Miten saada hoitoon henkilö joka ei itse tajua tilannettaan

neuvoton23

Elikkäs miten saisi hoitoon semmoisen henkilön jolla tuntuisi olevan psykoosin kaltaisia oireita puhuu ihan omituisia juttuja eikä nuku yöllä hyvin. On muutenkin luonteeltaan ihan erilainen eikä edes tiedä millä vuosiluvulla eletään. Jos yrittää vihjata että nyt olisi syytä mennä lääkäriin niin väittää että kaikki on okei ja saattaa raivostuakkin. Miten tässä tilanteessa oikein pitäisi menetellä? Kiitos etukäteen:-)

191

38600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 112

Hmm, ite tässä puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Oon joskus kauan kauan sitten ite ollu psykoosissa. Ihan vaan jos soittaisit ambulanssin, ku toinen puhuu sekavia. Kyl ne tulee paikalle. Tosi tärkeää saada hänet hoitoon. Päänuppi on menny sekaisin jo ihan siitäkin, ettei nuku...... Taustalla voi olla myös masennusta jos kärsii jo muistiongelmistakin. Kerrot niistä ambulanssihenkilökunnalle sit, kyl ne vie hoitoon. Henkilö saattaa todennäköisesti suuttua sulle, mut jonakin päivänä voi tajuta, että halusit vaan auttaa. Ei missään nimessä saa jättää toista yksin sekoilemaan. Olen erittäin loukkaantunut omille läheisilleni, jotka vain nauroivat mun sekoiluille, eivätkä auttaneet millään tavalla. Auta toista. Hän voi oikeasti muuttua terveeksi jos vaan saa apua!

• Voimaton omainen

Niin, tai sitten on myös mahdollista ja todennäköistäkin, että sairaudentuntoa ei koskaan tule, edes sitten kun psykoosivaihe on ohi. Eli selitellään itselle parhain päin omat sekoilut ja vihataan sitä hoitoon auttajaa. Usein myös tyypillistä on, että se joka on auttanut toisen hoitoon saa itse kuulla olevansa hullu ja olla myöhempien vihanpurkausten kohteena. Se sairaudenkieltäminen on joillain tosi vahvaa. Itse en jaksa kuunnella sitä ja olenkin päättänyt olla tekemättä mitään jos (kun) omaiseni seuraavan psykoosijaksonsa saa.

• näinme
        Voimaton omainen kirjoitti:

Niin, tai sitten on myös mahdollista ja todennäköistäkin, että sairaudentuntoa ei koskaan tule, edes sitten kun psykoosivaihe on ohi. Eli selitellään itselle parhain päin omat sekoilut ja vihataan sitä hoitoon auttajaa. Usein myös tyypillistä on, että se joka on auttanut toisen hoitoon saa itse kuulla olevansa hullu ja olla myöhempien vihanpurkausten kohteena. Se sairaudenkieltäminen on joillain tosi vahvaa. Itse en jaksa kuunnella sitä ja olenkin päättänyt olla tekemättä mitään jos (kun) omaiseni seuraavan psykoosijaksonsa saa.

Se on kuule heittellejättö,jos näät toisen olevan avun tarpeessa,eikä hän itse ymmärrä apua hakea.jätät asian huomioimatta,siksi ettet alua että joskus sinua joku syyttää jostain. On hyvin itsekäs teko.

• auta!

Kirjoittaja on ihan oikeassa! Pyskoosipotilas ei tajua tilannetta ja on vietävä pakkohoitoon! Ihan kohtalaisen lyhyessä ajassa tilanne rauhoittuu, kun saa auttavia lääkkeitä. Psykoosi saattaa laueta esim. kortisonihoidosta. Kokemusta lähipiiristä on. Auta tosiaan ja soita sairaalaan!

• kukaanEiOleKiveä

112, puhut asiaa! Psykoosiin on monia syitä, niin henkisiä kuin ihan fyysisiäkin. Varsinkun vanhemmalla iällä ihmiset reagoivat elimistöä rasittaviin sairauksiin usein sekavuudella ja sitten on tietenkin ihan aivoperäiset syyt, työperäiset myrkytystilatkin
        voivat ilmetä psykoosioirein...kyseessä ei siis suinkaan ole elämänmittainen tila.

Kun syitä selvitellään ja eri tekijöitä suljetaan pois, löytyy ongelman ydin jota voidaan tuloksekkaasti hoitaa. Onpa oireiden syy sielun hätä tai ruumiin vaurio, ihmistä voidaan auttaa ja hänellä on oikeus apuun!

Yhtä asiaa ei saa unohtaa, ns. hulluudessakin on aina siteeksi totta, jotakin on tapahtunut ja omituisten puheiden ja harhaisuuden takaa löytyy aina jokin kokemus, tapahtuma, väärintulkinta josta ihmisen on päästävä puhumaan. Kun tulee kuulluksi ja ymmärretyksi, oikaistuksi, paraneminen voi alkaa.

• Kaikki ei ole ok,
        Voimaton omainen kirjoitti:

meillä sama kierre vuosia kunnes saatiin lääkkeet kohdalleen. Tää on niin ihanaa aikaa kun nykyään asianosainen itsekin tunnistaa merkit kun alkaa olla asiat päin prinkkalaa ja se että myöntää tarvitsevansa apua on merkki parantumisesta.

• Suomi on vapaa maa
        näinme kirjoitti:

Se on kuule heittellejättö,jos näät toisen olevan avun tarpeessa,eikä hän itse ymmärrä apua hakea.jätät asian huomioimatta,siksi ettet alua että joskus sinua joku syyttää jostain. On hyvin itsekäs teko.

Lueppa lakiteksti uudelleen. Ei se ole mikään heitteillejättö jos toisella ei ole sairaudentuntoa ja vaikka olisi kuinka psykoosissa.

Minulla on veli joka sekoilee taas ihan täysillä, höpisee kaikenlaista, kuvittelee olevansa (en viitsi tässä kertoa mikä ettei kukaan tunnista) ja hänellä on psykoosidiagnoosikin kymmenen vuoden takaa, jolloin oli pari kuukautta osastolla pakkohoidettavana tarpeeksi isokenkäisen kohteen uhkailun vuoksi.

Mutta kun tulee toimeen niin että pärjää elämässä, eli saa ostettua kaupasta ruuan itselleen, ja ei ole (ainakaan tähän mennessä) ollut käytännössä vaaraksi muille tai itselleen, niin hoitoon et sellaista ihmistä saa mitenkään tässä maassa.

Hänen mielestään me muut olemme tietenkin sairaita vaikka hänen realiteetintaju on täysin sekaisin.

Täällä ei pääse pakkohoitoon, tai hoitoon kuin ne jotka uhkailevat omaa tai toisten henkeä, tai ovat niin sekaisin etteivät ymmärrä yhtään mitään. Sen kaltaisia kuin Breivik ei oteta pakkohoitoon vaikka he puhuisivat selkeästi sekavia ja uskoisivat olevansa vaikka ja mitä, jos vaan sekavat jutut ovat vähänkään loogisesti kokonaisia. Vaikka lyöt lääkärin eteen lapun todisteeksi että tällaista tämä henkilö kirjoittelee ja puhuu, niin hoitoon ei päädy kun täällä on sanan ja ilmaisunvapaus, että ihminen saa uskoa olevansa vaikka ja mitä, kunhan ei sillä muita käytännössä vahingoita.

Me jotka olemme tunteneet henkilön vauvasta saakka olemme sitten muka hulluja. Mutta sitten jos käykin niin että tämä psykoosissa hilluva henkilö saakin päähänsä että joku ulkopuolinen on loukannut hänen kuvitelmiaan vastaan ja tappaa jonkun, niin ketä syytetään kun häntä ei ohjattu hoitoon. Siinä kahdessa sekunnissako olisi pitänyt käydä hoitoneuvottelut läpi, kun hän päätti että toinen on alhaisempi kuin hän itse?

Vaikka me lähipiiri nähdään että hän on sekaisin, niin hänelle EI ANNETA hoitoa täällä, ei edes pakolla vaikka todisteet hänen sekavuudestaan ovat olemassa.

Ammattilaiset itse tietävät että psykoosia on monenlaista, eikä se aina tarkoita sitä että silmät suurella hyökitään pitkin seiniä ja mölistään kuola valuen. Pakkohoidon kriteereinä on vain se että sekopäinen henkilö käyttäytyy jollakin tavalla pelottavasti tarpeeksi suurta isokenkäistä kohtaan, uhkailee todistettavasti jotakuta, tai käyttäytyy vahingollisesti itseään kohtaan, niin että se voidaan todistaa. Muuten et hoitoon täällä pääse.

• alalla yli 20 vuotta
        Suomi on vapaa maa kirjoitti:

Lueppa lakiteksti uudelleen. Ei se ole mikään heitteillejättö jos toisella ei ole sairaudentuntoa ja vaikka olisi kuinka psykoosissa.

Minulla on veli joka sekoilee taas ihan täysillä, höpisee kaikenlaista, kuvittelee olevansa (en viitsi tässä kertoa mikä ettei kukaan tunnista) ja hänellä on psykoosidiagnoosikin kymmenen vuoden takaa, jolloin oli pari kuukautta osastolla pakkohoidettavana tarpeeksi isokenkäisen kohteen uhkailun vuoksi.

Mutta kun tulee toimeen niin että pärjää elämässä, eli saa ostettua kaupasta ruuan itselleen, ja ei ole (ainakaan tähän mennessä) ollut käytännössä vaaraksi muille tai itselleen, niin hoitoon et sellaista ihmistä saa mitenkään tässä maassa.

Hänen mielestään me muut olemme tietenkin sairaita vaikka hänen realiteetintaju on täysin sekaisin.

Täällä ei pääse pakkohoitoon, tai hoitoon kuin ne jotka uhkailevat omaa tai toisten henkeä, tai ovat niin sekaisin etteivät ymmärrä yhtään mitään. Sen kaltaisia kuin Breivik ei oteta pakkohoitoon vaikka he puhuisivat selkeästi sekavia ja uskoisivat olevansa vaikka ja mitä, jos vaan sekavat jutut ovat vähänkään loogisesti kokonaisia. Vaikka lyöt lääkärin eteen lapun todisteeksi että tällaista tämä henkilö kirjoittelee ja puhuu, niin hoitoon ei päädy kun täällä on sanan ja ilmaisunvapaus, että ihminen saa uskoa olevansa vaikka ja mitä, kunhan ei sillä muita käytännössä vahingoita.

Me jotka olemme tunteneet henkilön vauvasta saakka olemme sitten muka hulluja. Mutta sitten jos käykin niin että tämä psykoosissa hilluva henkilö saakin päähänsä että joku ulkopuolinen on loukannut hänen kuvitelmiaan vastaan ja tappaa jonkun, niin ketä syytetään kun häntä ei ohjattu hoitoon. Siinä kahdessa sekunnissako olisi pitänyt käydä hoitoneuvottelut läpi, kun hän päätti että toinen on alhaisempi kuin hän itse?

Vaikka me lähipiiri nähdään että hän on sekaisin, niin hänelle EI ANNETA hoitoa täällä, ei edes pakolla vaikka todisteet hänen sekavuudestaan ovat olemassa.

Ammattilaiset itse tietävät että psykoosia on monenlaista, eikä se aina tarkoita sitä että silmät suurella hyökitään pitkin seiniä ja mölistään kuola valuen. Pakkohoidon kriteereinä on vain se että sekopäinen henkilö käyttäytyy jollakin tavalla pelottavasti tarpeeksi suurta isokenkäistä kohtaan, uhkailee todistettavasti jotakuta, tai käyttäytyy vahingollisesti itseään kohtaan, niin että se voidaan todistaa. Muuten et hoitoon täällä pääse.

Näin toimii suomalainen psykiatrinen avohoito;
        täysin tältä planeetalta poissaolevat saavat asua vapaasti kotonaan/ asuntoloissa, ottaa lääkkeensä milloin haluavat tai jättää ottamatta,
        uhkailla huolestuneita omaisia/ naapureita,
        laiminlyödä tai pahoinpidellä lemmikkieläimiään,
        päästää hoitohenkilökuntaa sisälle, silloin kuin haluavat.
        Vasta, kun jotain todella ikävää tapahtuu, terveydenhuolto reagoi.
        Miksi näin?

• raakkuna1

Olet esittänyt asian tarpeeksi perusteellisesti, ja voin sanoa että isäsi on syvässä psykoosissa. Ja hänellä ei ole hyvä olla itsensä kanssa, mutta ei kuitenkaan hyväksy että hänet ohjattaisiin hoitoon. Niin kyllä ainoa oikea tapa on keskustella Nokian mielisairaalan hoitohenkilökunnan kanssa puhelimitse, ja siellä tunnetaan heti tapauksen luonne. Ja samantien lähettävät ambulanssin ovellenne, ja ammattitaitoinen henkilökunta osaa puhua kyllä isänne kanssa, saadakseen hänet vapaaehtoisesti lyhyen seurannan ajaksi 3-5 viikkoa. Ja tarpeelliset laboratorio tutkimukset tullaan tekemään, ja lääkityksenä on varmaankin mieto Zybrexa, joka ei vähääkään haittaa normaalia elämää, mutta poistaa kokonaan psykoosin. Ja elämä jatkuu lyhyen hoito katsauksen jälkeen paljon paremmin isäsi kanssa.

• 20
        alalla yli 20 vuotta kirjoitti:

täysin tältä planeetalta poissaolevat saavat asua vapaasti kotonaan/ asuntoloissa, ottaa lääkkeensä milloin haluavat tai jättää ottamatta,
        Miksi näin?

Kuinka monta kertaa olet havainnut tilanteen, jossa oireilujen varsinaista syytä ei tiedetä, mutta kokeillaan kaikenlaisia "lääkkeitä", joista tämä koekaniini menee enemmän sekaisin. Ja koskaan ei koskaan nämä pakkohoidetut saa oikeutta että heidän terveydentilaansa on vain pahennettu ja lääkärit saavat jatkaa päättömiä ainekokeiluja, vain ja pelkästään sen varjolla että laki sen sallii.
        Monesti luonto hoitaa ja ravinto parantaa, ihan vain ajan kanssa, miksi siis kiiruhtaa parin kuukauden "lääkkeillä" asiaa parantamaan, ja kun potilas on saatu hiljaiseksi mömmöillä, niin se voidaan heittää pakkolääkityksestä pihalle, kun "ei se nyt mitään pahaa ainakaan tee". Parannettu vaan ei ole. Kuinka monta kertaa olet havainnut asian? vai oletko koskaan edes ajatellut sitä?

• eihuolittupakkohoito

Henkilö on tehnyt kk sisällä 4 itsemurha yritystä, avioeron vuoksi, pohjalla kaksisuuntainen mielialahäiriö, omaisena vaadin pakkohoitoon, mutta ei otettu,kun henkilö ei itse halunnut. Minun mielestä sairaala on heitteille jättäjä.

• kotona paras
        alalla yli 20 vuotta kirjoitti:

Miksi näin?

Ja miksei saisi elää kotona??? Parempi elämä se on kuin pitkät sairaalahoidot. Onneksi niistä pitkistä sairaalahoidoista on paljon luovuttu.

• kotona paras
        kotona paras kirjoitti:

Ja miksei saisi elää kotona??? Parempi elämä se on kuin pitkät sairaalahoidot. Onneksi niistä pitkistä sairaalahoidoista on paljon luovuttu.

Niin minä myös olen ollut alallla pitkän tovin ja todellakin olen kanssasi eri mieltä. Avohoito on paras vaihtoehto ja inhimillisin...niin kauan kuin vaan avohoidossa pystyy olemaan. Kuvittele itsesi laitokseen sujettuna!!

• Kunnon mukaan......
        kotona paras kirjoitti:

Kotona asuva maanikko tai muuten pasykoottisista oireista kärsivä suurella todennäköisyydellä

jättää uunit ja liedet päälle, kun muuta mukavaa ilmaantuu ja näin polttaa koko talon
        olla vaarallinen autokuski liikenteessä
        laiminlyö ja pahoinpitelee lapsiaan ja lemmikkejään
        riistä näiltä ja itseltään hengen

Ambulanssin voi soittaa paikalle, jos kunto on todella huono. Näkevät kyllä tilanteen ja vievät psyk.polille.

• 11+11

Tuttavapiirissäni on useampi kaksisuuntaistamielialahäiriötä sairastava. Useasti olen ihmetellyt, kuinka pitkään nämä saavat manioissaan reuhata, kunnes joku viranomainen puuttuu asiaan. Sukulaiset ja puolisot jostain syystä teeskentelevät, ettei mitään erityistä ole meneillään. Mahdoton on ymmärtää naapureita, työtovereita, yms. jotka vain naureskelevat sairaan kustannuksella. Jostain syystä myös työnantajat ovat arkoja puuttumaan tilanteisiin. Vasta kun sairastunut astuu liian suurille varpaille tai kiinnittää viranomaisten huomion, maanikko pääsee hoitoon. Kun mieli tasaantuu sairaalajakson ja masennuksen jälkeen, kaikki ovat kiitollisia saamastaa hoidosta.

• Anonyymi
        raakkuna1 kirjoitti:

Olet esittänyt asian tarpeeksi perusteellisesti, ja voin sanoa että isäsi on syvässä psykoosissa. Ja hänellä ei ole hyvä olla itsensä kanssa, mutta ei kuitenkaan hyväksy että hänet ohjattaisiin hoitoon. Niin kyllä ainoa oikea tapa on keskustella Nokian mielisairaalan hoitohenkilökunnan kanssa puhelimitse, ja siellä tunnetaan heti tapauksen luonne. Ja samantien lähettävät ambulanssin ovellenne, ja ammattitaitoinen henkilökunta osaa puhua kyllä isänne kanssa, saadakseen hänet vapaaehtoisesti lyhyen seurannan ajaksi 3-5 viikkoa. Ja tarpeelliset laboratorio tutkimukset tullaan tekemään, ja lääkityksenä on varmaankin mieto Zybrexa, joka ei vähääkään haittaa normaalia elämää, mutta poistaa kokonaan psykoosin. Ja elämä jatkuu lyhyen hoito katsauksen jälkeen paljon paremmin isäsi kanssa.

Zyprexa sta saa 380 €/kk. Eli 5000 vuosi 50 000/10 vuotta kela maksaa varmasti sillä rahalla myrkyttää kuka tahansa ja tekee hullun papruja kelle tahansa.
        Erittäin vaarallinen lääke.

• Anonyymi

Sairauden tunnottomiksi väitettiin myös juutalaisia jotka vaati psykiatreja korjaamaan silmä väri kartalla ja kalloharppi mittauksilla tehdyt skitsofrenia diaknoosit,
        Heille psykiatrian professorit kasahti, sairauden tunnottomia, eivät usko Nobel palkittua tiedettä, pidätettävä ja steriloitava mielisairaalaan, jossa heidät steriloitiin, jota jatkettiin kaasuttamalla.
        1990 luvulle asti eugenisti opin saaneet psykiatrit oli professorina ja teki nyky psykiatrian, jossa on mm. Sairauden tunnoton sana lyömä aseena mieltään täysin terveille, lopulta psykiatria ei ole juuri muuttunut 1940 luvun rotu hygienia opetustaan ulos.. Pitää muistaa psykiatrian teoria on suulla tehty kuten jokainen diaknoosit.

Ja se kannattaa muistaa aina että se on vain teoria (kuten marxismi, freudismi, darvinismi jne) mutta ei tiede.

• Anonyymi
        raakkuna1 kirjoitti:

Zybrexa, a ei saa antaa sydän vikaisille.

Ja kaikkien neuroleptien sivuvaukutuskena tulee kammottava kemiallinen epätasapaino, somatomediinit eli kehon ja mielen hyvin voitia ja liikunta kyvyn ylläpitoa pitävä dobamiin sulkemisesta jota Zybrexa ja muista neurolepteistä tulee krooninen masennus ja muisti heikkenee otsalohkon ja synapsien kutistumisen seurauksena ja potilas muuttuu välinpitämättömäksi itseään ja ympäristöään kohtaan.

otsalohkon kutistumisen takia jota kaikki neuroleptit tekee ja aivojen kutistumista, ja muuta sekavuutta.
        Mutta siitä kela maksaa yli 300 €/kk big farmalle, joten tohtorit valehtelee potilaalle. Psykiatrit on töissä big farmalle, ihmiset on heille roska €€€€ määrää psykiateiassa diaknoosin, koska se mistä valtio maksaa eniten, se diaknoosin he tekee. Kun ADHD pillristä kela aloitti maksaa 2000 €/kk, kaikilla lapsilla alkoi olla ADHD.

Valtio maksaa psykiatriasta (palkat ja pillerit) 11 biljoonaa, että kyllä sillä rahalla valehtelee jokainen, kaikki me olemme Suomessa vain kauppatavaraa, koska valtio maksaa kansansa myrkyttämisen ja tuhoamisen, näin ei ole maissa joissa on vakuutus terveys, tiedän maailman tallaajana.

Muita sivuvaukutuksia valkosolujen lasku joka altistaa, koronalle, syövälle, haimatulehduksille ja monet neuroleptien käyttäjät kuolee niihin neurolepteillä tehtyihin tulehduksiin ja kemiallinen Parkinson joka estää mieltä virkistävät ulkoilut, eli
        Koulu lääketiede on markkinoinut insuliniiakin psyykkelääkkenä ihmisille joilla ei ole sokeri tautia, silloin kun insuliinilla oli kova hinta kuten nyt neurolepteillä.

Kun insuliinin hinta laski psykiatrit vain sanoi, että nyt uusien tutkimusten (tiesivät heti alkuun) mukaan, insuliini ei parannakaan näkymättömän sisimmän (psyche) tauteja.

Koululääketieteen tohtorit on vainoharhaiseksi €€€€€ syistä koulutettu, he näkee psykooseja päänsäryssä ja missä vaan, että saavat paljon merkattua ihmisiä mielisairaaksi, (joilla todella ei ole mitään tautia näkymättömässä sisimmässään)
        Ja näin oikeuden syöttää pillereitä joilla he tekevät selleisen kemiallisen epätasapainon, että omaisesi menettää kaiken omatoimisuuden heti ja palautuu vasta 6 kk verotuksen jälkeen.

Tohtorit pani vanhain kodissa isälleni myrkkyä jota ei saa antaa sydän vikaisille ja isällä oli tahdistin, ja hän menetti ulosteen pidätys kyvyn, joka palautui kuin hän oli 6 kk ilman psyyke myrkkyjä.

En usko että psykooseja tai muita psyche tauteja on olemasskaan, lukiessa psykiatrian historiaa, missä on myös kaasutuksia jne, alkaa tajuta että kyse on maapallon suurimmasta huijauksesta, ja
        Sen toimintamallit ovat barbaareja ja brutaaleita joista ihmisille jää hirmu traumat,
        Joten psykiatrien puoleen ei pidä kääntyä missään, he nimittäin myy kaikki jotka vielä omilla jaloilla seisoo hermomyrkky tehtaille orjaksi.

Ja valehtelevat että yksilöllä on kemaillinen epätasapaino ilman labraa!!!!! Pitäisi hälytys kellot soida, että he nimenomaan tekee myrkyillään kemiallisen epätasapainon.

Jos ystävälläsi on nekatiivisia kokemuksia psykiatreista kuten liki kaikilla jotka on ollu tekemisissä niiden ka, niin älä pakota psykiatrille, se ei ole tiede vaan joulupukki satu ihmisen näkymättömästä sisimmästä joka tuhansia vuosia selvisi ilman pillreitä, kunnes tuli big farma Freud joka myi tiskiltään opioideja omaa opioidi addictioaan rahoittaakseen ja valehteli rikkaille rouville että heillä on hysteria, neuroosi, tai skitsofrenia jotka kaikki paranee opioideilla.

Kun opioidi potilaat alkoi vapista huijari sanoi: uusi tiede on löytynyt, psykosomatia tekee nää kivut. Psykiatria on 100 % huijausta. Ei ole olemassakaan mitään sellaista psycheä jota big farma markkinoi, se on kaikki uutta orjakauppaa jossa ihmisille valehdellaan kuten Freud että heillä on muka tämä tai tämä tauti joka paranee €€€€pillereitä loppu ikä syömällä, kyse on uudesta orja eli ihmikaupasta, joita pitää varoa kuin katu huumekauppiasta.

• Anonyymi
        eihuolittupakkohoito kirjoitti:

Henkilö on tehnyt kk sisällä 4 itsemurha yritystä, avioeron vuoksi, pohjalla kaksisuuntainen mielialahäiriö, omaisena vaadin pakkohoitoon, mutta ei otettu,kun henkilö ei itse halunnut. Minun mielestä sairaala on heitteille jättäjä.

Psykiatrit akitoi itse itsensä leimoillaan vihaamaan niitä ihmisiä joita he leimaa, eli he on täys piruja niille, vaikka kuinka olisivat isä aurinkoisia sinulle.

Psykiatria on traumatisoivaa ja jos pakotat psykiatrian traumatisoimaa ihmistä psykiatrille hän mieluummin tappaa itsensä kun lähtee lisää traumatisoitavaksi.

Ei psykiatrilla ole muuta kuin lamauttavat sängyn pohjaan,
        Mutta erityisen sadistisia ja psykopaattista porukkaa sellaiseen ammattiin hakeutuu jossa saa pidättää ihmisiä yöllä ja päivällä, siihen hakeutuu samat persoonallisuudet kuin KGB hen. Jotka nauttii brutaaleita pidätyksistä.

Psykiatrien leimat on niin raakoja, että ainaostaan sadistinen persoona pystyy leimaamaan nillä ketään,

Ne jotka ovat olleet psykiatrien potilaina,
        Pitää heitä barbaareina, brutaaleita kiduttajina, vaikka valtio yrittää mediassa musta valko infolla pitää heidän päänsä päälle auttajan sädekehää, johon ei enää kukaan usko.

Kyllä ne ihmiset itse tietää mikä ja kuka heille on hyvä, joten älä pakkotuputa omaisille psykiatriaa, koska muuten menetät omaisesi, koska kuten sanoin moni tappaa mieluummin itsensä kuin menee niiden barabaareiden kidutettavaksi.

• Anonyymi
        11+11 kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on useampi kaksisuuntaistamielialahäiriötä sairastava. Useasti olen ihmetellyt, kuinka pitkään nämä saavat manioissaan reuhata, kunnes joku viranomainen puuttuu asiaan. Sukulaiset ja puolisot jostain syystä teeskentelevät, ettei mitään erityistä ole meneillään. Mahdoton on ymmärtää naapureita, työtovereita, yms. jotka vain naureskelevat sairaan kustannuksella. Jostain syystä myös työnantajat ovat arkoja puuttumaan tilanteisiin. Vasta kun sairastunut astuu liian suurille varpaille tai kiinnittää viranomaisten huomion, maanikko pääsee hoitoon. Kun mieli tasaantuu sairaalajakson ja masennuksen jälkeen, kaikki ovat kiitollisia saamastaa hoidosta.

Valitettavasti serotoniini sotkijat eli depressio lääkkeet tekee kemiallisen manian,
        Koska serotoniini sotkija pillerit saa ihmisen käymään välistä ylikierroksilla, ja se on kemiallista maniaa joka paranee sorotoniini sotkija pillereiden lopetuksella.

Tohtorit on raha tohtoreita ja heillä on tavoite kuinka paljon pillereita heidän on myytävä saadakseen määrätyn määrän osakkeita lääketehtaalta, eli psykiatrin vastaanotolle ei pidä mennä kukaan,
        He tekee kemiallisen epätasapainon pillereillään, jotka tekee 1000 erilaista mielen ja kehon epätasapainoa, kukaan joka niitä pillereitä syö ei ole normaali, kunnes hänet vieroitetaan,

Vainoharhainen on se tohtori joka uskoo psykiatrian teoriaa. Eikä ymmärrä että se on suulla tehty tiede kuten diaknoositkin ja psykiatria on maapallon suurin huijaus.

Ihmiset tuhansia vuosia on selvinneet illman psyche pillereitä,
        Ja selvää edelleen kun psykiatrialle ja sen pillereille vero raha kielletään,
        Siihen lipuu psykoosit, ADHD t ja kaikki näkymättömän sisimmän taudit jota itsekin huijattu psykiatria uskoo, eli he uskovat valhe kirjojaan, joissa ei ole yhtä ainutta labraa tai muuta fakta tutkimusta mistään,
        Ainoastaan manipuloitava yksilö uskoo moisia satusetä.

Terve suhtautuminen psykiatriaan on että ajattelet että heidän on tehtävä rahaa big farmalle ja heidän ammatti ja pillerit on äärimmäisen vaarallisia henkiselle ja kehon hyvin voinnille.

Koululääketieteen liikelaitos opettaa heidät kuten KGB stalinin, näkemään mielisairauksia kaikkialla kuin Stalin agentteja.

Jäitä hattuun, avohoito ei ole muuta kuin se että he valvovat että orja tuhoaa kehoaan pillereillä ja tuottaa rahaa big farmalle, eli he tekee vain ihmisten kotiin tarkistus kierroksia, tuottaako orja rahaa vai ei, jos ei tuota orja vangitaan ja pakko myrkytetään, koska pakko myrkytyksestä valtio maksaa myös big farman omistuksessa olevalle Koululääketieteen liikelaitokselle ja apteekeille rahaa.

Seuratkaa ensin rahaa kuinka se kulkee ja sitten päättäkää uskotteko yhtä ainutta sanaa joka psykiatrin suusta lähtee, minä pidän heitä vain ihmiskauppiana, joille ihmiset on yhtä arvottomia kuin Afrikasta pidätetyt ja kaupatut orjat.

Sähköshokki hoidot tuhoaa aivoja ja perustuu siihen että hoidon antaja saa sadististen nautinnon kun shokin saajan raaajat rämsähtelevät.
        Mitään todistetta minkään psykiatrisen hoidon tehosta ei ole koskaan ollut mitä historiassa on puoskaroitu ja puoskaroidaan nyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sairauden tunnottomiksi väitettiin myös juutalaisia jotka vaati psykiatreja korjaamaan silmä väri kartalla ja kalloharppi mittauksilla tehdyt skitsofrenia diaknoosit,
        Heille psykiatrian professorit kasahti, sairauden tunnottomia, eivät usko Nobel palkittua tiedettä, pidätettävä ja steriloitava mielisairaalaan, jossa heidät steriloitiin, jota jatkettiin kaasuttamalla.
        1990 luvulle asti eugenisti opin saaneet psykiatrit oli professorina ja teki nyky psykiatrian, jossa on mm. Sairauden tunnoton sana lyömä aseena mieltään täysin terveille, lopulta psykiatria ei ole juuri muuttunut 1940 luvun rotu hygienia opetustaan ulos.. Pitää muistaa psykiatrian teoria on suulla tehty kuten jokainen diaknoosit.

Ja se kannattaa muistaa aina että se on vain teoria (kuten marxismi, freudismi, darvinismi jne) mutta ei tiede.

Toisen maailmansodan pokeria pelatessa kannattaa aina muistaa, että vaikka Nazi kortilla on helppo alottaa, niin se ei ollu sitten se voittava käsi.

• Anonyymi
        auta! kirjoitti:

Kirjoittaja on ihan oikeassa! Pyskoosipotilas ei tajua tilannetta ja on vietävä pakkohoitoon! Ihan kohtalaisen lyhyessä ajassa tilanne rauhoittuu, kun saa auttavia lääkkeitä. Psykoosi saattaa laueta esim. kortisonihoidosta. Kokemusta lähipiiristä on. Auta tosiaan ja soita sairaalaan!

Tajuaa jos on vähänkään ilman lääkkeitä. Soru kuulostat sairaalta. Tsemppiä )

• Anonyymi

Totta täällä ei hoitoon pääse kokemusta on omasta tyttärestä

• Anonyymi

Ei oikeesti mitään muuta lisättävää. Mun äiti on nyt 11 kertaa psykoosissa ja karannut Tukholmaan elämään ilman tuloja kodittomana. Nukkuu siis ihan ulkona ja asunto Suomessa on jo mennyt, kun ei ole pystynyt hoitamaan MITÄÄN laskujaan puoleen vuoteen. Samalla osastolla on ollut neljä kertaa ja aina päästävät sen ulos ihan yhtä psykoosissa, kun sinne mennessäänkin. Hän ei ole ikinä parantunut ilman pakko hoitoa ja sitä ei millään saada, vaikka muakin on ihan uhkaillut tappaa ja pyörii kodin ovella silleen, että joutunut poliisitkin hänelle soittamaan. Tää tilanne Suomessa psykoosi potilaita kohtaan on ihan toivoton. Kaikkialle oon soittanut ja joka kerta myös erikseen osastolle ja kertonut tilanteen vakavuuden ja sairas historian, vaan sitä varten, että he on sitten päästänyt äidin kahden päivän päästä ulos. Alan olla jo ihan kädetön ja oma mielenterveys on mennyt traumojen uudelleen triggeröitymisestä niin huonoksi, että päädyin paranoidisuuden takia jo itsekkin osastolle. Koko tää Suomen tappiin asti itsemäärämis laki on yksi iso HEITTEILLE JÄTTÖ psykoosia sairastaville ihmisille.

• Anonyymi
        kukaanEiOleKiveä kirjoitti:

112, puhut asiaa! Psykoosiin on monia syitä, niin henkisiä kuin ihan fyysisiäkin. Varsinkun vanhemmalla iällä ihmiset reagoivat elimistöä rasittaviin sairauksiin usein sekavuudella ja sitten on tietenkin ihan aivoperäiset syyt, työperäiset myrkytystilatkin
        voivat ilmetä psykoosioirein...kyseessä ei siis suinkaan ole elämänmittainen tila.

Kun syitä selvitellään ja eri tekijöitä suljetaan pois, löytyy ongelman ydin jota voidaan tuloksekkaasti hoitaa. Onpa oireiden syy sielun hätä tai ruumiin vaurio, ihmistä voidaan auttaa ja hänellä on oikeus apuun!

Yhtä asiaa ei saa unohtaa, ns. hulluudessakin on aina siteeksi totta, jotakin on tapahtunut ja omituisten puheiden ja harhaisuuden takaa löytyy aina jokin kokemus, tapahtuma, väärintulkinta josta ihmisen on päästävä puhumaan. Kun tulee kuulluksi ja ymmärretyksi, oikaistuksi, paraneminen voi alkaa.

Ikävä sanoa, mutta lääkekierre tekee usein lyhyen sekavuusjakson jälkeen elinikäiseksi ns. psykoosisairauden. Lääketehdas pitää huolen ja samoin psykiatrit, että lääkkeitä tulee käytettyä loputtomiin, jopa loppuelämän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä sanoa, mutta lääkekierre tekee usein lyhyen sekavuusjakson jälkeen elinikäiseksi ns. psykoosisairauden. Lääketehdas pitää huolen ja samoin psykiatrit, että lääkkeitä tulee käytettyä loputtomiin, jopa loppuelämän.

Mitä tarkoitat lyhyellä sekavuusjaksolla. Psykoosi ei ole mikään ryyppyputki että olet vain kuukauden sekaisin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tarkoitat lyhyellä sekavuusjaksolla. Psykoosi ei ole mikään ryyppyputki että olet vain kuukauden sekaisin.

Ei niin. Psykoosi voi mennä ohi nopeamminkin.
        Jos tulee esim. päihdepsykoosi, se ei välttämättä kestä kovin kauan.

• 112

No, vaikkei se ihminen tajuaskaan olevansa sairas, nii sinne hoitoon vaan!!!!!!! Miettipä voimaton omainen vähän asiaa toisella tavalla. Entä jos ite olisitkin se sairas. Haluisitko, että sinut jätettäisiin omanonnen nojaan, kukaan ei tekisi mitään??? Tajuan kyllä, että ajat takaa sitä, ettei ihminen tajua olevansa sairas. Mutta silti sinne hoitoon vaan!! Jonakin päivänä se ihminen voi parantua, eikä todellakaan tuu sit sua kiittämään ja halailemaan sen jälkeen jos oletkin kääntänyt aikoinaan hänelle selkäsi!!! Hirveän välinpitämätön asenne sulla! Sori. Et ilmeisesti oo ite kokenu psykoosia.......

• Voimaton omainen

En ole itse kokenut psykoosia, mutta olen sellaista koko elämäni katsellut ja pyrkinyt auttamaan. Minun vastuullani ei ole auttaa koko maailmaa, eikä erityisesti ketään yksittäistä henkilöäkään, joku muu auttakoon välillä. Kuka? Se ei edes kiinnosta minua tällä hetkellä. Olen päättänyt irtisanoutua koko paskasta ja suunnata rajalliset resurssini muualle.

Sama kuin tulisin suu vaahdossa paasaamaan sinulle millainen murhaaja olet kun et anna ruokiasi kaikille maailman nälkäänäkeville. Et ilmeisesti itse ole kokenut läheisten mielenterveysongelmia....

• Tietenkin soitto 112

Sieltä ne haastattelee sinut ja mahdollisen avuntarvitsijan.
      Kertovat sinulle päätöksensä ja saat mielenrauhan.

• kaikenlaisia on

Minkä ikäinen ihme jos ei tiedä vuosilukua jolla eletään.

• Apupappi Mitler

Hmm.Vuodetkos ne ihmisenkin.Hmm.Kuluttaa?

• Ei aina psykoosi
        Apupappi Mitler kirjoitti:

Hmm.Vuodetkos ne ihmisenkin.Hmm.Kuluttaa?

Kyl sitä on syytä kysyä ikääkin. Sillä samanlaisia sairauden tuntemattomuusoireita ja kummallista käytöstä aiheuttaa myös monet neurologiset sairaudet.

Minulle aloituksen luettuani ei ensimmäiseksi tullut mieleen mielenterveysongelmat vaan omakohtaisesti omaisen sairastuminen dementiaan. Siitä sairaudesta ei parannuta niinkuin esim. psykoosista. Aloituskysymyksen voi ymmärtää eritavoin, mutta lääkärin tutkimuksiinhan "oudosti" käyttäytyvä ihminen on syytä ohjata.

• 112

Nii todellakin minkäs ikäinen tämä sekoileva on??? On kyl ihmisen pitäny jo jonkin aikaa olla pihalla kaikesta jos kyseessä on nuorempi henkilö eikä jo dementtiaikäisestä ihmisestä.......... Tälleen niistä läheisistä välitetään...... *huokaus*

• ...

10023 on paikka josta voi tilata kiireettölmän ambulanssin, mukana tulee myös lääkäri joka tekee päätöksen ohjataanko ihminen hoitoon vai ei.... Ehdottomasti soittoa vaan ja lanssia tilaamaan. Toisaalta kun ihminen ei ole vaaraksi itselleen tai muille voi olla että sairaalan portilta käännytetään vaikka kotona käynyt lääkäri M1 lähetteen tekisikin. Se on sinänsä huono että osaton lääkäri voi kumota päätöksen.... Satun työskentelemään alalla eikä tuo ole tavatonta ollenkaan.....

• 4y45y6456

ei kai se lääkäri nyt sentään kiireettömän ambulanssin kanssa kotiin tule sentään? En usko, kun ei kiireellisessäkään tule, ei niitä lääkäreitä niin vaan riitä joka paikkaan.

• Kyllä tulee,
        4y45y6456 kirjoitti:

ei kai se lääkäri nyt sentään kiireettömän ambulanssin kanssa kotiin tule sentään? En usko, kun ei kiireellisessäkään tule, ei niitä lääkäreitä niin vaan riitä joka paikkaan.

jos on tarpeen. Pakkohoitoon määräämiseen ei monesti nähdä tarvetta kun viet asiallisesti pukeutuneen ja rauhallisesti käyttäytyvän ("hullut" ei aina riehu ja erotu massasta) mutta psykoottisen henkilön terveyskeskukseen lääkärin pakeille.

Kotona saattaa olla parin kuukauden yövalvomiset takana ja kämppä on sisustettu kuin slummi konsanaan ja olemattomia kuuntelulaitteita revitään sähkölaitteista joten jälki on sen mukaista. Kyllä silloin on syytä pyytää lekuri paikanpäälle toteamaan tilanne.

• Kyyneleet 2008

Itse painin läheiseni kanssa samantapaisista ongelmista jokunen vuosi sitten.
      Ei nyt noin sekaisin ollut, eikä agresiivinen ja sain toki lääkäriinkin hänet.
      Hänellä oli univelkaa reilusti ja silti painoi töitä hirveästi yhä edelleen.
      Työnantajat ei puuttunueet asiaan vaikka hän oli uupumustaan käynyt alittamassa. Ei sitten lääkärissä kai kertonut kaikkia tuntemuksiaan.
      Laihtui rajusti jne jne.
      Sai lääkkeetkin ja unilääkkeet mutta apu tuli liian myöhään. Meni varmasti psykoosiin ja lähti omasta tahdostaan tästä maailmasta.

Eli ambulanssilla lääkäriin tai sitten päivystykseen mutta itse ehdottomasti mukaan kertomaan oireista.
      Kun monta kertaa tarjoaa hoitoon niin ottavat.
      Tuosta tilasta ei enää omin avuin ja ajan kanssa nousta. Mutta hoidettavissa silti on.
      Voimia. Tiedän millainen tilanne ja tunne sinulla on.
      Oisin auttanut läheistäni enemmänkin jos oisin arvannut mitä itselleen suunnitteli tekevänsä koska ei jaksanut enää mitään ja mieli harhaili missä sattuu.
      Voimia.

• "Urpo" 53v

Kerro minulle mitä ovat psykoosin kaltaiset oireet. Hän puhuu omituisia juttuja....?
      Kertoisitko, vaikka ihan lyhyesti.
      Siitä olisi nyt ehkä apua!

Tuo sana psykoosi tuntuu vilisevän monissa eri teksteissä, enkä ole vielä saanut selville minkälainen se käytännössä voisi olla. Skitsofrenia siihen aina yhdistetään, mutta ei sitten kuitenkaan aina.
      Vaimoni kanssa tuskailen ja tuolla toisaalla, toisessa keskustelussa juuri pohdimme hänen tilaansa. Skitsofreniasta ei hänen suhteensa voi olla kysymys, mutta nuo "omituiset jutut" ... Hhhmmm.
      Lääkäriin en häntä saa. Paitsi ehkä joskus pakolla, jos enää jaksan olla läsnä hetkeäkään.

• että näin

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoosi tuolta jos jotain selvyyttä saisi. Jos auttaisi asiaa. Ja joo, psykoosissa ollaan jo niin syvällä, ettei sairaudentuntoa ole, ja hoitoon ei vapaaehtoisista lähdetä.

Aloittaja voi soittaa yleiseen hätänumeroon 112, kyllä sieltä tulee ambulanssi, ja kyllä haastattelevat hyvin tarkasti molemmat, että saa selvillä kummalla se päässä sähköt ja kemiat sekaisin.

• Voimaton omainen

Alkavassa psykoosissa esimerkiksi on tietävinään enemmän kuin muut, salamyhkäisesti heittelee toteamuksia, joita ei selitä enempää. Kuvittelee tavallisia uutisia tai mainoksia viesteiksi juuri hänelle. Suuruudentunne, eli kuvittelee voivansa vaikuttaa asioihin, joihin ei voi. Keskittyy vahvasti johonkin asioihin, joilla ei muiden mielestä ole mitään merkitystä. Näkee kaikessa piilomerkityksiä.

Psykoosissa sitten voi nauraa tai itkeä ilman näkyvää syytä, mieliala ja ennen kaikkea mielipiteet voivat vaihdella hyvin nopeasti. Ajantaju vääristyy. Henkilö tuntuu poissaolevalta ja haahuilee ja on levoton, vaikka osaa tilapäisesti ryhdistäytyä ja muistuttaa jopa täysin tervettä. Valvominen liittyy aina psykoosiin ja on vahva hälytysmerkki.

Siinä jotain tietoa psykoosin oireista.

• Kokemusta myös

on, että myös kannabis edesauttaa psykoosin puhkeamista.

• kyl

alkoholi toki moninkertaisesti enemmän...

• on

kannabis on huume ja myrkky. sitä ei tarvitse laillistaa.

• faktaa pöytään
        on kirjoitti:

kannabis on huume ja myrkky. sitä ei tarvitse laillistaa.

kannabis on huume, siinä missä alkoholi, mutta kannabis ei ole kovin myrkyllinen koska siihen ei ole koskaan kukaan suoraanaisesti kuollut!! Toisin kuten laiulliseen alkoholiin on ja kuolee joka päivä lisää. Siinä se pieni ero laittomassa ja LAILLISESSA. :) Kannabis on se laitonta tai laillista ihmiset käyttää ja sitä yksinkertaisesti mahdotonta kitkeä, koska se saattuu kasvamaan siemestä kasviksi. Jotain järkeä sen suhteen olisi hyvä saada lakiin.

• faktaa pöytään
        faktaa pöytään kirjoitti:

kannabis on huume, siinä missä alkoholi, mutta kannabis ei ole kovin myrkyllinen koska siihen ei ole koskaan kukaan suoraanaisesti kuollut!! Toisin kuten laiulliseen alkoholiin on ja kuolee joka päivä lisää. Siinä se pieni ero laittomassa ja LAILLISESSA. :) Kannabis on se laitonta tai laillista ihmiset käyttää ja sitä yksinkertaisesti mahdotonta kitkeä, koska se saattuu kasvamaan siemestä kasviksi. Jotain järkeä sen suhteen olisi hyvä saada lakiin.

Kannabis herkistää aika paljon aistituntemuksia. Mulla ei ollut sen käytön kanssa psykoottisia oireita siihen asti, kun elämässä oli asiat muuten mallillaan eikä ollut pahasti mitään ylimääräisiä murheita, Psykoosin laukeamiseen kun on niin monta eri tekijää ja yhdessä kaikkien niiden kannabis saattaa sen laukaista tai olla laukaisevana tekijänä. Mä meinaan oireilin psyykkisesti ja kävin varmaa psykoosissa ihan ilman mitään päihteitä jo ennen ensimmäistä kannabiskoilua pelkkien pelkojen takia.
        Asioissa on yleensä monta tekijää... Ihmiset nyt käyttää päihteitä eikä niitä vaan voi kitkeä millään mistään koskaan kokonaan pois, Se on se totuus.

• mitäääähäh?

jos on iäkkäämpi ihminen voi olla muistisairauttakin taustalla,heilläkään ei monesti tietyssä vaiheessa sairaudentunnetta

• tuttu tilanne

Hankala tilanne. Vaatii yleensä sen, että ihminen on vaaraksi joko itselleen tai muille jotta henkilö saadaan pakkohoitoon eli ensin täytyy tapahtua jotain ikävää ennenkuin Suomessa ihmisen itsemäärämisoikuteen kajotaan. Hoitoon ei pääse edes kaikki jotka sitä vapaaehtoisesti haluavat.

• löag

Itse olin Helsingissä psykiatrian päivystyspolilla ja kuulin, kun hoitajat puhuivat keskenään: "Joo ihan selvästi apua hän tarvitsee, mutta kun ei ole osastolla tilaa."

• juuri näin!!!
        löag kirjoitti:

Itse olin Helsingissä psykiatrian päivystyspolilla ja kuulin, kun hoitajat puhuivat keskenään: "Joo ihan selvästi apua hän tarvitsee, mutta kun ei ole osastolla tilaa."

ei pääse aina hoitoon, vaikka olisikin vaaraksi itselle ja muille ja olisi lapsiakin kotona

• 1+1

Hän tarvitsee lääke-hoitoa!Ota yhdeyttä lääkäriin.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• miulmittää oo

Varmaan tarvitseekin,mutta jos potilas itse ei halua mennä lääkäriin siihen jää kokohomma..

• Tarkista oireet
    • Kaiken kokenut

Kokemuksesta tiedän,että vaikeaa on saada hoitoon,vihat saa niskoilleen,ja meillä kävi niin,että lähti vielä pois kotoa,pakeni,kun kaikki yrittää häntä saada hoitoon,vaikka muut ovat ihan pimeitä,vihdoin monien seikkailujen kautta saatiin vietyä ambulanssilla,ja 2 kk hoito.Kaksisuuntainen mielialahäiriö.lääkkeitä täytyy syödä koko ikänsä,sekin on oma lukunsa,kauan meni kokeillessa että sai sopivat.Tsemppiä vaan ja otan osaa..

• sivusta surullisena

tiedän henkilön, jota hoidettiin tämänkaltiasten oireiden vuoksi masennuslääkkeillä jne. Kuoli vähän aikaa sitten aivosyöpään, siitä johtui käytösmuutokset! Että ei ana ole kyse mielenterveyshäiriöistä!

• "Urpo" 53v

Niinpä! Vahvistat pelkojani!
        Pelkään myös olevani luuseri, jos/kun hyppään pois tästä karusellista ja paikallisesta helvetistäni.

• Tämmöisiä psykoja

nyt vain yhteiskunnassa riittää. Tunnen eräänkin, joka on täysin toisten autettavissa eikä osaa edes itselleen ruokaa tehdä. Edes voileipää. Eikä tajuaisi edes syödä, ellei näe jonkun muun syövän ja silloinkin katsoo tarkasti ja apinoi muiden tekemisiä. Tuo pelkää nykyään eksyvänsä, jos harhautuu kotioveltaan näköetäisyyden päähän.

Silti tämä ihminen julistaa osaavansa aivan kaiken ja tietävänsä kaiken paremmin kuin muut. Muut eivät tiedä yhtään mitään ja ovat tyhmiä ja rys-siä jos ovat jossakin asiassa eri mieltä. Ennen kuin vanhuudenheikkous iski, piti tapanaan uhkailla lapsiaan luiden katkomisella ja sissiotteella niskojen katkaisulla, elleivät ole aina samaa mieltä. Ainoa asia mihin hänellä mielenkiintoa riittää, on omien vaivojensa tutkailu. Kuten on ollut nuorempanakin. Jo hyttysenpisto on onnettomuus jota valitetaan muille moneen kertaan, ja päivät kuluvatkin usein erilaisten salvojen ja tököttien kanssa itseään rasvaillen. Jatkuvasti tupakoivana hänellä on tietenkin tupakkayskä, ja pitää tapanaan räkiä aina ja kaikkalla. Tietenkin hän kiistää tämän vaivan liittyvän tupakkaan millään tavalla, ja ellei saa yskälleen riittävästi sympatiaa niin toivottaa että kumpa te saisitte kaikki samat vaivat ja oikein kovana. Lisäksi uhoaa langettavansa kirouksia läheistensä päälle. Onpa salaa levittänyt räkäänsä vaimonsa tyynyliinaankin, jotta tähän tarttuisi samat vaivat kuin uskoo itsellään olevan.

Ja tämä on vasta pieni pintaraapaisu sairaudentunnottoman taipumuksista, eikä tuo persoona ole ilmaantunut mitenkään yht'äkkiä sairauden myötä, vaan kaikkinainen häijyys on ollut läsnä aina. Vasta viime vuosina on meininki mennyt entistä holtittomammaksi. Välillä tulee irvistelyä, tavaroiden paiskomista ja suoraa huutoa kuin pikkulapsella. Ja kun kohtaus menee ohi, niin uskoo läheistensä rikkoneen tavaroita tahallaan, eikä suinkaan itse.

Tällainen vanhus on aika rasittava. Tosin ei viranomaisten mielestä, joiden mielestä edes hoitotuellekaan ole tarvetta koska vanhuksella kerran on omaisia huolehtimassa ja koska vanhus itse kertoo viranomaisille pärjäävänsä hyvin ja osaavansa ihan mitä vaan ja että siivoojia ja ruoanlaittajia kyllä riittää.

• pikkusisar

Lähiomaiseni kohdalla tämäntyyppisten oireiden aiheuttaja oli muistisairaus,
      hän oli silloin vielä työikäinen, joten tällaista syytä ei heti osattu epäillä.

• "Pera Neppis"

Mun läheisellä ihmisellä on ollut vastaava tilanne jo ainakin niin kauan kun olen tuntenut. Hirveä riehuminen välillä päällä, kestää päiväkausia. Naapurit valittavat. Ulkomaanmatka oli yhtä farssia kun hotellihuoneista tuli kenkää kun tämä sai taas raivopuuskia ja huusi täyttä kurkkua ihan käsittämättömiä juttuja keskellä yötä Kaikki muut on hulluja kuulemma ja yrittää jotenkin painostaa ja kuuluisivat kuulemma hoitoon. Epäilee milloin ketäkin mistäkin. Väliajat käyttäytyy täysin normaalisti, on suorastaan yliälykäs, aikaansaava ja lämmin ihminen. Päihdeongelmaa ei ole minkäänlaista. Ollut jossain hoidossa ennen kuin tapasimme, mutta sielläkin hoitajat olivat kuulemma "hulluja". Olen yrittänyt monta kertaa saada menemään monenkinlaiselle vastaaotolle, mutta ei kuulemma tarvitse koska on terve.
      Mä en enää jaksa tätä, mun omat kuviotkin ovat nykyään rajoittuneita kun ei kosaan saa rauhassa nukkua eikä kotona voi tehdä mitään kun tämä tulee välillä höpöttämään niitä juttuja jossa käydään läpi siträ, kuinka ne hoitajat häöntä siellä painostivat. Vuosikausia samat jutut, yhä uudestaan. Mitä ihmettä mä teen. Olemme keski-ikäinen avopasri, joka ei edes vorallisesto asu yhdessä. Tällä naisella on oma kotikin, mutta ei siellä viihdy joidenkin omituisten verukkeiden johdosta. On mm. kantanut asuntonsa täyteen kaikenlöaista tavaraa, ettei sinne kunnolla mahdu sisään eikä mahdu kunnolla siivoamaan. Yritin pyytää jotain hoitohenkilökuntaa edes kotikäynnille, mutta eivät tule, pitäisi itse hakeutua hiotoon. Mutta kun ei mene, kun on mielestään terve ihminen.

• toimeen vaan

Terveyskeskus lääkäriltä lähete psykogeriatsiaan.Tai tk lääkärin kotikäyti,arviokäynti mitä hoitoa ko henkilö tarvitsee.!

• uytrrghjbvcfbjnm

varaa ittelles lääkäriaika ja keskustelette naamatusten.

Lääkärillä on mahdollisuus otta tarkkailuun kait 3 vrk., antaa ambulanssille hakukäskyn. Jos eivät yksin pärjää niin saavat poliisilta virka-apua.
        Olisko sillä välillä hänen tavaroiden siirto sinne oikeaan kotiinsa. Ja pääsisit elämään omaa elämää.
        -Eihän tuota jaksa pitkään kukaan. Siinä on sairastumisvaara ns. hoitajalla.

• Ratilainen

Ilmeisesti psykiatriapuolen hoitajien ja resurssien puutteessa on nykyään menty siihen, että hoitoa tarvitsevan pitää ensin tehdä jotain ennenkuin otetaan ns. pakkohoitoon. Varkauden pyörätiepuukkottaja ei päässy hoitoon vaikka oli itse sitä pyytänyt. Pelottava tilanne, kun yhteiskunnassa ihmiset eivät saa tarvitsemaansa hoitoa vain sen takia, että valtio säästää. Myyrmannin ja Kauhajoen surullliset esimerkit kertovat tästä.Aina pitää sattua jotain hirveätä, ennenkuin tässä maassa puututaana asioihin ja aletaan setviä syntyjä syviä.

Aloittajalle voisi neuvoa, että jos lähipiiristäsi löytyy henkilö, jolla on hyvät suhteet mielenterveysongelmista kärsivään ja auktoriteettiakin, niin käänny hänen puoleensa.
      Joskus näiden, jotka eivät itse tajua omaa tilaansa hoitoon saaminen vaatii vuosia ja monelaisia maannitteluja ja kikkoja.

Jos ei mikään auta, ota ohjat omiin käsiisi ja soita hätäkeskukseen tai jollekin
      terveysviranomaiselle silloin kun asianomaisella on ongelma hyvin nähtävillä.
      Joskus asioiden julkisuuteen tuominen vauhdittaa hoitoon pääsyä.

• hoitajankanssa

Ikävää mutta kaikkia oudosti käyttäytyviä ai voi laittaa hoitoon,tai yhteiskunnan ulkopuolelle. Meillä kakilla on mahdollisuus auttaa ja sietää erikoisia ihmisiä keskuudessamme. On surullista että toinen ihminen tekee toiselle pahaa,tappaa tai muuten satuttaa.Mutta totuus on se että äärimmäisen harvoin tekijä on mielisairas,vaikka tekoa ei voi mitenkään laittaa teveydenkään piikkiin. Yhteiskunnassamme elää paljon ihmisiä jotka ovat outoja ja kummallisia,mutteivat koskaan tee himutekoja.Meidän kakkien on vain hyväksyttävä heidätkin keskuuteemme.Mielisairaala ei valtaosalle ole ratkaisu.Se laitostaa ja tekee avuttomaksi. Avohoito ja sen lisääminen on oleellista.Kunnollinen terapia,ei niin että kerran kolmessakuukaudessa käydään kertomassa mitä kuuluu.

• AINO HELENA

Minulla on 60-vuotias veli, joka asui ikänsä, kaksi vuotta sitten kuolleen äitimme kanssa.Äitini oli narsistinen, jos olit mieliksi,kaikki oli hyvin, mutta omaa tahtoa ei saanut olla, ja veli oli aina mieliksi äidille.Nyt hän on sairaseläkkeellä ja tarvitsisi hoitoa,asuntoaan hän ei siivoa, eikä maksa siivoojan laskua,joten olen yrittänyt käydä siivoamassa hänelle, viimeksi siellä oli matojakin.Hänen varpaansa on vääntynyt sisäänpäin, jalat on täynnä mustelmia, kaupassa hän käy itse, kun me viemme hänet sinne.Hän kärsii ilmeisesti masennuksesta, ja unettomuutteen ostaa viinaa, mutta me emme voi tehdä mitään, koska hän ei halua,hänellä on ollut jo vuosia krooninen nuha, ja hän kuivaa nenäliinansa, eikä malta heittää pois.Kaupassa hän käyttäytyy normaalisti, ostosreissu kestää kaksi tuntia aina.

• toivoa on

Hei!

Itse jouduin viemään oman sisareni kantamalla lääkäriin... Kuuli ääniä ja ei uskaltanut enää olla kotonaan yksin. Tilasin lääkäriltä ajan päivystyksestä seuraavalle päivälle, antoivat kun sanoin ettei muuta vaihtoehtoa ole. seuraavana päivänä vein tosiaan väkisin lääkäriin ja kerroin tilanteen. Sisko uhkaili kidnaus syytteellä ja vaikka mitä, mutta apua hänelle oli saatava. Lääkäri laittoi pakkohoitoon seuraavaksi neljäksi päiväksi, jonka jälkeen siskoni jäi kahdeksi kuukaudeksi vapaaehtoisesti hoitoon ja pääsi pahimmasta yli.

Jos en olisi saanut itse vietyä lääkäriin häntä, olisin käynyt itse lääkärillä ja kertonut sisareni tilanteen jolloin lääkäri voi pyytää henkilöä tutkimuksiin ja jos ei suostu tulemaan niin lääkäri pyytää siinä tapauksessa poliisin apua henkilön paikalle saamiseksi.

• eräs tapaus

Vaikeaa on mielenterveyspotilaan elämään puuttua, vaikka näkee ihan selvästi että tällä on harhoja. Useimmat tulee jopa niin oveliksi, etteivät myönnä harhojaan, vaan laittavat niitä muiden syyksi. Toiset muka lavastavat hänen juomisiaan tuomalla tyhjiä pulloja asuntoon. Kun hän uhkaa tappaa itsensä roikkumalla 5 krs:n parvekkeella, niin avomies on hullu, kun soittaa poliisit ja ambulanssin . ja vain ainoastaan sikai, että haluaa taas lavastaa hänet syylliseksi ja epäkelvoksi ihmiseksi. Juovuksissa tämä ko. hlö soittelee muihin maihin sukulaisilleen, ja vaatii tulemaan heti parissa tunnissa Hkiin, koska ei jaksa miestään. Joku sukulainen onkin mennyt viimeisillä rahoillaa, mutta mielenterveyspotilas vaan kiukuttelee ja irvailee, että mitäs tänne tulit. En viitsi edes sulle ovea aukaista. Jne..loputtomasti.
      Itse seliviä nykyään niin, etten ole missään yhteyksissä, joka tietenkin tulkitaan sydämettömyydeksi sairasta ihmistä kohtaan. Oman jaksamiseni kannalta vaan en jaksa pitää yhteyksiä, ja siksi on parempi pysyä erossa.
      Tässäkin tapauksessa mielenterveyspotilas on ollut lukuisia kertoja pakkohoidossa, mutta sietä aina keplottelee itsensä jotenkin pois. Juo sitten muiden rahat ja käyttää kaikkia hyväkseen.

• 3+19

Äidilläni on ollut oikeastaan koko elämäni ajan psykoosioireita. Naapurit kaasuttavat kotia, poliisit häiriköivät ja seurailevat ja Venäjän mafia kulkee pihalla koirien kanssa valmiina sieppaamaan joko hänet tai (yleensä) minut. Tilanne paheni vanhempieni erottua ja minun muutettua pois kotoa - äiti ei enää ottanut lääkkeitään. Siitä seurasi se, että eräänä yönä äiti sitten vietiin Jorviin suljetulle kun oli alkanut metelöidä ja mm. repiä jalkalistoja asunnostaan irti, kun sieltä kuulemma tuli kaasua. Naapurit hälyttivät poliisin ja ambulanssin hätiin.
      Nyt äiti asuu palvelutalossa.

• Kaipaus ja katkeruus

Kyllähän nuo tosielämän "Kauniit ja rohkeat" tuli tutuksi mielenterveyspotilaan kanssa, akuutin psykoosin aikana. Salaisia sisaruksia, salakuunteluja, naapurin vakoojia, satelliittipuheluja, virolaisia gorilloja, velkojenperintää, poliisien seuraamista, kaverit yrittää tappaa/ erottaa perheestä, myrkytyksiä, kyttäämistä, omituisia puheluja, tyrmäystippoja, renkaiden puhkomisia, perintöjä, rakennustarkastaja vakoilee, luvattuja morsiamia, rekkakaupalla rahaa jossain...Nyt sille voi jo hieman naureskella, mutta silloin ei.

• Ongelmaisen tytär

Miten sait äitisi palvelutaloon? Onko siellä enemmän ymmärrystä mt-ongelmia kohtaan ja onko apu jotenkin lähempänä. Itsellä vähän samankaltainen tilanne ja jonnekin pitäisi saada toimitettua kun tuntuu ettei kauaa enää pärjää omillaan. Ja eri kaupungeissa asutaan, niin vähän hankala valvoakaan häntä..

• Kaipaus ja katkeruus

Ikävä faktahan Suomen maassa nykyään on, että hoitoon ei pääse eikä oteta vastentahtoisia potilaita. Jossei sitten suoraan osastolle itselleen ja ympäristölle vaarallisena, mutta sekin aika vähäistä. Harhaisen, aisti- ja kuuloharhoja kokevan psykoosipotilaan hoidon aloitus kesti 10 kk, koska potilas oli "omasta mielestään terve". Mutta hoitoon päästessä tilanne oli jo akuutti. Jos sinä tiedät, että kaikki ei ole kunnossa, on oltava kärsivällinen, ovelakin, soiteltava lääkäriin/ lääkäreille, oltava mukana tutkimuksissa (jos potilaan sinne asti saa) ja pyydettävä tietoa. Vainoharhoista ja aistiharhoista kärsivä potilas osaa kyllä olla tutkimusten ajan "terve". Se on pelottava tunne, kun toiselle ei saa apua. Yleensä apua saa liian myöhään. Sairaudentunto puuttuu kokonaan, sairas ihminen kokee toiset uhaksi, häntä vainotaan. Hänhän on terve, muut ovat sairaita. Myös oma perhe, vaimo ym. Se on kovin kuluttavaa omaisille enkä syytä ketään joka uupuu taakan alle psyykepotilaan omaisena. Joskus on valittava parisuhteen ja oman mielenterveyden väliltä.

• 3+19

Joo, äitiäkään ei varmaan olisi Jorviin otettu, mutta kun oli noin vuosi ennen tuota viimeistä "napsahdusta" viillellyt ranteensa. Oli uskonut, että minut on tapettu ja viety auton takakontissa Viroon (tällä kertaa syypäänä oli virolainen mafia).
        Tavallaan syytän itseäni siitä - en vain jaksanut enää vastailla kaikkiin hämäriin ja häiritseviin tekstiviesteihin, joissa vuoroin syytellään naapureita seurailusta ja kaasuttelusta, vuoroin kysellään olenko hengissä ja välillä kerrotaan mitä "kaupungilla puhutaan" minusta (tyyliin "sanovat että olet potkinut naapurin poikaa älä potki sitä äläkä puhu sille", vaikka naapurissani asui vain kaksi eläkeläispariskuntaa). Minä vain kyllästyin tolkuttamaan samoja asioita: älä höpsi, naapurini ovat se-ja-se eikä heillä ole lapsia, olen hengissä ja voin hyvin...

Jossain vaiheessa jaksaminen vain loppuu. Viimeistään siinä vaiheessa kun viestejä tulee yölläkin viidestä kymmeneen peräjälkeen. Pidin kännykkääni koko ajan äänettömällä, kun en halunnut vastailla työssä mitä ihmeellisempiin puheluihin.
        Äiti oli sitten siellä Jorvin suljetulla puoli vuotta. Sinä aikana vuokrakämppä lähti alta (ei mikään ihme). Onneksi pääsi palvelutaloon, jossa on joka päivä hoitaja paikalla katsomassa, että lääkkeet otetaan...

• unettomuusSSSS

aiheuttaa vakavia ongelmia ja psykoosin kaltaisia oireita, mutta kuitenkin itse tiedostaa niiden johtuvan väsymyksestä. Väsyneenä kaikki aistit ovat niin ylirasittuneina, että äänetkin alkavat kuulostaa oudoilta... tyyliin myös paha krapula.

Päivystys ei auta unettomia, joka on todella väärin. Siinä on lähellä riistää oman henkensä kun ei kukaan auta... kaikki mitä tahtoo on vain vähän unta. Olen pettynyt ja vihainen sairaalan toimintaan enkä sinne enää jalallanikaan astu kysymään apua "pikku vaivoista." Saa kuolema olla lähellä ja joku toinen saa minut sinne raahata ennen kuin ikinä vaivaan heidän aikaansa yhtään millään!!!!!!!!! Ei luulisi olevan hirveän vaikeaa kirjoittaa sitä reseptiä... ja sopia jatkosta vähentämällä lääkitystä jne.

• kalliokielo4

Kokemusta on minullakin läheiseni psyykkisestä sairastumisesta. Neuvoisin sinua, ettei kannata jäädä odottamaan mihin suuntaan tilanne kehittyy. Oma läheiseni sai ensimmäisellä lääkärikäynnillä diagnoosiksi hypomanian ja jonkin lääkereseptin, jonka repi heti lääkäristä tultuamme. Minkäänlaista sairaudentuntoa ei siis ollut.
      Parin viikon kuluessa, yöt valvottuaan, meni psykoosiin ja sai mm. jumalalta erilaisia viestejä, mm. kehotuksen surmata perheensä. Muut "eivät ymmärtäneet mistään mitään eivätkä sitä, etteivät hekään tarvitse unta", kun sairastunut valvotti perhettään. Joutui sitten suljetulle osastolle pakkohoitoon kuukauden päiviksi.
      Jos sairaudentuntoa ei ole, olisi pakkohoito turvallisinta sekä sairastuneen itsensä että läheisten kannalta. Älä siis viivyttele, vaan ota yhteyttä lääkäriiin. Varsinkin jos perheessä on pieniä lapsia, on pakkohoito tietääkseni perusteltu.

• paska systeemi

Omalla isoäidilläni on alzheimer. On jo helvetin huonossa kunnossa, mutta omien sanojensa mukaan voi oikein hyvin. Lääkärille on joskus mummo saatu, mutta ei suostu syömään lääkkeitään ja kohta on siinä tilassa ettei lääkkeet auta. Haluaa väkisin asua omassa asunnossa, vaikkei edes saa ruokaa hankittua tai arkiaskareita tehtyä. Oma isäni on aivan lopussa kun joutuu jatkuvasti huolehtimaan äidistään ja samalla pitäisi tehdä 5 päivää viikossa työtä. Eikä kunnalta saa mitään apua, kun mummo ei ole muka tarpeeksi huonossa kunnossa! Mitä pitää tapahtua ennen kuin sitä apua saa? Rahaa ei yksityiseen hoitoon ole eikä tule. Pitääkö mummoni joutua johonkin vakavaan onnettomuuten tai eksyä ennen kuin kunta mitään apua tarjoaa?! Paska systeemi pettää ihmiset kun voivat huonosti!

• kotihengetärkgs

Sairas kunnan päiväkeskukseen päivä ajaksi. ?
        Kotipalvelun / kotuhoidon johtajan kutsut tekemään hoitokartoituksen .
        Kodinhoitajan/ lähihoitajan aamukäynti, lääk. , pesut .
        Päivällä lämpimän aterian kotiinkulj. lääk. anto.

• 12

Vaarisi on otettava avio- ja asumusero. Näin hän vapautuu kohtuuttomasta taakastaan. Sitten yhteiskunta huolehtii mummosta. Kurjaa mutta totta. Muu ei auta.

• rereererreer

Se, etten muista mikä vuosi on tarkoittaa että olen psykoosissa?

noi voi perk.... mäkin välillä unohdan onko se nyt 11 vai 12 vai mikä. eli olen psykoosissa?

minullakin on omituiset jutut, muta en kuulukkaan massaan ja saatan olla jopa lievästi austistinen.

• kalliokielo4

No niin taidat olla, kun et tajua toisen hätää ja aliarvioit niiden mielipiteitä, joilla on oikeasti kokemusta asiasta.

• rerererererrererer
        kalliokielo4 kirjoitti:

No niin taidat olla, kun et tajua toisen hätää ja aliarvioit niiden mielipiteitä, joilla on oikeasti kokemusta asiasta.

En tajua vai?

minulla on ihan samat oireet olleet kuin ylläolevalla. En ole koskaan nukkunut yöllä hyvin ja kuten sanoin, minulla on omat juttuni ja niinedespäin.

ei välttämättä ole psykoosissa siis.ja jos oikeasti olisi hätä niin eiköhän silloin soitettaisiin sairaalaan eikä kirjotettaisi suomi24 palstalla?

• 84765
        rerererererrererer kirjoitti:

En tajua vai?

minulla on ihan samat oireet olleet kuin ylläolevalla. En ole koskaan nukkunut yöllä hyvin ja kuten sanoin, minulla on omat juttuni ja niinedespäin.

ei välttämättä ole psykoosissa siis.ja jos oikeasti olisi hätä niin eiköhän silloin soitettaisiin sairaalaan eikä kirjotettaisi suomi24 palstalla?

just näin.
        Itse olin narsistisen entisen aviomieheni ajojahdin kohde yli seitsemän vuotta, ennen kuin tajusin muuttaa paikkakunnalta pois.
        oli ilmoituksia poliisiin ja psykiatrille, lastensuojeluun ja työnantajalle, keksittyjä juttuja, jotka aikansa menivät "läpi".
        Tuo että täällä huudellaan kuulostaa juurikin exäni kaltaisen ihmisen touhuilta.
        Ihmisiä on erilaisia.
        Kaikki "eri tavalla ajattelevat" eivät ole harhaisia tai mielisairaita.
        Ei me missän pohjois-koreassa kuitenkaan eletä.

• Kukaan ei kehtaa

läväyttää niitä rankimpia "omituisuuksia", helpompaa ja hienotunteisempaa on paljastaa niitä vähemmän tunnistettaviassa olevia tempauksia ja sanomisia.

Oman äitini vuosiluvun muistamattomuus kytkeytyi siihen että alkoi elää aikaa ennen meitä lapsia.

• mikä vuosi....

ehkä ei kuitenkaan tarkoitettu tavallisia erehdyksiä, vaan sitä että oikeasti elellään vaikka 1970-lukua. Tai miksei 1790-lukua.
        Älä suorista mutkia ja väheksy omaisten tuskaa.

• kotkotkoo

en tiedä ikää mutta voi olla dementiaakin. noin se alkoi isälläni kanssa.

• lääkärinplanttu

AP:lle:
      Kerrot "psykoosin kaltaisista oireista".
      Lääkäri on ainoa taho, joka pystyy arvioimaan, onko kyse psykoosista vai jostain muusta (esim. erilaisia dementian oireita voi muuten olla jo nuorehkoillakin ihmisillä. Lisäksi tulevat erilaiset endokrinologiset sairaudet, aivokasvaimet ym.).

Jos lääkäri kumppanisi psykoottiseksi toteaa, hän kirjoittaa lähetteen tahdonvastaiseen hoitoon, joka on vasta ensimmäinen vaihe pitkäkestoisen "pakkohoidon" toteutumisessa. Useamman lääkärin on todettava hoidon tarve tietyn seuranta-ajan kuluessa.

Ilman muuta kumppanisi tarvitsee apua. Siis shätänumero tai "kiireetön ambulanssi".

Pskykoottisilla potilailla on melko harvoin sairaudentuntoa, joka tosin saattaa puuttua muistakin syistä.

Puhelin käteen - sillä autat kumppaniasi parhaiten.

• "syvä huokaus"

Ihmettelen mihin tarvitaan sairaan hoitoa ,jos ei voi edes apua esim puhelimella kysyä . Varmaan lääkärit voisi auttaa tai ainakin neuvoa paremmin ,kuin joku yleinenpalsta.

• Aikuisen pojan ÄITI

Hei, olen itse joutunut viime syksynä toimittamaan lapseni hoitoon koska hänellä oli päällä monen päivän ryyppyputki kera lääkkeiden.Kiitos hänen ystävälleen joka soitti minulle ja ilmoitti lapseni huonosta kunnosta.
      Soitin ensin hätäkeskukseen ja sieltä sain numeron johon soitin.Lääkäri tuli kera poliisien ja totesi lapsellani olevan psykoosi päällä.Lääkäri puhui hänelle kauniisti ja ihmekumma hän suostui lähtemään Aurooraan.Lapseni oli siellä 4 päivää suljetulla osastolla ja koska lääkäri ei voinut diagnosoida mitään sairautta, hän pääsi pois ja kukaan ei siitäm ilmoittanut minulle.Luojan kiitos lapseni pelästyi niin paljon tuota olotilaansa että haki apua ja on nyt kunnossa mutta koko ajan minä äitinä kuitenkin pelkään että koska hän repsahtaa.Lapseni ollessa sairaalassa, ei minulle, äidille, annettu mitään tietoja koska lapseni on jo aikuinen ja se rassas minua niin, että jouduin itse jäämään sairaslomalle.
      Omaisten on pakko puuttua jos läheisen elämä on vaikeaa, muuten se mielestäni olisi ihan suoraan heitteillejättöä!
      Voimia kaikille niille omaisille jotka huolehditte läheisistänne.

• täekeitä ihmisiä

Muutama vuosi sitten sain läheiseni tk-vastaan otolle (siis miltein pakolla)Lääkäri haastatteli potilaan ja totesi minulle "ei nyt minun mielestä tarvii olla huolissaan,Hänhän lupas jo huomenna mennä töihin"Tuo ei minua tyydyttäny.Seuraavana päivänä soitin Psykiatrian polille.Siellä nähtiin oireet vahvasta psykoosista.Siitä alkoi minun vaikea elämän vaihe jota kesti 6v.Mutta taistelu kannatti.Nyt elämässä kiinni.mutta monet haukut silloin sain "kun puutuin hanen asioihin"
      Kyllä se on HEITTEELLE JÄTTÖjos ei toimita hoitoon.Meidän terveitten velvollisuus on toimittaa hoitoon,myös mielenterveys potilaat.Lääkärit vastaavat sen jälkeen hänestä.

• CC(

Amatööripsykologien ei kannattaisi tehdä psykoositulkintoja. Mielisairaala on niin kamala paikka, ettei sinne kannata laittaa ketään, vaikka jutut joskus olisivatkin hieman pehmeitä. Maailmaan mahtuu juttua ja jos ei ole sairaudentuntoa, niin mielisairaalaan pakolla vieminen tuhoaa tälläisen ihmisen täysin.

Itse olen joutunut puolisoni kanssa näihin tilanteisiin ja paikkakuntani mielisairaalan ylilääkäri on todella kamala henkilö; kaikki naiset jotka osuvat kosketteluetäisyydelle tulevat kähmityksi. Tälläisen henkilön läheisyyteen avuton lepositeillä kiinnitetty kaunis nainen...autz!

M1 -lähete tuhoaa perheet. Paikalle tulee ambulanssi ja poliisit, puoliso raahataan itkevien lasten edessä ambulanssiin ja sitten viedään terveyskeskuslääkärin tutkittavaksi. Onneksi meidän tapauksessa terveyskeskuslääkäri totesi, ettei pakkohoidolle ole mitään perusteita ja palautti puolisoni heti takaisin. Ylilääkäri oli varmasti harmissaan; pääsiäinen oli juuri alkamassa ja sairaala lähes tyhjä, mutta eipä saanut vaimoani sinne. Joutui ressukka menemään harmissaan kotiinsa oman ruman ylipainoisen vaimonsa viereen.

Vaimon suku on tässä asiassa ollut se kaikkein pahin, kateellinen sisko yhdessä häiriintyneen anopin (vaimoni äiti) kanssa ovat koettaneet saada kauniin vaimoni sairaalaan vaikkei hän ole mielisairas.

• 364635634563

poliisit? Ymmärtääkseni ensin ei mitään poliiiseja tule. Vaan pelkät sairaanhoitajat. He käyvät kotikäynnillä ihan ilman ambulanssia. Sit he antaa ajan psykiatrille, jonne voi mennä. Jos ei mene, tulee ambulanssai ja vie lääkärin tutkittavaksi,mikäli hoitajat ajatteli että sussa on jotain vikaa. jos ei ole psykoosia, pääsee kotiin kun lääkäri juttele vähän aikaa. Suosittelen EHDOTTOMASTI yhteistyötä heti varhaisessa vaiheessa näiden mielisairaanhoitajien kanssa , ja käymään todistamassa itsensä terveeksi psykiatrilla, vaikka ei olisikaan mitään sairautta, näin välttyy ambulansseilta, poliiseilta, lasten itkuilta kuten mainitsit.Terve ymmärtää jos suku on huolissaan ja toimii yhteistyössä, se voi ärsyttää, mutta vastustus on vielä pahempi tie.

• CC(
        364635634563 kirjoitti:

poliisit? Ymmärtääkseni ensin ei mitään poliiiseja tule. Vaan pelkät sairaanhoitajat. He käyvät kotikäynnillä ihan ilman ambulanssia. Sit he antaa ajan psykiatrille, jonne voi mennä. Jos ei mene, tulee ambulanssai ja vie lääkärin tutkittavaksi,mikäli hoitajat ajatteli että sussa on jotain vikaa. jos ei ole psykoosia, pääsee kotiin kun lääkäri juttele vähän aikaa. Suosittelen EHDOTTOMASTI yhteistyötä heti varhaisessa vaiheessa näiden mielisairaanhoitajien kanssa , ja käymään todistamassa itsensä terveeksi psykiatrilla, vaikka ei olisikaan mitään sairautta, näin välttyy ambulansseilta, poliiseilta, lasten itkuilta kuten mainitsit.Terve ymmärtää jos suku on huolissaan ja toimii yhteistyössä, se voi ärsyttää, mutta vastustus on vielä pahempi tie.

Tässä malliesimerkki henkilöstä joka ei tiedä asiasta mitään, vaan luulee, että mielisairaala on jokin parantava tai autuaaksi tekevä laitos. Mielisairaalassa ihmiset pumpataan täyteen lääkettä - ihminen ei suinkaan parane siellä. Sinä voit mennä mielisairaalaan, mutta vaimoni pysyy kotona. Kyllä perheen pää tuntee puolisonsa paremmin kuin suku, jonka vaimo on joutunut sulkemaan ulos elämästemme useaksi vuodeksi. Ja aivan syystä. Nyt vaimo päästi minun kehoituksesta suvun takasin elämäämme ja näin heti kävi. Nyt olemme tästä eteenpäin viisaampia ja suljemme vaimon puoleisen suvun kokonaan ulos elämästämme. Lopullisesti.

Poliisi tulee lähes aina yhdessä ambulanssin kanssa. Ainakin täälläpäin .

• 6858568568
        CC( kirjoitti:

Tässä malliesimerkki henkilöstä joka ei tiedä asiasta mitään, vaan luulee, että mielisairaala on jokin parantava tai autuaaksi tekevä laitos. Mielisairaalassa ihmiset pumpataan täyteen lääkettä - ihminen ei suinkaan parane siellä. Sinä voit mennä mielisairaalaan, mutta vaimoni pysyy kotona. Kyllä perheen pää tuntee puolisonsa paremmin kuin suku, jonka vaimo on joutunut sulkemaan ulos elämästemme useaksi vuodeksi. Ja aivan syystä. Nyt vaimo päästi minun kehoituksesta suvun takasin elämäämme ja näin heti kävi. Nyt olemme tästä eteenpäin viisaampia ja suljemme vaimon puoleisen suvun kokonaan ulos elämästämme. Lopullisesti.

Poliisi tulee lähes aina yhdessä ambulanssin kanssa. Ainakin täälläpäin .

no minulla kävi juuri niin kuin kierroin. Mitään tarvetta ei ollut milekkään psykiatriselle hoidolle, eräs sukulainen oli vaan saanut päähänsä että tarvitsen hoitoa. Hän itse oli psyk. hoidossa. Kun on yhteistyöhaluinen, niin hoitohenkilökunta näkee sen positiivisena asiana, eli terveeksi. Mutta hoidon vastustaminen nähdään sairauden merkkinä, siis edes tarkastuksen vastustaminen. Tasapainoinen ihminen ymmärtää että joku sukulainen voi olla huolissaan, eikä hermostu, ellei sitten se jatku sen jälkeenkin kun psykiatri on todennut huolen aiheettomaksi. Mitään polisia ei tarvittu, jos ei ole väkivaltainen ja vastusta hoitohenkilökuntaa väkivaltaisesti. MIKSI joku rupeisi riehumaan sairaanhoitajille, vaikka he olisivatkin väärässä? Asiat saadaan kyllä myöhemminkin selvitettyä ihan rauhassa.

• CC(
        6858568568 kirjoitti:

no minulla kävi juuri niin kuin kierroin. Mitään tarvetta ei ollut milekkään psykiatriselle hoidolle, eräs sukulainen oli vaan saanut päähänsä että tarvitsen hoitoa. Hän itse oli psyk. hoidossa. Kun on yhteistyöhaluinen, niin hoitohenkilökunta näkee sen positiivisena asiana, eli terveeksi. Mutta hoidon vastustaminen nähdään sairauden merkkinä, siis edes tarkastuksen vastustaminen. Tasapainoinen ihminen ymmärtää että joku sukulainen voi olla huolissaan, eikä hermostu, ellei sitten se jatku sen jälkeenkin kun psykiatri on todennut huolen aiheettomaksi. Mitään polisia ei tarvittu, jos ei ole väkivaltainen ja vastusta hoitohenkilökuntaa väkivaltaisesti. MIKSI joku rupeisi riehumaan sairaanhoitajille, vaikka he olisivatkin väärässä? Asiat saadaan kyllä myöhemminkin selvitettyä ihan rauhassa.

Tasapainoinen ihminen myös ymmärtää, ettei lääkepöppyrä paranna ihmistä vaan siirtää ongelmia eteenpäin. Tasapainoinen ihminen myös ymmärtää milloin toinen on psykoosissa ja milloin ei. Mielisairaala ei ole ratkaisu vaan pikemminkin se on osa ongelmaa. Hoidon vastustaminen on joskus perusteltua kun tajuaa millaiseen paikkaan itselle rakasta ihmistä olleen viemässä.
        Sinä voit pitää mielipiteesi - minä pidän omani. Minulla on vahvat perusteet epäillä koko mielisairaalahoidon mielekkyyttä, mutta tämä on paljon isompi asiakokonaisuus kuin tässä voisi käsitellä joten ei aiheesta enempää.

• Anteeksi nyt mutta
        CC( kirjoitti:

Tasapainoinen ihminen myös ymmärtää, ettei lääkepöppyrä paranna ihmistä vaan siirtää ongelmia eteenpäin. Tasapainoinen ihminen myös ymmärtää milloin toinen on psykoosissa ja milloin ei. Mielisairaala ei ole ratkaisu vaan pikemminkin se on osa ongelmaa. Hoidon vastustaminen on joskus perusteltua kun tajuaa millaiseen paikkaan itselle rakasta ihmistä olleen viemässä.
        Sinä voit pitää mielipiteesi - minä pidän omani. Minulla on vahvat perusteet epäillä koko mielisairaalahoidon mielekkyyttä, mutta tämä on paljon isompi asiakokonaisuus kuin tässä voisi käsitellä joten ei aiheesta enempää.

jos ei haluta ajaa kokonaista perhettä hulluuden syövereihin niin silloin kaikkien kannalta parasta on laittaa sairastunut ihminen mielisairaalaan.

Ihmisten ennakkoasenteita tulisi korjata kyseistä laitosta kohtaan, elokuvat ovat luoneet väärityneen mielikuvan ja luullaan elämän päättyvän jos sinne joutuu.

Omaisetkin voisivat rohkaistua ja vierailla sairaalassa (silloin kun se sallitaan) niin tajuaisivat olla syyllistämättä itseään hoitoonviemisestä ja ymmärtäisivät kuinka iso asia on kun ihminen saa oikeanlaisen avun sen sijaan että omaiset yrittävät vain epätoivoisesti selviytyä sairastuneen kanssa kotona.

• Väärä peruste
        CC( kirjoitti:

Tämä mielipide ei ole kovinkaan tasapainoinen. Kaikki sairaat pitää hoitaa, somaattiset sairaudet omassa paikassaan ja mielen puolen pipit omassaan. Vai jätätkä sinä esim. syövän hoitamatta itseltäsi tai läheiseltäsi? Mielisairaus ei parane kotona sen enempää kuin syöpäkään ja jos oikeasti "rakastaa", niin läheisen vie sinne, mistä apua on saatavilla, koska sinä et kummallekaan sairaudelle mahda mitään.

• ensinnäkin tässä ei

puhuttu siitä, että "jutut ovat hieman pehmeitä." Etkö lukenut ketjua?
        Sairaalahoito on joskus välttämätön.
        Ja se ambulanssi on PAKKO soittaa, ei siinä jäädä odottelemaan mitään ylihuomisen kotikäyntejä, kun tilanne on vaarallinen ja akuutti.

• vittu1
        364635634563 kirjoitti:

Tarviitte äkkiä hoitoa!

• N

Oletko varma?

• suoraahuutoa..

Mulla asui senänaapurina nainen joka huusi kuin sikaa pistettäisiin. Luulin että joku juoppo ukko hakkaa perhettään mutta nainen siellä taisteli demoneja vastaan. Edellinen asuja oli muuttanut kun lapsi oli pelännyt huutoa.
      Ekakerran kun naisen näin se karjaisi: saatanan lesbot! tajusin sitten ettei kaikki ole kunnossa. Puhuttiin kyllä naapurien kanssa mitä voisi tehdä mutta ei mitään toimivaa keksitty..

• psykoosipate

Mä olin just noin kaksi viikkoa psykoosissa. Vaikea sanoa kun ei voi tietää, ennen vappua se alkoi ja toivottavasti se on jo päättynyt. En tajunnut millä planeetalla matkustan, myöskään kellon ajat olivat ihan yhtä hepreaa. En huomannut tai kuullut ihmisiä kun ne yritti kommunikoida minulle. Esimerkiksi olin läsnä kokouksessa missä olisi pitänyt osallistua aktiivisesti mukaan. Olin kyllä läsnä, mutta en kuullut mitään ääniä. Jälkeenpäin kuulin, että olin sanonut vain että kaikki on kunnossa ja kävellyt pois kuin aaveen nähnyt. Kotona en juurikaan yöpynyt vaan nukuin pätkissä missä sattuu, metsiköissä ja pusikoissa, lähinnä luonnossa. Kunpa joku kaveri olisi tajunnut, että nyt ei Patella pyöri joka propelli samaa tahtia ja soittanut ambulanssin. Olisin siitä kovasti kiitollinen ollut, Moni kaveri sanoi että ne oli kattonu että nyt ei vahvasti pyyhki mutta siihenpä se sitten niitten osalta jäi. Ihmettelyksi. Tänään tulee ensimäinen ystävä katsomaan kuinka oikein jakselen, ja se on ensimäinen ihminen jota kiinnostaa että onko kaikki ok. Harmi että en siihen törmännyt psykoosin aikana, hän olisi tehnyt kaikkensa hoitoon laittamiseksi. Sen vain sanon että n. kaksi viikkoa psykoosissa yksin tuolla missä sattuu miten sattuu on aika outoa. Onneksi ei käynyt mitenkään.

• Kummaa tekstiä

Luonteeltaan erilainen ja ei nuku hyvin? Kenenkä mielestä, sinunko?

Ei noilla statseilla kyllä psykoosin diagnoosia käteen saa. Pakkohoito rajoittaa aina henkilön itsemääräämisoikeutta ja on siten juridisesti erittäin arkaluonteinen kysymys, vaatii kolmen eri lääkärin lausunnon ja tarvittaessa voi asianomainen valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen. Jokaisella ihmisellä on perustuslailla turvattu koskemattomuus josta säädetään lailla tarkemmin.

Onko henkilö uhkana terveydellesi, turvallisuudellesi, vai miksi kuvittelet, että sinä voit tuomita ihmisiä tuolla tavalla?

• Juurikin noin. Tällä aloituksen tehneellä tyypillä ei ole kaikki omilla hyllyillä yläkerran kaapeissa. Se jokainen viikko kaivelee toisten kuvittelemiaan sairauksia.
        Se itse uskoo olevansa virheetön ja useimpien ihmisten yläpuolella, etenkin tyyppien, jotka eivät kuulu sen valitsemaan uskontokomeroon.

Kun tuo tyyppi on henkisesti kahlittu uskontonsa riimuihin, niin se on yksinäisyys, joka laittaa etsimään nettikeskusteluista vertaistukea omille mielipiteilleen.

• 19+3

Suosittelen tutustumaan uuteen suomalaisen kirjoittamaan elämänfilosofiaan Alkuajatus - Elämän pieni käsikirja (Hannu 2010). Kirjan mukaan kopioimme lapsuudesta lähtien ajatuksia ympäristöltämme, ja nämä ajatukset määrittelevät meille vahvasti minkälaisia meidän tulisi olla, ja mitä meidän elämässämme tulisi tehdä, jotta täyttäisimme kunkin ajan ja ympäristön vaatimukset "kunnollisesta" ihmisestä.

Ulkoiset ajatukset asettuvat mieleen ulkoisiksi tahdoiksi ohjaamaan elämänvalintoja, jonka takia oma tahto vajoaakin osittain tai kokonaan tiedottomuuteen. Ihminen joka kokee oman tahdon olemassaolon, voi huonosti etäisyydestään siihen, mutta koska hänen opittujen ajatustensa mukaan täytyy etsiä vastauksia ympäristön tarjoamasta suunnasta, hän ei kykene ratkaisemaan ongelmaa, vaan jää ristiriitaiseen tilaan.

Tätä ristiriita jotkut voi pyrkiä pakenemaan luomalla erillisen todellisuuden itselleen, jolloin kontaktipinta muuhun ympäristöön pienenee. Normaalitapa paeta ristiriitaa on esimerkiksi alkoholinkäyttö, shoppailu, pelaaminen, liika työnteko tai mikä tahansa asia, jolla huomion onnistuu siirtämään pois mielessään pyörivistä ajatuksista.

Kirjasta löytyvän tiedon varassa oppii tarkastelemaan ajatuksia mielessään. Kun ajatus paljastuu, siitä tulee tietoiseksi, jolloin sen voi valita pois. Sitä ennen se vaikuttaa toimintaan tiedottomuudesta, eikä henkilö välttämättä huomaa sitä lainkaan. Tätä työtä tehdessä mieli selkenee, jonka seurauksena tietoisuus itsestä ja omasta tahdosta kasvavat, ja sitä mukaan kun valinnat siirtyvät kohti alkuperäistä omaa tahtoa, myös huonovointi katoaa.

Kannattaa tutustua tähän kirjaan, se todella toimii!
      Lisää sivulla www.alkuajatus.org

• psykoosissa ollut

Minut on poliisit hakeneet kotoa jotka veivät terveyskeskukseen ja sieltä sitten lääkärisssä käynnin jälkeeen vietiin mielisairaalaan.
      Sisko oli soitellut psyk polille ja poliisille

• Anonyymi

Oliko aiheellinen vai aiheeton?

• 112

aikuinen poikani joutui psykoosiin,tilasin lanssin ja he vievät pojan tk;hon ja siltä sairaalaan ja siltä mielenterveys yksikköön ja poika pääsi kotiin muutaman päivän päästä kun kohtaus oli ohi.

• sama juttu

Onko jotain dementiaa tai neurologista vammaa taustalla? Ambulanssi vaan paikalle ja akuuttipsykiatrian osastolle. Dementialta tulo kuulostaa. Itse olen selvinnyt terapian avulla psykoosista. Löytyy näita tapauksia aika monia, useimmat ei pääse edes hoitoon.

• Voi teitä kaikkia.

kokemusta on: iso ero: Te olette ahdasmielisiä ja lapsellisia. Kuolkaa etanoliin ja ahdasmielisyyteen ja psykoosiin.

• Minäsitäminätätäminä

Ja te kaikki muutkin olette lapsellisia ja hölmöjä. Kaikki ovat niin tietäjiä olevinaan mutta ei tiedä mistään piirun vertaa mitään. "Minun sukulaiseni sitä minun isäni tätä minun emäntäni tätä minun koirani tota minä sitä minä tätä minä tota minä tiedän kuinka sitä ja minä tiedän kuinka tätä.."

Älkää olko tietävinään kaikkea. Sillä te ette valitettavasti tiedä. Kirjoittelette varmaan päivästä toiseen jonnekkin vastaaville forumeille silmät kiiluen ja luulette tietävänne asioiden syvimpiä olemuksia.

Miettikää hiljaa itseksenne mitä teette ja miksi.

• N

Tuliko edes kertaakaan mieleen et yli väsymys voi olla..

• Hössötys

Eihän suurimmalle osalle tule mieleen yhtään mitään. Soitetaan vaan "lanssia" silmät kiiluen ja hössötetään ja sössötetään.

Ylivarovaisia ja pelokkaita hössöttäjiä. Maalaisjärjestä ei ole tietoakaan kun ollaan vaan niin maalaisjärkisiä.

• tyttönen--

Täällä on tullut paljon vastauksia, että soita vaan 112 ja ambulanssi tulee paikalle ja vie kyseisen henkilön hoitoon. Itse psykoosin läpikäyneenä voin sanoa, että ei sinne hoitoon niin vaan helposti pääse ainakaan täällä pk-seudulla. Kävin juttelemassa tavallisen terveyskeskuslääkärin kanssa, joka laittoi lähetteen psyk-puolelle, siellä sitten juttelin sairaanhoitajan kanssa, joka taas passitti kotiin (sain kyllä uuden ajan parin päivän päähän). Minulla oli siis jo selkeitä oireita, en pystynyt keskittymään oikein mihinkään yms. psykoosissa aloin jo silloin olemaan. No sitten viikonlopun aikana tilanne meni sen verran pahaksi, että sanoin itse että nyt lähdetään sairaalaan, jokin oli pahasti vinossa enkä oikein tiennyt että mikä. Tuntui siltä, että vanhemmat käyttäytyivät tosi kummallisesti. (He käyttäytyivät oikeastikin eri tavalla kuin yleensä, johtuen siitä, että itse olin niin sekaisin, mutta itse huomasin vain heidän käyttäytymisensä.) Sairaalassa minut otettiin sitten, monen tunnin odottelun jälkeen, suljetulle osastolle. Siitä tulikin sitten aika pitkä reissu ja lähdin sitten toiseen paikkaan kuntoutukseenkin.

Niin, eli pääsin hoitoon vasta kun oli jo tosi pahat oireet käynnissä. Suljetulle osastolle siis otetaan sisään vasta kun on jo aika huonossa kunnossa. Tietysti joillekin psykoottisista oireista kärsiville riittää varmaan myös vain avo-puolella käyminen ja tilanteen seuraaminen, lääkitys yms.

Aloittajaa neuvoisin niin, että soittaisit terveyskeskukseen tai sairaalan psyk.puolelle ja kysyisit, miten kyseisessä tilanteessa tulisi menetellä. Heillä siellä on varmasti asiantuntemusta tähän. Tiedän myös, että tuosta henkiööstä tuntuu varmaan ihan hirveältä, jos muut "luulevat" hänen olevan sairas kun hänellä itsellään ei ole sairauden tuntua. Jos sanoisit vaikka, että se helpottaisi sinua tosi paljon jos kys. henkilö kävisi vaikka juttelemassa terveyskeskuslääkärin kanssa (luulisi että tässä tapauksessa saisi nopeasti ajan). Voisit sitten itsekin vaikka jutella tämän lääkärin kanssa. Ei ehkä kannata alkaa sanomaan mitään, että sulla on psykoosi tms. se ainakin pahentaisi hänen oloaan varmaan kun ei sitä sairauden tuntoa ole.

• Herätkää

"Aloittajaa neuvoisin niin.."

"Olen aloittanut psykoosin, olen harrastanut sitä vuoden.."

Mitä ihmettä ihmiset höpöttää täällä? Jokainen teistä joka sanoo muistavansa kuinka "oli vaikea keskittyä sillon ja sillon olin kyllä psykoosissa..", lässyn lässyn. Te ette siitä kirjoittaisi.

Psykoosi tarkoittaa siis ihan psykoosia. Ei teidän pikku "en saanut alapäätä pyyhittyä niin menin Peijakseen.." Psykoosissa ihminen ei tiedä mistään mitään. Ja useinmiten siitä ei muista mitään. Psykoosi on kohtaus.

Te ihan keksimällä keksitte itsellenne sairauksia/syitä rypeä itsesäälissä. Herätkää. Ihan aikuisten oikeasti.

• tässä tämä tuli. komppaan.

• vs. eval

Ja kyllä muistaa. Olen itse omalta potilaaltani kuullut sanantarkat kertomukset pakkohoitojaksoon liityneen eristysjakson ajalta vuodelta -85, johon ei sinänsä mitään dramatiikkaa liittynyt. Kyllä potilas muisti, kaikkien tilanteessa läsnäolleiden lääkärien ja hoitajien nimet (joista osa eläkkeellä tai kuolleena jo vuosia/vuosikymmeniä) ja kuka teki ja mitä. Nämä nimet myös vanhempien kollegoiden vahvistamat ovat. Kyllä skitsofreniaan sairastunut muistaa, jopa paljon paremmin kuin ns. terve ihminen.

• niin.

Jospa se johtuu uniongelmista. Tai ravinto? Lääkäristä hän saisi siihen vinkkejä ja mikä vaivaa.

• Puoliksi väkisin

Tällaisilla oireilla alkaa myös Alzheimerin tauti tai mikä tahansa dementoiva muistisairaus. Tavalla tai toisella lääkärin tutkimuksiin pika pikaa.

Yksin on turha taistella ihmistä vastaan, joka ei tilaansa ymmärrä. Eikö sulla ole ketään, jonka tuella ja yhdessä saatte jutun menemään perille tai jos se ei mene, niin jollakin tavalla 'hienosti kiertämällä' terveydenhuoltopuolen arvion tilanteesta.

• neuvox

Jos on kyseessä keski-ikäinen tai vanhempi ihminen, pitää huomioon ottaa myös muistisairauden mahdollisuus mielenterveydenhäiriön ohella. Tosin muistisairaus ei ala oireilla ihan yhtäkkisesti, mielenterveydenhäiriö voi alkaa nopeammin.

Oli kyseessä kumpi vaan tai vielä jotain muuta, apua pitää etsiä. Kaupungeissa on yleensä olemassa terveyspalvelujen neuvonta tai vastaava (10023), johon voi soittaa ja selittää tilanteen. Yleensä tällaisissa tilanteissa on mahdollista saada lääkäri kotikäynnille arvioimaan ihmisen tilannetta ja hoidon tarvetta. Mielestäni yleinen hätänumero (112) ei ole oikea soiton kohde tässä tilanteessa, jos ei yhtäkkiä ole tullut jotain akuuttia hätää - ihminen yrittää sytyttää tulipaloa, tappaa itsensä tai toisia tms. Kaikilla paikkakunnilla - myös maaseutukunnissa - on olemassa jokin taho, jonne voi läheinen vastaavassa tilanteessa soittaa, kertoa tilanteen ja saada neuvoja, miten toimia. Eikä haittaa, vaikka ensimmäinen soitto menisi väärälle taholle - kyllä yleensä neuvotaan eteenpäin ja oikeaan paikkaa.

• 20.n v. kokemus

Mikäli olet Lappeenrannasta, et saa häntä hoitoon, vaikka puhuisi kuinka sekavia!

• ban oskiainen

Vai Lappeenrannasta. Veikkaan kyllä enemmän eteläistä Kouvolaa. Siellä yks tapauskovainen tyyppi työkseen väsää tämänkaltaisia viestejä nettiin.
      Se ei uskalla kohdata pimeää sisimpäänsä vaan hakee tukea sormea osoittavasti tuntemistaan ihmisistä.
      Sillä on vaikea minävaurio. Kuka sitä enää, 70 kymppistä äijää voi auttaa. Päällepäin kuin joku arkkienkeli, mutta olla annas kun se koneelle pääsee.

• Urhoska

Nimimerkki "Suomi on vapaa maa" puhuu täyttä totta. Ex-mieheni joutui psykoosiin liiallisen amfetamiinin käytön laukaisemana. Kuukauden verran kuuntelin höpöhöpö-juttuja, katselin kummallista käytöstä, ja koko tämän ajan yritin saada hänelle hoitoa.

Muutaman kerran soitin ambulanssin; ekalla kerralla mies lähti kotoa ennen ambulanssin tuloa, toisella kertaa jutteli kyllä hoitajien kanssa kotona, mutta ei suostunut lähtemään, ja koska osasi esittää selväjärkistä, eivät hoitajat häntä mukaankaan voineet ottaa väkisin. Kolmannella kertaa lähti mukaan, mutta ensiavussa lääkäriä odotellessa taas liukeni paikalta, eikä vartija tähän voinut puuttua.

Pari kertaa myös itse vein hänet ensiapuun, toisella kerralla kun jäi kuuntelemaan lääkäriä, tämä määräsi päivystyspakkauksen rauhoittavia... En voinut lääkärille selittää tilannetta, koska mies ei halunnut minua huoneeseen. Eipä selitykseni mitään kyllä olisi vaikuttanutkaan. Soitin myös päihdepsykiatriselle osastolle neuvoja kysyäkseni, mutta neuvojen lisäksi hekään eivät voineet auttaa.

Olin itse totaalisen väsynyt tähän touhuun ja mietin jo vaikka mitä vaihtoehtoja, kunnes mies soitti, että on ensiavun eristyshuoneessa, joutui sinne mentyään riehumaan poliisilaitokselle. Menin EA:un ja sieltä miehen matka jatkui pp-osastolle ambulanssin kyydissä. Yhden kerran harkitsi karkaamista, mutta hänet saatiin kuin saatiinkin pakkohoitoon 2 kuukaudeksi, jonak aikana tosin karkasi kerran.

Siis malliesimerkki siitä, että psykoosipotilasta ei toinen saa hoitoon, ennen kuin rupeaa riehumaan tms. Ja liukuhihnatoiminnalta vaikuttaa; ko. mies lääkittiin osastolla täysin vihannekseksi, vähän juteltiin diipadaapaa ja päästettiin ulos jatkamaan normaalia (=huume-) elämäänsä vieläpä lääkeriippuvuuden kera. Verorahat menivät siis täysin hukkaan, näin kylmästi sanottuna.

• fataku

mitä sä siitä pskasta välität heitä se roskii ja pölli sen marit ja pössyttele ite.miks laitat tännee tommosta paskaa

• Urhoska

Fataku ei tainnut tajuta? Kyse on EX-miehestäni, joka ei käyttänyt maria, vaan kovia huumeita. Itse en käytä/ole käyttänyt huumeita laisinkaan, joten vaikka hän marin käyttäjä olisikin ollut, en niitä olisi itse polttanut. Ja siis minkä/kenet heittäisin roskiin..? Juttuni ei ollut p*skaa, vaan täyttä totta. Älä lue, jos ottaa aivoon. Ja opettele ensiksi lukemaan, ennen kuin luet.

• Kärsivä Hyvämies

KUULKAAS NYT ASIAN ON SUOMENLAIN MUKAAN JUURI NÄIN.

- Henkilöä saa viirata päänupista ihan, kuinka paljon tahansa.
      - Hän saa aiheuttaa taloudellisia ja henkisiäkärsimyksiä omaisille ja ulkopuolisille niin paljon, kuin haluaa, koska sellainen käytöstapa ei ole ristiriidassa Suomen eikä EU-Lakien kanssa.

- RAJA PAKKOHOITOON OHJAAMISESSA MENEE TÄSSÄ!
      VAHINGOITTAA TAI UHKA, ETTÄ HÄN VAHINGOITTAA ITSEÄÄN, TAI TOISTA ON ILMEINEN.

Siinä on se raja, jolla POLIISIKIN määrittelee sen laitetaanko henkilö mustaanmaijaan vai ei.

Jos pelkkien puhelinsoittojen perusteella ambulanssikuskit tai poliisi alkaisi viemään ihmisiä pakkohoitoon.
      Tulisi kysymyksee se onko puhelimella ilmoituksen tehnyt ihminen itse pipi-päästään.
      Hulluhan voisi silloin puhelimella soittelemalla passittaa, koko sukunsa pakkohoitoon.

Tiedän tämän siitä, että oma vaimoni on täyshullu, mm.
      Minä, lapseni ja muu suku olemme aivan raunioina tuon hullun vaimoni vuoksi.
      Olemme hänen takiaan menettäneet omakotitalomme, yksi lapsistamme on huostaanotettuna, olen menettänyt hänen takiaan kaksi työpaikkaa
      Hullu vaimoni on Poliisin voimalla ajanut minut kerran pois kodistani, oli tehnyt Poliisille puhelinsoiton, jossa oli kertoillut valheellisesti minun olevan väkivaltainen. Sen jälkeen oli aiheuttanut itellen mustelmia ja mennyt lääkäriin kertomaan, että minä olen pahoinpidellyt hänet, josta sai lääkärin lausunnon, jota käyttää jatkuvasti minua vastaan Meille on syntynyt yksi Avioliiton ulkopuolinen lapsi tuon hullun vaimon avioliiton ulkopuolisten seikkailuiden vuoksi. Ja se häpeä, jota hullu vaimoni aiheuttaa röyhkeästi kertoilemalla kaikille mahdollisille ihmisille omia sairasmielisiä juttujaan on sanoin kuvailematon.

Olen kysellyt kaikilta viranomais tahoilta ja lääkäreiltä, kuinka hänelle saataisiin, joku psyyke lääkitys niin he sanovat, että tulkaa lääkäriin.
      Asia on näin ei hullu tunnusta olevansa hullu niin, kuin ei alkoholistikaan tunnusta olevansa juoppo.
      Eikä häntä voi väkisin vastoin omaatahtoaan sinne lääkäriin tai terapiaan viedä, koska hänen mielestään nimenomaan hänellä ei ole mitään ongelmaa.

Viranomaiset ovat sanoneet, että hänet saa pakkohoitoon vasta sitten, kun hän aikoo tai on yrittänyt itsemurhaa tai alkaa väkivaltaiseksi minua lapsiamme tai muita kohtaan. Hullu vaimoni on pahoinpidellyt lapsiamme, mutta on kääntänyt asiat päälaelleen niin, että se pahoinpitelijä olenkin minä.
      Ja sairasmieliset sosiaaliviranomaiset asettuvat aina äidin puolelle eivät koskaan isän puolelle.
      Ja tällaisella väärällä menettelyllä tukevat hullun vaimoni sairaita tekoja ja puheita. Pelkään tosiaankin omien lasteni puolesta.

• yksi_samaa_kokenut

Syvä kumarrus sinulle ja voimia kaiken kunnianloukkauksien keskellä. Samankaltaiset kokemukset. Päättäjille tulisi kertoa, että luottamus viranomaisiin ja erityisesti sosiaaliterveydenhoitopuolen on perustellusti mennyt. On totuuden aika. Milloin mihinkin tietosuojaan vedoten on vuosia peitelty hoitojen kehittymättömyyttä ja tuloksettomuutta. On aika myöntää että hoitotaitojen puutteessa sosiaalipuolen ainoa ratkaisu on paeta ongelmaa. Eli ehdotetaan vain pariskuntaa muuttamaan erilleen ja lapset sille, jolle ne 1v ikäisenä ovat eniten kiintyneet eli pienin muutos lapsien ja ympäristön elämässä.
        Vaimon sairaalloisia vaatimuksia mahdollisesti huonosti menestyneen miehen varallisuuteen ja vielä sairaalloisempia toimia jatkuvaan mustamaalaukseen ja valheeseen ei siis hoideta, vaikka ne varmistavat että käytöshäiriöt "periytyvät" seuraavaan sukupolveen pahempina. Ja turhautumisensa vain väsyttää ja vähentää onnistumismahdollisuuksia perheenä.
        Sitten ihmetellään miksi Suomen nuoriso on entistä sairaampaa.
        Yhteiskunnan virhe nro 1!
        Kuitenkin alunperin perheessä ei ole mitään vikaa. Mies on yritteliäs, mutta yhteiskuntamme "leijuu" globaalisten talousvoittojen suosimisessa sen sijaan, että työtä jaettaisi tasan. 15v opiskelun jälkeen työpaikka pitäisi aueta jokaiselle, vaikka ei ole mitään suhteita tai kokemusta.
        Kun on pienet tulot tosiaan moni retki on lasten kanssa tosiaan väsyttävämpää ja usein herkemmin nainen alkaa syyttää itseään salaa ja sitten kun se ei auta niin miestänsä, vaikka sekään ei auta. Mainosmaailma jopa koulu luo vaatimuksia: perheen onni syntyy vain kalliista ajanvietteestä. Koulupiireissäkään ei juuri näy malleja, joissa halvemmalla onnistuu lasten kanssa harrastaminen.
        Terveenä puolisona ymmärsin luopua joistakin tarpeista. Sairaan äidin tapauksessa ongelma kasvaa kuitenkin ne ajat jona olen työpätkillä. Pienet lapset eivät ymmärrä isää, joka torjuu lelun rahan takia.
        Hyvää kokemustakin on, jossain päiväkerhossa tällaisen pienituloisuuden hyväksymisen opettaminen esim. päiväkotilasten rinnalla heidän äideilleen. Siis samalla ohjattiin käyttämään perheen harrastus ja koulutusmahdollisuuksien toteuttamiseen apua niiltä tahoilta, jotka jo ovat tajunneet, että tässähän on yhteiskuntamme paras todellisuus, vapauden lahja ja elämä. Sitä paitsi yhteiskunta säästäisi miljoonan euron menot ainakin yhden lapsen sairastuessa koko loppuelämänsä.
        Kun psyykkinen kuorma jo näkyy äidin huonona keskittymisenä, lastenhoidonlaiminlyönteinä ja unohteluna. Tällainen ihminen tietysti syyllistää kaikissa virheissään huomauttajaa tai puolisoa. Sitten hän saa ulkopuoleltakin negatiivista palautetta ja sairauskierre syvenee. Samalla myös lapset oirehtivat ja kodinhoitonne muuttuu raskaammaksi. Lopulta lastensuojelu on otettava selvittämään asiaa ja vaimollekin löytyi psykiatrisen palvelijat, jotka koittivat auttaa. Vaimopa ei ollut helppo tapaus, vaan viikon päästä alkaen seuraavat 3vk palaverit päättyivät tällaisen hoitajan lausumaan: ”Paraneminen ei etene, kunnes sairaudentunnottomuus hellittää”. He ja minun kukkaronikaan ei jaksanut pitkään, tarjosivat kahta lääkettä joista enempi käytökseen vaikuttavan potilas sai vuoden 3 kk päästä jättää pois kun ei tykännyt ja on vain vuosikontrollissa, sairaseläkeläinen. Hankalia tilanteita siis on riittänyt. Hän pakottaa meidät tai naapurimme muuttamaan milloin milläkin verukkeella ja dramaattisesti itkee ja raivoo myös vuorotellen.
        Yhteiskunnan virhe nro 2!
        Noissa tarpeettomissa muuttamistilanteissa tai kunnianloukattuja naapureita kohdatessa tai vääriä hälytyksiä autokorjaamoille tai KELAlle oikaistessa yllätyn usein kuinka hyvin yksityiset naapurit ymmärtävät. Kaupungin asuntotoimiston edustajat kuitenkin eivät ota mitään varoituksia vaimon sairaudesta huomioon. Ylimääräistä työtä tulee kerta toisensa jälkeen. Vaimon sairaalloisiin syytöksiin, jos ne koskevat miestä eikä heitä, heillä on heti valmiina ehdotus: ”muuta erilleen.” !!
        Haluan vakuuttaa sinua, että olet arvokkain ihminen yhteiskuntamme vikaa kärsivällisesti paikkaillessasi. Kerron positiivisena kokemuksenani, että lapseni alkoivat ymmärtää, jotkut jo 10v. iässä sekä sosiaalipuolen ohjeiden vinoutuneisuuden, että köyhän isän kanssa elämisen ja yhdessä tekemisen ilot.
        Lasten kanssa vaikeinta oli vain muutaman vuoden ajan siis. Eli mielestäni tein oikein selittäessäni joskus lapsille, että nyt äiti tekee, väärin koska hänellä on pieni sairaus, jota on vaikea hoitaa pois. Onnekseen niin tekivät myös eräät ystävämmekin.
        On oikein sinun ottaa omaa aikaa ja elämää terveiden kanssa. Me saamme varmasti jo mielessämme nauttia myös siitä hetkestä, kun puolisomme pääsee irti sairaudestaan. Parisuhdeterapiakin auttaa hieman jo siitä hetkestä, kun pyydät sitä, vaikka puolisosi kieltäytyisi tai käytännössä useimmin, ajaisi ei-rakentavilla syytöksillään kokoontumisen ihan turhaksi. Olet kuitenkin kertonut olevasi huolissasi perheen jaksamisen ja lastenkasvun suhteen ja itse et lähde syyttelylinjalle, muist

• ...

Hän on demoni

• Raamatun Tutkia

Kukaan ihminen ei ole demoni, mutta demoni voi riivata ihmistä.

• Raamatun Tuntia

Kukaan ihminen ei ole demoni, mutta demoni voi riivata ihmistä.

• sinzku92

Kyllä hoitoon ollaan sellasia ihmisiä ottamassa kuka ei välttämättä hoitoa tarvitse. 12v:nä olin 8kuukautta suljetulla osastolla, lääkäri sano minun kuullen muutamat kerratkin että minä en ole hoidon tarpeessa mutta sossu tantta sano että olen nii piti olla sitte... ja eroja kun on kihlatun kanssa ollut nii olen käynyt päivystävässä valittamassa ahdistusta että sais rauhottavaa lääkitystä, muutaman kerran sain ja viimesellä kerralla kirjoittivat lähetteen psykiatriaa lapussa luki psykoosissa oleva nuori nainen sen jälkee en ole käyny valittamassa.

• surutta vaan

Aloittajalle: Kokemukseni uuteen vuokra-asuntoon muuttaessani oli seuraava:
      Alakerran emäntä, siis jo yli viisikymppinen kuljeskeli yöllä avaamassa ja sulkemassa ulko-ovea melkein joka yö. Kovaa paukuttelua kuului silloin tietenkin minun asuntooni moisesta. Välillä ulvoi kuin susi.

Vahtimestarille kun kerroin sanoi että vähän meteliakin pitäisi pystyä kestämään.
      Meniin asuntoyhtiön pääkonttorille, kun en yrityksistä huolimatta saanut minkäänlaista kontaktia tuohon ihmiseen. Oli kuin transsitilassa.
      Lupasivat heti lähettää sinne kunnan puolesta tilanteen selvittäjät. Asuu nyt sitten sopivammassa ryhmäasunnossa missä on seuranta ja hoitoa muutenkin jatkuvasti. Naapurisopu ennen kaikkea, mutta ihminen ei voinut hyvin ja tein sen minkä voin auttaakseni häntyä, mutta tietenkin myös ittseäni.
      Naapurit täytyy lyöttäytyä yhteen ja etsiä sopiva ratkaisu jokaisen huonosti voivan kohdalla., Sen verran täytyy mielkestäni välittää tooisesta. Yleensä kyllä naapurit tietävät mitä missäkin tapahtuu.

• Aurora 15-talo

Jokaisessa kaupungissa pitäisi minun mielestäni olla kaupungin päivystävä lääkäri jonka saa kotiin ja joka tekee arvion hoidon tarpeesta ja kirjoittaa M1-lähetteen jolloin henkilö saadaan viedä psykiatriseen hoitoon ambulanssilla ja tarvittaessa poliisien saattamana.Ambulanssi ei saa lähteä viemään väkisin henkilöä jos henkilö ei suostu.Tämä pätee myöskin läheisiin.Ihmistä ei voi väkisin viedä minnekään vaan tarvitaan kyseinen pakkohoitolähete.
      Voimia!

• 16+1

Toiveesi saattaa pian toteutua. Suomi on matkalla fasistiseksi valtioksi jo ulkopolitiikan taholta, joten vastaavansuuntainen järjestely psykiatriassa ei olisi mitenkään ihmetys. Toivottavasti ei kuitenkaan tapahdu. Jokaisella pitää olla lupa elää vapaana ilman pakottamista, jos ei ole Suomen lakia rikkonut.

• psykiatri

Ei ole missään nimessä normaalia tekstiä

• POLVISTUKAA.

Minä olen mahtava sorkkatautinen tulta syöksevä sonniolento. Te polvistutte ja palvotte minua. TE olette minun saastaisia orjia. Oi vavistaa, saastaiset olennot. Vaviskaa.

• Aloittajan sairasta tekstiä. Siltä meni uskottavuus kun se halusi toisin ajattelevan naapurinsa pakkohoitoon monilla yhteydenotoilla terveys-tai järjestysviranomaisiin.

Kylän raitille se tulee kd-vanhurskaus naamallaan. Pseudo uskonnollisuus on oire hyvin huonosta itsetunnosta. Tämä nimim. POLVISTUKAA.

• mielenterveyskiima
    • Ai niinkö?

"Jokaisessa kaupungissa pitäisi minun mielestäni olla kaupungin päivystävä lääkäri jonka saa kotiin ja joka tekee arvion hoidon tarpeesta ja kirjoittaa M1-lähetteen jolloin henkilö saadaan viedä psykiatriseen hoitoon ambulanssilla ja tarvittaessa poliisien saattamana.Ambulanssi ei saa lähteä viemään väkisin henkilöä jos henkilö ei suostu.Tämä pätee myöskin läheisiin.Ihmistä ei voi väkisin viedä minnekään vaan tarvitaan kyseinen pakkohoitolähete.
      Voimia! "

haista sinä kuule apina pitkä p aska.
      sinulle pitäisi liimata m1 lähete suoraan p erseeseen ja lähettää siperiaan tapettavaksi.
      sunlainen mulkero jos pakkohoitolähetteitä soittelee tai kirjottelee niin muista että sen jälkeen sua vainotaan.

• psykiatrian vihaaja

ja kytät on yhteiskunnan juoksupoikia, niitä saa vetää turpaan aina kun pystyy koska saahan itseään puolustaa.

p askalakkivaltio suomi, hurraa!

• kuspää

"- Henkilöä saa viirata päänupista ihan, kuinka paljon tahansa.
      - Hän saa aiheuttaa taloudellisia ja henkisiäkärsimyksiä omaisille ja ulkopuolisille niin paljon, kuin haluaa, koska sellainen käytöstapa ei ole ristiriidassa Suomen eikä EU-Lakien kanssa.

- RAJA PAKKOHOITOON OHJAAMISESSA MENEE TÄSSÄ!
      VAHINGOITTAA TAI UHKA, ETTÄ HÄN VAHINGOITTAA ITSEÄÄN, TAI TOISTA ON ILMEINEN."

ja kun tää ihminen, jolle apua järjestät, osaa keskustella asiallisesti, sinä todellakin olet se pipipää ja elämäntuhooja, ihmisoikeuksien loukkaaja, kateellinen, katkera, hullu paska, poisleikattu tän ihmisen "elämästä" jnejne....

toivon vaan, että poliisit, lääkärit kuuntelisivat ja KATSOISIVAT, näkisivät todella niiden hienojen sanojen ja käytöksen taakse. ja ettei kytät käyttäisi väkivaltaa. ihan sama antaako läheiseni ikinä anteeksi, että kutsuin ambulanssin, kunhan vaan palaisi tälle planeetalle, tähän todellisuuteen, pois sieltä sekolandiasta harhaluuloistaan.

• perskeles.

toivottavasti se sukulaisesi pieksisi sinut normaaliksi ettet soittele humppakuntaa enää toisen kotirauhaa häiritsemään. johan tässä muuten pitää meidän hullujen liittoutua ja perustaa armeija.

• Raisa-Liisa

Nykyinen tietosuoja hämmentää ja ihan raivostuttaakin tilanteessa, jossa lähiomainen on psykiatrisessa hoidossa. Olen yrittänyt monta vuotta saada hoitoon harhaista ja paranoidista, osittain muistisairasta, vanhaa äitiäni. Kun sairaudentuntoa ei ole, ei saa hoitoonkaan. Lisäksi olen auttanut äitiä vähintään viikoittain, usein useammankin kerran viikossa. Nyt hän on vihdoin psykiatrisella osastolla. En edes tiedä, miten hän on sinne päätynyt. Kaksi päivää äiti oli kateissa, etsittiin häntä monen ihmisen voimin. Vihdoin sain selville olinpaikan. Enempää ei kerrottukaan. Ei kerrottu, kuinka kauan häntä pidetään siellä, ei hoidon aihetta, ei hoitoon tulosta. Ei mitään! Tietosuojan vuoksi! Äiti on ilmeisesti kieltänyt. Kotona on roskat viemättä ja laskut maksamatta. Avainta ei minulla ole, ei pääsyä asuntoon. Tämä salassapito on niiiin käsittämätöntä. Miksi omaisia ei haluta ottaa mukaan hoidon tueksi? Kuka ottaa vastuun tästä eteenpäin äidistäni?

• K-99

Jos äidilläsi on Alzheimerin tauti tai dementia niin silloin hänen paikkansa voisi olla jonkinlainen hoito- tai vanhustenkoti, ei psykiatrinen laitos. Mikäli äidilläsi ei ole todettua pitkälle edennyttä dementiaa/Alzheimeria, joka tekisi hänestä lain edessä kykenemättömän huolehtimaan omista velvollisuuksistaan, kuten vaikka vuokran tai laskujen maksusta, voidaan hänelle antaa tai määrätä siihen tehtävään jokin henkilö, esimerkiksi läheinen. Mikäli äidilläsi ei ole sairautta, joka olisi johtanut lain osoittamaan kykenemättömyyteen, ei hänen tarvitse kertoa menoistaa, oloistaan tai tilanteestaan ulkopuolisille, perhe mukaan lukien. Tietosuoja on juuri sitä varten, että hänen henkilökohtaiset asiansa pysyvät henkilökohtaisinä myös sinulta ja muulta perheeltä. Kyseessä on perusihmisoikeus yksityisyyteen. Tarkemmin en osaa kommentoida näin vähäisillä lähtötiedoilla.

• Ilkka Haapamäki.

"Viranomaiset ovat sanoneet, että hänet saa pakkohoitoon vasta sitten, kun hän aikoo tai on yrittänyt itsemurhaa tai alkaa väkivaltaiseksi minua lapsiamme tai muita kohtaan. Hullu vaimoni on pahoinpidellyt lapsiamme, mutta on kääntänyt asiat päälaelleen niin, että se pahoinpitelijä olenkin minä."

Pyh ja pah! viranomaiset ovat täysiä PELLEJÄ. jokaisella on oikeus tehdä itselleen mitä haluaa ja menisivät itse pakkohoitoon, painaisivat pillerit p erseeseensä ennenkuin alkavat muita komentelemaan.

"Olen yrittänyt monta vuotta saada hoitoon harhaista ja paranoidista, osittain muistisairasta, vanhaa äitiäni."

taidat sitten olla melkoinen h uora-raisa-liisa, oletko koskaan miettinyt mikä sinunlaisesi k usipäisen kukkahatun kohtalo on, joka puuttuu toisen asioihin?

• 5+3

Ap, tee kaverillesi palvelus ja hanki hänelle Alkuajatus-niminen kirja. Ja lue se itsekin.

• Anonyymi

Hoida ensin unilääkkeet. Valvomisesta sekoaa väliaikiaseaisesti jokainen, ja se ei ole psykoosia vaikka todellisuuden taju olisi väliaikaisesti poissa, se palutuu kun nukkuu viikon hyvin.
      , jos viet hönet pakko hoitoon, hän tulee lihoneena zombina ulos jolle on tehty kemialinen epätasapaino hermomyrkyillä...hän kuolee 10 vuotta ennen aikojaan haima tai muihin tulehduksiin koska hnelle on tehty kemiallinen AIDS eli valkosolu vähyys, josta tulee erilaisia tulehduksia kehoon,
      Askel on lyhtt ja liikunta kyky huono kemiallisen parkinsonismin takia joka tulee neurolepteistä.
      Samoin kuin dementia, joka tulee siitä että neuroleptit tuhoaa neuroneita ja supistaa aivoja,
      Hän saa kroonisen depression neurolepteistä. Koska dobamiini siinä suljetaan, joka on äärimmäisen tärkeä henkiselle ja ruumiilliselle hyvinvoinnille.

Jos viet psykiatrille, saat järjestellä ennenaikaisia hautajaisia saman tien,
      Vain agresiivisen saa viedä psykiatrille.

• Anonyymi

Sinä yks juutaksen hörhelinski jaksat nostella nytkin 15 v. vanhoja aloituksiasi. Et ole kehittynyt yhtään puoleentoista vuosikymmeneen.

• Anonyymi

Minulla on terveydenhuollon koulutus, ja täytyy sanoa, että olen aika lailla samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa.

Psykiatriset hoidot, sellaisina kuin ne nykyään ovat, eivät auta useimpia ihmisiä vaan saattavat pahentaa tilannetta pysyvästi. On valitettavaa, että on niin vähän vaihtoehtoja. Läheiset ovat oikeutetusti huolissaan.

Länsi-Lapissa toteutettava avoimen dialogin hoitomalli perustuu psykososiaaliseen tukemiseen ja mahdollisimman vähään lääkkeiden käyttöön. Unilääkkeet ovat suositeltavia, ja joskus miedot rauhoittavat. Neuroleptit lopettavat psykoosin, mutta estävät ongelmien psyykkisen käsittelyn ja tuottavat vakavaa haittaa aivoille ja koko elimistölle. Psykoosi on mielen luonnollinen suojautumiskeino ylivoimaiselta tuskalta, tila, joka menee itsestään ohi kun ihmisen annetaan rauhoittua turvallisessa ympäristössä. Akuutin tilanteen ohi mentyä tarvitaan pitkäjänteistä tukea terapian ja mahdollisesti vertaisryhmien ja sosiaalisten tukitoimien muodossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on terveydenhuollon koulutus, ja täytyy sanoa, että olen aika lailla samoilla linjoilla edellisen vastaajan kanssa.

Psykiatriset hoidot, sellaisina kuin ne nykyään ovat, eivät auta useimpia ihmisiä vaan saattavat pahentaa tilannetta pysyvästi. On valitettavaa, että on niin vähän vaihtoehtoja. Läheiset ovat oikeutetusti huolissaan.

Länsi-Lapissa toteutettava avoimen dialogin hoitomalli perustuu psykososiaaliseen tukemiseen ja mahdollisimman vähään lääkkeiden käyttöön. Unilääkkeet ovat suositeltavia, ja joskus miedot rauhoittavat. Neuroleptit lopettavat psykoosin, mutta estävät ongelmien psyykkisen käsittelyn ja tuottavat vakavaa haittaa aivoille ja koko elimistölle. Psykoosi on mielen luonnollinen suojautumiskeino ylivoimaiselta tuskalta, tila, joka menee itsestään ohi kun ihmisen annetaan rauhoittua turvallisessa ympäristössä. Akuutin tilanteen ohi mentyä tarvitaan pitkäjänteistä tukea terapian ja mahdollisesti vertaisryhmien ja sosiaalisten tukitoimien muodossa.

Alla olevassa linkissä on artikkeli nuoresta ihmisestä, joka joutui 15 kertaa suljetulle osastolle. Lopulta hän kyllästyi elämään huumattuna, lopetti voimakkaat psykoosilääkkeet ja sai elämänhalunsa takaisin:

Suljettu todellisuus – artikkeli psykoosista ja psykiatriasta selvinneestä entisestä potilaasta
        https://madinfinland.org/suljettu-todellisuus/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Alla olevassa linkissä on artikkeli nuoresta ihmisestä, joka joutui 15 kertaa suljetulle osastolle. Lopulta hän kyllästyi elämään huumattuna, lopetti voimakkaat psykoosilääkkeet ja sai elämänhalunsa takaisin:

Suljettu todellisuus – artikkeli psykoosista ja psykiatriasta selvinneestä entisestä potilaasta

Tämä on vanha viestiketju mutta anonyymi 9.5. 2020..sinun teksti herätti ajatuksia:(...huoli siskosta tosi kova, konkurssin käyneenä jo reilu 5 vuotta sitten ja tämän päivän tilanne siskoni osalta on kauhistuttava! Nyt tuntuu että on pakko tartuttava ammattiapuun.. Ei ole siskon tilanne hyvä!!!.. Ja me sisarukset ja vanhemmat ollaan vähän huonossa asemassa passittaa tytär/sisko hoitoon ku oma aviomies on kyllä rinnalla.. Ja hänkin on yrittänyt soittaa mielenterveysosastolle pyytäen apua.. Mutta kun ei ole (vielä) ollut vahingollinen toisille tai itselleen niin ei kuulema voi.. Koittakaa pärjätä heitto kuulunut sieltä:(!!.... Ja nyt herätty tosiaan siihen että ON PAKKO saada siskolle apua.. Ei ole normaalia että hän rauhattomana kävelee pitkin päivää ympäri siellä sun täällä, polttaa tupakkii sen kolmatta askii, 10 pannua kahvia päivässä, ei lataa puhelintaan, välttää yhteydenottoja, on täysin menneessä ja solmussa, ei nykypäivää puhumattakaan tulevaisuudesta:(.... Niin nyt meillä tullut järki käteen sisaruksilla ja vanhemmilla..että aivan EI TÄMÄ VOI OIKEESTI JATKUA NÄIN... EI MEIDÄN TYTÄR/SISKO OLE KUNNOSSA!! Ja nyt ollaan lähetty (toki vasta) liikkeelle.. Olisi voinut jo toista vuotta sitten.. Myönnän.. Mutta.. Mutta on tosi vaikeeta lähinomaisena ns. Tungeta täysin hlö. Kohtaisineen kysymyksin ihan iholle.. Vaikka aikanaan ennen tätä pystytty juttelemaan paljon eri asioista.. Ja juuri sekin ku muistaa mitä ihminen oli ennen ja jälkeen niin se VALTAVA ero nykypäivään saa kyyneleet silmään.. Joten anonyymi 9.5.2020:(..ANNA MEILLE TOIVOA..!! Että nykypäivänä 2020 meidän yhteiskunta kuitenkin kuitenkin pyrkii hoitamaan mielenterveydestä kärsivät potilaansa niin että me voidaan kuulla heidän suusta näin.... KIITOS KUN SINÄ HUOMASIT MINUN AHDINGONI JA PUUTUIT SIIHEN🙏.. Toivo.. Se on siinä!! Haluan oman siskoni takaisin niin kuin hän oli joskus..tai ei.. Tiedän.. menneeseen ei oo paluuta..!! Lähinnä se kuhan nään että hänestä oikeesti huolehditaan,hän saa sitä rauhoittavaa, saa keskusteluapua, saa rutiinia.. Hänellä olisi hyvä olla.. Ja minä vielä oikeesti toivon.. Että loppujen lopuksi hän huomaa /tiedostaa sen että ME oikeesti rakkaudesta laitetaan tämä❤️.. Nimimerkillä: Anna meille toivoa nyky-yhteiskunta....!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millaisesta skitsofreniasta paranee vain sillä että kyllästyy lääkitykseen ja lopettaa huumattuna elämisen? Ja yhtäkkiä pystyt lukemaankin sitten tohtoriksi?

Tarinasta tulee mielikuva kuin skitsofrenia olisi alkanut psyykenlääkkeiden syömisestä, ikään kuin lääkitys olisi aloitettu terveelle ja tasapainoiselle ihmiselle. Siinä tapauksessa onkin uskottavaa että vain lääkityksen lopettamiselle siitä myös paranee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Millaisesta skitsofreniasta paranee vain sillä että kyllästyy lääkitykseen ja lopettaa huumattuna elämisen? Ja yhtäkkiä pystyt lukemaankin sitten tohtoriksi?

Tarinasta tulee mielikuva kuin skitsofrenia olisi alkanut psyykenlääkkeiden syömisestä, ikään kuin lääkitys olisi aloitettu terveelle ja tasapainoiselle ihmiselle. Siinä tapauksessa onkin uskottavaa että vain lääkityksen lopettamiselle siitä myös paranee.

Psykiatrian kritiikin paras anti on siinä miten psykiatrian uhrien tai sellaiseksi itsensä määrittelevien omista kertomuksista tulee ilmi että ns. mielenterveysongelmat - jopa nähtävästi vaikeimmat mielisairaudet - ovat ihan jotain muuta kuin oikeita sairauksia.

Että suurin osa niistä on itseasiassa ehta aitoa ja oikeaa valehtelua.

Että jopa skitsofreniadiagnoosin saanut pitkään sairastanut ihminen voi parantua ihmeenomaisesti vain _kyllästymällä_ olemaan huumattu psyykenlääkkeillä. Kysymyksessähän on silloin myrkytystila, eikä edes aivosairaus. Saati mielisairaus.

Ja sen jälkeenkään hän ei ota itse vastuuta omasta valehtelustaan, vaan heittäytyy psykiatriasta selviytyjäksi.

Nämä tarinat todistavat miten valehtelu itsessään on se joka tekee ihmisestä niinsanotusti "mielisairaan" ja miten usein vain rehelliseksi ryhtyminen - eli totuus - ihmeellisesti tervehdyttää.

Minä uskon että on olemassa oikeasti psykoottisia tiloja joissa ihminen ei oikeasti tajua todellisuutta. Mutta ne ovat harvinaisia ja mitä ilmeisimmin aivotoiminnan häiriöitä. Suurin osa niistä on pelkkää valetta. Ts. lapsellista merkkikieltä jolla ihminen vetoaa ympäristöönsä, kuten Szasz aikoinaan päätteli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neurolepteja ei alun perin käytetty psykoosien hoitoon, vaan niitä käytettiin anestesian esilääkityksenä. Niiden vaikutus oli siinä mielessä hyvä, että ne tekivät ihmisestä zombimaisen välinpitämättömän mutta eivät tainnuttaneet uneen. Niiden vaikutusmekanismi psykoosiin on ihan sama, jos antaisit naiselle jota raiskataan 24 h neuroleptia korkealla annoksella ja hänen "oireensa" eli häiritsevä kirkuminen ja vastustelu vähenisi. Ymmärrätkö tämän esimerkin jälkeen miten voi olla että psykoosioireita lyhytaikaisesti laimentava lääke saattaa pitkällä aikavälillä viedä terveyden ja toimintakyyvn? Skitsofrenian lääkehoito ei ole sairaudenhoidoitoa vaan huumeiden kaltaista epäspesifiä rauhoittavaa, välinpitämättömyyttä ja pasiivisuutta lisääväää psykokatiivista ainetta, joka vähentää häiritsevää käytöstä. Niiden vaikutusta ei tutkita millään muulla kuin tulkinnanvaraisilla lomakkeilla, joilla lääkärit ja potilaat pistetytävät havaintojaan ja tunteitaan.

Ei siinä ole mistään lääketieteestä kyse, vaan ulkoisen käyttäytymisen kontrolloinnisa huumausaineella. Sen teho muutaman viikon lyhytaikaisissa tutkimuksissa ei tarkoita, että skitsofreenikoilla tai sellaiseksi leimatuilla olisi jotain epätasapainoa tai vikaa aivoissaan. Tutkimuksiin rekrytoidaan potilaita, jotka ovat vuosikausia käyttäneet neurolepteja ja siksi tutkimusten edustavuus on sama, jos tutkisit joskus kauan sitten psykoosin kokeneita heroiiniadditkteja ja vierottaisit heidät parissa viikossa heroiinilta kodeiinille tai plasebolle. Ei niissä käytetä ensipsykoosiin ajautuneita potilaita, minkä vuoksi ne eivät oikeasti kerro kovinkaan uskottavasti, miten ne vaikuttavat ihmisiin jotka eivät ole narkkareita eivätkä lääkeriippuvaisia. Ja uskotko tosiaan, että et lainkaan pysty erottamaan, syötkö inaktiivista plaseboa vai kodeiinia? Huomaa, että psykoosin relapsin voi noissa tutkimuksissa saada ajautumatta lainkaan psykoosiin, koska pisteet nousevat muistakin epämääräisistä "oireista".

Ongelmahan on siinä, että kun muutaman viikon tai kuukauden tutkimuksista tehdään sellaisia johtopäätöksiä, että narkkari tarvitsee heroiininsa loppuiäkseen koska muuten menee sekaisin päästään, niin hoitokäytäntö lääkeriippuvuudelle luodaan siinä eikä ihminen saa muilta minkäänlaisia muita keinoja käsitellä psyykkisiä ongelmiaan. Vaikka psykoosi olisi kadonnut jopa täysin ilman rauhoittavaa lääkitystä ajan kanssa, sellaiseen ei nykysysteemissä anneta mahdollisuutta. Saati sitten annettaisi ihmiselle ajatusta, että hän ei ole minkään fiktiivisen sairauden uhri vaan on kokenut vain poikkeavan tajunnantilan, jonka syntymekanismia eivät osaa psykiatrit sen enempää selittää kuin potilaatkaan. Siksi on mahdollista, että hoitotaho ei tajua, että tuottaa tahattomasti työkyvyttömiä lääkeriippuvaisia "narkkareita" veronmaksajien elätettäväksi, koska sekä hoitotaho että potilas itse luulevat lääkeriippuvuuden aiheuttaman työkyvyttömyyden johtuvan jostain mystisestä sairaudesta, jota ei edes ole olemassa. Jos joku rohkelikko kroonikkoskitsofreenikko onnistuu vierottautumaan lääkkeistään ja tajuaa, että hei en olekaan sairas vaan vain lääkeriippuvainen ja stigmatisoitu, niin hän vain tajuaa sen mikä on aika ilmeistä kun lukee skitsofreniaa käsitteleviä pitkäaikaistutkimuksia, joiden mukaan lääkeriippuvuus korreloi voimakkaasti heikon, ei hyvän toimintakyvyn kanssa eikä se vähennä edes psykoosioireita, vaan korreloi kohonneen psykoosiriskin kanssa. Monet ns. skitsofreenikot ovat työkvyttömiä hoidon vuoksi, eivät minkään olemattoman sairauden. Mutta sitä ei tunnisteta, koska se on epämielyttävä fakta jota psykiatrit eivät halua lukea oman alansa tutkimuksista. Näyttöä kyllä on olemassa, mutta se on epämielyttävää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neurolepteja ei alun perin käytetty psykoosien hoitoon, vaan niitä käytettiin anestesian esilääkityksenä. Niiden vaikutus oli siinä mielessä hyvä, että ne tekivät ihmisestä zombimaisen välinpitämättömän mutta eivät tainnuttaneet uneen. Niiden vaikutusmekanismi psykoosiin on ihan sama, jos antaisit naiselle jota raiskataan 24 h neuroleptia korkealla annoksella ja hänen "oireensa" eli häiritsevä kirkuminen ja vastustelu vähenisi. Ymmärrätkö tämän esimerkin jälkeen miten voi olla että psykoosioireita lyhytaikaisesti laimentava lääke saattaa pitkällä aikavälillä viedä terveyden ja toimintakyyvn? Skitsofrenian lääkehoito ei ole sairaudenhoidoitoa vaan huumeiden kaltaista epäspesifiä rauhoittavaa, välinpitämättömyyttä ja pasiivisuutta lisääväää psykokatiivista ainetta, joka vähentää häiritsevää käytöstä. Niiden vaikutusta ei tutkita millään muulla kuin tulkinnanvaraisilla lomakkeilla, joilla lääkärit ja potilaat pistetytävät havaintojaan ja tunteitaan.

Ei siinä ole mistään lääketieteestä kyse, vaan ulkoisen käyttäytymisen kontrolloinnisa huumausaineella. Sen teho muutaman viikon lyhytaikaisissa tutkimuksissa ei tarkoita, että skitsofreenikoilla tai sellaiseksi leimatuilla olisi jotain epätasapainoa tai vikaa aivoissaan. Tutkimuksiin rekrytoidaan potilaita, jotka ovat vuosikausia käyttäneet neurolepteja ja siksi tutkimusten edustavuus on sama, jos tutkisit joskus kauan sitten psykoosin kokeneita heroiiniadditkteja ja vierottaisit heidät parissa viikossa heroiinilta kodeiinille tai plasebolle. Ei niissä käytetä ensipsykoosiin ajautuneita potilaita, minkä vuoksi ne eivät oikeasti kerro kovinkaan uskottavasti, miten ne vaikuttavat ihmisiin jotka eivät ole narkkareita eivätkä lääkeriippuvaisia. Ja uskotko tosiaan, että et lainkaan pysty erottamaan, syötkö inaktiivista plaseboa vai kodeiinia? Huomaa, että psykoosin relapsin voi noissa tutkimuksissa saada ajautumatta lainkaan psykoosiin, koska pisteet nousevat muistakin epämääräisistä "oireista".

Ongelmahan on siinä, että kun muutaman viikon tai kuukauden tutkimuksista tehdään sellaisia johtopäätöksiä, että narkkari tarvitsee heroiininsa loppuiäkseen koska muuten menee sekaisin päästään, niin hoitokäytäntö lääkeriippuvuudelle luodaan siinä eikä ihminen saa muilta minkäänlaisia muita keinoja käsitellä psyykkisiä ongelmiaan. Vaikka psykoosi olisi kadonnut jopa täysin ilman rauhoittavaa lääkitystä ajan kanssa, sellaiseen ei nykysysteemissä anneta mahdollisuutta. Saati sitten annettaisi ihmiselle ajatusta, että hän ei ole minkään fiktiivisen sairauden uhri vaan on kokenut vain poikkeavan tajunnantilan, jonka syntymekanismia eivät osaa psykiatrit sen enempää selittää kuin potilaatkaan. Siksi on mahdollista, että hoitotaho ei tajua, että tuottaa tahattomasti työkyvyttömiä lääkeriippuvaisia "narkkareita" veronmaksajien elätettäväksi, koska sekä hoitotaho että potilas itse luulevat lääkeriippuvuuden aiheuttaman työkyvyttömyyden johtuvan jostain mystisestä sairaudesta, jota ei edes ole olemassa. Jos joku rohkelikko kroonikkoskitsofreenikko onnistuu vierottautumaan lääkkeistään ja tajuaa, että hei en olekaan sairas vaan vain lääkeriippuvainen ja stigmatisoitu, niin hän vain tajuaa sen mikä on aika ilmeistä kun lukee skitsofreniaa käsitteleviä pitkäaikaistutkimuksia, joiden mukaan lääkeriippuvuus korreloi voimakkaasti heikon, ei hyvän toimintakyvyn kanssa eikä se vähennä edes psykoosioireita, vaan korreloi kohonneen psykoosiriskin kanssa. Monet ns. skitsofreenikot ovat työkvyttömiä hoidon vuoksi, eivät minkään olemattoman sairauden. Mutta sitä ei tunnisteta, koska se on epämielyttävä fakta jota psykiatrit eivät halua lukea oman alansa tutkimuksista. Näyttöä kyllä on olemassa, mutta se on epämielyttävää.

En tiedä mitä yritit todistaa pitkällä rölötykselläsi. Jos tarkoituksesi oli mitätöidä ed. kommenttiin sisältyvä oletus, ettei Gauffilla ole koskaan ollutkaan oikeaa psykoosia, vaan hän oli lähinnä omien valheidensa uhri, kirjoituksesi vain vahvistaa oletuksen.

Gauffin tarina on niin kliseitä täynnä että itkettää. Sitä on opiskeltu Roasenhan experimentit ja katsottu Yksi lensi yli käenpesän- elokuvat. Perehdytty antispykiatriseen liikkeeseen ja kyylätty jotain Daniel Macklerin Youtubekanavaa tiiviisti. Ihan tieten tahtoen menty perseilemään psykiatrisen järjestelmän sisään taistelemaan "systeemiä vastaan" näyttämään keskisormea niille pahoille epähumaaneille lääkäreille kuin joku Patch Adams.

"Seuraavaksi hänelle on ehdottoman tärkeää suorittaa tohtorin tutkinto. Sitten kukaan ei pääse enää sanomaan, etteivät hänen kokemuksensa ole totta."

Se että henkilö kertoo olleensa yli 10 vuotta skitsofreniaa sairastanut pystyyn kuolleeksi lääkitty kroonikko, ja pystyy kaiken tuon jälkeen lukemaan itsensä tohtoriksi, syö tarinan uskottavuutta, ei suinkaan lisää sen uskottavuutta.

Ei ole ihan realistista uskotella että yli 10 vuotta vahvoilla psykoosilääkkeillä myrkytetty skitsofreniadiagnoosin saanut kroonikko paranee vain kyllästymällä huumattuna elämiseen, tajuamalla ettei olekaan skitsofreenikko, ja haistattamalla vitut systeemille.

Ei tuohon voi sanoa muuta kuin että voi jeesus mitä paskaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Psykoosi on mielen luonnollinen suojautumiskeino ylivoimaiselta tuskalta, tila, joka menee itsestään ohi kun ihmisen annetaan rauhoittua turvallisessa ympäristössä."

Millä tavoin se kyetään varmistamaan onko kulloinkin kysymyksessä todellinen psykoosi vai teeskennelty?

Tekopsykoosista paraneminen on tietysti hyvin helppoa mutta entä kun on kyse todellisesta vaikeasta psykoottisesta tilasta joka ei johdu unettomuudesta tai kemiallisesta myrkytystilasta? Meneekö sekin ohi vain rauhoittumalla turvallisessa ympäristössä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Monet ns. skitsofreenikot ovat työkvyttömiä hoidon vuoksi, eivät minkään olemattoman sairauden. Mutta sitä ei tunnisteta, koska se on epämielyttävä fakta jota psykiatrit eivät halua lukea oman alansa tutkimuksista. Näyttöä kyllä on olemassa, mutta se on epämielyttävää."

Mikä siinä on mielestäsi psykiatreille epämiellyttävää jos - oman väitteesi mukaan siis - skitsofreniapotilaat eivät ole oikeasti sairaita, vaan heidän ainoa toimintakykyä ja työkykyä vaikeuttava ongelmansa on skitsofrenialääkitys?

Tuohon sisältyy väite että skitsofrenialääkitys aloitetaan terveelle ihmiselle.

Uskotko sinä että psykiatrit hyötyvät siitä itse jotenkin että he lääkitsevät potilaita? Vai ovatko he vain pahoja ihmisiä pääsääntöisesti?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Psykoosi on mielen luonnollinen suojautumiskeino ylivoimaiselta tuskalta, tila, joka menee itsestään ohi kun ihmisen annetaan rauhoittua turvallisessa ympäristössä."

Millä tavoin se kyetään varmistamaan onko kulloinkin kysymyksessä todellinen psykoosi vai teeskennelty?

Tekopsykoosista paraneminen on tietysti hyvin helppoa mutta entä kun on kyse todellisesta vaikeasta psykoottisesta tilasta joka ei johdu unettomuudesta tai kemiallisesta myrkytystilasta? Meneekö sekin ohi vain rauhoittumalla turvallisessa ympäristössä?

Feikkipsykoosia ja muita teeskenneltyjä mielenterveyshäiriöitä esittävät huomiohuorat ovat todellinen riesa. He syövät uskottavuutta myös niiltä joilla on oikeita ongelmia kuten oikeasti todellisuudentajun menetystä joka tekee ihmisetä kykenemättömän huolehtimaan itsestään.

Mielenterveyshäiriöissä on se outo piirre että niihin liittyy trendejä. Ennen muinoin ihmiset sairastivat hysteriaa. Nykyisin kukaan ei sairasta hysteriaa. Joskus oli trendikästä että mielisairaat menettivät liikuntakykynsä tai väittivät että esim. käsi tai jalka on halvaantunut puolesta välistä asti mikä ei ole fyysisesti mahdollista. Tulee mieleen legenda mielisairaalasta jossa potilaat kärsivät väitteensä mukaan liikuntakyvyttömyydestä vaikka heiltä ei löydetty mitään fysiologista syytä. Mielisairaalaan tuli tulipalo ja puolet liikuntakyvyttömistä potilaista koki ihmeparantumisen ja juoksivat ulos. En tiedä tarinan paikkansapitävyyttä mutta kyllä nämä helevetin radiolähettimet-hampaissa- "psykoottiset" ovat taakoittavia tyyppejä. He vievät kaikkien resursseja ja vain huomionhakuisuutensa vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minua hoidettiin, siis yritettiin hoitaa, psykoosisairaana parikymmentä vuotta.
        Lääkkeet aiheuttivat eniten psykoosin kaltaista olotilaa ja mielen myllerrystä.

Käytin kyllä erilaisia päihteitä kaikki vuodet samanaikaisesti lääkkeiden kanssa.
        Yksi juttu johti toiseen, se seuraavaan, jne.

Kun sain elämäni kurjan puolen kuntoon, ja pääsin lääkkeistä ( ja päihteistä ) eroon, psykoottisuus ja kaikki muut oireilut vuosien ajalta jäivät taakse.
        Olen ollut jo vuosia paremmassa kunnossa, mutta miksikään tohtoriksi en onnistuisi itseäni lukemaan, saati opiskelemaan mitään muutakaan.
        Vaikka ilman lääkkeitä olen pitkään jo pärjännyt, elämäni ei ikinä tule palaamaan yhtä hyväksi kuin mitä oli nuoruudessa.
        On ne " oppivuodet " jälkensä jättäneet, tavalla tai toisella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Feikkipsykoosia ja muita teeskenneltyjä mielenterveyshäiriöitä esittävät huomiohuorat ovat todellinen riesa. He syövät uskottavuutta myös niiltä joilla on oikeita ongelmia kuten oikeasti todellisuudentajun menetystä joka tekee ihmisetä kykenemättömän huolehtimaan itsestään.

Mielenterveyshäiriöissä on se outo piirre että niihin liittyy trendejä. Ennen muinoin ihmiset sairastivat hysteriaa. Nykyisin kukaan ei sairasta hysteriaa. Joskus oli trendikästä että mielisairaat menettivät liikuntakykynsä tai väittivät että esim. käsi tai jalka on halvaantunut puolesta välistä asti mikä ei ole fyysisesti mahdollista. Tulee mieleen legenda mielisairaalasta jossa potilaat kärsivät väitteensä mukaan liikuntakyvyttömyydestä vaikka heiltä ei löydetty mitään fysiologista syytä. Mielisairaalaan tuli tulipalo ja puolet liikuntakyvyttömistä potilaista koki ihmeparantumisen ja juoksivat ulos. En tiedä tarinan paikkansapitävyyttä mutta kyllä nämä helevetin radiolähettimet-hampaissa- "psykoottiset" ovat taakoittavia tyyppejä. He vievät kaikkien resursseja ja vain huomionhakuisuutensa vuoksi.

Ihan oikeaa aitoa pahaa psykoosia ei pysty mitenkään feikkaamaan, vaikka kuinka yrittäisi huomion hakemiseksi tai mistään muustakaan syystä.
        Itse olen sen verran usein ollut syvässä psykoosissa, että aika hyvin tiedän, ettei sellaista oppisi edes teatterikorkeakoulussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä mitä yritit todistaa pitkällä rölötykselläsi. Jos tarkoituksesi oli mitätöidä ed. kommenttiin sisältyvä oletus, ettei Gauffilla ole koskaan ollutkaan oikeaa psykoosia, vaan hän oli lähinnä omien valheidensa uhri, kirjoituksesi vain vahvistaa oletuksen.

Gauffin tarina on niin kliseitä täynnä että itkettää. Sitä on opiskeltu Roasenhan experimentit ja katsottu Yksi lensi yli käenpesän- elokuvat. Perehdytty antispykiatriseen liikkeeseen ja kyylätty jotain Daniel Macklerin Youtubekanavaa tiiviisti. Ihan tieten tahtoen menty perseilemään psykiatrisen järjestelmän sisään taistelemaan "systeemiä vastaan" näyttämään keskisormea niille pahoille epähumaaneille lääkäreille kuin joku Patch Adams.

"Seuraavaksi hänelle on ehdottoman tärkeää suorittaa tohtorin tutkinto. Sitten kukaan ei pääse enää sanomaan, etteivät hänen kokemuksensa ole totta."

Se että henkilö kertoo olleensa yli 10 vuotta skitsofreniaa sairastanut pystyyn kuolleeksi lääkitty kroonikko, ja pystyy kaiken tuon jälkeen lukemaan itsensä tohtoriksi, syö tarinan uskottavuutta, ei suinkaan lisää sen uskottavuutta.

Ei ole ihan realistista uskotella että yli 10 vuotta vahvoilla psykoosilääkkeillä myrkytetty skitsofreniadiagnoosin saanut kroonikko paranee vain kyllästymällä huumattuna elämiseen, tajuamalla ettei olekaan skitsofreenikko, ja haistattamalla vitut systeemille.

Ei tuohon voi sanoa muuta kuin että voi jeesus mitä paskaa.

Sinulle se varmaan toki olisi ihme, että edes pääsisit yliopistoon sisään, sen verran huvittavaa tuo höpinäsi on. Joillakin on vaan luonnostaan valmiiksi tietorakenteita ja kapasiteettia omaksua teoreettista tietoa, et varmasti voi kyllä uskoa millaisia ihmestooreja tähän maailmaan mahtuukaan. Itsekin opiskelin skitsofreniadiagnoosin saamisen jälkeen kaksi korkeakoulututkintoa, osittain lääkärien mielestä varmasti psykoottisena, suurimman osan ajasta ilman mitään antipsykoottista lääkitystä tai hoitoa. Jos olisin käyttänyt lääkettä joka nukuttaa 12 tuntia päivässä ja saa sinut tahattomasti kuolaamaan, niin en olisi suorittanut kahta korkeakoulututkintoa. Valmistuin samaan aikaan yliopistosta kun Gauffin aloitti opintonsa, ja saimme varmaan samaan aikaan skitsofreniadiagnoosin koska olemme suurin piirtein saman ikäisiä. Meidän ainoa ero on siinä, että en saanut yhtä hyvää ja huolellista psykiatrista hoitoa kuin tämä Gauffin kertomansa mukaan sai, mistä olen toki kiitollinen.

• Anonyymi

https://madinfinland.org/ovatko-laakkeet-tarpeenmukaista-hoitoa/

Ovatko lääkkeet tarpeenmukaista hoitoa?

Omasta hoitokokemuksesta

Kerroin vähän omasta kokemuksestani sairaalassa ja ajattelin, että kuvaan sitä nyt vähän enemmän. Moniin kokemuksiin verrattuna pääsin oikein helpolla, eikä hoitokokemuksessani itsenikään silmin ole mitään, mistä voisi vaikka valittaa hoitovirheenä. Mutta silti väitän, että jos olisin yhtään luottanut hoitoon, luovuttanut ja antanut vastuun omasta terveydestäni hoitotahoille, olisin kroonistunut...

• Anonyymi

entä semmoinen joka hajoittelee ihmisten ja omia talon laseja ja kovasti alkoholisoitunut.Käynyt 2 krt Minnesota hoidon ei apua kohtelee tyttöystäväänsä kuulemma pahoinpitelemällä ja hajoittelee ihmisten ikkunoita.Kun kuulin,että saattavat jopa ottaa hengiltä hänet.

• Anonyymi

Ketään ei saa hoitoon, jos ei itse halua mennä...
      Veljelleni on monesti ehdotettu hoitoa...mutta haluaa vain ryypätä ja sanoo, ettei mene hoitoon eikä ota lääkkeitä...
      Päihdesairaanhoitaja soittaa säännöllisesti...kuuntelee kaikki taikurit yms..

• Anonyymi

Tämä näkyy olevan vanha ketju. Kommentoin vain kahden asian verran:

- joo, kyllä kuulostaa, että henkilöllä on jotain ongelmia

- miltä teistä tuntuisi, jos teillä olisi ongelmia, ja teistä puhuttaisiin siihen sävyyn kuin tässä ketjussa tähän asti on puhuttu. Ylimielisesti, kuin esineestä. Kuin idiootista. Se on sävy, jolla puhutaan "hulluista" ja "mielenterveyspotilaista" tässä yhteiskunnassa nykyään. Se puheen sävy ja käytetyt termit ovat täysin sallittuja. Ne ovat hyväksyttyä "mielenterveyden hoidon" kieltä.

Tekeekö sellainen patologisoiva, diagnosoiva, sosiaalisesti stigmatisoiva puhetapa kohteelleen hyvää, vai ei? Vastaus lienee varsin selvä.

Jos olisin ongelmallinen ihminen - oli ongelma sitten sama kuin aloittajan kertoma tai joku muu - juoksisin äkkiä karkuun minua "auttamaan" pyrkiviä ihmisiä.

Koettaisin etsiä jonkun täysjärkisen terapeutin, tai alkuun vaikka hyvän ystävän, joka pystyisi kuuntelemaan ja arvostamaan minua ihmisenä. Siitä voisi lähteä solmu purkautumaan.

• Anonyymi

Eiköhän tässä ketjussa tule ilmi vaikeasti psykoottisten ihmisten läheisten tilanne, ei suinkaan mielenterveyshuollon asenne tai yhteiskunnassa olevat asenteet mielenterveyshäiriöisiä kohtaan.

Yleisellä tasolla on ihan paikallaan kritisoida yhteiskunnan asenteita mielenterveyshäiriöisiä kohtaan. Se vaikuttaa mm mielenterveyshäiriöisten oikeusturvan toteutumiseen. Aivan eri tilanne on silloin kun puhutaan läheisten asemasta. Jos olet koskaan ollut vaikeasti psykoottisen läheinen voit ehkä ymmärtää ettei siinä jaksa aina ajatella mukavia kunnioittavia asioita siitä psykoottisesta läheisestä jonka läsnäolokin jo voi aiheuttaa psykoottisen vaikutuspiirissä eläville suurta ahdistusta ja pelkojakin. Jos toinen on aivan muissa maailmoissa eikä tiedä edes mikä vuosi on menossa, eikä häneen saa kontaktia, miten sinä ajattelit kehitellä jonkun rakentavan keskustelun hänen kanssaan? Silloin on vähän pakko keskustella tilanteesta hänen itsensä ohi "esineellistäen".

Ihan kiva unelmoida jostakin täysjärkisestä terapeutista joka purkaisi psykoottisen solmut tuosta noin vain. Reaalielämän tilanteet ovat vähän eri asia. Voi olla että sunkin kauniit ajatukset ja esimerkillisen kunnioittava käytös mt- ongelmaista läheistä kohtaan karisisi aika nopeasti jo yhden päivän aikana jos joutuisit vaikkapa asumaan saman katon alla vaikeasti psykoottisen ihmisen kanssa.

Kaikki on helppoa sille jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.

• Anonyymi

Hoitoon sai, yleensä ambulanssilla, ja toisinaan petkuhuiputtamalla.

• Anonyymi

Petkuhuiputuksen tekijälle kannattaisi soitella ambulanssi paikalle vaikka heti. Tsekkaamaan vain, että kaikki on hyvin. Ketäänhän ei pakolla viedä, mutta olisi hyvä tarkistaa myöas ilmoittajan mielenterveys.

• Anonyymi

Reiluinta olisi viedä itse pakottamalla eikä ulkoistaa hommaa terveyden hoidolle.

• Anonyymi

Rohkenen olla eri mieltä. Siinä vaiheessa kun dialogia on käyty vuosia, tai vuosikymmeniä, ja tilanne eskaloituu, niin on ensinnäkin hyvä että siinä on uusia silmiä ja korvia toteamassa, kuinka hankala tilanne on.

Mutta se täriein asia on kuitenkin se, että tilanne ei saa koskaan mennä liian suolaiseksi, niin että se hankaloittaisi kotiutumista, ja siinä tarvittavaa tukiverkoston rakentamista. Tuttavapiirillä on siinä aika iso rooli, ja sen pitäisi olla osa ratkaisua, eikä ongelmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rohkenen olla eri mieltä. Siinä vaiheessa kun dialogia on käyty vuosia, tai vuosikymmeniä, ja tilanne eskaloituu, niin on ensinnäkin hyvä että siinä on uusia silmiä ja korvia toteamassa, kuinka hankala tilanne on.

Mutta se täriein asia on kuitenkin se, että tilanne ei saa koskaan mennä liian suolaiseksi, niin että se hankaloittaisi kotiutumista, ja siinä tarvittavaa tukiverkoston rakentamista. Tuttavapiirillä on siinä aika iso rooli, ja sen pitäisi olla osa ratkaisua, eikä ongelmaa.

Blaa blaa blaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Blaa blaa blaa

Ei ketään voi viedä väkisin hoitoon sen enempää omaisten kuin terveydenhuollonkaan taholta jos tietyt kriteerit (esim. vaaraksi itselleen tai muille) pakkohoitoon eivät täyty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ketään voi viedä väkisin hoitoon sen enempää omaisten kuin terveydenhuollonkaan taholta jos tietyt kriteerit (esim. vaaraksi itselleen tai muille) pakkohoitoon eivät täyty.

Kerro jotain uutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Blaa blaa blaa

Noh, mistäs nyt paha mieli? Kai täällä muitakin uskomuksia saa olla kuin "suuri salaliillo teoria"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noh, mistäs nyt paha mieli? Kai täällä muitakin uskomuksia saa olla kuin "suuri salaliillo teoria"?

Kaikkea muuta kuin paha mieli.
        Ihme skeidaa jauhat. "Suuri salaliillo teoria" XD

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi viedä. Kriteereihin tarvitaan vain päätös, ei totuus. Se voit olla vaikka sinä heti aamulla. Ihan varoittamatta, ilman että ymmärrät mistä on kyse. Vastustat virkavaltaa, jos arvailen oikein, mikä vaikeuttaa tilannettasi ja pident sairaalassaoloaikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerro jotain uutta.

Pallo on sulla. Kenet tahansa voidaan vie pakolla määrättömäksi ajaksi lukkojen taakse. Ei kukaan Suomessa ole turvassa, vaikka se mielikuva on teininä joskus vielä olemassa.

• Anonyymi

1.psykiatria voi ainoastaan pilata tilannetta tekemällä tuon sotkun lisäksi kemiallinen epätasapaino joka tulee nimenomaan psyykkepillereistä.

2. Älä pakko tuputa lääkäriä, jos se ärsyttää häntä.

3. Unettomuus, vaikka se tuokin väliaikaisen todellisuuden tajun horjunnan, kyse on yhä unettomuus sairaudesta, eikä mielisairaudesta, joka on niin ankara leima, että huh.

4. Pyydä ystävääsi huolehtimaan - Cola - cofein/tai/ja - c-vitamiini pitoiset tuoremehut nautittava ennen klo 10 aamupäivällä ja sen jälkeen ei virkistävä juomia ennen iltaa.
      Unihygienia eli kello soimaan joka aamu samaan aikaan riippumatta siitä tuliko yö valvottua, koska illalla kyllä nukuttaa jos päivällä ei nuku
      -fysinen tunnin rasitus - lumen luonti, kävely-halon teko jne

Luonnon nukutus aineet melatoniini, ja kärsimys kukka, ja city marketista saatavaa mauste sitruuna ruoho tahna,[ PISE UP sarja] josta ruoka 1-2 ruokalusikkaa 2 tuntia ennen nukkumaan menoa, koska se imeytyy hitaasti, ja tai kookosmaito tai tavan maito lämmiettynä voi rentouttaa unitilaan mukavasti.
      Ja rukoilla että Herra Jeesus anna mulle hyvä yöuni.

• Anonyymi

On muuten hyvät neuvot annettu tässä. Itsellä toimii just noin kaikki. Paitsi siyruunaruoho aiheuttaa mulle hengitusvaikeuksia niin en käytä. Astma. Otan vielä iltasella kupposen rauhoittavaa teetä.

Mulla on tiettyä rauhallista musiikkia jota laitan hiljasella soimaan kun meen nukkuu. Loppuu ajastuksella soitto.

• Anonyymi

hei! tunnen yhden tytön joka tarvitsisi pikaisesti apua. hän saa outoja kohtauksia ja lauluu paljon outoja sanoja esimerkiksi wau wau ja rarrwwrrwrwr. mitä teen joku auta nopeati!!!!

• Anonyymi

Suosittelen viemää tämän kyseisen henkilön kellokoskelle psykiatriseen hoitoon. On todella tärkeää, että kaverisi saa nopeasti hoitoa, jotta hän ei tule hullumaksi. SKSKSKSKSKSKSKSK. Oletko kokeillut ystäväsi laittamista jääkaappiin tuulettuman, jonka jälkeen ammut häntä kuulapyssyllä perseeseen ja sitten leikkaat pään irti ja syöt hänet. Olen tyttö (oon poika). Oon muuten tyttö. Otathan yhteyttä numerooni, 09 2215106. PS. olen homo

• Anonyymi

Kuulostaa, että puhut suomalaisesta päättäjästä tai johtajasta.

Koita tehdä nimetön vihje työterveyshuoltoon.

Tai etene oikeusteitse.

• Anonyymi

Ainoa oikea tie on tehostetun avohoidon yksikkö.

Eikä poliisi mille sadistit soittaa ensin.

• Anonyymi

Säkin kaipaa hoitoa :) Sulla on sen verran noita diagnostisia taitoja, että kaipaat apua taitojesi heikkenemisen vuoksi. Aloita työterveydestä. Tsemppiä :)

• Anonyymi

2.Timoteuksen kirje: 3
      Katumus, parannuksenteko & kääntyminen tieltänsä
      What else

• Anonyymi

Olokeepa varovaisia näitten huoli-ilmoitus tehtailujen kanssa! Oma kokemukseni on, että ystäväni kanssa riitannuttiin ja hän keksi soitella häkeen tehden minusta huoli-ilmoituksia, näin ollen sain oma kantaani psykoosi diagnoosin (jonka käsittääkseni lääkäri tekee tutkittuaan potilaan, minun tapauksessa en ollut lääkäriä nähnytkään) Tein asiasta rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta, koska tämä diagnoosi oli täysin perätön (muutenhan meistä jokaisella olisi psykoosi, jos kerta pelkkä suuttuminen ja sitä myöten äänensä korottaminen moiseen diagnoosiin riittää)

• Anonyymi

Ei ole olemassa järjestelmää, joka olisi jotenkin "idioottivarma". Tai mitä ei voisi väärinkäyttää.

Mutta kieltämättä jäi ihan kiinnostamaan, että mitäs poliisi siitä sitten sanoo, tai ylipäätään onko poliisi se ensimmäinen taho johon valittaa. Meinaan että teetkö valitusta hoitotahosta, vai rikosilmoitusta riidan toisesta osapuolesta, ne ovat oikeastaan kaksi eri asiaa.

Jaksamista, ei kai tähän muuta osaa sanoa. =)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole olemassa järjestelmää, joka olisi jotenkin "idioottivarma". Tai mitä ei voisi väärinkäyttää.

Mutta kieltämättä jäi ihan kiinnostamaan, että mitäs poliisi siitä sitten sanoo, tai ylipäätään onko poliisi se ensimmäinen taho johon valittaa. Meinaan että teetkö valitusta hoitotahosta, vai rikosilmoitusta riidan toisesta osapuolesta, ne ovat oikeastaan kaksi eri asiaa.

Jaksamista, ei kai tähän muuta osaa sanoa. =)

Jos on noin heppoisin perustelluin laitettu diagnoosi, eikä lääkäri ole edes tavannut ihmistä, jolle diagnoosin tehnyt, niin asiasta voi valittaa.

Yhteyttä voi ottaa kyseisen lääkärin esihenkilöstöön ja selvittää asian taustaa.
        Jos ei siitä ole hyötyä, on olemassa Valvira, eduskunnan oikeusasiamies, jne.
        Tahoja löytyy, jos ei ole tyytyväinen johonkin asiaan.

Siitä en kyllä ole varma. hyödyttääkö valittaminen mitään, mutta aina kannattaa yrittää.
        Psykoosi ei ole mikään kevyt diagnoosi, varsinkaan, jos sellaista ei ole. Tiedot jäävät terveyspuolelle näkyviin, ja niistä voi olla haittaa tulevaisuutta ajatellen.

• Anonyymi

Sano sille, ett' varaa ajan terveysasemalta, ja ne kattoo sitten, onkoniin p;pi, ett' teht'#v' jotain.

• Anonyymi

Mielestäni lainvalvojien pitäisi nopeasti puuttua ilmeiseen uuteen muoti-ilmiöön väärinkäyttää järjestelmää kirjailemalla ihmisille
      psykoosi -sanaa henkilötietoihin täysin peusteetta ilman mitään lääkärin tutkimuksia, jonkun vaan kenen tahansa ihmisen soittelun tai viestittelyn perusteella. Syyksi rittää jollekin epämieluisa tunneilmaus, sammakko suusta jossain hetkessä tai epätäydellinen tyyli. Eihän sellaisen pitäisi olla laillista, Tuollainen sana voi pilata ihmisen elämän vakavasti.
      Sellaisen kirjoittamiselle pitäisi olla hyvin perustellut tieteellisesti perusteltavissa olevat ja faktoilla todistettavissa olevat todosteet nähdäkseni. Jos sanalle itselleen ei löydy mitään fakta perusteluja todellisuudesta mitä virkaa sillä on kenenkään todellisuudentajua arvioimaan silloin.

• Anonyymi

Jokaisella paikkakunnalla on loppupeleissään, yleensä niin pienet piirit, että eiköhän ne väärien ilmotusten tehtailijat aika nopeesti tule tunnetuksi.

• Anonyymi

Moi. Mulla tilanne että yli 60v äitini kysyy minulta täysin itsestään selviä asoita, suuttuu jos jotenkin korjaan, ja sitten haukkuu minut lyttyyn sanoo ”Saatanan idiootti paskiainen, mene kotiisi, soitan poliisit” en saa mitään korjata enkä oikaista, hän heti ylireagoi, olen saanut jopa kuulla että mä olen se sairas tässä ja ainakin adhd minulla on, todnäk kaikilla perheessä, olen päihderiippuvuuteen adhd takia sairastunut ja myös äitini takia, olin ollut laitoksessa 2 kertaa äitini ja siskoni mieliksi, nyt pitäisi katkolle mennä, kerroin etten aijo heille enään sitä uhrausta tehdä (Ei muista, joten ei arvosta sitä, ei muitakaan uhrauksia tai mitään tekemääni pidä minään, osaongelmana hänen huono muisti ehkäpä) koska joutuisin ainakin heidät rajata elämäni ulkopuolelle, koska vaarantaa raittiuteni, sanomalla jotain törkeää. Hän ei näe omia virheitään, on vihainen että on joutunut minuun näkemään vaivaa lapsesta asti, enkä ole muka mistään kiitollinen sanoi että olen rangaistus hänen elämässään, kiristää pilaavani ehdonalaiseni, eli tämä on nyt käytännössä sitä ehdollista rakkautta, eli kelpaan hänelle vain kun teen ja alistun hänen vaatimuksiinsa, ei ole sitä rakkautta mitä ansaitsen?! Ja pelkään apua hakea, kun hän kuitenkin tulkitsee väärin ja mä olenkin se joka lopulta joutuu laitokseen (Eilen olin hänelle jotakin asiaa sanonut, hänen mielestään vihaisesti/kiihkeästi, sanoi sisaruksilleni että olen tappamassa hänet?!, en ole antanut viitteitä enkä sanonut tappavani, siksi on väärin että joudun hänen harhojen pohjalta kokemaan vaikka mitä paskaa, jota hän on päätellyt harhaisesti)En uskalla hakea apua, minulla osaksi hänen takiaan mt ja huumetausta, ja hän kovin ylpeä ja ylpeileekin sillä että hänellä ei ole mitään mt ongelmia, joten kääntyy vielä minua vastaan koko homma. Itken täällä ja toivon kuolemaa, kertokaa mitä voin tehdä? Onneksi isäni ymmärtää paremmin ja äitini miesystävä, kukaan ei ole näkemässä kun äitini minua loukkaa. (Kaikki pesee kätensä hommasta ja sanoo: En voi tehdä mitään, koska en ollut paikalla) Ja eri reaktio kun äitini harhasena menee heille jotain valehtelemaan. Olisin kiitollinen jossei trollit tai ilkeät tule nyt vittuilemaan, tää on vakava tilanne, kun äitini tuhoaa minut vielä pala palalta. Olisipa minulla mies joka olisi puolellani, mieheni kielitaito ei hyvä, ja ei usko varmasti minua, jos itse ei näe, sillä äitini tavallaan niiaa kaikille ystävällisenä, ja minut haukkuu, kun olemme kahden.

• Anonyymi

Jokaisella on oikeus elää omaa elämäänsä. Jos voi henkisesti hyvin eikä vahingoita toisia, saa elää kuten haluaa. Omituisia juttuja on vähän kaikkialla kun alkaa ajattelemaan. Lääkäreissäkin on idiootteja ja yhdenlaisia uskovaisia, he pahentavat tilaa omilla kuvitelmillaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3837
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1761
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      127
      1301
    6. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1279
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      103
      999
    Aihe