millaisia aisti-harhoja?

ellostus

kiinnostais tietää, millasia harhoja epi aiheutttaa ja missä vaiheessa elämää ne tulee, tai että osaatko yhdistää ne johonkin?
mulla ollu pieniä poissaolo kohtauksia, ja märän koiran haju ja järven/ kalojen ja multaisen maan matojentuoksu on ajoittainen oire jostakin.. hauskasti varmaa kirjoitettu noi multa-madot yms. en osaa selittää paremmin :D

8

2875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Itselläni ollut epi pian 25 v eikä minulla ole koskaan ollut mitään ennakko-oireita eikä aistiharhoja tms.

• aura kyllä

EI ole ollut mitään aistiharhoja kuten haju-, kuulo-, tunto- tai näköharhoja, mutta ennen kohtausta ilmenevä aura on hyvinkin tuttua.

• ONKO EPILEPSIA PERUSSAIRAUS?

• miksi edes

otit osaa tähän keskusteluun?

Toivottavasti et edes sairastu epilepsiaan.

• soilikki

Yleensä nämä häjuaurat on ilmiö ettei lääkitys ole kohdallan ,useimmiten ainakin minulla väsymys ressi ynnä muu kuormittava elämän tilanne laukasevat ne.Yleensä haju on vimärin tai joku muu paha haju.Kerran telkkarissa ajoi kakstahti moottoripyörä koko olohuone haisi kakstahti öljyltä, meille olikin tullut haju telkkari, onneksi mies oli kotona neolivat minun omia haju havaintoja.Sain sitten kaksos lääkityksen,nyt tulee tosi harvoin.Mulla on oikessa otsalohkossa kasvain joka aiheuttaa epilepsian.Sinun kannattaa mainita noista hajuista heti seuraavan kerran lääkärille kun käyt.jospa siihen löytys apua.

• pikajuna

Moi, mulla diagnosoitiin nuorena aikuisena partiaalinen epilepsia, jossa tuli voimakas raudan maku suuhun ennen varsinaista kohtausta. Lapsena mulla oli myös luultavasti samaan oireistoon liittyen sellainen yhtäkkinen ajantajun muuttumisen tunne eli alkoi äkkiä tuntua siltä kuin aika/elämä menisi pikajunavauhtia eteenpäin (esim oma puhe ja liikkeet tuntuivat pikakelatuilta ja koomisen nopeilta). Nykyisin, keski-ikäisenä, tauti ja myös ennakko-oireet ovat pysyneet poissa, ensin lääkityksen kanssa, ja nykyisin ilman lääkitystä.

• Aurassa musaa

Minulla on aivoverenvuodon takia epilepsia, vaurio ohimolohkon takana.
      Epilepsiakohtausta edeltää 5-15 min. kestävä aura johon kuuluu, kuuloharhoja, maku, haju, tuntoharhoja.
      Aura alkaa voimakkaasta mielihyväntunteesta, joka vaihtuu hirvittävään kuvotukseen nopeasti. Korvat menevät lukkoon ja tuntuu kun olisi ilmapallon sisällä, ympäristö tuntuu epätodelliselta. Auran seuraavassa osassa alkaa musiikin kuuleminen (Täysin puhdasta musiikkia sanoineen, soittimineen) menetän puhekyvyn ja halvaannun toispuoleisesti, menen tajuttomaksi ja kouristelen voimakkaasti.

Usein tulee vain aura ja itse tajuttomuus/kohtaus ei tule ja tulkitsen kohtauksen tulemisen varoituksena, eli liikaa stressiä tms. Olen sairastanut tätä nyt 18v. Lääkkeet auttanut hyvin ja kotauskia ei tule edes joka vuosi.

• Susanna.

Minulla ei ole vielä virallisesti diagnosoitu epileptikoksi, mutta oireita on ollut poissaolokohtaukset, aistiharhat ja nykinää silmien ja suupielissä. Ensimmäisen kohtaukseni sain rajun flunssan jälkeen maaliskuussa , olin sängyllä lepäämässä. Muistan vaan sen että taisin huutaa muulle perheelle että:" Nyt mulla menee, apua!". Tai jotain sinne suuntaista, sitten alko pyörimään päässä. Seuraava muistikuva on se kun hysteriisenä pistän vastaan terveyskeskukseen lähtöä. No, hetken kuluttua sinne kuitenkin lähdettiin, ja sieltä meni lähete neurologiselle polille. Sitten sieltä tuli aikaa eekoogeehen ja magneettikuvaan, joista magneettikuva oli normaali, mutta eekoogeessa oli muutoksia. Sieltä parin viikon päästä neurologille, josta ei ole mitää mielikuvaa. No kumminkaan ei lääkitystä aloitettu ennen kuin tulee toinen tajuttomuus-kouristelukohtaus, annettiin numero mihin soittaa jos uusiutuu. Pari kk meni, ja sitten tuli toinen, paljon lievempi nykinäkohtaus jossa sormet ja varpaat nykivät symmetrisesti, missä mulla pysy taju koko ajan, koska muistan sen että olin paniikissa koko kohtauksen ajan ja päässä kihelmöi koko ajan. No, soitettii numeroon mihin annettii, ja soittoaika neurologille tuli parin viikon päähän. Siitä puhelusta muistan sen että mun pitäisi tulla käymää vielä vastaanotolla, ja että kirje jatkosta tulee kotiin. Ja nyt ootan kirjettä sieltä jatkon suhteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      115
      5965
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4067
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3352
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2986
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2054
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1787
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe