Kannattaako itsemurha?

juna jätti asemalle

Siis kun ei ole mitään syytä elää, ja tietää ettei myöskään tule. Vai kannattaako täällä roikkua löyhässä hirressä, kun lähes kaikki noista otsikkoaiheista löytyy sen tarkemmin erittelemättä.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö, Masennus, Narsismi, Pakko-oireinen häiriö, Paniikkihäiriö, Pelot ja jännitys, Skitsofrenia, Stressi ja burn-out, Ujous, Yksinäisyys.

62

1273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LTWBD

En muista koskaan tehneeni, joten vaikea tällä muistikyvyllä sanoa, mutta sen tiedän, että teki mitä teki niin sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, aina. Miks hypätä yhdestä kärsimyksestä toiseen? Jos et opi hyvällä, niin sitten pahalla ja niin kauan se matsi kestää kuin me oivalletaan sen oppi. Vaikeimmillakin haasteilla on tarkotus päästä lähemmäs kaiken ydintä, sitä salaisuutta, totuutta todellisuuden luonteesta ja meidän oikeasta identiteetistä, jolle me ollaan umpisokeita niin kauan, kunnes elämäin kirjo on tarpeeksi potkinut meitä päähän ja me vihdoinkin ollaan valmiita heräämään. Rauhaa.

• kyytistä jäänyt

Äh prkules, ku mut ainaki on pienestä pitäen alistettu elämään kärsi kurja kärsi
      sillä kärsimään sinut on tänne luotukin opeilla, ni emmää osaa enää lopettaa
      tätä. Vaikka mitä s*ntaa elämä sitte onki, en osaa lopettaa sitä, tai oikeastaan
      en tajua niin tehdä. Kun se on aina ollut semmoista kärsimysnäytelmää ja
      muustakaan ei oikeastaan tiedä. Eli se päivien päättäminen ei vaan ole mulle
      ainaskaan vaihtoehto.

• älä ee sitä

En ole Kaikkivaltias, mutta jokin tarkoitus Jumalalla on sinunkin olemassaoloosi ja kärsimykseen. Itsemurha ei ole vastaus kärsimykseen ja se ei helota kohtaloasi.

• Anonyymi

Apt 17 : 27
        että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla Hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä.

• Anonyymi

Juu ei oo mitään Jumalaa. Ikävää jos olet usķont johonkin satuolentoon

• lasienkelivain

Eikö noi sun sairaudet osa kumoo toisiaan?

• LK

No tuota, ei se siinä mielessä kannata että ei sillä ainakaan sitä syytä elää löydä.

Ite näkisin et kehno elämä on parempi kun ei elämää ollenkaan. Kuoleman jälkeen ei ole sitäkään vähää.

• Latvainvalidi

Tuski kukaan pystyy sanomaan, kannttaako itsemurha, kun kukaan joka on tehnyt itsarin ei voi sitä kertoa.

Itsemurha-ajatukset eivät ole kovin pahasta, ne voivat jopa auttaa pysymään "järjissään".

Ei sinulla noita kaikkia diagnooseja voi olla.

Mitä hoitoa ja kuntoutusta sinulla on tai on ollut?

• Anonyymi

Kannattaahan se kun tuska loppuu siihen. Oletko jotenķin vaikeasti vammainen jos et tuota ymmärrä.

• Anonyymi

Kannattaako tappaa itsensä kun on pienet Munat, ei saa naista, naiset haluaa isomunaisen ja rikkaan miehen. Kaikki nauraa mulle kun on pienet Munat, saunassa kaikki nauraa mun pienet Munat. Minä en käy yleisissä saunoissa kun aina joku toljottaa mun pienet Munat. Mä oon yksin kaikki pilkkaavat kun on niin pienet Munat. Isot Munat on tärkeintä mitä miehellä on

• Anonyymi

Jos on pienet Munat se on hyvä syy tappaa itsensä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on pienet Munat se on hyvä syy tappaa itsensä

Tästä olen kyllä samaa mieltä, että paskalla pienellä munalla ei tee yhtään mitään. Onneksi pieni munaiset voivat hankkia jatkokappaleita ja miksi ei iso munaisetkin. Aina voi myös työstää nyrkillä jos ei muuta.

• Anonyymi

Ei nykyään kannata tehdä edes itsemurhaa

• Anonyymi

Kuka siitä on kannattimen katkaissut?

• Anonyymi

Toivottavasti et tapa itseäsi, hanki apua kaikin mahdollisin keinoin mutta sellainen pyyntö että jos päätät kuitenkin kaikista huolimatta jättää tämän maailman taaksesi niin sellainen pyyntö että vie mukana mahdollisimman paljon Kokoomuksen & PS politikkoja.

• Anonyymi

Petterin talo poroksi vaan

• Anonyymi

Kaikki itsemurhan tehneet kertovat, että kyllä kannatti!

• Anonyymi

Ei kannata, koska et voi tietää jos se vaikka pahentaisi sinun asemaasi ja hyvinvointiasi? Ehkä kuolemisen sijaan halvaannut ja joudut viettämään koko lopun elämääsi vuotessa? Ehkä Jumala ei hyväksy sitä että ihminen tappaa itsensä? Näinhän Sokrateskin sanoi (lue Sokrateen Puolustuspuhe, eli Apologia).

• Anonyymi

Ei itsari mua itseasiassa kovinkaan paljon auttanut; se on aina odotusarvon mukainen laskelma siitä, mitä voittaa ja mitä häviää. Joka tapauksessa sitä kuolee, että se homma on jo paketissa, ja kun elää elämänsä järkeävän loppuun asti, niin on sekin puoli on sitten paketissa, ja siten voitto on varma.

• Anonyymi

Nykyään ei kannata mikään, sitä paitsi kuolet kuitenkin. Kannattaa juoda viinaa ja haistattaa paskat koko maailmalle

• Anonyymi

No ei ainakaan sille joka joutuu maksamaan hautauskulut

• Anonyymi

Kannattaako itsemurha, mulla on pienet Munat että en saa naista eikä työtä ei oo kavereita ei mittään, kaikki vaan pilkkaavat mua. Ja nauraa. Kaikki tietää että mulla on pienet Munat. Suomalainen sauna on missä miehen Munat mitataan, saunassa miehet kyttää toistensa munia ja isomunaiset miehet heittää härskeimmät vitsit. Kerran olin saunassa ja jätkät alkoivat vittuilee mun pippelistä että se on liian pienet, sillä ei voi edes kusta. Sitten koko pitäjä tiesi että mulla on pienet Munat. Miehet ei luota pienimunaisiin miehiin. Pitäisi olla jätti Munat ja kova panomies ja panna naisia persseeseen että saisi arvostusta. Aion tehdä itsemurhan koska olen ruma ja paska

• Anonyymi

Elämässä on paljon hyviä asioita kun vain etsii ne,ei pidä kaikesta pienestä vastoinkäymisestä masentua,vastamäet kuuluu elämään. Sitten kun sairastuu vakavaan parantumattomaan sairauteen niin ymmärtää miten paljon olis ollu vielä hyviä asioita elämässä jäljellä,mutta ei voi mitään kun viikatemies kulkee vieressä päivittäin,täytyy vain jaksaa läheistenkin puolesta taistella viimeiseen asti. Mutta elämä on ollut ihanaa aikaa,paljon on kerenny tapahtua 63 vuodessa asioita.

• Anonyymi

masennus on kuolemaan johtava vakava sairaus.

ei siinä ole mistään pienestä vastoinkäymisestä kysymys.

ota selvää asioista, selvästi et tiedä yhtään mitään.

• Anonyymi

Kannattaa

• Anonyymi

Mahdotonta sanoa kannattaako. Täydellisen elämänmuutoksen jälkeen voin sanoa, että oloni on hieman tasaisempi mutta eipä se silti kovin hyväksi kohentunut. Hetkellisesti koin onnellisimmat hetket elämässäni mutta nyt olen tajunnut, että vaimoni teeskenteli suurimman osan ajasta. Älkää koskaan unelmoiko mistään romanttisesta aidosta rakkaudesta. Sitä ei ole olemassa. Virheeni oli se kun itse aidosti rakastuin. En enää koskaan tule avaamaan sydäntäni ja sisintäni kenellekkään.

Näin kävi minulle mutta se ei tarkoita että sinulle kävisi myös niin. Olkaa varovaisia ja viisaampia kuin minä. En ole yhteensopiva naisten kanssa.

• Anonyymi

Tuossa puhuu totuus.

Ne onneliset hetket on tosiaan vain lyhyitä hetkiä elämässä,
        mitään onnellisuutta ei ole olemasskaan, ilman vahvoja lääkkeitä/huumeita.
        Kyse on vaan aivojen kemiallisesta tilasta. Se on sitä "onnea".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa puhuu totuus.

Ne onneliset hetket on tosiaan vain lyhyitä hetkiä elämässä,
        mitään onnellisuutta ei ole olemasskaan, ilman vahvoja lääkkeitä/huumeita.
        Kyse on vaan aivojen kemiallisesta tilasta. Se on sitä "onnea".

Tärkeintä ehkä siinä onnellisuudessa onkin, että se koostuu pienistä, ehkä hetkellisistäkin hyvistä asioista.
        Jos odottaa jatkuvasti jotain jättisuurta onnen aikaa, saa ilmeisimmin olla jatkuvasti pettynyt.
        Onni koostuu pienistä hippusista.
        Ja jos olisi jatkuvasti onnellinen, sitä ei edes ymmärtäisi niin hyvin, kuin miten sen huomaa, jos tulee edes hetken pieni onni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tärkeintä ehkä siinä onnellisuudessa onkin, että se koostuu pienistä, ehkä hetkellisistäkin hyvistä asioista.
        Jos odottaa jatkuvasti jotain jättisuurta onnen aikaa, saa ilmeisimmin olla jatkuvasti pettynyt.
        Onni koostuu pienistä hippusista.
        Ja jos olisi jatkuvasti onnellinen, sitä ei edes ymmärtäisi niin hyvin, kuin miten sen huomaa, jos tulee edes hetken pieni onni.

toivottavasti sinulla on hyvä muisti että muistat ne onnen hippuset.

minulla on niin huono muisti että unohdan kaiken, ainoastaan kaikkein pahimmat pettymykset jää pysyvästi muistiin talteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

toivottavasti sinulla on hyvä muisti että muistat ne onnen hippuset.

minulla on niin huono muisti että unohdan kaiken, ainoastaan kaikkein pahimmat pettymykset jää pysyvästi muistiin talteen.

Pettymykset jää sen takia enemmän mieleen, koska ne herättävät voimakkaamman tunteen, tunteen joka ei ole hyvä eikä mukava.
        Jos onnen hetkiä ei muista, niin ainakin sen hetken tietää, kun sellainen hetki tulee/on päällä, kyllä hyvän mielen aiheuttavan asian huomaa ainakin juuri sillä hetkellä.
        En minäkään voi muistaa kaikkia onnen hippusia, en toki kaikkia pettymyksiäkään. Osan molemmista taas muistan hyvinkin. En vain pettymyksiä jumitu muistelemaan, vaikka ne muistankin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pettymykset jää sen takia enemmän mieleen, koska ne herättävät voimakkaamman tunteen, tunteen joka ei ole hyvä eikä mukava.
        Jos onnen hetkiä ei muista, niin ainakin sen hetken tietää, kun sellainen hetki tulee/on päällä, kyllä hyvän mielen aiheuttavan asian huomaa ainakin juuri sillä hetkellä.
        En minäkään voi muistaa kaikkia onnen hippusia, en toki kaikkia pettymyksiäkään. Osan molemmista taas muistan hyvinkin. En vain pettymyksiä jumitu muistelemaan, vaikka ne muistankin.

No mitä tämmöiset "onnen hippuset" edes oikeen ovat? Saako niitä ostaa jostain purkissa vai?

En vaan usko että tuollaisia on olemassakaan, kyllä ne on pelkkää puhetta ja kuvittelua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitä tämmöiset "onnen hippuset" edes oikeen ovat? Saako niitä ostaa jostain purkissa vai?

En vaan usko että tuollaisia on olemassakaan, kyllä ne on pelkkää puhetta ja kuvittelua.

Sinut on kasvatettu pessimistiksi.
        Etsi Positiivarit. Tai ala opiskella jotain itämaista viisautta. Nämä opettaa positiivista ajattelua, eli miten nähdään asioissa hyviä puolia. Niitä hippusia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinut on kasvatettu pessimistiksi.
        Etsi Positiivarit. Tai ala opiskella jotain itämaista viisautta. Nämä opettaa positiivista ajattelua, eli miten nähdään asioissa hyviä puolia. Niitä hippusia.

Itämainen viisaus on p*skaa.. ja ne hippuset on vain omassa päässäsi.
        Kukaan muu kriittisesti tilannetta arvioiva ei niitä voi nähdä.

Ei ole kasvatettu miksikään, olen ihan itse oppinut elämästä.
        Omakohtaisista kokemuksista koko elämäni ajalta.

Minkäänlaista onnea ei ole koskaan ollut olemassakaan, eikä tule ikinä olemaankaan. Ainakaan tämän maan päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se toki eräänlaista kuvittelua, se onnellisuus ja ne hippuset. Nehän tuntuvat, yleensä antavat hyvän tunteen.
        Hippusia ei saa ostettua purkissa, ne vain tulevat jos on tullakseen.
        Vaikuttaa oikeasti aika pessimistiseltä, jos ei yhtään missään näe mitään hyvää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se toki eräänlaista kuvittelua, se onnellisuus ja ne hippuset. Nehän tuntuvat, yleensä antavat hyvän tunteen.
        Hippusia ei saa ostettua purkissa, ne vain tulevat jos on tullakseen.
        Vaikuttaa oikeasti aika pessimistiseltä, jos ei yhtään missään näe mitään hyvää.

Ei näe jos näkee vain todellisuuden, eikä niitä mielikuvitushippusia niinkun sinä näet.

Missä tässä elämässä on hyvää, mikä tässä on oikeasti hyvää??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei näe jos näkee vain todellisuuden, eikä niitä mielikuvitushippusia niinkun sinä näet.

Missä tässä elämässä on hyvää, mikä tässä on oikeasti hyvää??

En maininnut näkeväni mitään, kirjoitin, että onnen tuntee ( jos on tunteakseen ).
        Omasta mielestäni elämä ylipäänsä on aivan riittävän hyvää, toki huonojakin aikoja on silloin tällöin.
        Myös se, kun olen kovalla työllä saanut psyykeä parempaan kuntoon, mitä se aikanaan nuorempana oli, sekin jo tuottaa mielihyvää, tuntuu hyvältä, ei näy.
        Yleensä muut näkevät ihmisestä, voiko toinen huonosti vai hyvin, tosin ei sitäkään aina.
        Myös käyttäytyminen ja puhe/puhetyyli voivat antaa viitteitä ihmisen psyykkisestä olotilasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En maininnut näkeväni mitään, kirjoitin, että onnen tuntee ( jos on tunteakseen ).
        Omasta mielestäni elämä ylipäänsä on aivan riittävän hyvää, toki huonojakin aikoja on silloin tällöin.
        Myös se, kun olen kovalla työllä saanut psyykeä parempaan kuntoon, mitä se aikanaan nuorempana oli, sekin jo tuottaa mielihyvää, tuntuu hyvältä, ei näy.
        Yleensä muut näkevät ihmisestä, voiko toinen huonosti vai hyvin, tosin ei sitäkään aina.
        Myös käyttäytyminen ja puhe/puhetyyli voivat antaa viitteitä ihmisen psyykkisestä olotilasta.

Ei anna mitään viitteitä, ainakaan jos kyse masennuksesta, tietysti jos on muita häiriöitä niin ne näkyvät varmaankin. Tai ehkä nekin voi peittää, en tiedä.

Toki omalla työllä saavutetuista asioista voi olla ylpeä ja tyytyväinen. Ei siinä mitään onnea tarvita tai ole jos on omalla työllään jotain saavuttanut.

Mutta missä, tai mitä ne näkymättömät ja olemattomat onnen hippuset ovat mistä puhut?
        En vaan usko sellaisten olemassaoloon. Tarvitsen jonkinlaisia konkreettisia todisteita sellaisista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei anna mitään viitteitä, ainakaan jos kyse masennuksesta, tietysti jos on muita häiriöitä niin ne näkyvät varmaankin. Tai ehkä nekin voi peittää, en tiedä.

Toki omalla työllä saavutetuista asioista voi olla ylpeä ja tyytyväinen. Ei siinä mitään onnea tarvita tai ole jos on omalla työllään jotain saavuttanut.

Mutta missä, tai mitä ne näkymättömät ja olemattomat onnen hippuset ovat mistä puhut?
        En vaan usko sellaisten olemassaoloon. Tarvitsen jonkinlaisia konkreettisia todisteita sellaisista.

Oma elämä ja sen eläminenkin tarvitsevat sitä omaa työtä.
        Kukaan ei voi elää toisen puolesta sen toisen elämää, eikä saada aikaan niitä onnistumisia ja epäonnistumisia, eikä onnellisuuden tunteitakaan.
        Onnistumisen takia voi tosiaan olla myös ylpeä ja tyytyväinen, mutta voi olla myös onnellinen siitä, että on onnistunut saamaan elämänsä paremmaksi.
        Huomasin itsekin, kun olotila alkoi muuttumaan paremmaksi, ettei siitä varmaan koskaan mitään täydellistä tule. Uskon, että täydellisyyttä ei ole olemassakaan.
        Se, että on oma itsensä, tekee sen mihin pystyy, riittää vallan mainiosti. Liikaa yrittäminen ei auttaisi mihinkään mitään, saattaisi vain ahdistaa, jos toivoo enemmän kuin on mahdollista.
        Noihin sanoihin onnen hippusista on turha takertua, jokainen voi käsittää sen tarkoituksen, miten haluaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oma elämä ja sen eläminenkin tarvitsevat sitä omaa työtä.
        Kukaan ei voi elää toisen puolesta sen toisen elämää, eikä saada aikaan niitä onnistumisia ja epäonnistumisia, eikä onnellisuuden tunteitakaan.
        Onnistumisen takia voi tosiaan olla myös ylpeä ja tyytyväinen, mutta voi olla myös onnellinen siitä, että on onnistunut saamaan elämänsä paremmaksi.
        Huomasin itsekin, kun olotila alkoi muuttumaan paremmaksi, ettei siitä varmaan koskaan mitään täydellistä tule. Uskon, että täydellisyyttä ei ole olemassakaan.
        Se, että on oma itsensä, tekee sen mihin pystyy, riittää vallan mainiosti. Liikaa yrittäminen ei auttaisi mihinkään mitään, saattaisi vain ahdistaa, jos toivoo enemmän kuin on mahdollista.
        Noihin sanoihin onnen hippusista on turha takertua, jokainen voi käsittää sen tarkoituksen, miten haluaa.

Okei, kuullostaa hienolta ja positiiviselta kun tyydyt siihen elämääsi.

Minä en tyydy tähän mitä minulla on. Ei vaan kiinnosta.
        En oikein usko että vaikka mitä saisin tähän elämääni lisää niin että haluaisin elää.
        Kun en koskaan ole halunnut.

Ainoa asia mitä todella oikeasti olen aina halunnut on vain päästä pois täältä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei, kuullostaa hienolta ja positiiviselta kun tyydyt siihen elämääsi.

Minä en tyydy tähän mitä minulla on. Ei vaan kiinnosta.
        En oikein usko että vaikka mitä saisin tähän elämääni lisää niin että haluaisin elää.
        Kun en koskaan ole halunnut.

Ainoa asia mitä todella oikeasti olen aina halunnut on vain päästä pois täältä.

No ei tämä minunkaan elämäni niin hienoa ja positiivista ole, ei ole koskaan ollutkaan.
        Olen vain jo niin tottunut siihen, että sitä paskaakin riittää, ainakin omalle kohdalle on turhankin paljon sattunut kaikenlaista.
        On tullut totuttua siihen, että vähemmälläkin pärjää, kun on pakko.
        Ja joskus tulee ajateltua, että maailmassa on paljon muita, joilla on vielä vaikeampaa kuin itselläni, vaikka eihän se mukavaa ole heitä ajatellen.
        Toisilla on enemmän esim. vastoinkäymisiä elämässään, kuin joillain muilla, valitettavasti.
        Ja toki me kaikki olemme yksilöitä, toiset jaksavat ja kestävät enemmän vaikeuksia kuin jotkut toiset.

• Anonyymi

Ei,se on luovuttamista,mitä luuserit harrastaa.

• Anonyymi

Kannattaa

Aina

• Anonyymi

Mikäli suunnittelet hirttämistä osta tarpeeksi vahva naru ja miellä pehmeäpintainen niin toimitus on miellyttävämpi eikä kaulaan tule hankautumia.

• Anonyymi

Jos on jo henki lähtenyt, niin onko jollain hankaumilla mitään väliä ?
        Unohtakaa tuollaisten suunnittelu ja yrittäkää saada elämänne edes vähän tyydyttävämmäksi.
        Elossa oloa kannattaa jatkaa, vaikka vaikeuksien kanssa, jos niitä on. Nekin voivat olla ohimeneviä ajan kanssa, ja usein ovatkin. Ikävä vaan, että sen huomaa usein vasta myöhemmin, eikä heikoimmalla hetkellä pysty siihen uskomaan.
        Kaikkea hyvää kaikille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on jo henki lähtenyt, niin onko jollain hankaumilla mitään väliä ?
        Unohtakaa tuollaisten suunnittelu ja yrittäkää saada elämänne edes vähän tyydyttävämmäksi.
        Elossa oloa kannattaa jatkaa, vaikka vaikeuksien kanssa, jos niitä on. Nekin voivat olla ohimeneviä ajan kanssa, ja usein ovatkin. Ikävä vaan, että sen huomaa usein vasta myöhemmin, eikä heikoimmalla hetkellä pysty siihen uskomaan.
        Kaikkea hyvää kaikille.

Niin onhan se totta kyllä että ei voi tietää tulevaisuudesta mitään. Vaikka nyt on asiat solmussa ja mutkalla niin ehkä jo vuoden päästä on toisin.
        Minä vaan sotken asiani sitä pahemmin mitä enemmän yritän, jos vaan antaisi olla niin kaikki sujuisi paljon helpommin.

Se on vaan semmoinen pakkomielle tuon asian suunnittelu, eihän siinä järkeä ole. Pitäisi vaan taistella sitä vastaan ettei lähde suunnittelmaan tuollaisia liian pitkälle. Vaikka ne asiat tulisi mieleen niin ei lähde mukaan siihen vaan ajattelee jotain muuta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin onhan se totta kyllä että ei voi tietää tulevaisuudesta mitään. Vaikka nyt on asiat solmussa ja mutkalla niin ehkä jo vuoden päästä on toisin.
        Minä vaan sotken asiani sitä pahemmin mitä enemmän yritän, jos vaan antaisi olla niin kaikki sujuisi paljon helpommin.

Se on vaan semmoinen pakkomielle tuon asian suunnittelu, eihän siinä järkeä ole. Pitäisi vaan taistella sitä vastaan ettei lähde suunnittelmaan tuollaisia liian pitkälle. Vaikka ne asiat tulisi mieleen niin ei lähde mukaan siihen vaan ajattelee jotain muuta.

Rehellinen kannattaa asiassa olla. Jos voi jotain tehdä, kannattaa keskittyä siihen. Miun jalat ei parane ja se on miulle niin iso juttu, että kuolla haluun. Löytäisimpä jonkun, kuka aattelee samoin tarkan harkinnan jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt, yritätkö mahdollisesti liikaa ?
        Koska sekin voi olla ongelman ydin, joillain onkin. Kun yrittää liikaa, eikä asiat mene kuten haluaisi, tulee niitä pettymyksen tunteita. Saattaa tuntua, etten ikinä onnistu, minusta ei ole mihinkään, olen huono, en osaa, en pysty, en onnistu, jne.
        Olen aina sanonut, että riittää, kun tekee sen mihin pystyy ja kykenee, mihin omat voimavarat riittävät, ja on lopputulokseen tyytyväinen, vaikka se ei paras mahdollinen olisikaan.
        Tällaisenkin ajattelutavan pystyy oppimaan, jos haluaa. Luovuttaa yrittämästä liikaa, tulee henkisestäkin elämästä vähän kevyempää.
        Ei ole pakko olla paras, riittää kun on hyvä, sen verran hyvä että on hyvä olla.

• Anonyymi

Aloitus 2012. No, kannattikko?

• Anonyymi

ei se taida enää voida vastata

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei se taida enää voida vastata

Juuri hän ei välttämättä pysty vastaamaan, mutta onhan tämä asia aina ajankohtainen.
        Kun näitäkin palstoja on seuraillut, niin liiankin monet pohtivat itsemurhaa, ja vielä useammat voivat henkisesti huonosti.
        Henkinen pahoinvointikaan ei tule maailmasta katoamaan niin pitkään aikaan, kun on ihmisiä olemassa. Sen takia aina ajankohtainen aiheena.

• Anonyymi

Kuolleena asiat eivät ainakaan voi parantua.

• Anonyymi

Syy elää on löydettävä itse. Syitä kuolla tulee etsimättäkin. Mitä selkeämmin pystyy keskittämään huomion ympärillään olevan maailmankaikkeuden ihmeisiin ja todellisuuksiin, sitä vähemmän on halua itsetuhoon.

• Anonyymi

On psykiatria ja psykoterapian historian valossa enemmän poikkeus kuin sääntö että yksi ihminen saisi kovin montaa yhtäaikaista diagnoosia. Jotkut harvat myös sulkevat toisensa pois kuten kaksisuuntainen ja skitsofrenia... nyky diagnostiset kriteerit ovat kuitenkin kovin päällekkäisiä. Jos noudatettaisiin diagnostisen hierarkian periaatetta jonka mukaan jotkin tilat ovat ensisijaisempia kuin muut ei saataisi aikaan tätä diagnoosien sumaa yhdelle ja samalle ihmiselle.

Epävakaata persoonallisuushäiriötä sairastavalla voi esiintyä käytännössä mitä tahansa akseli I:n häiriöissä havaittavia psykiatrisia oireita, kuten masentunutta mielialaa, ahdistusta , kiihtyneisyyttä, impulsiivisuutta, tarkkaavaisuus- ja keskittymisvaikeuksia , psykoosia jne.

DSM-järjestelmä tarjoaa vain vähän poissulkevia sääntöjä ja koska monien sairauksien kliiniset kriteerit ovat päällekkäisiä, useita diagnooseja annetaan usein samanaikaisesti, mikä luo polydiagnoosin tai komorbiditeettiongelman.

Pitää kysyä millainen sairaus kokonaisuutena on eikä minkä kaikkien tilojen kriteerit täyttää. On kai tuossakin syytä elää, oman tilan arvoituksessa.

• Anonyymi

No ei nyt diagnoosien takia ainakaan kannata itselleen mitään pahaa tehdä.
      Diagnoosien kanssakin pystyy elämään, vaikka se saattaakin joskus vähän haastavaa olla, riippuen tilanteista.

• Anonyymi
      UUSI

Itsemurha ei kannata, koska sen jälkeen ei ole enää mitään.

Mikä tahansa onparempi, kun ei mitään.

MTDiagnoosit on sosiaalisiakonstruktioita.

Jos tapat itsesi, et enää koskaan kuuntelee yhtään biisiä/levyä, katso yhtään elokuvaa, lue kirjaa...

...nää yhtään auringon nousua tai laskua, täysikuuta, kesäpäivää tai lämmintä kesäyötä...

...rakastele yhtään kaunista naista tai rumaa naista, et juo yhtää lasia viiniä, polta savuketta tai hyvää sikaria, polta savuja...

...arvostan jokaista päivää, oli masenuksen taso mikä tahansa...

"Elämä on ihmisenparasta aikaa."
      -Matti Nykänen

• Anonyymi
        UUSI

Itsekin yritän aina ajatella mahdollisimman positiivisesti, vaikka ei elämä aina helppoa olekaan.
        Tuo listasi sisältää hyviä asioita.
        Ainoa kohta on tuo, jossa mainitset rakastelemisen naisen kanssa, sitä en naisena tee, pidän enemmän miehistä.
        Elämä ei aina parhaalta tunnu, mutta meillä on vain tämä yksi elämä, uutta mahdollisuutta ei tule.
        Aina on toki parempi keskittyä ajattelemaan, mitä on, kuin sitä mitä ei ole. Mikä on mahdollista, mieluummin kuin mikä ei ole, jne.

• Anonyymi
        UUSI

Entä jos ei vaan halua tehdä mitään noista.
        Entäs jos ei vaan kiinnosta.

m

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

m

Tuohon kysymykseesi ei pysty kukaan muu vastaamaan kuin sinä itse.
        Kukaan ei voi tietää, miksi sinua ei kiinnosta.
        Oletko itsekään aivan tarkasti miettinyt, mikä on kiinnostuksesi kaikkeen vienyt ?
        Älä vastaa pelkästään masennus, vaan jotain laajemmin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

m

Kyllä se siitä kiitollisuudesta lähtee. Jos pystyt kävelemään, sulla ei oo syöpää tai muuta tappavaa sairautta, niin jokainen päivä on hyvä.

Riitävä uni, ravitseva ruoka ja sopivasti sinulle sopivaa liikuntaa.

Jos joku ihminen sattuu kohtelemaan sinua hyvin, niin kohtele hyvin takaisin.

Kehitä itseäsi pikku hiljaa.

Jos masentaa, niin anna itsellesi aikaa. Jos viikko, kuukausi tai vuosi menee ohi, niin sitten menee. Elä ruoski siitä itseäsi. Menneitä ei saa takaisin.

Anna anteeksi toisille ja ennen kaikkea itsellesi.

Lopeta se itse ruoskinta. Lue ja opi.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se siitä kiitollisuudesta lähtee. Jos pystyt kävelemään, sulla ei oo syöpää tai muuta tappavaa sairautta, niin jokainen päivä on hyvä.

Riitävä uni, ravitseva ruoka ja sopivasti sinulle sopivaa liikuntaa.

Jos joku ihminen sattuu kohtelemaan sinua hyvin, niin kohtele hyvin takaisin.

Kehitä itseäsi pikku hiljaa.

Jos masentaa, niin anna itsellesi aikaa. Jos viikko, kuukausi tai vuosi menee ohi, niin sitten menee. Elä ruoski siitä itseäsi. Menneitä ei saa takaisin.

Anna anteeksi toisille ja ennen kaikkea itsellesi.

Lopeta se itse ruoskinta. Lue ja opi.

Lisäys vielä tuohon, vaikka en ole sama kommentoija:
        Jos joku kohtelee sinua huonosti, älä suuremmin välitä, se on sen toisen ongelma, ei sinun.
        Itseään ei kannata syyllistää asioista, joihin ei itse ole syyllinen.

• Anonyymi
      UUSI

Ei siitä itsiksestä omilleen pääse sijoittamismielessä. Ne joutuu taivaanpankolla tarkkaan seulontaan, kuka mistäkin syystä laittoi vaikka kaulakiikun itselles.

Kun siellä aikaa on, juttusi käsitellään ekä 100 vuoden päästä. Noilla emmeillä olisit vaan ehkä jatkanut, yks aikanaan kuallu selosti.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4233
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2935
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2838
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2623
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      333
      2580
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2575
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2159
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1895
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe