välilihan leikkaus

Auts

Mulla leikattin väliliha synnytyksen yhteydes, onko kohtalontovereita? Haluisin tietää että miten kauan siitä paraneminen kestää ja pitäskö mun pyytää lääkäriltä respalle kipulääkettä ennenkun kotiudun synnäriltä? Kuinka kauan pissaaminen sattuu ja ylipäätään sängystä nouseminen yms.

14

6912

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

Minulla meni n. kuukausi ennen kuin olin parantunut (episiotomia tehtiin minullekin) samoihin aikoihin loppui myös jälkivuoto. 2 ensimmäistä viikkoa oli ihan hirveätä tuskaa, pissasin suihkussa seisten kun sattui muuten niin paljon. Istumaan ilman kipuja pystyin n. 3 viikkoa synnytyksestä, söin kipulääkettä vain sairaalassa ja kotona sinnittelin ilman lääkkeitä. Nyt synnytyksestä on 3kk ja alapää on parantunut täysin, ei jälkeäkään leikkauksesta.

• ---

Itse vältin istumista ainakin 2vk synnytyksestä. Tai jos istuin, niin vain toisella kankulla. Eppari parani täysin. Eikä ole vaivannut jälkeenpäin mitenkään.

Itse pissasin myös käsisuihkulla suihkutellen, muuten kirveli niin tuhottomasti.

Kipulääkettä söin sairaalassa ja kotona pari päivää 1g Panadolia. Jos lääkettä ei ottanut säännöllisesti, niin haavan kohtaa alkoi juilia ikävästi.. Noin viikon päästä synnytyksestä kipuja ei enää ollut, tietenkin hieman epämukava olo koko alapäässä vielä

Mutta on se vaan hurjaa, miten kaikesta voi toipua niin hyvin.. Synnytyksen jälkeen ajattelin, että siitä ei kyllä koskaan toivu fyysisesti.. Mutta toisin kävi =)

Nyt on toinen lapsi tulossa.. :)

• R

En kyllä valitettavasti enää osaa sanoa kauanko meni paranemiseen. Viikkoja kylläkin. Minun episiotomiani leikattiin, ja jatkettiin vähän kun ei eka riittänyt ja sitten se vielä repesi. :) Kipulääkkeitä en edes tajunnut pyytää kun ekan viikon istuin sairaalan lastenosastolla kipeän vauvani kanssa, mutta sain niitä mukaani hieman myöhemmin kun heitin uusintareissun sairaalalle hieman katteisen haavan tähden.
      Ei ole kuitenkaan mitään järkeä olla pyytämättä lääkettä mukaan, jos kivuista kärsii. Kyllä ne sitten sanoo sieltä jos pitää selvitä ihan käsikauppalääkkeillä. Mutta toisaalta voivat hyvin kirjoittaa reseptiä jollekin Panacodille esimerkiks, jossa on vähän enemmän voimaa. Tulehdukseenkin ne vahvemmat sitten puree paremmin.

• helpottavaa

Kipua kesti muutamia viikkoja, kipulääkettä kannattaa käyttää. Pissaaminen aluksi suihkussa helpottaa ja ehdottomasti kannattaa hankkia kotiin ISTUMARENGAS, joka helpottaa painetta haavassa.
      Siis vaikka kottikärryjen sisärengas täytetään löysästi ilmalla ja istuskellaan sen päällä autossa, imettäessä, ruokapöydässä, sohvalla ym. (se voi olla myös uimarengas tms.)

• Kiitos vastauksista

Mulla ei edes istumarengas auta en pysty istumaan ollenkaan :( pissaaminen sattuu nyt vaan joskus. Sängystä nouseminen on vieläkin ihan hirveen vaikeeta puuhaa, tänää meni kerran vartti kun ei millään meinannu päästä sillee ettei hirveesti sattuis niin ylös.

• ed

mulla meni kuukausi tolkulla että parani. tikit aukes leikkauskohdasta. muutenkin mulla oli kaks leikattua kohtaa,ku lääkäri leikkas eka väärästä kohtaa! enää ei vaivaa,mutta ruma jälki jäi. vuosi synnytyksestä. istuin vaan toisella perseposkella varmaan 2kk.

• ...

Siis täh? Lääkäri leikkasi väärästä kohtaa..?

Miten jos ne tikit aukee, niin ommellaanko ne takas kiinni?

Ite en ole edes kattonut, millanen jälki epparista on jäänyt.. Ja lapsi on kuitenkin jo yli2v :D

Nyt tässä toisessa raskaudessa siinä epparin leikkauskohdassa tuntuu jotain painetta joskus.. En tiedä mistä johtuu.. Mutta muuten ei ole vaivannut onneksi mitenkään..

• ed
        ... kirjoitti:

Siis täh? Lääkäri leikkasi väärästä kohtaa..?

Miten jos ne tikit aukee, niin ommellaanko ne takas kiinni?

Ite en ole edes kattonut, millanen jälki epparista on jäänyt.. Ja lapsi on kuitenkin jo yli2v :D

Nyt tässä toisessa raskaudessa siinä epparin leikkauskohdassa tuntuu jotain painetta joskus.. En tiedä mistä johtuu.. Mutta muuten ei ole vaivannut onneksi mitenkään..

ei niitä ommella takas kiinni. juu,leikkas väärästä kohtaa, kaks viiltoa mulla on. itte en siinä tohinas ees tajunnu mitää, jälkeenpäin muistin ,että kätilö tosiaan ommellessa sanoi niin! ja kätilö vielä sanoi että joo, se on aika yleistä, että leikkaa eka väärään kohtaan,pah, en usko!! olis pitäny tehä valitus. oli niin veemäinen lääkäri muutenki!

• ----
        ed kirjoitti:

ei niitä ommella takas kiinni. juu,leikkas väärästä kohtaa, kaks viiltoa mulla on. itte en siinä tohinas ees tajunnu mitää, jälkeenpäin muistin ,että kätilö tosiaan ommellessa sanoi niin! ja kätilö vielä sanoi että joo, se on aika yleistä, että leikkaa eka väärään kohtaan,pah, en usko!! olis pitäny tehä valitus. oli niin veemäinen lääkäri muutenki!

No en oo kyllä minäkään koskaan kuullut että väärään kohtaan olis leikattu.. Kuulostaa kyllä oudolta..

Musta tuntuu, että kätilötkin peittelee virheitään just noin että tää on kuule aika yleistä..

Niin meillekin sanottiin pojan solisluun murtuman yhteydessä, että kyllä näitä tapahtuu melko useinkin.. Sit fysioterapeutti sanoi, että ei niitä tapahdu ku pari / vuosi / noin 800 synnystystä.. No ei se mun mielestäni ole kyllä kovinkaan usein kyllä..

• .

Ei ommella tikkejä takasi kiinni jos aukee. Näin mulle sanottiin

• ----

No miten se haava sitten umpeutuu? Vai jääkö repsottaan auki?

• ed
        ---- kirjoitti:

No miten se haava sitten umpeutuu? Vai jääkö repsottaan auki?

kyllä se haava umpeutui,mutta monta kuukautta kesti, ja jälki näkyy edelleen. en nyt osaa selostaa millanen,mutta kyllä sen leikkauskohdan ihan kädelläki tuntee ku koittaa. että välilihaa ei ainakaa toisella kertaa enää mulla leikata! jos ny toista kertaa tulee..

• tyttö 8kk

Mullaki synnytyksessä tehtiin eppari synnytyksestä tänään tasan 8kk ja edelleen on eppari kohta auki. Viikko synnytyksen jälkeen repes tikit ja ei kuulemma tehä asialle vielä mitään katotaan asiaa uudestaan kun vuos on mennyt. Vieläki on kipee esim. seksin jälkeen tai pitkän kävelylenkin.. Mulla murtu häntäluu myös synnytyksestä niin en oikeen osaa sanoa kuinka kauan eppari haava oli kipeä.. Mutta n.2kk en pystynyt ollenkaan istumaan

• Korkea kipukynnys?

Mun episiotomiani leikattiin, ja leikattiin vielä vähän lisää ja lopulta tuli vielä repeämä, ja tuli myös repeämä emättimen suuntaan. Kätilö ompeli tikkejä pitkään ja huolella. :)

Kipuja oli 2 päivää, jolloin istuin toisella kankulla, kävin pissalla suhkutellen samalla vettä ja olin jo synnärillä paljon ylhäällä, koska sängystä ylös pääseminen tuotti tuskaa. Liikkuminen kannatti, koska haavat paranivat todella nopeasti. Kolmantena päivänä aloin jo suunnitella toista lasta. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe