Juu, olen googlettanut oireita ja menen verikokeisiin, mutta haluaisin kuulla mielipiteitä sellaisilta ihmisiltä keillä tämä liikatoiminta on.
Eli, oireita on tälläisiä:
-voimakas VOIMAKAS hikoilu. esiintyy erittäin voimakkaana ja on esiintynyt jo n. vuoden. saattaa iskeä, vaikka en tekisi mitään tai kävelisin lyhyen matkan
-ahdistus
-hengenahdistus (hengitystieoireet)
-jano
- levottomuus (hermostuneisuus)
- lihasheikkous (voimattomuus; lihasoireet)
-lisääntynyt ruokahalu (nälkä)
-ripuli
-korkea syke!! ihan tajuton. liiksan opettajaki huomautti siitä, että mun syke on ihan sairaan korkea :O
-unettomuus (univaikeudet) syön kylläkin unilääkkeitä tähän.
- väsymys (kokoajan..)
- yleiskunnon heikkeneminen (en kylläkään ole ihan hirmuisesti liikkunut lähiaikoina)
- ylivilkkaus (esim. kiihtynyt liikehdintä ja puhe).
Tänään lääkäri ehdotti, että menisin testeihin ja oon miettinyt koko päivän, että mä oon ihan 100% varma että mulla on tämä.
Olisi niin helpottavaa jos tähän kaikkeen olisi joku apu?
Oon kokoaika ihan pihalla kaikesta ja huono olo kokoaika ja toi hikoilu on kamalaa :ooooooo sitte mun on ihan kauheen vaikee keskittyä ja oon ihan kokoajan väsynyt. Ihan kokoajan.
Vitsi oon jotenki innoissani, et tähän kaikkeen olisi selitys.
Sielunkumppaneita ketään täällä?
Voiko minulla olla kilpirauhasen liikatoiminta?
14
2292
Vastaukset
- ellu...
Kyllä, multa löytyy juuri samat oireet, hikoilua lukuunottamatta. Sen sijaan palelen jatkuvasti. Rinnassa vihloo ja henkeä ahdistaa. Tää on niin outoa!! Nyt kun mietin, joitain oireita on ollut jo vuosia sitten, mutta tämän hetkinen järkyttävän paha olo alkoi n.kuukausi sitten. Eilen kävin otattaan verikokeita ja ekg. Perjantaina kuulen tulokset. Oon myös ihan varma että jotain ongelmaa täytyy kilppareissa olla, mutta välillä iskee epätoivo että entä jos kaikki arvot onkin kunnossa. Tällä viikolla tullut lisää kummallisia oireita; vasen alaluomi "nykii" kummallisesti vähän väliä, vähän niinkuin elohiiri. Lisäksi ajatukset pätkii. Äskönkin soitin erääseen virastoon ja yhtäkkiä unohin kokonaan mitä piti sanoa. Onneksi muutaman sekunnin päästä muistin asian :)
- ellu...
Kerron vielä mistä olen saanut helpotusta tuskaiseen oloon, ahdistukseen ja
sydän oireisiin. Ostin luontaistuotekaupasta mäkikuismauutetta, kauranversouutetta sekä orapihlajauutetta. Käytin näitä yli viikon ja olo oli pirteämpi ja parempi, mutta jätin ne joksinkin aikaa pois ennen verikokeita kun en tiennyt voiko ne vaikuttaa niihin jotenkin. Nyt olen eilisten kokeitten jälkeen taas käyttänyt ja voin kyllä suositella lämpimästi. Auttavat ihan oikeasti. - kilpirauhas.tytto
ellu... kirjoitti:
Kerron vielä mistä olen saanut helpotusta tuskaiseen oloon, ahdistukseen ja
sydän oireisiin. Ostin luontaistuotekaupasta mäkikuismauutetta, kauranversouutetta sekä orapihlajauutetta. Käytin näitä yli viikon ja olo oli pirteämpi ja parempi, mutta jätin ne joksinkin aikaa pois ennen verikokeita kun en tiennyt voiko ne vaikuttaa niihin jotenkin. Nyt olen eilisten kokeitten jälkeen taas käyttänyt ja voin kyllä suositella lämpimästi. Auttavat ihan oikeasti.Minkälaisia ellu noi sun sydänoireet ovat? Itse en ole huomannut kuin kamalan korkean sykkeen. Muita sydänoireita ei ole ollut muutakun joskus pistää ihan helvetisti..
Ahdistustakaan en ole tiedostanut oon luullu et se johtuu entisestä masennuksesta. Millainen ahdistus sulla on? Tarkoitatko henkistä ahdistusta vai hengenahdistusta?
Joo mä oon myös huomannut noita lisääntyneitä muistivaikeuksia, mutta nekin oon pistänyt vaan sen piikkiin, että mulla on keskittymishäiriöitä mutta mulla on jotenkin viimeisen vuoden aikana lisääntynyt tää keskittymishäiriö ja pahentunut. En pysty keskittymään YHTÄÄN mihinkään. En mihinkään. :o Ja en muista yhtään mitään.
Oon ollu oikeesti tosi huolissani itsestäni ja mä itken verta jos ne tulokset on negatiiviset koska haluan saada avun tähän kaikkeen :--( - ellu...
kilpirauhas.tytto kirjoitti:
Minkälaisia ellu noi sun sydänoireet ovat? Itse en ole huomannut kuin kamalan korkean sykkeen. Muita sydänoireita ei ole ollut muutakun joskus pistää ihan helvetisti..
Ahdistustakaan en ole tiedostanut oon luullu et se johtuu entisestä masennuksesta. Millainen ahdistus sulla on? Tarkoitatko henkistä ahdistusta vai hengenahdistusta?
Joo mä oon myös huomannut noita lisääntyneitä muistivaikeuksia, mutta nekin oon pistänyt vaan sen piikkiin, että mulla on keskittymishäiriöitä mutta mulla on jotenkin viimeisen vuoden aikana lisääntynyt tää keskittymishäiriö ja pahentunut. En pysty keskittymään YHTÄÄN mihinkään. En mihinkään. :o Ja en muista yhtään mitään.
Oon ollu oikeesti tosi huolissani itsestäni ja mä itken verta jos ne tulokset on negatiiviset koska haluan saada avun tähän kaikkeen :--(Mulla myös korkea syke. Vaikea sen takia nukahtaa, yölläkin heräilen kun sydän hakkaa. Lisäksi vihloo rinnassa kummallisesti. Välillä otan nukahtamislääkkeen, että jaksan töissä käydä. Ahdistus on sekä henkistä ahdistusta että hengenahdistusta.
- kilpirauhas.tytto
ellu... kirjoitti:
Mulla myös korkea syke. Vaikea sen takia nukahtaa, yölläkin heräilen kun sydän hakkaa. Lisäksi vihloo rinnassa kummallisesti. Välillä otan nukahtamislääkkeen, että jaksan töissä käydä. Ahdistus on sekä henkistä ahdistusta että hengenahdistusta.
Oletko saamassa mitään lääkkeitä? En itse edes tiedä mitä lääkkkeitä tai apua tähän vaivaan olisi edes olemassa..
- ellu...
Oletko saamassa mitään lääkkeitä? En itse edes tiedä mitä lääkkkeitä tai apua tähän vaivaan olisi edes olemassa..
Lääkärin piti tänään soitella verikokeiden tuloksista, mutta vielä ei ainakaan ole soittanut. Eli en tiedä vielä lääkkeistä..
- kilpirauhas.tytto
Kun miettii tätä viimistä puolta vuotta tai vuotta niin mulla on ollut kokoajan huono olo. Ainaki nyt viime kuukausina. Oon kokoajan tajuttoman väsynyt, niin väsynyt etten oikee jaksa tehdä mitään. Oon kuvitellut, että tää on normaalia ja en oo ees miettiny et menisin lääkärille kysyy onkohan mulla kaikki hyvin?
Jokapaikkaan kun meen niin hikoilen kokoajan ja mulla on nytkin kuuma vaikka en tee mitään. Istun koneella?
Luulin, että lisääntynyt ruokahalu johtuu e-pillereistä ja en oo edes tiennyt, että ahdistus tai levottomuus voisi johtua muusta syystä kun siitä että mulla on ollut joskus masennus?
En yksinkertaisesti jaksa tehdä mitään tuun ihan väsyneeks ja voimattomaks ruokakassien kantamisesta?? SIis mitä helvettiä? Mä oon aina miettinyt, että tää on vaan normaalia ja että mun pitää vaan oppia elämään tän kanssa, mutta oon jo kauan halunnut apua tähän oloon!
En sitten tiedä, että johtuuko tämä kaikki edes kilpirauhasessa olevasta häikästä? Entä jos mulla ei ookkaan kilpirauhasen tulehdusta? Miten mä sitten rupeen elämään tästä eteenpäin? Pitäiskö vaan mennä lääkärille ja kysyä, että onko tähän mihinkään mitään hoitokeinoa.
Mulla on myös hengitysvaikeuksia ja mahakipua ihan tajuttomasti ;o Mutta en oo ees miettinyt, että tähän kaikkeen olisi selitys? Oon oikeesti pitäny tätä ihan normaalina ja kadehtinu muita ihmisiä:--o
Kuulostaako tää nyt yhtään siltä, että mulla voisi olla kilpirauhasen liikatoiminta?
Liiottelenko tätä kaikkea?- Vajaa2
Jos kilpirauhasessa ei ole häikkää... Oireesi kuulostavat yleistyneeltä ahdistuneisuushäiriöltä:
"Yleistyneelle ahdistuneisuushäiriölle ominainen ahdistus, pelokas odotus ja huoli ilmenevät useimpina päivinä ja yhtäjaksoisesti vähintään kuuden kuukauden ajan. Jatkuvaan ahdistuneisuuteen ja huoleen yhdistyy levottomuuden tai jännittyneisyyden tunne, väsymys, keskittymisvaikeudet, ärtyneisyys, vapina, säpsähtely, hikoilu, pahoinvointi, ripuli, hengityksen tai pulssin tihentyminen, lihasjännitys tai vaikeus nukahtaa ja pysyä unessa. " - kilpirauhas.tytto
Vajaa2 kirjoitti:
Jos kilpirauhasessa ei ole häikkää... Oireesi kuulostavat yleistyneeltä ahdistuneisuushäiriöltä:
"Yleistyneelle ahdistuneisuushäiriölle ominainen ahdistus, pelokas odotus ja huoli ilmenevät useimpina päivinä ja yhtäjaksoisesti vähintään kuuden kuukauden ajan. Jatkuvaan ahdistuneisuuteen ja huoleen yhdistyy levottomuuden tai jännittyneisyyden tunne, väsymys, keskittymisvaikeudet, ärtyneisyys, vapina, säpsähtely, hikoilu, pahoinvointi, ripuli, hengityksen tai pulssin tihentyminen, lihasjännitys tai vaikeus nukahtaa ja pysyä unessa. "Tarkoititko siis tuolla viestillä, että epäilet ettei minulla ole kilpirauhasessa mitään häikkää vaan että se olisi ahdistuneisuushäiriö?
On mulla ollut ahdistuneisuushäiriö. Olen syönyt siihen lääkkeitä, kun olin masentunut mutta en usko, että tämä olo johtuisi siitä koska mulla on melkein kaikki nuo oireet mitä kilpirauhasen liikatoiminnassa on... Mut pelkään vaan, että sitten tuleekin tuloksista negatiiviset ja ilmoitetaan et voivoi nooh tollasta se elämä on, opi elää sen kanssa. - Vajaa2
Tarkoititko siis tuolla viestillä, että epäilet ettei minulla ole kilpirauhasessa mitään häikkää vaan että se olisi ahdistuneisuushäiriö?
On mulla ollut ahdistuneisuushäiriö. Olen syönyt siihen lääkkeitä, kun olin masentunut mutta en usko, että tämä olo johtuisi siitä koska mulla on melkein kaikki nuo oireet mitä kilpirauhasen liikatoiminnassa on... Mut pelkään vaan, että sitten tuleekin tuloksista negatiiviset ja ilmoitetaan et voivoi nooh tollasta se elämä on, opi elää sen kanssa.Ei kun tarkoitin, että jos kilppari arvot on hyvät kyse voi olla ahdistuneisuushäiriöstä. Kilpirauhasen vajaatoimintakin aiheuttaa ahdistuneisuushäiriötä. Jos sulla on masennus ollut ja ahdistuneisuushäiriö niin, miksi se ei olisi voinut uusiutua?
"-voimakas VOIMAKAS hikoilu. esiintyy erittäin voimakkaana ja on esiintynyt jo n. vuoden. saattaa iskeä, vaikka en tekisi mitään tai kävelisin lyhyen matkan
-ahdistus
-jano
-ripuli
-korkea syke!! ihan tajuton. liiksan opettajaki huomautti siitä, että mun syke on ihan sairaan korkea :O
- väsymys (kokoajan..)
- yleiskunnon heikkeneminen (en kylläkään ole ihan hirmuisesti liikkunut lähiaikoina)
- ylivilkkaus (esim. kiihtynyt liikehdintä ja puhe)."
Nämä oireet voi kaikki liittyä ahdistuneisuushäiriöön. Mutta voi varmaan olla kilpirauhasen vajaatoiminnassakin. Onko sulla palelua, kuiva iho, päänahan häiriöitä tms? - kilpirauhas.tytto
Vajaa2 kirjoitti:
Ei kun tarkoitin, että jos kilppari arvot on hyvät kyse voi olla ahdistuneisuushäiriöstä. Kilpirauhasen vajaatoimintakin aiheuttaa ahdistuneisuushäiriötä. Jos sulla on masennus ollut ja ahdistuneisuushäiriö niin, miksi se ei olisi voinut uusiutua?
"-voimakas VOIMAKAS hikoilu. esiintyy erittäin voimakkaana ja on esiintynyt jo n. vuoden. saattaa iskeä, vaikka en tekisi mitään tai kävelisin lyhyen matkan
-ahdistus
-jano
-ripuli
- väsymys (kokoajan..)
- ylivilkkaus (esim. kiihtynyt liikehdintä ja puhe)."
Nämä oireet voi kaikki liittyä ahdistuneisuushäiriöön. Mutta voi varmaan olla kilpirauhasen vajaatoiminnassakin. Onko sulla palelua, kuiva iho, päänahan häiriöitä tms?Mä oon nyt puhunut sitten liikatoiminnasta en vajaatoiminnasta! Näin selvennykseksi :-)
Mutta voihan tietysti tuo ahdistushäiriö olla joo totta, mutta itse jotenkin epäilen sitä kauheasti. Mielummin vaikka sitten tuo liikatoiminta en tiedä miksi.
En halua enää mitään ahdistuksia tai masennuksiin liittyviä asioita itselleni :/
Joskus joo palelua ja kyllä kuiva iho mutta päänahassa ei ole vikaa.
- tipparelli
Mulla kun oli kilpparitulehdus, niin oli pientä lämpöä , väsymystä, yleistä haluttomuutta ja palelin tajuttomasti. Mitään en jaksanut ja mikään ei huvittanut. Tuntui, niinku olisin eläny jossakin omassa maailmassani .Kaikki alkoi kurkkukivusta ja kilppari oli arka. Nii juu..oli myös erittäin kuivaa yskää ja lääkäri selitti sen sillä, et ku kilppari kasvaa, niin se painaa henkitorveen.
Kilpparitulehdus on siis eri kuin vajaa-tai liikatoiminta. - tipitii.
itsellä samoja oireita puolisen vuotta, ennen diagnoosia. vahingossa löysin kaulamontusta patin, jonka takia sitten menin lääkärin pakeille: tuloksena järkyttävä liikatoiminta!
itse laitoin kaikki oireet imetyksen ja yöheräilyjen piikkiin. samat oireet kuin siullakin tuossa listassa.
JOKO KÄVIT VERIKOKEISSA? liikatoiminta on hirveä rasitus kropalle. elimistösi käy ylikierroksilla, on mahdollisuus saada vaikka sydänkohtaus, jos tautia ei saada pian kuriin.
sydämen liikasykkeeseen saat ensilääkityksenä beetasalpaajaa. tämä lääke laajentaa verisuonia ja hidastaa pulssia. itselle tuli tuosta inhottava tunne kaulalle, ihan kuin kuristumisen tunne vaikka kuitenkin henki kulki hyvin, joten en niitä montaa päivää syönyt.
tämä tyrazol-lääkitys laski pulssin ihan muutamassa päivässä. siitä aina huomaankin, että jos annostus ei oo kohdillaan, pulssi nousee.
käsittääkseni kilpirauhasen liikatoimintaan liittyy yleensä tuo kilpirauhasen tulehdus. siksi se tuottaa liikaa sitä hormoonia, koska on tulehtunut. tulehdus voi johtua myös perinnöllisestä basedowin taudista (tämä on miulla) tai sitten se on muuten vaan tulehtunut. - Kiinnostunut
Kilpirauhas tyttö, mitä ne testit sanoi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803