeja. He ovat yleensä joko kohta eläkkeelle siirtyviä tai tekevät sitä tarkoituksella, esimerkiksi kaverikatsastuksia tai eivät vaan välitä.
Mätämunia on kaikilla aloilla valitettavasti ja tämän takia juuri eilen eräs asiakas sitä jutteli että katsoo etukäteen missä on korkeimmat ja alimmat hylkyprosentit. hän menee siihen paikkaan jossa ollaan siinä keskivaiheen tienoilla koska silloin hän uskoo saavansa reiluimman ja luotettavimman palvelun.
Onko korjaamoilla vastaavaa seurantaa? Jos ei nyt TM:n huoltotestejä oteta huomioon.No onhan tota valvontaa ja testejä.
Tosin se on kyllä totta että kuka tahansa voi väittää itseään autonasentajaksi vaikka ei asiasta ymmärtäisi pätkän vertaa.
TM huolto testien lisäksi omalla korjaamolla on tehty varmaan useammankin kuin yhden päiväkausilehden testiä, korjaamoketjun testiä ja korjaamon omia sisäisiä testejä.
Varmaksi en osaa sanoa mutta uskoisin korjaamoiden olevan useammin testien aiheena kuin katsastuskonttoreiden. - Autoilija vai?
10 kirjoitti:
No onhan tota valvontaa ja testejä.
Tosin se on kyllä totta että kuka tahansa voi väittää itseään autonasentajaksi vaikka ei asiasta ymmärtäisi pätkän vertaa.
TM huolto testien lisäksi omalla korjaamolla on tehty varmaan useammankin kuin yhden päiväkausilehden testiä, korjaamoketjun testiä ja korjaamon omia sisäisiä testejä.
Varmaksi en osaa sanoa mutta uskoisin korjaamoiden olevan useammin testien aiheena kuin katsastuskonttoreiden.Tässä se juju juuri piileekin.
Kaikkia katsastusasemia valvotaan, tilastojen kautta, pistokokeilla ja ihan tehtyjä töitä tarkastamalla.
Kun taas pieniä korjaamoja ei valvota. He saavat tehdä ihan omassa rauhassa ja ainoa joka heitä valvoo on verottaja ja työturvallisuustarkastaja.
Isot ketjut ovat eri asia koska he yrittävät brändätä omaa ketjuaan korkealla laadulla ja luotettavuudella. Tehdään auditointeja ja sisäisiä tarkastuksia sun muita vertailuja. Tiedän ihan kokemuksesta, vierestä katsoneena, että auditoinnin aika kun tulee niin korjaamon päällikkö tai kuka sitten onkin vastuussa, rukkaa paperit siihen kuntoon että auditoinnissa ei tulisi huomautettavaa. Tällöin auditoinnista ei ole mitään hyötyä, kun paperilla näyttää olevan kaikki kunnossa ja todellisuus on aivan toinen.
korjaamoketjujen sisäiset tarkastukset ovat kalliita, aikaa vieviä ja niiden hyödyistä voidaan olla montaa mieltä. Omistaja osapuoli varmasti heittäisi lepikkoon ko. tarkastukset, jos ei kaikki muutkin niitä tekisi ja autovalmistajat merkkiliikkeiden kohdalla vaatisi niitä. Niissä on jonkinverran markkinointihyötyä ja niillä voidaan saada osakkeenomistajat tyytyväisiksi, mutta rahaa palaa eikä niiden vaikutukset välttämättä näy perustyöntekijän tasolla ollenkaan. Monet jatkavat hyväksi havaittuja huonoja toimintatapojaan, kaikista uusista ohjeista huolimatta. Eikä monessakaan firmassa ole edes valmiuksia korjata tai vaikuttaa huomattuihin ongelmakohtiin. Tarkastuksia vain tehdään kun niitä kuuluu tehdä.
- Kats.jamppa
Ihan hyvääkin asiaa näkynyt täällä, mutta katsastajana joudun itse sanomaan että 1.1.2004 alkaen käyttöönotetut 2500kg painavat, ja sen painon alle jäävät henkilöautot tulee hylätä katsastuksessa, jos moottorin vikavalo jää palamaan ilmoittaen vian. Perustelut tähän löytyvät suoraan lakikirjasta "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 Liite 1, kohta 26 j)"
Ne, ketkä eivät saa hylkyä tai hylkää katsastuksessa tämmöistä autoa, menettely on ollut väärin ja jos tämä tulee Trafin tietoon niin sanktioita tulee katsurille. Eli ihan mielellään asiakkaat voisivat ottaa yhteyttä trafiin tämmöisissä tapauksissa että epäpätevät katsastusmiehet saataisiin toimintakieltoon Suomessa, tai ainakin opettelemaan oikeat lait ja tarkastusmenetelmät. - Anonyymi
ihan sairasta paskaa
itsellä on 2.0 TDI koneen sammutusläppä rikki, vikavalo palaa
ei vaikuta mitenkään auton toimintaan käytännössä
sen sammutusläpän tehtävä on vain estää ilman meno imusarjaan, jolloin diesel auto sammuu hieman pehmeämmin
ja tästä tulee nyt sitten hylätty, että auto ei sammu niin pehmeästi kuin ennen?
vittu saatana- Anonyymi
Ei hylkäys tule epäpehmeästä sammumisesta tai sammutusläpästä , vaan siitä että ajoneuvo itse ilmoittaa olevansa viallinen. Jos autossa ei mitään vikaa mielestäsi ole, niin kyllä siinä vähintään se vika on että se antaa paikkaansapitämättömiä vikailmoituksia. Kyllä Dieseleihinkin OBD-testi tehdään käyttöönotosta 1.9.2016 alkaen ja MI-valon toiminta tarkastetaan käyttöönotosta 1.1.2007 (Tähän siis tullut pieni lievennys 20.5.2018 alkaen).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei hylkäys tule epäpehmeästä sammumisesta tai sammutusläpästä , vaan siitä että ajoneuvo itse ilmoittaa olevansa viallinen. Jos autossa ei mitään vikaa mielestäsi ole, niin kyllä siinä vähintään se vika on että se antaa paikkaansapitämättömiä vikailmoituksia. Kyllä Dieseleihinkin OBD-testi tehdään käyttöönotosta 1.9.2016 alkaen ja MI-valon toiminta tarkastetaan käyttöönotosta 1.1.2007 (Tähän siis tullut pieni lievennys 20.5.2018 alkaen).
saatana vittu
- Anonyymi
Auton isit En katsasta heillä vaan itte 30-50 vuotta kokemusta Suomi autoromuista Se Riittää.
- Anonyymi
Puolet ei katsasta inssillä asemilla ei ole juuri ketään ennen oli jono. Sama kuka ajaa testeriin. Niilin pesuun
- Anonyymi
Jo pelkästään se että auto on Mersu on syytä hylätä katsastus.. osta tojota.
- Anonyymi
Iraq hyvä palaa valo moottori näkee että moottori toimii. pitää osata katsoan sormen läpi
- Anonyymi
No dieselin vikavalo on sellainen että se syttyy vasta auton mittaristoon kolmen todetun virheen jälkeen eli riittää kun koodit nollaa katsastuskonttorin pihassa niin läpi menee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279