Apydan 300mg

Marikki80

Heippa. Oisin kysellyt kenellä muilla ko. lääke ja miten on toiminut/onko toiminut. Tiedän, kaikki yksilöllistä miten vaikuttaa mutta uutta koko epi muutenkin.... Olen 31-vuotias, kahden lapsen äiti. Kohtaukset alkoi syksyllä 2011 ja ovat deja vu tyyppisiä unenomaisia näköharhoja. Pitkään vitkuttelin lääkäriin menoa koska luulin niiden johtuvan stressistä.

Maaliskuun alussa, 2012 löyty oikeasta ohimolohkosta poikkeavuus kun vihdoin lääkärissä kävin joka passitti aivosäkökäyrään. Lääkitys aloitettiin heti Apydanilla 1 tab kahdesti päivässä. Lääkityksen alun jälkeen kohtaukset harvenivat TODELLA paljon eikä niitä juuri enään tullut paitsi toissa viikonlopun molemmin puolin useampi jolloin lääkitystä on jouduttu nostamaan 1->2 tablettiin kahdesti päivässä. Kohtaukset ovat kestoltaan parista sekunnista kymmeneen eivätkä häiritse sitä mitä ikinä olenkaan tekemässä/puhumassa eli ei näy ulospäin. Haittavaikutuksia en ole vielä huomannut enkä väsymystä mitä lääkkeen yleisin haittavaikuts on. Päinvastoin olen tuntenut itseni enemmin pirteämmäksi ?

No nyt kysymykset sitten: Onko lääke toiminut teillä vai onko jouduttu vaihtamaan? Kuinka paljon lääkkeen määrä voidaan nostaa?

Ja mitenkä tuo autolla ajokielto joka saadaan vuodeksi niin onko se diagnosoinnista vai siitä viimeisestä kohtauksesta?

Entä periytyvyys, millä todennäköisyydellä jompikumpi lapsistani voi tämän saada?

Ja sitten tämä ikuisuus kysymys : alkoholi. En ole suurkuluttaja mutta viikonloppuisin muutama lasi viiniä miehen kanssa kun muksut on saatu nukkumaan, rentouttaa viikosta aika hyvin. No, nyt olis kesällä tiedossa polttarit joita seuraa häät, luonnollisesti. Onko miten kokemuksia ko.lääken kanssa kun ei tuoteseloteessa mainitaa muuta kuin väsymys.

8

9146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytty

      Hei, miten sinulla on nyt mennyt lääkkeen ja kohtausten kanssa? Minulla alkaa ko. lääkitys huomenaamulla kauhun sekaisin tuntein.

      Olen vajaa kolmekymppinen nainen ja saanut vuoden deja vu -tyyppisiä kohtauksia. Kohtaukset vaihtelevat voimakkuudeltaan, mutta tässä oireita, joita kohtauksen aikana tulee: kohtaus kestää 10sek-2min, pyörryttää, oksettaa/etoo, mahasta kouraisee, aivot "painuvat kasaan", korvissa humisee, meinaan kaatua, rintaa puristaa, punastun, ahdistaa, saan päähäni outoja deja vu- tyyppisiä ajatuksia, epätodellinen olo, pää tuntuu "turralta" kuin ei kuulisi kunnolla tai näkisi kunnolla vaikka oikeasti kuulee ja näkeekin. Tulevat sykleissä; pari viikkoa ei kohtauksia, pari viikkoa (ennen kuukautisia) n. 1-3 kohtausta per päivä. Minut on MRI-kuvattu, kaikenlaisia verikokeita on otettu ja olen käynyt unideprivaatio EEG:ssä sekä EKG:ssä (minulla on sydämessä HYVIN PIENI sivuääni). Kaikki tulokset ovat olleet täysin ok (tai näin ainakin lääkärit ovat kertoneet). Ensin minulle kokeiltiin migreeninestolääkettä, koska epäiltiin kohtauksia migreenin esioireiksi (migreeni diagnosoitu n. 10 vuotta sitten, nuorena se oli haitallisempi, mutta ennen viime vuotta hyvin harvoin sain kohtauksia). Lääkitys vähensi HUOMATTAVASTI migreeniä ja poisti kohtausten jälkeen toisinaan tulleen migreenikohtauksen. Lääkitys ei kuitenkaan poistanut itse kohtauksia, joten nyt kokeillaan epilepsialääkitystä. Lääkitys aloitetaan 1 1 ja viikon päästä siirrytään 1 2.

      Minua hieman huolestuttaa ja jännittää sivuoireet, en haluaisi olla väsynyt ja tokkurainen kokoajan. Myöskin kokemukset llihoamisesta ja seksuaalisen halun puutteesta pelottavat. Alkoholia en tosiaankaan uskalla käyttää ainakaan tämän kokeilun (3kk) ajan. Tosin kokemukset lasista-parista viiniä kiinnostaisi, mutta mahtaa olla melko yksilöllistä. Ajokielto myöskin jännittää, kohtauksia kuitenkin on tullut niin kauon jo, mutta eivät ne minua estä autoa ajamasta.

      Kaikki kokemukset siis ko. lääkkeestä, ohimolohkoepilepsiasta jne. aiheeseen liittyvästä ovat enemmän kuin tervetulleita. Ja kovasti tsemppiä kaikille epilepsian kanssa eläville!

    • Tytty

      Tiedoksi muille, että ensimmäinen viikko Apydanin kanssa meni unisesti. Toisella viikolla, kun lääkitystä nostettiin, sain allergisen reaktion. Ihottuma, joka oli pahimmillaan rinnassa, sisäreisissä ja käsissä, muuallakin sitä oli, muttei niin pahana. Jouduin lopettamaan lääkityksen ja syömään montaa allergialääkettä ja käyttämään allergiavoidetta. Uutta lääkitystä odotellessa...

    • Marikki80

      Moikka! Jäänyt lukematta näitä viestejä ;) Nyt menee paremmin viimeisin kohtaus oli toukokuun 22. päivä :) Tai pari kertaa on tullut olotila joka edelsi kohtauksia mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei niitä kohtauksiksi voi sanoa ja mietitään josko ilta annokseen lisätään puolikas tabletti.

      Vielä 3 kk ja saan ajaa taas auto, jee!! Alkoa en ole lopettanut mutta ehkä vähentänyt, ehkä ;) Kunnon krapulaa ei ole vuoten ollut, lähinnä pääkipua minkä saan helposti parista valkkarilasista tai tietystä punkusta.

      Joskus tulee lääkkeestä pahoinvointia, lähinnä etovaa oloa, mutta pääsääntöisesti jos on nukkunut tai syönyt huonosti, myös kuukautiskierron olen huomannu vaikuttavan lääkkeen haittavaikutuksiin. Tasan kellonlyömällä en ole lääkettä ottanut kuin kerran tai pari ja usein menee tunnilla tai kahdella ohi lääkkeen ottoajan. Oon tosi huono muistamaan yleensäkkään mitään ja vakituisen lääkityksen kanssa oli alkuun hankalaa. Muutaman kerran oon lääkkeen unohtanut ottaa. Nyt menee rutiinilla mutta se että tasan ilta seittemältä ja aamu seittemältä sen ottaisin on harvinaista.

      Lihomista en ole huomannut enkä seksihalun puuttumista... tai no lähinnä sitä ei enään välttämättä jaksa iltasin kun on kotiin päässyt, lapset syöttänyt, suihkuttanut ja satujen jälkeen saanut nukkumaan, sitä vaan katuu sänkyyn ja toivoo nukahtavansa jo ennen kun pää osuu tyynyyn ;) Muutettiin tossa jokunen kk sitten ja tällähetkellä aika hirveetä rumbaa 2 lapsen kanssa aamusin tarhalle meno ja töihin julkisilla mutta minkäs teet. Aamusin käyn uimassa tai salilla ja se ainakin on pitänyt pääkopan selkeenä ;)

      Kuukauden päästä ois vuosikontrolli ja lista asioista kirjannut mitä on viimeaikoina tullut mieleen mitä ei aikasemmin ole muistanut kysyä tai oikeestaan en ole tajunnut kysyä kun niin "tuore" sairaus.

      Toivottavasti itselläsi on asiat alkanut rullaa ja lääkityskin saatu kohdilleen!

    • Anonyymi

      Minulle ei sopinut ollenkaan. Aloitin lääkityksen vuoden 2016 keväällä ja vasta nyt pääsen eroon.
      Minulle aiheutti todella kovaa väsymystä, unta piti öisin olla 10h. Alkoholia ei voinut ottaa yhtään. Alussa puutui pää ja kädet pari tuntia lääkkeenottamisen jälkeen, tosin lääkäri sanoi että ei sellaisia oireita ole tällä lääkkeellä todettu joten kaipa sitä sitten oli luulosairas. Lääke ei minulla tehonnut, ei vaikka rinnalle otettiin toinen lääke jonka piti Apydania vahvistaa.
      Vaihdoin lääkäriä että sain vaihdettua toisiin lääkkeisiin. Nyt kun Apydania on laskettu on sen keräämät nesteet (9 kg) häipyneet. Olo on uuden lääkkeen kanssa todella hyvä.

      • Anonyymi

        Mikä on uusi lääke nimeltään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on uusi lääke nimeltään

        Hei!
        Mulla vaihdettiin tänään trileptal tohon apydan.en tiiä uskallakos syö sitä.vaihtui neurologikin tänään.miten ehti perehtyä mun tietoihin etes??mun neurologi on ennen sannonnut ettei vastaavaa lääkettä ole...kuin luin miten hirveät sivuvaikuteukset järkytyin kunnolla.kai se on pakko vaihtaa.ja sanoi vahventavansa lisää jos tarve. 300g 2 aamulla ja kolme illal.kauhia mäörä musta.kohta ei jaksa enää nousta.kuin syövän jäljiltä vointi heikko ja huonompi muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        Mulla vaihdettiin tänään trileptal tohon apydan.en tiiä uskallakos syö sitä.vaihtui neurologikin tänään.miten ehti perehtyä mun tietoihin etes??mun neurologi on ennen sannonnut ettei vastaavaa lääkettä ole...kuin luin miten hirveät sivuvaikuteukset järkytyin kunnolla.kai se on pakko vaihtaa.ja sanoi vahventavansa lisää jos tarve. 300g 2 aamulla ja kolme illal.kauhia mäörä musta.kohta ei jaksa enää nousta.kuin syövän jäljiltä vointi heikko ja huonompi muutenkin.

        Niin mikä se hyvä lääke on?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        Mulla vaihdettiin tänään trileptal tohon apydan.en tiiä uskallakos syö sitä.vaihtui neurologikin tänään.miten ehti perehtyä mun tietoihin etes??mun neurologi on ennen sannonnut ettei vastaavaa lääkettä ole...kuin luin miten hirveät sivuvaikuteukset järkytyin kunnolla.kai se on pakko vaihtaa.ja sanoi vahventavansa lisää jos tarve. 300g 2 aamulla ja kolme illal.kauhia mäörä musta.kohta ei jaksa enää nousta.kuin syövän jäljiltä vointi heikko ja huonompi muutenkin.

        Trileptal ja Apydan ovat rinnakkaisvalmisteita (okskarbatsepiini). Neurologisi väite "vastaavaa lääkettä ei ole" on näin ollen puppua.
        https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1195&d=2003919
        Minulla aikanaan vaihdettiin Neurotol Slow (karbamatsepiini) Trileptaliin, joka edelleen Keppraan.

        Yliannostus aiheuttaa väsymyksen. Samoin Apydanin ja Trileptalin kohdalla kannattaa muistaa iso hyponatremian riski. Pyydä siis natrium- ja kaliumpitoisuuksien säännöllistä seuraamista 1-2 kertaa vuodessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe