MITÄ VITAMIINEJA JA LUONTAISTUOTTEITA ALLERGIAAN???? NEUVOJA!!!!

ellukainen

Heippa, olen nyt 5-vuotta katsonut vierestä neuvottomana, kun miehelläni on aivan käsittämättömän paha siitepölyallergia. Silmät ovat huhti-elokuu aivan punaiset ja turvoksissa. Räkä valuu koko ajan. Aivastelee koko ajan. Nenä kutisee niin pahasti, että pitää koko ajan hieroa nenää.

Mitä nyt tehdä?
Hänellä on kuulemma koko ikänsä ollut, mutta pahentunut nyt viimesten vuosien aikana todella pahasti. Kaikkia lääkkeitä ja nenäsumutteita on käyttänyt. Niistä ei oo mitään hyötyä.

Olen patistanut taas menemään lääkäriin, mutta on niin kovapäinen, ettei mene. Viimeksi vuosi sitten on työpaikkalääkäri jotain taas määrännyt. Ei tuloksia.

Tänään tilasin jenkeistä vitamiinejä, yritetään nyt niilläkin. Voisiko joku laittaa vinkkejä mitä on kokeillut siitepölyallergiiaan? mitkä vitamiinit ja luontaistuotteet on ollut hyviä? onko auttanut jollakin? olisi kiva kuulla:)

39

4789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • 26

        Uskon myös vitamiinilisiin (reippaasti yliannostuksella suomalaisiin suosituksiin).
        Mulla auttoi vitamiinien lisäksi rannikkomännynkuoriuute, kauppanimi Pycnogenol (tai jotain sinnepäin) luontaistuotekaupoista.
        Vain pahimpaan siitepölyaikaan tarvitsen allergialääkkeitä ja silmätippoja. (mulla oireilee silmät pahiten, luomet turpoavat umpeen).
        Nyt on monta vuotta mennyt ihan kivasti, ei enää jatkuvaa "kevätflunssaa". Ehkä jo ensi keväänä miehesikin on terve tai ainakin vähäoireisempi.


    • 100µg

      Minulta loppui 30 vuoden (alkoi jo teininä) aivan järjetön päänahan kutina, rasvoittuminen ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

      Kuuntelin lääkäri Antti Heikkilää muutaman kerran televisiossa Studio55-ohjelmassa ja ja luen hänen nettisivuaan ja sen innoittamana jätin viljat ja aloin syömään kunnon ruokaa. Moni muukin vaiva lähti ja kokonaisolotila parantui.

      Hillitöntä päänahan kutinaa ja hilseilyä pidin hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota (ja näitä sopivia etsin 10-15 vuotta) vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo.
      Myös ihon kuivuus hävisi, joten ei tarvii rasvata itseään joka suihkun jälkeen.

      Aloin saamaan aikuisena allergisia oireita lepästä ja koivusta. Sain myös oireita punaisesta paprikasta ja currysta. Lisäksi sain oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia keväästä syksyyn ja monesti siihen pakkaseen astikin. Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaan (pari viime kesää aurinko on paistanut runsaasti). Tämä auttoi allergiaan hiukan, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia koko kevään, joka ei edes vienyt oireita kokonaan. Vuonna 2011 syksyllä jätin viljat ja sen jälkeen en ole antihistamiinia tarvinnut eli allergiani parani täysin.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    • 100µg

      Tutkimusten mukaan seerumin paras D-vitamiinipitoisuus olisi se, minkä auringon valo saa maksimaalisesti aikaan iholla, mikä vastaa seerumin kalsidiolipitoisuutta 90–120 nmol/l. Tähän pitoisuuteen päästään 100 mikrogramman päiväannoksella, eli nykysuosituksia tulisi nostaa kymmenkertaisiksi.

    • siinäpä pulma

      uskaltaako D-vitamiinia syödä noin isoa annosta?

      • kaikkea kokeillut

        Ei siitä mitään apua ole, haittaa saattaa olla. Oikeastihan allergiaan ei auta d-vitamiinit eikä mitkään luonnontuotteet, ajoissa aloitettu lääkitys, jota voi joutua vaihtamaan, jos ei tehoa ja kortisoninenä suihkeet. Silmätipat tarvittaessa. Ja voi kokeilla siedätyshoitoa. Turha on muuta väittää.


      • 100µg

      • Tiedonetsijä
        kaikkea kokeillut kirjoitti:

        Ei siitä mitään apua ole, haittaa saattaa olla. Oikeastihan allergiaan ei auta d-vitamiinit eikä mitkään luonnontuotteet, ajoissa aloitettu lääkitys, jota voi joutua vaihtamaan, jos ei tehoa ja kortisoninenä suihkeet. Silmätipat tarvittaessa. Ja voi kokeilla siedätyshoitoa. Turha on muuta väittää.

        D-vitamiinistä ei ole suuristakaan annoksista ollut haittaa.


    • dsavas

      Mehiläisten siitepöly voi auttaa allergiaan. Tosin herkillä ihmisillä voi aiheuttaa allergisia reaktioita, joten pahasti allergisten on ehkä parempi välttää sitä.

      http://www.superfoodit.com/mehilaistuotteet.html
      http://balanssi.blogspot.fi/2011/06/siitepolylla-eroon-siitepolyallergiasta.html

      Männyn kuoriuute voi myös auttaa. Tässä ranskalaisella männyn kuoriuutteella, Pycnogenolilla tehtyjä tutkimuksia:
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20549654

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19441014

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12557250

      Kaikista tärkeintä on laittaa suolisto kuntoon. Eli probiootteja ja mahdollisesti ruoansulatusentsyymejä. Myös superfoodeihin kannattaa tutustua. Erityisesti elimistöä puhdistavat spiruliina ja klorella voisivat olla tutustumisen arvoisia
      http://www.chlorellafactor.com/

      Jos superfoodit eivät ole tuttuja, niin tuolta pääsee alkuun:
      http://www.youtube.com/watch?v=vIjGdpPTBVU&list=UUjyHVC9j5kZBCnBu0DinKJg&index=2&feature=plcp

      Kannattaa ottaa selvää sopivatko tuotteet, mahdolliset haitat ym.

    • ukioiojkj

      Itselläni auttoi todella hyvin vyöhyketerapia ja akupunktio. Mutta itselläni allergiani ei ollut kovin paha, mutta jouduin käyttämään lääkkeitä kuitenkin päivittäin.Nyt en ole tarvinnut allergialääkkeitä pitkään aikaan. Mutta kannattaa etsiä kunnon osaaja, tiedustella että kuka olis hyvä akupunktiohoitaja tai vyöhyketerapeutti.
      Seuraavassa on linkki, josta ainakin löytyy/voi etsiä diplomivyöhyketerapeutteja:

      http://suomenvyohyketerapeutit.fi/diplomivyohyketerapeutteja/

      ja seuraavassa akupunktiohoitajia:

      http://www.akupunktio.net/?sivu=84

      Kannattaa kokeilla, josko olis apua miehellesi.

    • Lihastako?

      En syö sianlihaa ollenkaan enkä paljoa punaista lihaa ()ehkä max kerran kuussa).
      Joku yhteys tällä on että minulla ei ole minkäänlaista siitepölyallergiaa kun vielä noin kuusi vuotta sitten todella pahat oireet. Olen kuulluta samasta muilta lihan välttelijöiltä.

    • sinkin puutosta?

      viljojen poisjättö ja sinnkilisä ovat minua auttaneet. Ja syön kyllä lisäksi d:tä 50/vrk (ja vitamiinitaso oli sopiva 96mmol/l tällä annoksella)

    • Helmi*

      Suolapiippu!!!! On todella harmi, että ihmiset ei tiedä tuosta laajemmin. Omalta kohdalta heinänuhat on nyt kokonaan poissa.

      • Kiwireissumies

        En tiedä suolapiipusta mutta tsekkaan tämän jälkeen.
        Mutta tiedättekös OIL PULLING menetelmästä?
        Itselläni ei ole paljon allergia ongelmia mutta muita suuhun liittyviä vaivoja. Oli pulling auttaa niihin hyvin mutta amalgaamipaikat pitäis saada pois jotta terveys parantuisi.
        Oil Pulling kyllä pitää nuo vaivat vähempänä.
        Katso itse jos osaat englantia : www,oilpulling.org. Nettisivujen mukaan auttaa myösallergiavaivoihin.
        Valitettavasti Suomeksi siitä ei ole paljon tietoa mutta jos joku haluaa niin voin myöhemmin kääntää pikaohjeet Suomeksi. Oli pulling ei hoitona maksa muuta kuin ruokaöljypullon hinnan kuukaudessa1


    • dukossa_muuten

      Paras apu on viljaton ruokavalio ja siitepölyaikaan myös maidoton!

    • ultricalsin

      Suosittelen Ultricalsin - tabletteja. Vaikka se on nokkoskalkki, se piti hetkeksi siitepölyallergiat poissa.
      Olen keski-ikäinen ja lapsesta asti olen ollut allerginen kaikelle muulle, paitsi pujolle. Myös ruoka-aineallergioita on.
      Aikoinaan todettiin myös allergiapohjainen astma ja sitä hoidettiin kortisonilla, tuloksetta.
      Mutta sitten eräs keuhkosairauksien erikoislääkäri sanoi, ettei allergiatesteihin kannata luottaa, vaikka ne näyttääkin reilua allergiaa ja käski lopettamaan allergia - ja astmalääkkeet, vaikka kummatkin oli vaikeahoitoisia.
      Aiemmin silmät rähmivät mennen umpeen ja allergiaa riitti myös aivastelun muodossa.
      Tosin tein radikaalisti ja lopetin astma - ja allergialääkkeet ( allergialääkkeiden sivuvaikutuksena mm. näkö heikkeni) ja allergiaoireisiin käytin 4 tbl päivässä ultricalsinia - ja ne hellitti! No, tosin nyt ilmeisesti koivu- ja leppäallergia on nostanut päätään, sillä kun meillä on kotona savottaa ja kuorin kassaralla ( eli aisaan ) koivuja ja leppiä jotta ne kuivuisi nopeammin, on tullut allergiaoireita eli reipasta aivastelua ja silmien vuotamista. Mutta olen nyt koettamassa siedättää itseäni jatkamalla savotan tekemistä. Ja allergiaoireet ei ole pahentuneet. Ja astman hengenahdistuskin loppui / väheni, kun lopetin kaikki astmalääkkeet kerrasta. Kyllä rasituksessa vinkuu hengitys, mutta tasoittuu levolla. Ja jos on silmäoireita, eli silmien vuotamista, siihen auttaa kyyneltulpat.
      Eli vastaukseni on Ultricalsin, tai allergialääkkeiden lopettaminen.

      • yrtti-liisa

        Olen kuullut monella auttavan nokkosuutteen tai tablettien kun aloittaa ajoissa talvella ennen kevättä ja siitepöly aikaa.
        Joten ymmärrän täysin jos nokkoskalkki tabletit tehoaa.On myös hyvä lisäravinne luustolle ym. Myös tuoreena nokkosten käyttö suositeltavaa ,pinaatin sijasta lättyihin,kastikkeisiin salaatteihin ym.Sisältää rautaa joten parantaa veriarvoja hyvin.


    • mimierkki

      Mulla oli paha ympärivuotinen allerginen nuha ja eniten on auttoi viljojen pois jättö ruokavaliosta, erityisesti gluteiini pitoisten.
      Mutta paljon myös on auttanut stressin vähentäminen.
      Lääkäreiltä en saanut mitään apua ongelmaani, tai oikeastaan ongelmiini.
      Nyt nuhaa on hyvin vähän. Keväisin päivän kahden kunnon nuha, joka menee itsestään pois kun jaksaa vain niistellä.

      Ihmenappia en löytänyt. Monia kokeilin. Joku syy siihenkin on miksi nenä vuotaa, toisin sanoen elimistö haluaa puhdistua vähän joka tuutista. Onko se sitten henkistä vai fyysistä, niin kannattaaahan sitä selvitellä. Jos akupunktio, vyöhyketerapia, luontaistuotteet tms. auttaa, niin todennäköisesti yksinkertainen ja lyhyt meditaatiokin päivittäin tehtynä auttaa erittäin hyvin. Uskon voima on suuri.

      Mutta suurin ongelma tässä on lienee se, että miehesi ei halua tehdä asialle mitään. Toisen auttaminen on hyvin vaikeaa.

    • Alalla oleva

      Miksi tilata jenkeistä kun Suomessa olisita saanut ammattitaitoiselta henkilökunnalta ohjeet. Tämmösissä ei auta jos suin päin alkaa syömään vitamiineja, vaan kannattaa aina teettää hivenainetutkimus.

    • 100µg

      Hivenainetutkumus maksaa 1000€, joten kannattaa kokeilla jättää viljat ja syödä D-vitamiinia riittävästi.

    • tintti1

      luontaistuotekaupan Pycnogenol auttaa ainakin mulla nopeasti siitepolynuhaoireisiin. Annnoksen pitää vaan olla tarpeeksi suuri. 200 mg.

    • mayanna eok

      Minulla on ollut koivun siitepöly ja omena-allergia koko ikäni. Viimeiset 4 vuotta olen selvinnyt koivun siitepölykaudesta muutamalla aivastuksella. Ennen oli kaamea silmien kutina ja vuoto, aivastelua ja tukkoisuutta. Omenaa ryhdyin syömään oireista huolimatta joskus 20 vuotta sitten. Ensin söin vain kotimaisia, nykyään syön myös esim. puolalaisia ja saksalaisia omenoita. Syön niitä ympäri vuoden, kuorimatta. Uskon, että olen siedättänyt itseni, sillä omenasta ei juuri enää allergiareaktioita tule (huulien ja suun kutina, kurkun turpoaminen). Omena ja koivu kuuluvat samaan 'ryhmään', joten kuvittelen siedättäneeni itseni myös kestämään koivun siitepölyä.

      Joo, saattaa kuulostaa humpuukilta, mutta oireet ovat minulta hävinneet. Tosin olen myös vähentänyt täss viimeisen 4-5 vuoden aikana rajusti lisäaineiden käyttöä.

      3 vuotta sitten todetun keliakian vuoksi olen myös gluteenittomalla ruokavaliolla, mutta allergiaoireet siis alkoivat vähetä jo ennen tätä ruokaväliomuutosta.

      Vitamiineja en syö purkista (vaikka suositeltu on), vaan pyrin saamaan kaiken ravinnosta. Kesäisin olen paljon ulkona, joten aurinkoakin varmaan saan riittävästi.

    • hgfgh,

      En tiedä siitepölyallergiaan, mutta kutinaan kylläkin auttaa erinomaisesti inkivääriöljy. Pari tippaa esim piimän sekaan ja juo, ei kutise enää.

    • Allergia hallintaan

      Ihanneympäristö: merelle tai merenrannalle, järvimaisemat, mänty- ja kalliomaisemat, etelänmatka pahimman siitepölyn aikaan.

      Ruoka: omenan ja porkkanan välttäminen siitepölyaikana, allergiatestit hyväksi

      Koti: mielellään ei kotieläimiä, pölytöntä, tupakka pois

      Asuinpaikka: koivuja ja heinäpeltoja ympärillä ?

      Illalla kasvojen ja hiusten pesu ja huuhtelu.

      Pyykin kuivatus sisällä - lakanat ja vaatteet.

      Lisää Allergiayhdistys, paljon vihkosia, hyvät vinkit

    • Luontaistuotteita halvalla&luotettavasti: http://www.iherb.com/

      Koodilla ZEB562 saat $5 alennuksen ensimmäisestä ostosta.

    • Pitkä kuuri

      Akupunktio.

      Hoidot pitää aloittaa reiusti ennen allergiakautta.

      Esim.
      www.hoitoon.fi
      http://www.tcm.fi

    • juuelikkas
    • Onnistunut ohje

      Siitepölyrakeita.

      Siitepölyrakeita aletaan syömään joulukuussa. Jos kysymyksessä on paha allergia, pitää siitepölyrakeita syödä varovaisesti. Eli ne aloitetaan niin, että ensimmäisenä päivänä otetaan yksi rae. Seuraavana päivänä 2 raetta. Jne. Siitepölymäärää nostetaan kunnes rakeita on noin 20-30 ja sillä annoksella jatketaan siitepölykauteen saakka. Siitepöly tulee sekoittaa johonkin maitopohjaiseen, kuten piimään, maustamattomaan jogurttiin tai maitoon. Annos otetaan iltaisin.

      Kyse on siis siedättämisestä.

    • jossu

      Toi maninta ranskalaisesta rannikkomännyn kuorivalmisteesta (esim. rek nimi Pycnogenol) puree - mulla on ollut käytössä Wonder Legs niminen rannikkomäntytuote pitkin talvea. Tarkoitus oli avittaa rasittuneita jalkoja, mutta siitä hyvästä olin tän koivukevään oireeton.

      Luontaistutekaupoissa on noita kaikkia ja paria muutakin, mistä tuttavat saaneet apuja: Kverilla, Alleriina (tai jotain sinne päin, kuulemma avittaa myös eläinallergiaa), Pycnogenol..
      Wonder Legs on vahvempi kuin muut vastaavantapaisia aineita sisältävät, myydään pinkissä pakkauksessa, valmistaja New Nordic. Hinta kohtuullinen, n 24€

    • Atshiii!

      Kalaöljyillä voi olla allergiaa vähentävä vaikutus. Mutta ei minulla, koska olen kalalle allerginen. Satuin aloittamaan muutama vuosi sitten lopputalvesta hyljeöljykapseleiden syönnin. Keväällä ei minkäänlaisia oireita. Kesällä pystyin kulkemaan heinikon läpi ilman ainuttakaan aivastusta, vaikka normaalisti reagoin hyvin nopeasti. Suorituskykyni parani myös selvästi enkä keksi mitään muutakaan muutosta, mistä se aiheutuisi. Viime talvena ei vain tullut ostettua hyljeöljyä. Nyt on varsin hankalia tilanteita heinikoiden läheisyydessä. Nenä vuotaa ja silmät alkavat muurautua umpeen. Hyljeöljy näytti vaikuttavan myös ihoon myönteisesti.

    • Henna
    • tyytyväinen asiakas

      suosittelen Marja peltolan palveluita!häneltä meplifesta herbilifesta apua terveyteen ja hyvinvointiin askarruttavissa kysymyksissä ja asiantuntevaa ja lämmpinhenkistä palvelua.!!

    • elämää!!!

      Mulla aloe vera-tuotteet helpotti jokavuotisen siitepölyallergian ja jatkuvan kutinan kanssa niin paljon etten ainuttakaan allergialääkettä ole ottanut ja olen ennen todellakin ollut ihan tukossa keväästä syksyyn...

    • 100µg

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm



      Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

      Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

      Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja täten potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

      Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

      Ei kerro, koska ei kiinnosta.

      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

      Lääkäri, joka on kiinnostunut omasta golf-tuloksestaan enemmän, kuin potilaittensa hyvinvoinnista tai pahoinvoinnista on valinnut väärän ammatin, ja tulee kalliiksi koko yhteiskunnalle. Tällä hetkellä käytännön terveydenhuollosta vastaavat paljolti luontaistuotekauppiaat, hierojat, fysioterapeutit ja liikunnan opettajat.

    • Akupunktio
    • terveysmyrsky

      Koululääketieteessä toimivia keinoja allergiaan ovat akupunktio ja siedätyshoito.

      Luontaistuotepuolella voi nyt kokeilla kärjistettynä oikeastaan mitä vain - toimii jos toimii. Nämä ovat niin yksilöllisiä asioita, että absoluuttista ratkaisua ei voi antaa. Hyviä vaihtoehtoja kokeiluun ovat muun muassa D-vitamiinilisä ja probiootit.

      Ruokavaliohoito on yksilöllistä, ja sillä voidaan päästä kokemukseni mukaan ihan hyviin tuloksiin. Tarkoitus on alentaa elimistön kroonista tulehdusta ja parantaa sitä kautta immuniteettiä. Lähtisin lähestymään esim. gluteenin ja maitotuotteiden poisjättämiskokeilulla, omegakolmosten ja raffinoimattoman kookosöljyn lisäämisellä ja happo-emästasapainon palauttamiskokeiluilla (natriumsitraattia tai kasviksia sokerin, jauhojen ja proteiinien kustannuksella).

      Hengitystieoireisiin suosittelen ehdottomasti suolapiippua tai -inhalaattoria: http://terveysmyrsky.valmiskauppa.fi/suolainhalaattori-p-775.html

      • uusi heinäallergikko

        Suolainhalaattori näyttäisi todella houkuttelevalta, mutta olenkohan tällekin allerginen? Joululahjaksi saatu suolakide lamppu aiheutti minulle huonoa oloa, vaikka päinvastoin luvattiin.


        PS
        Minulla loppui verenpaine lopettaessani "terveellisen" ruisleivän syönnin.
        Kaurapuurosta säännöllisesti syötynä saan pienen kuumeen viikoksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3576
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2088
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1584
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1381
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1208
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe