Hanhijahti 2012

linnustaja...

Kertokaas kokeneemmat mistä niitä hanhia saa ja millä ammutte. Onko se totta, että hanhi tippuu sadasta metristä?
Ite en oo saanu hanhia kovin kaukaa. Enkä muutenkaan paljoa, ehkä jotain 50-60 kaiken kaikkiaan. Ku ei oo oikein huippumestoja.
Ajattelin mennä LIminganlahelle tai Hailuotoon aloitukseen. Onko siellä hyviä mestoja?
Ite oon jahannu merellä ja pellolla.
Oon ampunu ennen lyijyllä, 4mm oli hyvä. Nyttemmin teräksellä ja wolkramilla.

11

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tikka takoo...

      Oon ampunu montaki sadasta metristä ja kauempaaki, jopa kahdesta sadasta. 5,7 mm on hyvä. Ja 7,62 mm.

      Tarkennukseksi vielä, että siis kiväärillä....

    • Latailija

      Kiväärinä olen käyttänyt .243 ja haulipuolella cal 10 nyt pari syksyä 3,3mm Unaa. Hyvällä tuloksella.

      • Linnustaja...

        Kuinka kauas Unall yltää?


      • Latailija
        Linnustaja... kirjoitti:

        Kuinka kauas Unall yltää?

        puolenkymmentä tullu alas kun kivi 50-60m päästä. Se mun max ampuma matka haulikolla. Jo koelatauksissa yllätyin ko haulien uppoamaa ko matkalla, vastaa 5mm luokkaa lyijyä, mut pienempien haulien takia peitto parempi.


    • tarkka metsästäjä

      Oon ampunu sataan kahteenkymppiin. Kiväärillä viiteensataan.

      • Limingan_mies

        Kun katsoo menoa Liminganlahdella aloituspäivänä niin monikin näkyy ampuvan sataankahteenkymppiin, jopa kahteensataan.
        Muttei ne näy sieltä mitään saavan, kunhan ampuvat.

        Järki käteen. Haulikko on lyhyen matkan ase, ei sillä ole tarkoituskaan ampua sataan metriin. Yli 50m ei pitäisi ampua millään latauksilla/ patruunoilla.


      • Latailija
        Limingan_mies kirjoitti:

        Kun katsoo menoa Liminganlahdella aloituspäivänä niin monikin näkyy ampuvan sataankahteenkymppiin, jopa kahteensataan.
        Muttei ne näy sieltä mitään saavan, kunhan ampuvat.

        Järki käteen. Haulikko on lyhyen matkan ase, ei sillä ole tarkoituskaan ampua sataan metriin. Yli 50m ei pitäisi ampua millään latauksilla/ patruunoilla.

        Liminkaan tulee hyvinpaljon ns tekstiili metsästäjiä. Monen käytös häpeäksi metsästäjille. Ammutaan yli taitojen eli parin ratapvän jälkeen saadulla "kovalla" rutiinilla. Oleellista asenne "että minäkin olin siellä". Toki joukossa paljon osaaviakin, mutta ne pummit muistetaan.


    • Tapsa vaara

      Liminganlahdella hanhen saanti on täysin sattumanvaraista. Ennenkuin se alueelle eksynyt hanhirukka on lähelläkään, on sitä tulitettu 200 metriin monta kertaa. Joskus tulee mieleen, että sitä ammutaan sen vuoksi että ainakaan kukaan muu ei sitä saisi eräksi.

      • Limingan_mies

        Niin minustakin tuntuu. Kyllä varmaan se kateus on niin paha, jos minä en saa niin et saa sinäkään...
        Toinen syy on se, että saavat sitten kavereille pikku hönössä kertoa, päästiin meki ampumaan, mutta vähä oli kaukana, höyhenet vaan pöllys.....


    • limingan mies

      Hailuodossa aloituksessa saa vain pelloilta, mutta sinne ei ole asiaa ilman maanomistajan lupaa, eikä sellasta tuntemattomille tipu.
      Ja jos aloittaja tosissaan kysyi tuosta satan matkasta, niin paras kun pysyy kotona suosiolla, noita lattapäitä löytyy muutenkin. Hailuodon pellolla oli jokunen vuosi sitten tapaus, kun pölhö päästeli sinne sataseen, muut huutelivat ohjeita, mutta ei auttanut, aina paukkui. Se loppui juoksukilpailuun, kun puskasta lähti päreensä polttanut jahtimies, ampuja juoksi kyllä kovempaa ja pääsi karkuun.
      Muut siinä pellossa ampuivat sitten ihan alle 40m matkoille ja saivat kelpo saaliin.

      • Loppu tulee

        Pesimis alueet ammutta tyhjiksi mutta väliäkö tuolla Ministeriö on jo reagoinut metsähanhikannan vajoamiseen lyhentämällä metsästysaikoja. Kanta jos ei näillä eväillä elvy niin sitten metsähanhi tippuu silmälläpidettävien listalle ja ei palaa sieltä enää metsästettäväksi lajiksi kuin EU komission päätöksellä. Olettako muuten rannikon metsästäjät ajatelleet koskaan miten laajalta pesimisalueelta tulevia hanhia ammutta surutta? Nythän käydään jo keskustelua siitä että rannikon muutto levähdys ja hanhien ruokailupellot kielletään metsästykseltä. Minkä ymmärrän täysin jos nuo kirjoittamanne saalis määrät on totta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2031
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1523
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe