Volvo s80 "ylijännite, pysäytä auto" vm.2002

volvomies

Eli auto on volvo s80. 2.4T. vm.2002 automaatti

Volvon ajotietokoneeseen tuli ilmoitus "ylijännite, pysäytä auto"

mittaristoon syttyi vissiinkin akkuvalo...

Sitten ajaessa automaattilaatikko vaihtaa vaihteita kovaa ja auto meinaa ihan jarruttaa vaihdon yhteydessä.

Pitäisi reissuun lähteä ja auto temppuilee... APUA
Ja kiitos etukäteen!

5

4529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sininen kutsuu?

      Kuulostaa merkkihuollon keikalta?
      Onko jännitteensäädin vioittunut vai akku historiaa? Ylijännite alkaa rikkoa paikkoja vähitellen, joten pitkään ei vikailmoitusta kannata seurailla. Jos akku on vanha, niin akkuliike voi tehdä sille kuormitustestit ja sen mukaan päätellään sen kunto. Akku on kovissa olosuhteissa, jos se on konetilassa: Tärinää on, lämpöä riittää ja käynnistyksessä imaistaan virtaa reippaasti. Noutaja sille tulee jossain vaiheessa... Omassa kotterossani akku sijaitsee takakontin lattian syvennyksessä, sillä konehuone olisi sille liian ahdas paikka. Kuusi vuotta se on vielä jaksanut olla hengissä, vaikka talvella alkoi startti kestää kauemmin. Kun ajetaan lyhyttä matkaa, niin sen latautuminen jää varsinkin talvella heikoksi ja rasitus kasvaa ajan mittaan.

      Vikakoodien luku ei maksa paljoa ja sitä kautta voi määritellä alustavaa kustannusarviota huollolle. Oman autoni ajonvakautuksen vika selvitettiin pikahuollossa ja sain puhelimitse tarjouksen sen korjauksesta. Vika korjattiin samana päivänä ja taas sain turbon tehot hallintaan eikä jäänyt kumimustaa tavallisessa liikennevaloista lähdössä.

      Automaattilaatikko kaipaa öljynvaihdon 5-6 vuoden välein, vaikka kilometrejä ei paljoa kertyisikään. Omassa 2006 mallisessa 25T:ssä on DSG-laatikko ja sillä on ajettu n. 100 tkm. Käyttämäni korjaamo suositteli käyttämään merkkikorjaamon palveluja, sillä he itse eivät pystyneet antamaan takuuta öljynvaihdon onnistumisesta. Jos onnistuu öljyn vaihdossa saamaan laatikon pohjalle kertyveet sakat sopivasti liikkeelle, niin ne tukkivat venttiilit ja laatikko ei toimi sen jälkeen järkevästi ja saattaa tulla jopa voitelun puutteen takia vaurioita. Öljynvaihdon jälkeen vaihtaminen on ollut pehmeämpää ja ajomukavuus parani huomattavasti. Suosittelen muutaman satasen uhrausta.

      Oma autoni kaipaa uusia jarruletkuja, sillä katsastusmies huomautti asiasta. Kyseessä tuntuu olevan Volvolle ns. arka paikka. Pientä halkeaman alkua oli nähtävillä, joten ennen lomareissuja ne vaihdetaan. Eteenpäin pääsyllä ei ole niin väliä, mutta joskus on pakko pysähtyä äkkiä ja silloin on jarrujen oltava ehdottomasti kunnossa;)

    • volvomies

      Akku uusittu vuosi sitten.

      Vaihdelaatikko alkoi temppuilemaan samantien ylijännite ilmoituksesta,
      Öljytkin on siihen vaihdettu hetki sitten, mutta huolto kehoitti vaihtaa kerran vielä uudestaan,

      Ja auto tekee myöskin seuraavaa: Laittaa itsestään sisäpuhaltimet päälle täysille, vaikka ulkona ei edes ollut kuuma, kuten se tavallisesti saattaa tehdä erittäin kuumana päivänä.

      Että voisikohan kyseessä olla jonkinmoinen laturi vika / tietty komponentti laturissa / jännitteen säätimessä.

      Auto täytyy hinata varmaan jollain tavalla vikakoodien lukuun tuttuun firmaan ja siellä sitten ihmetellä minne sieltä.

      Autojen huoltohinnat ovat jotain aivan älytöntä tänä päivänä. 95€ tunti.
      automaattilaatikon öljyt 150-200€ vaihto 50-100€

      • Sininen kutsuu?

        Tuon DSG-laatikon öljynvaihdosta sanoi "mekaanikkoni", ettei hän ala sitä suorittaa, vaikka hänellä oli tarvittava analysaattori käytössä. Ensin lasketaan öljyä pois mitä sieltä tulee, ja kytketään analysaattori kiinni. Laitetaan auto käyntiin ja hiljalleen lisätään öljyä, kunnes ulos tulee puhdasta tavaraa. Tulppa kiinni ja sitten täyttö analysaattorin avulla.

        Sen verran tämä Volvo puolustautui koodien luvun suhteen, ettei vakio huoltoni päässyt omalla analysaattorillaan tutkimaan luistoneston boksia. Seuraavan huollon yhteydessä tarkistetaan, onko analysaattorin softapäivitys tuonut senkin boksin näkyviin.

        Pari Volvoa on ollut, mutta tuota sisäpuhaltimen ongelmaa ei ole tullut vastaan. Automaattinen ilmastointi kuivattaa silloin tällöin kennoa, mutta siitä ei ole nyt kysymys. Joissakin malleissa on puhaltimen säätöpiirin tehotransistori mennyt siten, että puhallin jää täydelle teholle ja pysähtyy vasta virran katkaisun jälkeen. Transistori löytyy jostain raitisilmakotelon suunnalta. Jännitepiikki on tappanut tehotransistorin?

        Jos akku on OK ja sen navoissa on kaapelit kunnolla kiinni, niin aika vähän omin toimin voi vikoja paikantaa. Joissakin autoissa on katkennut moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli, joka on laittanut virran kiertämään paikoissa, jonne sähkö ei normaalisti kuulu. Pahin tapaus oli aikanaan työkaverini huonosti käynnistyvä Lada, jossa tämä maadoituskaapelin katkos löytyi, kun startatessa syttyi ryypyn vaijeri palamaan;)

        Huollolle tulee nykyään hintaa merkkiliikkeessä, sillä siellä heitetään pienekin vian takia kerralla isompi kokonaisuus uusiksi. Käytän pientä paikallista huoltoa, joka tekee vuosihuollot ohjeiden mukaisesti ja sovittuna aikana. Lähin merkkiliike ryssi yhden huollon niin täysin, että se siitä: Ohjaustehostimesta katosi ajon aikana öljyt, kun jäi letkun kiristin löysälle ja huollosta olisi pitänyt maksaa melkein tupla hinta, kun sovitusta hinnasta ei löytynytkään maksun yhteydessä merkintää.


    • aki999

      Hei,

      selvisikö vian syy?

      Itselläni V70 2.4T vm. 2001 automaatti oireilee täsmälleen samalla tavalla.

      • petemi

        Selvisikö syy vikaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      50
      3601
    2. 39
      3053
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      149
      2890
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      72
      2353
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      45
      1839
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      97
      1641
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1134
    8. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      82
      1101
    9. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1076
    10. Miten tällaista voi tapahtua

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?
      Virrat
      42
      948
    Aihe