Happomyrkytys,ketoasidoosi

Diebetes-03

On kyllä niin pysäyttävä kokemus, siinä vaiheessa ihminen rupeaa ajattelemaan elämäänsä ihan toisella lailla! Jouduin siis sairaala hoitoon 5 päiväksi kun sain tämän kyseisen ketoasidoosin. Olimme kavereiden kanssa vähän juhimassa ja unohdin pistää yö pistoksen eli lantuksen. Aamu alkoi pahoinvoinnilla ja kun mikään ei tahtonut pysyä sisällä, ei edes vesi vaan tuli heti ulos, mahaan sattui, pyörrytti ja olo oli tosi hutera, aluksi luulin että olin saanut maha taudin ja kuumeen..seuraavat oireet tulivat parin tunnin päästä jotka alkoivat sillä että sydän hakkasi todella lujaa, olo oli veltto ja väsynyt, kävellessä vessaankin hengästyin ja sitten alkoikin hengen ahdistus, rintaan ja selkään sattui kun yritti hengittää syvään, hengitykseni siis oli huohottavaa ja katkonaista, sen aikana silmissä sumeni ja en nähnyt kunnolla eteen. Soitin äidilleni ja kerroin että kaikki ei oo nyt hyvin ja pakko päästä sairaalaan, mentiin ensin tkseen jossa mut otettiin shokkihuoneeseen jossa multa mitattiin verensokeri joka olikin 34,!!En muista tapahtuneesta kovinkaan paljon koska olin tilanteesta niin shokissa, muistan kuinka mulle pistettiin olkapäähän jokin pistos ja tiputukseen, sen jälkeen ambulanssilla sairaalaan jossa menin teho-osastolle, siellä musta otettiin erinlaisia kokeita ja sain suolaliuosta sekä kaaliumia suoneen..valtimoon mulle laitettiin kanyyli josta oli helpompi ottaa verikokeita, joita sitten otettiinkin tunnin välein. Teho-osastolla olin n. 6tuntia josta mut siirrettiin sydän osastolle,Tässä vaiheessa olo oli vhän parempi mutta heikko,väsytti ja ruoka ei maistunut, suoliuosta ja kaaliumia sain aivan varmasti ainakin 15pussia yhteensä! tai siltä se tuntui. Olin sydän osastolla 3päivää ja tavallisella 2 päivää. Hba1 arvo oli siis 14 joka oli vaarallisen korkea! Ja muistan aina sen mies lääkärin sanat" jos et tänne olisi tullut et varmasti olisi siinä enään". Näistä sanoista ajattelin että hitto! Nyt muuttuu elämä ja alan hoitamaan paremmin itseäni! Itsehän syypää olin tuohon että aiheutin itselleni vaarallisen tilanteen, niin että kuolema oli vain tuntien päässä. Tämä kokemus todellakin pysäytti ja nyt katson Diabetestä ihan eri tavalla! Onhan se jo 10 vuotta ehtinyt mulla olla,mutta ei sitä ole ikinä ajatellut kuinka vaarallinen sairaus onkaan kyseessä! Nyt tämän myötä mulla on neuropatinen jalka särky jka on mekein joka päiväistä, munuaisarvot on koholla ja refleksit jalassa ei toimi..Ja ikää itsellä ei ole vasta kuin 23 vuotta. Joten ihmiset hoitakaa itseänne!! Tämä sairaus ei ole heppo mutta sen kanssa oppii elämään!

Hyvää alkavaa kesää! :)

Laittakaa myös omia kokemuksia.

20

12827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummuinen

      Kiitos Sinulle, että kerroit mitä voi tapahtua, jos hoito unohtuu. Lukijoille vielä nyt pitänee tarkentaa, että kyseessä on siis tyypin 1 diabetes. Olet vielä nuori, ja Sinulle on jo ehtinyt kehittyä lisäoireita. Alathan hoitaa itseäsi, niin Sinulla on edessä hyvä elämä. Vielä ei ollut aikasi lähteä! Hyvää jatkoa!

      • Diabetes-03

        Mielelläni jaan tämän kokemuksen muidenkin kanssa, oli se sen verran pysäyttävä ja kauhea tilanne jota ei kenellekkään toivo tulevan. Joten diabetes vaatii säännölistä hoitoa, eikä pistoksia siis missään nimessä saa jättää välistä! Ja kyllä, nyt hoidan itseäni paremmin ja alkanut ihan uusi suunta elämässä. Kiitos kommentoinnista ja hyvää jatkoa myös sinulle! :)


    • toinen kokemus

      Itse olen viimeksi kokenut ketoasidoosin joskus vuolla 1984. Sitä ennen kertoja oli aina välillä. joskus tiheämmin, joskus harvemmin.

      Valitettavasti tosiaan noita ambulanssikäyntejä on kohdallani tullut, ihan liikaa. Ja silloin nuorempana syynä yleensä oli pistosten unohtaminen.

      Kokemukseni ovat aika samanlaisia kuin sinullakin, Diabetes-03. Tosin tehohoitoon en joutunut, päivystysosasto ja sitten normaali osasto riittivät. Hba1c oli 14,5% kun sairaalaan jouduin, hetkellistä verensokeriani en enää edes muista. Mutta olivat kyllä tosi herättäviä kokemuksia, valitettavasti itselläni kesti vain turhan pitkään, ennenkuin se opetus todella meni perille, pikkuhiljaa liu'uin aina takaisin välinpitämättömyyteen hoitoni kanssa.

      No lopulta kuitenkin tuli herätys, joska jo kertoo tuo, että vuoden 1984 jälkeen ei noita tilanteita enää ole ollut.

    • skrvmm

      Olen kokenut molemmat ääripäät kerran. Ja nämä kerrat riittivät, uusia kohtauksia ei ole sittemmin ilmennyt. Hypoglykemia iski monen päivän alhaisen verensokerin jälkeen. Nuorena hoitoa lähinnä hallinnoi lääkäri, jonka mielestä 3 mmol/l aamuisin oli ihan normaalia verensokeritasoa. Ruokaa ei ollut saatavilla kovin usein. Kyseisen reilun viikon matkan ja paastoilun jälkeen taju lähti, onneksi juuri päästyämme takaisin Suomeen. Tuo huonosta insuliinista / insuliinin puutteesta johtunut happomyrkytystila alkoi hitaasti päivien aikana. Kokoajan tuntui että piti nousta sängystä ja sitten taas mennä takas makaamaan. Kokoajan pit oksennella kehon vettä ulos.Lopulta sitten sairaalaan teholle jossa vasta iski keuhkoihin se kipu ettei saanut kuin pikkasen otettua ilmaa kerralla. Useampi tunti siellä teholla taisi mennä kunnes laihtuneena vaihdettiin osastolle. Ja koska tämä tapahtui nuorella iällä, voitte arvata miten erinnäköiset psykologitaustaiset ammattilaiset yrittävät jatkuvasti udella itsetuhoajatuksista :D ...
      Mutta kerta siis riittää ja vaikka hoitotasapaino ei olekkaan aina mitään parhaimpia, kyllä nuo ääripäät osataan varoa vastaisuudessa.
      Muistakaapa tuoreet ykköset että koskaan ei pidä päästää elimistöä tyhjenemään insuliinista!

    • Diabetes-03

      Itse oon kans kokenut tuon hypon monta kertaa, öisin varsinkin herää siihen kun hiki valuu, kädet tärisee ja olo on sekava. Suoraan sanottuna inhoan noita tilanteita yli kaiken! Hyvä puoli on että siihen herää ja osaa tunnistaa hypon oireet.

      Ja en myöskään tuota happomyrkytystä enään ikinä halua kokea! Siitä kun jäi pelko päälle joka seuraa koko loppu elämän. Nyt lasken tarkasti hiilarit sekä kuinka monta yksikköä tarvin insuliiniä..Verensokereiden mittaus on myös ehdottoman tärkeää!

      Myös itse kun menin sairaalaan happomyrkytyksen takia, luuli eräs lääkäri että olin huumeissa! On se siis kumma kuinka jotkut voikaan olla niin idiootteja! huoh. Myös hengitykseni haisi asentonille, joten kova happomyrkytys oli siis kyseessä. Onneksi sain nopeasti apua ja tarvittavaa hoitoa.

      Mutta vaikka joskus ottaakin päähän ja ei jaksaisi jatkuvaa kontrollia ja tahtoisi elää sitä " normaalia" elämää..se on ihan normaalia, Mutta niinhän se menee että vaikeuksien kautta voittoon! :)

      Ja saadaan olla onnellisia että meillä Suomessa on niin hyvä sairaanhoito ja lääkkeet!

      Tsemppiä myös sinulle!! :)

    • Jasi**

      Minullakin on kokemusta ketoasidoosista.
      Olin nielurisaleikkauksessa ja sen takia en kyennyt syömään ollenkaan eli fiksuna tyttönä ajattelin että tiputan insuliiniannokset puoleen. Eli pistin Levemiriä 3 13 kun normaalisti pistin 6 26.
      Aamulla olo oli huono,oksetti ja mahaan koski. No ajattelin tietysti että se johtuu syömättömyydestä koska vs oli normaali, 6.7 tai jotain sinnepäin. No isäni sitten käski minut sairalaan ja siellä sitten knk osastolle tippaan. Illalla osastolla ihmettelin kun oli kamalan levoton olo ja pulssi koko ajan lähes 120. RR oli koholla myös ´ja oksentaminen jatkui. No,kävin yöunille kunnes ihana pelastava enkeli yökkö tuli huoneeseeni ja totesi että täällä haisee asetoni ja siitä sitten tuli kiirelähtö teholle.

      Olen siis nyt 21-vuotias ja sairastanut olen 19vuotta.
      Kiitokset hengissä olemiselleni kuuluu tälle ihanalle yöhoitajalle!:)

      • ?

        Siis eikö sairaalassa sitten mitattu lainkaan verensokereita eikä kysytty pistettyä insuliiniannosta. Pätevä hoitaja ymmärtää ottaa myös ketomittauksen, asetoonin haju hengityksessä on jo voimakas merkki.


      • Morjesta--
        ? kirjoitti:

        Siis eikö sairaalassa sitten mitattu lainkaan verensokereita eikä kysytty pistettyä insuliiniannosta. Pätevä hoitaja ymmärtää ottaa myös ketomittauksen, asetoonin haju hengityksessä on jo voimakas merkki.

        Jos tuppaa ilta/aamu inskat unohtumaan niin eikös kannattaisi harkita insuliinipumpun hommaamista?

        Silloin joutuisit pistämään vain kun syöt (ja toki ylimääräistä jos on korkea vs).

        Pistoskohtaa pitää vaihtaa noin 3 pv välein.

        Aikaisempi hoitomuotoni oli monipostoshoito.

        Sillon jouduin pistämään itseäni jopa 20 kertaa 3 pv aikana. Kyllä oli paikat kipeänä..

        Onhan pumpussakin toki huonot puolensa mutta itse näen siinä niin paljon enemmän niitä hyviä puolia.

        Hyvää kesää!


      • Pumppulainen
        Morjesta-- kirjoitti:

        Jos tuppaa ilta/aamu inskat unohtumaan niin eikös kannattaisi harkita insuliinipumpun hommaamista?

        Silloin joutuisit pistämään vain kun syöt (ja toki ylimääräistä jos on korkea vs).

        Pistoskohtaa pitää vaihtaa noin 3 pv välein.

        Aikaisempi hoitomuotoni oli monipostoshoito.

        Sillon jouduin pistämään itseäni jopa 20 kertaa 3 pv aikana. Kyllä oli paikat kipeänä..

        Onhan pumpussakin toki huonot puolensa mutta itse näen siinä niin paljon enemmän niitä hyviä puolia.

        Hyvää kesää!

        Kannattaa kuitenkin muistaa, että pumpun kanssa ketoasidoosi voi saada paljon helpommin kuin monipistoshoidolla. Tarkoitan siis huolimattomalla pumpunkäyttäjällä on suuri riski ketoasidoosiin...pumpun tukoksiin ja muihin vastaaviin ongelmatilanteisiin sekä pumpun insuliinisäiliön tyhjenemiseen tulee reagoida heti!!! Pumpun kanssahan käytetään pelkkää pikainsuliinia (perusinska menee automaattisesti koko ajan, ateriainskat ohjelmoidaan erikseen), joten muutaman tunnin kuluttua kehossa ei ole yhtään inskaa, jos esim. pumppuampulli loppuu eikä sitä vaihda heti. Ja jos kehossa ei ole inskaa vaikuttamassa, ketoasidoosin riski on erittäin suuri! Monipistoshoidossahan pitkävaikutteinen insuliini vaikuttaa useampia tunteja kerrallaan.

        Jos verensokereiden korkealla oleminen tai insuliinin pistämättömyys johtuu omasta laiskuudesta tai välinpitämättömyydestä, ei pumppu ole oikea ratkaisu. Se olisi jopa huonompi, sillä se tuo mukanaan monia lisävelvollisuuksia pistoshoitoon verrattuna. Pitää muistaa huolehtia kanyyleiden, ampullien yms. täytöstä ja vaihdosta sekä esimerkiksi mitata sokereita entistä tiheämmin. "Laiskalle" tai välinpitämättömälle diabeetikolle ei edes annettaisi pumppua. Mutta jos pistämättä jättäminen johtuu esim. pistospelosta, voisi pumpusta olla iso apu. Minulla on pumppu ja pidän siitä todella paljon.

        Tekstistä tuli hieman sekava, mutta toivottavasti ymmärsitte ajatukseni :)


    • Lellu 120 kg

      Voi kamalaa, sua on varmaan pelottanut! Toivon että toivut vielä, kroppa kun voi toipua, kuulin se vasta kun olin sairastanut 20 vuotta.

      Mukavaa kesää sullekin!

    • Jasi**

      En ole varma oliko kysymys minulle mutta siis kun menin sairaalaan niin kukaan ei minulta mitannut sokereita/ketoaineita.
      Sokerit kylläkin oli kotona ihan normaalit,6-10 koko ajan että tuskin niistä olisi mitään näkynyt.
      Ainakin opin paljon tuolta reissulta:D

      • Nyt en tajua

        Ei sulla oo voinut olla diabeettista ketoasidoosia, jos sokerisi ovat olleet noinkin normaalilla tasolla. Ketoasidoosissa sokerit ovat todella korkealla eikä niitä meinaa saada insuliinilla korjattua matalemmiksi.


      • Minäpävaan
        Nyt en tajua kirjoitti:

        Ei sulla oo voinut olla diabeettista ketoasidoosia, jos sokerisi ovat olleet noinkin normaalilla tasolla. Ketoasidoosissa sokerit ovat todella korkealla eikä niitä meinaa saada insuliinilla korjattua matalemmiksi.

        Ei ole aina sokerit koholla. Voipi olla niinkin, että meinaa hypo iskea, mutta elimistössä on ketoaineita, silloin insuliinia ja sokeritiputusta yhtäaikaa sairaalassa.


    • 15vee

      Itse koin saman kun olin 14 v. Hoitotasapaino oli huono, en liikkunut paljoa, pelasin suurimmat osat ajastani ja en jaksanut hoitaa diabetesta, söin koulun jälkeen paljon karkkia enkä pistänyt niiden takia. monet iltapistokset unohtui ja yhtenä aamuna olo oli todella huono, aluksi makoilin vain, syötyäni pari leipää kesti n. tunti ja aloin oksentelemaan kaiken pois. luulin olevani mahataudissa ja siksi en pistänyt pitkävaikutteista insuliiniä yhtään vaikka juuri niin ei olisi saanut tehdä MUTTA enhän minä tiennyt kyseisestä "happomyrkytyksestä" mitään. hengitykseni nopeutui ja hengittäminen oli raskasta, heti noustua tuli oksennuksen tunne ja sydän tykytti lujaa ja todella nopeaa. päivemmälle päin kaikki oireet rauhottui vain hieman, vieläkin läähätin lujaa kuin koira. myöhemmin söin muroja ja yritin pitää ne sisällä. aluksi tuntui hyvältä mutta taas n. tunnin päästä ne tulivat ulos ja hengitys kiivastui ja sydän taas tykytti lujaa. lähdimme sairaalaan, olo oli mitä kauhein ja odottaessa vastausta pyörrytti, silmissä sumeni ja jalat eivät jaksaneet enää kantaa, levoton ja huono olo, suu kuiva kuin saharan aavikko. minut vietiin teholle tippaan ja mittailtiin verensokeria läpi yön jatkuvasti. tarkasti en muista yöstä mutta olin täynnä johtoja ja nukkuminen oli epämukavaa. aamulla olo oli jo parempi mutta syöminen sattui, mikään ei maistunut ja kurkun yläosa oli arka. olin teholla n. viikon en edes muista oliko loma menossa vai koulua. niin järkyttävä tapaus se oli. jouduin terapeutin puheille ja siellä epäiltiin itsetuhoisuutta vaikka en tiennyt tämmöisen mahdollisuudesta mitään. harmittaa vain tietää että suurin osa nuorista 1tyypin diabetikoista ei tiedä tälläisestä mahdollisuudesta mitään ja siksi luulevat sitä alunperin oksennustaudiksi. lääkärin mukaan hengenlähtöni oli lähellä, vanhempi ihminen siihen olisi kuulemma menehtynyt. pisti miettimään ja tapahtuman jälkeen arvot olivat paremmat mutta lipsahduksia on tapahtunut. yritän skarpata parhaani mukaan.

      • Missä mittari?

        Ihmetyttää niin aloittajan tapauksessa kuin tässäkin että miksi ei mitattu ensimmäisenä verensokereita. Kumpikin on ymmärtääkseni D1:iä ja siksi omistaa mittarin. Ensihoitajatkin mittaavat rutiininomaisesti ensimmäisenä verensokerin ja vasta sitten päätetään hoitotavasta. Itsekin mittaan ensimmäisenä verensokerin kun tulee huono olo, viime yönäkin heräsin neljän aikaan huonoon oloon ja mittasin verensokerin. Tällä kerralla se oli normaali mutta mittasin jo senkin vuoksi että vajaa viikko sitten samalla tavoin herätessä aamu-yöllä oli hypo päällä.

        Näissä ketoasidoositapauksissa verensokerin mittauksella saadaan ainakin suuntaa-antava tieto mistä on ehkä kyse. Minulla on toinen mittari jolla voisi mitata myös ketoaineita, mutta kun kakkosena se on aika harvinainen tilanne niin en ole ostanut siihen ketoliuskoja (vanhenee liian pian ja käyttö satunnaista).


      • 18v diab.
        Missä mittari? kirjoitti:

        Ihmetyttää niin aloittajan tapauksessa kuin tässäkin että miksi ei mitattu ensimmäisenä verensokereita. Kumpikin on ymmärtääkseni D1:iä ja siksi omistaa mittarin. Ensihoitajatkin mittaavat rutiininomaisesti ensimmäisenä verensokerin ja vasta sitten päätetään hoitotavasta. Itsekin mittaan ensimmäisenä verensokerin kun tulee huono olo, viime yönäkin heräsin neljän aikaan huonoon oloon ja mittasin verensokerin. Tällä kerralla se oli normaali mutta mittasin jo senkin vuoksi että vajaa viikko sitten samalla tavoin herätessä aamu-yöllä oli hypo päällä.

        Näissä ketoasidoositapauksissa verensokerin mittauksella saadaan ainakin suuntaa-antava tieto mistä on ehkä kyse. Minulla on toinen mittari jolla voisi mitata myös ketoaineita, mutta kun kakkosena se on aika harvinainen tilanne niin en ole ostanut siihen ketoliuskoja (vanhenee liian pian ja käyttö satunnaista).

        Minulla oli tässä viikko sitten juuri kuvattuja ketoasidoosin oireita. Mahaan sattui aamuyöstä, aamulla meinasin pyörtyä vessaan, sitten aloin oksennella. Olo oli todella heikko mutta parani loppupäivään mennessä. Oudointa tässä on, että pistin pitkävaikutteisen aivan normaalisti illalla, ja aamulla mitatessani verensokeri oli 5,3. Nuo oireett kuulostavat kyllä niin samoilta että joku yhteys diabeteksella ja tällä tapauksella pitää olla. Ehdotuksia?


    • Mulla oli vatsatauti ja lähdin sitten sairaalaan kun ei pysynyt mikään sisällä ! Sokerit oli 64 !! No mulla ollut aina 20-30 sokerit! Hoitaja kysyi kävelitkö? Että vedin enkat ! Joku toinen olis jo kuollut! Meni 5pv teholla ja pari päivää osastolla!
      Nyt en oo pistäny tänään kun haluan pari kiloa pois asetoni haisee taas kurkku ja maha kipeä taidan laittaa pitkävaikutteisen nii uskaltaa nukkua!

      • otanytjärkikäteen

        Sinä elät vaarallisesti, laihduttaminen onnistuu kyllä vaikka pistäisi insuliinit iha normaalisti, tarkkaile ruuan laatua ja liiku. Tai vaihtoehtoisesti saat lisäsairauksia ellet sitten ole jo laiha ruumis jonain päivänä, kannattaako leikkiä?


      • 7655r66d6dr6
        otanytjärkikäteen kirjoitti:

        Sinä elät vaarallisesti, laihduttaminen onnistuu kyllä vaikka pistäisi insuliinit iha normaalisti, tarkkaile ruuan laatua ja liiku. Tai vaihtoehtoisesti saat lisäsairauksia ellet sitten ole jo laiha ruumis jonain päivänä, kannattaako leikkiä?

        Onkohan tuo tarkoittamasi kirjoittaja enää lukemassa näitä viestejä. On voinut oikaista koipensa jo tässä vuodessa.


    • pihkura1

      Jatkoa edelliseen .. Kahdeksalta laitoin lyhytvaikutteisen ja kymmeneltä oli jo laskusuunnassa jalat ei pitänyt ja huippasi no 3kiloa putosi varmaan nesteitä! Eipä kannata hengellä leikkiä! Nyt pistän taas!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe