Sopiva retkikeitin

kyselytunti

Nyt kun on tullut hankittua se ensimmäinen oma purjevene, niin ottaisin vastaan kokemuksia erilaisista retkikeittimistä. Vene on pieni, joten joku pieni ja hyväksi koettu ratkaisu.

15

3335

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mievaan

Äkkiseltään varmaan retkeilyfoorumit antaisi parempaa vastausta kuin tämä foorumi jos oikeasti tarkoitat retkikeitintä. Et siis aio kokata kulussa.

Riippuu varmaan budjetista ja millaista ruokaa aiot tehdä ja kuinka paljon/monelle. Perinteisellä Trangiallakin tekee monipuolista safkaa kunhan vain suunnittelee menuunsa järjellä.

Missä aiot kokata? Tartteeko keitin tuulensuojaa (helppo tehdä itse) ja pitääkö sen kantaa itse kattilansa (joka usein tarkoittaa että kattilat pitää ostaa samaa merkkiä) vai onko sulla kattilat omasta takaa muuten (ja onhan ne terästä alumiinin aika on ohi).

Suurin valinta on varmaankin polttoaine:
      - sprii
      - kaasu (retkikeittimissä irroitettavat muutaman sadan gramman pullot)
      - bensiini (nämä painepurtilot käy kait muillakin polttoaineilla)

Itselläni on kokemusta vain spriistä ja kaasusta ja sanoisin kaasun olevan ylivertainen spriihin verrattuna. Nopea ja siisti ja täysin säädettävä. Tietty kaasun kanssa pitää olla tarkkanan veneessä eli ei eroa kiinteästä kaasusta huolellisuuden suhteen. Samoin painekeittimien kanssa saa olla tarkkana jos käyttää veneessä sisällä.

Nykytrangiaan saa sekä sprii että kaasupolttimia. Keitin ja peruskattilasetti pakkautuu sisäkkäin (ei vie paljon tilaa), on tukeva (olen käyttänyt wokkipannuani trangialla veneessä ...) ja hintakin on kohtuullinen. Jos ei erityistä syytä ole niin mä aloittaisin trangialla. Jos sitten vaihdat monimutkaisempaan niin se kelpaa jälkikasvulle partsaretkille tms

• kyselytunti

Ajattelin kokkailla vain paikoillaan ollessa ja mieluiten maissa. Kun veneessä on jo bensiinikäyttöinen sisämoottori ja valopetrolilämmitin, niin mielellään en enempää riskejä keräisi veneeseen.

Varustukseen kuuluu aromapesä, pari ruokatermosta, vedelle ja kahville omat termarinsa eli enköhän selviä ilman päiväkokkailuja.

Tuo toimintavarmuus on tärkein. Lähinnä harmittaisi se, että ostaa sellaisen, johon ei olisi tyytyväinen ja seuraavana vuonna taas uuden. Noita trangioita olen katsellut.

Palstan ajattelin olevan sopiva, sillä luulen aika monella olevan pieniä purkkareita ja miettineen jo aikaisemmin samoja asioita.

• S&S
        kyselytunti kirjoitti:

Ajattelin kokkailla vain paikoillaan ollessa ja mieluiten maissa. Kun veneessä on jo bensiinikäyttöinen sisämoottori ja valopetrolilämmitin, niin mielellään en enempää riskejä keräisi veneeseen.

Varustukseen kuuluu aromapesä, pari ruokatermosta, vedelle ja kahville omat termarinsa eli enköhän selviä ilman päiväkokkailuja.

Tuo toimintavarmuus on tärkein. Lähinnä harmittaisi se, että ostaa sellaisen, johon ei olisi tyytyväinen ja seuraavana vuonna taas uuden. Noita trangioita olen katsellut.

Palstan ajattelin olevan sopiva, sillä luulen aika monella olevan pieniä purkkareita ja miettineen jo aikaisemmin samoja asioita.

Minä olen kokkaillut yli 30 vuotta Origon spriikeittimellä, eikä ole tarkoitus vaihtaa. Kunnon venesafkaa ei saa muulla, kuin Origolla..

• kyselytunti
        S&S kirjoitti:

Minä olen kokkaillut yli 30 vuotta Origon spriikeittimellä, eikä ole tarkoitus vaihtaa. Kunnon venesafkaa ei saa muulla, kuin Origolla..

Pidetään mielessä. Kävin vilkaisemassa keittimiä nettisivustoilta. Kiitokset vinkistä!

• Soppa kuumaksi
        kyselytunti kirjoitti:

Pidetään mielessä. Kävin vilkaisemassa keittimiä nettisivustoilta. Kiitokset vinkistä!

Onnea ensimmäiselle veneelle.

Me ollaan kokattu pienessä veneessä trangialla. Toimii hyvin maissa mutta veneessä en sitä käyttäisi koska nesteet voivat läikkyä.

Nytkin on pieni vene ja käytän veneessä sisällä bilteman retkikeitintä (näitähän saa kaikista marketeista millä hyvänsä nimellä). Keitin on sellainen joka toimii kaasupatruunalla ja siinä on yksi keittolevy ja pietsosytytys. Laitetta myydään salkussa ja sen hinta vaihtelee 19,90 ja 39,90 välillä liikkeestä riippuen. Voihan tämänkin maihin kantaa mutta tarvii sitten tuulensuojan. Tätä on todella helppo käyttää. Se on aina valmis ja sytyttämiseen ei tarvi edes tikkuja.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeily/Kaasukeitin/Kaasukeitin-29-kW-17618/

Origon keitin on myöskin hyvä mutta huomattavasti kalliimpi.

Suosittelisin kaasukäyttöistä laitettaa koska se on siistimpi ja nopeampi käyttää. Ei ole nesteiden kanssa läträämistä ja tenttupullonpyöritystä veneen pohjalla.

• 3688
        kyselytunti kirjoitti:

Järtmans myy cookmaten spriikeittimiä jotka ovat origon kopioita, esim 2 liekkinen cookmate maksaa hjärtmannilla murto osan mitä origo 3000 suomessa.

• Teukka -8

Tuo Bilteman kaasukeitin on aivan loistava! Kaksi kesää käytetty ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Origoon verrattuna erinomaisen tehokas eikä nokea astioita. Suosittelen!

• 1+7

Täältä myös ääni Bilteman kaasukeittimelle. Helppo ja kätevä käyttää. Ei tosin käyttöön kulussa, ainoastaan satamassa (ei kallistu veneen mukana, eikä kattilanpidikkeitä)

• kyselytunti

Kiitokset vastauksista. Uutena tuli tuo Bilteman kaasukeitin. Talvella katsoin vastaavaa Trekistä, mutta oli hävinnyt valikoimista.

• -Gasman-

Noissa retkikeittimissä on sitten semmoinen tilanne, että jos käytät venessä ja vene palaa, niin vakuutukset ei sitten korvaa. Ihan vain tiedoksi..

• kyselytunti
        -Gasman- kirjoitti:

Noissa retkikeittimissä on sitten semmoinen tilanne, että jos käytät venessä ja vene palaa, niin vakuutukset ei sitten korvaa. Ihan vain tiedoksi..

Tuo oli hyvä huomio. Eli tuo Origo sopisi myös veneessä käytettäväksi?

• Kerää_koko_sarja
        kyselytunti kirjoitti:

Tuo oli hyvä huomio. Eli tuo Origo sopisi myös veneessä käytettäväksi?

bilteman kaasukeittimen kaveriksi kannattaa ostaa kaasutoho (sama patruuna), jolla saa nuotion tai grillihiilet syttymään ilman muita sytykkeitä tai kemikaaleja. Motonetissä on samalla patruunalla toimiva parin kahvipaketin kokoinen IR lämmitin.

• Anonyymi
    • Anonyymi
      UUSI

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Trangia se olla pitää. Ei oo Rtangian voittanutta!

• Anonyymi
        UUSI

Niinpä. Pari vuotta oli käyttämättömänä kaapin pohjalla ja kun tarvetta tuli niin kaasusäiliö olikin jo tyhjä.
        Semmonen tappaus tällä kertaa.

Muuten ihan sama ilmiö tapahtui CRC:n kanssa. Ainetta oli sisällä mutta ponnekaasut loppu ennen aikojaan. Minne voi valittaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      141
      6688
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4901
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3905
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2452
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2207
    Aihe