Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

3D-grafiikkaa kotisivulle

Flash Gordon Wannabe

Tarkoitus on vähitellen rakennella kotisivuille jonkinlaista 3D-grafiikkaa pyöreästi tyyliin suo, mies, kuokka, dynamiitti ja sisu-pastillit. Tai siis varsinaiset tavoitteet ovat melko epämääräiset tässä vaiheessa, ehkä esim. auton rautalankamallin esitys eri suunnista?

Käytettävissä on kaksi sivustoa joista vain toisella toimii PHP. Lisäksi olen ajatellut Javaa ja JavaScriptiä, mutta JavaScriptillä ei kaiketi pysty grafiikkaa tuottamaan? Ehkä Flash olisi myös vaihtoehto, mutta sitä en tunne ja se vaatii lisäpalikan selaimeen.

PHP on tuttu kieli, mutta sikäli hankala että käytettävissä ei ole kiinteää nettiyhteyttä ohjelman kehittelyn ajaksi, enkä luultavasti viitsi viritellä PHP:tä toimimaan kotikoneessa grafiikan kanssa.

Luultavasti se sitten olisi Javalla tehtävä, applettina. Appletti ei sinänsä kuulosta hyvältä, mutta Flash on minulle tuntematon. Onko Flashillä realistista tehdä esim. pyörivä melko tarkka rautalankamalli rintamamiestalosta?

Flash, hmmm. Se esittää vektorigrafiikkaa vai kuinka?

12

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumpura2

      Flash voi esittää vektoria tai bittikarttaa. Mutta mikään 3D kuvitusohjelma se ei ole. Noi nettibannerit ym. mainoskampanjasivujen jutut on tehty Flashilla.

      En tunne uusia Flashejä kovin hyvin, ehkä niihin voi nykyään upottaa jotain toisesta ohjelmasta tuotua animaatiota? Tai jos haluaa tehdä vaikka koko nettisivun ulkoasun Flashillä niin sivulle voi tietysti tuoda esim. toiselle layerille jotain muuta kamaa, vaikka sen toisaalla luodun animaation.

      • Flash Gordon Wannabe

        Tuo Flash kuitenkin arveluttaa aika lailla. Animaatiota ei välttämättä tarvita.

        Olen paremminkin vanhan liiton miehiä ja haluaisin sitäpaitsi toteuttaa piirtotoiminnot itse, joten luultavasti toteutuksessa lähden Java-appletti- tai PHP-linjalle.

        Paljonhan siinä on vielä tekemistä, mutta jotakin yksinkertaista 3D-grafiikkaa olen ohjelmoinut aiemminkin Javalla.


    • dsfgdgfdgf

      Jos et halua flashia niin yksi vaihtoehto on html5 webgl

      • Flash Gordon Wannabe

        WebGL on sinänsä kiinnostava, varmaan sillä on tulevaisuus, mutta se ei toimi ilman lisäkilkkeitä tavallisessa selaimessa. Javan jonkinlainen "runtime" sentään monestakin koneesta jo löytyy.

        PHP on mielestäni sikäli erilainen animoinnin suhteen että palvelimelle ei jää pyörimään mitään "prosessia" sen jälkeen kun sivu on selaimelle lähetetty. Niinpä sivun täytyy itse pyytää virkistystä että siinä saisi aikaiseksi jonkinlaisen animoinnin.

        Vanhalla Javalla olen tehnyt joskus tuollaisen pienen demon joka esittelee pallotähtitieteen koordinaatistojärjestelmiä. Se on appletti jossa on vaatimaton animointi, mutta pitäisi toimia myös itsenäisenä Java-sovelluksena.

        http://personal.inet.fi/koti/vesa.petays/Java/Ekva/Trigdemo.htm

        Tuo ehkä suunnilleen on sitä mitä tavoittelen. Perustoiminnot perustuvat eräälle kirjalle. Täytyisi kuitenkin pystyä esittämään myös kolmioverkoille perustuvia kappaleita ja pintoja, joten tuotekehittelyä tarvitaan..

        PHP voisi olla parempi alusta, mutta sitä minun voisi olla hankala saada pyörimään kotikoneella.

        Eihän tuo ole työelämässä vaadittavaa laatua, mutta ei ole tarkoituskaan. Tämä on harrastustyö.


      • Hiili3FosforiHappi
        Flash Gordon Wannabe kirjoitti:

        WebGL on sinänsä kiinnostava, varmaan sillä on tulevaisuus, mutta se ei toimi ilman lisäkilkkeitä tavallisessa selaimessa. Javan jonkinlainen "runtime" sentään monestakin koneesta jo löytyy.

        PHP on mielestäni sikäli erilainen animoinnin suhteen että palvelimelle ei jää pyörimään mitään "prosessia" sen jälkeen kun sivu on selaimelle lähetetty. Niinpä sivun täytyy itse pyytää virkistystä että siinä saisi aikaiseksi jonkinlaisen animoinnin.

        Vanhalla Javalla olen tehnyt joskus tuollaisen pienen demon joka esittelee pallotähtitieteen koordinaatistojärjestelmiä. Se on appletti jossa on vaatimaton animointi, mutta pitäisi toimia myös itsenäisenä Java-sovelluksena.

        http://personal.inet.fi/koti/vesa.petays/Java/Ekva/Trigdemo.htm

        Tuo ehkä suunnilleen on sitä mitä tavoittelen. Perustoiminnot perustuvat eräälle kirjalle. Täytyisi kuitenkin pystyä esittämään myös kolmioverkoille perustuvia kappaleita ja pintoja, joten tuotekehittelyä tarvitaan..

        PHP voisi olla parempi alusta, mutta sitä minun voisi olla hankala saada pyörimään kotikoneella.

        Eihän tuo ole työelämässä vaadittavaa laatua, mutta ei ole tarkoituskaan. Tämä on harrastustyö.

        Jos teet piirtorutiinit itse niin voit tehdä piirtämisen myös Javascriptillä suoraan HTML5:n Canvas-elementtiin. Tähän et tarvitse mitään muuta kuin selaimen ja tekstieditorin joten alkuun pääseminen ainakin on helppoa. Ratkaisu myös toimii hyvin eri selaimissa.

        Flash löytyy muuten nykyään useammin selaimesta mitä Java. Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ja mielestäni myös helpommin joten ei kannata sivuuttaa sitäkään liian kevein perustein.


      • Flash Gordon Wannabe
        Hiili3FosforiHappi kirjoitti:

        Jos teet piirtorutiinit itse niin voit tehdä piirtämisen myös Javascriptillä suoraan HTML5:n Canvas-elementtiin. Tähän et tarvitse mitään muuta kuin selaimen ja tekstieditorin joten alkuun pääseminen ainakin on helppoa. Ratkaisu myös toimii hyvin eri selaimissa.

        Flash löytyy muuten nykyään useammin selaimesta mitä Java. Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ja mielestäni myös helpommin joten ei kannata sivuuttaa sitäkään liian kevein perustein.

        Jaa, tuo JavaScript:in käyttökelpoisuus HTML5:ssä on mielenkiintoista. Ehkä siitä joskus vielä jotakin kehkeytyykin. Täytyypä katsella sitä HTML5:ttä sillä silmällä.

        Flash on kyllä todella vakavasti otettava vaihtoehto jos pääsisi käytössä alkuun. Jos vektorigrafiikka on valmiina niin kyllähän sitä kannattaisi hyödyntää.

        Luulenpa kuitenkin että aivan lähiaikoina etsin ratkaisuja PHP:n ja JavaScriptin yhteistoiminnasta eli PHP piirtää kuvan palvelinpäässä ja JavaScript hoitelee käyttöliittymää asiakaspäässä. Animointia ei ainakaan vielä tarvita.


      • Pieni voi ol kaunist
        Hiili3FosforiHappi kirjoitti:

        Jos teet piirtorutiinit itse niin voit tehdä piirtämisen myös Javascriptillä suoraan HTML5:n Canvas-elementtiin. Tähän et tarvitse mitään muuta kuin selaimen ja tekstieditorin joten alkuun pääseminen ainakin on helppoa. Ratkaisu myös toimii hyvin eri selaimissa.

        Flash löytyy muuten nykyään useammin selaimesta mitä Java. Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ja mielestäni myös helpommin joten ei kannata sivuuttaa sitäkään liian kevein perustein.

        "Flash ... Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ..."

        Ei tarvita yhtään enempää kuin mitä tarvitaan!

        Aika perusjutuista tässä kysymys ja perusjututkin kantavat aika pitkälle. Kotisivu ja asianharrastaja joka nimenomaan haluaa toteuttaa itse. Tässäkään selaimessa ei HTML5 toimi ...


      • java vs javascript
        Flash Gordon Wannabe kirjoitti:

        Jaa, tuo JavaScript:in käyttökelpoisuus HTML5:ssä on mielenkiintoista. Ehkä siitä joskus vielä jotakin kehkeytyykin. Täytyypä katsella sitä HTML5:ttä sillä silmällä.

        Flash on kyllä todella vakavasti otettava vaihtoehto jos pääsisi käytössä alkuun. Jos vektorigrafiikka on valmiina niin kyllähän sitä kannattaisi hyödyntää.

        Luulenpa kuitenkin että aivan lähiaikoina etsin ratkaisuja PHP:n ja JavaScriptin yhteistoiminnasta eli PHP piirtää kuvan palvelinpäässä ja JavaScript hoitelee käyttöliittymää asiakaspäässä. Animointia ei ainakaan vielä tarvita.

        Tiesitkö, että java ja javascript on ihan eri asioita. Java on ohjelmointikieli. Sillä voi tehdä paljon muutakin kuin webbisivuja.


      • Flash Gordon Wannabe
        java vs javascript kirjoitti:

        Tiesitkö, että java ja javascript on ihan eri asioita. Java on ohjelmointikieli. Sillä voi tehdä paljon muutakin kuin webbisivuja.

        Olen ollut työelämässä vanha Java-apina joten kyllä tämä ero on selvillä. Ohjelmointikieliä ne ovat molemmat.


    • classCaveman

      Flash on mielestäni erittäin varteenotettava teknologia 3d softien vääntämiseen nettiin. Ainakin tällä hetkellä. Youtubesta voi katsastaa esimerkiksi pätkän:

      AlternativaPlatform's Adobe Flash "Molehill" Ostrova Online demo
      ja vaikkapa
      AlternativaPlatform's Adobe Flash "Molehill" MAX Racer demo

      jos se taso siis kiinnosta millä flash on tällä hetkellä 3d grafiikassa.

      Mutta jos kovin monimutkaisia shadereita ei tarvitse onnistuu 3d kai html5 kielelläkin. En tunne html5 kieltä juurikaan. Se ei kuitenkaan ole 3d grafiikan käsittelyssä yhtä nopea kuin flash jolle player 11 sisäänrakennettu 3d-tuki tuo ihan uutta puhtia.

    • eoclyksdf

      Silverlight, Mesh noin 20 riviä koodia. Ja elämä on helppoa.

    • Noniin

      Hommaat koneelles Blenderin käännät sieltä millaisen grafiikan haluat ja ohjelmoit palikat liikkuun javalla... ja siirät sen kotisivuillesi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2142
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      36
      1823
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1818
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1516
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1432
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1281
    Aihe