millaisia aisti-harhoja?

ellostus

kiinnostais tietää, millasia harhoja epi aiheutttaa ja missä vaiheessa elämää ne tulee, tai että osaatko yhdistää ne johonkin?
mulla ollu pieniä poissaolo kohtauksia, ja märän koiran haju ja järven/ kalojen ja multaisen maan matojentuoksu on ajoittainen oire jostakin.. hauskasti varmaa kirjoitettu noi multa-madot yms. en osaa selittää paremmin :D

8

2573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      Itselläni ollut epi pian 25 v eikä minulla ole koskaan ollut mitään ennakko-oireita eikä aistiharhoja tms.

    • aura kyllä

      EI ole ollut mitään aistiharhoja kuten haju-, kuulo-, tunto- tai näköharhoja, mutta ennen kohtausta ilmenevä aura on hyvinkin tuttua.

    • ONKO EPILEPSIA PERUSSAIRAUS?

      • miksi edes

        otit osaa tähän keskusteluun?

        Toivottavasti et edes sairastu epilepsiaan.


    • soilikki

      Yleensä nämä häjuaurat on ilmiö ettei lääkitys ole kohdallan ,useimmiten ainakin minulla väsymys ressi ynnä muu kuormittava elämän tilanne laukasevat ne.Yleensä haju on vimärin tai joku muu paha haju.Kerran telkkarissa ajoi kakstahti moottoripyörä koko olohuone haisi kakstahti öljyltä, meille olikin tullut haju telkkari, onneksi mies oli kotona neolivat minun omia haju havaintoja.Sain sitten kaksos lääkityksen,nyt tulee tosi harvoin.Mulla on oikessa otsalohkossa kasvain joka aiheuttaa epilepsian.Sinun kannattaa mainita noista hajuista heti seuraavan kerran lääkärille kun käyt.jospa siihen löytys apua.

    • pikajuna

      Moi, mulla diagnosoitiin nuorena aikuisena partiaalinen epilepsia, jossa tuli voimakas raudan maku suuhun ennen varsinaista kohtausta. Lapsena mulla oli myös luultavasti samaan oireistoon liittyen sellainen yhtäkkinen ajantajun muuttumisen tunne eli alkoi äkkiä tuntua siltä kuin aika/elämä menisi pikajunavauhtia eteenpäin (esim oma puhe ja liikkeet tuntuivat pikakelatuilta ja koomisen nopeilta). Nykyisin, keski-ikäisenä, tauti ja myös ennakko-oireet ovat pysyneet poissa, ensin lääkityksen kanssa, ja nykyisin ilman lääkitystä.

    • Aurassa musaa

      Minulla on aivoverenvuodon takia epilepsia, vaurio ohimolohkon takana.
      Epilepsiakohtausta edeltää 5-15 min. kestävä aura johon kuuluu, kuuloharhoja, maku, haju, tuntoharhoja.
      Aura alkaa voimakkaasta mielihyväntunteesta, joka vaihtuu hirvittävään kuvotukseen nopeasti. Korvat menevät lukkoon ja tuntuu kun olisi ilmapallon sisällä, ympäristö tuntuu epätodelliselta. Auran seuraavassa osassa alkaa musiikin kuuleminen (Täysin puhdasta musiikkia sanoineen, soittimineen) menetän puhekyvyn ja halvaannun toispuoleisesti, menen tajuttomaksi ja kouristelen voimakkaasti.

      Usein tulee vain aura ja itse tajuttomuus/kohtaus ei tule ja tulkitsen kohtauksen tulemisen varoituksena, eli liikaa stressiä tms. Olen sairastanut tätä nyt 18v. Lääkkeet auttanut hyvin ja kotauskia ei tule edes joka vuosi.

    • Susanna.

      Minulla ei ole vielä virallisesti diagnosoitu epileptikoksi, mutta oireita on ollut poissaolokohtaukset, aistiharhat ja nykinää silmien ja suupielissä. Ensimmäisen kohtaukseni sain rajun flunssan jälkeen maaliskuussa , olin sängyllä lepäämässä. Muistan vaan sen että taisin huutaa muulle perheelle että:" Nyt mulla menee, apua!". Tai jotain sinne suuntaista, sitten alko pyörimään päässä. Seuraava muistikuva on se kun hysteriisenä pistän vastaan terveyskeskukseen lähtöä. No, hetken kuluttua sinne kuitenkin lähdettiin, ja sieltä meni lähete neurologiselle polille. Sitten sieltä tuli aikaa eekoogeehen ja magneettikuvaan, joista magneettikuva oli normaali, mutta eekoogeessa oli muutoksia. Sieltä parin viikon päästä neurologille, josta ei ole mitää mielikuvaa. No kumminkaan ei lääkitystä aloitettu ennen kuin tulee toinen tajuttomuus-kouristelukohtaus, annettiin numero mihin soittaa jos uusiutuu. Pari kk meni, ja sitten tuli toinen, paljon lievempi nykinäkohtaus jossa sormet ja varpaat nykivät symmetrisesti, missä mulla pysy taju koko ajan, koska muistan sen että olin paniikissa koko kohtauksen ajan ja päässä kihelmöi koko ajan. No, soitettii numeroon mihin annettii, ja soittoaika neurologille tuli parin viikon päähän. Siitä puhelusta muistan sen että mun pitäisi tulla käymää vielä vastaanotolla, ja että kirje jatkosta tulee kotiin. Ja nyt ootan kirjettä sieltä jatkon suhteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe