Volvo s80 "ylijännite, pysäytä auto" vm.2002

volvomies

Eli auto on volvo s80. 2.4T. vm.2002 automaatti

Volvon ajotietokoneeseen tuli ilmoitus "ylijännite, pysäytä auto"

mittaristoon syttyi vissiinkin akkuvalo...

Sitten ajaessa automaattilaatikko vaihtaa vaihteita kovaa ja auto meinaa ihan jarruttaa vaihdon yhteydessä.

Pitäisi reissuun lähteä ja auto temppuilee... APUA
Ja kiitos etukäteen!

5

4269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sininen kutsuu?

      Kuulostaa merkkihuollon keikalta?
      Onko jännitteensäädin vioittunut vai akku historiaa? Ylijännite alkaa rikkoa paikkoja vähitellen, joten pitkään ei vikailmoitusta kannata seurailla. Jos akku on vanha, niin akkuliike voi tehdä sille kuormitustestit ja sen mukaan päätellään sen kunto. Akku on kovissa olosuhteissa, jos se on konetilassa: Tärinää on, lämpöä riittää ja käynnistyksessä imaistaan virtaa reippaasti. Noutaja sille tulee jossain vaiheessa... Omassa kotterossani akku sijaitsee takakontin lattian syvennyksessä, sillä konehuone olisi sille liian ahdas paikka. Kuusi vuotta se on vielä jaksanut olla hengissä, vaikka talvella alkoi startti kestää kauemmin. Kun ajetaan lyhyttä matkaa, niin sen latautuminen jää varsinkin talvella heikoksi ja rasitus kasvaa ajan mittaan.

      Vikakoodien luku ei maksa paljoa ja sitä kautta voi määritellä alustavaa kustannusarviota huollolle. Oman autoni ajonvakautuksen vika selvitettiin pikahuollossa ja sain puhelimitse tarjouksen sen korjauksesta. Vika korjattiin samana päivänä ja taas sain turbon tehot hallintaan eikä jäänyt kumimustaa tavallisessa liikennevaloista lähdössä.

      Automaattilaatikko kaipaa öljynvaihdon 5-6 vuoden välein, vaikka kilometrejä ei paljoa kertyisikään. Omassa 2006 mallisessa 25T:ssä on DSG-laatikko ja sillä on ajettu n. 100 tkm. Käyttämäni korjaamo suositteli käyttämään merkkikorjaamon palveluja, sillä he itse eivät pystyneet antamaan takuuta öljynvaihdon onnistumisesta. Jos onnistuu öljyn vaihdossa saamaan laatikon pohjalle kertyveet sakat sopivasti liikkeelle, niin ne tukkivat venttiilit ja laatikko ei toimi sen jälkeen järkevästi ja saattaa tulla jopa voitelun puutteen takia vaurioita. Öljynvaihdon jälkeen vaihtaminen on ollut pehmeämpää ja ajomukavuus parani huomattavasti. Suosittelen muutaman satasen uhrausta.

      Oma autoni kaipaa uusia jarruletkuja, sillä katsastusmies huomautti asiasta. Kyseessä tuntuu olevan Volvolle ns. arka paikka. Pientä halkeaman alkua oli nähtävillä, joten ennen lomareissuja ne vaihdetaan. Eteenpäin pääsyllä ei ole niin väliä, mutta joskus on pakko pysähtyä äkkiä ja silloin on jarrujen oltava ehdottomasti kunnossa;)

    • volvomies

      Akku uusittu vuosi sitten.

      Vaihdelaatikko alkoi temppuilemaan samantien ylijännite ilmoituksesta,
      Öljytkin on siihen vaihdettu hetki sitten, mutta huolto kehoitti vaihtaa kerran vielä uudestaan,

      Ja auto tekee myöskin seuraavaa: Laittaa itsestään sisäpuhaltimet päälle täysille, vaikka ulkona ei edes ollut kuuma, kuten se tavallisesti saattaa tehdä erittäin kuumana päivänä.

      Että voisikohan kyseessä olla jonkinmoinen laturi vika / tietty komponentti laturissa / jännitteen säätimessä.

      Auto täytyy hinata varmaan jollain tavalla vikakoodien lukuun tuttuun firmaan ja siellä sitten ihmetellä minne sieltä.

      Autojen huoltohinnat ovat jotain aivan älytöntä tänä päivänä. 95€ tunti.
      automaattilaatikon öljyt 150-200€ vaihto 50-100€

      • Sininen kutsuu?

        Tuon DSG-laatikon öljynvaihdosta sanoi "mekaanikkoni", ettei hän ala sitä suorittaa, vaikka hänellä oli tarvittava analysaattori käytössä. Ensin lasketaan öljyä pois mitä sieltä tulee, ja kytketään analysaattori kiinni. Laitetaan auto käyntiin ja hiljalleen lisätään öljyä, kunnes ulos tulee puhdasta tavaraa. Tulppa kiinni ja sitten täyttö analysaattorin avulla.

        Sen verran tämä Volvo puolustautui koodien luvun suhteen, ettei vakio huoltoni päässyt omalla analysaattorillaan tutkimaan luistoneston boksia. Seuraavan huollon yhteydessä tarkistetaan, onko analysaattorin softapäivitys tuonut senkin boksin näkyviin.

        Pari Volvoa on ollut, mutta tuota sisäpuhaltimen ongelmaa ei ole tullut vastaan. Automaattinen ilmastointi kuivattaa silloin tällöin kennoa, mutta siitä ei ole nyt kysymys. Joissakin malleissa on puhaltimen säätöpiirin tehotransistori mennyt siten, että puhallin jää täydelle teholle ja pysähtyy vasta virran katkaisun jälkeen. Transistori löytyy jostain raitisilmakotelon suunnalta. Jännitepiikki on tappanut tehotransistorin?

        Jos akku on OK ja sen navoissa on kaapelit kunnolla kiinni, niin aika vähän omin toimin voi vikoja paikantaa. Joissakin autoissa on katkennut moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli, joka on laittanut virran kiertämään paikoissa, jonne sähkö ei normaalisti kuulu. Pahin tapaus oli aikanaan työkaverini huonosti käynnistyvä Lada, jossa tämä maadoituskaapelin katkos löytyi, kun startatessa syttyi ryypyn vaijeri palamaan;)

        Huollolle tulee nykyään hintaa merkkiliikkeessä, sillä siellä heitetään pienekin vian takia kerralla isompi kokonaisuus uusiksi. Käytän pientä paikallista huoltoa, joka tekee vuosihuollot ohjeiden mukaisesti ja sovittuna aikana. Lähin merkkiliike ryssi yhden huollon niin täysin, että se siitä: Ohjaustehostimesta katosi ajon aikana öljyt, kun jäi letkun kiristin löysälle ja huollosta olisi pitänyt maksaa melkein tupla hinta, kun sovitusta hinnasta ei löytynytkään maksun yhteydessä merkintää.


    • aki999

      Hei,

      selvisikö vian syy?

      Itselläni V70 2.4T vm. 2001 automaatti oireilee täsmälleen samalla tavalla.

      • petemi

        Selvisikö syy vikaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2073
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1886
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1534
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1202
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      84
      1173
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1103
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1076
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1023
    Aihe