Voiko liikunta (aktiivinen, mutta nivelystävällinen) pitää reuman oireita kurissa?
Liikunnan vaikutus?
4
168
Vastaukset
- aravaharava
Mä väittäisin kaiken liikunnan olevan hyvästä - jos ei sitten nivelille niin ainakin päälle =)
Itse harrastan juoksemista, kahvakuulaílua, kuntosalia ja kamppailu-urheilua... Välillä on kipeämpiä jaksoja ja välillä vähemmän kipeitä.... Ei kukaan lääkäri ole ainakaan estellyt. Omasta kokemuksesta väittäisin että liikkuminen voitelee niveliä ja lisäksi vapauttaa mielihyvä hormooneja sen verran että kivun tuntemus pienenee - Comsi comsa
Kyllähän liikunta hyvästä on, jos kroppa sen kestää. Itselläni se on aikamoista tasapainoilua sen suhteen, milloin liikunnasta tulee kipeämmäksi ja milloin se tekee hyvää. Omaa kroppaa pitää kuunnella, ja uskoa milloin se tarvitsee lepoa. Ja pahimmassakin vaiheessa nivelet tarvitsevat liikettä, edes ihan pientä vaikka lattialla maaten.
Itse en usko enää liikunnan parantavaan voimaan, mutta kyllä se jalkeilla pitää. Ja pään kunnossa. - Jokueräs
Ei kai liikunta suorastaan paranna reumaa, mutta monella tapaa voi helpottaa oireita.
Minulle reumalääkäri suositteli ehdottomasti liikuntaa taudin sallimissa rajoissa ja fysioterepeutti rajoitti liikkumista siten, että kaikkea saa kokeilla, mutta jos joku laji selvästi kipeyttää niveliä/selkää, niin sitä ei kannata harrastaa. Eli omien tuntemusten mukaan pitää liikkua ja kokeilla mikä tuntuu hyvältä.
Minä olen huomannut, että minun selkäni tykkää enemmän melko räväkästä ja kovavauhtisesta liikunnasta, eivätkä muutkaan nivelet siitä pahaa tykkää. Olen reumaan sairastumisen jälkeen opetellut juoksemaan ja viime talvena lonkan oireillessa käveleminen oli tosi haastavaa, mutta rauhallinen hölkkä tuntui lonkassa paremmalta. En tiedä miksi, enkä suosittele kenellekään, mutta minulla toimii.
Lisäksi liikunnalla on monia epäsuoria vaikutuksia. Se parantaa mielialaa ja kun osaa oikein suhtautua, niin lähes jokaisesta liikuntasuorituksesta saa niitä onnistumisen tunteita. En tarkoita, että joka päivä pitäisi pystyä juoksemaan maraton, mutta huononakin päivänä on liikuntasuorituksen jälkeen (vaikkapa 30 min erittäin rauhallista kävelyä tai pitkät venyttelyt) on usein parempi olo kuin ennen suoritusta.
Lisäksi liikunta parantaa huomattavasti yöunta. Välttämättä en saa siitä yhtään tuntia lisää, mutta se vähäinenkin on paljon vähemmän katkonaista. Eli siinä mielessä virkistävämpää. - Der Alte
Liikunta ehkäisee masennusta ja vahvistaa niveliä tukevia lihaksia. Mutta tulehtuneilla nivelillä liikunta voi kyllä aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Kokemusta on siitäkin. Selkäreuma on ehkä hieman eri asia siinä mielessä että selkää tulisi pitää liikkeellä huonoina päivinäkin.
Nivelet ja luusto tarvitsevat rajujakin ärsykkeitä kuten juoksun aiheuttamia tärähdyksiä tai kuntosaliharjoittelua lisäpainoilla. Siinäpä se ristiriita onkin meillä reumasairailla. Itse en ainakaan enää pysty kuin haaveilemaan juoksusta tai kamppailu-urheilusta nilkkojen vaurioiden takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384350Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3382184Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481881- 1071800
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571449Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4821343Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316