Tarkoitus on vähitellen rakennella kotisivuille jonkinlaista 3D-grafiikkaa pyöreästi tyyliin suo, mies, kuokka, dynamiitti ja sisu-pastillit. Tai siis varsinaiset tavoitteet ovat melko epämääräiset tässä vaiheessa, ehkä esim. auton rautalankamallin esitys eri suunnista?
Käytettävissä on kaksi sivustoa joista vain toisella toimii PHP. Lisäksi olen ajatellut Javaa ja JavaScriptiä, mutta JavaScriptillä ei kaiketi pysty grafiikkaa tuottamaan? Ehkä Flash olisi myös vaihtoehto, mutta sitä en tunne ja se vaatii lisäpalikan selaimeen.
PHP on tuttu kieli, mutta sikäli hankala että käytettävissä ei ole kiinteää nettiyhteyttä ohjelman kehittelyn ajaksi, enkä luultavasti viitsi viritellä PHP:tä toimimaan kotikoneessa grafiikan kanssa.
Luultavasti se sitten olisi Javalla tehtävä, applettina. Appletti ei sinänsä kuulosta hyvältä, mutta Flash on minulle tuntematon. Onko Flashillä realistista tehdä esim. pyörivä melko tarkka rautalankamalli rintamamiestalosta?
Flash, hmmm. Se esittää vektorigrafiikkaa vai kuinka?
3D-grafiikkaa kotisivulle
12
177
Vastaukset
- tumpura2
Flash voi esittää vektoria tai bittikarttaa. Mutta mikään 3D kuvitusohjelma se ei ole. Noi nettibannerit ym. mainoskampanjasivujen jutut on tehty Flashilla.
En tunne uusia Flashejä kovin hyvin, ehkä niihin voi nykyään upottaa jotain toisesta ohjelmasta tuotua animaatiota? Tai jos haluaa tehdä vaikka koko nettisivun ulkoasun Flashillä niin sivulle voi tietysti tuoda esim. toiselle layerille jotain muuta kamaa, vaikka sen toisaalla luodun animaation.- Flash Gordon Wannabe
Tuo Flash kuitenkin arveluttaa aika lailla. Animaatiota ei välttämättä tarvita.
Olen paremminkin vanhan liiton miehiä ja haluaisin sitäpaitsi toteuttaa piirtotoiminnot itse, joten luultavasti toteutuksessa lähden Java-appletti- tai PHP-linjalle.
Paljonhan siinä on vielä tekemistä, mutta jotakin yksinkertaista 3D-grafiikkaa olen ohjelmoinut aiemminkin Javalla.
- dsfgdgfdgf
Jos et halua flashia niin yksi vaihtoehto on html5 webgl
- Flash Gordon Wannabe
WebGL on sinänsä kiinnostava, varmaan sillä on tulevaisuus, mutta se ei toimi ilman lisäkilkkeitä tavallisessa selaimessa. Javan jonkinlainen "runtime" sentään monestakin koneesta jo löytyy.
PHP on mielestäni sikäli erilainen animoinnin suhteen että palvelimelle ei jää pyörimään mitään "prosessia" sen jälkeen kun sivu on selaimelle lähetetty. Niinpä sivun täytyy itse pyytää virkistystä että siinä saisi aikaiseksi jonkinlaisen animoinnin.
Vanhalla Javalla olen tehnyt joskus tuollaisen pienen demon joka esittelee pallotähtitieteen koordinaatistojärjestelmiä. Se on appletti jossa on vaatimaton animointi, mutta pitäisi toimia myös itsenäisenä Java-sovelluksena.
http://personal.inet.fi/koti/vesa.petays/Java/Ekva/Trigdemo.htm
Tuo ehkä suunnilleen on sitä mitä tavoittelen. Perustoiminnot perustuvat eräälle kirjalle. Täytyisi kuitenkin pystyä esittämään myös kolmioverkoille perustuvia kappaleita ja pintoja, joten tuotekehittelyä tarvitaan..
PHP voisi olla parempi alusta, mutta sitä minun voisi olla hankala saada pyörimään kotikoneella.
Eihän tuo ole työelämässä vaadittavaa laatua, mutta ei ole tarkoituskaan. Tämä on harrastustyö. - Hiili3FosforiHappi
Flash Gordon Wannabe kirjoitti:
WebGL on sinänsä kiinnostava, varmaan sillä on tulevaisuus, mutta se ei toimi ilman lisäkilkkeitä tavallisessa selaimessa. Javan jonkinlainen "runtime" sentään monestakin koneesta jo löytyy.
PHP on mielestäni sikäli erilainen animoinnin suhteen että palvelimelle ei jää pyörimään mitään "prosessia" sen jälkeen kun sivu on selaimelle lähetetty. Niinpä sivun täytyy itse pyytää virkistystä että siinä saisi aikaiseksi jonkinlaisen animoinnin.
Vanhalla Javalla olen tehnyt joskus tuollaisen pienen demon joka esittelee pallotähtitieteen koordinaatistojärjestelmiä. Se on appletti jossa on vaatimaton animointi, mutta pitäisi toimia myös itsenäisenä Java-sovelluksena.
http://personal.inet.fi/koti/vesa.petays/Java/Ekva/Trigdemo.htm
Tuo ehkä suunnilleen on sitä mitä tavoittelen. Perustoiminnot perustuvat eräälle kirjalle. Täytyisi kuitenkin pystyä esittämään myös kolmioverkoille perustuvia kappaleita ja pintoja, joten tuotekehittelyä tarvitaan..
PHP voisi olla parempi alusta, mutta sitä minun voisi olla hankala saada pyörimään kotikoneella.
Eihän tuo ole työelämässä vaadittavaa laatua, mutta ei ole tarkoituskaan. Tämä on harrastustyö.Jos teet piirtorutiinit itse niin voit tehdä piirtämisen myös Javascriptillä suoraan HTML5:n Canvas-elementtiin. Tähän et tarvitse mitään muuta kuin selaimen ja tekstieditorin joten alkuun pääseminen ainakin on helppoa. Ratkaisu myös toimii hyvin eri selaimissa.
Flash löytyy muuten nykyään useammin selaimesta mitä Java. Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ja mielestäni myös helpommin joten ei kannata sivuuttaa sitäkään liian kevein perustein. - Flash Gordon Wannabe
Hiili3FosforiHappi kirjoitti:
Jos teet piirtorutiinit itse niin voit tehdä piirtämisen myös Javascriptillä suoraan HTML5:n Canvas-elementtiin. Tähän et tarvitse mitään muuta kuin selaimen ja tekstieditorin joten alkuun pääseminen ainakin on helppoa. Ratkaisu myös toimii hyvin eri selaimissa.
Flash löytyy muuten nykyään useammin selaimesta mitä Java. Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ja mielestäni myös helpommin joten ei kannata sivuuttaa sitäkään liian kevein perustein.Jaa, tuo JavaScript:in käyttökelpoisuus HTML5:ssä on mielenkiintoista. Ehkä siitä joskus vielä jotakin kehkeytyykin. Täytyypä katsella sitä HTML5:ttä sillä silmällä.
Flash on kyllä todella vakavasti otettava vaihtoehto jos pääsisi käytössä alkuun. Jos vektorigrafiikka on valmiina niin kyllähän sitä kannattaisi hyödyntää.
Luulenpa kuitenkin että aivan lähiaikoina etsin ratkaisuja PHP:n ja JavaScriptin yhteistoiminnasta eli PHP piirtää kuvan palvelinpäässä ja JavaScript hoitelee käyttöliittymää asiakaspäässä. Animointia ei ainakaan vielä tarvita. - Pieni voi ol kaunist
Hiili3FosforiHappi kirjoitti:
Jos teet piirtorutiinit itse niin voit tehdä piirtämisen myös Javascriptillä suoraan HTML5:n Canvas-elementtiin. Tähän et tarvitse mitään muuta kuin selaimen ja tekstieditorin joten alkuun pääseminen ainakin on helppoa. Ratkaisu myös toimii hyvin eri selaimissa.
Flash löytyy muuten nykyään useammin selaimesta mitä Java. Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ja mielestäni myös helpommin joten ei kannata sivuuttaa sitäkään liian kevein perustein."Flash ... Sillä voi myös tehdä kaiken sen mitä Javalla tai HTML5:llä ja enemmänkin ..."
Ei tarvita yhtään enempää kuin mitä tarvitaan!
Aika perusjutuista tässä kysymys ja perusjututkin kantavat aika pitkälle. Kotisivu ja asianharrastaja joka nimenomaan haluaa toteuttaa itse. Tässäkään selaimessa ei HTML5 toimi ... - java vs javascript
Flash Gordon Wannabe kirjoitti:
Jaa, tuo JavaScript:in käyttökelpoisuus HTML5:ssä on mielenkiintoista. Ehkä siitä joskus vielä jotakin kehkeytyykin. Täytyypä katsella sitä HTML5:ttä sillä silmällä.
Flash on kyllä todella vakavasti otettava vaihtoehto jos pääsisi käytössä alkuun. Jos vektorigrafiikka on valmiina niin kyllähän sitä kannattaisi hyödyntää.
Luulenpa kuitenkin että aivan lähiaikoina etsin ratkaisuja PHP:n ja JavaScriptin yhteistoiminnasta eli PHP piirtää kuvan palvelinpäässä ja JavaScript hoitelee käyttöliittymää asiakaspäässä. Animointia ei ainakaan vielä tarvita.Tiesitkö, että java ja javascript on ihan eri asioita. Java on ohjelmointikieli. Sillä voi tehdä paljon muutakin kuin webbisivuja.
- Flash Gordon Wannabe
java vs javascript kirjoitti:
Tiesitkö, että java ja javascript on ihan eri asioita. Java on ohjelmointikieli. Sillä voi tehdä paljon muutakin kuin webbisivuja.
Olen ollut työelämässä vanha Java-apina joten kyllä tämä ero on selvillä. Ohjelmointikieliä ne ovat molemmat.
- classCaveman
Flash on mielestäni erittäin varteenotettava teknologia 3d softien vääntämiseen nettiin. Ainakin tällä hetkellä. Youtubesta voi katsastaa esimerkiksi pätkän:
AlternativaPlatform's Adobe Flash "Molehill" Ostrova Online demo
ja vaikkapa
AlternativaPlatform's Adobe Flash "Molehill" MAX Racer demo
jos se taso siis kiinnosta millä flash on tällä hetkellä 3d grafiikassa.
Mutta jos kovin monimutkaisia shadereita ei tarvitse onnistuu 3d kai html5 kielelläkin. En tunne html5 kieltä juurikaan. Se ei kuitenkaan ole 3d grafiikan käsittelyssä yhtä nopea kuin flash jolle player 11 sisäänrakennettu 3d-tuki tuo ihan uutta puhtia. - eoclyksdf
Silverlight, Mesh noin 20 riviä koodia. Ja elämä on helppoa.
- Noniin
Hommaat koneelles Blenderin käännät sieltä millaisen grafiikan haluat ja ohjelmoit palikat liikkuun javalla... ja siirät sen kotisivuillesi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802809Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2951626Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461527- 871371
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011349Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381027Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2999Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832