Evinrude 85 VS Täysin amatööri

vene+alottelija=PUM

No siis juu nyt olis ihan asialliset neuvot tarpeen.
En tarvii mitään vanhaa evikka vittuilua.
Sain tuossa Rais-sportin Evikka 85 2-T lahjaksi ja nyt sitä ollaankin ihan ihmeissään.
Neuvoja voi heittää trimmin käytöstä eli miten saan nopeammin liukuun ettei tarvii vetää varttia täysin keulapystyssä.

Millasilla virtamäärillä yleensä lähtee käyntiin.
Nyt on ilmeisesti kaks aika sököä akkua ja ei enään jaksa pyörittää. välillä startti herää mut sit hyytyy taas.

Paljon tyhjäkäyntikierroksia

trimmin vieressä rikasti miten sen käyttöparasta?

Kun myllystä ottaa kopan pois niin heti naaman edessä on ryyppy tarviiko heittää sieltä päälle?

Aikasempi veneily kokemus ollut lähinna hanakaakossa ajoa eli ei ole ennen omaa ollut eikä ole tarvinnut rassat!

Kesän jälkeen uusittavat osat?

27

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkotitko

      Onko se 85 hv-V4 ? Jos on, niin siinä pitäisi olla sähköryyppy, joka toimii virta-avainta painamalla. Tai jos erillinen rikastimen käyttönuppui, niin sitä tarttet vain käynnistyksen aikana.

      Tyhjäkäynti kierrokset jotai 600-700. ja täysillä n.5000-6000.

      12 v akku pitää olla, jotain 60 -85 amp.

      Ja trimmi ala-asentoon, niin silloin painaa keulaa alemmas.

      Kato ensimmäiseksi peräöljyt, ja kun saat tulille, niin kiertääkö vesi hyvin, jos ei, niin sammuta heti, ja vesipumpun ja kanavien kunnostus.

      Ja puhdista kopan sisusta kaikista lentävistä roskista perusteellisesti, etteivät imeydy moottoriin, voi imuläpät mennä mutkille niiden takia.

      • vene+alottelija=PUM

        Jees
        kyseessä V4
        Juuri tällästä infoa kaipaankin.
        Näillä kokeillaan päästä eteenpäin :D

        Kiitos!


    • vene+alottelija=PUM

      Jatkuu..
      Elikkä nyt oli sitten toinen akkukin uusittu mutta ei auttanut.
      Tuntuu ettei startti jaksa pyörittää konetta,,
      Startti paskana?? riittääkö yleensä että vaihtaa hiilet vai meneekö koko startti uusiks!

      Ränkkäsin avainta kerran ja lähti hetkeksi pyörimään kunnolla mutta sitten solenoidi pätkäs niin ei lähtenyt uudestaan pyörittämään

      • juu-

        Ei muutaku pura startti ja uusi puslat ja hiilet. Ja puhdista solenoidi hyvin. Jos puslat on kuluneet, startin ankkuri ottaa kenttään, eikä silloin pyöri mihinkään.


    • vene+alottelija=PUM

      nyt on sit starttimoottori revitty irti.. oli american bosch.
      no joo ennenku otan sisälmykset auki niin kannattaisko käyttää jossain huollossa ku niillähän on jotain testereitä?!

      • Se on helppo

        Vetäise kaiken varalta naarmu koko startin pituudelta, että saat helposti kasattua kaiken samaan asentoon. Ja koita, onko pahasti puslat väljät, ja hiilet lopussa, ja solenoidin koskettimet pikeentyneet, ja eikun hankit tarvittavat osat, ja yhtenä iltana siististi kasaan. niin pääset satasia halvemmalla.

        Mutta kato ensimmäiseksi, ja merkkaa muistiin, miten johdotukset on asennettu.

        Nimim. "YKÄ osaa taatusti neuvoa monissa ongelmissa. Hän on tainnu perehtyä perusteellisesti näihin säätöihin.

        Toivottavasti saat pollet pellolle, eikä kierrokset siitä täysille. Oon joskus nähny just semmosen koneen, kun puolikaasulla jo loikkasi vene ilmaan paikaltaan lähtiessä, ja siinähän on uskomaton vääntö myös kuormalla.


    • vene+alottelija=PUM

      no niin homma jatkuu.
      starttimoottori jytää tosin kosketus ei ollut kauhea hyvä.. paskaa liittimissä.
      Huomenna lyön solenoidin kanssa takas kiinni ja pyöräytän.
      Täytyy viel sekata solenoidin kosketuspinnat hyvin että on varmasti puhtaat.

      SUURI tavoite saada mylly huutamaan viikonloppuna!!
      Pari kertaa tossa kyydissä olleena niin tiedän että kulkee ku elukka ku paatti on itessään pikkuruinen Rais-sport :D

    • vene+alottelija=PUM

      No niin kaikki laturin piuhat ja solenoidin piuhat putsattu akut täys.. mut ei silti jaksa pyörittää!! voiko vika piileä virtalukossa koska sitä rassaamalla kerran rupes pyörittää nopeammin.. helvetti ku ei oikeasti jaksais purkaa koko mottia :/

      • Luulen jotta

        Luulen virtalukon antavan vain herätevirran releelle , jonka jälkeen akku antaa suoraan startille täydet amppeerit,-en oo ihan varma asiasta.

        Onko siinä muuten ns.relettä, joka kytkee täydet virrat startille,- vika saattaa olla siinä.


    • vene+alottelija=PUM

      hmm tajuan pointin mutta mikä se rele on joka kytkisi täyden virran startille?
      alkaa melkein vituttaa.. :D
      Joku rele hässäkkä se on ku oon virtalukkoa rassaamalla saanut pari kertaa pyörimään kunnolla.. eli mikä se on joka kytkee starttiin täyden jytyn?
      Onneks on näitä harrastuksia :D

      • Kuten sanoinkin

        Ettenn ole varma, mutta tuli vain mieleen kertomistasi oireista, ja kun esim. auton ajovaloissakin on joku rele, samoin lataus puolellakin on joku rele.

        Mutta oletan sen startin solenoidin toimivan ns. herätevirralla, jolloin suuremmat näppylät antaa virtaa suoraan startille.
        ja tuntuu vähän oudolta, jos virtalukosta löytyisi startin heikkouden syy.

        Kytke varsin vaikka akulta suoraan kaapelit startille, niin näet, pyöriikö se sitten täysillä.-Jos pyörii, niin vasta silloin on syytä epäillä, että vika on jossain muualla.


    • vene+alottelija=PUM

      Hoh hoijaa...
      No nyt on putsattu saatana kaikki liittimet yms mut ei jaksa pyörittää..
      Täytyy repiä tulpat irti ja kattoa pyöriikö sit..
      Helkutti jos se stratti onkin väsynyt vaikka liikkeessä testasivat ja sano että pelaa..
      Solenoidikin on ehjä.
      Tosin johdot hukkaa vähän virtaa mutta ei minusta radikaalisti.

    • vene+alottelija=PUM

      no niin no niin otin tulpat irti ja starttasin niin johan pyöri ku viimistä päivää...
      mut mikä vikana ku ei pyöri tulppien kanssa ??

      • Jo vain vielä hieman lisää: Virtaahan voi toki olla vaik kuin vitusti, mut mitä kautta se kulkee toimilaitteen jälkeen? Itse asiassa atomioppien mukaan se kulkee toisin päin, kuin on päätetty. ;) Kaik rungon, akun ja myllyn johdot -puolelta syvään tarkisteluun. :) T:edeelleen autosähkäri.....


    • Elekee hyvät ihmiset virtapuolelta ettikö! Maadotusvika..... Maattojohot kuntoon, niin jo pärisee. T: autosähkäri.

      • kiristää jo hiukan

        Ei se oo maadotuksessa.. oon maadottanut kaikilla tavoilla ja tuplana :D


      • uurestaan
        kiristää jo hiukan kirjoitti:

        Ei se oo maadotuksessa.. oon maadottanut kaikilla tavoilla ja tuplana :D

        no niin no niin otin tulpat irti ja starttasin niin johan pyöri ku viimistä päivää...
        mut mikä vikana ku ei pyöri tulppien kanssa ??


      • Johnsson 150
        uurestaan kirjoitti:

        no niin no niin otin tulpat irti ja starttasin niin johan pyöri ku viimistä päivää...
        mut mikä vikana ku ei pyöri tulppien kanssa ??

        Voi olla kaukaa haettu, mutta itselläni oli Johnsson V6 motissa kansipahvivika.
        Vuosi aivan vähän vettä 1-sylinteriin ja ei meinannut millään startti jaksaa pyörittää.
        Tilasin Jenkkilästä uuden startinkin, mutta ei auttanut. Tuo vesi ei rikkonut konetta, mutta aiheutti niin kovat puristukset, ettei startti jaksanut kunnolla pyörttää. Löysin vian viime syksynä ja vaihdoin kansipahvin. Sylinteri oli aika kulunut, johtuen siitä, että vesi oli 'huuhtonut' öljyiset bensat aina pois. Laskin veneen veteen pari viikkoa sitten ja kone käynnistyi aivan helposti. Tosin kävi edelleen viidellä pytyllä, kun tuo pytty on niin väljä. Tänään kävin tankkaamassa veneen ja yllätys oli suuri, kun 1-pytty tuli mukaan kierrosten noustessa ja vene kulki iloisesti yli 40-solmua ensimmäisen kerran kahteen vuoteen. Tyhjäkäynnillä käy tosin vielä vain viidellä pytyllä, mutta tuosta nyt ei ole kauheasti haittaa.


      • vene+alottelija=PUM
        Johnsson 150 kirjoitti:

        Voi olla kaukaa haettu, mutta itselläni oli Johnsson V6 motissa kansipahvivika.
        Vuosi aivan vähän vettä 1-sylinteriin ja ei meinannut millään startti jaksaa pyörittää.
        Tilasin Jenkkilästä uuden startinkin, mutta ei auttanut. Tuo vesi ei rikkonut konetta, mutta aiheutti niin kovat puristukset, ettei startti jaksanut kunnolla pyörttää. Löysin vian viime syksynä ja vaihdoin kansipahvin. Sylinteri oli aika kulunut, johtuen siitä, että vesi oli 'huuhtonut' öljyiset bensat aina pois. Laskin veneen veteen pari viikkoa sitten ja kone käynnistyi aivan helposti. Tosin kävi edelleen viidellä pytyllä, kun tuo pytty on niin väljä. Tänään kävin tankkaamassa veneen ja yllätys oli suuri, kun 1-pytty tuli mukaan kierrosten noustessa ja vene kulki iloisesti yli 40-solmua ensimmäisen kerran kahteen vuoteen. Tyhjäkäynnillä käy tosin vielä vain viidellä pytyllä, mutta tuosta nyt ei ole kauheasti haittaa.

        hmm tossa on kyllä jotain tuttua.. oon kyl joskus kuullut vastaavan jutun.
        Hitto ku vene jo vesillä eikä nyt mahdollisuutta vetää kuiville.. joutuu kaikki huollot tekemään veden päällä..saisko niitä paineita (vesiä/bensoja) jotenkin helposti pois purkamatta koko pakettia?
        Tulee huomenna taas rassaus päivä :D


      • Johnsson 150
        vene+alottelija=PUM kirjoitti:

        hmm tossa on kyllä jotain tuttua.. oon kyl joskus kuullut vastaavan jutun.
        Hitto ku vene jo vesillä eikä nyt mahdollisuutta vetää kuiville.. joutuu kaikki huollot tekemään veden päällä..saisko niitä paineita (vesiä/bensoja) jotenkin helposti pois purkamatta koko pakettia?
        Tulee huomenna taas rassaus päivä :D

        Puristuspaineet on helppo mitata vesilläkin, tosin tarvitset puristuspainemittarin ja mielellään kaverin avuksi (starttaamaan). Jos jossain pytyssä selkeästi huonot paineet voi kyseessä olla tuo esittämäni vika. Tosin jos vedessä mittaat, niin voi olla toisinpäinkin sillä sillojn sinne pääsee vettä. Yksi jippo voisi olla pyörittää konetta käsin (räikällä) ja ottaa aina yksi tulppa pois kerrallaan. Jos jonkun tulpan kohdalla vaste pienenee on kyseessä tuo veden aiheuttama ongelma. Voit myös yrittää kurkkia taskulampulla tulpanreijästä. Jos joku sylinteri on kuiva, on siellä todennäköisesti käynyt vettä. Kansipahvin vaihto onnistuu varmaan vesilläkin, joskin pieni vaara on pudottaa kannen pultti tai pultteja veteen. kiristykseen tarvitset sitten momenttiavaimen ja oikeat momentit (sekä kiristysjärjestyksen).


    • tarkistahan tämäkin

      Kansipahvivikaisen sylinterin tunnistaa siitä, että tulppa on epätavallisen puhdas. Samaten lämpimästä koneesta voi tulla jopa vesihöyryä avaamisen yhteydessä.

      • Johnsson 150

        Olisipa joku kertonut tuon minulle pari vuotta sitten. En osannut arvata kansipahvivikaa, kun tulpat ja erityisesti 1.-pytyn tulppa oli niin hyvän näköinen. Kuvittelin, että tulppa olisi nokinen ja märkä, jos ei sytytä hyvin. Tuo vesihöyryhän toimii juuri noin. Erittäin hyvä vinkki.


    • vene+alottelija=PUM

      Jatkuu ja jatkuu :/
      No juu revintulpat irti ja kattelin sisään eipä ollut sielläkään mitään ylimäärästä, tulppien kärjet mustat ja märät ei siis vedellä huuhtoutuneet..
      no startti mua edelleen mietitytti ja avasin sen ja yllätys että se olikin ihan täys paskaa ja huomas kyllä että avattu joskus aikasemmin.. luulen siis luulen ettei startti olesaanut kunnolla maata.. se selviääkin kun myrsky hellittää ja pääsen änkemään startin taas paikoilleen.
      Toivon kyllä että tää helvetin mysteeri alkais pikkuhiljaa selviämään :D

      Tosin lisää vinkkejä ja neuvoja saa ja pitää antaa :)

    • vene+alottelija=PUM

      JA SE ON SIIIIIIINÄ!!!! KONE KÄY JA KUKKUU KUN VIIMEISTÄ PÄIVÄÄ!!!!
      ENÄÄN PIKKU ONGELMA TYHJÄKÄYNTI PITÄÄ SÄÄTÄÄ JA LAITTAA HIUKAN ALLE 2% TAVARAA KONEESEEN KU TUNTUU OLEVAN LIIAN VAHVAA SEOSTA :)
      ELIKKÄ VIKA OLIKIN KUIN OLIKIN STARTTIMOOTTORISSA VAIKKA HUOLLOSSA SANO ETTÄ SE PELAA.
      PUTSASIN HYVIN SISÄLTÄ JA VEDIN SUOJAÖLJYT NIIN HOHAN STARTTAA!!
      OLI NIIN PASKANEN STARTIN POHJA ETTEI SAANUT MAATA !

      ERIKOIS KIITOS KAIKILLE JOTKA OVAT OSALLISTUNEET TÄHÄN EVINRUDE 85HP PROJEKTIIN PALJON TULI HYVIÄ NEUVOJA VASTAISUUDEN VARALLE.

      KESÄ VOI SIIS ALKAA!!

    • Mulla olisi tiedossa myös vanha 85 hp Evinrude ja olisin kiinnostunut, miten "vene alottelija=PUM:in" Evikka on pelannut?
      Millaisella paatilla olet ajellut, paljonko bensaa kuluu ja onko tullut korjattavaa?

      • vene+alottelija=PUM

        Moro.
        Moottori on sinällään pelannut ihan hyvin tosin olen tässä kesän mittaan joutunut sen startin kanssa leikkimään pariin otteeseen mutta nyt kun sekin on uusittu kokonaan niin helpotti.
        Mutta mitä koneeseen tulee niin sanotaan näin että aina kun oon käyntiin saanut niin on ihan hiton hyvä ja vääntöä piisaa.
        Evikka on kiinni vanhassa tuulilasiveneessä raissportissa joten teho paino suhde on aika mukava.
        kulkee kuin elukka.
        Nyt olis tarkoitus ottaa vene ja moottori talliin ja purkaa kone kokonaan ja putsata kaikki paikat ja vaihdella johtoja ja tulpat yms pientä.
        luulen että ensi kesä tulee olemaan vielä paljon parempi.
        mutta sen ainakin opin että veneen moottorit on oltava kyllä ihan viimesen päälle korjattu ja puhdistettu tai muuten on hermot vaarassa.
        bensan kulutukseen en oikein pysty sanomaan mitään koska tää kesä oli ensimmäinen oikea venekesä joten tuli ajeltua lämä pohjassa ja aika isolla kuormalla :D mut kyllä sitä pari tuntia ajaa tankilla :D


      • Mukava kuulla
        vene+alottelija=PUM kirjoitti:

        Moro.
        Moottori on sinällään pelannut ihan hyvin tosin olen tässä kesän mittaan joutunut sen startin kanssa leikkimään pariin otteeseen mutta nyt kun sekin on uusittu kokonaan niin helpotti.
        Mutta mitä koneeseen tulee niin sanotaan näin että aina kun oon käyntiin saanut niin on ihan hiton hyvä ja vääntöä piisaa.
        Evikka on kiinni vanhassa tuulilasiveneessä raissportissa joten teho paino suhde on aika mukava.
        kulkee kuin elukka.
        Nyt olis tarkoitus ottaa vene ja moottori talliin ja purkaa kone kokonaan ja putsata kaikki paikat ja vaihdella johtoja ja tulpat yms pientä.
        luulen että ensi kesä tulee olemaan vielä paljon parempi.
        mutta sen ainakin opin että veneen moottorit on oltava kyllä ihan viimesen päälle korjattu ja puhdistettu tai muuten on hermot vaarassa.
        bensan kulutukseen en oikein pysty sanomaan mitään koska tää kesä oli ensimmäinen oikea venekesä joten tuli ajeltua lämä pohjassa ja aika isolla kuormalla :D mut kyllä sitä pari tuntia ajaa tankilla :D

        Jos avaat moottorin, niin vaihda kampiakselin stefat, ja termostaattikin. ja vesipumpun siivet.
        ja kaikkiin pultteihin tervaa. Eivät pääse jumittamaan.

        Jos joku pultti on jämähtäny, saattaa auttaa, kun pienellä kaasupillillä pistät kuumaksi, vie aikansa,että kuumenee koko pituudeltaan, ja iske aika navakasti kantaan ja anna jäähtyä.

        porakone räikkä voi myös auttaa, kun pultti saa tiheitä iskuja pois otettaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4926
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2925
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2747
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

      On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1584
    Aihe