Olen 10kk ikäisen tytön äiti. Lapsen syntymästä asti olen pääasiassa yksin hoitanut lasta vaikka hänen isänsä kanssa asuttiin yhdessä. Olen alusta asti tuntenut väsymystä ja turhautumista kaikkeen mikä ei onnistu, tai missä olen kokenut olevani paska, osaamaton äti. Olen ollut räjähdys herkkä, pahalla päällä, tiuskinut, huutanut.. Viimeiset kaksi kuukautta olen asunut lapsen kanssa yksin (mies vankilassa) ja tuntuu että tämä on liikaa minulle. On paljon hyviä päiviä ja olen skarpannut niin paljon että en enää räjähtele tai huuda muuta kuin todella uuvuksissa ja harvoin, vaikka tiedän että en saisi tehdä näin ollenkaan! Olen miettinyt että saako äiti olla koskaan vihainen, hermot kireällä, väsynyt? Voisiko tämä olla jotain masennusta? Olen läpikäynyt elämäni aikana vaikean depression enkä näin ollen koe oloani masentuneeksi, koska jaksan arkea ja jaksan hymyillä, nauraa, leikkiä lapseni kanssa. Koen olevani tosi yksin eikä kehenkään voi tukeutua, neuvolassa en haluaisi ottaa asioita esille ettei mitään kamalaa tapahtuisi. Mitä tässä voi tehdä, odottaa että kaikki muuttuu paremmaksi?
Väsymys, heikot hermot..
5
494
Vastaukset
- paska_äiti
Lisäksi syyllisyys painaa 24/7, kun olen huutanut pienelle viattomalle lapselle, kiukutellut, haukkunut puolisoa, listaa voisi jatkaa loputtomiin....
- hyvää äitienpäivää
Tosi hyvä, että olet nyt havahtunut tilanteeseesi itse. Lapsihan ei todellakaan ole syyllinen tilanteeseesi eikä häntä saa siitä laittaa kärsimään yhtään enempää. Hae apua. Tarvitset selkeästi nyt lepoa. Jos sinulla ei ole tuttuja/sululaisia jotka auttaisivat niin ota rohkeasti yhteyttä neuvolaan tai kunnan sosiaalityöntekijään. Noin pienelle on tietysti hankala selittää, että "sori, äitillä meni hermot, ei ole sun syy". Mutta anna pienelle syliä ja hymyä. Jaksamista.
- voimia äidille
Ihminen äitikin on. Ja olet jakuvasti yksin lapsen kassa. Oma neuvo noiden tosieten hyvien lisäki on, että et mitenkään pura tuota kikkua suoraan vauvaasi. Mne nurkan taakse ja potki vaikka kivia ja mesua. Vauva rekisteröi muisiinsa äidin vihan ja raivon ja on herrä aistimaan tuneet.
Ole hyvä äiti kun purat väsymystäsi näinkin ja koet tarvitsevasi apua. Olisko sinulla lähipiirissä toisa äitejä ja joiden kanssa vaihtaa ajatuksia. Jos olisko vaikka joku jolle voist jättää lapsen ja ottaa itsellesi aikaa.
Väsynyt olet, et huono.
Kannattaa etsiä apua, että ei kontrolli petä. - ÄIMÄn täti? eiku käk
kipaseppas tänne tutkimaan asioita! Sinne voi soittaa ja saat vertaistukea!
http://www.aima.fi/ - jk
vai iin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133718Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja272990Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2742775Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51925- 2221459
- 751261
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1611078Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21047Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi31994Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95951