oliivipuu ja taatelipalmu

ohjeita

ostin oliivipuun ja taatelipalmun. Nyt tarvis ohjeita miten saan ne kukoistamaan vuosia. Pitäisikö laittaa isompaanruukkuun? paljon vettä, vähän vettä? miten saan talvehtimaan. onneton kun ostin ne kodinterrasta ja siellähän ei kukaan tiedä edes olevansa töissä siellä saatika jotain ohjeita myymistään tuotteista.pah.

6

2407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palmula

      Hei,
      Minä kasvatin 2 taatelipalmua kaupan taatelien sisältä löytyvästä siemenestä.
      Taimina ne pärjäs vähässäkin valossa, mutta suuremmat kukoistaa
      mitä enempi suoraa aurinkoa ja kirkasta valoa ne saa.
      Kastelen talevella n. 1 x kk. Kesällä kun saavat suoraa aurinkoa n 4 tuntia päivässä, jos paistaa, kastelen ihan purkin keveyden mukaan.
      Joskus viikon välein, joskus 2 viikon välein. Riippuen auringon määrästä haihdutus lisääntyy. Ja kastelen kerralla kunnolla, kunhan multa lähes rutikuivaa.. Upotan "ruukun" melkein kokonaan veteen ja annan veden imeytyä pohjan reikien kautta ruukkuun, kunnes multa on pinnastakin kosteaa.
      Mun asunto on lämmin kesää talvea. Toissa talvena kokeilin pitää patterit kiinni palmujen (tatelit, washingtonia, kääpiöpalmut, Kanariantaatelit ja livistona rotundifolia.) vuoksi että ne sais selvemmin erottuvan lepokauden lämmönkin osalta. Valon määrän vaihteluhan on Suomessa todella selvä. Siitähän ne tykkäsivät, ja kasvu oli selvästi voimakkaampaa kuin aikaisempina kasvukausina. Palmut oli ikkunalaudalla jossa lämpötila ajoittain laski 14 asteeseen kovilla pakkasilla kun ikkunalasi "säteili" kylmää (muuten asunnossa oli min. 21 astetta, jo vähän ikkunasta huoneeseen). Kesällä taatelipalmut on 24-30 asteessa (liekö kuumempikin) aurinkoisella ikkunalla. 4 vuotiaina taatelit teki ensimmäiset oikean näköiset lehvät. Lehviä tulee nyt 3-4 per vuosi. Taatelin on aika hitaita käsittääkseni. Lannoitan keväällä ja kesällä kerran kk.Multana on Kekkilän kaktus multaa johon sekoitin jotain turvetta kevennykseksi n. 1/3 osa. Nyt taatelit on 10l lähdevesikanistereissa, ja aion vaihtaa isompaan "ruukkuun" kunhan ehdin.

      • ohjeita

        Kiitos vastauksestasi! Ootkin melekonen velho! Mulla on yksi huone missä en pidä talvella pattereita päällä ollenkaan, lämpöä varmaankin jotain just 14 astetta, taidanpa laittaa taatelin sinne talveksi. Ikkunat huoneessa on itäänpäin, mutta haittaako? Eihän sitä valoa talvella tule kumminkaan mistäänpäin.


      • ohjeita

        vieä.....et taida pitää kesällä taatelia ulkona? Mitäs luulet, mitä ulkoilu vaikuttais?


    • @ :^)
    • palmula

      Laittaisin vaikka jonkun näistä per palmu marras-maaliskuulle. 8 -10h päivässä.

      http://www.pavunvarsi.fi/index.php?cPath=22_61
      http://www.chilitarvike.fi/esl

      Luulen että taateli selviäissen 3 kk luonnonvalolla elossa vaikka eteläikkunalla. Mutta... Mulla on energiansäästölamppuja joiden värilämpö on n. 5500 - 6500Kelviniä. Osa täyspektrisiä, mutta en tiedä onko sillä merkitystä.

      En ole pitänyt palmuja ulkona kuin kuumina aurinkoisina päivinä. Luulen että meidän yöminimit hidastais kasvua kun ne vastaa sen lepokauden lämpöja talvella eli vaikka se 14 ja allekin sen. Periaattessahan iso taateli selviää muutaman päivän pikkupakkasistakin...mutta eiköhän ne matalat lämpötilat kesken kasvukauden sekoita vaan kasvurytmiä ja hidasta kasvu. Voin olla väärässäkin :)

    • nupsa

      Oliivipuulle aurinkoinen paikka ikkunalla, kesäksi se kannattaa viedä ulos. Oliivipuu sietää pientä pakkasta niin että mahdolliset yöhallat ei sitä haittaa.
      Kastele oliivipuuta niin että pintamulta kuivahtaa kastelujen välillä. Lannoita kasvuaikana pari kertaa kuukaudessa.

      Oliivipuun talvehtiminen onnistuu valoisassa ja viileässä huoneessa niukasti kasteltuna. Normaalissa huoneenlämmössä se kärsii talvella, ja karistaa lehtiään.
      Oliivipuulle hyvä talvehtimislämpö 5-15 astetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe