Todettu KML

Sinni*

Hei,

viime vkolla lääkäri sitten tärskäytti uutiset sanoen, ettei kiertele eikä kaartele asiaa, sinulla on krooninen myelooinen leukemia.

Nyt sitten odottelen jotain loppuja tuloksia, kun aikakin siirtyi uuteen tapaamiseen vkon päähän ja koetan tulla tämän kanssa sitten parhaani mukaan toimeen. Lähinnä tämän voimakkaan uupumuksen ja pääni kanssa.

En tiedä oikein koska olen sairastunut tähän, mutta olen sairastanut jo kohta 10v kroonisia kipuja, ja itse epäilin koko ajan kilpirauhasongelmia (ei tullut mieleen kyl mikään leukemian kaltainenkaan) ja juossut erinäisten vaivojen takia yksityislääkäreillä, työterveyshuollossa, sairaaloissa. Nyt kuitenkin kävi niin, että ihan tämän pikkupaikkakunnan tk-lääkäri huomasi, että mulla on ollut vuosia veriarvot pielessä ja laittoi lähetteen keskussairaalaan. Itse olin vähän sillä kannalla, että mennäkkö kun tähänkään asti ei ollut mitään löytynyt, menin sitten kumminkin.

Oireisto: 10v erilaisia kroonisia kipuja (pää, selkä, iskiasvaivat), 8v on ollut pitkittyneitä kuumeita ja kuumeiluja (myös keuhkokuumeita ja mykoplasmaa, kesto pisimmillään 6kk), uupumusta, viimeisin vuosi on mennyt niin, etten ole jaksanut mitään tehdä, pahoinvointia, nivelkipuja, hammaskipuja. Lääkäri ilmoitti, että se on sitten loppuelämän lääkitys jos mielit pysyä hengissä. Todella lääkeherkkänä kiinnostaisi sivuvaikutukset lääkkeillä? Tuleeko niiden kanssa toimeen ja mitä sitten mikäli ei tule? En ole pystynyt kroonisiin kipuihin ottamaan lääkitystä, koska sivuvaikutukset ovat olleet niin valtavat, etten ole pystynyt elämään niiden kanssa. Muita KML-potilaita? Tapaatteko toisianne? Keskustelupalstoja?

Nytkin tänään olo on tuntunut kuumeiselta ja todella uupuneelta. Ihmettelen kuitenkin diagnoosia, koska mulla on hb kova ja eikä ole hikoilua, eikä laihtumista (pikemminkin päinvastoin, etten laihdu millään, vaikka olisin pussikuureillakin).

Tsemppiä kaikille sairastuneille!

8

2037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inkanen

Hei Sinni,

Täällä toinen KML-tapaus, sain diagnoosin vuonna 2003. Minullakaan ei ollut ihmeemmin oireita, ihmettelin vaan miten väsynyt olin, ja sen vuoksi hakeuduin lääkärillekin.

Imatinibi (Glivec) kai se on sinunkin lääkkeesi, eikö? Olen syönyt sitä 400 mg päivässä aina sieltä vuodesta 2003 lähtien ja olen sietänyt lääkettä aika hyvin. Joitakin sivuvaikutuksia lääkkeellä on, ja ne taitavat olla hyvin yksilöllisiä. Itselläni oli alkuvaiheessa melko voimakastakin kuvotuksen tunnetta ja pahoinvointia - minusta tuli tuolloin oikein hyvä oksentaja :)

Huomasin että lääke kannattaa ottaa lounaan yhteydessä. Ruuan kanssa otettuna vatsa sietää lääkettä paljon paremmin. Tällä koen ikävimmäksi sivuvaikutukseksi lihaskrampit, ne nimittäin tekevät kovatempoisen urheilun lähes mahdottomaksi.

Käyn seurannassa muutaman kerran vuodessa. Aiemmin otettiin luuydinnäyte kerran pari vuodessa, mutta nykyisin samat testit saadaan tehtyä verikokeella. Mahtavaa kun ei tarvitse käydä enää 'porattavana'!

Jossain vaiheessa kävin keskustelemassa cancer.fi-sivusolla muiden KML-potilaiden kanssa, mutta siellä taitaa olla nykyisin melko hiljaista. Paikallisen syöpäjärjestön kautta voisi löytyä KML-verkoston yhteystiedot.

Hyvää kesää!

• Sinni*

Hei Inkanen

• Sinni*

Diagnoosiin tuli varmistus eilen, eli KML ja Glivecin aloitin tänään. Nyt täytyy vaan seurailla miten käypi.

• Inkanen

Moikka Sinni,

Sorry että olen ollut hiljakseen, töissä aikamoinen huiske... Niin että se diagnoosi sitten varmistui? Millä fiiliksillä olet?

Täytyypä minunkin käydä katsomassa sitä fb-ryhmää. Tiedäpä vaikka laittaisin minäkin pyynnön liittyä, siellähän voidaan sitten vaihtaa kuulumisia paremminkin :)

Kiitos kysymästä, olen pystynyt elämään taudin ja diagnoosin kanssa suht normaalia elämää. Lääkkeellä on tietty niitä sivuvaikutuksia, mutta kokonaisuutena voin hyvin ja nautin elämästä. Kun pahin alkusokki meni ohi niin jotekin näen ja haistan ja maistan tämän elämän paljon vahvemmin.

Tsemppiä sinulle, laitahan kuulumisia aina silloin tällöin (joko tänne tai sinne fb-ryhmään)!

• Sinni*

Hei Inkanen,

olin siellä Facebookissa tovin, mut ei ne oikein ymmärtäneet siellä, kun mulla oli tosi rankkoja sivuvaikutuksia lääkkeistä: voimakas ripuli (takapuoli tuli niin kipeeks etten voinut istua), joka päivä nousi kuume, pahoinvointia, huimausta, pää ei toiminut (meinasin ajaa kolarin sen vuoksi) ihottumaa ym. Nyt sitten ollut Tasignalla mut sillä vasta olikin, kivut paheni niin pahoiksi, että itse vähensin niitä, koska oli sellainen olo vkonloppuna, etten näe enää maanantaita. Iho on ihan tosi kipee ja sit tuli aftoja ja haavaumia suuhun, enkä pystynyt vkoon puhumaan, enkä nielemään ja oli niin kovat kivut, että yritin vaan makoilla puolitajuttomana sohvalla.

Sit toinen shokki kun yks lääkäri oli tosi asiaton ni nyt ilmoittivat sen mulle lääkäriksi seuraavaksi puoleksi vuodeksi, ja ahdistaa se tyyppi tosi paljon, ei välitä ihmisistä yhtään. Se kiristää, että jos en mee sen vastaanotolle niin se ei vaihda mun lääkettä, vaikka kelan päätöskin ja kelakorttikin uuteen kolmanteen tuli ajat sitten. :( Olen tosi huonossa kunnossa ja en tiedä pystynkö enää palaamaan työelämään ollenkaan tällä menolla.

Ei tää nyt kyl hyvin suju.

• Inkanen

Hei Sinni*,

Voihan hittolainen, en edes löydä oikeaa sanaa: inhottavaa? Ei oikein riitä kuvaamaan miten paljon keljuttaa puolestasi. Mikä on tilanne nyt? Mikä lääkitys on nyt menosa ja onko oireet yhtään helpottaneet?

• Sinni*

Hei Inkanen,

kokeilin viel kolmatta, Spryceliä. Sen kanssa meni heti pommiin. Otin yhen tabletin ja sit tuli niin mahdottomat sivuvaikutukset heti päälle, että jäi sit siihen. Tuli voimakas allerginen reaktio. Nousi heti paukamia ja kutitti ihan mahdottomasti. Kurkku alkoi turpoamaan ja tiesin, etten voi nukkua. Väsytti julmetusti ja oli ihan hillitön pelkotila, että tukehdun, kun en saanut henkeä. Mut on jo kerran käännytetty pois päivystyksestä, ettei tullut mieleenkään lähteä sinne. Mut onneks se sitten alko helpottaa ku otin allergialääkkeitä kipulääkkeitä ja mitä vaan keksin. Olin monta päivää ihan poikki. :/ Ja mulla pidettiinkin sit taukoa sytoista.

Positiivisia uutisiakin on, 3kk:n kohdalla tuli tulokseksi jo -3, joten ilmeisesti myös mun elimistö vastaa pienempään lääkemäärään. Enää ei lääkärillä ole aihetta uhota, että jos et syö maksimimäärää ni kuolet! Onneks. Mä jo huusin sille, että ennemmin kuolen siihen lääkkeeseen kuin siihen sairauteen ja niinhän siinä meinas käydäkin.. Lekuri moitti, etten ollut lähtenyt päivystykseen.. mistäs sen tietää millon huolitaan. 8)

Nyt sitten alotin ensimmäisestä uusiks eli Glivec, onneks lääkäri antaa nyt pienemmällä annoksella olla, mut kyl se jo olis halunnut nostaa. Ja taas samat oireet.. ripuli, kuume, ihoa polttaa jne. X) Mut onhan tää jotenki helpompi kuiten ko noi kaks edellistä.. jos se nyt yhtään helpottaa. XD

*syvä huakaus*

• Anonyymi

Hei Sinni ja Inkanen! Mitä teille kuuluu näin 8 vuoden jälkeen? Toivottavasti olette hengissä ja niin terveinä kuin voi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe