Liikunnan vaikutus?

lyhyt kysymys

Voiko liikunta (aktiivinen, mutta nivelystävällinen) pitää reuman oireita kurissa?

4

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aravaharava

      Mä väittäisin kaiken liikunnan olevan hyvästä - jos ei sitten nivelille niin ainakin päälle =)
      Itse harrastan juoksemista, kahvakuulaílua, kuntosalia ja kamppailu-urheilua... Välillä on kipeämpiä jaksoja ja välillä vähemmän kipeitä.... Ei kukaan lääkäri ole ainakaan estellyt. Omasta kokemuksesta väittäisin että liikkuminen voitelee niveliä ja lisäksi vapauttaa mielihyvä hormooneja sen verran että kivun tuntemus pienenee

    • Comsi comsa

      Kyllähän liikunta hyvästä on, jos kroppa sen kestää. Itselläni se on aikamoista tasapainoilua sen suhteen, milloin liikunnasta tulee kipeämmäksi ja milloin se tekee hyvää. Omaa kroppaa pitää kuunnella, ja uskoa milloin se tarvitsee lepoa. Ja pahimmassakin vaiheessa nivelet tarvitsevat liikettä, edes ihan pientä vaikka lattialla maaten.

      Itse en usko enää liikunnan parantavaan voimaan, mutta kyllä se jalkeilla pitää. Ja pään kunnossa.

    • Jokueräs

      Ei kai liikunta suorastaan paranna reumaa, mutta monella tapaa voi helpottaa oireita.

      Minulle reumalääkäri suositteli ehdottomasti liikuntaa taudin sallimissa rajoissa ja fysioterepeutti rajoitti liikkumista siten, että kaikkea saa kokeilla, mutta jos joku laji selvästi kipeyttää niveliä/selkää, niin sitä ei kannata harrastaa. Eli omien tuntemusten mukaan pitää liikkua ja kokeilla mikä tuntuu hyvältä.

      Minä olen huomannut, että minun selkäni tykkää enemmän melko räväkästä ja kovavauhtisesta liikunnasta, eivätkä muutkaan nivelet siitä pahaa tykkää. Olen reumaan sairastumisen jälkeen opetellut juoksemaan ja viime talvena lonkan oireillessa käveleminen oli tosi haastavaa, mutta rauhallinen hölkkä tuntui lonkassa paremmalta. En tiedä miksi, enkä suosittele kenellekään, mutta minulla toimii.

      Lisäksi liikunnalla on monia epäsuoria vaikutuksia. Se parantaa mielialaa ja kun osaa oikein suhtautua, niin lähes jokaisesta liikuntasuorituksesta saa niitä onnistumisen tunteita. En tarkoita, että joka päivä pitäisi pystyä juoksemaan maraton, mutta huononakin päivänä on liikuntasuorituksen jälkeen (vaikkapa 30 min erittäin rauhallista kävelyä tai pitkät venyttelyt) on usein parempi olo kuin ennen suoritusta.

      Lisäksi liikunta parantaa huomattavasti yöunta. Välttämättä en saa siitä yhtään tuntia lisää, mutta se vähäinenkin on paljon vähemmän katkonaista. Eli siinä mielessä virkistävämpää.

    • Der Alte

      Liikunta ehkäisee masennusta ja vahvistaa niveliä tukevia lihaksia. Mutta tulehtuneilla nivelillä liikunta voi kyllä aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Kokemusta on siitäkin. Selkäreuma on ehkä hieman eri asia siinä mielessä että selkää tulisi pitää liikkeellä huonoina päivinäkin.

      Nivelet ja luusto tarvitsevat rajujakin ärsykkeitä kuten juoksun aiheuttamia tärähdyksiä tai kuntosaliharjoittelua lisäpainoilla. Siinäpä se ristiriita onkin meillä reumasairailla. Itse en ainakaan enää pysty kuin haaveilemaan juoksusta tai kamppailu-urheilusta nilkkojen vaurioiden takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2052
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1451
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1265
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      791
    Aihe